SG-1 (10.20) Unending (series finale)

Stargate SG-1, Stargate: Atlantis & Stargate Universe

Moderator: Vis

Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Tolan schreef:Skyfy channel ziet maar een klein deel van de randverkopen van de producer aan bvb veronica en dergelijke, mits het in hun opdracht gemaakt is.
Euhm... ik denk niet dat Veronica(SBS) exhorbitante bedragen neerlegt voor SG-1.
Het is niet alsof de serie hier kijkcijfers scoort die ook maar in de buurt komen van bijvoorbeeld een CSI (1.000.000+).
Misschien dat onze EMH(werkzaam bij SBS) hierover iets meer kan zeggen? :)
SkyFy channel investeerd opeens liever in de nieuwe Battlestar series die betere kijkcijfers trekken (binnen amerika dan he).
BSG heeft net als Star Gate te horen gekregen dat ze gecancelled gaat worden, zij het één seizoen later.
Daarmee kan je veilig stellen dat de sterke line-up van SciFi weg is.
En al hebben BBC, veronica en tig van andere stations aangetoond interesse te hebben in een seizoen 11, geen van hun heeft genoeg cash om nog een jaar productie te betalen.
Er zit een groot verschil tussen het willen uitzenden en willen financieren van een serie. Ik kan me geen geval herinneren waarin een Nederlands station ooit een Amerikaanse tv-serie direct heeft geholpen met de financiering.
de serie Galactica waar SkiFy trouwens in investeerd is de slapste serie ALLER tijden. techniek 0, veeel te veel gezever en gepraat, te weinig actie, en dan al dat gesex, bijan 20% van de tijd word er gen***t, das geen skyfy, das een wijvensoap, wat een belediging dat DAAR SG1 voor is opgeofferd.
-O-
Sorry hoor maar Star Gate mag veelal nog niet eens in de schaduw staan van Battlestar Galactica (BSG).
Maar je hebt DS9 nooit gezien en BSG is het geesteskind van enkele DS9 producers. Dus ik zie al waarom je het niet kan waarderen.
Speaking of such : los van de volstrekte onzinnige reden dat de serie moest stoppen vrouwen hebben al tig jaar wel 4,5 soups, mogen wij nou niet EEN skiFy serie die ook gewoon 100 jaar doorgaat??
Die vergelijking is niet helemaal terecht, de reden dat soaps zo lang bestaan is omdat ze in vergelijking niks kosten om te produceren.
SciFi series hebben zo ongeveer de hoogste productie kosten, dit ivm. sets, locatie shooting en veel special effects. En de cast wordt elk jaar duurder om bij elkaar te houden.
10 jaar is een mooie looptijd, ik zou er juist blij mee zijn! :)
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Section31 schreef:SciFi Channel...
En als dat nu eens de enige schrijffout was :lachhuil:
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

mwah...of dat een schrijffout is weet ik niet, ik vond 'm eigenlijk wel grappig. Voor de rest is duidelijk dat hij/zij niet veel begrijpt van hoe het Amerikaanse tv-systeem werkt en hoe Stargate daarbinnen geproduceerd werd. Stargate was geen eigendom van SciFi, als MGM ermee door had willen gaan hadden ze ook een ander station kunnen zoeken dat het wilde uitzenden (zoals ze eerder gedaan hebben!). De producent zag er zelf duidelijk ook geen heil meer in, had een andere frisse serie lopen en daardoor waren/zijn de inkomsten vanuit voorlopig gegarendeerd. Tjah, en als wij Europeanen graag al die goede SF willen hebben...moeten we er ook maar voor betalen. Farscape is een voorbeeld van hoe goed dat soort dingen werken...die serie dreigde ieder seizoen gestopt te worden omdat een van de internationale fianciers ermee wilde stoppen. Ik denk dat wij SF fans het belang van onszelf in de tv markt nogal overschatten...najah dat is aan de kijkcijfers wel te zien, zowel hier als in de VS. Dat TNG een daadwerkelijk kijkcijfersucces was hoeft natuurlijk helemaal niet betekend te hebben dat er ook zoveel SF fans waren - men kon het ook gewoon simpelweg een leuke serie vinden om naar te kijken, net zoals heel veel mensen CSI een leuke serie vinden om te kjken en Law & Order enz...
Tolan
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2007, 17:20

Bericht door Tolan »

Oke, het was laat, paar spelfoutjes, detail.

Over de Kijkcijfers :

Vrijwel IEDEREEN in mijn directe omgeving kijkt Science fiction.
Allemaal HBO en WO mensen, het RIJKERE deel van de bevolking dus die dus in verhouding ook VEEL geld uitgeeft om de films op DVD te hebben, merchandising etc.

