"Terra Nova" (2011)

Bespreek hier alle SF films en series waar geen eigen forum voor is

Moderator: Vis

Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

"Terra Nova" (2011)

Bericht door Miriam »

Afbeelding
http://www.fox.com/terranova/
From executive producers Steven Spielberg, Peter Chernin, René Echevarria and Brannon Braga comes an epic family adventure 85 million years in the making.

TERRA NOVA follows an ordinary family on an incredible journey back in time to prehistoric Earth as a small part of a daring experiment to save the human race. In the year 2149, the world is dying. The planet is overdeveloped and overcrowded, with the majority of plant and animal life extinct. The future of mankind is in jeopardy, and its only hope for survival is in the distant past.

When scientists unexpectedly discovered a fracture in time that made it possible to construct a portal into primeval history, the bold notion was born to resettle humanity in the past – a second chance to rebuild civilization and get it right this time.
http://www.imdb.com/title/tt1641349/
Laatst gewijzigd door Miriam op 27 sep 2011, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Vis »

Laatst een stukje preview gezien, maar weet nog niet wat ik ervan moet denken. Wel gaaf dat vrijwel alles zich op locatie afspeelt; ze hebben alles midden in de natuur opgezet en het meeste wordt ook daar opgenomen. Beetje het LOST-gevoel. Van het verhaal en de karakters zelf was ik nog niet echt overtuigd, maar straks maar 's kijken :)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Terra Nova (2011)

Bericht door Miriam »

Het is een Spielberg productie dus er zit heel groot 'feel good' sausje overheen en veel kinderen natuurlijk. Het acteer werk is degelijk en de karakters zijn (wat je wel zou verwachten van kinderen) niet irritant om naar te kijken, al maken ze wel soms wat domme onverantwoordelijke beslissingen. Wat ik me wel afvraag is waarom ze in terug reizen naar de jura dat staat nou niet bekent als de meest gunstigste leefklimaten voor mensen en dan gaan we het nog niet eens hebben over het hele tijdreis gedoe. Daarbij lijkt het ook of niemand echt onder de indruk is van beesten ter hoogte van een flat gebouw :{
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Vis »

Topic title voor de tweede keer veranderd naar "Terra Nova" (2011) n.a.v. de naamgevingsregels, svp laten staan :)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Terra Nova (2011)

Bericht door Vis »

Net gezien, en vond 't erg tof! Interessante karakters, goede acteurs, mooie omgevingen, interessant verhaal, etc. Leuk avontuur om elke week te volgen. :thumbs:

Wel hier en daar wat verschrikkelijk slechte green screen-scenes (bijna net zo erg als bij Ringer...). Wat is het toch de laatste tijd? Of was dit met opzet gedaan, omdat green screen 85 miljoen jaar geleden ook niet zo goed was? :').

De dino's vond ik nog niet echt boeiend, al waren die Brontosaurus-beesten wel liev :love2: . En had het idee dat de FX van die dingen niet echt veel beter was dan in Jurassic Park uit 1993 (dat is 18 (!) jaar geleden). Ook niet 't idee dat het heel erg realistisch was hoe die beesten op hun geweren reageerden. Maar ze hadden wel leuke pulse/energy weapons, zeker die grote blasters bij de gates 8-) .
Miriam schreef:Het is een Spielberg productie dus er zit heel groot 'feel good' sausje overheen en veel kinderen natuurlijk. Het acteer werk is degelijk en de karakters zijn (wat je wel zou verwachten van kinderen) niet irritant om naar te kijken, al maken ze wel soms wat domme onverantwoordelijke beslissingen.
Ze waren voor de verandering inderdaad (nog) niet irritant; dat viel weer mee :) . Vond het wel wat vaag dat ze überhaupt zo'n auto konden jatten en OTG konden gaan zonder dat dit eerder door iemand was opgemerkt. Want schijnbaar deden ze dit de hele tijd, maar nu werd het toevallig vrij snel op een bewakingsvideobeeld gezien. Waarom dan niet al die vorige keren?
Miriam schreef:Wat ik me wel afvraag is waarom ze in terug reizen naar de jura dat staat nou niet bekent als de meest gunstigste leefklimaten voor mensen en dan gaan we het nog niet eens hebben over het hele tijdreis gedoe. Daarbij lijkt het ook of niemand echt onder de indruk is van beesten ter hoogte van een flat gebouw :{
Die kids stonden op een gegeven moment bij zo'n monument thingy die ze terug hadden gestuurd in de tijd. Ik geloof dat ze toen zeiden dat ze niet precies wisten in welke tijd het uitkwam. Dus waarschijnlijk hadden ze gewoon niet veel keuze. Ook zeiden ze dat ze dat monument in de toekomst niet weer terugvonden, wat zou suggereren dat er een nieuwe tijdlijn gecreëerd wordt. Maar gezien die tekeningen op de rotsen en het einde van episode 2 lijkt daar veel meer achter te zitten en iets waar we nog wel meer over te weten zullen komen.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Terra Nova (2011)

