"Moon" (2009)

Bespreek hier alle SF films en series waar geen eigen forum voor is

Moderator: Vis

Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Moon (2009)

Bericht door captain crash »

ben er niet met de meet
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Moon (2009)

Bericht door Vis »

Net gezien; was er niet kapot van. Spoiler beter niet lezen als je 'm nog niet gezien hebt; geeft teveel weg.
Spoiler (weergeven)
Hele idee achter de clones was wel OK, maar niet bijzonder. Vond de interactie tussen Sam en Sam zeker in 't begin gewoon niet geloofwaardig overkomen. GERTY was grappig, maar vond ik ook niet geloofwaardig. Zeker niet binnen deze setting. Alle low-tech dat als high-tech moest doorgaaan irriteerde net iets te veel. Ja, ik weet dat dit door het budget komt. Ik kan er prima doorheen prikken en het gewoon aannemen voor wat het voor moet stellen, maar persoonlijk hou ik er gewoon niet zo van, mede doordat de tech gewoon niet consistent en ook hier weer niet geloofwaardig was voor de tijd waarin het gemaakt zou moeten zijn en de functie die het zou moeten hebben. Vervolgens eindigt het met het introduceren van een clone en de maatschappelijke consequenties ervan in één zin.

Er zit vanalles in, maar uiteindelijk vind ik alle aspecten niet echt bijzonder uitgewerkt. Het alleen overleven in space komt wel redelijk terug. Je ziet door de film heen hoe hij zijn leven heeft doorgebracht door de jaren heen; dat was wel nice. Maar je ziet het niet gebeuren op een klein deel in het begin na. Niet iedereen zal erop zitten te wachten, maar ik zou graag een lange film zien over hoe iemand in z'n uppie zijn tijd doorbrengt in deze situatie; met zoiets kunnen ze erg veel doen. Het hele clone-gebeuren was meer een feit wat vanaf het begin duidelijk was. Hoe dit steeds duidelijker werd voor hunzelf en hoe de 'corporation' precies tewerk ging was op zich wel aardig, maar het deed me niet echt veel. Ik vond ook hierbij de hele manier waarop ze het aanpakten vaak gewoon zeer ongeloofwaardig, en enkel op deze manier aangepakt om maar in de sfeer van de film te blijven. En dan eindigen met zo'n slotzin om er niks mee te doen vind ik gewoon erg goedkoop. 'Oja, dit alles heeft vergaande gevolgen, dat je het even weet, dus het is maar goed dat jij als kijker precies weet hoe het in elkaar zit. Doei.'

Mr Hayes zal nu gek worden, dus voordat je een lap tekst gaat typen om hier tegenin te gaan: aan alles uit het bovenstaande kan ik ook heel gemakkelijk een briljante spin geven en uren paten over hoe diepgaand en fantastisch het wel niet was, maar zo heb ik het simpelweg niet ervaren :) . Ik kan 'm ook niet echt vergelijken met District 9 (kleine D9-spoiler:) D9 richt zich veel meer op de 'staat van de mensheid' in het algemeen; bij Moon ging het gewoon om het draaiende houden van een grote cooperatie op een zo efficient mogelijke manier, gewikkeld in een ethisch-vraagstuk-jasje. D9 was geheel anders opgezet, en had een geheel ander doel (wat ik ook niet in alle opzichten goed uitgewerkt vond, maar dat is irrelevant en heeft hier geen plaats).

Wel ontzettend goed: acteerwerk van Sam Rockwell, zonder twijfel; landschappen en stations/machines waren erg mooi.
 
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Moon (2009)

Bericht door Mr Hayes »

Is het je daar om te doen? Reactie uitlokken van 'Mr Hayes'? Beeetje jammer :) .
Spoiler (weergeven)
Het 'is' niet zo Vis, je 'vindt' het zo :). We hebben gewoon een meningsverschil. 'Moon' zou wat meer een karakterfilm kunnen zijn; een film waarbij het meer om de persoon achter het verhaal gaat. Hoe een mens kan flippen als hij/zij ontdekt gekloond te zijn. 'District 9' had ook een krap budget, maar daarbij blijft nog steeds opgemerkt worden dat het er 'fantastisch groots' uitzag. Vooral dat CGI-schip. Maar toch vond ik Wikus van de Merwe wat meer een typetje, die als hoofdpersoon functioneert om vooral het verhaal kracht bij te zetten. Want in wezen geloof ik er geen snars van dat een blanke Afrikaan zo oerstom kan zijn :). De mens anno 2009 in Johannesburg is écht wel wat verlichter en weldenkender dan het scenario uit de film (Waar waren de VN vredesmachten?).

