Slechte kwaliteit Stargate Atlantis

Stargate SG-1, Stargate: Atlantis & Stargate Universe

Moderator: Vis

Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Slechte kwaliteit Stargate Atlantis

Bericht door Vis »

Het valt me op dat maar weinig mensen zeuren over de slechte kwaliteit van Stargate Atlantis. Zeker gezien alle kritiek die er op Enterprise geleverd werd, had ik hier wel wat meer negatieve reacties verwacht. In mijn ogen is het bij Atlantis namelijk niet veel beter. Veel slechte karakter ontwikkelingen of het gebrek daaraan, aantal slechte/middelmatige acteurs in de main cast, doorzichtige/voorspelbare verhalen, geen rode draad en een reset button die keer op keer gebruikt wordt. Precies hetzelfde bij Enterprise.

Ik vind dit een van de meest oppervlakkige en slechte SF series van dit moment. Totaal geen originele ideeën of spanning. Het enige goede punt is de humor van McKay die nog af en toe voorbij komt, daar blijft 't bij. Van de twee volledige seizoenen zijn de goede afleveringen op één hand te tellen. Van de 4 afleveringen uit het huidige seizoen zijn de laatste 3 simpelweg walgelijk, waaronder één grote reset :r

Bij Atlantis is het gebrek aan kwaliteit zelfs nog erger dan bij ENT, ze hebben namelijk geen excuus. Bij Enterprise hadden we Braga met een bord voor z'n kop, en een aantal andere idioten/factoren. Het schrijversteam van Atlantis is echter (grotendeels) hetzelfde als die van Stargate SG-1! En bij SG-1 weten ze na 10 (!) seizoenen nogsteeds relatief goede afleveringen te schrijven. Ze kunnen het dus wel, maar stoppen schijnbaar moedwillig alle meuk in Atlantis |:(
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik heb pas 1 seizoen Atlantis gezien. De beste eps vond ik de pilot en de dubbel eps.

Een paar andere eppies eruit gehaald:

Hide en seek vond ik best spannend nog.

38 minutes
vond ik erg grappig met die pod die in de gate vast kwam te zitten. Alleen die alien die vast zat aan Sheppard deed me aan die Torres ep denken van Voyager

Childhoods End
met die kinderen die zelfmoord plegen als ze 25 worden vond ik matig. Maar komt meer omdat die verhaaltjes me niet zo boeien

Underground
. Een standaard de vriendelijk lijkende aliens blijken niet zo vriendelijk verhaaltje

Home vond ik nog een degelijke ep. met die mist die een alien blijkt te zijn en de crew op het verkeerde been zet al is dat gegeven ok niet echt nieuw

The Defiant One Degelijke ep met sheppard die het tegen een Wraith moet opnemen als ze zijn neergestort.


Letters from Pegasus
Rodney McKay draagt deze ep. en zorgt nog voor wat kijkgenot. voor de rest een duidelijke opvulep.


Rodney McKay is overigens het duidelijke pluspunt in deze serie. Hij zorgt bij de meeste eps die wat minder zijn toch nog dat ze door te komen zijn.
Weir laat vaak zien dat ze een incompetente tuthola is en eigenlijk Sheppard de leiding zou moeten hebben.
Dr. Carson Beckett is opzich ook ene leuk karakter al begint dat accent af en toe op de zenuwen te werken.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik denk dat het komt doordat ze eerst anders wilden zijn dan Stargate, vervolgens moest er door oa de ontwikkelingen in Stargate toch meer naar die serie toegewerkt worden en nu heeft Atlantis eigenlijk helemaal geen eigen indentiteit meer. Ook de grote vijrand is eigenlijk relatief niets vergeleken wat er in Stargate speelt en speelde de afgelopen twee seizoenen. Ofwel, ik denk dat Atlantis als het om de ontwikkeling van de serie en dus karakters gaat daadwerkelijk last heeft van het grotere broertje.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Nee, ze hebben totaal geen last van SG-1 omdat het er grotendeels los van staat. Dat kan ook als minpunt van Atlantis gezien worden; er is maar erg weinig overlapping en ze worden niet in het SG-1 verhaal betrokken. Af en toe komen ze elkaar tegen voor iets onbelangrijks, maar grotendeels blijven de series afzonderlijk van elkaar spelen. Atlantis zit letterlijk in hun eigen universe, en dat houden ze zo. Dit kan positief zijn, want ze krijgen zo de mogelijkheid een geheel eigen identiteit op te bouwen, maar dat doen ze gewoon niet.

