Is wielrennen (op het fietspad) gevaarlijk?

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
SCC Dauntless
Commander
Commander
Berichten: 1416
Lid geworden op: 16 jun 2004, 17:38
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Is wielrennen (op het fietspad) gevaarlijk?

Bericht door SCC Dauntless »

Afbeelding

Wouter Weylandt overleden na val in Giro

RAPALLO - De Belgische wielrenner Wouter Weylandt (26) is maandagmiddag overleden als gevolg van een valpartij in de Giro d'Italia. Weylandt viel op zo'n 25 km van de finish tijdens de afdaling van de Passo del Bocco. Met zijn linkerpedaal raakte hij een muurtje en schoof daarna twintig meter over het asfalt. Hij verloor het bewustzijn en bloedde hevig. Weylandt zou in september voor de eerste keer vader worden.

Een beeld van de Italiaanse omroep RAI toonde Weylandt bewegingloos op het asfalt. Even later werd de renner van Leopard-Trek ter plaatse gereanimeerd en per helikopter overgebracht naar het ziekenhuis. Arts Giovanni Tredici maakte het trieste nieuws bekend. ,,Er was niets meer aan te doen", zei de Giro-dokter.

De beelden van de gevallen Weylandt gingen door merg en been. De organisatie besliste meteen om de podiumceremonie van de derde etappe af te gelasten.

Oorspronkelijk stond de Ronde van Italië dit jaar niet op het programma van Weylandt. Vorig jaar won de sprinter, die nu voor het team van de gebroeders Schleck en de Nederlanders Tom Stamsnijder en Joost Posthuma rijdt, de etappe naar Middelburg. „We hebben een geweldige teamgenoot en een ware vriend verloren”, was de eerste reactie van Team Leopard-Trek op het overlijden van Weylandt. „Onze gedachten zijn met Wouters familie en vrienden”, meldde de ploeg via Twitter.

De website van Leopard-Trek werd kort na het overlijden van Weylandt uit de lucht gehaald.

De dood van Weylandt leidde maandag op Twitter tot een stroom aan reacties van andere (oud-)wielrenners.

Johan Bruyneel
„Een trieste dag voor onze sport. RIP Wouter Weylandt. Gedachten en gebeden gaan naar zijn familie en vrienden. Ik ben geschokt."

Magnus Backstedt
„RIP Wouter Weylandt!!! Iedereen in de wielerwereld zal je missen!!”

Steven de Jongh
„pfffff niet te bevatten, RIP Wouter.”

Robert Hunter
„Momenten als deze zijn zo slecht. Gedachten en gebeden zijn met zijn familie. Dit doet je weer realiseren hoe we ons leven soms te veel riskeren.”

Bobbie Traksel
„Soms is het gewoon een kt sport!”

Vjatsjeslav Ekimov
„Afschuwelijk nieuws dat Wouter Weylandt overleden is. Een nachtmerrie. We kunnen het niet geloven. Ik zag hem vanmorgen nog bij de inschrijftafel.”

Koen de Kort
„Ongelooflijk afschuwelijk nieuws. Mijn gedachten gaan uit naar Wouters familie en vrouw.”

Theo Bos
„Geen woorden voor, verschrikkelijk.”

Zdenek Stybar
„Wat een vreselijk nieuws! Dit kan niet waar zijn!”

Simon Geschke
„Ik voel me ziek, wat een zwarte dag voor het wielrennen. Rust in vrede Wouter.”

Lance Armstrong
„Net terug van een looptocht en vernam het nieuws over de dood van Wouter Weylandt in de Giro. Ik ben geschokt en bedroefd. Moge hij rusten in vrede."
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Ace of Spades »

Tragisch ongeval dat zeker, maar waarom Debate Camp? Of wil je discussiëren over de vraag of het wel ethisch was van Weylandt om te vallen?
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Punisher »

Dit bewijst nogmaals dat wielrennen gevaarlijk is en verboden zou moeten worden.
Gebruikersavatar
SCC Dauntless
Commander
Commander
Berichten: 1416
Lid geworden op: 16 jun 2004, 17:38
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door SCC Dauntless »

