Volkert v.d. G krijgt 18 jaar

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Volkert v.d. G krijgt 18 jaar

Bericht door The One »

Volkskrant e.a. schreef: Volkert van der G. heeft 18 jaar gevangenisstraf gekregen voor de moord op Pim Fortuyn. De rechtbank achtte overtuigend bewezen dat Van der G. de daad alleen, met voorbedachte rade en bij zijn volle verstand heeft gepleegd. Het bezit van 35 condooms met een brandbaar chemisch mengsel werd Van der G. niet aangerekend.

Het vonnis werd gewezen in de extra beveiligde rechtbank in Amsterdam-Osdorp en was - met een kleine vertraging - live te volgen via de televisie. Het voorlezen nam drie kwartier in beslag. Voordat rechtbankvoorzitter Frans Bauduin de strafmaat bekendmaakte, ging hij uitgebreid in op de overwegingen van het Openbaar Ministerie en de verdediging van Van der G.
Het Openbaar Ministerie had levenslange gevangenisstraf geëist tegen Van der G. Officier van justitie J. Plooy noemde de moord twee weken geleden een aanslag op het democratisch proces.

De rechtbank was het daarin oneens met het OM. Volgens Bauduin is de daad van Van der G. 'volstrekt onaanvaardbaar'. De moord heeft 'onherstelbaar leed' veroorzaakt bij de nabestaanden. Hij voegde daar meteen aan toe dat dat geldt voor iedere moord. De rechtbank heeft bij het vonnis rekening gehouden met het feit dat bij de aanslag op Fortuyn ook omstanders gewond hadden kunnen raken. Ook wees Bauduin op de koelbloedige en zeer gewelddadige wijze waarop Van der G. de moord heeft gepleegd.

Dat Van der G. lang heeft gezwegen over zijn motieven, heeft volgens Bauduin geen invloed gehad op de strafmaat. Het recht om te zwijgen is vastgelegd in de Europese rechten van de mens.

De rechtbank acht de kans op herhaling niet aannemelijk en vindt om die reden een levenslange straf niet rechtvaardig. Ook het argument dat een levenslange straf nodig is om andere af te schrikken, gaat in de ogen van de rechtbank niet op. Wel is bij het bepalen van de hoogte van het vonnis rekening gehouden met de gevoelens die de moord in de maatschappij heeft losgemaakt.

Fractievoorzitter Mat Herben was als enige van de LPF-fractie in de rechtszaal aanwezig zijn.

Naar alle waarschijnlijkheid zal het OM hoger beroep aantekenen tegen het vonnis.
BRON
18 jaar is denk ik een goede straf. Hij valt waarschijnlijk niet in herhaling, er is 1 persoon vermoord en hij had geen strafblad. Daardoor is er geen levenslang gegeven. (Levenslang is in Nederland ook ECHT levenslang).

Alleen komt 18 jaar cel effectief op 12 jaar zitten uit. Dus in 2014 zou hij al weer vrij kunnen komen. (Na aftrek van voorarrest) :{
Gebruikersavatar
jOzh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 427
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:34

Re: Volkert v.d. G krijgt 18 jaar

Bericht door jOzh »

The One schreef: Alleen komt 18 jaar cel effectief op 12 jaar zitten uit. Dus in 2014 zou hij al weer vrij kunnen komen. (Na aftrek van voorarrest) :{
Dit vind ik toch wel zo krom in Nederland he... Slaat echt helemaal nergens op. Als ik een boete krijg voor te hard rijden wordt die toch ook niet verminderd als ik bijvoorbeeld een jaar lang verder geen verkeersovertredingen maak.
Gebruikersavatar
FoF
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 108
Lid geworden op: 07 apr 2003, 22:22

Bericht door FoF »

Ik ben vrij hard in dat soort dingen als je met voorbedachte rade een moord pleegt maak je een eind aan iemands leven en daarom een levenslange gevangenisstraf, want als je hem de doodsstraf geeft dan ben je zelf een moordenaar (maar dat is weer een andere discussie).
Het is weer anders als je iemand vermoort uit zelfverdediging maar dat was het in deze situatie zeker niet zo.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

tsja,
ik weet niet goed wat ik hier van moet denken :{


Verstandelijk ben ik erg blij met dit vonnis. Niet laten meeslepen in de "wraakzucht der Pim-aanhangers", objectief beoordeeld dat er geen kans op herhaling is, jurispredentie mbt het opleggen van levenslang goed gevolgd, etc.

