Nederland en de privacy wetgeving.

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Nederland en de privacy wetgeving.

Bericht door X-File »

Maandag, tijd voor een (digitaal) krantje. Op nu.nl kwam ik het volgende artikel tegen:
Arjan van Dasselaar op www.nu.nl schreef: Overheid, ken uw plaats
Uitgegeven: 28 november 2009 07:16
Laatst gewijzigd: 29 november 2009 18:10

Bezorgde burgers circuleren een satirisch pamflet tegen de registratiezucht van Balkenende-IV. Dat de overheid vervolgens strafrechtelijke stappen neemt, is een beetje eng. Door Arjan Dasselaar.
© NovumWanneer wordt het eng dat de overheid veel over u weet?

Is dat nadat duidelijk is geworden dat de overheid allerlei intieme details over uw kinderen bijhoudt in de eufemistisch betitelde Basis Dataset Jeugdgezondheidszorg (pdf)?

Is dat nadat er een OV Chipkaart wordt ingevoerd waarbij u verplicht bent uw rijgedrag te laten registreren, ook al heeft u een jaarkaart? Zulks op straffe van een boete?

Is dat nadat minister Klink probeert het Elektronisch Patiëntendossier alvast in te voeren, voordat de zorgverleners die ermee moeten gaan werken allemaal aan boord zijn?

Is dat nadat in Amsterdam het kentekenparkeren is geïntroduceerd, waarbij de gemeente tot 2 dagen nadien kan zien wie welke auto precies waar heeft geparkeerd, en voor hoe lang?

Is dat nadat in nieuwe paspoorten verplicht een vingerafdruk wordt opgenomen? Vingerafdrukken die straks in een centrale database zullen worden opgeslagen? Vingerafdrukken die straks wellicht zullen worden vervangen door irisscans?

Geen van allen

Is dat na de aankondiging van de kilometerheffing, de afluistermanie bij het Openbaar Ministerie, of een van de vele andere privacygevaren op deze handige lijst van het blog Sargasso?

Wat mij betreft geen van allen. De overheid mag best het nodige over me bijhouden. Maar dan wel op een aantal voorwaarden.

Nederig

Zo moet de informatie een duidelijk doel hebben, moet ik geïnformeerd worden over wat er mee gebeurt en wie er toegang toe heeft, moet er correctierecht zijn, en een onafhankelijke waakhond die meer is dan een papieren tijger, maar actief in de gaten houdt of de regels netjes worden gevolgd.

Zodat we er bijvoorbeeld snel achterkomen als 85 procent van onderzochte gemeentes privacyregels aan z’n laars lapt.

De belangrijkste voorwaarde laat zich echter niet in een wettelijk voorschrift vangen: de overheid moet door haar nederige en dienstbare houding laten blijken dat ze niet gevaarlijk is, maar voor alles het belang van de burger hoger acht dan dat van zichzelf.

Burgerlijke vrijheden

Wanneer wordt de registratiedrift van de overheid dus eng? Wat mij betreft wanneer een overheid laat blijken grondrechten in de praktijk niet te respecteren, en geen kritiek op het eigen beleid kan incasseren.

Het kabinet Balkenende-IV faalt op beide punten. Het klassieke voorbeeld van het gebrekkige respect voor grondrechten van deze regering, is Gregorius Nekschot.

Diens arrestatie zegt weinig over privacy maar veel over hoe deze regering burgerlijke vrijheden beschouwt: in tijden van vermeende nood mag je ze blijkbaar negeren.

Agressieve houding

Minstens zo beangstigend is de agressieve houding van het kabinet tegenover criticasters. Dan heb ik het niet over een verkrampte Balkenende die verslaggevers in de lamellen laat gooien, en tegenover een boze oppositie tijdens de algemene beschouwingen niet veel verder kwam dan wat slappe jij-bakken.

Dan heb ik het wel over Jan Peter Balkenende die, in een tijd dat het economisch slecht gaat met de pers, een nieuw innovatief opinietijdschrift voor de rechter sleepte wegens satire. En dat zelfs tot tweemaal toe.

Naar de politie

En dan heb ik het ook over staatssecretaris Ank Bijleveld die, geconfronteerd met een scherpe satire op het privacybewustzijn van dit kabinet, meteen naar de politie stapte.

Toegegeven, de actie van de groep die zich ‘Het Nieuwe Rijk’ noemt is niet bijzonder smaakvol. In de folder wordt het burgerservicenummer vergeleken met de tatoeages uit Nazi-concentratiekamp Auschwitz. Onzin: er gaapt gelukkig een grote kloof tussen het kabinet Balkenende-IV en het kabinet Hitler-1.

Goede smaak

Maar de overheid, zeker een dienstbare, gaat niet over goede smaak. Dat Bijleveld niet even twee tellen nadenkt waarom de scherpe pro-privacyfolder is gemaakt, maar gelijk overgaat tot repressieve actie, maakt me banger dan herlezing van Orwells Nineteen Eighty-Four.

Hoe ondemocratischer een land, hoe slechter de machthebbers kritiek en hoon verdragen. Het omgekeerde is daarmee overigens nog niet waar. Niet iedereen met lange tenen is een dictator in de dop.

Maar overgevoeligheid maakt je wel ongeschikt om in een democratie te leiden. Laat staan om over uw en mijn gevoelige gegevens te mogen beschikken.

© NU.nl/Arjan Dasselaar
Bron: http://www.nu.nl/column-zaterdag/213246 ... laats.html >> In het originele artikel staan ook verscheidene interessante hyperlinks.

In de kern ben ik het zowaar eens met meneer van Dasselaar. Het beeld wat hier geschetst wordt van onze eigen overheid is te triest voor woorden.

