atoomoorlog onvermijdelijk?

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

atoomoorlog onvermijdelijk?

Bericht door R2D2 »

Einstein zei geloof ik een keer iets dergelijks als: ik weet niet wanneer de Derde Wereld Oorlog zal plaatsvinden, maar de vierde zal met sticks and stones worden uitgevochten

Ik zit al met de angst voor een atoomoorlog sinds mijn 12e of zo (ik lag er wakker van).
Ik ben nu aangekomen bij het stadium van berusting: Laat ze de boel maar opblazen;
Het is een gruwelijk scenario, maar kennelijk heeft "de mens" niet de potentie om vreedzaam aan de toekomst van onze kinderen te bouwen, i.p.v. elkaar de kop in te slaan om stukjes geordend koolstof, glimmende stukjes metaal en brandbare stoffen

Ik ben benieuwd waar de oorlog zal beginnen, waar de fall out zal neerkomen, hoe lang de nucleaire winter zal duren en welke diersoorten er uiteindelijk zullen overleven (als dat uberhaupt gebeurt).
Doe Maar: De bom schreef:Carriere maken
Voordat de bom valt
Werken aan mijn toekomst
Voordat de bom valt
Ik ren door mijn agenda
Voordat de bom valt
Veilig in het ziekenfonds
Voordat de bom valt

En als de bom valt
Lig ik in mijn nette pak
Diploma's en mijn checks op zak
Mijn polis en mijn woordenschat
Onder de flatgebouwen van de stad
Naast jou

Laat maar vallen dan
Het komt er toch wel van
Het geeft niet of je rent
Ik heb jou nooit gekend
Wil weten wie je bent
Wil weten wie je bent

Ik ben verzekerd van sukses
Tegen brand en voor mijn leven
Ik heb van alles maar geen tijd
Ook niet voor heel even
Ik moet aan mijn salaris denken
En aan mijn relaties
Maar liever weet ik wie jij bent
Voordat het te laat is

Want als de bom valt
Dan lig ik in mijn nette pak
Diploma's en mijn checks op zak
Mijn polis en mijn woordenschat
Onder de flatgebouwen van de stad
Naast jou

Jij moet nog huiswerk maken
Voordat de bom valt
Een diploma halen
Voordat de bom valt
E = mc2
Voordat de bom valt
Mit-nach-nachst-nebst-sammt-bei-selt-von-
Zu-zuwieder-entgegen-ausser-aus
Gebruikersavatar
Aquelle
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 396
Lid geworden op: 27 apr 2003, 14:43
Locatie: neverneverland

Bericht door Aquelle »

Bang voor een atoomoorlog ben ik eerlijk gezegd niet. We weten heel goed wat de gevolgen van zo'n bom zijn en er zijn gewoon weg te veel landen met zo'n ding. Als Rusland de eerste gooit zullen de Amerikanen direct reageren en vermoedelijk de Fransen ook dus als Rusland er 1 gooit krijgen ze er twee terug, en reken maar niet dat die twee zullen vallen op plaatsen waar niemand woont. Het risico dat je eigen land loopt is te groot om te kunnen nemen. Atoombommen is voor mij niet iets om bang voor te zijn, biologische wapens boezemen mij veel meer angst in.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

...het is allang niet meer het gevaar dat Rusland en Amerika in een atoomoorlog verwikkeld raken want de koude oorlog goeddeels is voorbij;

gek genoeg is het juist wel gevaarlijker geworden sinds het machtsevenwicht is weggevallen; atoomwapen raken zoek, meer en meer kleinere landen en groeperingen zijn bereid de bom te gebruiken als ze er aan kunnen komen; verouderde geautomatiseerde systemen in Rusland (en Amerika!) kunnen volautomatisch reageren op het afgaan van een bom;

theoretisch kunnen we pech hebben als bijvoorbeeld een Russisch systeem kortsluit (al dan niet door een terroristische aanslag met een dergelijk wapen) en besluit een full scale attack uit te voeren
Gebruikersavatar
Aquelle
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 396
Lid geworden op: 27 apr 2003, 14:43
Locatie: neverneverland

Bericht door Aquelle »

Rusland vs America is ook maar een voorbeeld, en tsja...wat jij schetst bedacht Tom Clancy ook en schreef "The sum of all fears" wat weer met Ben Affleck en Morgen Freeman werd verfilmd. Maar zoals ik al zei, ik kan me er echt niet druk om maken, ik maak me alleen druk om dingen waar ik wat aan kan veranderen.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

R2D2 schreef:gek genoeg is het juist wel gevaarlijker geworden sinds het machtsevenwicht is weggevallen; atoomwapen raken zoek, meer en meer kleinere landen en groeperingen zijn bereid de bom te gebruiken als ze er aan kunnen komen
Hoe kan een groepering een Atoom-oorlog uitlokken?
Waar moet de VS als antwoord die atoombom op kwijt?
Neem als voorbeeld Al-Queda, ze hebben in de VS echt geen idee waar Al-Queda zich precies bevindt in Afghanisant/Pakistan. Waar moet die atoom-bom dan op gegooid worden?
Een willekeurige plek in Afghanistan?