Hieronder zijn VEEL IT-er en mensen met ecacte opleidingen maar ook op mijn pastorale opleiding en SPH vind ik genoeg fans.

SkiFi is duur om te maken, ja, maar de kijkers zijn ook rijker, maak van mijn part een betaalde satelietzender voor science fiction only, genoeg betalende liefhebbers.

Over de waarde van BSG :

DS9 heb ik later nog eens gekeken, en vond de serie, matig.
TNG was idd de beste, gevolgd door voyager.
Enterprise was weer matig net als DS9.
Maar BSG is de MEEST waardeloze serie EVER, noujah voor zover ik ze zag dan. De OUDE BSG BSG-79 BSG-80 was nog te pruimen als goedkope b-serie, maar de NBSG is JUNK

Over star trek :

Ik hoop dat er OOIT nog een Star trek serie komt, al vrees ik van niet.
Ik zou graag een star trek serie zien vanuit
- 29century : time travel
- alternate universe : The Empire
- The birth of the borg : Deltaquadrant 100.000 years ago
(of een mix van al deze drie)
Maar of er .

Over mijn punten hoe de asgard gered hadden kunnen worden, heb ik nog geen respons gehad, die zou ik graag wel hebben, want je moet het ermee eens zijn, dat het een erg slappe manier was ze de serie uit te schrijven..

Anubis die de ori had gejoined en de asgard planeet opblies was meer reeel geweest, of zoiets dergelijks.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Offtopic: Nu is het niet laat, maar ik zie nog steeds dubieuze spelfouten :') .
Gebruikersavatar
koent
Commander
Commander
Berichten: 1197
Lid geworden op: 02 mar 2007, 17:01
Locatie: Nijmegen

Bericht door koent »

Tolan schreef: Over de waarde van BSG :

DS9 heb ik later nog eens gekeken, en vond de serie, matig.
TNG was idd de beste, gevolgd door voyager.
Enterprise was weer matig net als DS9.
Maar BSG is de MEEST waardeloze serie EVER, noujah voor zover ik ze zag dan. De OUDE BSG BSG-79 BSG-80 was nog te pruimen als goedkope b-serie, maar de NBSG is JUNK
lief hoor, dat je BSG helemaal afbrand.

argumenten?
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Zie vorige post. Te veel geblaat en te weinig actie :') .
Gebruikersavatar
koent
Commander
Commander
Berichten: 1197
Lid geworden op: 02 mar 2007, 17:01
Locatie: Nijmegen

Bericht door koent »

van tolan zelf graag, ik wil me nog ergeren aan spelling vanavond
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

oke wie is die kloon.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Hoezo kloon? Klinkt als redelijk serieuze user, die echter wat schreeuwerig overkomt imo.
Gebruikersavatar
koent
Commander
Commander
Berichten: 1197
Lid geworden op: 02 mar 2007, 17:01
Locatie: Nijmegen

Bericht door koent »

EMH schreef:oke wie is die kloon.
:rofl:

ik wil hem heel graag serieus aanhoren hoor, hij heeft me namelijk op mijn teentjes getrapt :-(
maar misschien is ie wel zo gefrustreerd dat het er nu zo uitkomt, maar dat ie na een paar daagjes wanneer alles eruit is iets kwijt wil?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

@post Tolan:

1. Gelukkig zijn er in verhouding meer niet ITers dan wel ITers.
2. Dat jouw hele omgeving SF kijkt zegt misschien meer over je omgeving dan over de rest van de wereld
3. ITers zijn juist niet de doelgroep voor SF of welke tv series dan ook, ze kijken immers niet op tv, ze downloaden...
4. Je snapt duidelijk niet hoe kijkcijfers werken en dat series doelgroepgericht op de markt gezet worden
5. Ik dank alle hogere machten dat jij niks te zeggen hebt over een eventuele nieuwe Star Trek serie...;)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

koent schreef:
EMH schreef:oke wie is die kloon.
:rofl:

ik wil hem heel graag serieus aanhoren hoor, hij heeft me namelijk op mijn teentjes getrapt :-(
Wat eerder een compliment is dan dat wij dat verder erg vinden...
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Euhm... ik sluit me aan bij Crash.
Wel verfrissend die naïviteit. :)

