"Blake's 7" (1978-1981)

Bespreek hier alle SF films en series waar geen eigen forum voor is

Moderator: Vis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

"Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Punisher »

Deze serie stond al jaren op de "to-watch" lijst, sinds "Intergalactic Space Crusaders" in 2002 om precies te zijn.
Eindelijk toegekomen aan het kijken, verwachte er eerlijk gezegd niet al te veel van, enige BBC SF serie die ik verder ken is Doctor Who, en daar ben ik nou niet bepaald van onder de indruk.
Net eerste aflevering gezien. Ziet er toch wel veelbelovend uit, weer eens wat anders dan al die over-the-top Hollywood nonsense, en komt niet al te kinderachtig/flauw over (Zoals bv Doctor Who).

Ga nu slapen, maar "I'm coming back"
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Master Vanhu Botie »

Ik heb de serie ooit gezien toen ze uitgebracht werd. Ik was toentertijd zeer enthousiast, maar dat was dertig jaar geleden. Ik weet niet hoe ik er nu tegenaan zou kijken. Ik vond dat de decors wat TOS-achtig aandeden.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door captain crash »

niks slechts over bbc sf

red dwarf is nog steeds de enige comedy waar ik echt om kan lachen :P

Blake's 7 heb ik leren kennen door Utopia. Als je over het feit heen kan stappen dat de sfx echt bagger zijn is het een serie met een goed verhaal.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Blind Guardian »

Engelse Series moet je over het gemiddeld toch al niet kijken om hun SFX maar over het gemiddeld zit het met het verhaal wel goed bij de Britten :)
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

"Volg Blake's 7 met Trutgras"

Voor zover het uberhaupt nog mogelijk is om een serie van 30 jaar oud te spoilen: ja, duh, natuurlijk zitten er spoilers in. En Darth Vader is Luke z'n papa. :*)

The Way Back
Oordeel: okeej
Ik wist niet helemaal wat ik ervan moest vinden toen ik 'm net had gezien. Nu ik wat verder ben in de serie vind ik dat je deze aflevering ook wel kunt overslaan en beginnen met Spacefall. Er wordt een hele zooi karakters geintroduceerd die we verder nooit meer zien (omdat ze allemaal doodgaan) en een hele zooi informatie gegeven waar verder niks meer mee gedaan wordt. De Blake backstory die je echt nodig hebt krijg je ook wel in Seek locate destroy. Verder lijkt het verhaal dat Blake twee keer opgepakt werd voor twee keer hetzelfde vergrijp geen enkel ander doel te dienen dan mij in de war te maken (in Seek locate destroy vertelt de acteur dit verhaal op een toon alsof hij het zelf ook nogal merkwaardig vindt klinken). Of de schrijvers wilden met alle geweld dat Blake tegelijkertijd onschuldig en gevaarlijk was, of het script heeft gewoon teveel rewrites gehad.

Spacefall
Oordeel: goed
Bij deze aflevering zeiden R2 en ik allebei: Hm, als het zo verdergaat, dan kan het nog wel eens wat worden. De beginscene is erg goed: je maakt kennis met de bewakers als zijnde niet al te kwaaie, relatief competente individuen. Pas later mag je deze kennis gaan combineren met hun acties tegenover de gevangenen. De ontsnapping is goed: succesvol maar tegelijk overtuigend (een lastige combinatie bij dit soort situaties). Avon wordt geintroduceerd: succes gegarandeerd.

Cygnus Alpha
Oordeel: okeej
Een groot deel van de aflevering gaat over het hoe wat en waarom van het schip. Dat is wel aardig voor zolang het duurt, al kan ik me niet voorstellen dat het een hoge herkijkwaarde gaat hebben. Gan op zichzelf is leuk, zeker gezien het feit dat hij als nice guy later onvermijdelijk ondersneeuwt. Het godsdienst verhaal is niet extreem origineel, maar ik kan wel geloven dat het zou kunnen werken zoals het hier werkt en dat is al heel wat voor godsdienstverhalen (zie Stargate). De bad guy lijkt precies op een daadwerkelijke dominee, in de zin dat hij een uiteenzetting van een half uur begint op maximaal longvolume en er vervolgens achterkomt dat het echt niet harder maar kan, dus heeft het schreeuwen geen enkel effect op de toehoorder behalve intense verveling.

Time Squad
Oordeel: okeej
De belangrijkste functie van deze aflevering lijkt te zijn om ons te laten zien wat de core business van onze helden is: dingen opblazen. Ja, het zijn terroristen. Verder ontmoeten we Cally en in deze aflevering is ze geen doos (er bestaat aanzienlijke twijfel over dit punt - ze is een beetje de Kira Nerys van Blakes7). Gan's backstory vond ik daadwerkelijk interessant om te horen, en door het hier te introduceren voegt het spanning toe aan het gedoe met het zaaischip. Hiermee komen we bij de minpunten. Het zaaischip wordt leuk en vlot opgezet alsof het heel wat is, maar wat we uiteindelijk krijgen is een serie extreem slechte en saaie confrontaties tussen Jenna en de bewakers. Ten tweede... ik weet niet wat er ten tweede was. Misschien dat ik een beetje moe word van Vila.

