Kilometerheffing, Ja of nee.

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door EMH »

De laatste tijd veel in het nieuws een nieuwe vorm van wegenbelasting, betalen per kilometer. Al jaaaaaaren een heikel punt. Maar nu lijkt Camieltje Eurlings de man te zijn die de knoop gaat doorhakken over het doorgaan van dit plan. Of toch niet?

'Km-kastje simpel te kraken'
AMSTERDAM - De kilometerheffing gaat niet door als blijkt dat het registratiekastje niet sabotageproof kan worden gebouwd. Dat stelt minister Eurlings (Verkeer) in reactie op waarschuwingen van beveiligingsexperts dat het registratiekastje eenvoudig zal worden gekraakt.

"Het systeem moet gewoon goed zijn", reageert Eurlings. "Daarom gaan we het de komende jaren uitvoerig testen. Mocht in die testfase blijken dat de kastjes, tegen het beeld van alle geraadpleegde experts in, niet fraudebestendig zijn, dan komt de kilometerprijs er niet. Zo simpel is het." Beveiligingsexpert Pieter Rietveld van Traxion, een organisatie die gespecialiseerd is in toegangsbeveiliging van computersystemen, noemde het registratiekastje gisteren eenvoudig te kraken. Hij verwacht dat er met autoritgegevens van automobilisten volop gemanipuleerd kan worden. Ook hackers kunnen van buitenaf de registratie aanpassen waarbij automobilisten flink benadeeld of bevoordeeld worden.

Mislopen

Rietveld voorspelt dat straks speciale softwareprogramma's zullen worden aangeboden waarmee automobilisten hun eigen rittenregistratie kunnen saboteren. De Nederlandse overheid zal daardoor vele miljoenen euro's mislopen.

"We verwachten dat Nederlandse automobilisten de komende jaren onnodig worden opgezadeld met extra kosten omdat producenten extra investeringen moeten doen om de systemen te beveiligingen. Eurlings krijgt echt te maken met grote technische problemen waar geen kruid tegen opgewassen is", waarschuwt Rietveld. "Vergelijk het met software voor de populaire iPhone. Dat verkoopt! Kilometervreters kunnen zonder schroom rondrijden zonder dat ze daar een cent voor hoeven te betalen." Rietveld benadrukt dat de interfaces nauwelijks te beschermen zijn. De complexiteit om zo veel mogelijk gegevens van berijders op te slaan, is volgens de beveiligingsdeskundige de doodsteek voor het systeem.

Minister Eurlings houdt een slag om de arm. "Toch wel apart dat je nu al een kastje zegt te kunnen kraken dat nog niet eens bestaat." Bovendien bezweert hij dat een fraudebestendig systeem mogelijk is. "Kijk maar in Duitsland waar het vrachtverkeer veilig met kastjes rijdt", aldus Eurlings.

CDA-Kamerlid Koopmans juicht de kritische toon van Rietveld toe. "De opdracht is heel simpel: er moet straks een chip in het kastje die niet te kraken is."

Er zijn aardig wat gebruikers van de auto op dit forum. Wat is jullie idee over betalen per kilometer en de methode , de spionagekastjes, die Eurlings hiervoor wil gebruiken?

Ik zelf vind kilometerheffing een eerlijker systeem dan de wegenbelastingvorm die nu gebruikt wordt. Immers je betaalt nu ook voor je auto al rij je er geen kilometer mee.
Alleen het systeem dat Eurlings nu wil gebruiken om dit hele ding uit te voeren lijkt me waardeloos.
spionagekastjes die iedereen overal in de gaten kunnen houden. "Zo meneer u heeft die en die dag op dat tijdstip op de A4 gereden? Wat had u daar te zoeken?". (Misschien iets overdreven om het zo te zeggen maar wat ik hiermee wil zeggen lijkt me wel duidelijk denk ik. 1984 ;) )
Bovendien het blijft een stuk techniek wat altijd faudegevoelig zal zijn en kan falen. Uiteraard zal dat altijd in de burger zijn nadeel zijn.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door X-File »

Het gaat de gemiddelde automobilist zeker meer kosten.

Gemeenten mogen zelf op de proppen komen met een alternatieve belasting nu er geen inkomsten middels de wegenbelasting binnen komt. Dat houdt dus in dat ook de mensen zonder een auto nu mogen meebetalen. En dat zal zeker meer zijn dan wat men nu moet betalen.