Dat iedereen in jouw omgeving science fiction kijkt wil natuurlijk niets zeggen. In mijn omgeving kijkt NIEMAND science fiction behalve ik. ( ;( )
En die vallen wel in de door jou genoemde HBO/WO categorie.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Tjah, in mijn directe omgeving kijken we inderdaad SF, maar ook politiek drama, gewoon drama, arthouse films en series...enz... Ik zou het zeer eenzijdig vinden als er alleen maar SF gekeken werd. In mijn iets minder directe omgeving, familie en schoonfamilie, zijn we de enige die veel SF kijken. In mijn vriendenkring zijn denk ik net zoveel wel SF kijkers als niet SF kijkers. Maar, als je naar WO/HBO gaat kijken zijn de SF kijkers echt in de minderheid, zijn er meer mannen dan vrouwen...en dat verklaart de mooie vrouwen in BSG weer (waar ik trouwens als vrouw zijnde helemaal niets tegen heb, als er dan vrouwen zijn laat het dan echt mooie vrouwen zijn ;) ).
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Nou, ik ben IT-er (mainframe weliswaar, geen Nintendo) en in mijn onmiddelijke werkkring (onze dienst telt 12 koppen), zijn er, buiten mezelf, nog 2 anderen die graag SciFi kijken. 1 Op 4 dus.
Buiten mijn werkomgeving moet ik toegeven dat ik niemand anders ken die graag SciFi kijkt (met uitzondering van m'n oudste twee koters (SG1, SGA, Firefly, Supernatural, Primeval en Doctor Who) en af en toe m'n echtgenote (enkel SG1)).
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Tjah...ik ben nu eenmaal met een soortgenoot getrouwd, als wij ooit kinderen krijgen moeten die ook wel SF fans worden, zit in de genen ;)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

De enige mensen die zowaar naar scifi kijken waar ik regelmatig mee omga zitten op dit forum :lachhuil:
Tolan
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2007, 17:20

Hallo

Bericht door Tolan »

IK WIL NOG STEEDS REACTIE OP MIJN
"de asgard dood is zeer slap scriptscrijven, elke leek kan tig oplossingen bedenken waarop dat niet gehoeven had"
STANDPUNT

Spelfouten?

Nederlands IS mijn zwakste vak, inderdaad:)

Maargoed :

Ik had inderdaad al genoemd waarom ik Battlestar slap vond :

Voor mij bieden Games & Science Fiction naast vermaak ook een input voor Politieke, Psychologische, Filosofische en andere beschouwelijke zaken.

Zo zijn bijvoorbeeld de regeringsvormen uit een Civilisations-Clone game
Er interesant, en bied ook Science fiction input voor vraagstukken in de balans tussen controle en vrijheid.

Bvb als je continu naar wat het beste is voor het geheel is kijkt, kun je het beste alle aidspatienten in een concentratiekamp zetten, geen besmetting, einde probleem.

Ook kun je heel efficient berekenen is iemand de investering van onderwijs, of zorg waard, en hoe bepaal je dat?

Wat zijn de grenzen van wetenschap, Are WE the Borg?

Ik vond het ook leuk om na te lezen dat Nullpuntsenergie daadwerkelijk een bestaande natuurkundige theorie is.

Realistische Science fiction, de theorie van vandaag uitgewerkt in een nabije toekomst, zodat wij vandaag kunnen nadenken waar wij naartoe willen in die toekomst.

Wat IS vooruitgang
Wat mag dat kosten
vrijheid of orde?

Op vele van die vragen bied science fiction een heerlijke insteek.

Ik behandel die vragen echter liever op het Theoretische en grootschalige vlak

BSG gaat er te persoonlijk op in, past daarmee wellicht beter in de complexe en postmoderne wereld van vandaag.
Wie is je vriend, wie is je vijand, en is elke vijand wel vijandig?
Doet erg denken aan de situatie van terrorisme anno nu.
Op zich een interesant vraagstuk, ALS je van dat vraagstuk houd.
Oplossing is namelijk simpel.

Cylon-Genocide, vermoord die cylon baby en elke cylon die je ziet.
Nul respect voor dat ras, Overwinning tegen elke prijs.
desnoods sterf je zelf, maar helder en zwart wit.
Een Cylon moet dood.
Ze hebben al ontdekt dat cylon niet tegen een virus kunnen, gebruik die informatie.

Hun ras dood, of ons ras dood, geen ruimte voor beide rassen.

Zoals de borg deden, als er maar 1 drone in een ship opstandig was, blies je dat hele schip op.

Als je dus weet dat ergens in een wijk irritante buitenlanders zijn, blaas je die wijk op, of zet ze allemaal de grens over.
De onschuldigen die je dan raakt is noodzakelijk.

Ik vind veiligheid dusdanig belangrijk, het recht om je voordeur open te kunnen laten, je fiets op straat te kunnen laten staan, dat om dat te bereiken, het volledig acceptabel is dat een percentage onschuldigen word geraakt om dit te bereiken.
Ik denk en ben neo-modernist, Ik geloof in de maakbaarheid van dingen, In zwart-wit, in een absolute waarheid die kenbaar is, en ben tegelijk nog idealistisch en optimischtisch want er IS dus een ultieme waarheid die allen kan redden, inplaats van ieder zijn eigen waarheidje en alle onzekerheid en rampzaligheid die dat brengt.