Als het een land is, Noord-Korea bijvoorbeeld, ligt het iets simpeler. Dan zal Noord-Korea gewoon veranderen in 1 grote hoop radioactief afval.
theoretisch kunnen we pech hebben als bijvoorbeeld een Russisch systeem kortsluit (al dan niet door een terroristische aanslag met een dergelijk wapen) en besluit een full scale attack uit te voeren
Dat werd ook hard geroepen met het Y2K probleem.
Mjah.. ik weet niet precies hoe betrouwbaar die oude wapens nog zijn.
Het zal ooit weleens misgaan...
Gebruikersavatar
Aquelle
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 396
Lid geworden op: 27 apr 2003, 14:43
Locatie: neverneverland

Bericht door Aquelle »

Maar als het misgaat zal dat systeem willekeurig gaan vuren, over die hele grote aardbol, wat is de kans dat die dingen in Nederland/Duitsland/Belgie gaan vallen? vrij klein volgens mij.
Gebruikersavatar
Paramount
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jun 2004, 22:05
Locatie: Arnhem

Bericht door Paramount »

Ik weet wel zeker, Voordat het allemaal goed komt zal er beslist een
atoomoorlog moeten plaatsvinden (8> (8>
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Aquelle schreef:Maar als het misgaat zal dat systeem willekeurig gaan vuren, over die hele grote aardbol, wat is de kans dat die dingen in Nederland/Duitsland/Belgie gaan vallen? vrij klein volgens mij.
Toen de kerncentrale in Chernnobyl in Ukraine ontplofte, had op zijn minst heel europa der last van, dus kun je na gaan als er een paar atoombommen afgaan... Die dingen zijn niet te onderschatten...

Trouwens, ik denk dat er nog eerder kans is dat er een ramp gebeurd met atoombommen en dergelijke dan een natuurramp zoals in de dag na morgen... (ik weet zeker trouwens)
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

In 'The Day After Tomorrow' laten ze een proces van tienduizenden jaren in een paar weken gebeuren. Simpelweg kan het wel gbeuren maar niet zo snel.
Tegen die tijd dat zoiets zou gebeuren bestaat (het merendeel van) de mensheid niet meer denk ik. Ik denk dat er sowieso nog één oorlog gaat plaatsvinden die het grootste deel van de mensheid voorgoed van de Aarde laat verdwijnen.
Ik vermoed dat dit inderdaad door atoomwapens zal gaan gebeuren, een aantal jaar terug rond mijn 13e heb ik daadwerkelijk vrees gehad hiervoor. Nu kijk ik er wat scherper tegenaan en als het gebeurd dan gebeurd het maar, dood gaan we allemaal en we kunnen er weinig veranderen aan de manier hoe.

Ik denk ook dat de oorlog een oorlog zal zijn tussen de arabische landen en de westerse landen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

De kans is zeker groot ja. Dat maakt het hele Starfleet-idee van StarTrek zo naief. Na twee wereldoorlogen was iedereen er van overtuigd dat alles anders moest! Maar ik denk dat zelfs een atoomoorlog uiteindelijk weinig uit zal maken. Laten we hopen dat de mensen op lange termijn toch nog gaan veranderen...

“In one individual we have managed to find the worst qualities of this era: greed, violence and moral corruption.” - T'Pol (ENT 3x11)

Geweldige quote :p
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Misschien is het risico op een atoomoorlog zelfs veel groter, nu de Vijanden islam-fundamentalisten zijn in plaats van communisten. Communisten hadden dan niks tegen een fatsoenlijke massamoord, maar ze waren ook atheisten en materialisten en begrepen heel goed dat deze wereld de enige wereld is die we hebben en dat je met je leven maar beter voorzichtig kunt zijn omdat het je enige is. Islam-fundamentalisten weten niet zo zeker of de dood wel iets is dat je moet vermijden, je gaat tenslotte naar de hemel als je het heldhaftig doet, dus zou je denken dat ze sneller geneigd zijn de rode knop in te drukken. Nu blijven ze mensen en mensen denken over het algemeen wel aan hun eigen hachje, maar de lege hoofden drijven vanzelf naar de top.