Naast de oplopende kosten voor de burger, zijn er ook nog de gemiste kosten voor allerlei bedrijven. Immers: wanneer men al grof geld moet neerleggen voor de Efteling, zijn mensen dan ook nog eens bereid om extra neer te leggen voor de soms lange reizen naar het park toe? Een ritje vanuit Den Helder naar het park toe is een kostbare zaak.

Nu is ook nog het plan om de accijnzen te verhogen bij de pomp, zodat hij die veel rijdt, dubbel belast wordt.

Doe daar bovenop ook nog eens de -onnodige- rit registratie, en het hek is van de dam.
Waarom is deze registratie overbodig? Wel... zit er al niet een kilometer teller standaard verwerkt in elke auto? Kan op basis daarvan geen kosten in rekening gebracht worden? Waarom moet er weer een kastje bij? Waarom weer met dure software -waar de belastingbetaler weer voor mag opdraaien-? En de ervaring leert ons dat dit weer halfbakken geïntroduceerd zal worden, vol bugs zal zitten en wat de belastingbetaler weer zal gaan kosten.

Met andere woorden: als (niet autorijdende) burger wordt je financieel weer grof genaaid. Lost het files op? Geenzins, mensen blijven afhankelijk van de eigen auto zolang vervoersbedrijven nog steeds niet capabel genoeg zijn om en op tijd te rijden, en genoeg materiaal in te zetten, alsmede voldoende onderhoud te plegen.

Doe ons een lol, zet dit niet door, maak de NS weer onderdeel van de overheid Je kan zeggen wat je wilt, maar toen het nog een staatsonderdeel was had men geen last van 'vierkante wielen door blaadjes' en de kosten stonden zeker in verhouding tot de kwaliteit.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Nemesis »

Het principe.. betalen voor verbruik ben ik helemaal mee eens.

BPM, CO2 belasting, Belasting, etc mag van mij afgeschaft worden, ik zie liever ook dat die kosten op verbruik wordt gezet. Iemand die veel rijd, betaald dan meer, rijd je minder, betaal je minder, net zo eerlijk.

op http://www.kilometerheffing.org/nl/ wordt al het één en ander vermeld. Hier wordt bijv. gesproken over 6 cent de kilometer (buiten spitsheffing om, maar dat is ontzettend veel. Een kleine berekening. Uitgaande van het feit dat de belasting over de auto al volledig verdwenen is, BPM en CO2 belasting is er nog steeds. Ik heb het dus over je maandelijkse autobelasting.

Huidige situatie: 70 euro per kwartaal
aantal werkdagen per kwartaal: 65
aantal km's per werkdag: 20

Dat is dus 20x0,06 = 1,20 per dag. x 65 = 78 euro

Dus als je al 20km per dag rijdt, ben je duurder uit. in 4 kwartalen is dat dus ipv 280 euro, 312 euro.
Dit als je al 20 x 65 x 4 = 5200km per jaar rijd. Dat is ontzettend weinig en dan betaal je al 32 euro per jaar meer!! man, ik rijd 40.000km per jaar, mijn auto zou wel wat duurder zijn in de wegenbelasting (weet eigenlijk niet, want het is lease), maar mijn baas moet krom staan als ik en mijn collega's rijden.

Dit is uberhaupt duurder, ongeacht of je een veel gebruiker bent of niet. Naast deze financiele rompslomp heb ik het nog niet eens over de uitwerking ervan. 80% van het verkeer op de weg, moet op de weg zijn, of jaag je niet weg met extra kosten.

A. het zijn lease rijders, die boeit de kosten niet
B. het zijn mensen die niet buiten de spits kunnen rijden i.v.m. hun werk
C. het zijn mensen die afspraken hebben staan, kinderen naar school moeten brengen etc (al is een fiets daarin de aanrader, maar is niet voor iedereen mogelijk).

Wat dus overblijft is 10% en misschien minder die zegt, ik ga dan wel niet rijden, ik doe het anders. Openbaar vervoer gaat echt niet vaker gebruikt worden want:

a. het is veel te druk in de treinen
b. het is veel te duur
c. het is veel te slecht voor specifieke locaties (algemeen werkt het wel, maar zodra je buiten een fatsoenlijke stad moet komen)
d. aansluitingen zijn dramatisch
e. lange wachttijden
f. overstappen
g. geen vrijheid
h. na een bepaald tijdstip niet meer te gebruiken
i. Veel vertragingen
j. Need I go on???