De wereld is postmodernisch, wat inhoud dat het geloof in die ene absolute waarheid voorbij is, de perfecte wereld, gelooft men niet meer in, je moet er maar het beste van maken.

Ik geef dus toe dat mijn ergernis jegens BSG voortkomt vanuit persoonlijek voorkeuren die botsen met de acterliggende belevingswereld van BSG, ook al zijn er elementen in BSG die ook zo denken.

Verder is het zoals genoemd te soap-actig de relaties tussen personages nemen een groot deel van de tijd in beslag, en worden ook erg gedetaileerd weergegeven.
In mijn visie is "de crew" in dienst, en in een dienst gaat het om de missie, niet om wat jij voelt of denkt of beleeft.
Er is GEEN excuus voor mislukken, en daarop volgt onherroepelijk represaille. Presteren of oprotten. Helder, en simpel.

Een waarheid, een wil, een doel, een missie, hmmm
Misschien ALS wij ooit de Borg worden, zou ik nog uit vrije wil deelnemen.
Een laag van Vrije Borg, die hun wil nog hebben en hun Collective Will opleggen aan de rest.
Geen Queen dus, maar een Communistische Borg-Hive, waar een binnenste circel van elite-drones de boel regeerd.

Ookwel Technocratie genoemd.

We kunnen niet voorkomen dat er een elite ontstaat en een onderklasse.
Het enige wat we kunnen streven te controleren is de bepalende factoren voor deze elite en haar verhouding tot de onderklasse.

"Vrijheid mag mooi lijken, maar vrijheid is een ilusie, aangezien de vrijheid van de een in conflict is met die van een ander, zal uiteindelijk het leiden tot ongelijkheid en uitendelijk anarchisme"

Goed ik dwaalde behoorlijk af;) maar zo zie je hoe SkiFi ingeweven is in mijn beschouwelijk gedachtegoed.

SkiFi is te genieten op meerdere niveau's.
De mensen die in SkiFi en games alle details zien die ik zien en daarop doordenken zijn schaars.
De meeste fans die ik ken zien helaas het domweg als vermaak.
Zoals in alles Bagger verkoopt goed, want de massa's houden van junk, kwaliteit verkoopt slecht, want alleen een selecte elite waardeerd het.

De balans tussen kwaliteit en vermaak is een lastige, en ik snap de miljoenen die ermee gemoeid gaan.

Echter : moet kapitaisme pure winstcijfers bepalen of een serie doorgaat?
Laat staan een bedrijf? Ik zou zeggen NEE, ook al is dat nu de werkelijkheid.
het bestaansrecht van een serie zou moeten liggen bij de fans, en non-profit.
Ik bedoel dit : zolang het bedrag wat fans gezamelijk wereldwijd zijn bereid te bepalen de productiekosten evenaard of overstijgt heeft een serie bestaansrecht.

Als ik kijk naar fans om me heen, men kijkt zich blind op kijkcijfers.
Immers Kijkcijfers = reclameinkomsten.
En je hebt gelijk dat de meeste fans die ik ken de afleveringen downloaden, en later zodra ze uit zijn kopen op DVD.
Echter deze DVD's kosten OOK de nodige centen.
En de enige reden DAT zovelen ze downloaden is omdat amerika maanden voorloopt, als ze EINDELIJK europa tegelijk met de rest van de wereld producten geven, houd dat ook op.

Doordat SG1 in de handen was van 1 zender die slechts keek naar de reclameinkomsten van 1 land, plus de verkoop van de rechten aan wat andere landen, en een fractie van de merchandise.
Punt is er zijn teveel mensen die eraan willen verdienen.

Ik wil een directere link van producer naar Fan.
Bvb door betaalde internet-televisie.
Simpel, koop de dvd box van seizoen 10 en kijk 11 voor half geld
en voor de betaling kun je zelf kiezen :
Met reclame - korting
Zonder reclame - duurder
Hooge resolutie, geen reclame - duurst

Geen Nederlandse staat/Buma-Stemra die geld steelt, geen TV-studio's die geld stelen maar een rechtstreekse flow van fan naar producer.

Moet toch te doen zijn.