Bericht door Miriam »

Vis schreef:Net gezien, en vond 't erg tof! Interessante karakters, goede acteurs, mooie omgevingen, interessant verhaal, etc. Leuk avontuur om elke week te volgen. :thumbs:
Het verhaal heeft inderdaad wel wat potentie om uit tegroeien tot iets interessants. Al was dat vader 'de crimineel' gedoe wel een beetje overdreven in het begin (of het moet een westerse diss geweest zijn op de 1 kind politiek in China geweest zijn.)
Vis schreef:Wel hier en daar wat verschrikkelijk slechte green screen-scenes (bijna net zo erg als bij Ringer...). Wat is het toch de laatste tijd? Of was dit met opzet gedaan, omdat green screen 85 miljoen jaar geleden ook niet zo goed was? :')
Echte dinosauriërs zijn gewoon moeilijk te vinden vandaag de dag.
Vis schreef:De dino's vond ik nog niet echt boeiend, al waren die Brontosaurus-beesten wel liev :love2: .
Deed me denken aan een andere Spielberg film en daar zagen ze er toch een stuk realistischer uit dan hier.
Vis schreef:En had het idee dat de FX van die dingen niet echt veel beter was dan in Jurassic Park uit 1993 (dat is 18 (!) jaar geleden).
Dat viel mij ook al op.
Vis schreef:Ook niet 't idee dat het heel erg realistisch was hoe die beesten op hun geweren reageerden. Maar ze hadden wel leuke pulse/energy weapons, zeker die grote blasters bij de gates 8-) .
Andersom vond ik het erger het leek net als of het de normaalste zaak van de wereld was dat die beesten er rondliepen. Natuurlijk is het wel zo dat die andere mensen er al een par jaar zaten en dus al gewend waren met die beesten maar het lijkt me nog steeds onzin dat die tieners/kinderen reageren alsof ze worden aangevallen door een leeuw en even wat zware wapens pakken om het weg te dood te schieten.
Vis schreef:
Miriam schreef:Het is een Spielberg productie dus er zit heel groot 'feel good' sausje overheen en veel kinderen natuurlijk. Het acteer werk is degelijk en de karakters zijn (wat je wel zou verwachten van kinderen) niet irritant om naar te kijken, al maken ze wel soms wat domme onverantwoordelijke beslissingen.
Ze waren voor de verandering inderdaad (nog) niet irritant; dat viel weer mee :) . Vond het wel wat vaag dat ze überhaupt zo'n auto konden jatten en OTG konden gaan zonder dat dit eerder door iemand was opgemerkt. Want schijnbaar deden ze dit de hele tijd, maar nu werd het toevallig vrij snel op een bewakingsvideobeeld gezien. Waarom dan niet al die vorige keren?
Ja dat was ook een van mijn vragen toen ik het zag. Net als het feit dat ze dus ook al veel meuk meenemen en inderdaad die auto :?
Vis schreef:
Miriam schreef:Wat ik me wel afvraag is waarom ze in terug reizen naar de jura dat staat nou niet bekent als de meest gunstigste leefklimaten voor mensen en dan gaan we het nog niet eens hebben over het hele tijdreis gedoe. Daarbij lijkt het ook of niemand echt onder de indruk is van beesten ter hoogte van een flat gebouw :{
Die kids stonden op een gegeven moment bij zo'n monument thingy die ze terug hadden gestuurd in de tijd. Ik geloof dat ze toen zeiden dat ze niet precies wisten in welke tijd het uitkwam. Dus waarschijnlijk hadden ze gewoon niet veel keuze. Ook zeiden ze dat ze dat monument in de toekomst niet weer terugvonden, wat zou suggereren dat er een nieuwe tijdlijn gecreëerd wordt. Maar gezien die tekeningen op de rotsen en het einde van episode 2 lijkt daar veel meer achter te zitten en iets waar we nog wel meer over te weten zullen komen.
[/quote]