Het is gewoon slecht. Het volgende is dan ook nog eens de technische gevolgen. Dat kastje moet ingebouwd worden en aangesloten worden. Dit is niet makkelijk bij oude auto's en wie gaat voor al die kosten betalen? uiteraard, de gebruiker. verder blijkt maar weer dat het systeem technologie heeft dat uit de industrie voor mobiele telefonie komt. Deze fabrikanten willen dit stukje techniek, waarmee ze kunnen zien waar je bent en wat je doet ook in de mobieltjes gaan invoeren, iets waar we ook al niet op te wachten staan, want deze techniek is ook nog eens relatief makkelijk te kraken en te manipuleren (zoals alle technieken dat uiteindelijk zijn). Zoals vanochtend een "beveiligings expert" op de radio al zei, ze willen een probleem oplossen met technologie, maar het probleem is veel te groot hiervoor.

Nogmaals, het idee om kosten na ratio in te voeren is goed, niet alleen omdat het eerlijker is, het maakt autorijden goedkoper (althans, zo hoort het) als je weinig rijdt. Daarnaast moet je meerdere maatregelen invoeren om het effect dat Eurlings wil met dit beleid te krijgen. Het effect is namelijk een stuk minder files. Daarvoor heb je meerdere oplossingen nodig.

In het 1e geval is extra wegen op sommige plekken echt nodig. Ons wegennet stamt uit de jaren 70 en is dermate verouderd. De huidige 30 spoedtrajecten zijn leuk, maar lang niet alles wordt daarmee opgevangen.

Verder zou je er bijv. aan kunnen denken om de regels voor het behalen van een rijbewijs aan te passen. Het moet lastiger zijn om een rijbewijs te halen. Mensen die om die reden geen rijbewijs mogen halen of kunnen halen (omdat ze gewoon belabberd rijden) zouden dan bijv. een ov-jaarkaart moeten krijgen o.i.d. Waarvan de kosten voor de eigenaar moeten zijn, hij heeft namelijk toch geen auto, maar kan dan bijv. een belastingvoordeel krijgen omdat hij geen auto kan/mag rijden.

Een zijstraatje is verder om nog harder tegen verkeersovertredingen op te treden. Als iemand zit te bellen, onnodig links rijdt, geen gordel draagt en geen richting aangeeft, krijgt nu twee bekeuringen voor het niet handsfree bellen en geen richting aangeven, 210 euro. Kom je er mooi vanaf. Zo'n iemand moeten ze gewoon het rijbewijs afpakken. 4 overtredingen is gewoon teveel, je geeft aan niet met autorijden bezig te zijn. Rijd je 30km te hard op de snelweg? of 50% te hard binnen de bebouwde kom? rijbewijs afpakken. Daar hoeven de bekeuringen dan niet zo absurd hoog te zijn als ze nu zijn, maar gewoon het rijbewijs wat langer afpakken. Een schaamtegevoel bij de bestuurders zal al veel helpen. Door meer agenten hier op te zetten en dit harder aan te pakken, krijg je al snel heel veel mensen die even 1 maand geen auto mogen rijden. Daar bespaar je ook een boel km's file mee. Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen te hard rijden. Daarnaast moeten bekeuring van max. 10 km te hard op de snelweg en 10% binnen de bebouwde kom gewoon worden afgeschaft. Op deze manier nemen files ook af.

Volgend punt om meer files te laten oplossen is het openbaar vervoer voor meer groepen reizigers goedkoper praktisch gratis te laten reizen met het openbaar vervoer en dan zonder de regels van "voor 8 uur niet geldig". Verder zou het voor algemeen velen malen goedkoper moeten worden en zouden er meer soorten bussen moet rijden, desnoods bussen tussen bepaalde stukken Bijv. van knooppunt naar knooppunt. Je moet misschien meer overstappen, maar als je zorgt dat er altijd een bus/trein klaar staat en dat de wachttijd niet langer is dan max. 10 minuten accepteren veel mensen dit wel. Zeker als het bezorgingsgebied uitbreid.

In het vorige punt geef ik al aan om bussen tussen knooppunten te laten rijden, ook hierin kan een deel van de problematiek opgelost worden. Transferiums. Er zijn er nu een paar, maar laat er nog veel meer komen en de kosten hiervoor omlaag brengen. Je krijgt de mensen grotendeels uit de auto door het financiele gewin en een minimaal tijdsverlies, maar het liefst een tijdwinst uiteraard. Verder zouden in openbare gelegenheden fatsoenlijke ruimte en luxe moeten wezen. geen oudbakken treinen met veel herrie, overal internet aansluiting, televisies die nieuwsberichten tonen (teletekst zoals nr. 1).