Debate Camp omdat ik het topic niet onder gespamed wil zien en Punisher; het kan altijd gebeuren maar het is tragisch.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door captain crash »

Maar er is geen discussie over te voeren...en onderspammen is in alle eerlijkheid niet tegen te houden. Hoe tragisch ook, dit blijft een bedrijfsongeval (en een van de redenen waarom sporten als wielrennen bekeken worden, meeste mensen kijken echt niet omdat ze de wedstrijd zelf zo gaaf vinden...he toch een discussiepunt, topic mag blijven).
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Miriam »

Ja laten we vooral ook twitter reacties gaan opnemen in een nieuwsbericht

Dan gaan we nu een maatschappelijk verantwoorde discussie voeren;

"fietsen zou verboden moeten worden of niet?"
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Guess who? »

Eén van de twitteraars (ik ken m niet) zei het wel goed:

"Dit doet je weer realiseren hoe we ons leven soms te veel riskeren.”

En dat kun je je dus ook van tevoren bedenken. Trek je conclusie.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door captain crash »

Najah, dat is dus de reden waarom ze het salaris gerechtvaardigd vinden (oh en vermoedelijk ook vanwege de verkorte levensduur door het gebruik van doping).
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Miriam »

Asfalt blijft hard dus, ook in Italië :{
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Guess who? »

captain crash schreef:Najah, dat is dus de reden waarom ze het salaris gerechtvaardigd vinden (oh en vermoedelijk ook vanwege de verkorte levensduur door het gebruik van doping).
Afbeelding

Do Ping?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door captain crash »

Miriam schreef:Asfalt blijft hard dus, ook in Italië :{
Ik weet niet of het vorig jaar de Giro was of de Vuelta waar ze een zandweg in hadden - dat doen ze dus ook echt alleen vanwege de kans op spectakel. Zelfde geldt trouwens voor het stuk parcours waar dit vandaag gebeurd is. En dus begint de discussie weer of het wielrennen veiliger kan. Jah dat kan, maar dan kijkt er niemand meer. En inderdaad GW, ze weten vooraf waar ze aan beginnen en als ze dat overhoopt niet geweten hebben...najah iets in de geest van domme mensen heb je nu eenmaal overal. Nog steeds zeer tragisch, maar al dat getwitter is wel weer wat overtrokken (heel twitter is ernstig overgewaardeerd, op Stephen Moffat en Neil Gaiman na, maar die hadden twitter niet nodig om leuk te zijn).
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Miriam »

:lachhuil:
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door captain crash »

Guess who? schreef:
captain crash schreef:Najah, dat is dus de reden waarom ze het salaris gerechtvaardigd vinden (oh en vermoedelijk ook vanwege de verkorte levensduur door het gebruik van doping).
Afbeelding

Do Ping?
Ik had zondagdmiddag een kater waardoor het even duurde voordat ik doorhad dat ik zat te kijken naar uitleg over hoe je een pingponghal moet inrichten...over zinloze sporten gesproken.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Miriam »

captain crash schreef:
Guess who? schreef:
captain crash schreef:Najah, dat is dus de reden waarom ze het salaris gerechtvaardigd vinden (oh en vermoedelijk ook vanwege de verkorte levensduur door het gebruik van doping).
Afbeelding

Do Ping?
Ik had zondagdmiddag een kater waardoor het even duurde voordat ik doorhad dat ik zat te kijken naar uitleg over hoe je een pingponghal moet inrichten...over zinloze sporten gesproken.
Daar zijn ook echt officiële reglementen voor?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door captain crash »

Miriam schreef:
captain crash schreef:
Guess who? schreef:
captain crash schreef:Najah, dat is dus de reden waarom ze het salaris gerechtvaardigd vinden (oh en vermoedelijk ook vanwege de verkorte levensduur door het gebruik van doping).
Afbeelding

Do Ping?
Ik had zondagdmiddag een kater waardoor het even duurde voordat ik doorhad dat ik zat te kijken naar uitleg over hoe je een pingponghal moet inrichten...over zinloze sporten gesproken.
Daar zijn ook echt officiële reglementen voor?
dat bleek :P
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Miriam »