Over waar we een atoombom tegen Al Qaeda kwijt moeten: Mekka misschien? (Was niet mijn idee)
Mar
Ensign
Ensign
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 nov 2003, 09:19

Bericht door Mar »

Blind Guardian schreef:
Aquelle schreef:Maar als het misgaat zal dat systeem willekeurig gaan vuren, over die hele grote aardbol, wat is de kans dat die dingen in Nederland/Duitsland/Belgie gaan vallen? vrij klein volgens mij.
Toen de kerncentrale in Chernnobyl in Ukraine ontplofte, had op zijn minst heel europa der last van, dus kun je na gaan als er een paar atoombommen afgaan... Die dingen zijn niet te onderschatten...

Trouwens, ik denk dat er nog eerder kans is dat er een ramp gebeurd met atoombommen en dergelijke dan een natuurramp zoals in de dag na morgen... (ik weet zeker trouwens)
Sterker nog...voor zover ik het mij goed herinner staan er nog steeds Russische nukes op onze landjes gericht. Die dus gekoppeld zijn aan computers uit het stenen tijdperk.

Jaja....
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

Zolang er maar geen windows op staat :P

Maar er hoeft maar 1 terrorist (die nukes bezit en gek genoeg is om ze te gebruiken) te bestaan en dan ziitten we allemaal in 'deep shit'.
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

enterprise E schreef:en dan ziitten we allemaal in 'deep shit'.
of we zijn eindelijk van al die shit die we de afgelopen eeuw/eeuwen veroorzaakt hebben af.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

tjah; het zonde is dat de onschuldige er ook mee te maken krijgen; maar ja die onschuldige weten zich beter aan te passen dan de mensheid waarschijnlijk... Net zoals de Dino's duizenden jaren geleden, zal de mensheid ook uitsterven als we zo doorgaan... en het domme dan ook nog is dat we door onze verdomde eigenwijsheid en intelligentie er van door gaan...
Mar
Ensign
Ensign
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 nov 2003, 09:19

Bericht door Mar »

Blind Guardian schreef:tjah; het zonde is dat de onschuldige er ook mee te maken krijgen; maar ja die onschuldige weten zich beter aan te passen dan de mensheid waarschijnlijk... Net zoals de Dino's duizenden jaren geleden, zal de mensheid ook uitsterven als we zo doorgaan... en het domme dan ook nog is dat we door onze verdomde eigenwijsheid en intelligentie er van door gaan...
En wie zijn de onschuldigen dan? Of anders gezegd; wie zijn de schuldigen? Wie verdient het om een nuke op zn hoofd te krijgen>

Ok, ik kan er wel een aantal noemen, maar dat zijn toch geen targets die terroristen nemen. Die nemen het witte huis of het NAVO hoofdkwartier ofzo.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

ik denk dat de kans op een grootschalige atoomoorlog niet erg groot is. er is geen dreiging meer van supermachten, maar van terroristen die mischien 1 bom bezitten. daarmee zullen ze dan een stad vernietigen, of belangrijke gebouwen/instituten.

(ffies offtopic: de sovjetunie is moeilijk communistisch te noemen, het was meer een rechtse dictatuur. stalin was niet bepaald een communist)
Gebruikersavatar
Praxis1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 apr 2004, 13:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Praxis1 »

probleem zit niet meer in de regeringen van landen, maar de aanhangers van godsdienstwaanzinnigen, machtswellustelingen en wapenhandelaren
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Praxis1 schreef:probleem zit niet meer in de regeringen van landen, maar de aanhangers van godsdienstwaanzinnigen, machtswellustelingen en wapenhandelaren
mee eens, alleen jammer dat die nog wel eens in regeringen van landen zitten
kijk maar naar iran
Gebruikersavatar
Praxis1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 apr 2004, 13:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Praxis1 »

zit toch nog een beetje controle op.
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

Tje, als zels een beetje roken al een kernoorlog tot gevolg heeft...

http://www.antimult.ru/antimults/antito ... s/view.htm

:+
ruba
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 mei 2004, 21:58

Bericht door ruba »

Trutgras schreef:Misschien is het risico op een atoomoorlog zelfs veel groter, nu de Vijanden islam-fundamentalisten zijn in plaats van communisten. Communisten hadden dan niks tegen een fatsoenlijke massamoord, maar ze waren ook atheisten en materialisten en begrepen heel goed dat deze wereld de enige wereld is die we hebben en dat je met je leven maar beter voorzichtig kunt zijn omdat het je enige is. Islam-fundamentalisten weten niet zo zeker of de dood wel iets is dat je moet vermijden, je gaat tenslotte naar de hemel als je het heldhaftig doet, dus zou je denken dat ze sneller geneigd zijn de rode knop in te drukken. Nu blijven ze mensen en mensen denken over het algemeen wel aan hun eigen hachje, maar de lege hoofden drijven vanzelf naar de top.