Maar toch knaagt het - emotioneel dan - een beetje.
Volkert is met zijn actie "onsterfelijk" geworden en zal in de toekomst waarschijnlijk zelfs geld gaan verdienen (direct/indirect) aan "zijn verhaal".
Hij zal effectief 2/3 * 18 = 12 jaar zitten in een Nederlandse gevangenis, waar het (terecht!) niet slecht toeven is (vrijheidsberoving is voldoende straf).
Maar: hij heeft wel degelijk een aanslag gepleegd op de democratie in NL!
Zijn daad heeft NL in een vreemde politieke wanorde gestort.
Wat andere gekken doen kan Volkert uiteraard niet worden aangerekend, maar zijn actie ligt wel aan de grondslag van het feit dat het Nederlande stemvee massaal stemde op een dode lijsttrekker. En aan het feit dat geen enkele politicus zich eigenlijk meer veilig kan voelen (weet je wat het kost om iemand te beveiligen?) en ook aan het feit dat NL zijn "onschuld" heeft verloren als het gaat om de democratie, etc., etc.


Zoals gezegd: ik weet niet helemaal wat ik hier nou mee aan moet.
Verstandelijk vind ik dit een goed vonnis, maar emotioneel knaagt het wat :{


zucht
Gebruikersavatar
voyager-girl
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:39

Bericht door voyager-girl »

Ik vind de straf wel goed.. Zelfde reden als The One al gaf..
Hij valt waarschijnlijk niet in herhaling, er is 1 persoon vermoord en hij had geen strafblad. Daardoor is er geen levenslang gegeven. (Levenslang is in Nederland ook ECHT levenslang).
Gebruikersavatar
jOzh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 427
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:34

Re: Volkert v.d. G krijgt 18 jaar

Bericht door jOzh »

The One schreef: 18 jaar is denk ik een goede straf. Hij valt waarschijnlijk niet in herhaling, er is 1 persoon vermoord en hij had geen strafblad. Daardoor is er geen levenslang gegeven. (Levenslang is in Nederland ook ECHT levenslang).
Ik heb er nog eens over nagedacht en eigenlijk snap ik niet hoe je voor een moord minder kan krijgen dan levenslang. Volkert vd G heeft ervoor gezorgd dat Fortuyn niet meer leeft. Het lijkt mij dan niet meer dan rechtvaardig dat hij zelf ook niet meer vrij komt. Hetzelfde verhaal voor moordenaars in het algemeen.
Gebruikersavatar
MiVo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 637
Lid geworden op: 02 feb 2003, 22:32
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Bericht door MiVo »

Hij verdient de doodstraf. Hij heeft het leven van iemand onders ontnomen, dus van hem moet het dan ook maar ontnomen worden. That's all.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Moord is moord, of dat nu op piet, henk of bea gebeurt.. 1 en dezelfde straf geven. Ik hoorde dat er tegen de jongen in venlo maar 10 jaar is ge-eist. Juist zoiets hoort levenslang te zijn, veel grotere bedreiging voor de samenleving. Dat is VOlkert volgens mij helemaal niet. Ik vind het allemaal opgeblazen en wederom weer zichtbaar dat ons rechtsysteem van geen kant klopt!
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik vind het argument dat meneer niet herhaling kan vallen niet helemaal opgaan. Waarom niet? Nou stel dat er over 13 jaar weer een soort van Pim tevoorschijn komt, en dat gebeurt heus nog wel eens, wie zegt dan dat ie het om hetzelfde rechtvaardigheidsgevoel niet nog een keer doet? Ik snap dus niet dat men kan zeggen dat er geen kans op herhaling bestaat. Daarbij komt dan nog dat hij misschien geen bewezen strafblad mag hebben, maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heeft hij wel een groot aantal boeren gechanteerd. Daarbij komt nog dat hij de moord wèl gepland heeft en ook niet gezegd heeft dat het hem spijt. Hij is een gevaar voor deze samenleving, netzo als alle mensen die vinden dat mensen hun mening niet mogen uiten, en daarom zou hij levenslange gevangenisstraf moeten krijgen. Ik verwacht dat er nog wel een hoger bereop gaat komen.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

het OM heeft direct hb aangekondigd
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Oh zover ging mijn nieuwskennis nog niet, nou ik vind dat heel goed :)
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Bericht door The One »