Want op die grondslag zou SG1 echt wel door zijn gegaan.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Ik vind het nogal een onsamenhangend geheel. Wat is nu eigenlijk je punt, behalve dat je reactie wil op een van je eerdere uitlatingen?
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door Paulstartrek »

Er staan nog al wat punten en meningen in je stukje. Ik zal ze even aanstippen :)
Tolan schreef:IK WIL NOG STEEDS REACTIE OP MIJN
"de asgard dood is zeer slap scriptscrijven, elke leek kan tig oplossingen bedenken waarop dat niet gehoeven had"
STANDPUNT
Een argument wat ik denk de producers bezig hield was het feit dat de Asgard een beetje almachtig waren neergezet en dat de replicators hier niet veel aan teniet deden. Hun oplossing om te voorkomen dat de fans makkelijke oplossingen bedachten voor Ori en Wraith issues bedachten was om de asgard factor maar te elimineren.
Wat was jouw idee dan geweest om te voorkomen dat Atlantis de hulp van Asgard in kunnen roepen?
Tolan schreef:Spelfouten?

Nederlands IS mijn zwakste vak, inderdaad:)
Iedereen zeurt om de standaard fouten als d/t, gebeurt iedereen. Wat wel even werd aangestipt was de engelse term SciFi, die jij consequent met een k schrijft bijvoorbeeld :')

Tolan schreef:Ik had inderdaad al genoemd waarom ik Battlestar slap vond :
Ik heb mij nog geen mening gevormd over BSG, wel ben ik mee eens dat het erg op een soap lijkt afentoe. Ben dus ook blijven steken halverwege seizoen 3. Moet het nog steeds afkijken :')
Tolan schreef:Voor mij bieden Games & Science Fiction naast vermaak ook een input voor Politieke, Psychologische, Filosofische en andere beschouwelijke zaken.
Dat kan, tenslotte worden het gemaakt door mensen die ook hun ideeën uit de realiteit halen.
Je moet wel realiseren, wat je waarschijnlijk ook wel doet, dat het allemaal fantasie is en sommige dingen geextreemeert zijn. In Civilization (met een z :P, kan je zo vinden op Google :P) zijn de regeringvormen soms erg extreem neer gezet.[/quote]
Tolan schreef:Zo zijn bijvoorbeeld de regeringsvormen uit een Civilisations-Clone game
Er interesant, en bied ook Science fiction input voor vraagstukken in de balans tussen controle en vrijheid.
Ja idd, leuk om te zien hoe de focus op een bepaalde technologie tak je progress op andere gronden volledig de grond in wordt geboord :)
Tolan schreef:Bvb als je continu naar wat het beste is voor het geheel is kijkt, kun je het beste alle aidspatienten in een concentratiekamp zetten, geen besmetting, einde probleem.
Klopt. Maar nu is je eigen broer/moeder plots besmet. Stop je ze dan ook weg zonder naar om te kijken?
Tolan schreef:Ook kun je heel efficiënt berekenen is iemand de investering van onderwijs, of zorg waard, en hoe bepaal je dat?
Idd hoe bepaal je dat? Iemand die bijvoorbeeld Mavo of VMBO-T doet mag nooit meer universiteit doen omdat die het toch niet aan kan?
Ik kan je zeggen, ik doe nu universiteit nadat ik gestart ben op de MAVO, dus dat is alvast geen argument.
Jij zegt hier tegenstrijdige dingen, het is efficiënt te berekenen, maar je weet niet hoe? :s
Tolan schreef:Wat zijn de grenzen van wetenschap, Are WE the Borg?
De mensheid is te eigenwijs om hun vrije wil op te geven. Er zijn altijd een grote groep mensen die het er niet mee eens zijn. (geallieerden/axis, IRA, PKK, koerden, protestanten, vakbonden enz.)
Tolan schreef:Ik vond het ook leuk om na te lezen dat Nullpuntsenergie daadwerkelijk een bestaande natuurkundige theorie is.
Dat is nou juist de kracht van SciFi series. De realiteit ervan. Zie ook Startrek bijvoorbeeld.
Tolan schreef:Realistische Science fiction, de theorie van vandaag uitgewerkt in een nabije toekomst, zodat wij vandaag kunnen nadenken waar wij naartoe willen in die toekomst.
Zo hebben wij de mobiele telefoon gekregen, door de communicators van startrek.
Tolan schreef:Wat IS vooruitgang
Wat mag dat kosten
vrijheid of orde?
Iedereen heeft een ander antwoord erop. Varierend tot beide uitersten.
Tolan schreef:Op vele van die vragen bied science fiction een heerlijke insteek.
Nou, ben ik niet zo zeer mee eens. sommige, maar niet vele
Tolan schreef:Ik behandel die vragen echter liever op het Theoretische en grootschalige vlak
Dat kan, je moet dan alleen wel naar het grote plaatje kijken en echt elk aspect bekijken.
Tolan schreef:BSG gaat er te persoonlijk op in, past daarmee wellicht beter in de complexe en postmoderne wereld van vandaag.
Wie is je vriend, wie is je vijand, en is elke vijand wel vijandig?
Doet erg denken aan de situatie van terrorisme anno nu.
Op zich een interesant vraagstuk, ALS je van dat vraagstuk houd.
Oplossing is namelijk simpel.