The web
Oordeel: goed
Ik heb zo het gevoel dat ik weleens de enige zou kunnen zijn die deze aflevering goed vind. Voornaamste probleem: aliens. Het kostte de televisiekijkers in huize R2 niet lang om uit te vinden dat Blakes7 niet goed is in aliens. Bij het zien van de Decimas riepen we in koor: 'Oh nee, Ewoks!'
Okee, wat is er zo goed aan een aflevering met Ewoks? 1) Goede spanningsopbouw aan het begin. Achteraf weten we dat Cally het niet gedaan kan hebben omdat ze nu eenmaal een vast karakter is, maar dat wisten we op dat moment nog niet. Ze is net een halve aflevering aan boord, en in dat licht is het wantrouwen van Jenna en Avon heel redelijk. 2) Lichtende voorbeelden van technobabble zoals het wel moet: 'computer logic' aangaande de bom, en Avon die een systeem repareert door het op te blazen. 3) Het belangrijkste aan deze aflevering is dat de metafoor er zo'n beetje vanaf druipt: de vijand is niet wie je denkt dat het is, en Blakes vrijheidslievende acties doen bijna altijd meer kwaad dan goed. Hij bevrijdt de zielige onderdrukte massa's, en het eerste wat de zielige onderdrukte massa's vervolgens doen is de tent afbreken en degenen die er ook niks aan konden doen afslachten.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

Seek locate destroy
Oordeel: goed
Zoals Star Trek de woestijn-serie is en Stargate de bos-serie, zo blijkt Blakes7 zich te ontwikkelen tot de leegstaande fabrieken serie. Daar waren ze vrij ruim van voorzien eind jaren 70 in Engeland. De vrijheidsstrijders/terroristen gaan verder met het opblazen van strategische locaties (lees: leegstaande fabrieken). Dit is een probleem voor de machthebbers, en zo maken we kennis met Servalan (leuk stukje West Wing) en Travis (Darth Vader entrance). De good guys worden competent afgebeeld zonder de bad guys daarvoor dom te maken en andersom, en het einde is geen compleet open deur. Leuk, lekker tempo, en WAAROM SCHIET JE TRAVIS NIET DOOD ALS JE DE KANS HEBT ARGH (hierna af te korten tot WSJTNDAJDKHA).

Mission to destiny
Oordeel: voor mij goed, voor CC meh want die heeft genoeg van wie is de boef series
Het is een Agatha Christie in de ruimte, Cally is geen dweil en Avon heeft iets normaals aan. Trutgras' hand is gauw gevuld.

Duel
Oordeel: meh
Dit was de eerste aflevering die ik saai vond om naar te kijken. Er zijn wat wezens met onverklaarbare goddelijke krachten en in plaats van Blake panties aan te trekken terwijl ze zelf paardrijden en een kippenpootje eten, laten ze hem tegen Travis vechten. Als ik de wereldvrede wilde horen preken ging ik wel naar een echte Star Trek aflevering kijken. De mutoid is zielig en uitwisseling tussen Avon en Vila over nootjes gooien is lollig en verder kon het me niet boeien. WSJTNDAJDKHA.

Project Avalon
Oordeel: okeej
Travis heeft een duivels plan. Hoera. De vrijheidsstrijders lopen behoorlijk achter de feiten aan, maar nog net niet zo dat het ergerlijk wordt (het is een zeer, zeer dunne lijn). Ik dacht een plotgat te zien (Avon ontdekt gewonde Cally en blijft bij haar, daarna ontdekt Jenna gewonde Cally nog een keer en Avon is nergens meer te bekennen), maar ik ben te beroerd om het na te kijken. WSJTNDAJDKHA.

Breakdown
Oordeel: meh
Gan krijgt een verhaaltje, en het is de tragiek van zijn karakter dat hij het merendeel van zijn eigen verhaaltje bewusteloos doorbrengt. Cally bereikt een niveau van dozigheid dat Deanna Troi op haar slechtste dag nog moeite zou hebben om te evenaren, en hopelijk zullen de schrijvers van Blakes7 er in de rest van de serie ook ietsje meer moeite mee hebben. De stationbewoners zijn wel boeiend, vooral omdat de relatief goeie de relatief slechte blijkt te zien, en andersom, en uiteindelijk gaan ze toch allebei dood... in andere woorden, typisch Blakes7. Op deze plaats wil ik ook nog even opmerken dat ik Jenna tot nu toe zeer waardeer. Het is geen rol die er direct uitspringt (niet de slimste en niet de stomste, niet de goeiste en niet de evilste) maar voor iemand met knielaarzen en hoge hakken is ze opvallend nuttig bezig. En die sexy stem kan ook geen kwaad.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

Bounty
Oordeel: goed
We beginnen met Cally die op missie is in hoge hakken en een luipaard print bontjas, en er nog meer dan gewoonlijk uitziet als een natte hond. Deze look staat haar geweldig. De eerste helft van de aflevering is top, vooral dankzij twee uitstekend gekozen gastacteurs. Ondanks een gebrek aan beweging doet het totaal niet statisch aan. De tweede helft is in aanleg een vrij standaard verhaaltje, maar Jenna + hoofdpiraat weten het overtuigend te brengen en de comedy met de halsbanden houdt de vaart erin. Op het eind komen de twee aardig bij elkaar, de Auron ambassadeur is een leuke drop-in, en mijn enige klacht is dat ik niet snap wanneer Tyce de tijd of de gelegenheid heeft gehad om zich te verkleden.

Deliverance

Oordeel: okeej
Goed: redelijk tempo, Liberator bemanning heeft een basisbegrip van prioriteiten, Travis en Servalans uitwisseling over Mariot. Slecht: holbewoners, de vele sterfscenes van Ensor Junior, Jenna in de Perils of Pauline rol. Avon heeft een comedy b-plot en is rol-uit-je-stoel hilarisch, al weet ik niet zeker of de acteur zelf snapte dat het comedy was.