jOzh schreef:Ik heb er nog eens over nagedacht en eigenlijk snap ik niet hoe je voor een moord minder kan krijgen dan levenslang. Volkert vd G heeft ervoor gezorgd dat Fortuyn niet meer leeft. Het lijkt mij dan niet meer dan rechtvaardig dat hij zelf ook niet meer vrij komt.
Jah, maar wat is rechtvaardig he. Waarom is 15 jaar niet genoeg en levenslang wel? In de rechtspraak in Nederland gaat het om het voorkomen van (nieuwe) strafbare handelingen en niet om het gewoon lang opsluiten van iemand. Het dient voor het grootste deel voor preventie en overdenking. Die gevangenisstraf is er dus voor om de verdachte een signaal af te geven dat hij/zij over de scheef is gegaan en niet meer in de herhaling valt. :{
jOzh schreef: Hetzelfde verhaal voor moordenaars in het algemeen.
Dan heb je het nu dus over de strafmaat in Nederland in het algemeen. Er gaan nu stemmen op in Den Haag om die discussie weer te voeren. Het jammere vind ik alleen dat dat moet gebeuren na deze moord en niet eerder. :shake:
MiVo schreef:Hij verdient de doodstraf. Hij heeft het leven van iemand onders ontnomen, dus van hem moet het dan ook maar ontnomen worden. That's all.
Dus... :roll: Wat is het nut dan van deze straf? Afschikking? boontje-om-eigen-loontje? En wat wil je er mee bereiken dan? :huh:
Nemesis schreef:Moord is moord, of dat nu op piet, henk of bea gebeurt.. 1 en dezelfde straf geven. Ik hoorde dat er tegen de jongen in venlo maar 10 jaar is ge-eist. Juist zoiets hoort levenslang te zijn, veel grotere bedreiging voor de samenleving.
Ben ik met je eens! Gelukkig ben ik toch niet de enige. Het strafrechtsysteem moet niet te veel verschil maken tussen verdachten.

P.S. Ik neem niet aan dat je met 'bea' Betarix bedoeld, want op een aanslag op de koning(in) staat levenslang... Maar of dat 'fair' is laat ik even buitenbeschouwing... :)
Nemesis schreef: Dat is VOlkert volgens mij helemaal niet. Ik vind het allemaal opgeblazen en wederom weer zichtbaar dat ons rechtsysteem van geen kant klopt!
Dan heb je waarschijnlijk niet goed opgelet. De gemiddelde straf voor moord met voorbedachte rade is in Nederland 15 jaar. Dat Volkert 18 jaar heeft gekregen is omdat hij het 'koelbloedig' heeft gedaan, met 5 kogels. Daarnaast heeft hij ook geen berouw o.i.d. getoond. Daarom die 3 extra jaar.

captain crash schreef:Ik vind het argument dat meneer niet herhaling kan vallen niet helemaal opgaan. Waarom niet? Nou stel dat er over 13 jaar weer een soort van Pim tevoorschijn komt, en dat gebeurt heus nog wel eens, wie zegt dan dat ie het om hetzelfde rechtvaardigheidsgevoel niet nog een keer doet? Ik snap dus niet dat men kan zeggen dat er geen kans op herhaling bestaat.
Jah, in principe heb je gelijk, maar bij het Pieter Baan Centrum hebben ze hem onderzocht en ook gekeken wat er zou gebeuren als er een zelfde situatie zich zou voor doen. Blijkbaar is de uitkomst negatief. Uiteindelijk weet je het natuurlijk nooit zeker, er is niets zo onvoorspelbaar als de menselijke geest. :)
captain crash schreef:Daarbij komt dan nog dat hij misschien geen bewezen strafblad mag hebben, maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heeft hij wel een groot aantal boeren gechanteerd.
Jah, maar goed bij de rechtspraak gaat het om bewezen en vastgestelde feiten he... ;)
captain crash schreef:Daarbij komt nog dat hij de moord wèl gepland heeft en ook niet gezegd heeft dat het hem spijt. Hij is een gevaar voor deze samenleving, netzo als alle mensen die vinden dat mensen hun mening niet mogen uiten, en daarom zou hij levenslange gevangenisstraf moeten krijgen. Ik verwacht dat er nog wel een hoger bereop gaat komen.
Jah, het OM heeft inmiddels hogerberoep aangekondigd. Maar zoals ik al eerder zei: de gemiddelde straf in NL voor moord met vorbedachterade is 15 jaar. Die 3 extra jaar heeft hij oa. gekregen voor het niet tonen van berouw.

