"Babylon 5" (1994-1998)

Bespreek hier alle SF films en series waar geen eigen forum voor is

Moderator: Vis

sonix666
Ensign
Ensign
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 jun 2002, 20:16

Bericht door sonix666 »

Ik vond het eerste seizoen niet zo denderend van Babylon 5 en het wist nauwelijks mijn aandacht te trekken totdat de Shadows erin verweven werden. Hetzelfde gold eigenlijk ook voor DS9. ;) Maar ik ben gestopt met Babylon 5 kijken nadat ze me enorm teleur hadden gesteld om na enorm veel afleveringen langzaam naar de climax op te bouwen en vervolgens de hele boel als een lekker balon leeg te laten lopen. Dan gaan de Shadows en de Vorlons mee naar het een volgend niveau van bestaan of zoiets. Tsja, als het geld op is voor de special effects dan bedenken we zoiets slaps maar. :P
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

PS: Meneer Crash, ik heb het nu over de special effects, NIET het verhaal, de karakters, etc. ;)
Ik zeg niks...maar wat is er fout aan deze zin? Nouja...een hint dan...ik bdoel niet de special effects, niet het verhaal waar je over schrijft en ook niet de karakters, etc. :P.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

sonix666 schreef:Ik vond het eerste seizoen niet zo denderend van Babylon 5 en het wist nauwelijks mijn aandacht te trekken totdat de Shadows erin verweven werden.
Ik vond het eerste seizoen wel aardig; niet zo goed echter als seizoen 2 en 3. Seizoen 1 had best wel een aantal zeer goede afleveringen, zoals Signs and Portents en Chrysalis en ook nog wel een aantal andere goede afleveringen zoals Midnight on the Firing Line, And the Sky Full of Stars, Babylon Squared en ook wel A Voice in the Wilderness, part I & II.
Seizoen 3 heeft bijna alleen maar goede afleveringen.
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

Na een ongeveer een hele middag reizen heb ik het een en ander binnen :). Seizoen 1 van B5 en daarna langs de mediamarkt geweest voor in the beginning en the gathering. Ben benieuwd of dat doorlopend verhaal ook al in seizoen 1 zit...hoop het wel, want dat maakt o.a. voor mij een serie zo goed.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

In seizoen 1 zitten vooral veel hints / verwijzingen naar wat later gaat komen. Ook beginnen de verhaallijnen, maar dan vooral op het eind van het seizoen 8-) .
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

Frank schreef:In seizoen 1 zitten vooral veel hints / verwijzingen naar wat later gaat komen. .
Vandaar natuurlijk ook "signs and portents" lijkt me idd :).
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

xproof schreef:
Frank schreef:In seizoen 1 zitten vooral veel hints / verwijzingen naar wat later gaat komen. .
Vandaar natuurlijk ook "signs and portents" lijkt me idd :).
Ja :). De aflevering Signs and Portents is trouwens ook een zeer belangrijke aflevering binnen de serie (en is ook een goede aflevering). Bekijk de aflevering Babylon Squared trouwens zeer aandachtig; wordt later op een briljante manier op teruggekomen 8-) .
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

HorckDude schreef:
EMH schreef:RTL maakte er een potje van.
Volgens mij is het echt haat en nijd tussen HMG en SBS personeel ;)
Nee hoor dat lijkt maar zo, Fons is niet voor niets naar HMG gegaan. :-D



Wat de SFX van de serie betreft, ze waren hier aan het experimenteren met CGI animatie. Dit was toen vrij nieuw en nog niet op deze schaal voor tv series gebruikt (S1 van B5 stamt uit 1993).
Meer info geeft "The Making Of B5" op de S1 DVD Box.
Vandaar dat de effecten er niet altijd jovel uitzien. Daarintegen compenseert het goede vrhaal van de serie een hoop.
DE SFX hoort immers een hulpmiddel te zijn en niet het geen waar de serie van moet draaien.
De CGI animaties gaan er in de loop van de serie zichtbaar op vooruit.
Valt op nu je de afl. achter elkaar kunt kijken op DVD.
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

EMH schreef:
HorckDude schreef:
EMH schreef:RTL maakte er een potje van.
Volgens mij is het echt haat en nijd tussen HMG en SBS personeel ;)
Nee hoor dat lijkt maar zo, Fons is niet voor niets naar HMG gegaan. :-D



Wat de SFX van de serie betreft, ze waren hier aan het experimenteren met CGI animatie. Dit was toen vrij nieuw en nog niet op deze schaal voor tv series gebruikt (S1 van B5 stamt uit 1993).
Meer info geeft "The Making Of B5" op de S1 DVD Box.
Vandaar dat de effecten er niet altijd jovel uitzien. Daarintegen compenseert het goede vrhaal van de serie een hoop.
DE SFX hoort immers een hulpmiddel te zijn en niet het geen waar de serie van moet draaien.
De CGI animaties gaan er in de loop van de serie zichtbaar op vooruit.
Valt op nu je de afl. achter elkaar kunt kijken op DVD.
Ben het helemaal met je eens! Ik vind het raar dat toch zoveel mensen SFX zo belangrijk vinden. Natuurlijk is ut mooi en spectaculair om naar te kijken...maar V-the miniseries kijk ik toch ook met plezier...en die special effects zien dr alst ware ook niet uit.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