Ik noem hier zo al een aantal punten op die kunnen meewerken. Wat kan je verder zelf doen of je baas. Bijv, thuiswerken promoten. Het is voor de baas erg interessant als jij je werk thuis kan doen om daarin te investeren. De kosten voor een goede thuisplek zijn namelijk zo terugverdiend als de autokosten van die medewerker praktisch nul zijn. Ik noem maar wat. Dit werkt uiteraard alleen bij banen/werk waar je vanuit huis kan werken. Koop een goed bureau, een arbotechnische goedgekeurde bureaustoel, een IP telefoon, goede internetverbinding, juiste computer en laat het nog installeren ook indien gewenst. Hiermee investeer je eenmalig misschien 5000 euro (overdreven) met maandelijkse kosten van 50 tot 150 euro. Dit alles staat helemaal in het niets met de kosten die de werkgever voor de auto betaald. (km vergoeding of lease auto). Daarnaast als je dit bij grote hoeveelheden werknemers doet bespaar je ook nog eens op kantoorruimte en die kosten.

Uiteraard kan je al baas ook promoten om dichter bij het werk te gaan wonen door bijv. een vergoeding voor het verhuizen binnen een straal van 50km (van buiten de 50km naar 50km vanaf het kantoor)te geven ofzo. Dit is bijv. bij ons bedrijf al aanwezig, krijg je enkele duizenden euro's. Dat is bijv. genoeg om de verhuiskosten te betalen.

Wat kan ik nog meer noemen? Je zou de kosten van brandstof omhoog kunnen gooien, maar de mensen in de grensstreek kunnen dat omzeilen, dus geen optie. tja. het blijft een lastige situatie.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door EMH »

Ik heb ook het idee dat Nederland weer eens het wiel opnieuw wil uitvinden. In Duitsland is al een systeem waarbij het via de brandstof geind wordt. Geen omslachtige techniek voor nodig die kan falen, de privacy schendt etc.

Bovendien Nederland en invoering van technische zooi.... Zullen we de tunnels bij Swalmen en Roermond er even bij halen :lachhuil:

Zoals vanochtend een "beveiligings expert" op de radio al zei, ze willen een probleem oplossen met technologie, maar het probleem is veel te groot hiervoor.


Jij hebt ook Mogguh Rick geluisterd. :*)
Het was eigenlijk dit item waardoor ik de ingeving kreeg hier dit topic te openen.

En X-file en jouw posts zijn precies de dingen die ook in mijn hoofd rondspookten en ik denk in de hoofden van de meeste Nederlanders.

En dan de media maar beweren dat een groot deel van de bevolking voor kilometerheffing is. ( Maurice de Hond :r :r :r )
Ja in basis voor het idee van kilometer prijs wel. Maar niet voor de uitvoering ervan zoals nu gepland. Echt niet dat de overheid ook maar een cent er op achteruit wil gaan wat betreft inkomsten in de staatskas.

Een groot voordeel voor de overheid met de wegenbelasting zoals het nu geind wordt is dat ze precies kunnen berekenen wat er binnenkomt elk jaar. Immers het is een min of meer vast bedrag. En iedereen met een auto betaalt, of hij/zij nu wel of niet rijdt. Met de kilometerheffing zijn ze dat kwijt.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door X-File »

Ik ben het niet geheel eens op alle punten van je betoog, maar in grote lijnen kan ik mij er wel in vinden.

Kijk, ik bevind mij nu nog in een luxe situatie. Mijn werk is dichtbij een station, de baas betaald voor iedere werknemen een 2e klas OV jaarkaart. Mijn (nog te bouwen) huis is op twee minuten loopafstand van een bestaand station... ik kom er met het openbaar vervoer zeker nog goed vanaf. Ik ben wel al bezig met een rijbewijs, omdat het in de toekomst gewoon handig uitkomt, maar heb nog geen drang om een auto te halen.

Waar ik mij dan zorgen over maak, is dat ik straks voor zaken ga betalen, waar ik nagenoeg geen gebruik van maak. Ik heb geen auto, dus betaal geen wegenbelasting. Maar straks komt mijn gemeente (Zaanstad = uitzuigers) heus wel met een extra belasting op de proppen om geld bij mij te halen, en echt niet een bedrag wat in verhouding staat tot mijn gebruik van de openbare weg.

Wat ik belangrijker vind, is het effect op de economie. Naarmate mensen meer moeten gaan inleggen om op het werk te kunnen komen (want dat is het in veel gevallen immers: je gaat kromliggen om te mogen werken) komt niet terug in de economie. De koopkracht zal op den duur gaan dalen. Alternatief is dan wel het openbaar vervoer, maar daar kan men ook niet van op aan (zie de punten die Nemesis al noemde).