Ik hoorde op het nieuws dat Minister Remkes weer een domme actie heeft gedaan. Die gozer moet (sorry voor mijn taalgebruik :-D ) gewoon zijn bek houden. Hij vond de straf te laag, nou da's fijn maar niet handig dat hij dat zei. Hij is tenslotte minister. En als ze pech hebben dan zal de rechter bij het hogerberoep de straf verminderen omdat er druk is uitgeoefend vanuit de politiek. Politiek en recht moet je strikt gescheiden houden. Als ze niet oppassen krijg je dat geouwehoer weer wat we toen met Nawijn hebben gehad. 'Nee ik zei dat niet als minister maar als mens...' :{
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Het probleem waar we mbt deze moord mee zitten is dat dit GEEN gewone moord is. Er is na de oorlog niet zo'n moord als deze gepleegd en daarom denk ik dat je het ook niet zomaar mag vergelijken met eerdere zaken. Ik denk dat ze dit veel meer als iets nieuws moeten opvatten, misschien dus zelfs als een proefproces. We zullen zien wat het hogerberoep gaat brengen maar ik verwacht dat dit nog wel einidit voor de hoge raad.
Gebruikersavatar
jOzh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 427
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:34

Bericht door jOzh »

The One schreef:
jOzh schreef:Ik heb er nog eens over nagedacht en eigenlijk snap ik niet hoe je voor een moord minder kan krijgen dan levenslang. Volkert vd G heeft ervoor gezorgd dat Fortuyn niet meer leeft. Het lijkt mij dan niet meer dan rechtvaardig dat hij zelf ook niet meer vrij komt.
Jah, maar wat is rechtvaardig he. Waarom is 15 jaar niet genoeg en levenslang wel? In de rechtspraak in Nederland gaat het om het voorkomen van (nieuwe) strafbare handelingen en niet om het gewoon lang opsluiten van iemand. Het dient voor het grootste deel voor preventie en overdenking. Die gevangenisstraf is er dus voor om de verdachte een signaal af te geven dat hij/zij over de scheef is gegaan en niet meer in de herhaling valt. :{
In mijn ogen is rechtvaardig dat een moordenaar niet meer vrijkomt. De vermoorde komt ook niet meer terug, de moordenaar hoeft dan ook niet meer 'terug' (in de maatschappij) te komen.
Maar ja, dat zal wel weer te simpel gedacht zijn.
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Wat is de doel van straffen na een misdaad?
Is dat niet de dader laten inzien dat hij fout zat zodat hij die fout niet meer kan maken? Wat heb je eraan als de dader zijn hele leven lang moet leren van zijn fout. Wat kan hij dan met wat hij geleerd heeft? Hij krijgt immers geen herkansing.
Daarom ben ik tégen levenslang maar als mensen die straf toch persé willen hebben maak er dan voor de verdachte een keuze van om deze om te zetten in doodsstraf (pijnloos uiteraard) zodat hij niet tientallen jaren lang hoeft weg te kwijnen wetend dat hij ooit zal sterven in zijn cel. Geef hem dan de mogelijkheid om een eind aan zijn lijden te maken zodat hij dat niet zelf hoeft te doen door zichzelf op te hangen of uit te hongeren of zoiets.

Nee, dan ben ik eerder voor het instellen van een maximum gevangenisstraf van 30 jaar en daarmee strafverhogingen voor alle delicten. Volkert mag er zo van mij best een aantal jaartjes bij krijgen maar om nu te zeggen dat ik echt ontevreden ben over het vonnis.
Gebruikersavatar
jOzh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 427
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:34

Bericht door jOzh »

HorckDude schreef:Wat is de doel van straffen na een misdaad?
Is dat niet de dader laten inzien dat hij fout zat zodat hij die fout niet meer kan maken? Wat heb je eraan als de dader zijn hele leven lang moet leren van zijn fout. Wat kan hij dan met wat hij geleerd heeft? Hij krijgt immers geen herkansing.
Ik wil een moordenaar helemaal geen 2e kans geven. Iemand die gestolen heeft of een ongeluk veroorzaakt, die verdient een herkansing, maar een moordenaar heeft z'n kans verspeelt. Z'n slachtoffer heeft tenslotte ook geen '2e kans' meer.
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Waarom altijd die dader-slachtoffer vergelijking?
De dader deed het slachtoffer ... aan, dus verdient de dader ... zelf ook.
Dan ben je toch net zo bezig als de dader?
Gebruikersavatar
jOzh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 427
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:34

