BSG bij de UN

'If I Forget Thee, Oh Earth...'

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: BSG bij de UN

Bericht door Mansfeld »

strange stuff. Maar ja, dat bewijst nog maar eens dat BSG veel groter is dan andere sci fi series... m m, BSG rules. simple as that... 8-)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: BSG bij de UN

Bericht door GPS »

Mansfeld schreef:strange stuff. Maar ja, dat bewijst nog maar eens dat BSG veel groter is dan andere sci fi series... m m, BSG rules. simple as that... 8-)
Ik hoop nu toch heel erg echt dat dit niet slaat op dat onzinnige UN gebral. :{
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: BSG bij de UN

Bericht door Mansfeld »

^nee GPS, dat slaat op de serie zelf... En ja , als de acteurs daardoor bij de UN uitgenodigd worden... Dat moet je maar doen hè...
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: BSG bij de UN

Bericht door Vis »

Eeh... vergeet Picard niet:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: BSG bij de UN

Bericht door Mansfeld »

Wauw!! wat een prent ! "Sir Picard" :9~ groovy.... Steward rules....
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: BSG bij de UN

Bericht door Guess who? »

Off with the head!
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: BSG bij de UN

Bericht door Mansfeld »

^ helaba, dat is wel onze Picard hè.... Tiens is die dan ook al ridder ofzo?? zeker een "Sir" dat moet wel, zoals Sir Paul Mc Cartney...
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: BSG bij de UN

Bericht door GPS »

Mansfeld schreef:^nee GPS, dat slaat op de serie zelf... En ja , als de acteurs daardoor bij de UN uitgenodigd worden... Dat moet je maar doen hè...
Dat uitnodigen zegt meer over de UN dan over de serie. Zoals ik al eerder heb gezegd geeft dat eerder het onvermogen van de UN.
Wat de serie betreft die is best goed, maar om nu te beweren dat ze veel beter is dan de andere Sci-Fi series.
Dan wil toch wel een weten welke andere series je op het oog hebt.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: BSG bij de UN

Bericht door Mansfeld »

GPS schreef:
Mansfeld schreef:^nee GPS, dat slaat op de serie zelf... En ja , als de acteurs daardoor bij de UN uitgenodigd worden... Dat moet je maar doen hè...
Dat uitnodigen zegt meer over de UN dan over de serie. Zoals ik al eerder heb gezegd geeft dat eerder het onvermogen van de UN.
Wat de serie betreft die is best goed, maar om nu te beweren dat ze veel beter is dan de andere Sci-Fi series.
Dan wil toch wel een weten welke andere series je op het oog hebt.
Dan zijn we rap klaar. Alle sci fi series... qua uitvoering (speciale effecten en regie) qua acteerwerk, en qua verhaalvertelling is BSG al zijn voorgangers ruimschoots voorbij gestoken... Er zij niet bepaald series die BSG naar de kroon kunnen steken... Niet StarTrek, niet Babylon 5, niet Stargate, niet Buck Rogers... Als er een stap verder gezet moest worden in de evolutie om het zo te zeggen heeft Battlestar dat gedaan.
De eerste twee seizoenen zijn tot nader order niet geëvenaard...
Buiten BSG heb je nog Lost, Deadwood en The Wire, allemaal ongeveer van hetzelfde niveau.. Wat TV betreft dus de top...

Alweer, dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening...
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: BSG bij de UN

Bericht door Vis »

Ik zal wel een andere serie hebben gezien...
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: BSG bij de UN

Bericht door GPS »

Mansfeld schreef:
GPS schreef:
Mansfeld schreef:^nee GPS, dat slaat op de serie zelf... En ja , als de acteurs daardoor bij de UN uitgenodigd worden... Dat moet je maar doen hè...
Dat uitnodigen zegt meer over de UN dan over de serie. Zoals ik al eerder heb gezegd geeft dat eerder het onvermogen van de UN.
Wat de serie betreft die is best goed, maar om nu te beweren dat ze veel beter is dan de andere Sci-Fi series.
Dan wil toch wel een weten welke andere series je op het oog hebt.
Dan zijn we rap klaar. Alle sci fi series... qua uitvoering (speciale effecten en regie) qua acteerwerk, en qua verhaalvertelling is BSG al zijn voorgangers ruimschoots voorbij gestoken... Er zij niet bepaald series die BSG naar de kroon kunnen steken... Niet StarTrek, niet Babylon 5, niet Stargate, niet Buck Rogers... Als er een stap verder gezet moest worden in de evolutie om het zo te zeggen heeft Battlestar dat gedaan.
De eerste twee seizoenen zijn tot nader order niet geëvenaard...
Buiten BSG heb je nog Lost, Deadwood en The Wire, allemaal ongeveer van hetzelfde niveau.. Wat TV betreft dus de top...

