Kilometerheffing, Ja of nee.

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Doctor Pulaski
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2010, 23:43
Locatie: Zwolle

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Doctor Pulaski »

Ik ben voor, mits het goed uitgevoerd wordt.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door R2D2 »

Doctor Pulaski schreef:Ik ben voor, mits het goed uitgevoerd wordt.
heb je daar argumenten voor?
Gebruikersavatar
Doctor Pulaski
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2010, 23:43
Locatie: Zwolle

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Doctor Pulaski »

Ja hoor.

1) Je betaalt voor wat je rijdt. Lijkt me logischer en eerlijker dan bijv. wegenbelasting.

2) Oude auto's hoeven nu geen wegenbelasting meer te betalen en dat terwijl die auto's vaak het slechtst zijn voor het milieu. Met de kilometerheffing moeten ook oude auto's gewoon weer meebetalen.

3) Ik denk/hoop dat de kilometerheffing mensen wat bewuster gaat maken en dat daardoor mensen net iets vaker de auto laten staan. Of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren is afwachten.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door X-File »

Die beredenering klinkt niet heel verkeerd imo.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door captain crash »

Het was ook ooit de basis van het idee, de uitvoering is alleen waar net zo slecht als bij de ov chip kaart (wat in basis ook geen slecht idee was)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Miriam »

captain crash schreef:Het was ook ooit de basis van het idee, de uitvoering is alleen waar net zo slecht als bij de ov chip kaart (wat in basis ook geen slecht idee was)
In theorie werkt communisme ook :roll:
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door X-File »

Ik pleit for politiek anarchisme wat dat betreft. Een utopische samenleving die moreel volwassen genoeg is zodat ze geen overheid nodig heeft om alles te reguleren.
Gebruikersavatar
Doctor Pulaski
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2010, 23:43
Locatie: Zwolle

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Doctor Pulaski »

X-File schreef:Ik pleit for politiek anarchisme wat dat betreft. Een utopische samenleving die moreel volwassen genoeg is zodat ze geen overheid nodig heeft om alles te reguleren.
Die morele volwassenheid is nog heeeeeel ver weg, als die er al ooit komt.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door The Silencer »

Miriam schreef:
captain crash schreef:Het was ook ooit de basis van het idee, de uitvoering is alleen waar net zo slecht als bij de ov chip kaart (wat in basis ook geen slecht idee was)
In theorie werkt communisme ook :roll:
Maar impliceert CC dan dat het communisme ook goed is doorgevoerd, cq in praktijk goed gewerkt heeft? Communisme kan werken ja, net zoals kilometerheffing en de OV-chipkaart goede ideeen kunnen zijn en goed zouden kunnen werken in theorie.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Nemesis »

ik vind het een goed idee dat de kosten op het verbruik komen te liggen voor de auto. Maar dan moet je het wel over fatsoenlijke bedragen hebben.

Als je minder dan 20.000 km per jaar rijd, hoor je niet meer te betalen dan je nu aan belasting en BPM betaald. dat combineer je met de technische levensduur (10 jaar) en dat betekend, dat als je minder dan 20.000km per jaar rijdt met een auto die normaal 50 euro per maand is in wegenbelasting en die 4000 euro aan bpm had..dat je per jaar minder dan 1000 euro kwijt bent.

Dus zeg maar dat 20.000km het kantelpunt is met een levensduur van 10 jaar.. rijd je langer dan 10 jaar in een auto dan wordt het dus duurder, maar dat is logisch. op die manier stimuleer je ook om troep van de weg te halen en een nieuwe auto te kopen, wat weer goed is voor de economie. Dergelijke berekeningen zijn opzich goed te maken.