Ja het schijnt ook dat men doping gebruikt bij het schaken trouwens :lachhuil:

ik wacht nog op commentaar van eman
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door GPS »

En morgen fietsen ze weer gewoon door. Ben benieuwd wie de etappe wint op de dag van de begrafenis. :{
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Punisher »

captain crash schreef:Najah, dat is dus de reden waarom ze het salaris gerechtvaardigd vinden (oh en vermoedelijk ook vanwege de verkorte levensduur door het gebruik van doping).
Is wielrennen wel zo gevaarlijk? Ik wel eens iets over een dode, maar niet vaak. En aangezien de groep wielrenners vrij klein is ...
Als iets in het nieuws komt is het per definitie is zeldzaams, als zoiets namelijk erg vaak zou gebeuren is het al snel niet nieuwswaardig meer ...

Het lijkt mij dat andere beroepen, zoals b.v. militair, treinconducteur op bepaalde trajecten, politieagent, brandweerman, fietskoerier lijken mij gevaarlijker ... (Maar heb er zo geen cijfers voor).
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Blind Guardian »

Punisher schreef:
captain crash schreef:Najah, dat is dus de reden waarom ze het salaris gerechtvaardigd vinden (oh en vermoedelijk ook vanwege de verkorte levensduur door het gebruik van doping).
Is wielrennen wel zo gevaarlijk? Ik wel eens iets over een dode, maar niet vaak. En aangezien de groep wielrenners vrij klein is ...
Als iets in het nieuws komt is het per definitie is zeldzaams, als zoiets namelijk erg vaak zou gebeuren is het al snel niet nieuwswaardig meer ...

Het lijkt mij dat andere beroepen, zoals b.v. militair, treinconducteur op bepaalde trajecten, politieagent, brandweerman, fietskoerier lijken mij gevaarlijker ... (Maar heb er zo geen cijfers voor).
Mwah .... de groep wielrenners vrij klein is , neen hoor moet maar een keer mooi weer zijn en droog dan zie je op en her 'opzij , opzij, opzij' ... Had er net nog eentje in tegenliggende richting die schijnbaar nog nooit van een fietspad gehoord had zal wel een Fransoos zijn ofzo ...

Egocentrische figuren .... In hun eentje of tweeen gaat het wel hoor maar met een groep dan hebben ze een ego van tien flatgebouwen bijelkaar.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door The Silencer »

SCC Dauntless schreef:Debate Camp omdat ik het topic niet onder gespamed wil zien en Punisher; het kan altijd gebeuren maar het is tragisch.
Zelf spam je alles onder wat los en vast zit, maar je eigen topics mogen niet ondergespamd worden :r
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Paulstartrek »

Hier in de regio waren er laatst ook 2 wielrenners gestorven. Beide lieten ook weer vrouw, kinderen en kleinkinderen achter.

Dat vind ik nog het ergst.

Voor alsnog ben ik van mening dat wielrenners hetzelfde moet worden behandelt als een automobilist.

De fietspaden zijn er voor normaal fietsen (<30). De weg mag je alleen op bij wedstrijden en de rest doe je maar op het circuit.
Hou je keurig aan de regels en laat ruimte over voor de overige fietsers.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Blind Guardian »

gisterenaaf toen ik naar mijn werk reed ook zo'n figuur wat aan de andere kant op de openbare weg reed, achterlijke een auto moest hem inhalen ... Gaf voor mij geen prettig gevoel heb ook handgebaren gemaakt naar die gast, zeer netjes een aanwijsgebaar dat er een fietspad is maar ik denk dat zijn hersenen beschadigd zijn door te veel wielrennen ...

Daar hebben die gasten weleens meer last van ...

uitzonderingen nagelaten hoor .... Zoals al gezegd meestal gaat over een groep als ze alleen of met zijn tweeen fietsen is het nog wel uit te houden, en zijn ze over gemiddeld nog wel netjes ...