Ook zullen werkgevers minder snel geneigd zijn om vervoerskosten te dekken voor de werknemers, want de kosten de rijzen de pan uit. En wat te denken van vervoersbedrijven? Nederland wordt als vestigingsland niet echt aantrekkelijker voor bedrijven.

Misschien heb ik het wel fout in mijn betoog, maar als ik er niet ver naast zit: als ik het kan bedenken, kan een politicus dat hopelijk ook nog. En ik denk dat wij als burgers zeker wel het recht hebben op antwoorden.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door EMH »

Een van jouw problemen met dit alles is dus het feit van belastingen die de provincies mogen gaan innen bij het wegvallen van die opcenten.
Dan speelt dus mee waar geld in gepompt gaat worden. Volgens mij komt dat geld momenteel ook niet op de plek terecht waar het eigenlijk heen moet.
Die provinciale opcenten die nu in de wegenbelasting inbegrepen zitten horen eigenlijk ten goede te komen van de (provinciale) infrastructuur. En dat betwijfel ik al ten zeerste.

Maar bij een alternatieve inning van wegenbelasting, dat is de kilometerheffing immers, moet het toch mogelijk zijn ook die provinciale opcenten hier een plek in te geven en dat dus ook in de nieuwe situatie alleen de automobilisten dit betalen. Het is uiteraard van de zotte dat mensen die geen auto bezitten mee moeten betalen aan het wegennet.
Alhoewel we hebben al veel dingen waar we allemaal aan meebetalen zonder dat je er zelf gebruik van maakt.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door X-File »

Dat laatste geef ik je wel gelijk in, we betalen aan zat dingen mee waar ik persoonlijk niet om sta te springen; ontwikkelingshulp, koningshuis... bodemloze putten in mijn opinie.

Mijn probleem met het wegvallen van de wegenbelasting begint wanneer Den Haag gelijktijdig zegt dat de lokale overheid (gemeente) zelf een alternatief daarvoor mag voor verzinnen.

Pardon? Kilometerheffing is toch het alternatief? Ik ben bang dat we naast de kilometerheffing alsnog extra belast gaan worden. En zoals Nemesis al aangaf in zijn rekensommetje, gaa hij en zijn werkgever dankzij de nieuwe regel er echt niet op vooruit.

Wat gaat het straks betekenen voor de politie, brandweer en hulpverlening? Krijgen die ontheffing, of mogen de verschillende zorginstellingen de prijzen straks ook weer gaan opschroeven, of wordt er elders wel weer bezuinigd op de zorg? Ga ik dat via een omweg weer in de portomonnee voelen als de zorgverzekering weer in prijs gaat stijgen?
En nogmaals, hoe zit het met vervoersbedrijven. De levensmiddelen industrie wordt straks leuk, de vrachtwagens die goederen aanleveren voor supermarkten... even doorberekenen in de prijs van de producten!

Hoe dan ook is de burger straks de dupe, omdat kosten van bedrijven en instellingen straks gewoon doorberekend wordt in de prijs. Iedereen gaat meer inleggen, ook al zegt de kilometer teller straks iets anders. Rijders en niet rijders.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door EMH »

Hebben politie, brandweer ambulances nu niet al een uitzonderingspositie dan wat betreft de wegenbelasting.?


Maar ik snap je problemen idd en zie nu ook dingetjes waarover ik zelf ook nog niet had nagedacht.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Miriam »

Politie, marechaussee, Ambulance, dieren ambulance, brandweer, het koninklijk huis, autobussen en diplomaten hebben uitzondering, stond laatst nog in de krant
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Nemesis »

Als je dan dit soort dingen hoort, zelfde geld voor het ziekenfonds gebeuren (die verzekeraars zijn de gevaarlijkste bedrijven die er zijn).. van dit soort dingen.. dan krijg ik echt het grrr.. ik wil de politiek in.. ik moet hier wat aan doen... helaas lukt het niet!
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door EMH »

mja het aloude "power corrupts"he? ;)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Ace of Spades »

Het bedrijf van mijn vader zit ook in de race om wat van de 'services' achter dit systeem te leveren. Er worden al ettelijke miljoenen inbegroot om alleen maar met een stel ambtenaren om de tafel te gaan zitten om erachter te komen wat de overheid nu precies voor systeem wil :') . De reden, ze willen iets compleet nieuws.
De Nederlandse overheid heeft er altijd een handje om zelf technologie te ontwikkelen (zie ook de OV chipkaart), maar om tegelijkertijd wel voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. De overheid wil niet veel investeren, maar wel een geheel naar zijn smaak gemaakt systeem.
Mijn inziens is dat best mogelijk, maar werk dan met meer landen samen. Bijvoorbeeld de gehele Benelux en Duitsland. Dan kunnen de kosten verdeeld worden. België heeft zelfs al aangegeven geïnteresseerd te zijn in een kilometerheffing.