Het had wat mij betreft ook allemaal in de benzine/diesel/gasprijs mogen zitten, maar dan zit je met mensen die over de grens gaan tanken, daarom is het beter om het ook helemaal uit die prijs te halen en alles volledig in de km heffing te stoppen. Als alle europese landen dit afspreken betaal je dus alleen voor de wegen in je eigen land (of het land waar de auto geregistreerd staat) en aan de hand van de km stand betaal je. Heb je de km stand teruggedraaid betekent dat auto inleveren, rijbewijs inleveren en levenslange ontzegging van de rijbevoegdheid.. (je doet niet meer mee, zeg maar).


Ik zit ook vol ideeën wat dat betreft, maar je moet goed nadenken over de uitvoering. Want eigenlijk als je het eerlijk wilt doen, moet je voor de mensen die nu een auto nog hebben de km heffing lager laten zijn vanwege de bpm, dus een km heffing die alleen de wegenbelasting compenseert. Koopt men een nieuwe auto, dan kan de heffing aangepast worden omdat je geen bpm hebt betaald.

Zoals het nu gaat is het gewoon weer een veredelde belasting op de lage inkomens en vooral de bedrijven. De gemiddelde zakenman met een leaseauto waarmee hij prive-rijd komt zelfs beter uit, omdat auto's in de aanschaf goedkoper worden en daar is zijn bijtelling op gebaseerd.

ja... zo kan ik uren doorgaan.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Nemesis »

Geen rekeningrijden bij 'nee' van ANWB
Uitgegeven: 22 januari 2010 13:59
Laatst gewijzigd: 22 januari 2010 14:02

DEN HAAG - De kilometerheffing komt er niet als de ANWB de plannen afwijst. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) zei dit vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad.

© ANPDe ANWB kondigde vorige week een ledenpeiling over de kilometerheffing aan. De Bondsraad van de organisatie komt zaterdag bijeen.

Eurlings zei dat de steun van de ANWB, die vier miljoen leden telt, voor hem erg belangrijk is. Het draagvlak voor de kilometerheffing is essentieel, benadrukte hij.






Meerderheid

''Dat is meer dan een meerderderheid in de Tweede Kamer. Als de gemiddelde automobilist er tegen is, komt de heffing er niet.''
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Guess who? »

Waarom wil Eurlings dat ineens? Waar is hij in godsnaam mee bezig?
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door R2D2 »

Nog even in het kort de argumenten tegen kilometerheffing op een rijtje:

- Uw privacy is in het geding. Dankzij moderne technologie weet de overheid straks exact wie waar op welk moment is geweest. Wilt u dat? En wilt u dat ook als u toevallig ergens was waar iemand een misdaad heeft gepleegd, en men u van uw bed komt lichten?

- De kosten zullen sterk stijgen. Natuurlijk, bij invoering zal men beloven dat het voor niemand duurder wordt. Maar men garandeert natuurlijk niet dat de KM-heffing niet harder zal stijgen dan de inflatie. Kortom: als de overheid weer eens tekorten heeft weet u nu al waarmee ze de gaten gaan vullen: de tarieven zullen fors stijgen.

- Een tweede auto wordt goedkoper. De vaste lasten van autobezit zullen wat dalen. Uw voordeel: enkele honderden Euro’s per jaar. Uw nadeel: heel veel gezinnen zullen een tweede auto nemen, met als gevolg dat er nergens meer parkeerruimte zal zijn. En uiteraard dat die “tweede auto’s” precies op die momenten gebruikt gaan worden als er toch al veel files staan: bij slecht weer.

- KM-heffing lost geen meter file op. Mensen staan niet in de file omdat ze dat zo leuk vinden, ze staan in de file om naar hun werk te gaan. De files zijn in Nederland zo erg, dat mensen al lang een alternatief hadden gekozen als dat er zou zijn. Maar het is er niet. Het enige alternatief dat de file-rijder heeft is stoppen met werken.

- KM-heffing treft de mensen die het niet al te breed hebben het hardst. Zij die voor een beneden-modaal inkomen toch dagelijks met de auto naar hun werk gaan worden het zwaarst getroffen. Sommigen doen er verstandig aan om thuis te gaan zitten met een uitkering. Die we met z’n allen dan weer moeten betalen.