Al ik in mijn jeugd ook weleens door zo'n figuur overhoop gereden ben, moet wel zeggen dat we toen met zijn drieeen langs elkaar fietste ... Maar toch, even bellen zat er niet in.

een tip voor een recreatief en werk fietser .... Fietsen als het buiten regent werkt best weleens, wielrenners zijn over gemiddeld goed weer rijders ook smalle fietspaden en natuurgebieden verwijden ze gelukkig meestal ...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door captain crash »

Punisher schreef:
captain crash schreef:Najah, dat is dus de reden waarom ze het salaris gerechtvaardigd vinden (oh en vermoedelijk ook vanwege de verkorte levensduur door het gebruik van doping).
Is wielrennen wel zo gevaarlijk? Ik wel eens iets over een dode, maar niet vaak. En aangezien de groep wielrenners vrij klein is ...
Als iets in het nieuws komt is het per definitie is zeldzaams, als zoiets namelijk erg vaak zou gebeuren is het al snel niet nieuwswaardig meer ...

Het lijkt mij dat andere beroepen, zoals b.v. militair, treinconducteur op bepaalde trajecten, politieagent, brandweerman, fietskoerier lijken mij gevaarlijker ... (Maar heb er zo geen cijfers voor).
Is wielrennen gevaarlijk? Als ze een normaal parcours zouden rijden vermoedelijk niet. Maarja het is een tvsport dus dan wordt het alweer anders. Scherp bochtje vlak voor het begin van de sprint, extra bochten in de afdaling, een zandweg, wat slecht wegdek en jah je hebt een zeer gevaarlijke sport....om het nog niet over de doping te hebben. Je weet toch hoe het is, alle medicijnen die nog op mensen getest moeten worden worden in het wielrennen al gebruikt.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Ace of Spades »

Blind Guardian schreef:gisterenaaf toen ik naar mijn werk reed ook zo'n figuur wat aan de andere kant op de openbare weg reed, achterlijke een auto moest hem inhalen ... Gaf voor mij geen prettig gevoel heb ook handgebaren gemaakt naar die gast, zeer netjes een aanwijsgebaar dat er een fietspad is maar ik denk dat zijn hersenen beschadigd zijn door te veel wielrennen ...

Daar hebben die gasten weleens meer last van ...

uitzonderingen nagelaten hoor .... Zoals al gezegd meestal gaat over een groep als ze alleen of met zijn tweeen fietsen is het nog wel uit te houden, en zijn ze over gemiddeld nog wel netjes ...

Al ik in mijn jeugd ook weleens door zo'n figuur overhoop gereden ben, moet wel zeggen dat we toen met zijn drieeen langs elkaar fietste ... Maar toch, even bellen zat er niet in.

een tip voor een recreatief en werk fietser .... Fietsen als het buiten regent werkt best weleens, wielrenners zijn over gemiddeld goed weer rijders ook smalle fietspaden en natuurgebieden verwijden ze gelukkig meestal ...

Als je als wielrenner op het fietspad fietst gaan mensen klagen en als je dat een keer niet doet wordt ook weer geklaagd :') .


@Paul:
Ik heb mijn mening over wielrennen op het fietspad en het debiele gedrag van "normale" fietsers al wel eens uitgebreid opgeschreven. Ik ga er nu niet uitgebreid op in, omdat ik ook aan het werk ben. Ik wil echter zeggen dat wielrennen op de openbare fietspaden geen problemen hoeft op te leveren als een hoop "normale" fietsers er rekening mee houden dat andere mensen sneller kunnen fietsen. Dat levert op mijn gewone fiets al vaak rare situaties op, omdat ik over het algemeen harder fiets dan de overige fietsers. Problemen die voorkomen kunnen worden als men af en toe eens achterom kijkt, zoals je in een auto je spiegels in de gaten houdt.
Ik kom hier later nog wel eens op terug.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Blind Guardian »

Ace of Spades schreef:
Blind Guardian schreef:gisterenaaf toen ik naar mijn werk reed ook zo'n figuur wat aan de andere kant op de openbare weg reed, achterlijke een auto moest hem inhalen ... Gaf voor mij geen prettig gevoel heb ook handgebaren gemaakt naar die gast, zeer netjes een aanwijsgebaar dat er een fietspad is maar ik denk dat zijn hersenen beschadigd zijn door te veel wielrennen ...