Orac
Oordeel: meh
Het begin: Blake die nog eens langdradig uitkauwt waarom ze op weg zijn naar Ensor (want dit was pre-VHS). Vervolgens het honderdvijftigste geval van een SF serie die niet begrijpt hoe straling werkt. Ensor blijkt cool te zijn, maar al vrij snel valt Ensor in slaap. Dit vormt het flauwe excuus om een half uur bezig zijn met Servalan+Travis die door een gang lopen en Blake+Cally die over een strand lopen, of andersom. Saaaaaaaaai. (Waarom laat Ensor Servalan+Travis trouwens rustig door zijn gang en over zijn strand lopen? Omdat ze toch wel opgegeten worden door de monsters. Ja, ik zie het. Ze worden aangevallen door 1 verpieterde hagedis, die kan worden uitgeschakeld door 'm een klap op z'n kop te geven.) WSJTNDAJDKHA. Je hoeft je ogen pas weer open te doen voor de laatste scene, waarin Orac ons moeiteloos weet te overtuigen dat hij inderdaad zo fantastisch is als geadverteerd.

Redemption
Oordeel: goed
We hebben deze week nauwelijks politiek of diepere moraal, en ook weinig tot geen relevantie qua doorlopende verhaallijn, maar wat mij betreft is het een must-see aflevering. Er gebeurt van alles, de actie ziet er behoorlijk uit, er is humor, Orac schopt kont, en de fabriek van de week is schitterend. Volgens R2 is het een kerncentrale. Was er in 1979 in GB een leegstaande kerncentrale, of was er in 1979 in GB een directeur die het verstandig vond om explosies af te laten gaan in een operationele kerncentrale?

Shadow
Oordeel: goed
Nog een uitstekende, goed gevulde aflevering met veel humor, deze keer met wat meer serieuzigheid erbij en veel betere gastacteurs. De hele crew heeft iets zinnigs te doen (daarmee bedoel ik zinnig voor de kijker om naar te kijken, niet perse zinnig in hun eigen universum... Vila), zelfs Gan. Cally's beide incarnaties zijn aanwezig: in de eerste helft is ze de schooljuffrouw-terrorist en in de tweede helft zit ze weer eens van alles aan te voelen in andere dimensies. Om de een of andere reden maakt de combinatie haar overtuigender in plaats van minder. Enige zwakke punt is de lange expositie aan het eind, vooral ook omdat de serie te goedkoop is om het bombardement te filmen. Low-budget props van de week: badparels en tentharingen.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

Weapon
Oordeel: okeej
Ik begrijp wat ze hier probeerden te bereiken, en het verhaal is complex genoeg om te boeien. Maar iedere keer zakt de boel net op het kritieke moment in elkaar. De clonemaster moet indrukwekkend zijn maar kan door haar kostuum de traptreden niet vinden. IMIPAC ziet er niet uit. Travis II ziet er niet uit. De orgelmuziek is afschuwelijk. Een man met enorme wimpers zegt 'sexy' op een toon alsof hij James Bond heet. Door de cosmetische problemen ben je lang genoeg afgeleid om na te denken over de plot problemen. Wat dacht Coser te bereiken door in een of andere kantine te gaan zitten wachten? Waarom vluchten Blake&Gan&Avon weg van de standoff als hun eigen wapens ineffectief zijn met afstand, maar IMIPAK niet? Wat was eigenlijk het nut van de kloon? WSJTNDAJDKHA? Dit gezegd hebbende is er voor ieder ergernismoment ook wel weer een leuk moment (bijv. Servalan die binnenpretjes heeft bij het markeren van haar eigen personeel), dus niet compleet hopeloos.

Horizon
Oordeel: meh
De intentie was een politiek correcte boodschap over kolonialisme, maar de aflevering ondergraaft zichzelf. En hoe. De inboorlingen hebben Blake nodig om ze te vertellen dat ze onderdrukt worden, want dat wisten ze nog niet. De grote held leert ze meteen hoe ze een bord pap moeten verdelen. Zelfs dat kunnen ze niet! Het plot is ook al Star Wars-niveau ernstig. A wordt gevangen. B komt A redden. B wordt zelf gevangen. C komt A en B redden. C wordt zelf gevangen. D komt... nu weet je het wel. Er is geen enkele reden waarom Orac niet al aan B of C had kunnen vertellen waar de veilige landingsplaats was. Is de hele aflevering dan waardeloos? Nee. Avon is in topvorm, en bijna iedere scene waar hij in voorkomt is goed. Ik zeg 'bijna' want hij komt ook voor in een scene met Shirtless Blake. Harig en zweterig!
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

Pressure point
Oordeel: goed
Dit is een aflevering die je zeker gezien moet hebben, omdat ie zowel belangrijk als vrij goed is. Je kunt 'm zelfs twee keer kijken. De eerste keer voor 't spannend, en de tweede keer met voorkennis voor alle stukjes met Blake. Je wilt die keer wel de tamelijk trieste scene met de rode stokjes overslaan. Travis II is verbeterd ten opzichte van de vorige keer en Servalan is fantastisch. De plotpolitie heeft ook vrij weinig te zeuren, maar aan het einde is Jenna's verhaal verkeerdom. Ze moet eerst het meisje opgepikt hebben en daarna Servalan – hoe kon ze anders weten waar Servalan was? Tevens: WSJTNDAJDKHA.

Trial
Oordeel: goed
Zonder twijfel de beste aflevering tot nu toe. Vooral de openingsscene met de bewakers buiten de zaal is heel goed in elkaar gezet, en Par is misschien wel mijn favoriete extra karakter ooit. Het verhaal over de trials van Blake en Travis is zowel moreel als genuanceerd. Je ziet de overeenkomsten tussen de good guys en de bad guys - in beide gevallen gaat het om een showproces waar nooit twijfel was aan de uitkomst; maar ook de verschillen - in een democratie worden de leiders verantwoordelijk gehouden voor mislukkingen, in een tirannie de ondergeschikten. Wat betreft het C-plot, 'de planeet leeft' is geen verrassende wending meer voor iedereen die ooit Star Wars heeft gezien, maar anders dan in Star Wars doen ze hier een heel redelijke poging om tot een ecosysteem te komen dat daadwerkelijk functioneert (en Blake als ei.... hi hi hi).