Cylon-Genocide, vermoord die cylon baby en elke cylon die je ziet.
Nul respect voor dat ras, Overwinning tegen elke prijs.
desnoods sterf je zelf, maar helder en zwart wit.
Een Cylon moet dood.
Ze hebben al ontdekt dat cylon niet tegen een virus kunnen, gebruik die informatie.

Hun ras dood, of ons ras dood, geen ruimte voor beide rassen.

Zoals de borg deden, als er maar 1 drone in een ship opstandig was, blies je dat hele schip op.
Lijkt me niet zo'n goede oplossing. Jij zegt dus iedereen die anders is uitroeien. (ten eerste lukt dat nooit) Maar dat hebben de nazi's in WW2 al geprobeerd. Ten tweede tref je daarmee onschuldige mensen, maar dat deert je niet gezien het volgende
Tolan schreef:Als je dus weet dat ergens in een wijk irritante buitenlanders zijn, blaas je die wijk op, of zet ze allemaal de grens over.
De onschuldigen die je dan raakt is noodzakelijk.
Ow, dus als er toevallig een Turk achter jouw straat woont mogen wij jouw wijk ook opblazen? Of over de grens zetten. Ja, Jammer had je daar maar niet moeten gaan wonen.
Tolan schreef:Ik vind veiligheid dusdanig belangrijk, het recht om je voordeur open te kunnen laten, je fiets op straat te kunnen laten staan, dat om dat te bereiken, het volledig acceptabel is dat een percentage onschuldigen word geraakt om dit te bereiken.
Totdat het jezelf raakt zeker?
Tolan schreef:Ik denk en ben neo-modernist, Ik geloof in de maakbaarheid van dingen, In zwart-wit, in een absolute waarheid die kenbaar is, en ben tegelijk nog idealistisch en optimischtisch want er IS dus een ultieme waarheid die allen kan redden, inplaats van ieder zijn eigen waarheidje en alle onzekerheid en rampzaligheid die dat brengt.
Ieder zijn eigen waarheidje? Dit is jouw eigen waarheidje. Het moet zwart-wit zijn, maar toch nog idealistisch en optimistisch? Dat is grijs :lol:

Tolan schreef:De wereld is postmodernisch, wat inhoud dat het geloof in die ene absolute waarheid voorbij is, de perfecte wereld, gelooft men niet meer in, je moet er maar het beste van maken.
Akkoord. Waarom geloof je er zelf dan nog in?
Tolan schreef:Ik geef dus toe dat mijn ergernis jegens BSG voortkomt vanuit persoonlijek voorkeuren die botsen met de acterliggende belevingswereld van BSG, ook al zijn er elementen in BSG die ook zo denken.
Persoonlijk denken beinvloed altijd je eigen voorkeuren en 'kleurt' je omgang met de dagelijkse wereld, zoals ook de series die je kijkt.
Tolan schreef:Verder is het zoals genoemd te soap-actig de relaties tussen personages nemen een groot deel van de tijd in beslag, en worden ook erg gedetaileerd weergegeven.
In mijn visie is "de crew" in dienst, en in een dienst gaat het om de missie, niet om wat jij voelt of denkt of beleeft.
Er is GEEN excuus voor mislukken, en daarop volgt onherroepelijk represaille. Presteren of oprotten. Helder, en simpel.
Daar ben ik het ook mee eens, maar dit werkt alleen als je genoeg mensen heb. In BSG is de mensheid gereduceerd tot nauwelijks 40000 man. Hier telt elk idee mee, je kan niet zomaar paar 100 mensen opsluiten omdat ze het niet eens zijn met jouw besluit.
Tolan schreef:Een waarheid, een wil, een doel, een missie, hmmm
Misschien ALS wij ooit de Borg worden, zou ik nog uit vrije wil deelnemen.
Een laag van Vrije Borg, die hun wil nog hebben en hun Collective Will opleggen aan de rest.
Geen Queen dus, maar een Communistische Borg-Hive, waar een binnenste circel van elite-drones de boel regeerd.
:rofl: Wel de borg opleggen aan iedereen, behalve jezelf? Dat heet dictatuur
Tolan schreef:Ookwel Technocratie genoemd.
:nono:
Tolan schreef:We kunnen niet voorkomen dat er een elite ontstaat en een onderklasse.
Het enige wat we kunnen streven te controleren is de bepalende factoren voor deze elite en haar verhouding tot de onderklasse.
Dat ben ik met je eens. Maar dat bestaat nu al. De elite zijn de rijke mensen in deze kapatilistische samenleving.
Jij behoort dus ook tot de onderklasse. Even schrikken he? Je behoort tot dezelfde klasse als die zwervers op de straat die je waarschijnlijk niet kan luchten.
Tolan schreef:"Vrijheid mag mooi lijken, maar vrijheid is een ilusie, aangezien de vrijheid van de een in conflict is met die van een ander, zal uiteindelijk het leiden tot ongelijkheid en uitendelijk anarchisme"
Voorlopig heb je hier in Nederland wel die vrijheid tot je beschikking. Daar hebben ze in WW2 voor gezorgd.
Tolan schreef:Goed ik dwaalde behoorlijk af;) maar zo zie je hoe SkiFi ingeweven is in mijn beschouwelijk gedachtegoed.

