"Moon" (2009)

Bespreek hier alle SF films en series waar geen eigen forum voor is

Moderator: Vis

Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

"Moon" (2009)

Bericht door Mr Hayes »

Het begint weer te komen. Na 'Star Trek' (2009) en de fantastische documentaire 'In The Shadow Of The Moon' (2008) van Ron Howard begint het sci-fi-genre weer wat te leven. Niet alleen dat, het is deze maand precies 40 jaar geleden dat de eerste mens op de Maan landde. Buzz Aldrin en Neil Armstrong moeten weer regelmatig acte-de-presence geven bij CNN of een andere nieuwszender. En ook de NASA zit niet stil, want volgend decennium moeten, als voorbereiding naar een missie naar Mars vanaf 2030, weer de eerste astronauten naar de Maan gaan.

En na '2001: A Space Odyssey' (1967) en 'Sunshine' (2007) komt er nu het filmepos 'Moon', geregisseerd door nieuwkomer Duncan Jones en inmiddels al een hit op het Edinburgh Filmfestival, al is de algemene interesse in de film jammergenoeg erg laag (de film is in de VS en Canada maar mondjesmaat in premiere gegaan). 15 oktober gaat de film hier in Nederland in premiere. Een idee om er een forummeet van te maken? Hier is alvast de trailer:

Afbeelding


http://www.youtube.com/watch?v=d0j_ONmVcXA


En voor de mensen die de documentaire 'In The Shadow Of The Moon' (winnaar audience award Sundance Film Festival) nog niet gezien hebben, hier de trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=uG4L7PL6Pvs
Laatst gewijzigd door Mr Hayes op 02 nov 2009, 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: "Moon" (2009)

Bericht door uss defiant »

heb er laatst idd ook wat van gelezen en de trailer gezien. Leek me erg interessant, recensies zijn ook zeer lovend. Ik wist alleen niet dat ie een Nederlandse premiere ging krijgen, ik had hier een direct to dvd verwacht eigenlijk.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Mr Hayes »

De film is van de arthouse divisie van Sony: Sony Pictures Classics. Ik denk dat ie vooral in de filmhuizen te zien zal zijn.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Master Vanhu Botie »

Hm, lijkt mij in eerste instantie niet erg aan te spreken.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: "Moon" (2009)

Bericht door captain crash »

om nou over een opleving te spreken van een genre dat naar mijn mening helemaal niet ondergewaardeerd was in de bios vind ik wat ver gaan...maar dit is zondermeer een goede film.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Mr Hayes »

Zelfs op dit forum is er gewoon teveel interesse voor boutfilms als 'Transformers' en 'Terminator', terwijl dit juist films zijn die je sci-fi-hart sneller zouden moeten kloppen...toch?
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: "Moon" (2009)

Bericht door EMH »

Ziet er mooi uit inderdaad, krijg er ook beetje 2001 gevoel bij trouwens. :*)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Miriam »

Mr Hayes schreef:Zelfs op dit forum is er gewoon teveel interesse voor boutfilms als 'Transformers' en 'Terminator', terwijl dit juist films zijn die je sci-fi-hart sneller zouden moeten kloppen...toch?
Tja, de Chinezen zouden ook een keer een vlucht naar de maan moeten maken.....toch?
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Blind Guardian »

Zit er zeker grappig uit vooral die Hal 9000 referenties zijn leuk wellicht voor de DVD
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Mr Hayes »

EMH schreef:Ziet er mooi uit inderdaad, krijg er ook beetje 2001 gevoel bij trouwens. :*)

Ik schaar het meer in het rijtje films zoals "Sunshine". Maar de vergelijking met "2001: A Space Odyssey" is natuurlijk ook terecht. Nog twee weekjes dan is ie in de bios ;).
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Mr Hayes »

Donderdag zou ie in de bios moeten komen......weet iemand maar? Op cinema.nl staat als premieredatum donderdag 15 oktober...ook op andere recensiepagina's. Maar zie nog geen aankondiging op pathe.nl...
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Moon (2009)

Bericht door Vis »

Pathe bellen?