Killer
Oordeel: okeej
Vila is uitzonderlijk goed, Avon is zijn gebruikelijke niveau van goed, de dialogen zijn scherp, het tempo is hoog, de gastacteurs zijn overtuigend, net als – verrassend genoeg – de make up en de verdere aankleding. (Ja, ik ben een fan van de mestkever outfits. Avon trouwens ook.) Deze aflevering zou zeker het oordeel 'goed' hebben gekregen, ware het niet dat ik me continu zat te ergeren aan de oerstomme manier waarop de zogenaamde experts omgaan met het virus. Belfriar laat zijn assistent (die als eerste contact heeft gehad met de besmetting) vrolijk rondrennen, en hij laat Blake (die op zijn beurt voortdurend contact heeft gehad met de assistent) zelfs vertrekken op een schip! Samen met Avon en Vila, van wie ook al klakkeloos wordt aangenomen dat ze niet besmet zijn. En de discussie aan het einde is zinloos. De formule voor het medicijn is opgeschreven! Of Servalan nou naar de planeet gaat en zichzelf ermee geneest, of een gewaarschuwd persoon in een ruimtepakje even langsgaat en de boodschap oppikt, het probleem is al opgelost. Maar zoals ik al zei, als je in staat bent hier overheen te kijken, dan is het een heel leuke aflevering. Low-budget props van de week: aan de muur geplakte rekenmachines en een oscilloscoop.

Hostage
Oordeel: meh
Het verhaal draait om drie gevallen van verraad. Helaas wordt in al die gevallen het verraad al kilometers van tevoren aangekondigd, zodat het drie maal nul spanning of verbazing genereert. De eerste helft is nog wel te doen, maar de tweede helft is ronduit genant. Travis II is weer uitgesproken bagger, er zijn drie lachwekkende mongolen in duikpakken die god mag weten waar vandaan komen en geen enkel nut hebben, en welke oen schakelt Vila in om iets te doen wat door Cally gedaan kan worden? Avon. Vanzelfsprekend met desastreuze gevolgen. Ik had verder nog kunnen klagen dat Inga als bewoonster van een steenkoude planeet wel erg weinig kleren draagt, maar toen dacht ik terug aan Horizon. Als gelijkheid van de geslachten vereist dat Blake zijn kleren uittrekt, doe mij dan maar liever seksisme. WSJTNDAJDKHA.

Countdown
Oordeel: okeej
Het begin is interessant en veelbelovend. Het einde is niet heel slecht, maar je ziet het wel zo ver van tevoren aankomen dat je het net zo goed niet hoeft te kijken. Ik was erg enthousiast dat er een vrouw (een echte!) meedeed met de gebouwbestormers, totdat bleek dat ze daar alleen maar was om secretaresse te spelen, Blake de verkeerde bewaker mee te geven, en op haar kop geslagen te worden.

Voice from the past
Oordeel: hier zijn een aantal plaatjes uit de aflevering Voice from the past, die mijn mening over de aflevering Voice from the past perfect weergeven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

Gambit
Oordeel: goed
Zowel setting als manier van vertellen doen denken aan Shadow. Dit is positief. Extreem fluttige decors (twee meter muur met sliertjes zilverpapier – ze konden niet eens een echt steegje filmen!) worden gecompenseerd door heftige kostuums (hoogstwaarschijnlijk gejat uit de garderobekasten van andere series). Het verhaal is behoorlijk ingewikkeld voor een aflevering vrolijkheid ende vermaak – de scene waarin Servalan een parodie doet op 'and now let me explain my plan....' vond ik hilarisch omdat ik zelf op dat punt ook drie keer moest nadenken over haar viervoudige axel van een plan. Travis II is bij hoge uitzondering een keertje gewoon goed (maar ik vind het nog steeds eeuwig zonde dat we Travis I niet konden houden). Avon en Vila als blije samenzweerders was in eerste instantie niet erg geloofwaardig, totdat bleek dat Vila degene was die al het risico liep – zo kennen we onze Avon weer. Waarschuwing voor politiek correcten: de weergave van homoseksuelen in deze aflevering is niet erg... modern. WSJTNDAJDKHA.

The keeper
Oordeel: meh
Nadat ik het woord 'meh' had opgeschreven kwam ik erachter dat ik geen zinnige reden wist waarom deze aflevering eigenlijk slecht is. Ja, de gast acteurs zijn bovengemiddeld houterig en nemen bovengemiddeld veel tijd in beslag, en het is merkwaardig dat Servalan wel op die planeet zit maar niks concreets onderneemt – dat vind ik nou niet echt bij haar persoonlijkheid passen. Verder weet ik niks te mekkeren, behalve dat het gewoon geen enkele indruk maakte. Oh, en het woord 'pairbond' kan ik ook niet meer horen. De aflevering is wel relevant voor de continuiteit, maar je kunt 'm ook overslaan: het einde van Gambit en het begin van Star One bevat alle informatie die je echt nodig hebt. Op het WSJTNDAJDKHA front: ik begrijp niet hoe Avon er ineens bij kwam dat het doodschieten van Travis een hoge prioriteit had. Ze hebben het al 8 keer nagelaten, dus ik weet niet wat de 9de keer zo bijzonder maakt.