Alweer, dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening...
Ik heb toch ook BSG gezien, maar om te zeggen dat het beter is dan bijvoorbeeld Babylon 5? Nou nee. In de verste verte niet. En DS9 steekt nog altijd boven B5 uit. Om maar eens twee series te noemen. Bij de weg, Deadwood is bagger.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: BSG bij de UN

Bericht door Vis »

BSG had een heel sterk begin met de mini-serie en de klopjacht in het eerste seizoen. Daarna bleef het wel redelijk op hoog niveau vergeleken veel andere series, maar na seizoen twee was dit ook voorbij met alle New Caprica crap, gevolgd door nog meer Cylon God en prophecy crap. Ook weer een duidelijke voorbeeld van geen flauw idee meer hebben waar ze heen willen. En als je dan complete series gaat vergelijken, laat dan niet voor 't gemak de helft van de serie weg dat gewoon onzin was.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: BSG bij de UN

Bericht door Mansfeld »

Pfwoeaaaha !! ^^^^ Allez zeg kom.... 't zal wel nostalgie zijn zeker? 'k zou het anders niet weten... Babylon 5 beter dan BSG?? Pfwoeaaha!! allez allez... kom nu.. Een beetje serieus blijven... De verschillende verhaallijnen en de realiteitsfactor in BSG ligt toch menig malen hoger...
De personages zijn veel realistischer en veel meer uitgediept. De dialogen en de suspense is veel dieper, de effecten zijn uiteraard beter... en het concept is ook veel beter... om nog niet te spreken van de muziek....

En als je niet weet 'wat' "Deadwood" is, dan zal dat eerder aan jezelf liggen dan aan 'Deadwood'... Zowel BSG als Deadwood zijn in de vakpers onthaald als topseries... hebben beiden topbeoordelingen gekregen...

Deadwood is wat dialogen betreft nooit eerder gezien in tv-geschiedenis... Daarom is het ook maar voor een select publiek.. Het is gewoon niet zo eenvoudig te volgen... Je moet goed bij de les zijn...

Ik heb meer dan eens mijn pauze knop moeten gebruiken om de vertalingen en wat de personages vertelden goed te begrijpen... Het is een beetje Shakesperiaans... Dat vond ik toch.... En blijkbaar vonden de critici dat ook, want die verwezen er ook al naar... Bij ons hier in Knack is er veel aandacht aan besteed. En is Deadwood integraal op Canvas uitgezonden... Een goed plekje in Knack en op Canvas , dan weet je wel dat we het niet over Baywatch hebben...

i rest my case... 8-)
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: BSG bij de UN

Bericht door Mansfeld »

Vis schreef:BSG had een heel sterk begin met de mini-serie en de klopjacht in het eerste seizoen. Daarna bleef het wel redelijk op hoog niveau vergeleken veel andere series, maar na seizoen twee was dit ook voorbij met alle New Caprica crap, gevolgd door nog meer Cylon God en prophecy crap. Ook weer een duidelijke voorbeeld van geen flauw idee meer hebben waar ze heen willen. En als je dan complete series gaat vergelijken, laat dan niet voor 't gemak de helft van de serie weg dat gewoon onzin was.
Hewel Vis. je zult het niet geloven, maar hierin geef ik je zelfs gelijk... Ja "na" het tweede seizoen is het ook beginnen verwateren. Dat is een feit..
En ja ze wisten ook niet meer waar ze naartoe wilden.. En ze hebben alles fijn in de soep laten draaien... These are the facts..