Zelf ben ik gedeeltelijk voor data opslag. Zo ben ik niet echt tegen een vingerafdruk database, of zelfs een DNA database. Wel ben ik fel tegen het EPD, de kilometertaks en allerlei andere "waar ben jij geweest van moment tot moment" registratie.

Een overheid die ook te pas en te onpas zijn criticasters aanpakt, omdat ze het grapje niet leuk vinden, of denken te handelen vanuit 'de goede smaak' kan niet op mijn steun rekenen.

Om eerlijk te zijn vind ik Balkenende-IV een kleuterklasje. Ze een waarin iedereen met de vingertjes naar elkaar wijst als er iets gebeurt. Zo een waar men liever in debat gaat met 's lands dorpsgek Wilders over onzinnigheden als de 'kopvoddentaks' in plaats van serieus de rijksbegroting te bespreken Jammer genoeg gaat ook de oppositie in dergelijk gedrag mee.

Afijn, wat wil de gemiddelde st.nl gebruiker. Welke registratie accepteer jij? En wat voor gedrag van de gezagdragers accepteer jij?

Who watches the watchmen?
Gebruikersavatar
Greetje
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 mei 2003, 00:59
Locatie: Groningen

Re: Nederland en de privacy wetgeving.

Bericht door Greetje »

Wat ik bespottelijk vind is dat als men een zaak runt, je een vergunning moet aanvragen om camera's te plaatsen tegen inbrekers, want je zou anders zomaar de privacy schenden van de inbreker. :?

Dat vertelt de kapper mij bij wie ik momenteel stage loop.
Maar de gewone brave beurger moet wel allerlei privecy inleveren...

Ik vind het echt te debiel voor woorden. :-(
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Nederland en de privacy wetgeving.

Bericht door Blind Guardian »

Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Nederland en de privacy wetgeving.

Bericht door Miriam »

X-File schreef:Afijn, wat wil de gemiddelde st.nl gebruiker. Welke registratie accepteer jij? En wat voor gedrag van de gezagdragers accepteer jij?
Who watches the watchmen?
Klik &
Spoiler (weergeven)
StarTrek.nl forums - Registratie

Door het betreden van "StarTrek.nl forums" (in wat volgt wordt hiernaar verwezen als het gaat over "wij", "ons", "onze", "StarTrek.nl forums" of "http://www.startrek.nl/forum"), ga je automatisch akkoord met de volgende voorwaarden. Als je niet akkoord gaat met één van de voorwaarden, betreedt/gebruik "StarTrek.nl forums" dan niet langer. We hebben het recht om deze voorwaarden op ieder moment te wijzigen en zullen je daar zoveel mogelijk van op de hoogte houden. Het is echter aan te bevelen op regelmatige basis zelf de voorwaarden te controleren op wijzigingen. Als je niet akkoord gaat met één van de wijzigingen, maak dan niet langer gebruik van "StarTrek.nl forums". Als je wel gebruik blijft maken van "StarTrek.nl forums", ga je automatisch akkoord met de wijzigingen.

Dit forum werkt op basis van phpBB (in wat volgt wordt hiernaar verwezen als het gaat over "zij", "hen", "hun", "phpBB-software", "www.phpbb.com", "phpBB Groep", "phpBB Teams"). Dit is een forumpakket vrijgegeven onder de "General Public License" (of "GPL") en kan gedownload worden op http://www.phpbb.com. De phpBB-software vergemakkelijkt alleen discussies via het internet en GPL verbiedt hen tussen te komen in wat wij toestaan en/of verbieden als toelaatbare inhoud en/of gedrag. Voor meer informatie omtrent phpBB, zie: http://www.phpbb.com/.

Verder plaats je geen kwetsende, obscene, vulgaire, lasterlijke, haatdragende, bedreigende, racistische, seksueel-georiënteerde of andere inhoud die in strijd is met internationale wetten, de wetten van je eigen land of het land waar "StarTrek.nl forums" gehost wordt. Als je dit toch doet, kan dit leiden tot een onmiddellijke permanente uitsluiting en waarschuwen we, als we dit nodig vinden, je internetprovider. Je IP-adres wordt bij iedere post opgeslagen, waardoor we het volgen van de voorwaarden kunnen afdwingen. Je gaat ook akkoord met het feit dat "StarTrek.nl forums" het recht heeft om op ieder moment een onderwerp te verwijderen, verplaatsen of sluiten. Als gebruiker sta je ook toe dat je informatie in onze database wordt opgeslagen. Deze informatie wordt nooit aan derden doorgegeven zonder je instemming. Noch "StarTrek.nl forums", noch phpBB zijn verantwoordelijk als je gegevens door een forumhack toch openbaar gemaakt zouden worden.
  serieus;
Ach sinds begin/midden jaren 80 is dat land toch al achteruit aan het gaan door dat hele neo-liberale gedoe, waar maakt men zich druk om? je doet er namelijk uit eindelijk toch niets aan.
Balkende was de eerste keer ook niks toch mocht hij het daar na nog 3x proberen :lachhuil:
Ik denk dat dit meer zegt over de gemiddelde intelligentie van de stemmers dan over de bekwaamheid van politici, CDA'ers of die blonde Venloër.
Dus ik maak me niet druk want ik heb nooit gelooft dat democratie werkt, en mocht dit wel het onwaarschijnlijke geval zijn dan begin ik zeer ernstig te twijfelen aan de zogenaamde intelligentie van de mens :rofl:
Gebruikersavatar
Greetje
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 mei 2003, 00:59
Locatie: Groningen

Re: Nederland en de privacy wetgeving.

Bericht door Greetje »

Blind Guardian schreef:Nog eentje ...

http://www.privacymatters.nl/
Goed spotje.
Plaats reactie