[NL] Battlestar Galactica

'If I Forget Thee, Oh Earth...'

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

[NL] Battlestar Galactica

Bericht door Ace of Spades »

Dit topic is bedoeld voor discussie over de uitzendingen op de Nederlandse televisie van de miniserie uit 2003 en de serie uit 2004. In het [VS] Battlestar Galactica topic kunnen we dan volop spoilen en discussieren over de afleveringen uit de VS zonder dat de mensen die het op de Nederlandse TV volgen daar last van hebben.

Achtergrond
Battlestar Galactica is de naam van een sciencefictionserie die bedacht werd door de Amerikaanse producent en schrijver Glen Larson en uitgezonden werd op het Amerikaanse netwerk ABC. De serie heeft meerdere incarnaties gekend. Een tv-film in 1978 die alleen buiten de VS is uitgezonden, de originele serie uit 1978 en een vervolg in 1980. Het vervolg op de serie was grotendeels met andere acteurs, en werd door de meeste Battlestar Galactica fans als niet bestaand beschouwd. Een soort Enterprise dus ;)

Het plot
De mensheid leeft verdeeld over twaalf kolonies, belaagd door de boosaardige alliantie van de Cylons. Na 1000 jaar oorlog slagen de Cylons, via listen en met behulp van een verrader Count Baltar (nota bene een mens), erin deze twaalf kolonies te verwoesten. Met uitzondering van Battlestar Galactica wordt nagenoeg de volledige vloot vernietigd. Commander Adama aan het hoofd van Battlestar Galactica neemt de overlevenden van de twaaf kolonies onder zijn bescherming en zet koers naar de mythische planeet Aarde, de vermeende dertiende kolonie van mensen.

Remakes
In 2003 is een mini-serie geschreven door o.a. Ronald D. Moore, gebaseerd op de originele Battlestar Gallactica en uitgebracht door Sci-fi Network. De serie uit 2004 pakt het verhaal op waar het eindigde in de mini-serie en is in de VS inmiddels bezig in het tweede seizoen. Het plot is min of meer hetzelfde en ook komt een groot deel van de originele karakters terug – al zijn Boomer en Starbuck in de remake vrouwen ipv mannen.

Uitzendingen
Battlestar Galactica is sinds kort te zien op Veronica. Voorafgaand aan de serie werd de miniserie in vier delen uitgezonden van zaterdag 26 november tot en met 17 december. Op zaterdag 24 december is de eerste aflevering van de nieuwe serie te zien. Op 31 december is er geen Battlestar Galactica i.v.m. Oud & Nieuw en vanaf 7 januari vervolgt Veronica de nieuwe serie vanaf aflevering 2.

Cast
- Commander William Adama (Edward James Olmos)
- President Laura Roslin (Mary McDonnell)
- Dr. Gaius Baltar (James Callis)
- Number Six (Tricia Helfer)
- Capt. Lee Adama (Apollo) (Jamie Bamber)
- Lt. Kara Thrace (Starbuck) (Katee Sackhoff)
- Lt. Sharon Valerii (Boomer) (Grace Park)
- Lt. Karl C. Agathon (Helo) (Tahmoh Penikett)
- Col. Saul Tigh (Michael Hogan)
- CPO Galen Tyrol (Aaron Douglas)
- Lt. Felix Gaeta (Alessandro Juliani)
- Billy Keikeya (Paul Campbell)
- PO2 Anastasia Dualla (Kandyse McClure)
- Tom Zarek (Richard Hatch)

Links
Originele serie:
- http://www.scifi.com/battlestar/classic/
- http://imdb.com/title/tt0076984/
- http://en.wikipedia.org/wiki/Battlestar ... _series%29

Mini serie 2003:
- http://www.scifi.com/battlestar/mini/
- http://imdb.com/title/tt0314979/
- http://en.wikipedia.org/wiki/Battlestar ... %282003%29

Battlestar Galactica 2004:
- http://www.scifi.com/battlestar/
- http://imdb.com/title/tt0407362/
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Battlestar ... %282004%29