Star One
Oordeel: waaaah, wat goed!
Trial is van zijn eerste plaats verstoten.
Star One begint met een (goedkope maar) goede scene waarin je ziet wat voor ellende er gebeurt als genoemde Star One er niet zou zijn. Vervolgens een heel goede scene waarin de bad guys proberen om die ellende te voorkomen. En dan een nog betere scene, waarin de hoofdpersonen van de serie hun plan maken om Star One juist te vernietigen. Je moet als tv schrijver wel ontzettend veel lef hebben om je eerste tien minuten zo op te zetten – en heel veel kunde om de hoofdpersonen aan het eind van het liedje alsnog de grote helden te laten zijn. En toch lukt het. Ik kan wel een paar puntjes van kritiek verzinnen – het voornaamste is dat mijnen in de ruimte alleen maar zin hebben in een DS9 achtige situatie – maar dat valt in het niet bij een historisch stukje SF op het niveau van Best of both worlds. (En: eindelijk, EINDELIJK schiet iemand Travis eens een keertje dood. HALLELUJAH IN EXCELSIS DEO.) Deze aflevering wordt het best gewaardeerd na het zien van The Baader Meinhof Complex of een vergelijkbare film.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

Aftermath
Oordeel: goed
Blake is weg uit de serie (weeeeeh.....), en de cliffhanger van het vorige seizoen wordt vervolgd met een space battle. Handig genoeg is deze hele space battle gerecycled uit oude beelden van compleet andere schepen, zodat ik geen flauw idee heb wat er geacht wordt te gebeuren totdat de dialoog het me alsnog vertelt. Dayna wordt geintroduceerd, overtuigend genoeg, en de aflevering is spannend. Nadat Space Fall en Trial het succes van de truc hebben aangetoond zijn er ook hier weer anonieme Federation soldaatjes met een heuse persoonlijkheid. Het feit dat ze elkaar proberen te beschermen maakt de dood van een paar figuranten die we nog maar twee minuten kennen onverwacht aangrijpend. Avon krijgt twee vrouwen te zoenen. Je snapt waarom dit nodig is. De nieuwe held van de serie is een arrogante paranoide sadist met een minor in theaterwetenschappen en een ongezonde voorkeur voor strak leer, maar bij God hij is tenminste wel heteroseksueel.

Powerplay
Oordeel: goed
Een direct vervolg op Aftermath – je kunt ze zien als two-parter. Opnieuw een vrij spannende avonturen/A zit achter B zit achter C zit achter A aan aflevering, goede introductie van een nieuw karakter (Tarrant de Onuitstaanbare), competent en humorvol uitgevoerd maar zonder verdere diepgang. Het begint me op te vallen dat de acteur die Vila speelt een zeer getalenteerd man is. In sommige afleveringen, en Powerplay is daar een van, wordt arme Vila opgezadeld met teksten die een zichzelf respecterende prullenmand nog uit zou kotsen, en een persoonlijkheid waar een Ferengi zich voor zou schamen. En toch weet Michael Keating het best mogelijke resultaat te bereiken met gebbetjes als 'It's alright if you don't count the agony'.

Volcano
Oordeel: okeej
De pacifistensekte had goed kunnen zijn, als hun teksten wat minder krampachtig waren geweest, en ze hun robot hadden teruggebracht naar de carnavalswinkel waar ie vandaan kwam. Aflevering bevat vrij slechte expositie, inclusief expositie die je helemaal niet nodig hebt. Tarrant over een actieve vulkaan: 'Wat is dat?' - Dayna: 'Een VULKAAN!' alsof ze ook niet kan geloven dat Tarrant dat moet vragen. De aflevering krijgt echter punten voor morele discussie in wat, zonder Blake, in feite een avonturenserie is. (Was beter geweest met Blake erbij. Jammer.) En Vila redt zowel het schip als de aflevering. Opnieuw, dank God voor Michael Keating.

Dawn of the gods
Oordeel: voice from the past niveau prut
Er zijn veel, zeer veel science fiction series die geluid laten horen in een vacuum. Maar Blakes7 is beslist de enige serie die *geen* geluid laat horen in een omgeving waar achteraf gewoon een atmosfeer blijkt te zijn. Het eerste kwartier is leuk en aardig, voornamelijk dankzij Orac. Vervolgens krijgt Cally een aanval van Deanna Troi Syndroom, wordt de rest van de crew aangevallen door, uh, wat is het in vredesnaam.... Shunt uit Robot Wars na een makeover door Jack van Gelder?.... en gebeuren er meer dingen die nergens op slaan dan ik binnen de woordlimiet van 1 post kan uitleggen. Totale en complete bagger.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

The harvest of Kairos
Oordeel: okeej
Deze aflevering is een goede plaats om mijn zeikverhaal te schrijven over Blakes7 en seksisme. Een bouwvakker genaamd Jarvik speelt SM spelletjes met Servalan, en Servalan heeft daar – gasp! - geen bezwaar tegen. Is dit seksistisch? Volgens mij niet. Servalan behandelt iedere man (en sommige vrouwen) als potentieel lustobject en wie er dan bovenop ligt is wel de minst relevante vraag. Het enige seks-gerelateerde probleem dat ik zie, is het feit dat Jarvik niet sexy is.
Een ander argument om Blakes7 seksistisch te noemen, is Avons gewoonte om vrouwen te meppen. Ik noem dat eerder pragmatisch – als ik een 'civilized man' was en ik moest iemand meppen, dan zou ik ook een vrouw kiezen.
Wat ik wel verschrikkelijk seksistisch vind is het volgende.
Zodra Avon het schip eenmaal heeft overgenomen van Blake, zijn al zijn overblijvende motivaties negatief: niet gevangen worden en zich niets aantrekken van andere mensen. Dat is geen overweldigend boeiende televisie, dus moet Avon een nieuwe tegenstander hebben. Wat gebeurt er dus nu? Avon haalt een persoon aan boord die hij realistischerwijs nooit aan boord gehaald zou hebben en gaat daar de hele dag ruzie mee lopen maken. Geen kwaad woord over Tarrant als karakter – hij is interessant genoeg en absoluut geen slappe kloon – maar waarom was dit nodig? Cally stond ideologisch het dichtst bij Blake. Jenna stond emotioneel het dichtst bij Blake, en had als 1 van de 3 originele kapers evenveel aanspraak om de leiding over te nemen. Beide karakters hadden al eerder aanvaringen gehad met Avon en waren perfect gepositioneerd om zijn tegenstrever te worden, maar blijkbaar is die mogelijkheid niet eens overwogen. Resultaat: een actrice vertrekt van verveling en drie karakters worden geweld aangedaan om in godsnaam maar geen vrouw te hoeven promoveren. En daarom is Blakes7 inderdaad seksistisch. Wij keren nu terug naar onze gebruikelijke programmering.