Losse blaat kopie-verhaaltjes, slechte karakters, ontwikkelingen en continuiteit (binnen hun eigen universum) is niet af te schuiven op de ontwikkeling bij SG-1. De Wraith dreiging is vooraf verzonnen; ook toen hadden ze zich kunnen bedenken dat het een slap aftreksel was van de Goa'uld en niets nieuws zou brengen voor de kijker.

Daarnaast zorgen ze er ook zelf voor dat de Wraith geen serieuze dreiging (meer) is. SG-1 heeft na 10 seizoenen zóveel vijanden gehad dat ze steeds een stapje hoger moeten en uitkomen bij de Ancients e.a. met een oorlog die misschien gevoerd gaat worden op een hoger 'level' dan het Aardse. Bij Atlantis staan ze in dat opzich nog aan het begin, en zou de Wraith een overweldigende vijand moeten zijn. In S1 was dit zo, maar in het tweede seizoen weten ze dat al teniet te doen door met zielige resets aan te komen en onzin trucjes. Enterprise flashback iemand?

In principe deed SG-1 dit natuurlijk ook, maar bij Atlantis hebben ze nou eenmaal niks anders dan de Wraith, en de kans om die goed uit te diepen is nu voorbij. Bij de Goa'uld is dit wel goed gedaan. De schrijvers hebben dit alleen niet in de gaten. Ze hebben zichzelf in een hoek gedreven door Atlantis in hun aparte universe te houden. Nieuwe vijanden introduceren zal moeten gebeuren door een betere aansluiting bij SG-1, maar dat kost tijd en dat zie ik in S3 ook niet meer gebeuren.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Het feit dat we permanent aan het vergelijken zijn zegt eigenlijk al genoeg over het feit dat de series wel last van elkaar hebben. Ik denk dat je het wat dat betreft het beste kan vergelijken met de ds9/voy discussie die speelde toen de series beiden nog liepen. Voy speelde ook los van ds9 en eigenlijk los van het aq. Kwalitatief werd ook toen al gezegd dat Voy minder was dan ds9. Toch had voy zoals nu ook met Atlantis zijn eigen schare fans.

Ik denk dat je de lui achter Stargate eerder kan verwijten dat ze niet van Star Trek geleerd hebben...straks krijgen we misschien ook nog wel een serie die in het oude Egypte speelt ;)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Dat staat los van ontwikkelingen in SG-1 waar je het over had. Omdat ze inhoudelijk grotendeels los van elkaar staan wordt Atlantis daardoor ook niet gehinderd, en wordt hun verhaal niet beïnvloed. Was het maar zo.

Kwalitatief gezien heeft Atlantis juist profijt van SG-1. Omdat het tot de Stargate franchise hoort lift het mee op het succes van SG-1. Iedereen is Atlantis gaan kijken omdat het "erbij hoort". Vergelijkingen met SG-1 zijn onvermijdelijk, maar als afzonderlijke serie zou Atlantis net als Threshold allang gedumpt zijn.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Oh zeker, hoewel je het nooit weet...ik bedoel...ER is ook nog steeds op tv he
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Code: Selecteer alles

Carl Binder will write a 2-parter for early in Season Three, featuring a significant enemy other than the Wraith.
dus wie weet komt er nog een andere vijand :P

en over standaard verhalen ben ik het wel eens, maar die heeft sg1 ook veel, ik ben nu weer verder gegaan met seizoen 8 ik ben nu bij aflevering 5 maar tot nu toe kan het me nog niet zoveel boeien.

en volgens mij gaat stargate atlantis binnenkort een buffy rip-off krijgen:

The Real World
Elizabeth Weir wakes up in a mental institution, where she is told that the expedition to Atlantis and the Stargate are figments of her imagination.

maar zulke eps kunnen wel leuk zijn
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

captain crash schreef:Oh zeker, hoewel je het nooit weet...ik bedoel...ER is ook nog steeds op tv he
Vindt je ER geen goede serie dan?

Heb t na seizoen 8 ok niet meer gevolgd, maar vanwege het simpele feit dat ik het steeds vergat door de verhuizingsdriften van de netcoordinatoren van de publieke.