Dan nog heeft die leider aangegeven dat hij wel degelijk contact had met het heden/de toekomst en ze dus wel degelijk wisten waar ze heen gingen.
Maar goed al met al is het een redelijke serie die het kijken waard is het is geen top serie die ik iedereen aan kan raden (2 afleveringen gezien pas) maar als je van avontuur houd en ook van mening bent dat dit decennium te weinig dinosauriërs had dan is dit best het aanzien waard.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Terra Nova (2011)

Bericht door Vis »

Miriam schreef:
Vis schreef:Net gezien, en vond 't erg tof! Interessante karakters, goede acteurs, mooie omgevingen, interessant verhaal, etc. Leuk avontuur om elke week te volgen. :thumbs:
Het verhaal heeft inderdaad wel wat potentie om uit tegroeien tot iets interessants. Al was dat vader 'de crimineel' gedoe wel een beetje overdreven in het begin (of het moet een westerse diss geweest zijn op de 1 kind politiek in China geweest zijn.)
Dat gaf wel aan hoe slecht het er voorstond in de toekomst. Ik denk alleen niet dat er nog veel gedaan wordt met het feit dat ze in 85 miljoen jaar laten een kind teveel kregen, dus in dat opzicht voegde het inderdaad niet heel veel toe.
Miriam schreef:
Vis schreef:Wel hier en daar wat verschrikkelijk slechte green screen-scenes (bijna net zo erg als bij Ringer...). Wat is het toch de laatste tijd? Of was dit met opzet gedaan, omdat green screen 85 miljoen jaar geleden ook niet zo goed was? :')
Echte dinosauriërs zijn gewoon moeilijk te vinden vandaag de dag.
Maar goede effects maken is niet zo moeilijk. Sterker nog, onlangs is Planet Dinosaur begonnen op de BBC. Erg interessant, én erg goede effects. Als het zelfs in zo'n docu-serie kan, dan moet 't toch in zo'n high-end production ook wel beter kunnen :) .
Miriam schreef:
Vis schreef:Ook niet 't idee dat het heel erg realistisch was hoe die beesten op hun geweren reageerden. Maar ze hadden wel leuke pulse/energy weapons, zeker die grote blasters bij de gates 8-) .
Andersom vond ik het erger het leek net als of het de normaalste zaak van de wereld was dat die beesten er rondliepen. Natuurlijk is het wel zo dat die andere mensen er al een par jaar zaten en dus al gewend waren met die beesten maar het lijkt me nog steeds onzin dat die tieners/kinderen reageren alsof ze worden aangevallen door een leeuw en even wat zware wapens pakken om het weg te dood te schieten.
Ik had juist wel het idee dat ze realistisch reageerden op die beesten. En wat zou jij doen als er een dino op je afkwam? Als ik een geweer had zou ik ook gaan schieten hoor :P .