Niettegenstaande blijft BSG zeker voor wat betreft de eerste twee seizoenen onovertroffen.. Als je dat niet kunt zien, moet je je maar een bril aanschaffen.. of een nieuw paar hersens...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: BSG bij de UN

Bericht door captain crash »

Duidelijk niet veel verstand van tv-geschiedenis. Zo uniek is Deadwood niet. Het is een voorstelling van hoe op dit moment cultureel en historisch in de VS wordt omgegaan met het "Wilde Westen" (van mythelogie naar "realisme"). En jah, in veel opzichten is Babylon 5 een betere SF serie dan BSG...om te beginnen met het feit dat BSG eigenlijk helemaal geen SF serie is. Zie daarvoor argumentatie elders, samengevat komt het er op neer dat het verhaal ook in een andere setting verteld kan worden.

Het zou trouwens helpen als je niet met zulke grote woorden en zekerheden een discussie aangaat als je eigenlijk geen idee hebt waar je over spreekt.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: BSG bij de UN

Bericht door uss defiant »

BSG vind ik toch echt wel een heel stuk beter dan Babylon 5 eigenlijk. Seizoen 1 van B5 was, op een enkele aflevering na, gewoon echt saai en het is nog steeds een wonder dat ik ooit verder ben gekomen. Toegegeven, seizoen 2, 3 en 4 waren behoorlijk goed te noemen, maar nergens boeide het me zo als BSG op zijn hoogtepunt. Seizoen 5 heb ik me nog steeds niet doorheen kunnen worstelen (2e helft schijnt beter te worden, maar ik ben blijven hangen ergens met die telepathische wezens)
Bij BSG heb ik me altijd vermaakt, ook al werd de kwaliteit in seizoen 4 iets minder. (Seizoen 3 vind ik eigenlijk gewoon bijna net zo goed als het geweldige seizoen 2) Kan ik van B5 niet zeggen.
Ik kan het verhaal zoals dat in seizoen 2, 3 en 4 naar voren kwam echt wel waarderen en het zat goed in elkaar, maar over het geheel had de uitwerking van de gehele serie gewoon een heel stuk beter gekund imo. (en nee, nu heb ik het niet over de sets of cgi, voor wie dat mocht denken. Daar kijk ik echt wel doorheen)

Wat betreft of BSG wel scifi is. Tja, hangt van je definitie van scifi af. Ik zou het een actiedrama in een scifi setting noemen denk ik. :P
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: BSG bij de UN

Bericht door Vis »

BSG had een veel hogere 'wow' factor door de goede FX in de eerdere seizoenen. In de laatste seizoenen was er ook weinig meer over van 't budget om aan FX te besteden en dit was te zien. Zoals ik elders al zei, zolang je door de budget-verschillen heen prikt maken dit soort dingen voor mij weinig meer uit, en waardeer ik series op verhaal, consistentie, (karakter)ontwikkelingen. Dat een control station van karton is gemaakt of niet zal me dan weinig meer uitmaken. Zolang de acteurs het geloofwaardig brengen is er voor mij geen verschil. Voor veel mensen zal dit echter niet gelden. En ja, dan is een serie als BSG een stuk toegankelijker want dan kun je lekker kijken naar wat gave space ships en mannetjes in high tech gear die wat rondschieten.

BSG vond ik erg stek in het eerste seizoen, het tweede seizoen was boeiend, daarna was het saai en ergerlijk. Bij B5 echter lag de kwaliteit in alle seizoenen erg hoog. Elke aflevering ging het om de ontwikkeling van de karakters en het verhaal. Al in het eerste seizoen werd aan verhaallijnen gewerkt die pas in de latere seizoenen echt duidelijk werden. En iedereen die zeurt over dat S1 zo saai is vergeet waarschijnlijk even dat dit gehele seizoen vol zit met essentiële opbouw voor de rest van het verhaal. Dit alles waardeer ik een stuk meer dan een serie die als BSG die kijkers lokt door gave FX en vlotte klopjachten, en zodra ze een grote fanbase hebben opgebouwd het allemaal maar langzaam laten doodbloeden en kijkers vervelen met onzin.