(titel aangepast: "Moon" => Moon)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: "Moon" (2009)

Bericht door Ace of Spades »

Is toch ook niet het type film wat in Pathe zal komen denk ik. Heb je al naar de plaatselijke filmhuizen gekeken?
Ik zie em trouwens niet in het plaatselijke filmhuis in Delft staan.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Moon (2009)

Bericht door Vis »

Heeft Pathe geen kleine ruimtes waar ze dit soort films op vage tijdstippen draaien? :)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Moon (2009)

Bericht door Ace of Spades »

Niet dat ik weet.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Moon (2009)

Bericht door Mr Hayes »

Heb alle grotere bioscoopexploitanten al gecheckt: Pathé, Wolff, JT, Minerva. Ook enkele onafhankelijke bioscopen en een boel filmhuizen. Nergens info over de film :? . En lees op http://www.cinema.nl net wel weer een recensie over de film. En op http://www.belbios.nl en http://www.afilm.nl (De Nederlandse filmdistributeur) wordt er wel trots melding gemaakt van deze film.....

Even nog: Qua productie is "Moon" net zo klein als "District 9". En "District 9" draait wel overal...
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Moon (2009)

Bericht door Miriam »

District 9 heeft peter jackson ;)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Moon (2009)

Bericht door Mr Hayes »

Ik heb het al gevonden: http://www.afilm.nl/bioscoop/00002883/moon.html.

De film draait maar in TWEE bioscopen! Kriterion Amsterdam en Cinerama Rotterdam. Jezus zeg....zelfs filmhuisfilms zijn nog in meer filmhuizen te zien. Slecht hoor.
Laatst gewijzigd door Mr Hayes op 13 okt 2009, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Moon (2009)

Bericht door Guess who? »

^ heeft dat niet mee te maken met dat de planningen pas donderdag komen? Misschien dan nog eens even checken?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Moon (2009)

Bericht door Miriam »

Mr Hayes schreef:Ik heb het al gevonden: http://www.afilm.nl/bioscoop/00002883/moon.html.

De film draait maar in TWEE bioscopen! Kriterion Amsterdam en Cinerama Amsterdam. Jezus zeg....zelfs filmhuisfilms zijn nog in meer filmhuizen te zien. Slecht hoor.
Nou dan kan je er samen met eman heen, hartstikke leuk toch :lachhuil:
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Moon (2009)

Bericht door Ace of Spades »

Guess who? schreef:^ heeft dat niet mee te maken met dat de planningen pas donderdag komen? Misschien dan nog eens even checken?
Planningen voor komende weken zijn gewoon al bekend hoor.

@hayes: Cinerama is iig hier in de buurt :P .
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Moon (2009)

Bericht door Mr Hayes »

Recensies van http://www.nrc.nl:
Moon
Door Peter de Bruijn
Regie: Duncan Jones. Met: Sam Rockwell. In: 5 bioscopen

Dat de debuutfilm van regisseur Duncan Jones, die op de wereld kwam als Zowie Bowie, enige verwantschap vertoont met de geliefde thema’s van zijn beroemde vader, kan niemand ontgaan. Moon is uiterst charmante, existentiële sciencefiction en ook vader David heeft menig klassieke popsong geschreven over ruimtevaart: Space Oddity, Starman, Moonage Daydream. Veel van de songs van senior ontlenen hun pathos aan de ongelofelijke eenzaamheid van de nietige mens in de onmetelijke ruimte. Daar gaat Moon ook over.

Bowie was de eerste popster die zichzelf steeds opnieuw uitvond met buitenissige creaties als Ziggy Stardust. Dat hele spel met persoonlijke identiteit vertoont enige verwantschap met de kwesties die Moon aansnijdt: wie ben ik? Ben ik vandaag nog dezelfde persoon als ik gisteren was? Wat is er eigenlijk origineel aan mij? Het is ook niet vreemd dat een zoon van een zo beroemde vader zich weleens afvraagt wie hij eigenlijk zelf is.