Een mijn inziens makkelijker oplossing is om zoveel mogelijk bestaande technologie te gebruiken. Elektronische tolpoorten op drukke stukken weg in combinatie met het tegengaan van het gebruik van sluiproutes bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Nemesis »

Ace of Spades schreef: Mijn inziens is dat best mogelijk, maar werk dan met meer landen samen. Bijvoorbeeld de gehele Benelux en Duitsland. Dan kunnen de kosten verdeeld worden. België heeft zelfs al aangegeven geïnteresseerd te zijn in een kilometerheffing.
Als één Europa kan hier zelfs Europawijd veel meer gedaan worden. Op deze manier voorkom je ook dat men buiten de boot piest zoals tanken over de grens. Als je dan samenwerkt met europa en hier 1 maatregel in neemt.. bijv. de kilometerheffing, met allemaal hetzelfde kastje zodat je in heel europa betaald voor wat je rijdt, (bij wijze van).. heb je ook veeel meeer geld om te investeren en om dus een echt goed product te leveren.

Al is dit natuurlijk een veel te ideaal beeld, en het is de vraag of je wilt dat europa op een dergelijke manier invloed op iedereen uitoefent en of het wel kan met al die verschillende situaties in verschillende landen. ha. het eens worden is praktisch al onmogelijk!
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Ace of Spades »

Geheel Europa, nog beter.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door X-File »

Op vakantie met de auto, waarom zou je uberhaubt nog? Kan net zo goed het vliegtuig nemen en elders een auto huren. Net zoveel vervuiling, zelfde hoge kosten. Bijkomend voordeel, de Nederlandse overheid weet niet van moment tot moment waar je uithangt.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Blind Guardian »

Ik heb mijn stem al tegen geven al is dat ik tegen een 'big brother maatsschappij' ben zeker na George Orwell 1984 gelezen te hebben waarbij op de acherkant stond 'zeker nog actueel', en het klopt beanstigend ook nog, laten we even zeggen ik maak nauwelijks gebruik van GPS systemen en komt regelmatig voor dat ik mijn GSM vergeet mee te nemen of vergeet aan te zetten, ik zelf ben er helemaal geen voorstander van doch ik door de weeks gemakkelijk de fiets kan nemen, en als ik in het weekend een meeting heb bijvoorbeeld kan ik gemakkelijk mijn auto bij het dichtbijzijnde-station neerzetten en de rest van de tocht vervolgen met de trein (desnoods met een NS kortingskaart heb die wel vaker gehad) ...

Mijn laatste echte vakantie was meer dan duizend kilometer door Nederland heen fietsen, en volgend jaar heb ik plannen om naar Belgie te fietsen (inclusief een bezoekje aan werchter en bothie) ...
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door X-File »

Hierbij wil ik je nomineren voor de langste-zin-schrijver van 2009.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door R2D2 »

X-File schreef:Hierbij wil ik je nomineren voor de langste-zin-schrijver van 2009.
Apart topic voor starten?
Gebruikersavatar
koent
Commander
Commander
Berichten: 1197
Lid geworden op: 02 mar 2007, 17:01
Locatie: Nijmegen

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door koent »

R2D2 schreef:
X-File schreef:Hierbij wil ik je nomineren voor de langste-zin-schrijver van 2009.
Apart topic voor starten?
nee.

maar bij deze wil ik wel vermelden dat ik deze terug wil zien bij de awards :)
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door R2D2 »

ok;
kunnen we nu weer on topic dus
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Miriam »

Uiteraard ben ik ook tegen de kilometer heffing.

Waarom kunnen ze niet gewoon de accijnzen omhoog gooien op benzine? Nu willen ze een kastje ontwikkelen dat in elke auto wordt geplaatst. Dit kastje is dan wel gratis want; de burger heft hier al voor betaald in de nodige belasting verhogingen :lachhuil:
Dit kastje gaat werken op een netwerk van satellieten (Hoe zit het eigenlijk met Galileo?) dat niet eens van ons is maar van de Amerikanen. Wat dus betekend dat het niet eens betrouwbaar is. Daarbij komt kijken dat als een kastje niet functioneer naar behoren en de burger dit niet meld dat hij ontiegelijk hoge boetes moet betalen. :{
Ook is het onterecht dat mensen die dus al jaren geen auto bezitten en het OV gebruiken, nu dus als nog moeten gaan meebetalen :{

En het openbaar vervoer is sinds de privatisering al helemaal geen optie. Laat ze eerst connexxion & de NS weer staat bedrijven maken en arriva terug sturen naar Engeland, dan kunnen we het hebben over openbaar vervoer.