Vis schreef: Vergelijkingen met SG-1 zijn onvermijdelijk, maar als afzonderlijke serie zou Atlantis net als Threshold allang gedumpt zijn.
Hoe scoort Atlantis dan in Amerika, slechter dan SG-1?

En ik ben dan heel benieuwd naar waar de 3de serie over zal gaan.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Bericht door Trekscaper »

EMH schreef:
Hoe scoort Atlantis dan in Amerika, slechter dan SG-1?

En ik ben dan heel benieuwd naar waar de 3de serie over zal gaan.
SG1 en Atlantis scoren dit jaar bijzonder slecht in de kijkcijfers ;-(
Week 4 ratings fall to season low
TUESDAY - AUGUST 8, 2006


by Darren Sumner

New episodes of Stargate SG-1 and Stargate Atlantis are airing every Friday this summer on SCI FI Channel in the U.S. -- but you wouldn't necessarily know it from the ratings. After a slow start to the season last month, the series fell to their lowest ratings of the summer on August 4.

SG-1 led off the night with "Insiders" at 9 p.m. Eastern/Pacific. The show earned a 1.3 average household rating, down two-tenths of a point from the previous week.

The tenth season premiered with a 1.4 rating on July 14, and offered a glimmer of hope with a jump to 1.6 the second week.

Atlantis gained slightly on its lead-in, with "Sateda" earning a 1.4 rating. This is down one-tenth of a point from the previous week. The series opened with a 1.5 last month.

The late-night reruns fared little better, earning ratings of 0.8 and 0.5, respectively -- also down from the previous week.

As Nem might say, What fate Stargate? Theories abound as to why the two shows have lost some 25 percent of their audience since the March season finales, and whether lack of advertising, SCI FI Channel's scheduling choices, competition from other networks (USA's Monk continues to perform well in its new time slot, now opposite Stargate SG-1), or simple viewer dissatisfaction is to blame.

But clearly, though there are a myriad of factors involved in a show's ratings performance and in any decision to cancel or to renew, all television series finally live and die by the Nielsen ratings.

Fans of the show must get the word out that new episodes are currently airing every Friday night, and also improve the TiVo-delayed ratings by watching the show's first live broadcast.
http://www.gateworld.net/news/2006/08/w ... onlo.shtml

Farscape was gecancelled voor een rating van 1.7 gemiddeld.... Is seizoen 10 het einde van sg1????
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Het is de schrijvers gelukt hun stupiditeit wederom te overtreffen in 3x05.

Wie bij ligt met de Amerikaanse afleveringen, zie hier, pas anders op ivm spoilers.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

3.04 en 3.05 heb ik niet meer gezien, maar het 3e seizoen valt me tot nu toe erg tegen. :N
Bovendien heb ik 90% van de gevallen een gruwelijke hekel aan standalone eps. Zeker als ze met uitgekauwde verhaaltjes aan komen zetten.

Het meest interessante aan Atlantis is de hele stad, die historie ervan en wie de Acients nou precies waren en welke kennis zij bezaten. Maar daar besteden ze imho veel te weinig aandacht aan.
In plaats daarvan krijgen we filler eps over mystrieuze enteiten en castmembers die stoned zijn. Jammer....
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ik heb gelezen dat ze dit of volgend jaar (ik weet niet hoe oud dat bericht precies is maar het zal wel om dit jaar gaan) in beide series meer aandacht aan de Ancients gaan besteden.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Tactical_Cube schreef:ik heb gelezen dat ze dit of volgend jaar (ik weet niet hoe oud dat bericht precies is maar het zal wel om dit jaar gaan) in beide series meer aandacht aan de Ancients gaan besteden.
Dat doen ze nu min of meer ja.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Ik ben nu bezig met sg1 s8 en sga s1 ik heb net storm en the eye gezien en tot nu toe vind ik atlantis nog erg goed, misschien niet zo goed als het kan zijn maar zeker het kijken waard.