Ik ben nog wel benieuwd naar een making of (misschien op de dvd-extra's van seizoen 1) waarin we zien hoe ze dat filmen wanneer ze moeten interacten met een dino. In de UK-serie Primeval lieten ze dat ook eens zien, en dan staat er gewoon een dude met een bezemsteel + emmer erop rond te zwaaien en grom-geluiden te maken :rofl:
Miriam schreef:Ja dat was ook een van mijn vragen toen ik het zag. Net als het feit dat ze dus ook al veel meuk meenemen en inderdaad die auto :?
Erg vreemd.. zeker in zo'n kleine society zullen er a) niet veel dingen over zijn (bijv. zo'n destiller machine, of wat he took was), en moet er toch heel wat beter gelet worden op die dingen door de bewaking.
Miriam schreef:Dan nog heeft die leider aangegeven dat hij wel degelijk contact had met het heden/de toekomst en ze dus wel degelijk wisten waar ze heen gingen.
Ja, maar das niet zo boeiend. De nood was hoog, en volgens mij hadden ze niet de keuze om ergens anders heen te gaan. Toch?
Miriam schreef:Maar goed al met al is het een redelijke serie die het kijken waard is het is geen top serie die ik iedereen aan kan raden (2 afleveringen gezien pas) maar als je van avontuur houd en ook van mening bent dat dit decennium te weinig dinosauriërs had dan is dit best het aanzien waard.
Dino's :dance:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Vis »

Oh, en eh... wtf is dit:

Afbeelding
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Miriam »

Dat is de rede dat we straks weer lekker ongegeneerd kunnen lopen zeiken op de serie als het niks wordt.

De sixers zullen eind van het seizoen weer terug keren als volwaardige leden van terra nova zonder gezeur en Ik verwacht dat ze binnenkort nog wel gaan tijdreizen en dat er later een ex-dino bij komt die ze menselijk(whatever that means) gaan laten worden :lachhuil:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Vis »

Lol, inderdaad.. Als er dan ook nog iemand in zit die nooit een promotie krijgt, en één die over koffie praat, dan is het feest compleet.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Trekscaper »

Was wel een goede pilot. Karakters zijn nog niet zo boeiend, maar er zijn wel al dino's te zien 8-) De special effects konden op bepaalde punten toch echt wel beter (zoals eerste blik van de dino's, uitzicht op Terra Nova). Zeker met de 20 miljoen dollar budget voor de pilot. Al met al, een van de betere pilots van dit tv-seizoen. Ben benieuwd wat we nog te weten zullen komen over de mysteries die we in de pilot zagen.

De kijkcijfers waren overigens niet goed, maar ook niet zo slecht. Echter met een groot budget moeten de kijkcijfers toch omhoog om een 2e seizoen te krijgen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Vis »

Hm.. wel vreemd. Na LOST de eerste serie die 'n beetje dat type avontuur brengt. Maar ze zullen de boel vast nog wel 10x herhalen in de US zodat iedereen het langzaam kan gaan oppikken gedurende het eerste seizoen.

Of iedereen zag Braga's naam aan 't begin... :')
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Trekscaper »

Vis schreef:Hm.. wel vreemd. Na LOST de eerste serie die 'n beetje dat type avontuur brengt. Maar ze zullen de boel vast nog wel 10x herhalen in de US zodat iedereen het langzaam kan gaan oppikken gedurende het eerste seizoen.

Of iedereen zag Braga's naam aan 't begin... :')
Het was ook dat op die tijdstip een belangrijke sportwedstrijd te zien was. We zien volgende week wel hoe de kijkcijfers zijn.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door captain crash »

Trekscaper schreef:
Vis schreef:Hm.. wel vreemd. Na LOST de eerste serie die 'n beetje dat type avontuur brengt. Maar ze zullen de boel vast nog wel 10x herhalen in de US zodat iedereen het langzaam kan gaan oppikken gedurende het eerste seizoen.