Episode guides:
- http://www.tv.com/battlestar-galactica- ... +galactica
- http://www.epguides.com/battlestargalactica/
- http://www.battlestargalactica.com/newguide.htm

TV Gids Veronica:
- Veronica Televisie Nieuws - Battlestar Galactica

Battlestar Wiki:
- http://battlestarwiki.org/index.php?title=Main_Page

High Res foto's:
- Mini-serie
- Seizoen 1
- Seizoen 2
- Overig, 2, 3

Spoilers
De mensen die de afleveringen uit de VS al hebben gevolgd weten hoe spannend de serie is, ook omdat je vaak geen idee hebt wat er gaat gebeuren. Probeer dus spoilers te voorkomen of geef duidelijk aan dat het om een spoiler gaat :)

Code: Selecteer alles

[quote="Spoiler"][color=#FAFAFA] ... [/color][/quote]
Veel plezier met kijken :)



Deze prachtige OP is door Vis gemaakt. Hij was hier reeds mee bezig toen ik het topic maakte en er zit een stukje meer werk in dan de mijne. Ik vond dat wat zonde en heb dus voorgesteld om zijn code over te nemen. Credits voor Vis :pray2: .
Laatst gewijzigd door Ace of Spades op 19 dec 2005, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Afgelopen zaterdag nog niet gezien. Als alles goed is gegaan heeft mijn moeder hem opgenomen. Vrijdag, als ik weer naar mijn moeder ga, zal ik hem dan kijken om vervolgens de volgende avond meteen weer verder te gaan. :Y)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik dacht al, Ace wat een werk heb je verricht. Tot ik de laatste regel van je post las :*)
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Daarom wilde ik dit topic dus niet aanmaken, ik ben te lui voor een lange op. :P
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

begrijp ik nou goed dat de cylons dit alleen doen omdat ze bang waren dat de mensheid ze ooit zou komen uitroeien?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Kijk de serie ;)
Gebruikersavatar
Wilson
Administrator
Administrator
Berichten: 1767
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:37

Bericht door Wilson »

Wat ik dus compleet gemist heb is hoe ze er achter zijn gekomen dat de Cylons er precies hetzelfde als mensen uitzien. Baltar wist dat natuurlijk al maar kon dat niet zeggen. Als Adama met die gast in dat wapendepot zit, komt hij er opeens achter dat die gast een Cylon is. Maar hoe kwam hij daar nou achter?!
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Door dat hij niet tegen het een of ander kan waar Adama zelf wel tegen kan.
Gebruikersavatar
Albi
Commander
Commander
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:51
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Albi »

Wilson schreef:Wat ik dus compleet gemist heb is hoe ze er achter zijn gekomen dat de Cylons er precies hetzelfde als mensen uitzien. Baltar wist dat natuurlijk al maar kon dat niet zeggen. Als Adama met die gast in dat wapendepot zit, komt hij er opeens achter dat die gast een Cylon is. Maar hoe kwam hij daar nou achter?!
Ze zaten toen in een of andere storm en/of nevel rond Ragnar. De elektronica van de cylons wordt daardoor aangetast. Die gast waarmee hij rondzwierf gooide zijn gehoest en gezweet eerst op zijn allergieen maar later kwam Adama erachter dat hij die toch niet had. Het plan van die Ragnar base in die storm was trouwens dat Cylons er niet zouden kunnen komen omdat ze niet tegen die effecten van die storm kunnen. Dat is ook de reden dat ze af gingen wachten in plaats van aanvallen.
Gebruikersavatar
Wilson
Administrator
Administrator
Berichten: 1767
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:37

Bericht door Wilson »

Oh wacht, het was van tevoren al bekend dat de Cylons niet tegen die storm konden? Dan is het logisch dat Adama denkt dat het een Cylon is als hij zo ziek wordt.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

En dat weet Adama natuurlijk van de eerste oorlog met de Cylons :) .
Gebruikersavatar
Wilson
Administrator
Administrator
Berichten: 1767
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:37

Bericht door Wilson »