City on the edge of the world

Oordeel: okeej
Tarrant de Onuitstaanbare gaat druk verder zichzelf onmogelijk te maken in wat een van de leukste ruzie&bitch scenes van de serie is. De rest is waarschijnlijk bedoeld als karakter aflevering voor Vila. In principe ben ik daar helemaal voor, maar de uitvoering had stukken beter gekund. Dat Vila een hogere roeping heeft dan bordspelletjes spelen onder invloed wil er bij mij echt niet in. Dat hij op de Liberator zou willen blijven als hij een andere keus kreeg evenmin. De love interest heeft haar hersens in haar kleren zitten, en als ze van de 500 grapjes alleen de 10 leukste erin hadden gelaten was er meer te lachen geweest.

Children of Auron
Oordeel: goed
Cally gebruikt haar doosheid voor nuttige doeleinden. Ik vond 'r hier best sympathiek. Ana uit V blijkt een lesje te hebben gehad van Servalan. Net als bij Trial wordt een spannende aflevering naar beneden gesleurd door aan het eind collectief heel hard te lachen om een flauw grapje. Fabriek van de week: een stuwdam.

Rumours of death

Oordeel: goed
Sula is goed, de coup is goed, de scenes met Shrinker zijn goed, de onderhand bekende anonieme radartjes zijn goed, Servalan is absoluut briljant ('it's an old wall'). Het enige dat afleidt is van al dit goeds, zijn de stukjes waar Avon in de camera staart alsof de acteur zijn tekst is vergeten, denkend aan zijn grote liefde, of aan wat de volgende regel ook weer was. Ook een beetje vreemd is dat de bemanning hun leven waagt voor Avon's missie: Tarrant heeft een afkeer van Avon, Cally heeft een afkeer van de missie, en Vila heeft een afkeer van zijn leven wagen. (Dayna geloof ik nog wel. Die is gewoon gestoord.) Maar laten we het hebben over wat echt belangrijk is: ongeveer een minuut voor het einde zit een scene die ik graag wil nomineren voor de zojuist door mijzelf verzonnen award 'Meest sexy gebruik van een vuurwapen in een televisieserie, ever'. Je weet welke scene het is zodra je 'm ziet. I'll be in my bunk.

Sarcophagus
Oordeel: goed
Het verhaal, voor zover we levende standbeelden een verhaal kunnen noemen, is supervaag. Maar ik weet niet... het heeft sfeer. Ik vond 'm leuk. En dat terwijl er gezongen wordt! Dus je kunt de aflevering op z'n minst een kans geven. In ander nieuws: Cally is verliefd op Avon. Mankeert er iets aan haar geheugen? Ze heeft nota bene net de vorige aflevering persoonlijk mogen toezien hoe Avon zijn vorige geliefde zonder enige vorm van aarzeling vermoordde.

Ultraworld
Oordeel: meh
De fabriek van de week is mooi, maar geen enkele sf met de woorden 'perform the human bonding ceremony' kan ooit serieus worden genomen. Dayna kan niks zelf en heeft overal hulp bij nodig. 'Wat is het, Tarrant?' 'Maar waarom, Tarrant?' 'Wat moeten we nu doen, Tarrant?' Next.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Miriam »

Ik kwam er dus laatst achter dat mijn man deze serie ooit een keer had gedownload. Maar nu ik Trutgras haar recensie lees per aflevering, denk ik dat ik hem mooi weer weg keil. :lachhuil:
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door captain crash »

najah, 't is een serie met een goede einde - iedereen gaat dood :P
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

Miriam schreef:Ik kwam er dus laatst achter dat mijn man deze serie ooit een keer had gedownload. Maar nu ik Trutgras haar recensie lees per aflevering, denk ik dat ik hem mooi weer weg keil. :lachhuil:
Laat me raden: het was ongezonde voorkeur voor strak leer die 't 'm deed.
captain crash schreef:najah, 't is een serie met een goede einde - iedereen gaat dood :P
Waarom denk je dat ik deze serie in de eerste plaats ben gaan kijken?
(Hint: het was niet omdat ik de intro zag en dacht, Wow, een heel slechte cartoon van een ruimteschip dat niet eens beweegt, daar moet ik meer van weten.)
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

Moloch
Oordeel: okeej
Laat ik eens doen alsof ik een kookwedstrijdje op RTL ben. "Dit is een ambitieus gerecht met een ingewikkelde bereiding. Het is gekruid met een toefje humor en een flinke lepel innuendo. De presentatie is wat minder, het ziet er een beetje flets uit. En het heeft een vreemde nasmaak... wacht... is dat een poppenkastpop van Harry Mulisch met een pukkel op z'n neus? Serieus?"
R2 over Avon die gemarteld wordt: 'Volgens mij heeft die man iets teveel plezier in zijn werk.'