Over waar we een atoombom tegen Al Qaeda kwijt moeten: Mekka misschien? (Was niet mijn idee)
Daar tegenover was de sovjet een wereldmacht, in betrekking een veel grotere (eventuele) dreiging dan fundamentalisten. Ik vind dat we alles dat zich aanhanger van de Islam noemt niet moeten generaliseren. Grotendeels zijn dat verstandige mensen, die net zo goed weten was wat goed en fout is. Als een fundamentalistische groepering aan een atoombom kan komen, en die gebruiken, zal dat doffe elende betekenen maar geen wereldoorlog. Ook geen totale vernietiging. Je kunt je zelf niet verdedigen met een atoombom, alleen maar vergelden.

Oosten-Westen hielt zich in balans met de atoombom. Zie de Cuba-crisis. Als toen de Sovjet geen rechtsomkeer had gemaakt was het fout gegaan, maar iedere grootmacht realiseerde zich dat een atoombom het einde van alles zou betekenen.

Ik denk dat niemand weet hoe groot de daadwerkelijke dreiging is van uit het midden-oosten. Dat hebben de heren Bush en Blair wel bewezen. Bovendien kan iedere kliene groepering voor rotzooi zorgen met geld en relatieg beperkte middelen.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

enterprise E schreef:Tje, als zels een beetje roken al een kernoorlog tot gevolg heeft...

(link)
:+
geniaal filmpje :lol:
Gebruikersavatar
The Borg
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2004, 21:43
Locatie: kloosterzande, aarde, ver buiten delta kwadrant (op de aarde), misschien straks op een borg-cube!!!
Contacteer:

Bericht door The Borg »

E=mc2?

Het was toch de formule: "E=mc²"?

Of "E=mc³"?

Ik weet 't niet :{
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

The Borg schreef:Het was toch de formule: "E=mc²"?
Correct, maar dat typt zo lastig
Hoe kom je daar na een maand ineens bij? :{
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

The Borg schreef:E=mc2?

Het was toch de formule: "E=mc²"?

Of "E=mc³"?

Ik weet 't niet :{
E=mc² die is het, maar dat is niet de hele formule, dat is de versimpelde versie, alleen ik weet de rest nie uit me kop :-P
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: atoomoorlog onvermijdelijk?

Bericht door R2D2 »

belangrijk punt is dat door Einstein de Newtoniaanse F=m*a ook werd uitgebreid met het feit dat massa niet constant, maar snelheidsafhankelijk is
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: atoomoorlog onvermijdelijk?

Bericht door Blind Guardian »

We zullen wel zien mocht dat kernwapen wat op een afstand van 10 kilometer van hier ligt aan het detoneren gaan hoop ik dat het goed gaat ik heb geen zin om stralingsziekte te krijgen (geen kernwapens op vliegbasis volkel, kom nou dat geloof ik echt niet :nothanks:)
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: atoomoorlog onvermijdelijk?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Op onze luchtmachtbasis van Kleine-Brogel waren indertijd ook atoomwapens gestationeerd. Ik weet niet of die er nu nog altijd zijn.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: atoomoorlog onvermijdelijk?

Bericht door Miriam »

Dit zijn de landen die offciel kernwapens bezitten
Verenigde Staten 2,700 / 9,400
Russische Federatie (voormalige Sovjet Unie)
Frankrijk 300 / 300
Verenigd koninkrijk 160 / 185
People's Republic of China 180 / 240
Israel 80 / 80 (Heeft het bestaan er van nooit bevestigd noch ontkent)
India 60 / 60
Pakistan 60 / 60
Noord Korea 10 / 10

Verder worden de volgende landen er van verdacht
Islamitische republiek Iran
Syrië

En de volgende landen bezitten kernwapens van de verenigde staten
Belgie
Duitsland,
talie
Nederland
Turkije
De kans dat Rusland of de VS deze zullen gebruiken is heel klein aangezien dan de wereld ten einde is. Maar goed we hebben in de Sum of all Fears gezien dat het best mogelijk is om een atoom oorlog te ontketenen :*)
China zal ze waarschijnlijk alleen gebruiken mits ze ook tegen hen worden gebruikt. Dus de enige landen waar een kans groot is dat ze worden gebruikt zijn India, China & Pakistan.
Dus mocht er een atoom oorlog komen denk ik dat India en Pakistan de aanstichters hier van zijn. Die twee landen houden een eigen koude oorlog alleen is het iets minder gedisciplineerd dan ten tijde van de Sovjet unie.
Israël maakt ook grote kans om een oorlog te ontketenen gezien de omringende Arabische landen. Dus mocht er een oorlog komen dan zijn dat de 3 kandidaten.
Plaats reactie