^^^^ en volgens mij zijn TOS, Battlestar en Buck Rogers ook een goed voorbeeld. Die effecten zien er ook niet (meer) uit.
Maar dit is zo'n oude serie dat dat weer grappig is om het te zien. Cult of camp zo je het noemen wilt.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

xproof schreef:
PS: Meneer Crash, ik heb het nu over de special effects, NIET het verhaal, de karakters, etc. ;)
Ik zeg niks...maar wat is er fout aan deze zin? Nouja...een hint dan...ik bdoel niet de special effects, niet het verhaal waar je over schrijft en ook niet de karakters, etc. :P.
Ik geloof dat iemand dark*star heel erg beledigd heeft :)
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

Nog even voor de zekerheid. Is het OK als ik eerst In the Beginning kijk? Ik bdoel bevat ie geen spoilers, etc?
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

xproof schreef:Nog even voor de zekerheid. Is het OK als ik eerst In the Beginning kijk? Ik bdoel bevat ie geen spoilers, etc?
In the Beginning bevat geloof ik wel wat spoilers. Ik zou gewoon beginnen met The Gathering en dan geheel seizoen 1 etc.
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

Frank schreef:
xproof schreef:Nog even voor de zekerheid. Is het OK als ik eerst In the Beginning kijk? Ik bdoel bevat ie geen spoilers, etc?
In the Beginning bevat geloof ik wel wat spoilers. Ik zou gewoon beginnen met The Gathering en dan geheel seizoen 1 etc.
Ok, en ik dacht dat ik een jaar of 2 geleden gelezen had dat het leuker is als je eerst in the beginning kijkt. Daarom vroeg ik ut nog een keer. Weet ik ut nog nie cker :P haha. Maar ff kieken of iemand anders ut wel weet :).
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Wat betreft spoilers van In the Beginning over seizoen 1 en de latere seizoenen:

If you want to play it as a strict mystery, then no, probably don't go near ItB...but frankly, if I were going to start someone off on B5, I'd definitely want to start with ItB, which sort of skims in and out of the overall storyline in a beautiful fashion.

bron: http://www.midwinter.com/lurk/guide/111.html
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

Bedankt voor je research! Ik denk dat ik het dan toch maar ff laat hangen. Ik heb lang geleden in the beginning ooit eens gezien maar al teveel weet ik er niet meer van. Dus laat ik ut maar "ff" hangen totdat ik de hele serie heb gezien. Ik heb um iig alvast in huis ;).
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Nog een tip: kijk niet naar de extra's tijdens het voor de eerste keer bekijken van de serie. Sommige zitten vol met spoilers. Heb ik zelf erg veel last van gehad. Vooral in de introducties van s2 en s3 en het commentaar op de afleveringen zitten veel spoilers. Erg vervelend :{ .
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

Ik ben nu een tijdje aan het kijken en ik dacht laat ik eens vertellen wat ik er tot nu toe van vindt. GENIAAL! :D haha.

In het begin moest het ff op gang komen. Maar de hintjes ensow vond ik duidelijk (hole in your mind, grey council en dat soort dingen). En na gisteren "and the sky full of stars" gezien te hebben zit ik er echt heerlijk in. Eigenlijk zou ik het liefste het hele seizoen achter elkaar doorkijken nu :P. Kijken hoe dat gaat aflopen met al die geheimzinnige dingen en hintjes.

Eigenlijk weet ik stiekum al wel dat deze dvd box (en de volgenden die ik binnenkort zeker ga aanschaffen) een van de beste kopen van ut jaar wordt voor mij!
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

xproof schreef:Ik ben nu een tijdje aan het kijken en ik dacht laat ik eens vertellen wat ik er tot nu toe van vindt. GENIAAL! :D haha.
Hoe kan het ook anders met Babylon 5 :-D .
xproof schreef:In het begin moest het ff op gang komen. Maar de hintjes ensow vond ik duidelijk (hole in your mind, grey council en dat soort dingen). En na gisteren "and the sky full of stars" gezien te hebben zit ik er echt heerlijk in.
And the Sky Full of Stars is een van de betere eps. van het begin van seizoen 1. Maar de echte goede Babylon 5 afleveringen moeten nog komen. Zeer binnenkort voor je.
xproof schreef:Eigenlijk zou ik het liefste het hele seizoen achter elkaar doorkijken nu :P. Kijken hoe dat gaat aflopen met al die geheimzinnige dingen en hintjes.
Niet alle verhaallijnen zijn op het eind van seizoen 1 afgelopen. Er komen eerder nieuwe verhaallijnen bij op het eind van seizoen 1. Veel plezier met kijken nog, maar dat zal wel lukken 8-) .
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