Daar hebben die gasten weleens meer last van ...

uitzonderingen nagelaten hoor .... Zoals al gezegd meestal gaat over een groep als ze alleen of met zijn tweeen fietsen is het nog wel uit te houden, en zijn ze over gemiddeld nog wel netjes ...

Al ik in mijn jeugd ook weleens door zo'n figuur overhoop gereden ben, moet wel zeggen dat we toen met zijn drieeen langs elkaar fietste ... Maar toch, even bellen zat er niet in.

een tip voor een recreatief en werk fietser .... Fietsen als het buiten regent werkt best weleens, wielrenners zijn over gemiddeld goed weer rijders ook smalle fietspaden en natuurgebieden verwijden ze gelukkig meestal ...
Zoals al gezegd heb ik weinig problemen met individuele wielrenners, maar als ze met meer zijn groeit hun ego ook en wat voor moeite kost het nou om een bel op je fietsen te zetten ?

Als je als wielrenner op het fietspad fietst gaan mensen klagen en als je dat een keer niet doet wordt ook weer geklaagd :') .


@Paul:
Ik heb mijn mening over wielrennen op het fietspad en het debiele gedrag van "normale" fietsers al wel eens uitgebreid opgeschreven. Ik ga er nu niet uitgebreid op in, omdat ik ook aan het werk ben. Ik wil echter zeggen dat wielrennen op de openbare fietspaden geen problemen hoeft op te leveren als een hoop "normale" fietsers er rekening mee houden dat andere mensen sneller kunnen fietsen. Dat levert op mijn gewone fiets al vaak rare situaties op, omdat ik over het algemeen harder fiets dan de overige fietsers. Problemen die voorkomen kunnen worden als men af en toe eens achterom kijkt, zoals je in een auto je spiegels in de gaten houdt.
Ik kom hier later nog wel eens op terug.
Voor een / of twee fietser (of een paar), neen die mogen van mij gerust op het fietspad fietsen gisterenavond was het trouwens rustig op het fietspad dus die goochem, kon gemakkelijk op het fietspad fietsen .... Voor een groep fietsers kan ik het wel begrijpen ... Ik doe niet moeilijk over wielrenners omdat ik voornamelijk een solisten fietser ben, maar ik zo het wel fijn vinden om even een belletje te horen in plaats van 'opzij' ...



Probleem kan ook voorkomen worden als iedereen zijn bel gebruikt. O-) , maar wielrenners verliezen snelheid als ze een bel op hun fiets monteren, dus dat kan absoluut niet, snap ik.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door The Silencer »

Ace of Spades schreef:Ik wil echter zeggen dat wielrennen op de openbare fietspaden geen problemen hoeft op te leveren als een hoop "normale" fietsers er rekening mee houden dat andere mensen sneller kunnen fietsen.
Nee, het probleem is dat wielrenners er rekening mee moeten houden dat er ook gewone fietsers op het fietspad rijden en dat het fietspad er niet alleen voor wielrenners is. Bovendien verwachten ze vaak dat ik ogen in mijn rug heb, want een bel op de fiets is natuurlijk uit den boze! En even roepen dat ze eraan komen is ook vaak te veel moeite. Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar de ervaring heeft geleerd dat de meeste wielrenners die ik ben tegengekomen WEL zo zijn.

Ook moet je als wielrenner niet verwachten dat iedereen ten alle tijden snel aan de kant voor je gaat, soms is dat gewoon even niet mogelijk om wat voor reden dan ook, dan moeten ze maar even geduld hebben tot ik ze er voorbij kan laten.

Dat is vergelijkbaar met tractoren op de weg, iedereen maakt zich daar over druk omdat het verkeer zo langzaam vooruit gaat, maar die mensen rijden daar niet om het snellere verkeer te bokken en dat zullen de meeste gewone fietsers ook niet doen, die willen je best voorbij laten als je als wielrenner je op tijd kenbaar maakt (ik vind dat wielrenners op de openbare weg gewoon een bel moeten hebben, of is dat voor gewone fietsers ook niet verplicht?) en ook niet zeurt als dat even niet kan. Ik fiets ook vaak harder dan de gemiddelde fietsers maar blijf gewoon even achter iemand rijden als ik er even niet voorbij kan voor wat voor reden dan ook (bijvoorbeeld op een fietsstrook terwijl er gewoon ook verkeer voorbij aan het razen is).

