SG:A (3.05) Progeny

Stargate SG-1, Stargate: Atlantis & Stargate Universe

Moderator: Vis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

SG:A (3.05) Progeny

Bericht door Vis »

Episode 5 - Progeny - 11 augustus op SCIFI Channel

Dr. Weir accompanies Sheppards team on a mission to an advanced civilization with a past history with Atlantis. They uncover a connection to an earlier discovery in the city.
Laatst gewijzigd door Vis op 12 okt 2007, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ronon lijkt wel een mislukte Klingoon :Y)

Ik heb seizoen 2 nog niet gezien, weet ik iig wie ik in de gaten moet houden strx. :+
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

dit hoort voor het eerst wel eens interesant :P
ik las steeds die zinnetjes die kort de aflevering omschrijven, jammer genoeg ben ik hier nog lang niet, ik moet nog steeds seizoen 1 te pakken zien te krijgen, ik heb hem wel voor 40 euro zien liggen maar ik weet dat je em ook voor 20 kan krijgen dus dan ga ik niet de helft meer betalen :(

Ik las dat ze met dit seizoen Atlantis moeten redden omdat het anders stopt maar met de standaard losse eppies (als ik dat goed op kan maken uit de korte omschrijvingen) ziet het er niet goed uit.

Deze ep lijkt me iig leuk.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Ja, dit is nou echt een Tactical_Cube-serie.
Utopia
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 nov 2005, 23:01
Locatie: België

Bericht door Utopia »

Vis schreef:Ja, dit is nou echt een Tactical_Cube-serie.
:'D

Al is Atlantis een veel betere offspring dan Voyager 8-)
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

IMO is dit een van de betere afleveringen, al had ik een 2-parter verwacht.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Ongelooflijk.. ONGELOOFLIJK! Dit is zo absurd, ik weet niet eens waar te beginnen...

Wat ik nu al twee jaar volhoud, Atlantis heeft geen originaliteit. Deze aflevering bevestigt dat weer eens, en hoe! De Replicators zijn in SG-1 over een paar seizoenen opgebouwd en netjes uitgediept. Wat doet Atlantis? In plaats van iets nieuws te verzinnen nemen ze ook dít aspect van de voorgaande serie over en jassen het er even door in één aflevering en verneuken het compleet :(

Erger dan dat, het zijn niet de originele replicators. Nee, want Atlantis moet alles in hun eigen fuckedup universe houden. Stel je voor dat er overlapping is met de andere Stargate serie, dat zou toch niet kunnen! Uch. De Ancients zijn gaan experimenteren met nanites, wat nog niet zo verwonderlijk is. Maar heel toevallig is het verloop van de experimenten identiek aan die in onze Galaxy. Als twist hebben ze in Atlantis het verraad van de Ancients genomen ipv dat van de mensen. De Replicators hebben zich in het beeld van de Ancients gecreeerd ipv dat van de mensen. Wat een originaliteit! Helaas hebben ze ook niet even verder gedacht over deze verhaallijn...

De Replicators worden gedreven door ingebouwde haat jegens hun creators, maar ze hebben slechts één stad. In duizenden jaren hebben ze zich beperkt tot één stad? Hun doel was juist de Ancients te overtreffen, zoveel mogelijk te bereiken voordat Ascention in zicht kwam. En volgens Oberoth was dat nog lang niet bereikt. Daarom is het idee van één stad belachelijk. De Ancients waren een van de grootste rassen vertegenwoordigd in heel de melkweg. Als de Replicators zich in het beeld van de Ancients hebben gevormd zouden ook zij hiernaar moeten streven. Duizenden jaren lang in één stad blijven wonen, zonder ontwikkeling, zonder uitbreiding. Forget it, totáál ongeloofwaardig.