- Met KM-heffing laat men u betalen voor iets dat u al betaald heeft. De wegen zijn al aangelegd met uw belastinggeld. Waarom zou u nogmaals moeten betalen daarvoor?
http://www.vrijspreker.nl/wp/2007/01/pe ... erheffing/
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door The Silencer »

Of de privacy in het geding is, is makkelijk te roepen. Wat privacy en een eventueel verondersteld recht op privacy is, is namelijk volstrekt onduidelijk. (heb te veel blaet gelezen vandaag, als ik het woord privacy nog eens hoor slince ik iemand).
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door R2D2 »

zolang je mijn afzondering er maar niet voor verstoort
;-(
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door The Silencer »

Als je alleen op een onbewoond eiland gaat leven heb je complete afzondering en complete privacy. Althans volgens een van de theorien waar ik vanmorgen over gelezen heb.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Guess who? »

Oh was ik maar een kluizenaar... (op de melodie van Gijzelaar van Het Goede Doel)
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Nemesis »

Zoals al eerder gezegd. Een goed idee wederom slecht uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Doctor Pulaski
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2010, 23:43
Locatie: Zwolle

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Doctor Pulaski »

Wat Eurlings aan het doen is, is zijn straatje schoonvegen. De KM-heffing is niet populair en in verkiezingstijd luisteren sommige politici ineens wel naar burgers bij impopulaire maatregelen. Typisch CDA en wat mij betreft te walgelijk voor woorden.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door EMH »

Iemand die peiling op www.anwb.nl ingevuld? Een ledenpeiling die ook door niet leden is in te vullen
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door captain crash »

natuurlijk heb ik het ingevuld, en wel meer dan een keer ook...waarom...nou gewoon, omdat het kan
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door The Silencer »

captain crash schreef:natuurlijk heb ik het ingevuld, en wel meer dan een keer ook...waarom...nou gewoon, omdat het kan
Precies, onzin peiling dus. Die peiling is in de krant vanochtend al doormidden gezaagd.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door EMH »

Die peiling is net zo'n blamage als dat het hele systeem van Eurlings gaat worden.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door The Silencer »

Ik zou al bijna meer waarde gaan hechten aan een "peiling" van Maurice der Hund.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Nemesis »

Ik wil ze wel allebei doen, maar die van de telegraaf is tot vanmiddag bereikbaar, ik weet niet hoe dat met die van de anwb zit, maar anders vul ik die vanavond in, schijnt nogal tijdrovend te zijn. Daar heb ik nu de tijd niet voor.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door captain crash »

als je het serieus doet kan het je tijd kosten jah
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door Nemesis »

Het wordt waarschijnlijk een nee, dus kan het topic ook dicht, omdat het van de baan waarschijnlijk is ;)

dat krijg je als je de binnenbocht wil nemen :P
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door R2D2 »

Nemesis schreef:Het wordt waarschijnlijk een nee
zouden er verkiezingen op til zijn?
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door SpaceWally »

The Silencer schreef:Ik zou al bijna meer waarde gaan hechten aan een "peiling" van Maurice der Hund.
Afgezien van het feit dat het antisemitisch is om De Hond op deze manier te bejegenen, ben ik het er mee eens dat deze ANWB-poll geen enkele waarde heeft. Iedereen kan het meerdere keren invullen en erger nog: iedereen kan het invullen, dus niet alleen ANWB-leden. Gelukkig is het nog zo dat niet iedereen in Nederland lid is van de ANWB.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Kilometerheffing, Ja of nee.

Bericht door EMH »

SpaceWally schreef:
The Silencer schreef:Ik zou al bijna meer waarde gaan hechten aan een "peiling" van Maurice der Hund.
Afgezien van het feit dat het antisemitisch is om De Hond op deze manier te bejegenen.
:lachhuil:
Plaats reactie