Bericht door jOzh »

HorckDude schreef:Waarom altijd die dader-slachtoffer vergelijking?
De dader deed het slachtoffer ... aan, dus verdient de dader ... zelf ook.
Dan ben je toch net zo bezig als de dader?
Ja vreemd he, meestal is de straf gerelateerd aan de zwaarte van de misdaad. En in mijn ogen is de misdaad in dit geval zo zwaar dat levenslange gevangenisstraf gerechtvaardigd is.
En als dat inhoudt dat ik 'net zo bezig ben als de dader", het zij zo. Ik zie dat echter als rechtvaardigheid.
Gebruikersavatar
Dr. Pulaski
Captain
Captain
Berichten: 2307
Lid geworden op: 16 jun 2002, 16:45
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Dr. Pulaski »

Ik vind de straf prima... En dan later gewoon weer laten rehabiliteren in de samenleving... levenslang is onzin (voor wie dan ook) en de doodstraf is gewoonweg onbespreekbaar in een democratisch land... gelukkig maar.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Dr. Pulaski schreef:...levenslang is onzin (voor wie dan ook)...
Mensen die geestelijk gestoord zijn? Die niet kunnen rehabiliteren? Die conitnu weer in herhaling vallen?
Denk je niet dat je de samenleving daar tegen moet beschermen?
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Die krijgen al levenslang, TBS.. en ja dat is geen pretje hoor TBS.

Maarruh, Ik denk nog steeds niet dat van de G. in herhaling kan vallen. Dit was een specifieke geplande actie tegen fortuyn en niet tegen iemand anders.

Zoals ik al eerder refereerde, die jongen uit venlo die is pas een gevaar voor de samenleving, juist omdat hij helemaal geen kennis heeft van normen en waarden. Niet dat schieten dat wel heeft..


Ze hadden volkert beter kunnen naaien op hetgeen dat hij indirect verantwoordelijk is voor onze politiek chaos!
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Nogmaals, ik denk dat de kans op herhaling zeker wèl aanwezig is, en nu niet alleen maar bij Van der G.. Dat is het ernstige aan deze zaak, ik bedoel, waar stopt het? Als je eenmaal een grens voorbij bent moet je echt niet geloven dat het niet nog een keer gebeurt.
Gebruikersavatar
The Last Jedi
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 712
Lid geworden op: 16 sep 2002, 10:09
Locatie: Wherever there´s a Metal Gear...

Bericht door The Last Jedi »

Ik vind het allemaal grote onzin. Wat krijgt iemand anders die een "gewone" burger vermoord? 10 jaar, misschien minder. Waarom Volkert dan ook niet? Waarom moet hij anderes worden behandeld dan anderen? Pim Fortuyn was toch ook maar een mens. En Volkert heeft alleen hem vermoord. Ik vind dat Volkert dus de straf moet krijgen die iedereen zou krijgen voor een moord: 10 jaar.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

De 'gewone' straf voor iemand die iemand anders vermoord is in Nederland al te laag (zoals de meeste straffen te laag zijn, om even een kort en zeer persoonlijk voorbeeld te geven: een paar jaar terug is een vriend van mij doodgereden, de dader was bekend is is veroordeeld tot wat? Werkstraf. Slaat echt nergens op. Afgelopen januari is mijn exvriend in New York bij een ongeluk om het leven gekomen, de bestuurder van de auto had hem echt niet kunnen ontwijken ofzo, en die man is veroordeeld tot 20 jaar celstraf vanwege risicovol rijden). Moord is moord, maar deze moord is anders. Pim Fortuyn was in de eerste plaats een inwoner van Nederland maar in de tweede plaats iemand die zich aan de randen van het politieke 'mogen' bevond. Als ik ooit nog eens de politiek inga zal ik nu wel drie, vier, vijf keer nadenken voordat ik bepaalde dingen die wèl zo zijn ook daadwerkelijk zal zeggen en dat alles vanwege 1 moord. Daarbij komt dat als je naar de geschiedenissen van andere landen kijkt politieke moorden nergens behandeld worden als 'gewone' moorden, nee zelfs bij onze zuiderburen niet waar nu eindelijk na al die jaren ook de rechtzaak tegen de opdrachtgevers van een politieke moord is begonnen. En dan gaat het dus om mensen die het nog niet eens zelf gedaan hebben.