Ze hadden zich duizenden jaren geleden al door de hele Pegasus galaxy moeten verspreiden, de Wraith vernietigen en precies weten wat er zich afspeelde in hun universum. Ook de vernietiging van Atlantis zouden ze zelf hebben gecontroleerd, en geen conclusies hebben getrokken uit geruchten van hun ondergang. Deze hele wending maakt de serie een complete aanfluiting! Alles is uit z'n context gerukt en niets is meer geloofwaardig vanaf dit punt. Maar wellicht ontwaken ze over 10 afleveringen uit een droom, het zou me niet meer verbazen.


Goed, afgezien van het belachelijke idee is de aflevering zelf erg vermakelijk. Veel actie, spanning en goede humor. McKay blijft een prachtig personage, en de interactie met Sheppard blijft keer op keer hilarisch. Ronon laat nog eens zien dat hij naast grommen ook goed met z'n geweertje kan speler. Grote jongen.

Helaas laten ze ook hier wat steken vallen. Replicators staan in constante verbinding met elkaar. Dit wordt ook aan het einde duidelijk. Hoe kan de stad anders weten dat Niam hun verraden heeft, hem resetten en op afstand controleren? Dat kan alleen door een directe verbinding die schijnbaar erg ver draagt. Dat maakt hun kleinschaligheid extra ongeloofwaardig.

Die verbinding is ook juist de kracht van de Replicators, het zorgt voor eenheid. Achter Oberoth's rug om binnen 5 minuten de gehele structuur van zwaar geavanceerde Replicators herschrijven is leuk in theorie, maar in Replicator-praktijk belachelijk en gewoon niet mogelijk. Zelfs niet voor McKay.

Atlantis is één grote Enterprise flashback. Alles jatten van de voorgaande series en werkelijk nergens goed over nadenken. Dit geeft me echt veel vertrouwen in de derde serie, NOT ]:(
Gebruikersavatar
Romulanoperative
Commander
Commander
Berichten: 1309
Lid geworden op: 11 okt 2002, 22:17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Romulanoperative »

Dus dit zijn niet de Replicators, maar de replicators van de Ancients. Leuke opmerking over die 3 ZPMs, hoe willen ze Atlantis dan selfdesctucten als ze alleen maar 2 ZPMs hebben? Was zeker een brinfart van de schrijvers, of die naquadriareactors zijn de doorslaggevende factor bij een self destruct.

En, de vernietiging van die stad met replicators door de Ancients betenkent dat de replicators de stad opnieuw hadden opgebouwd, maar niet van replicatornanites, maar van echte materialen, anders zou die puddlejumper gewoon uit elkaar zijn gevallen, argh.

Ok, we hebben nou de Wraith, Ori en replicators als uber-villans, iets zegt me dat ze over 1 aflevering een vloot van machtige starships zullen vinden, en twee eps later is die hele vloot ruimteschroot (of replicators).
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Romulanoperative schreef:Dus dit zijn niet de Replicators, maar de replicators van de Ancients. Leuke opmerking over die 3 ZPMs, hoe willen ze Atlantis dan selfdesctucten als ze alleen maar 2 ZPMs hebben? Was zeker een brinfart van de schrijvers, of die naquadriareactors zijn de doorslaggevende factor bij een self destruct.

En, de vernietiging van die stad met replicators door de Ancients betenkent dat de replicators de stad opnieuw hadden opgebouwd, maar niet van replicatornanites, maar van echte materialen, anders zou die puddlejumper gewoon uit elkaar zijn gevallen, argh.
Och ja, goed punt. Nog meer ongein. De materialen moeten inderdaad echt zijn. Iets wat niet Replicator-eigen is, want het is totaal niet efficient. Hun technologie is ver geavanceerd, en ze zouden dmv nanites alle Ancient technologie na moeten kunnen maken. Hoedanook, hier is dat schijnbaar niet het geval. Eerder gaf Niam aan voldoende ZPM's te hebben, overvloed, hij wist niet eens hoeveel. Maar als puntje bij paaltje komt zijn er ineens nog maar drie en kan McKay er geen meer meenemen.
Romulanoperative schreef:Ok, we hebben nou de Wraith, Ori en replicators als uber-villans, iets zegt me dat ze over 1 aflevering een vloot van machtige starships zullen vinden, en twee eps later is die hele vloot ruimteschroot (of replicators).
Weer leuke resets op komst. De Wraith dreiging stelt al niets meer voor, waarom niet even in één aflevering een ripoff vijand introduceren die ze vervolgens met onzin trucjes kunnen verslaan.
Gebruikersavatar
Romulanoperative
Commander
Commander
Berichten: 1309
Lid geworden op: 11 okt 2002, 22:17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Romulanoperative »