Ook werd er veel meer behandeld in B5 dan in BSG. Denk aan de oorlogen, sociale psychologie, religie (op een goede manier), corruptie. Allemaal topics die vandaag de dag nog even relevant zijn, en allemaal bijzonder goed uitgewerkt. Dat is gelijk een verschil met de Star Trek-series waarbij veel behandelde aspecten inmiddels (veel) minder relevant zijn. Dit maakt B5 een stuk tijdlozer. Ik zeg niet dat BSG dit ook had moeten doen, maar het laat wel zien hoeveel ze verschillen, zeker doordat dit alles in B5 allemaal erg goed is verwerkt, terwijl BSG letterlijk jaren heeft vergooid aan Cylon-one-true-God onzin.
Mansfeld schreef:Deadwood is wat dialogen betreft nooit eerder gezien in tv-geschiedenis... Daarom is het ook maar voor een select publiek.. Het is gewoon niet zo eenvoudig te volgen... Je moet goed bij de les zijn...
Haha. De setting van Deadwood zie je niet vaak, maar daar blijft 't toch wel bij. Ik heb Deadwood met veel plezier gekeken omdat de hele sfeer me wel aan stond, maar verder is het inderdaad niet echt uniek.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: BSG bij de UN

Bericht door Mansfeld »

uss defiant schreef:BSG vind ik toch echt wel een heel stuk beter dan Babylon 5 eigenlijk. Seizoen 1 van B5 was, op een enkele aflevering na, gewoon echt saai en het is nog steeds een wonder dat ik ooit verder ben gekomen. Toegegeven, seizoen 2, 3 en 4 waren behoorlijk goed te noemen, maar nergens boeide het me zo als BSG op zijn hoogtepunt. Seizoen 5 heb ik me nog steeds niet doorheen kunnen worstelen (2e helft schijnt beter te worden, maar ik ben blijven hangen ergens met die telepathische wezens)
Bij BSG heb ik me altijd vermaakt, ook al werd de kwaliteit in seizoen 4 iets minder. (Seizoen 3 vind ik eigenlijk gewoon bijna net zo goed als het geweldige seizoen 2) Kan ik van B5 niet zeggen.
Ik kan het verhaal zoals dat in seizoen 2, 3 en 4 naar voren kwam echt wel waarderen en het zat goed in elkaar, maar over het geheel had de uitwerking van de gehele serie gewoon een heel stuk beter gekund imo. (en nee, nu heb ik het niet over de sets of cgi, voor wie dat mocht denken. Daar kijk ik echt wel doorheen)

Wat betreft of BSG wel scifi is. Tja, hangt van je definitie van scifi af. Ik zou het een actiedrama in een scifi setting noemen denk ik. :P
Ik vertrek van uss defiant's quote, want daar staat al veel in wat ik zelf ook zou willen vertellen, en waar ik het overigens helemaal mee eens ben..
Sorry Captain Crash voor de zogenaamde grote woorden.. Men gebruikt meestal grote woorden wanneer men bewondering voor iets heeft... En dat is dus zeker het geval voor bovengenoemde series BSG en Deadwood....

Dat Deadwood niet uniek zou zijn, daar zal de geschiedenis jullie toch in tegenspreken... En dat ik niet weet waar ik het over heb?? Ik moet me hierin niet verantwoorden, want ik heb heeeeel veel gezien en gelezen... En dus ik zou niet weten in hoeverre het jou dan wel meer of minder recht van spreken geeft. Als er iets is wat ik hierbij over het hoofd gezien heb mag je het dan ook gerust bij naam noemen...

Ik heb het gevoel dat er in het Noorden vooral veel meer bijval is voor mainstream zaken... Zaken zoals Babylon 5 of zelfs StarTrek daar mag je hier zelfs bijna niet over praten. Als je je in 'culturele kringen' begeeft, dan bestaan die zaken zelfs niet... Deadwood of The Wire of ja ook BSG daar kun je wel over praten zonder scheef aangekeken te worden... Dat geld ook voor films en muziek... Ik heb echt wel het gevoel dat Vlaanderen en vooral de Brusselse scène bijzonder avangarde is...

Ik heb het dan vooral ook erg algemeen... Als je je in Brusselse kringen begeeft krijg je vooral kunst voorgeschoteld... dat wat in de galerijen getoond wordt. Daar begint alles... En van daaruit wordt dus algauw een onderscheid gemaakt tussen volksvermaak en kunst.... en die scheidingslijn heb ik dus niet uitgevonden... maar die is erg voelbaar... En mocht je af en toe eens naar Canvas kijken dan zie je dat dat daar ook zijn doorslag in heeft...

Dit gezegd zijnde , als je van het centrum dus een lijn doortrekt naar televisie... Dan eindig je met Deadwood aan de ene kant en Desperate houswives aan de andere kant om het zo te zeggen...

In die optiek sluit uss defiant zijn betoog eerder aan bij zoals het hier gepercipieerd wordt...

