SGU (1.04) Darkness

Stargate SG-1, Stargate: Atlantis & Stargate Universe

Moderator: Vis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

SGU (1.04) Darkness

Bericht door Vis »

Stargate Universe

Afbeelding

Stargate Universe - 1x04 - Darkness (16-10-2009)
Dr. Nicholas Rush tries to find out why the ship's power reserves are critically low. Colonel Young orders everyone to limit the power consumption. Eventually everything apart from the life support goes out. However, Destiny reaches a solar system with three planets giving them hope to live another day.
Gebruikersavatar
Capt.Jay
Ensign
Ensign
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 mar 2009, 20:31
Locatie: Langedijk

Re: SGU (1.04) Darkness

Bericht door Capt.Jay »

apparte aflevering maar wel interresant.

Ik blijf bij het punt dat Rush een heel appart figuur is in deze serie.
Ook wel positief is dat iedereen beetje leert samenwerken ook als de relaties klote zijn.
Maar 1 ding.. geen koffie!
damn!
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: SGU (1.04) Darkness

Bericht door Vis »

Woo! Als de stijl van deze aflevering representatief is voor de rest van de serie ben ik erg blij. Het zal echter ook redelijk wat Stargate-'fans' die liever een SG-1-team achter Jaffa aan ziet rennen teleurstellen, maar voor die mensen was SG:A al gemaakt. De sfeer blijft mooi donker en wat drukkend. Geen flauwe humor wat imho in deze opzet ook gewoon geen plaats heeft. Ik mag Eli wel; je kan zien dat zijn humor nu al wat beter overkomt, en er zaten ook genoeg luchtige moment in met andere karakters. Ook nog wat half naakte dames en gebrabbel over God zodat bepaalde kijkers nog wat langer zullen blijven hangen.. verder niet echt storend.
Vis schreef:Maar ze moeten wel snel relaties binnen het schip gaan uitwerken i.p.v. terug te gaan vallen op iets daarbuiten. Ook zou ik graag zien dat ze wat meer mensen van de groep erbij betrekken op de een of andere manier, en niet het kleine hoofdgroepje helemaal apart houden en dan af en toe met zo'n zielig 'lower decks'-verhaal aankomen over een paar nutteloze karakters die het leven zo zwaar vinden (al had SG-1 er wel een paar leuke met John Billingsley).
Et voila. Video diaries zijn alles behalve origineel*, maar in dit geval plausibel en daarnaast zeer geschikt om meer over de crew te weten te komen. Geen flashbacks met irrelevante verhaaltjes, maar meer info over hoe verschillende personen met verschillende achtergronden omgaan met de huidige situatie. Stukjes zijn ook vrij kort en to the point, dus kan er prima tussendoor af en toe. Het zullen lang niet alle karakters zijn, maar in ieder geval meer dan het hoofdgroepje. Dit maakt het ook makkelijker om meer karakters bij een verhaal te betrekken waar je toch al wel enigszins iets van weet.

Vond het ook leuk om te zien dat de mensen in groepen briefings krijgen over wat er gedaan moet worden; voedsel wordt gerantsoeneerd; afkickverschijnselen van cafeïne en tabak zorgen voor oplopende spanningen; op Rush en Everett na weten de meesten eigenlijk niet wat er speelt wat ongetwijfeld nog voor problemen zal zorgen op langere termijn. Ze houden het allemaal mooi realistisch met kleine dingetjes die gewoon veel uitleggen. Ik durf wel te stellen dat er tot nu toe al meer energie is gestoken in het opzetten van de serie dan in dat van een volledig seizoen van Atlantis.

Geen woord over twee verloren teamleden, dus ik neem aan dat die gewoon terug zijn gekomen via de gate. Weet al niet echt meer hoe ze eruit zagen, maar volgens mij kwamen ze in deze aflevering niet voor, dus het blijft nog even een raadsel. Weet niet of dit gewoon iets is dat ze zijn vergeten te vermelden, of dat het opzettelijk is weggelaten en dat we als kijker het maar moeten doen met de hints die ze geven en sommige—redelijk onbelangrijke—zaken maar gewoon moeten afleiden. Ook nog niets over de vreemde shuttle.

Rush zal toch echt de leiding hebben gekregen, anders had Everett daar nu al wel een punt van gemaakt. Maar hij gaat er in ieder geval professioneel mee om. Hij weet dat hij Rush nodig heeft, het Rush verder weinig kan schelen wie in de praktijk de leiding neemt zolang niemand Rush maar teveel in de weg zit, en dat de rest zich maar gewoon wat moet aanpassen omdat ze simpelweg weinig keus hebben. Dat komt wel mooi naar voren in deze aflevering. Van dit soort leiderschapskwaliteiten kan de lachwekkende Weir uit SG:A nog veel leren. Daarnaast nog een leuke verhaallijn met Colonel David Telford, die duidelijk meer controle wil en schijnbaar Everett vervangen wil zien. Ik weet niet door wie, maar misschien dat hij een eigen puppet wil gaan claimen zodat hij daar zelf kan rondlopen de hele dag. Ben benieuwd wat ze hiermee gaan doen.