Ze hadden veel ZPMs in de stad, en het vliegende gedeelte was maar een klein gedeelte van de echte stad, dus misschien hebben ze toch honderden ZPMs (ik zie al een ep waarin ze er een paar proberen te jatten en een nieuwe vijand tegen komen).
Let maar op, er zal een Wraith ship aankomen, en opeens **splat** en hun raam is vies, okee, niks aan de hand, ff ruimteruitenwissers aanzetten, MAAR, na een tijdje beginnen er allerlei systemen raar te gaan doen en wordt het hele schip naar een lego versie geconventeerd (een Deathstar zou cool zijn).
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Bericht door Trekscaper »

Thierry schreef:IMO is dit een van de betere afleveringen, al had ik een 2-parter verwacht.
Mee eens :) Ik vond het een coole aflevering, al moet ik toegeven dat Vis met zijn argumenten wel gelijk heeft. Maar dat stoort me niet aan het feit dat ik genoten heb van deze aflevering.
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

Trekscaper schreef:
Thierry schreef:IMO is dit een van de betere afleveringen, al had ik een 2-parter verwacht.
Mee eens :) Ik vond het een coole aflevering, al moet ik toegeven dat Vis met zijn argumenten wel gelijk heeft. Maar dat stoort me niet aan het feit dat ik genoten heb van deze aflevering.
Idem, 't was op zich gewoon een leuke aflevering verderest.
't Is een beetje als DS9/VOY.
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

Vis schreef:
Romulanoperative schreef:Dus dit zijn niet de Replicators, maar de replicators van de Ancients. Leuke opmerking over die 3 ZPMs, hoe willen ze Atlantis dan selfdesctucten als ze alleen maar 2 ZPMs hebben? Was zeker een brinfart van de schrijvers, of die naquadriareactors zijn de doorslaggevende factor bij een self destruct.

En, de vernietiging van die stad met replicators door de Ancients betenkent dat de replicators de stad opnieuw hadden opgebouwd, maar niet van replicatornanites, maar van echte materialen, anders zou die puddlejumper gewoon uit elkaar zijn gevallen, argh.
Och ja, goed punt. Nog meer ongein. De materialen moeten inderdaad echt zijn. Iets wat niet Replicator-eigen is, want het is totaal niet efficient. Hun technologie is ver geavanceerd, en ze zouden dmv nanites alle Ancient technologie na moeten kunnen maken. Hoedanook, hier is dat schijnbaar niet het geval. Eerder gaf Niam aan voldoende ZPM's te hebben, overvloed, hij wist niet eens hoeveel. Maar als puntje bij paaltje komt zijn er ineens nog maar drie en kan McKay er geen meer meenemen.
Zeg, toen de Asgard die Replicator schepen vlak bij hun thuisplaneet (Orilla ofzo) opbliezen in SG1, kwamen duizenden replicator blocks op de planeet terecht en ze hebben maar een enkele block nodig om te repliceren.
Zou dat ook niet bij Atlantis moeten gebeuren toen ze hun stad opbliezen?
Gebruikersavatar
Romulanoperative
Commander
Commander
Berichten: 1309
Lid geworden op: 11 okt 2002, 22:17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Romulanoperative »