SkiFi is te genieten op meerdere niveau's.
De mensen die in SkiFi en games alle details zien die ik zien en daarop doordenken zijn schaars.
De meeste fans die ik ken zien helaas het domweg als vermaak.
Zoals in alles Bagger verkoopt goed, want de massa's houden van junk, kwaliteit verkoopt slecht, want alleen een selecte elite waardeerd het.
Newsflash, games zijn bedoelt als vermaak. Serieuze spul wordt verkocht als documentaires of educatieve software.
Tolan schreef:De balans tussen kwaliteit en vermaak is een lastige, en ik snap de miljoenen die ermee gemoeid gaan.
Alles draait nu eenmaal om geld.
Tolan schreef:Echter : moet kapitaisme pure winstcijfers bepalen of een serie doorgaat?
Laat staan een bedrijf?
Een bedrijf maakt een product. Dat bedrijf heeft vervolgens recht om te zeggen wat hij met dat product gaat doen. Behalve als het moet voldoen aan bepaalde regelgeving.
Een schroefjes fabrikant kan zeggen dat ze al hun producten opeens vierkant maken. Geen probleem. dat mogen zijn zeggen. Hun concurrent zou dank je zeggen en vervolgens al de klanten krijgen van het nu vierkante schroefjes producerende bedrijf.
Dit geld ook voor een bedrijf dat series maakt. Zij mogen de series maken en stopzetten hoe en wanneer zijn bepalen.
De bepalende factor is en blijft het geld.
Tolan schreef:Ik zou zeggen NEE, ook al is dat nu de werkelijkheid.
het bestaansrecht van een serie zou moeten liggen bij de fans, en non-profit.
Ik bedoel dit : zolang het bedrag wat fans gezamelijk wereldwijd zijn bereid te bepalen de productiekosten evenaard of overstijgt heeft een serie bestaansrecht.
Ja, klopt. Maar de fans wereldwijd zijn niet bereid met zijn allen enkele miljarden aan reclameinkomsten te betalen voor een serie. Ze klagen al als ze 40 euro moeten betalen voor maar liefst 20 afleveringen op DVD!
Tolan schreef:Als ik kijk naar fans om me heen, men kijkt zich blind op kijkcijfers.
Immers Kijkcijfers = reclameinkomsten.
En je hebt gelijk dat de meeste fans die ik ken de afleveringen downloaden, en later zodra ze uit zijn kopen op DVD.
Echter deze DVD's kosten OOK de nodige centen.
Jij denkt dat DVD opbrengsten opwegen tegen reclameinkomsten? :rofl:

Tolan schreef:En de enige reden DAT zovelen ze downloaden is omdat amerika maanden voorloopt, als ze EINDELIJK europa tegelijk met de rest van de wereld producten geven, houd dat ook op.
Downloaden zal idd minder worden. maar nooit stoppen.
De ene kan niet om 7 uur naar de aflevering kijken. De ander wil het met de kinderen kijken. De ander wil zonder reclame kijken. Nog weer een ander wil het graag in handen hebben om te bewaren voor later zonder geld uit te geven (of heeft simpelweg het geduld niet) voor de DVD's.
Tolan schreef:Doordat SG1 in de handen was van 1 zender die slechts keek naar de reclameinkomsten van 1 land, plus de verkoop van de rechten aan wat andere landen, en een fractie van de merchandise.
Punt is er zijn teveel mensen die eraan willen verdienen.
Zelfs al was het maar 1 persoon. Die wil eraan verdienen. Dus als iets niet meer winstgevend is, doordat er minder mensen naar kijken, worden er minder grote bedragen voor reclamezendtijd betaalt.
DVD's leveren hun geld wel op, maar zullen nooit opwegen tot de verminderde reclameinkomsten van het huidige seizoen.
Dus als je stopt met uitzenden en je krijgt alsnog het geld binnen voor de DVD's dan si dat winst. Stop je de DVD inkomsten in je productie dan ben je winst kwijt!
Tolan schreef:Ik wil een directere link van producer naar Fan.
Bvb door betaalde internet-televisie.
Simpel, koop de dvd box van seizoen 10 en kijk 11 voor half geld
en voor de betaling kun je zelf kiezen :
Met reclame - korting
Zonder reclame - duurder
Hooge resolutie, geen reclame - duurst
Ik moet eerlijk zijn, klinkt goed. Maar wie gaat dat in vredsnaam afnemen als je het gratis kunt downloaden?
:) Inderdaad visuele cirkel.
Tolan schreef:Geen Nederlandse staat/Buma-Stemra die geld steelt, geen TV-studio's die geld stelen maar een rechtstreekse flow van fan naar producer.