Nog een leuk detail: de actrice van Everett's vrouw Emily speelde in 2002 ook Ayiana in SG-1 6x04, de Ancient die ze in Antarctica uit het ijs haalden.
* In Virtuality was trouwens ook iets soortgelijks opgezet. En ik kom er net achter dat Fox dit ook al bij voorbaat heeft gecanceled. Idioten.
Gebruikersavatar
Capt.Jay
Ensign
Ensign
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 mar 2009, 20:31
Locatie: Langedijk

Re: SGU (1.04) Darkness

Bericht door Capt.Jay »

ik vind persoonlijk hoe Eli En RUsh de situatie inzien.
Rush heeft volgens mij vast wel genoeg begrip van de ancient teksten en kunsten... maar soms sta je gewoon tegen een muur.
En Eli tjah ik weet nog niet helemaal wat i moet gaan verwachten in de komende afleveringen maar ik heb het idee dat hij toch ook een enorm belangrijke rol zal gaan spelen. al is het nu nog wat humor met hem. ik denk dat Rush en hij in verdere afleveringen elkaar echt nodig gaan hebben en dat Rush zich ook goed moet neerleggen bij de rest van de crew Wat hij overgins wel probeert gelukkig
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Re: SGU (1.04) Darkness

Bericht door CmdrCrichton »

Zo ben ik even aan deze serie verslaafd geraakt. Damn. :)
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: SGU (1.04) Darkness

Bericht door Trekscaper »

Deze aflevering benadrukte nogmaals hoe anders Universe is dan SG1 of Atlantis. Ander camerawerk, donkerder, special effects anders (vond de FX van de Destiny en de planeet erg mooi) en met name de karakters zijn geen SG1 kloon meer. Het is wel grappig om te zien hoe de crew allemaal op Eli vertrouwt terwijl hijzelf denkt dat hij niet thuishoort op de Destiny en ook niet weet wat hij moet doen. Terwijl hij de beste ideeen heeft, voor een computer hacker :*)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: SGU (1.04) Darkness

Bericht door EMH »

Deze aflevering was lekker duister (letterlijk :lachhuil: ) .
Trekscaper schreef:Het is wel grappig om te zien hoe de crew allemaal op Eli vertrouwt terwijl hijzelf denkt dat hij niet thuishoort op de Destiny en ook niet weet wat hij moet doen. Terwijl hij de beste ideeen heeft, voor een computer hacker
Is het wel echt vertrouwen? Meer omdat ze geen andere keuze hebben. Dr Rush is of was tot nu toe een wrak. Op het moment dat Eli bij die groep kwam had ik eerst het idee dat die kale gast m in elkaar wilde meppen. :*)

Ben nog steeds benieuwd of we nog wat van die pod te zien gaan krijgen aan het eind van de vorige ep. Einde van deze ep is ook een goeie cliffhanger overigens.
Enige vage tot nu toe vind ik, is die communicatiesteen.

In ieder geval doet deze serie het beter wat betreft uitwerking van het concept dan Star Trek: Voyager.
Laatst gewijzigd door EMH op 19 okt 2009, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Capt.Jay
Ensign
Ensign
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 mar 2009, 20:31
Locatie: Langedijk

Re: SGU (1.04) Darkness

Bericht door Capt.Jay »

Ik ben erg benieuwd naar die kolonel van aarde. waar young steeds mee shift..
denk dat die toch zn eigen agenda aan het opbouwen is zo te merken
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SGU (1.04) Darkness

Bericht door Thierry »

Als het zo door gaat, wordt het een pracht serie :)
Ik vraag me alleen af of die twee die door de gate gingen in Air (3) toch wel terug zijn gekomen of niet.
Zeker aangezien er niet veel over werdt gesproken voordat Destiny weer FTL in ging.

Rush iedereen afzeiken en dan later zeggen dat ie er ook geen excuus ervoor geeft, prachtig :*)
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: SGU (1.04) Darkness

Bericht door Trutgras »

En jawel, de eerste nutteloze Chloe scene en de eerste nutteloze scene met de wisselstenen (zoals gevreesd). Voor de rest een solide aflevering. Ben geinteresseerd geraakt in bijna alle nieuw voorgestelde bemanningsleden. Eens met wie zei dat Everett goed overkomt. In tegenstelling tot sommige vrouwelijke commandanten hoeft hij zichzelf niet zo verschrikkelijk nodig te bewijzen van het script (om dan later in de serie weer om te slaan naar extreem soft), en dat helpt. Wat Rush betreft had ik eerst het idee dat hij zo manisch alleen wilde werken om zijn machtsbasis te bewaren. Zolang hij de meeste kennis heeft kan hij anderen de wet voorschrijven; iedere keer dat hij kennis deelt neemt zijn macht af. Later werd het op uitputting gelegd, maar mijn idee komt hopelijk nog terug. Erg goed detail dat Eli en Scott nog steeds licht verbrand waren van de woestijn.
Plaats reactie