Of iedereen zag Braga's naam aan 't begin... :')
Het was ook dat op die tijdstip een belangrijke sportwedstrijd te zien was. We zien volgende week wel hoe de kijkcijfers zijn.
Waar baseer je het idee op dat wanneer mensen niet kijken naar de eerste ep ze wel de tweede willen zien?

Ok flauw. Wordt er in Amerika bij het berekenen van de kijkcijfers eigenlijk al rekening gehouden met het feit dat mensen de ep ook later kunnen zien via internet? In Europa ondertussen wel. Overnights zijn dan ook veel minder belangrijk geworden. Neem aan dat dit aan de andere kant van de oceaan ook zo is.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Ace of Spades »

Ik vind het concept trouwens meer vergelijkbaar met Stargate Atlantis dan Lost. Hopelijk is het beter :') .
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door captain crash »

dino's....kan mij niet schelen, zelfs als het wel goed is
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Ace of Spades »

captain crash schreef:dino's....kan mij niet schelen, zelfs als het wel goed is

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Vis »

Ace of Spades schreef:Ik vind het concept trouwens meer vergelijkbaar met Stargate Atlantis dan Lost. Hopelijk is het beter :') .
Maar niet qua setting :) En 't lijkt ook op The Lost World.
captain crash schreef:dino's....kan mij niet schelen, zelfs als het wel goed is
:nothanks:
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Ace of Spades »

Vis schreef:
Ace of Spades schreef:Ik vind het concept trouwens meer vergelijkbaar met Stargate Atlantis dan Lost. Hopelijk is het beter :') .
Maar niet qua setting :) En 't lijkt ook op The Lost World.
Aargh, The Lost World ;( .
De effecten waren iig beter dan in dat gedrocht.
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door CmdrCrichton »

Vond het erg tof, jammer van de kijkcijfers alleen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door captain crash »

Ace of Spades schreef:
captain crash schreef:dino's....kan mij niet schelen, zelfs als het wel goed is

Afbeelding
Sorry, vind ik gewoon totaal niet boeiend. Maakt het voor mensen die het wel boeiend vinden vast niet minder leuk dat het mij niet kan schelen (ik heb JP een paar maanden terug voor het eerst gezien...en ik heb er geen spijt van dat ik het niet eerder gezien heb)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Vis »

Die hoor je ook als kind te zien, dan is het nu nostalgie :)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Ace of Spades »

Vis schreef:Die hoor je ook als kind te zien, dan is het nu nostalgie :)
Precies, ik weet nog dat ik in de bios zat bij de eerste film en me de tering schrok toen die eerste dino zo'n vent dat hok insleept :o .
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Vis »

Ik vind het hele verhaal, de sfeer en de FX van JP1 ook vandaag de dag nog goed standhouden.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door captain crash »

Ik ken een heleboel mensen die dat, terecht, vinden....alleen mij doet het dus niks. Maar dat komt misschien ook wel omdat ik als kind inderdaad geen dinomanie heb gehad ;) Ik denk trouwens wel dat deze serie ons huis gaat halen, ik vermoed dat * het wel wil zien.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door X-File »

Spielberg en iets met dinosaurussen... VERASSEND! Komen er ook nog aliens voorbij?
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Guess who? »

Ik ken minstens 1 Amerikaan die dit volgt :P Dus dat zegt wat.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Master Vanhu Botie »

X-File schreef:Spielberg en iets met dinosaurussen... VERASSEND! Komen er ook nog aliens voorbij?
Neen, dat zou erover zijn :Y)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Ace of Spades »

Nou, er zitten wel vreemde (alienachtige) rotstekeningen in die waarschijnlijk belangrijk gaan zijn voor het plot. Dus ik sluit niks uit :Y) .
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: "Terra Nova" (2011)

Bericht door Miriam »

Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte :lachhuil:

Maar goed morgen gaan wij er meer over te weten komen, dus wie weet? Als Indy aliens kan hebben, dan kunnen ze dat natuurlijk ook in het jura tijdperk :p
Plaats reactie