Bovendien kan het nog altijd erger, ik heb ooit een fietser gezien die, zonder dat hij er iets aan kon doen, het autoverkeer op een Duitse Bundesstraße (vergelijkbaar met onze provinciale wegen, alleen dat je wel meestal wat harder mag) ophield.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Punisher »

Ik kan niet zeggen me ooit geërgerd te hebben aan wielrenners.

Ik doe niet aan wielrennen, maar fiets wel vaak (geen auto) en dan meestal ook nog eens aanzienlijk sneller dan gemiddeld, ik erer me *wel* erger aan de "gewone" fietsers.

De "gewone" fietser is onvoorzichtig, fiets over alles wat los en vast zit, en geen manoeuvre is te gek.

Voorbeelden:
  • Rechts inhalen.
  • Invoegen vanaf het voetpad oid. en simpelweg nergens naar kijken.
  • Mensen die opeens linksaf gaan zonder achterom te kijken of enige aanstalten.
  • Op 1km afstand van de bocht nar links alvast "voorsorteren" in een onzichtbaar voorsorteervak aan de linkerkant van de weg.
  • Mensen die denken dat ze in Engeland wonen en dat ze aan de rechterkant dienen te fietsen -- Goed, een klein stukje aan 1 kant is 1 ding en doet iedereen welk even een paar meter als dat net even uitkomt, maar ik zie ook wel eens mensen kilometers aan de verkeerde kant fietsen.
  • Verkeerslichten? Dat is toch alleen voor auto's? Wat?
  • Fietsers die domweg over de weg slingeren en je simpelweg niet in durft te halen. Ik heb er wel eens een paar tegen elkaar zien knallen omdat de SMS belangrijker was dan de veiligheid.
  • 5 mensen naast elkaar fietsen.
  • Fietsen in het donker zonder licht (En dan ook nog door rood, aan de verkeerde kant van de weg, over het voetpad, zonder uit te kijken).
Zo ben ik ooit eens door een fietser omvergereden omdat deze aan de verkeerde kant van de weg reed en druk bezig was met z'n mobieltje, het was een smal fietspad en uitwijken was moeilijk ivm bosjes aan beide kanten. Ik riep nog kijk uit maar dat kwam niet aan.
Gevolg: Hij reed flink tegen me aan, mijn fiets had twee kromme wielen.

Niet ieder fietser is natuurlijk zo, maar er zijn er wel veel bij ...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door captain crash »

Ik erger me aan iedereen op het fietspad die denkt dat het fietspad alleen voor hem of haar is. Beetje rekening houden met elkaar hoeft niet zo moeilijk te zijn. Het is wel opvallend dat het vaak "wielrenners" zijn die vinden dat ze altijd voorrang moeten hebben en die het daarbij ook nog eens lastig schijnen te vinden om langzaam te moeten rijden (trouwens, die het óók lastig vinden om voor een rood licht te blijven staan). Dit geldt trouwens ook voor jongeren die onaangepast met z'n vieren naast elkaar rijden en niet aan de kant gaan.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Ace of Spades »

Maar als wielrenner is het ook lastig om langzaam te fietsen, heel simpel :') . Je wil niet van 35 km/h terug naar 15 om 1 fietser in te halen die traag reageert op je belletje om daarna weer te moeten optrekken.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: R.I.P. Wouter Weylandt (Leopard-Trek)

Bericht door Blind Guardian »

Ace of Spades schreef:Maar als wielrenner is het ook lastig om langzaam te fietsen, heel simpel :') . Je wil niet van 35 km/h terug naar 15 om 1 fietser in te halen die traag reageert op je belletje om daarna weer te moeten optrekken.
:kissy: :troost2:
Plaats reactie