Kan Van der G. ooit nog 'terugkomen' in de Nederlandse maatschappij? Mij hoeft ie iig niet tegen te komen, niet dat ik 'm zou willen vermoorden ofzo, maar ik vind het een walgelijke vent. Alleen aan jezelf denken en niet eens berouw hebben van wat je gedaan hebt...dan zit er toch echt iets goed mis in je hoofd.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

om te beginnen wil ik ingaan op al die mensen die hier de doodstraf eisen, dat vind ik dus weerzinwekkend, volgertk vd. G is ook een mens, en daarmee neem je dus zijn leven af voor een fout, een grote en domme fout die de meeste mensen niet begaan, maar omdat te besraffen door de doodstraf?

in de gevangenis zitten is erger dan je denkt, denk maar eens na:
familie/vrienden zie je weinig of nooit

het grootste gedeelte vd dag zit je een klein hokje(probeer maar eens een weekend op je kamer te zitten)

je kunt helemaal niks, niet even naar de bioscoop, naar concert enz.

mishandeling van bewakers/mede-gevangenen(dit gebeurt ook in NL, niet alleen in amerika, ik heb verhalen gehoord van mensen die in de gevangenis hebben gezeten...)

je hebt eigenlijk helemal niks te doen, geen tv, geen comp, enz.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

TV hebben ze wel hoor, emailen mogen ze ook, familie niet zien is idd een punt, maargoed.

Je hebt het over een fout, als je het proces goed hebt gevolgd had je kunnen weten dat Van der G. zijn daad NIET als een fout ziet, dat is wat zo walgelijk is aan die vent.
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Bericht door The One »