Daarbij moet ik wel zeggen dat de burger of eigenlijk tegenwoordig; slaaf van deze consumptiemaatschappij :Y)
Veel te veel verwend is. Alles moet goedkoper alles moet individueel, daarom verwacht ook niet dat het openbaar vervoer hier net zo goed als in bv China zal worden. Simpel weg omdat men hier zijn zogenaamde individuele vrijheid niet wil opgeven. Door in een bus of trein te gaan zitten.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door EMH »

Een satellietverbinding is sowieso onbetrouwbaar, Amerikaans of niet. Kijk eens naar RTL met een onweersbui :lachhuil:
Zo'n systeem kan je dus niet gebruiken als trajectcontrole etc. Daarvoor dient ge-eikte meetapparatuur voor gebruikt te worden, dit staat ook in de wet.
De eerste plaatsing van het kastje is inderdaad min of meer voor rekening van de overheid. Gaat het ding stuk en moet tie vervangen worden zijn die kosten allemaal voor jou zelf. Je kan er donder op zeggen dat het ding uiteraard om de haverklap storingen heeft of helemaal stuk gaat.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door EMH »

SP: 'milieuvriendelijk autorijden wordt bestraft bij kilometerheffing'

Den Haag - De SP heeft er geen goed woord voor over dat met de plannen voor de kilometerheffing minister Eurlings milieuvriendelijk gedrag gaat bestraffen. SP-Kamerlid Roemer vindt het onbegrijpelijk en hypocriet dat de minister zijn filebelasting presenteert als een milieubelasting, terwijl juist de meest milieuvriendelijke mensen meer gaan betalen.


Zowel de mensen die een milieuvriendelijke auto rijden als degenen die geen auto bezitten gaan extra betalen door deze onzalige plannen van de minister,' aldus Roemer die zich hard maakt om het complete plan van Eurlings van tafel te krijgen.

Zo is volgens Roemer de milieuvriendelijke hybride Toyota Prius nu vrijgesteld van aanschafbelasting en vanaf volgend jaar ook van wegenbelasting. Na de invoering van de kilometerheffing moet de bezitter van deze auto wel 0,8 cent belasting per kilometer gaan betalen. Bij 15.000 kilometers per jaar zal deze automobilist 120 euro extra aan kilometerbelasting gaan betalen t.o.v. nu, en daarnaast zal zijn huishouden ( een gemiddeld gezin is 2,5 personen ) ongeveer 200 euro aan de nieuwe provinciale heffing kwijt zijn
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door SpaceWally »

De SP bewijst met dit standpunt een oud-linkse partij te zijn, je weet wel, het links van de vakbeweging. Dat is niet links, maar gewoon rechts, namelijk de verworvenheden van de arbeiders proberen te behouden, de uitkeringen in stand te houden en de werkenden aan het werk te houden ten koste van de schoolverlaters en werklozen. Dat is de grote grap, dat links momenteel rechts is en rechts juist heel vooruitstrevend door de grootste rem op de vooruitgang, namelijk de vakbonden de pas af te snijden die het ontslagrecht - ongekend in de hele wereld zoals wij dat hebben - willen behouden.

Uiteraard is het in het belang van het milieu dat de kilometerheffing wordt ingevoerd. Dat is volgens het principe, hoe meer je rijdt, hoe meer je moet betalen. Dat is een goed principe. In mijn mening zijn de huidige maatregelen niet lang niet genoeg. Het autorijden moet zo duur worden dat de helft van de bevolking het niet meer kan betalen. Dan zijn we niet alleen van de files af, maar dan doen we wat nodig is om de CO2-uitstoot te beperken, wat absoluut noodzakelijk is, ook in het belang van Nederland.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door EMH »

Dan neem ik aan dat jij dus geen auto hebt en rijdt.

Een hoop mensen zijn dus afhankelijk van vervoer met de auto omdat OV geen optie is. Het OV in dit land is sowieso een lachertje overigens.
Het lijkt mij een slimmer idee om het geld wat nu binnengeharkt wordt door de roverheid eens naar de plek te brengen waar het hoort namelijk de infrastructuur en het doorontwikkelen van auto's die niet meer van fossiele brandstoffen afhankelijk zijn.