Mijn eigen voorliefdes voor StarTrek en Babylon zijn dus eerder uitzonderlijk te noemen , toch naar Belgische maatstaven.. :-)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: BSG bij de UN

Bericht door Vis »

Wat betreft dialogen staat Desperate Housewives toch vrij dicht bij Deadwood hoor ;)
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: BSG bij de UN

Bericht door uss defiant »

lke aflevering ging het om de ontwikkeling van de karakters en het verhaal. Al in het eerste seizoen werd aan verhaallijnen gewerkt die pas in de latere seizoenen echt duidelijk werden. En iedereen die zeurt over dat S1 zo saai is vergeet waarschijnlijk even dat dit gehele seizoen vol zit met essentiële opbouw voor de rest van het verhaal.
Tja, kan zijn, maar als het op een saaie manier gebracht wordt maakt dat het nog niet gelijk goed he? Als die standalone verhalen waarin dan wat hints/karakterontwikkeling zat nu boeiend hadden gemaakt was de serie stukken beter geweest, maar afleveringen als bijv. Deathwalker en Holy Grail waren gewoon echt heel saai.
Dit alles waardeer ik een stuk meer dan een serie die als BSG die kijkers lokt door gave FX en vlotte klopjachten, en zodra ze een grote fanbase hebben opgebouwd het allemaal maar langzaam laten doodbloeden en kijkers vervelen met onzin.
Jij noemt het onzin, ik noem het interessante verhalen. Kwestie van smaak.
Ook werd er veel meer behandeld in B5 dan in BSG. Denk aan de oorlogen, sociale psychologie, religie (op een goede manier), corruptie. Allemaal topics die vandaag de dag nog even relevant zijn, en allemaal bijzonder goed uitgewerkt. Dat is gelijk een verschil met de Star Trek-series waarbij veel behandelde aspecten inmiddels (veel) minder relevant zijn. Dit maakt B5 een stuk tijdlozer. Ik zeg niet dat BSG dit ook had moeten doen, maar het laat wel zien hoeveel ze verschillen, zeker doordat dit alles in B5 allemaal erg goed is verwerkt, terwijl BSG letterlijk jaren heeft vergooid aan Cylon-one-true-God onzin.
Dit was idd een goed punt van Babylon 5, wat in seizoen 2 t/m 4 goed naar voren kwam. BSG behandelde echter ook de impact van oorlog op mensen erg goed imo. Religie speelde ook een rol, wat minder divers dan in B5, dat klopt, maarja, van mij hoefde dit ook niet perse, zoals jij ook al aangeeft. De mythologie was mooi zoals ie was imo.

En tja, de Star Trek series. Er zijn heel veel betere series, maar ook heel veel slechtere. Ik kan mezelf geen algemene Star Trek fan meer noemen iig. Sommige TNG en DS9 afleveringen vind ik nog leuk om terug te zien, een gedeelte van de films blijft leuk en voor de rest moet ik echt een vreemde bui hebben eigenlijk.
___________________________________________________

Wat betreft Mansfeld zijn reactie: Om BSG nu avantgarde te noemen en niet mainstream gaat me wel erg ver. Ik zou zowel B5, BSG, Star Trek als Deadwood (The Wire nog niet gezien) gewoon in mainstream plaatsen, misschien een stuk minder dan American Idol ofzo, maar toch echt wel mainstream.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: BSG bij de UN

Bericht door Mansfeld »

@ Vis.
Sorry, maar hoewel je misschien ook wel gelijk hebt over de relevantie in Babylon 5. In Battlestar zijn wel degelijk een heleboel erg actuele zaken verwerkt..
En wat personages betreft... BSG begint van bij het begin als een geweven netwerk... alles is met alles verweven... Ik had niet echt het gevoel dat dat bij Babylon 5 het geval was. Er werden zeker al bakens uitgezet die later van pas zouden komen...Maar een echt simultaan opgezet netwerk was het niet... Dat was bij BSG wel het geval... Het Canvas werd van bij het begin in zijn totaliteit overschouwd.... De verschillende lijnen... De verschillende personages en hun persoonlijkheden werden van bij het begin allemaal in één samenhang opgebouwd... Ik vind dat trouwens ook niet zo'n groot nieuws... Want daarin verschillen sowiso de meeste series uit de jaren 2000 met alles van voor de eeuwwisseling ... De series van vroeger gaan meer lineair... daarna wordt alles meer als een web, een netwerk geweven... Lost,BSG,Deadwood en The Wire onderscheiden zich hier duidelijk in...

Bij StarTrek is het duidelijk dat een overkoepelende verhaallijn niet echt de issue is... Bij BSG is het duidelijk dat de aparte verhaaltjes eerder de uitzondering zijn. En zelfs als er een apart verhaaltje verteld wordt wordt er nog steeds rekening gehouden met het grote verhaal... BSG is in feite een "grote film"... in hoofdstukken verteld... Deadwood is ook zo... En Lost , welja, die doen dat ook wel, alleen nog meer versplinterd...
En The Wire ,dat is wicked stuff... Dat is eigenlijk gewoon niet voor woorden... Hoe daar alles door mekaar zit... Dat is echt wel een krachttoer.. Nooit eerder gezien... !!
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: BSG bij de UN

Bericht door Vis »

Ik denk dat mensen B5 eens opnieuw moeten gaan kijken, want er is duidelijk weinig van blijven hangen ;( . Jammer.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: BSG bij de UN

Bericht door GPS »

Mansfeld schreef:Pfwoeaaaha !! ^^^^ Allez zeg kom.... 't zal wel nostalgie zijn zeker? 'k zou het anders niet weten... Babylon 5 beter dan BSG?? Pfwoeaaha!! allez allez... kom nu.. Een beetje serieus blijven... De verschillende verhaallijnen en de realiteitsfactor in BSG ligt toch menig malen hoger...
Voorzover er bij een Sci-Fi serie al sprake kan zijn van een realiteitsfactor, moet ik zeggen dat die van Babylon 5 toch hoger is. Een station dat als ontmoetingsplaats fungeert voor diverse rassen die elkaar haten en wantrouwen en elkaar daarbij proberen af te troeven komt veel overtuigender over dan kunstmensen die een eigen ras zijn geworden en hun "makers"willen uitroeien.
Het probleem met babylon 5 was dat ze er eigenlijk nooit zeker van zijn geweest of ze het volgende seizoen ook nog mochten maken. Dat merk je aan de verhaallijn. dat is storend (en ook de enige reden dat ik de voorkeur geef aan DS9)
Mansfeld schreef:En als je niet weet 'wat' "Deadwood" is, dan zal dat eerder aan jezelf liggen dan aan 'Deadwood'... Zowel BSG als Deadwood zijn in de vakpers onthaald als topseries... hebben beiden topbeoordelingen gekregen... Deadwood is wat dialogen betreft nooit eerder gezien in tv-geschiedenis... Daarom is het ook maar voor een select publiek.. Het is gewoon niet zo eenvoudig te volgen... Je moet goed bij de les zijn...
Dus een serie is goed omdat het door de vakpers goed onthaald werd? Nou sorry, maar ik volg liever mijn eigen mening in plaats van me voor te laten kauwen wat ik goed moet vinden.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: BSG bij de UN

Bericht door uss defiant »

Vis schreef:Ik denk dat mensen B5 eens opnieuw moeten gaan kijken, want er is duidelijk weinig van blijven hangen ;( . Jammer.
Dat nooit. Er is een kleine kans dat ik ooit seizoen 5 en de films nog eens ga kijken, maar B5 herkijken gaat echt niet gebeuren. Net zo min als dat ik de Star Trek series (welke dan ook) nog eens helemaal ga kijken. Daarvoor vind ik ze gewoon niet boeiend genoeg. Geef mij maar Six Feet Under, The Sopranos, The West Wing, Battlestar Galactica en Lost, daar kan ik me bij een herkijk nog prima mee vermaken. (Lost iets minder dan de rest merkte ik toen ik het voor seizoen 6 ging herkijken)
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: BSG bij de UN

Bericht door Mansfeld »

Nee uiteraard hoef je je niet te laten leiden door de vakpers... Ik zeg alleen maar dat mijn voorkeuren voor de genoemde series daarna blijkbaar ook altijd in de vakpers goed onthaald werden...
En is het niet alles... Het wil dan toch "iets" zeggen...
Babylon 5 , heeft inderdaad het gegeven van de "diplomatie" zal ik het maar noemen... En dat werkt ook voor alle tijden. Dat is een feit.. Toch zal ik Babylon 5 altijd beschouwen als een eerder klassieke serie... Te vergelijken met DS9 en StarTrek.. dus...
Er is een duidelijk verschil met BSG, en wat er nog meer gemaakt is in de jaren 2000.
Technieken en inzichten die daarin verwerkt zijn had Straczynski nog niet , maar daar is dus niets fout mee...
Wat mainstream betreft... In elke kunst heb je een scheidingslijn van wat meer kitsch is... volksvermaak... Dat heb je zowel bij schilderkunst als bij alle kunsten... Ik wil dus maar zeggen als je de lijn doortrekt, dan kun je die ook doortrekken bij de tv series...The Wire en ook Deadwood zijn zeker series die door hun aard nogal eerder naar het alternatieve neigen... Dat is nu eenmaal zo....
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: BSG bij de UN

Bericht door GPS »

uss defiant schreef:
Vis schreef:Ik denk dat mensen B5 eens opnieuw moeten gaan kijken, want er is duidelijk weinig van blijven hangen ;( . Jammer.
Dat nooit. Er is een kleine kans dat ik ooit seizoen 5 en de films nog eens ga kijken, maar B5 herkijken gaat echt niet gebeuren. Net zo min als dat ik de Star Trek series (welke dan ook) nog eens helemaal ga kijken. Daarvoor vind ik ze gewoon niet boeiend genoeg. Geef mij maar Six Feet Under, The Sopranos, The West Wing, Battlestar Galactica en Lost, daar kan ik me bij een herkijk nog prima mee vermaken. (Lost iets minder dan de rest merkte ik toen ik het voor seizoen 6 ging herkijken)
Mwah, B5 herkijken? Nee dat denk ik niet. Misschien bepaalde eps. om decor of acteurs. Maar series of film opnieuw kijken doe ik weinig. Nu ja, fragmenten nog wel. De series die ik dan nog wel opnieuw kijk zijn: 'Allo, 'allo; West Wing; Morse en Engelse historische drama's.

@ Mansfeld: Wat echt kunst of kitsch is, wordt meestal jaren later bepaald, als de kunstenaars dood zijn. Mocht je dat niet met me eens zijn, ga dan maar eens na hoe er vroeger over -nu beroemde- boeken, schilderijen en dergelijke werd gedacht. Je mocht willen dat je toen een Van Gogh had kunnen kopen.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: BSG bij de UN

Bericht door Mansfeld »

GPS schreef:
uss defiant schreef:
Vis schreef:Ik denk dat mensen B5 eens opnieuw moeten gaan kijken, want er is duidelijk weinig van blijven hangen ;( . Jammer.
Dat nooit. Er is een kleine kans dat ik ooit seizoen 5 en de films nog eens ga kijken, maar B5 herkijken gaat echt niet gebeuren. Net zo min als dat ik de Star Trek series (welke dan ook) nog eens helemaal ga kijken. Daarvoor vind ik ze gewoon niet boeiend genoeg. Geef mij maar Six Feet Under, The Sopranos, The West Wing, Battlestar Galactica en Lost, daar kan ik me bij een herkijk nog prima mee vermaken. (Lost iets minder dan de rest merkte ik toen ik het voor seizoen 6 ging herkijken)
Mwah, B5 herkijken? Nee dat denk ik niet. Misschien bepaalde eps. om decor of acteurs. Maar series of film opnieuw kijken doe ik weinig. Nu ja, fragmenten nog wel. De series die ik dan nog wel opnieuw kijk zijn: 'Allo, 'allo; West Wing; Morse en Engelse historische drama's.

@ Mansfeld: Wat echt kunst of kitsch is, wordt meestal jaren later bepaald, als de kunstenaars dood zijn.
Maar enfin , 'schapen lief', natuurlijk ga ik nog naar Babylon 5 zien, en naar nog een heleboel foute films die op het kantje af irritant zijn... Ook StarTrek (waarmee ik niet wil gezegd hebben dat StarTrek of B5 irritant zijn in tegendeel) De discussie hierboven gevoerd gaat over het technische , over wat als je het puur technisch beschouwd echt goed is... Puur technisch zijn Lost , Deadwood,BSG , The Wire , die zijn top... Dat is ook nieuw (nu ja , nu ook al niet meer zo nieuw maar toch recent) Dat zijn zaken, die hebben de bakens verder uitgezet... Maar dat is ook zo met films... oude films hebben heel veel aspecten niet die nieuwe films hebben...Maar daarom zijn ze zeker niet minder het bekijken waard...
In de kunstwereld zou het nogal wat zijn als mensen niet meer naar die oude schilderijen keken...

Rembrandt die heeft niet de truuken in huis die Tuymans doet.... Die kan dat niet.. of 't is te zeggen die zat een paar eeuwen vroeger... Andere visie dus.... "Dat" maakt het em juist zo interessant.. Natuurlijk ga ik nog naar B5 kijken... Dat is puur genieten... Ik hou van die serie!! Maar als je me vraag puur technisch wie de dag van vandaag het beste werk afgeleverd heeft... tsja dan eindig je bij BSG... zo simpel is dat...
Maar zonder StarTrek of Babylon 5 , was er nooit een Battlestar geweest... StarTrek en Babylon 5 waren relevant in hun tijd... en ze zijn de bouwstenen voor wat later gekomen is...
Wel in de kunst is het net zo... En ik moet jullie niet vertellen dat de bouwstenen in de schilderkunst erg gekoesterd worden... (ha ja je kan ze nog elke dag gaan bewonderen in het museum)
i rest my case 8-)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: BSG bij de UN

Bericht door captain crash »

Vis schreef:Ik denk dat mensen B5 eens opnieuw moeten gaan kijken, want er is duidelijk weinig van blijven hangen ;( . Jammer.
wat mensen vooral moeten doen in s1 nog een keer kijken nadat je de hele serie hebt gezien....en dan is het op een paar fillers na gewoon erg sterk (en waarom zijn die fillers er - omdat de serie perse op Star Trek TNG moest lijken). Oh en natuurlijk de dood van de president aan het einde van het seizoen, geniale opbouw was dat. Wat mij betreft is het enige minpunt aan B5 seizoen 5. Geschiedenis over de oorzaken daarvan mag bekend zijn, maar daar zitten echt teveel fillers in.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: BSG bij de UN

Bericht door Mansfeld »

Wel ik moet zeggen, ik blijf verrast over de aanhang voor een serie als Babylon 5.... Ik ken echt niemand die er zelfs maar over gehoord heeft...
Babylon 5 is dode letter hier... Maar dat zegt natuurlijk niets... ik wil het toch maar effe opmerken...
Je mag ook niet vergeten. In tijden van Babylon 5 bestond het concept van de dvd boxen ook nog niet.
Nu heb je series als Lost en Deadwood... en BSG, dat wordt uitgezonden op tv... En daarna is dat de grote entree in de winkels... Dat wordt echt gepromoot hè...
Het laatste seizoen van BSG bijv... dat lag in de FreeRecord te koop ,dat werd in de verf gezet... dat werd gepromoot... BSG is dus een vrij gekende Sci fi serie...
Babylon 5 , dat is voor de adepten onder ons...
maar algemeen heb ik het gevoel dat Babylon 5 niet echt gekend is in Belgie... Zal ook wel niet meer veranderen vrees ik.... :{
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: BSG bij de UN

Bericht door Vis »

captain crash schreef:wat mensen vooral moeten doen in s1 nog een keer kijken nadat je de hele serie hebt gezien....en dan is het op een paar fillers na gewoon erg sterk (en waarom zijn die fillers er - omdat de serie perse op Star Trek TNG moest lijken).
Indeed. Het is natuurlijk wat krom dat je eerst de serie moet zien voordat S1 veel interessanter wordt.. maar alleen dan zie je al die kleine dingen die leiden naar de verhalen volgende seizoenen. En zelfs voor die tijd was B5 gewoon low-budget en 'apart', iets wat nogal afschrikt. Het is een vrij lastige serie om echt goed 'in' te komen. Maar zeker de moeite waard.
captain crash schreef:Oh en natuurlijk de dood van de president aan het einde van het seizoen, geniale opbouw was dat.
:pray:

S5 was wel wat minder dan de rest, maar er zaten nogsteeds bijzonder veel links in S5 naar de vorige afleveringen, en de uiteindelijke afsluiting was erg goed, mooi en bovenal bevredigend. Iets wat je niet kan zeggen van BSG en )@#%* Lost. Maar goed.. :) Ik heb S5 in ieder geval nooit echt als saai of slecht gezien, maar ik kan wel begrijpen dat mensen 't na het vrij actie-volle S4 minder vonden.
Plaats reactie