Persoonlijke sfeer

Daarmee is niet gezegd dat Moon niet op zichzelf kan staan, want dat kan deze film zonder meer. Maar wél dat Jones heeft gekozen voor thema’s die hem na aan aan het hart gaan. Dat geeft aan Moon een persoonlijke, intieme sfeer.

Astronaut Sam Bell (de voortreffelijke acteur Sam Rockwell) is een astronaut die in zijn eentje een maanstation bemant voor een bedrijf dat maansteen opdelft als energiebron. Hij is een working class hero, een monteur die toevallig in de ruimte zijn brood verdient. Zijn dienst van drie jaar zit er bijna op, en de eenzaamheid drijft hem steeds meer tot wanhoop, ondanks het gezelschap van een sprekende computer (met de gekmakend kalme stem van Kevin Spacey). Als hij buiten het station een zwaar ongeluk krijgt, blijkt hij toch niet zo alleen te zijn op de maan als hij had gedacht.

Schamel budget

Moon is gemaakt voor een schamel budget (zeker voor sciencefiction) van zes miljoen dollar, maar Jones weet de beperkingen compleet in zijn voordeel te laten werken. De film speelt zich vrijwel volledig af in het uitgewoonde ruimtestation, waar de verf van de muren bladdert en de apparatuur zijn langste tijd heeft gehad.

Eén of twee sentimentele scènes doen afbreuk aan de serieuze inzet van de overrompelende, verwarrende confrontatie met zichzelf waarin de astronaut terechtkomt. Maar over het geheel genomen blijkt één man in één ruimte genoeg te zijn voor een film, als elk detail zo liefdevol is uitgewerkt. De hele film lang zit er bijvoorbeeld een oud, vies, gekreukt post it-briefje op de robot die Sam gezelschap houdt. Prachtig.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Moon (2009)

Bericht door Miriam »

Bios zal het niet worden maar de blu-ray ga ik denk ik wel aanschaffen :)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Moon (2009)

Bericht door GPS »

Miriam schreef:Bios zal het niet worden maar de dvd ga ik wel aanschaffen :)
:stupid:
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: Moon (2009)

Bericht door uss defiant »

Miriam schreef:Bios zal het niet worden maar de dvd ga ik denk ik wel aanschaffen :)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Moon (2009)

Bericht door Mr Hayes »

Heb "Moon" inmiddels in de bios gezien. Een juweeltje. Jammer dat er geen mensen zijn die de moeite nemen om deze film in de bios te zien. Dat verdient deze film wellicht nog meer dan "District 9". Weergaloos mooi gemaakt sci-fi drama. Geen CGI, veel gebruik van modellen, waardoor de film mooier en realistischer oogt. Prachtig en simpel verhaal en uitstekend acteerwerk van Sam Rockwell (Let op hem, kan zo een Oscar nominatie krijgen). Kevin Spacey als de computer Gerty......is geniaal en soms vertederend.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Moon (2009)

Bericht door captain crash »

...moet de film maar ergens draaien waar ik hem redelijkerwijs kan zien...dat is niet het geval, wordt dus dvd
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Moon (2009)

Bericht door Mr Hayes »

captain crash schreef:...moet de film maar ergens draaien waar ik hem redelijkerwijs kan zien...dat is niet het geval, wordt dus dvd
In Utrecht draait ie ook zag ik. Daar kom je nogal redelijk veel toch ;)? Was wel ff zoeken, maar in deze bios draait ie volop. Eén van de 5 uitverkoren biosjes in Nederland: http://www.springhaver.nl/
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Moon (2009)

Bericht door captain crash »

ik zei daarom ook: redelijkerwijs

ben wel in utrecht, maar niet als de film draait....daarbij kom ik na de film niet meer thuis
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Moon (2009)

Bericht door Mr Hayes »

Idee voor een meetje wellicht? Ergens in het weekend natuurlijk....vrijdag, zaterdag, zondag en woensdag draait ie om 14:30 uur des middags en 's avonds 21:30 uur. Perfect voor de Herfstmeet toch? Tis erg lang geleden dat er met een Trek-meet eens een écht goede sci-film bekeken werd....
Plaats reactie