Bij atlantis erger ik me nog niet zoveel aan stand alone eps wat ik soms bij sg1 wel erg heb, dan heb ik echt van oh weer zon standaard verhaaltje zoals die ene waar daniel vast zit op een planeet waar ze een oorlog hebben veroorzaakt. Achteraf is het nog wel een leuke ep maar het heeft voor de rest geen 1 invloed op de rest van de serie, eigenlijk vind ik dat elke ep wel iets moet toevoegen hoe klein ook.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Sommige eps kunnen stand alone lijken in eerste instantie, maar dan blijkt later in de serie dat ze er toch op terug gaan komen.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

SG-1 premiered "Uninvited" in the 9 p.m. (Eastern/Pacific) time slot, earning a 1.4 average household rating. This is an increase of one-tenth of a point from the previous week.

Atlantis built on its lead-in once again, with the premiere of "Progeny" earning a 1.6 rating at 10 p.m. This is a boost of two-tenths of a point from the previous week.


Atlantis doet het beter dan sg1 :P
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Dus?
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

vind ik wel grappig :*)
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Tegenover SG-1 staan ook sterke series dan op het uur wanneer SGA wordt uitgezonden.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Wauw 2 tienden :lachhuil:
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

voor hoeveel huishoudens staan die 2 tienden?
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

1 punt staat voor ongeveer 1340000 kijkers

dus 2 tienden is dan

268000 mensen, das toch nog aardig wat :P dat is soms in nederlands wat er naar 1 programma kijkt :P

in de ratings gemiddelden is sga ook beter dan sg1
season 1 sga: gemiddelde 2.3
season 8 sg1: gemiddelde 2.1

season 2 sga: gemiddelde: 1.9
season 8 sg1: gemiddelde: 1.8


season 3 sga:
NO MAN'S LAND 1.5
MISBEGOTTEN 1.6
IRRESISTIBLE 1.5

season 10 sg1:
FLESH AND BLOOD 1.4
MORPHEUS 1.6
THE PEGASUS PROJECT 1.5
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Je hebt t over amerika daar is het niet veel. :*)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

En S8 had sowieso een dip door het vertrek van RDA, dat heeft zeker meegespeeld. SG1 moest zichzelf min of meer weer opnieuw vinden, en dat was te merken aan de kijkcijfers. SGA was nieuw.

Tijdslot maakt verder niet veel uit, beide series hebben niet echt veel bijzonders aan concurrentie. Behalve Monk voor SG1.

Anyway, kijkcijfers zeggen niks over de kwaliteit, dus dit is vrij offtopic :)
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door The Snob »

Ik vind SG-A beduidend minder dan SG-1, maar ik kan er wel van genieten... Het enige echte minpunt van de serie vind ik het gekibbel tussen Shepard en McKay, wat ik niet spontaan genoeg vind (ironisch genoeg vinden veel mensen dit dan weer het enige pluspunt...) .

Vis, is het misschien een idee om de serie niet langer te volgen? Wat ik een ongelooflijke kutserie vind is 'Baantjer'; daarom kijk ik er niet naar, en ga zeker niet élke aflevering zitten afkraken in een 'Baantjer'-forum... Dat lijkt me nogal zinloos.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Ik ben net klaar met seizoen 1 van Atlantis en ik vind het erg goed tot nu toe, de gevechten op het einde waren echt vet, en die move overs van gebouw naar gebouw zagen er ook erg mooi uit.

Tot nu toe vind ik SGA seizoen 1 beter dan welk seizoen van SG1, sommige verhalen van sg1 zijn beter maar ik vond bijna het complete seizoen van sga leuk er waren misschien 2/3 eps die wat minder waren en bij SG1 zijn het er meestal meer.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Tactical_Cube schreef: Tot nu toe vind ik SGA seizoen 1 beter dan welk seizoen van SG1, sommige verhalen van sg1 zijn beter maar ik vond bijna het complete seizoen van sga leuk er waren misschien 2/3 eps die wat minder waren en bij SG1 zijn het er meestal meer.
Ga jij SG-1 nog eens van vooraf aan kijken :lachhuil:

Atlantis seizoen 1 is best oke maar zeker niet beter dan SG-1.
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door The Snob »

EMH schreef:
Atlantis seizoen 1 is best oke maar zeker niet beter dan SG-1.
Vind ik ook, maar is geen feit.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

eigenlijk is dat wel een feit, persoonlijke meningen over 'leukheid' enzo hebben daar weinig mee te maken aangezen het naar redelijk objectieve maatstaven te meten is :)
Plaats reactie