jOzh schreef:En als dat inhoudt dat ik 'net zo bezig ben als de dader", het zij zo. Ik zie dat echter als rechtvaardigheid.
Maar WAAROM is dit rechtvaardig? Leg dat eens uit, ik bedoel waarom is LEVENSLANG wel rechtvaardig en b.v. 20 jaar niet? Op deze manier kost het de staat ook nog eens handen vol geld... ;)
Tom schreef:
Dr. Pulaski schreef:...levenslang is onzin (voor wie dan ook)...
Mensen die geestelijk gestoord zijn? Die niet kunnen rehabiliteren? Die conitnu weer in herhaling vallen?
Denk je niet dat je de samenleving daar tegen moet beschermen?
Gelukkig hebben ze daar TBS voor uitgevonden. En TBS is niet eerder afgelopen dan dat de mensen die de gevangene behandelen dat vinden. Pas als deze mensen denken dat hij/zij genezen is is TBS afgelopen. Anyway, hier is het de samenleving beschermen tegen een 'gek', en bij 'normale'mensen (voor zover je daar van kan spreken) is het om een signaal af te geven dat ie ergens een "verkeerde afslag" heeft genomen.
Nemesis schreef:Maarruh, Ik denk nog steeds niet dat van de G. in herhaling kan vallen. Dit was een specifieke geplande actie tegen fortuyn en niet tegen iemand anders.
Tot er misschien een 2e fortuyn opstaat? (Geen kopie natuurlijk, maar iemand anders die hij misschien ook ziet als een 'gevaar voor de samenleving'?
captain crash schreef:... ik bedoel, waar stopt het? Als je eenmaal een grens voorbij bent moet je echt niet geloven dat het niet nog een keer gebeurt.
Hier heb je een punt jah. "Als je het een keer hebt gedaan, gaat het de volgende keer makkelijker..." Aan de andere kant, d'r is nu wel het een en ander over hem heen gekomen. En aangezien hij blijkbaar 'normaal' is en hij heeft geloof ik een kind dan zal hij zich nog wel even bedenken lijkt mij. :)
The Last Jedi schreef:Ik vind het allemaal grote onzin. Wat krijgt iemand anders die een "gewone" burger vermoord? 10 jaar, misschien minder. Waarom Volkert dan ook niet? Waarom moet hij anderes worden behandeld dan anderen? Pim Fortuyn was toch ook maar een mens. En Volkert heeft alleen hem vermoord. Ik vind dat Volkert dus de straf moet krijgen die iedereen zou krijgen voor een moord: 10 jaar.
Zoals ik al eerder zei, de 'normale' straf van moord met voorbedachterade is 15 jaar. Dat Volkert 18 jaar heeft gekregen is omdat hij GEEN berouw heeft getoond, het was een koelbloedige moord met 5 kogels. Daarom heeft hij 3 jaar 'extra' gekregen. (Het was in de BONUS aanbieding... :-P Okee flauw, maar ik kon het niet laten :-D )
captain crash schreef:Kan Van der G. ooit nog 'terugkomen' in de Nederlandse maatschappij? Mij hoeft ie iig niet tegen te komen, niet dat ik 'm zou willen vermoorden ofzo, maar ik vind het een walgelijke vent. Alleen aan jezelf denken en niet eens berouw hebben van wat je gedaan hebt...dan zit er toch echt iets goed mis in je hoofd.
Wat denk jij zelf, zou Volkert ooit nog in de maatschappij worden opgenomen? Ik denk het niet. Ik denk dat hij zijn uiterlijk zal moeten veranderen, en een andere naam zal moeten nemen om nog te kunnen functioneren in de maatschappij. Ten eerste omdat hij natuurijk de moordenaar van Pim is, dus veel mensen zullen hem links laten liggen, of een aanslag proberen te plegen. Ten tweede misschien dat iemand die film gister op V8 heeft gezien: The Shawshank Redemption. Daarin werd ook mooi verteld dat het niet zo makkelijk is om terug te keren in de maatschappij na jaren in de gevangenis te hebben gezeten. Nou jah, 1 ding weet ik zeker: Volkert krijgt het nog moeilijk!
Punisher schreef:om te beginnen wil ik ingaan op al die mensen die hier de doodstraf eisen, dat vind ik dus weerzinwekkend, volgertk vd. G is ook een mens, en daarmee neem je dus zijn leven af voor een fout, een grote en domme fout die de meeste mensen niet begaan, maar omdat te besraffen door de doodstraf?
Je hebt helemaal gelijk. Wat wil je met de doodstraf? Een signaal geven aan de verdachte? Die merkt er niets van als ie dood is. Een signaal geven aan de maatschappij? 10 tegen 1 dat dit niet echt effect zal hebben.
Punisher schreef:mishandeling van bewakers/mede-gevangenen(dit gebeurt ook in NL, niet alleen in amerika, ik heb verhalen gehoord van mensen die in de gevangenis hebben gezeten...)
Klopt, ik heb wel eens van iemand gehoord die in het huis van bewaring werkt. Die maakt een grapje, toen zijn een aantal bewakers naar die gevangene toe gegaan, hebben een nattehandoek om hem heen gelegd en toen er op los gemept. Op deze manier krijg je schijnt het geen blauwe plekken... :{ (Even ter info: Het was iemand die zijn kinderen misbruikte en een grapje maakte over de kinderen van een bewaker. Dat het jammer was dat hij die niet was tegengekomen...)
Punisher schreef: je hebt eigenlijk helemal niks te doen, geen tv, geen comp, enz.
Je hebt wel een TV hoor. :)
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Hij heeft er aan de ene kant wel spijt van( voor zijn vrouw en twee kinderen) maar dat hij Pim heeft vermoord heeft hij geen spijt van (wel voor de familie van Pim) maar nog denkt hij dat hij rechtvaardig is geweest.

Typisch iemand die geen andere uitweg meer zag. Is hij een gevaar voor de samenleving. ABSOLUUT NIET! maar ja dat vind ik. Zijn motieven zijn altijd nog Natuurgericht.

Okay een politiek moord, best mag zwaarder. Maar nog steeds vind ik dat andere moorden veel weerzinwekkender zijn. En hoe dan ook, van mij mag ook elke moordernaar levenslang in de cel hoor, maar niet alleen van der G, piet uit venlo/friesland/amsterdam whatever moet dan ook levenslang krijgen. En gooi die tv maar van hun kamer, en die computer weg. Stapelbed erin, 2 personen op 1 cel. En fatsoenlijk eten, meer krijgen ze niet. Pakkie kaarten ofzo. Straf is straf, niet alleen hun vrijheid ontnemen..!
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Volkert v.d. G krijgt 18 jaar

Bericht door Punisher »

Nog 12 jaar te gaan ....
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Volkert v.d. G krijgt 18 jaar

Bericht door Blind Guardian »

Met goed gedrag gaat er nog wel zes jaar van af of zo, maar dat moet je maar aan R&R vragen die is de resident advocaat hier
Plaats reactie