Thierry schreef: Zou dat ook niet bij Atlantis moeten gebeuren toen ze hun stad opbliezen?
Vast wel, en dat ze de Wraith eropaf sturen ofzo terwijl hun city gecloaked is.
Utopia
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 nov 2005, 23:01
Locatie: België

Bericht door Utopia »

ik gok zelfs dat die jumper die ze gebruikten, Replicator materiaal is
Gebruikersavatar
Romulanoperative
Commander
Commander
Berichten: 1309
Lid geworden op: 11 okt 2002, 22:17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Romulanoperative »

Utopia schreef:ik gok zelfs dat die jumper die ze gebruikten, Replicator materiaal is
Maar dat is dan toch even retarded als die gast in een baan om de planeet in leven te laten?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Utopia schreef:ik gok zelfs dat die jumper die ze gebruikten, Replicator materiaal is
Dat zou heel vreemd zijn, want toen ze met de Jumper vluchtten werd op ze geschoten. Als het Replicator materiaal was zou het zichzelf omvormen tot iets niet-vliegbaars en hadden ze nooit kunnen ontsnappen. McKay was ook slimmer geweest dan Replicator materiaal mee willen nemen (ZPM).

Denk dat de schrijvers ook hier niet erg lang over hebben gedacht.
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

Dat stukje van Sheppard-Oberoth:

Oberoth: Lower your weapons.
Sheppard: How much lower would you like 'm?

:*)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Ja, dat was mooi :biggrin:

Sheppard is wel een mooie equivalent van O'Neill wat dat betreft 8-)
Utopia
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 nov 2005, 23:01
Locatie: België

Bericht door Utopia »

Vis schreef:
Utopia schreef:ik gok zelfs dat die jumper die ze gebruikten, Replicator materiaal is
Dat zou heel vreemd zijn, want toen ze met de Jumper vluchtten werd op ze geschoten. Als het Replicator materiaal was zou het zichzelf omvormen tot iets niet-vliegbaars en hadden ze nooit kunnen ontsnappen. McKay was ook slimmer geweest dan Replicator materiaal mee willen nemen (ZPM).

Denk dat de schrijvers ook hier niet erg lang over hebben gedacht.
Wat als ze dat met opzet deden? Om zo te kunnen spioneren?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar een complete vliegende stad opgeven (die Atlantis in één klap had uitgevaagd) om één kleine shuttle een kans te geven... erg onwaarschijnlijk...
Utopia
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 nov 2005, 23:01
Locatie: België

Bericht door Utopia »

Wel, ze hebben tog kunnen voorspellen hoe vindingrijk het team was?
Dat ze daarmee alles probeerden, om tog maar iets te proberen
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Hm, wat bedoel je precies?
Utopia
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 nov 2005, 23:01
Locatie: België

Bericht door Utopia »

Nu dat ik mijn posts overlees, vind ik dat ik toch maar brabbel hier :+
laat maar, ik kan geen uitleg verzinnen :P
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Jij hoort om kwart over 2 ook in je bedje te liggen :*)
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ehmz ik lees deze nu effe over :P
heb de ep weer gezien

maar die stad en alles is van echt materiaal dus :)
en niet replicator materiaal, dat is misschien ook waarom ze na al die tijd nog op die planeet zaten.

De ancients zaten dan wel op superveel planeten maar hadden maar 1 Atlantis en dat was hun hoogtepunt.

Dat de replicators iets hebben wat 100 malen groter is en dus van echt materiaal betekent dat ze daar heel lang mee bezig zijn geweest.

en de replicators uit earth galaxy komen dus van deze replicators af als ik me niet vergis.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

O ja ze verkrachten de replicators in Atlantis. :*)
hmmzz, deze week maar es met seizoen 3 beginnen om te zien hoe ze dat doen.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

kvond de replicators eerst niks aan :)
maar nu ik ze allemaal gezien heb en wat er komen gaat vind ik ze wel cewl
Plaats reactie