En verder is het misschien een idee om bedrijven te verplichten mensen de optie te geven om thuis te werken. Hoop werk is achter een PC. Dat kan ook thuis ipv elke dag 60 km heen en weer te moeten rijden om ergens achter een computer te gaan zitten.
Hoeft niet zo te zijn om de hele week thuis te zitten maar als de meeste mensen 1 of 2 dagen per week dat doen scheelt het ook al een hoop verkeer.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door SpaceWally »

Het OV is uitgekleed en kapot gemaakt. Ooit hadden we uitstekend OV. Er ging zelfs een tram van Amsterdam naar Haarlem. Overal kon je komen met het OV. Dat is door de opkomst van de auto allemaal verloren gegaan. Als de auto niet meer mogelijk is voor veel mensen wordt het weer rendabel om overal trams en bussen naar toe te laten rijden. Ik voorspel dat het OV weer de toekomst heeft in Nederland. Het kan ook niet anders met zoveel mensen.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door X-File »

Dan zal het OV wel terug moeten keren naar meer betrouwbaardere handen dan die van graaiende managers. Hoe kan het toch dat de service steeds minder wordt, terwijl de kostprijs constant stijgt? De kosten van het OV, zeker bij de NS, zijn in de afgelopen jaren 40% sneller gestegen dan de inflatie. Kan niet kloppen, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Blind Guardian »

Ik weet wel hoe dat komt de levendige fantasie van de hoge heren dat liberaliseren alles goedkoper en beter zou gaan maken, lang leve de liberalisering ! Huzzzzaaay !
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door EMH »

'Km-heffing dwaling'

door Martijn Koolhoven
DEN HAAG - Topambtenaren van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn zeer kritisch over het in hun ogen 'megalomane project' van hun minister Eurlings voor de invoering van de omstreden kilometerheffing. "De trein van Eurlings dendert voort. Alleen jaknikkers mogen meedoen", is hun klacht.


In De Telegraaf verbreken de topambtenaren morgen het stilzwijgen over het megaproject en onthullen dat ze zich in stilte voorbereiden op een parlementaire enquête over deze 'afschuwelijke dwaling'. Althans, zij zijn ervan overtuigd dat er een parlementair onderzoek zal komen. Terwijl de wet kilometerheffing nog in de Tweede Kamer moet worden behandeld, hebben ze berekend dat inmiddels een legertje van circa 250 consultants, adviseurs en ambtenaren volop aan het werk is om invoering van het omstreden project mogelijk te maken. De totale voorbereidende kosten voor de invoering van het rekeningrijden komen volgens deze bronnen tot nu toe uit op circa ?130 miljoen.

Massa

Op het ministerie van Verkeer en Waterstaat zelf werkt een relatief kleine projectdirectie van enkele tientallen ambtenaren aan de voorbereidingen van de km-heffing. Buiten het departement voert echter een massa consultants en adviseurs allerlei projecten en onderzoeken uit. Onder andere de accountants- en consultancyreuzen KPMG, Deloitte en PricewaterhouseCoopers werken op de achtergrond aan de invoering van de km-heffing. Ook organisatiebureau Berenschot sleepte een opdracht in de wacht, net als Ordina, specialist in ict-consulting. De betreffende bedrijven verwijzen voor nader commentaar allemaal door naar opdrachtgever Verkeer en Waterstaat. De Deloitte-woordvoerster: "Wij voeren een deelopdracht uit, maar wij kunnen niet over de inhoud spreken." De topambtenaren stellen dat hun minister 'jaknikkers' om zich heen heeft verzameld en dat naar kritiek op het project niet wordt geluisterd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt dat bij de start van de projectorganisatie, op 1 september vorig jaar, het aantal ambtenaren dat, omgerekend naar fulltimebanen, aan de km-heffing werkt 47 bedraagt en het aantal consultants 99. Dit aantal is volgens de topambtenaren, die de berekening maakten, inmiddels fors gegroeid tot 250.
Nou, het lijkt erop dat Eurlings de zoveelste minister wordt die op z'n bek gaat over de km-heffing :*)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door captain crash »

Net als de ov chipkaart zal dit er wel doorheen komen ook al is iedereen die er mee te maken krijgt er tegen. Ik ben er zelf in beginsel niet tegen, maar dat gold ook voor de ov chipkaart. De uitvoering lijkt nu alweer nergens op, en dat is erg jammer.
Plaats reactie