Death watch
Oordeel: okeej
Ik heb het gevoel dat ik de halve aflevering naar expositie heb zitten luisteren. Niet dat het allemaal slechte expositie is - de sportpresentator is zelfs hilarisch, ik wil wedden dat ie is gebaseerd op een bestaand persoon - maar het zijn wel veel dingen die me niet kunnen schelen. Hoe de arena is opgezet en hoe het sensornet werkt en wat paragraaf 15a van de oh mijn god dit hoef ik toch niet te weten! De politiek is goed, de vechtscenes zijn iets beter dan gewoonlijk, en er is een prachtig shot van Tarrant II die omvalt tegen het kapotte dak van de fabriek van de week.

Terminal
Oordeel: okeej
Het plot van deze aflevering is KUT, ik kan het niet anders zeggen. Liberator wordt opgegeten door deus ex machina ruimtesnot. De planeet wordt gepresenteerd alsof het zeer interessant is en vervolgens wordt er niks mee gedaan. De bemanning is gek dat ze Avon laten wegkomen met zijn totaal geflipte gedrag.
Aflevering heeft wel een ander pluspunt: het is geen toeval dat met Blake de continuiteit terugkeert. Gezien als afzonderlijke afleveringen is seizoen 3, waar we nu het eind van bereiken, beter dan de vorige twee. Maar het feit dat Avon noch Tarrant een doel of een plan heeft is een probleem. Iedere aflevering moet er weer een nieuw nonsens excuus worden geconstrueerd waarom ze zijn waar ze zijn en doen wat ze doen. Terminal linkt terug naar Star One, wijst vooruit naar het eind, en lijmt zo de hele boel aan elkaar.
R2 wil ook nog even laten weten dat een half uur lang het geluid van een hartslag horen hem tot waanzin drijft.

Rescue
Oordeel: goed
Cally gaat dood, een gebeurtenis waar we al op zaten te wachten sinds we erachter kwamen dat haar instinct tot zelfbehoud zo zwak is dat ze verliefd is op Avon. Wat ik leuk vond aan deze aflevering is het feit dat met haar dood iedere pretentie tot moraliteit is verdwenen. De overblijvers hebben er geen enkel probleem mee om de eerste willekeurige voorbijganger te kidnappen, met de dood te bedreigen en zijn schip te stelen. De dialoog is snappy en krokant (in ieder geval tot op het einde met het schreeuwen), maar de naam Dorian is wel een heel grote open deur. En Dayna wordt steeds erger.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

Power
Oordeel: meh
Misschien had ik mijn seksisme preek beter hier kunnen houden. SM ondertoon, Avon mept een vrouw, volgende couplet. Aflevering heeft verder wel een lekker vlot tempo, dus je hebt niet het gevoel dat je je erg lang zit te ergeren.

Traitor
Oordeel: goed
Mooi maanlandschap, mooi kostuum van de week voor Servalan. Afgezien van het feit dat Blake er niet in zit, is dit een uitstekende aflevering om te laten zien aan mensen die onbekend zijn met de serie en een representatief idee willen krijgen van wat voor iets het is. De aflevering is namelijk opgebouwd rond de drie fundamentele basis principes van Blakes7:
1) Viva la revolucion
2) Iedereen verraadt iedereen
3) Paul Darrow kan niet acteren

Stardrive
Oordeel: meh
Dit verhaal gaat niet echt ergens over en is alleen opmerkelijk voor het feit dat Avon voor het eerst een van zijn bondgenoten vermoordt. Als ie daar maar geen gewoonte van maakt, nudge nudge wink wink. We zijn nu trouwens drie afleveringen ver met Soolin, en de reden dat ik dit nu pas vermeld, is dat ze nog steeds niets te doen heeft gehad.

Animals
Oordeel: prut
Het is een Dayna aflevering. Dayna had al slechte vechtscenes (gebruikelijk in deze serie) en slechte teksten (een stuk minder gebruikelijk), nu blijkt dat ze ook nog een slechte actrice heeft om haar te spelen. En dan heb ik het nog niet eens over vieze ouwe mannen, genetisch gemanipuleerde koeien en Lord of the Flies scenes met Vila als makkelijk slachtoffer - niets is zo storend als Dayna verontwaardigd 'Maar WAAROM!?!?!?!?!' te horen roepen. Saai en lelijk om naar te kijken. De aflevering, niet Dayna - die is absoluut niet lelijk om naar te kijken.

Headhunter
Oordeel: okeej
Dit had goed kunnen zijn als de robot er een klein beetje overtuigender uit had gezien. Nu is het de hele tijd 'Oh interessant, Orac doet geheimzinnig.... over een loeiende joker zonder hoofd.' 'Oh, spannend, Soolin is op de vlucht.... voor een loeiende joker zonder hoofd.' 'Oh eng, het universum wordt veroverd.... door een loeiende joker zonder hoofd.' Doe voor jezelf alsof het Lore of Six is die daar loopt en je hebt een heel aardige aflevering. Tip voor Paul Darrow: Als je belachelijker overkomt dan een robot zonder hoofd, dan doe je iets verkeerd als acteur.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

Assassin
Oordeel: prut - geheel vernieuwd - nu met flutspin
Nou nou nou, wie zou de moordenaar toch zijn. Is het de minst waarschijnlijke persoon? Nee - het is de nog minder waarschijnlijke persoon dan de minst waarschijnlijke persoon! En ik maar hopen dat die persoon juist niet de moordenaar zou zijn, en zelf vermoord zou worden, dan kwam er misschien een eind aan dat verschrikkelijk slechte acteren. Over slecht acteren gesproken.... Paul Darrow is de enige man in het universum die twee handen nodig heeft om een wapen te trekken. Een hand om het wapen te trekken, de andere hand om een theatraal gebaar te maken.