Moet toch te doen zijn.
Vrees van niet
Tolan schreef:Want op die grondslag zou SG1 echt wel door zijn gegaan.
Nope, want reclameinkomsten is nou eenmaal vele malen meer dan dat beetje geld voor internet afleveringen of die paar dvd boxen.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

:o is een beetje lang stukje geworden. Nou ja. Soggen moet kunnen zo vroeg op de dag :P
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Ik wil verder niet al te diep ingaan op je betoog over Battlestar Galactica.
Op bepaalde punten heb je gelijk, Battlestar Galactica speelt duidelijk in op de sentimenten die zijn ontstaan in post 9/11 wereld. Overal kunnen verraders schuilgaan en achterdocht is het hoogste gebod.
Battlestar Galactica is hiervoor ook meerdere keren bekroond, zo riepen zowel Time Magazine als Rolling Stone, BSG uit tot beste televisie serie uit in 2006 in hun jaarlijkse verkiezing.

Wat jij soap achtig noemt, zie ik zelf als het diepte geven van karakters, ze worden uitgediept en daardoor ook interessanter op tv. (Al ben ik ook niet altijd even gecharmeerd van alle romances, maar dit is iets wat je overal in Hollywood producties tegenkomt)
Iets waar Star Trek: Voyager bijvoorbeeld vrijwel geen aandacht aan besteedde, veel van de hoofdpersonages hadden net zo goed verwisseld kunnen worden door een boordkartonnen figuur.

Je zegt dat je in SciFi series zoekt naar een input voor Politieke, Psychologische, Filosofische en andere beschouwelijke zaken.
Waar in dit geheel past Star Gate dan? Want in mijn ogen is Star Gate een behoorlijk luchtige SciFi serie die zichzelf regelmatig niet al te serieus neemt.
Leg bijvoorbeeld eens de orginele Star Gate film uit 1994 langs de huidige serie. Dat is echt een wereld van verschil.
Echter : moet kapitaisme pure winstcijfers bepalen of een serie doorgaat?
Ja, want zo werkt de wereld nou eenmaal! Universal Studios pretendeert geen liefdadigheidsinstelling te zijn net zo min als Philips, Ahold en Shell dat zijn hier.
Reclameinkomsten + DVD/VCR inkomsten + verkoop rechten + wat ik nog vergeet = totale inkomsten.
Zet dat af tegen de kosten van een televisie serie en er ontstaat een aardig beeld of een serie rendabel genoeg is.
En de enige reden DAT zovelen ze downloaden is omdat amerika maanden voorloopt, als ze EINDELIJK europa tegelijk met de rest van de wereld producten geven, houd dat ook op.
Dat is geen reden waarom de kijkcijfers van Star Gate in Nederland laag liggen.
Dit zou dan namelijk ook moeten gelden voor andere Amerikaanse televisie series die hier met ruime achterstand uitgezonden worden en veel worden gedownload.
Maar desondanks zijn series als 24, Prison Break, CSI, Shark, Lost, Desperate Housewives, E.R. en House MD erg goed bekeken hier in Nederland.

Je maakt denk ik de fout door er constant vanuit te gaan dat Star Gate in Nederland een grote aanhang heeft. Dat is gewoon niet zo.
Muv. Star Trek: TNG hebben SciFi series het vaak lastig gehad in Nederland.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Deze net gezien. Geen hele slechte ep maar je kan t geen finale ep noemen in ieder geval.
Komt meer over nu als de serie stopt gewoon en dat is dat.
Het Asgard verhaal wordt wel erg snel afgemaakt hier, iets van o shit dit was nog niet afgerond en we moeten nog even van die gasten af en dat werd dan ook gedaan in zeg 10 minuten.
Nu gaat het Ori verhaal door in de films dus gelukkig nog niet het einde van SG-1, alleen geen reguliere eppies meer ;( Van mij hadden ze een seizoen 11 mogen doen nog.
Plaats reactie