Met deze uitleg snap ik het wel, maar werd dat ook in de aflevering zo vermeld?
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Bericht door Trekscaper »

Een vraag, en misschien wat meer gericht op EMH: zijn de NL Veronica BSG promo's ergens online te vinden? Vind ze echt super :)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Wilson schreef:Met deze uitleg snap ik het wel, maar werd dat ook in de aflevering zo vermeld?
Het werd niet zo expliciet gezegd, maar het was opzich wel duidelijk vond ik.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Wilson schreef:Oh wacht, het was van tevoren al bekend dat de Cylons niet tegen die storm konden? Dan is het logisch dat Adama denkt dat het een Cylon is als hij zo ziek wordt.
Nee, ze wisten immers niks van de Cylons. En de Cylons kunnen prima in die atmosfeer vliegen, alleen niet te lang.

Ragnar was enkel als plek gekozen voor een munitie depot omdat het daar goed verschuild kon worden in de atmosfeer. En het moeilijk is om daar te navigeren, dus een ideale opslagplaats. De Battlestar zou daar ook goed verschuild zijn en zo tijd winnen.

Adama vertrouwde Leoben Conoy gewoon niet, en had ook wel door dat het niet om alergieën ging. Vervolgens kwam Conoy met allemaal psycho-babble als "observer of the human race", "Maybe the Cylons are the God's retribution for our many sins", etc. Dat gaf 'm weg.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Trekscaper schreef:Een vraag, en misschien wat meer gericht op EMH: zijn de NL Veronica BSG promo's ergens online te vinden? Vind ze echt super :)
Kan ze wel even door het msn touwtje heen rammen. Ik heb ze op mn pc staan.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Je krijgt waardering Jeroen :+ . Trouwens, hoe is de miniserie bekeken in Nederland?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

De 17e, laatste deel van de mini, keken 208.000 mensen. Toch wel aan de lage kant om eerlijk te zijn...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Voor een SF serie...valt wel mee hoor. Naar de eerste uitzendingen van ST:TNG (die dus nog voor het grootschalig downloaden van internet waren) keken gemiddeld 400.000 mensen.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

^

Dat was ook zo'n beetje het gemiddelde van Voyager seizoen 7. Maar die werden natuurlijk op Nederland 2 uitgezonden. Iets meer dan 200.000 kijkers is denk ik redelijk voor een sf-serie in Nederland.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Er kijken ook een hoop mensen naar dat kutIdols ipv van een hoogstaande sci-fi serie, dat staat er tegenover.
Ik zal eens voorstellen om BSG direct achter SG-1 uit te zenden. :*)
Gebruikersavatar
martine
Captain
Captain
Berichten: 2177
Lid geworden op: 21 jul 2002, 14:22
Locatie: Londen UK

Bericht door martine »

BSG moet het opnemen tegen o.a idols en crime scene investigation die er vlak achteraan komt. daar komt ook nog eens bij dat er niet veel reclame voor BSG wordt gemaakt en dat de serie eigenlijk geen media aandacht krijgt. al helemaal niet in de vorm van zoals bijv. lost en desperate housewives.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Blij dat ik weer BSG kon zien na een lange afwezigheid op de buis.
Ik zag trouwens dat de oude film wordt uitgezonden vanavond...om de onchristelijke tijd van half 1, maar daar hebben we recorders voor :Y) .
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Was weer gave aflevering vandaag, Boomer die bommen heeft geplaatst maar het niet meer weet en beetje destructieve neigingen heeft...
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Twee Boomers welteverstaan :*)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Ja idd, maar die ene is toch wat invloedrijker op de BSG zelf.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Jaja, natuurlijk. :)
Maar die Boomer op Caprica, is die nu zichzelf (Cylon way)?
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Ehm, ze deed wel of ze verliefd was ofzo, maar ze praat wel heel erg alsof het allemaal gepland is.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Kijk, daar had Horck het nou over :')
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Hot lesbian sex?
Laatst gewijzigd door Ace of Spades op 07 jan 2006, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie