Doctor Who Oud - Tom Baker

'whoooo are you, whoohoo hooo hooo'

Moderator: mr_Vulcan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Doctor Who Oud - Tom Baker

Bericht door captain crash »

Omdat ik mijn dosis Doctor Who erg mis, en hoe dan ook het plan al had om oude afleveringen te kijken, ben ik maar begonnen met het kijken naar de eps van de 4e dokter. Waarom? Deze waren het makkelijkst volledig beschikbaar. Natuurlijk moet deze kijkervaring gedeeld worden en omdat * geen gewillig slachtoffer is (ik snap echt niet waarom) doe ik dat maar met alle personen die idioot genoeg zijn om dit topic uberhaupt te openen.

Tom Baker heeft de dokter gespeeld van 1974 tot 1981. Met deze prestatie is hij tot op de dag van vandaag de acteur die het langste de rol gespeeld heeft. In deze tijd werden er nog korte "serials" gemaakt. Een verhaal bestond uit meerdere afleveringen die ongeveer 25 minuten duurden. De periode van Baker wordt door veel oudere fans gezien als het hoogtepunt van "TOS" (blijft een vreemde term in de context van dit forum).


75 Robot (4 eps)

With the newly regenerated Doctor behaving strangely, Brigadier Lethbridge-Stewart and UNIT have to contend with the theft of the plans for the new disintegrator gun by what seems to be a mechanical monster. The theft is the beginning of a plot to hold the world to nuclear ransom. The culprits are certain members of staff who work at the Scientific Reform Society who have stolen the beast and taught it to kill.
Jon Pertwee komt in Planet of the Spiders tragisch aan zijn einde als de derde dokter. Robot begint dan ook met de zeer briljante regenation. Er is niet eens moeite gedaan om er iets van te maken en dat geldt eigenlijk voor deze hele serial. Het verhaal gaat over, en dat zou je aan de hand van de titel echt niet verwachten, een robot die gebruikt wordt door een groep geschifte wetenschappers om hun "evil plan" uit te voeren. Plan komt er op neer dat de lanceercodes voor het nucleaire wapenarsenaal gejat moeten worden. Hier zit dan wel iets van humor, schijnbaar zijn de Amerikanen en Sovjets zo dom geweest om die codes aan de Britten te geven.

Er wordt wat context gegeven aan het geheel door vrij van Asimov te lenen. De robot heeft een prime directive, ofwel het arme ding mat eigenlijk geen mensen auw doen. Natuurlijk doet hij dat toch en dan zou er een conflict moeten ontstaan. Niet dat we daar veel van te zien krijgen, en zover het er al is wordt de kijker ernstig afgeleid door de robot zelf. Zelfs voor een doctor who constructie uit die tijd is het gewoon echt slecht.

Afbeelding

Er is gedurende het verhaal nog wat gedraai rond een wetenschapper die eerst goed lijkt te zijn, dan slecht wordt en uiteindelijk een heldendood zou moeten sterven. Najah, het komt allemaal niet uit de verf. Wat ook niet helpt is dat Sarah Jane Smith in deze aflevering ontzettend ergerlijk aanwezig is. Aan de ene kant proberen ze het karakter, voor die tijd onvrouwelijk, heldhaftig te laten zijn. Op het einde van de serial doet ze echter niets anders dan heel hard schreeuwen. De militaire strategieën zijn her en der ook te melig. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je nergens echt het idee krijgt dat men zich heel bedreigd voelt. Oh en de grapjes zijn slecht. Mijn favoriete slechte grapje moet wel deze zijn:

DOCTOR: Never cared much for the word impregnable. Sounds a bit too much like unsinkable.
HARRY: What's wrong with unsinkable?
DOCTOR: Nothing, as the iceberg said to the Titanic.
HARRY: What?
DOCTOR: Glug, glug, glug.

Najah en uiteindelijk is het einde van de ep ook weer voorspelbaar. Wetenschapper die de robot gemaakt heeft, heeft een soort van tegengif gemaakt waardoor het ding een roestkleur krijgt en uiteindelijk verdwijnt. Eind goed, al goed dus. De dokter besluit met zijn Tardis te vertrekken want hij is ondertussen lang genoeg op aarde geweest. Helaas gaat SJS mee en nog een ander ergerlijk karakter.


76 The Ark in Space (4 eps)


De dokter en zijn gezelschap zijn geland in de control room van een schitterend jaren zeventig ingericht ruimteschip. Het ruimteschip blijkt een cryo-schip te zijn waar de laatste overlevenden van de mensheid in liggen te slapen. Ze zijn de aarde ontvlucht vanwege een solar storm. Jah, dit klnkt inderdaad bekend en het schijnt dat Moffat er bewust naar aan het verwijzen is. Maargoed, Sexy heeft de dokter natuurlijk niet voor niets naar dit schip gebracht. Terwijl de mensjes heerlijk aan het slapen waren zijn wespen, of wat het ook zijn, van Andromeda gekomen die wraak willen nemen voor het feit dat de mensen in een eerder stadium hun blije ras bijna hebben uitgeroeid. Ze nemen een van de mensen over wat voor het volgende briljante make up werk gezorgd heeft.

Afbeelding

Er zitten in deze vier afleveringen een aantal leuke scenes. Vooral de scene waar in de dokter en Harry proberen om niet vermoord te worden door een futuristisch wapen is grappig. Het wapen schiet alleen maar als er biologisch materiaal “gezien” wordt. Dus wel op schoenen van leer en sjaals van wol maar niet op het bureau van…een of ander futuristisch materiaal dat erg lijkt op plastic. Hoe dan ook is het wel aardig om te zien dat in dit soort oude series nog meer tijd genomen wordt om de oplossing van een probleem rustig te laten zien. Aan de andere kant vertraagt dat het verhaal natuurlijk heel erg…en er is al zo ontzettend veel verhaal.

Uiteindelijk is de oplossing van het geheel dat de dokter de grote leider van de mensen, die ondertussen helemaal wesp geworden is, aanspreekt op zijn laatste restje menselijkheid. Hierdoor gaan de wespen allemaal in een goed van pas komende raket zitten. Raket blaast zichzelf op, iemand geeft zijn leven om de dokter te redden en eind goed al goed. Op naar de volgende serial.


77 The Sontaran Experiment (2 eps)

On a future Earth recovering from devastating solar flares, the Fourth Doctor, Harry Sullivan, and Sarah Jane Smith discover Styre, a Sontaran warrior, conducting experiments on astronauts he has captured during their investigation of the rejuvenated Earth.
De dokter moet voor de mensen die hij net gered heeft onderzoeken hoe het met de aarde gesteld is. Er volgt een aardig kat en muisspel met een Sontaren die aan het testen is hoe sterk mensen eigenlijk zijn (had ik al verteld dat de mensen in de vorige serial wat te laat wakker geworden waren, nee nog niet he…najah…ook niks aan gemist ofzo). Er blijken op de aarde een aantal mensen geland te zijn die afstammen van een kolonie waar de mensen in het ruimteschip van dachten dat ze het vast niet overleefd hadden. Dit is een soort van doorlopend thema want deze groep wil weer niet geloven dat het ruimteschip echt bestaan heeft. Het beste aan dit verhaal is dat het maar een serial is van twee afleveringen waardoor er nog een beetje tempo in blijft zitten. De oplossing is ook wel aardig uitgedacht. Maar verder is er eigenlijk niet heel veel over te zeggen. Duidelijk eps die gemaakt zijn omdat er nog ruimte over was en toevallig de make up van de Sontaren van het vorige jaar nog over was. Lekker goedkoop en een aardig verhaal.

De volgende serial is “Genesis of the Daleks”. De dokter wordt door de Time Lords op pad gestuurd, of eigenlijk gedwongen, om te voorkomen dat de Daleks überhaupt ontstaan….en natuurlijk blijkt uiteindelijk dat hij juist de persoon is die de evolutie versnelt. Maargoed, daar de volgende keer meer over :)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Doctor Who Oud - Tom Baker

Bericht door GPS »

Leuk! Wel dat deel van de oorspronkelijke serie (zo hoef ik de term TOS niet te gebruiken) waar ik het minst van gezien heb. Maar die bijen chirurg herinner ik me nog wel. Vond het toen best wel goed.

Alleen als ik het nu op die foto terug zie..... :lachhuil:

Mwah.. Misschien dat ik toch die oude series ga binnenhalen. Blijft toch wel leuk om het terug te zien.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Doctor Who Oud - Tom Baker

Bericht door captain crash »

Ik heb Genesis of the Daleks en de serial die daarna komt over de Cybermen aan gehad....alleen was Horck boeiend gezelschap en heb ik er, op een heel melig treintje en een domme boot na, weinig van mee gekregen. Dus volgende week poging twee :)
Plaats reactie