Games
Oordeel: okeej
't Was 'm net niet.

Sand
Oordeel: *%&@#* prut
Hier is een idee: als het de bedoeling is dat het publiek bij de grote onthulling verbaasd uitroept "OMG, het was het ZAND!"...... noem de aflevering dan geen ZAND. Want op deze manier is mijn reactie eerder "OMG, wanneer gaan die *%&# mongolen er nu eindelijk achter komen dat overal ZAND ligt!" Verder in de categorie 'mag ik een teiltje': Servalan is haar hersens kwijt, Waarom Schiet Je Servalan Niet Dood Als Je De Kans Hebt ARGH, meer collectief Vila-treiteren (maken ze nu een punt over pikordes, of is het de bedoeling dat het grappig is?), en Avon verkeert nog steeds in de veronderstelling dat hij een indrukwekkende alpha man is. Niemand is onder de indruk.

Gold
Oordeel: goed
He he, ze kunnen het nog. Spannend verhaal, goeie muziek, toepasselijk (en vrij disturbing) einde, en een fabriek van de week. (We hadden al een tijdje geen fabriek meer gehad. Ik begon ze erg te missen. Al die steengroeves zie je ook wel in Star Trek.) In sfeer doet de setup erg denken aan een aflevering van de Tenth Doctor, en Soolin is zomaar stiekem mijn favoriet geworden door op de achtergrond kalmpjes nuttig te zijn en al haar oneliners perfect af te leveren. Toch nog een waardige opvolger van Jenna.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Guess who? »

Zo, ik ben weer helemaal bij.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: "Blake's 7" (1978-1981)

Bericht door Trutgras »

Om het toch maar compleet te maken, en om te zorgen dat Guess Who er weer helemaal bij is: de laatste drie afleveringen.

Orbit
Oordeel: okeej voor de eerste drie kwartier, waaaaah wat goed voor de laatste vijf minuten.
Nou, laat maar horen dan: wat is er zo super aan de laatste vijf minuten? Het volgende: wij als tv publiek zijn door vijftig jaar sitcoms, buddy cops en Bones/Spock duo's geconditioneerd om te geloven dat overal waar twee individuen verwikkeld zijn in een verbale terreurcampagne, ze als het erop komt juist hun hand zullen uitstekend als de ander boven de afgrond bungelt. Helaas heeft Avon dit memo niet gekregen. Dit is briljant: Avon heeft vier jaar lang bij iedere mogelijke gelegenheid luid en duidelijk aangekondigd dat hij vindt dat Vila kan doodvallen, en vervolgens zijn we alsnog verbaasd als blijkt dat... hij inderdaad vindt dat Vila kan doodvallen.
Oordeel van R2: 'Wow, dit was best een goeie aflevering.'

Warlord
Oordeel: goed
Als afzonderlijke aflevering niet uitgesproken speciaal, maar vervult wel perfect zijn rol in het doorlopende verhaal en zowel daardoor als qua toon een DS9 seizoen 6 sfeertje. Tarrant en Vila die elkaar te lijf gaan was ook sterk. Alleen het einde was een beetje onduidelijk. Ik geloof dat het punt was dat Zeona met die handschoenen aan de knoppen niet kon bedienen, en dat Avon dat de hele tijd al wist, maar zoals het gefilmd is kan je net zo goed concluderen dat Zeona gewoon heel erg dom is. (Wat R2 dan ook deed.)
Oordeel van R2: 'Wat heeft dat mens een gruwelijk haar. God, wat heeft dat mens een gruwelijk haar. Dat haar van dat mens ziet er echt niet uit. Die vorige aflevering, Orbit ofzo, die was trouwens best goed.'

Blake
Oordeel: waaaaaaah, wat goed
Als je zegt dat Blake's 7 een geniaal einde heeft omdat iedereen doodgaat, doe je de genialiteit van dat einde tekort. Ja, iedereen wordt neergschoten, en dat op zichzelf al een bron van vreugde en vermaak (een vermaak waar ik hopelijk niet alleen in ben). Maar dat zou voorbijgaan aan hoe perfect dit einde is opgebouwd, hoe het past bij de toon en de structuur van de serie, en hoe het met terugwerkende kracht zelfs vrije slechte afleveringen zoals Terminal beter maakt. Ik kan me niet voorstellen dat het jaren van tevoren is uitgepland a la Babylon 5, maar het kijkt alsof dat wel het geval is. Zomaar een aantal van de vele tientallen mooie details in deze aflevering:
- Soolin krijgt eindelijk backstory
- De dialogen van Blake. (Ik heb dit CC al verteld tijdens het kijken naar A Night In Sickbay (....!!!!) maar ik ben zo blij dat ze de verleiding hebben weerstaan om hem te laten speechen en in plaats daarvan veel meer te zeggen met veel minder woorden)
- Vila is de gebeurtenissen in Orbit inderdaad niet vergeten en wil weten waar Tarrant is
- Avon riskeert Soolin en Dayna voor zijn eigen doeleinden, maar gebruikt zijn lichaam om een computer te beschermen
- Deva is onmiddellijk sympathiek.
- Complimenten aan de kostuum afdeling voor hun oplossing van Gareth Thomas z'n pens probleem. Het is me alleen maar opgevallen omdat ik Die Ene Scene inmiddels vijf keer heb gezien.
Vaarwel, Blake, snif. Ik zal je missen. Maar niet echt, want ik kan je nog honderd keer in slowmotion zien doodgaan.
Oordeel van R2: 'Avon had gelijk dat ie schoot. Ik vond Orbit trouwens beter.'
Plaats reactie