Ook is een toekomst zonder aliens ('Moon') nog altijd reëler dan eentje mét aliens ('District 9'). Dat is denk ik het grote verschil tussen beide films: In 'Moon' staat het goede, simpele verhaal in dienst van enkel één karakter en zijn beslommeringen. In 'District 9' staat het stereotypische karakter té duidelijk in dienst van de thematiek van het verhaal. 'Moon' is met een zeer klein budget gewoon ook klein gebleven. 'District' zag er ondanks het zeer kleine budget er toch weer uit als een grote sci-fi blockbuster. Wat overblijft zijn enkel smaakverschillen, waarbij opgemerkt moet worden dat beide films lovende recensies kregen. Maar ik kan persoonlijk erg genieten van acteerwerk.
  Ik geef 'District 9' 3,5 sterren uit 5
Ik geef 'Moon' 4,5 sterren uit 5.
Just taste :).
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Nemesis »

beide filmen trekken niet eens mijn aandacht.. hoeveel sterren geef je een film dan. Voordat je naar een film gaat kijken, moet je al aangetrokken worden om één of andere reden. Wat dat betreft doet Blue Horse het beter dan deze twee films. De kans is ook groter dat ik Blue Horse ga kijken dan één van deze twee films.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Miriam »

Daar heeft nemesis nou een keer helemaal echt gelijk in. Blue horse lijkt me ook vel leuker om te zien in de bioscoop ipv een of andere sci-fi film.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Moon (2009)

Bericht door Vis »

Crap opgeruimd; spammen mag in TMH.
Mr Hayes schreef:Is het je daar om te doen? Reactie uitlokken van 'Mr Hayes'? Beeetje jammer :)
Jij bent dit topic begonnen en loopt al lang te posten over hoe geweldig je het vindt; dus ik verwachtte inderdaad wel een reactie van jou. Maar als het beter in jouw egocentrische wereldje past en jij er blij van wordt dat ik een film ga kijken en een negatieve review erover ga schrijven enkel om een reactie van jou uit te lokken, dan mag je dat van mij ook blijven denken ;) .
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Mr Hayes »

Huh?? Ik heb toch een reactie gegeven? Zie de spoiler........ :{ ! Waarom reageer je daar niet op. Of moet ik echt hier 2000 woorden gaan typen. Ik respecteer jouw mening over de film. Volgens mij hoop je gewoon dat ik gigantisch over jouw woorden heen val...en dat is niet het geval zoals je kunt lezen.

Dit riekt bij jou...naar iemand die zich gewoon gigantisch irriteert aan me. Tja, daar kan ik weinig aan doen Vis.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Vis »

Waarschijnlijk begrijpen we elkaar gewoon steeds verkeerd.

In ieder geval deed Sam Rockwell het goed :good:
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Mr Hayes »

Nee, dat is het niet. Ik begrijp jouw kritiek wel hoor. We zijn het gewoon met elkaar oneens. En dat is niet erg.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Trekscaper »

Spoiler (weergeven)
Moon vond ik een interessante film. Het was onderhoudend van begin tot eind ondanks dat er geen actie in de film zat. Dat Sam een kloon was had ik al snel door. Dit is niet ongewoon in de scifi genre. Toch vond ik de interactie tussen de 2 klonen interessant om te zien. Het was inderdaad te zien dat er veel gebruik gemaakt werd van modellen. Maar het zag er wel geweldig uit. Ook de muziek vond ik mooi.
 
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Punisher »

Film zojuist gezien, ^ I'm with Trekscaper ^ die eigenlijk precies mijn gevoel verwoord.
Spoiler (weergeven)
Het enige dat ik wou willen toevoegen is dat ik de laatste 10-15 minuten (i.e. het einde) echt crap vond. stomme feelgood eindes.
 
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: "Moon" (2009)

Bericht door captain crash »

waarom gebruiken jullie spoilertags? Dit topic gaat over de film die ondertussen ook in NL draait.

Mijn commentaar: Misschien heb ik me teveel laten meesleuren in alle positieve commentaren en recensies (of ik heb gewoon teveel sci fi films gezien) maar ik vond het eigenlijk een beetje tegenvallen. Qua stijl was het goed, en origineel, zeker gezien het budget. Het verhaal was echter voorspelbaar! Jah dat is bij meer films zo, maar bij die films heb je dan het voordeel dat ze sneller gaan en er zo her en der wat actie is om je af te leiden. Qua acteren was het wel goed, maar dat viel voor mij weer een beetje weg bij het verhaal. Deze film was zoveel beter geweest met een minder voorspelbaar verhaal. Oh en het einde...tjah het einde...euhm...tjah...

Absoluut geen slechte film, maar hij voldeed niet aan mijn verwachtingen.
Plaats reactie