Over die extra's wat je zei. Kan ik de extra's van seizoen 1 wel veilig kijken na het bekijken van alleen seizoen 1? Of zitten er ook spoilers in van seizoen 2, 3, 4 en/of 5?
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

xproof schreef:Over die extra's wat je zei. Kan ik de extra's van seizoen 1 wel veilig kijken na het bekijken van alleen seizoen 1? Of zitten er ook spoilers in van seizoen 2, 3, 4 en/of 5?
Ik weet het niet precies, maar met het commentaar zou ik pas bekijken na de gehele serie gezien te hebben. De andere extra's vallen geloof ik wel mee wat betreft spoilers. Wie zekerheid wil, zal moeten wachten. De introductie op seizoen 2 en 3 kun je bekijken nadat je het gehele seizoen hebt gezien, niet eerder. Die introducties zitten namelijk vol met spoilers.
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

Frank schreef:
xproof schreef:Over die extra's wat je zei. Kan ik de extra's van seizoen 1 wel veilig kijken na het bekijken van alleen seizoen 1? Of zitten er ook spoilers in van seizoen 2, 3, 4 en/of 5?
Ik weet het niet precies, maar met het commentaar zou ik pas bekijken na de gehele serie gezien te hebben. De andere extra's vallen geloof ik wel mee wat betreft spoilers. Wie zekerheid wil, zal moeten wachten. De introductie op seizoen 2 en 3 kun je bekijken nadat je het gehele seizoen hebt gezien, niet eerder. Die introducties zitten namelijk vol met spoilers.
Ok bedankt. Dan wacht ik voor de zekerheid maar met het kijken van extra's totdat ik de hele serie gekeken heb.

Ps. Vanavond beloof ik hier een foto van mijn babylon 5 bouwmodel die nu lekker opschiet. Moet nog wat gedeeltes verven, maar het begint er cker op te lijken :).
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik schiet nu aardig op met S3 en ik vind het steeds beter worden.

Heeft iemand S5 eigenlijk al gezien? Is het verhaal daar ook nog zo sterk?

Ik weet namelijk dat het verhaal in S4 wordt afgerond omdat de eikels van WB de serie wouden schrappen na S4 en later toch een S5 wouden hebben waardoor het er een beetje los achter hangt.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

EMH schreef:Ik schiet nu aardig op met S3 en ik vind het steeds beter worden.
"Severed Dreams'' en "War Without End" al gezien?
EMH schreef:Heeft iemand S5 eigenlijk al gezien? Is het verhaal daar ook nog zo sterk?
Ik heb sz. 5 nog niet gezien, maar ik lees vaak dat het niveau van sz. 5 met dat van sz. 1 wordt vergeleken. Niet dat dat slecht is ;) .
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

Hier eindelijk dan een fotootje ;). Nogmaals: hij is nog niet af maar begint er aardig op te lijken of nie? En oja...door de flits lijkt ie wat lichter dan normaal.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door xproof op 01 feb 2004, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

xproof schreef:Hier eindelijk dan een fotootje ;). Nogmaals: hij is nog niet af maar begint er aardig op te lijken of nie? En oja...door de flits lijkt ie wat lichter dan normaal.

Afbeelding
Foto is een mooi rood kruisje. Avatar ziet er veel beter uit.
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

Nebulaguy schreef:
xproof schreef:Hier eindelijk dan een fotootje ;). Nogmaals: hij is nog niet af maar begint er aardig op te lijken of nie? En oja...door de flits lijkt ie wat lichter dan normaal.

Foto is een mooi rood kruisje. Avatar ziet er veel beter uit.
Na 3x editten staat ie er dan toch ;)).
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

JMS: More B5 Coming?

Babylon 5 creator J. Michael Straczynski told fans on a message board that he's working on a follow-up to the popular SF series, according to a report on the Dark Horizons Web site. Straczynski remained coy about the project, saying only that he'd have more news next month.

"On the B5 front, there has been something of rather substantial proportion that's finally gone from talk to money, such that I'm now working frantically to meet some deadlines," Straczynski posted. "But there's nothing I can say about this until after January 15th, probably closer to the end of that month."

Straczynski added, "The only thing I can say is that phase one of the new project is a go, hence the furious writing schedule at this end of things, which is why I've been silent until deciding to kick up some dust on the political discussion. I've been writing my little brains out. I wouldn't go on about something in this way if it wasn't a significant development."


Bron: http://www.scifi.com/scifiwire/art-tv.h ... 2/10.45.tv

Dit klinkt HEEL erg interesting!!!

Hier een hele interessante quote van JMS himself die op een forum post! (www.jmsnews.com)

"It's taken longer than hoped for to be able to talk about this, because it's
taken longer than hoped for to go through all the machinations of the deal.
Depending on the nature of a given deal, it can take a few weeks to a couple,
three months to actually cut the deal and finalize the language in terms
everybody can agree with. We only literally finished the deal last week.

Writing on B5:TMoS is complete, and as soon as the powers that be sign off on
everything, it can be turned in and we can start moving. At that point, I can
say more about this.

Figure another couple of weeks.

jms"


Dit betekent dat we binnenkort misschien wel een nieuwe B5 serie krijgen! Ik ben pas bij seizoen 1, maar nog meer toekomst voor de serie klinkt goed!
Gebruikersavatar
xproof
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 326
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:01
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door xproof »

Nog meer nieuws. Deze keer niet over de nieuwe serie maar over komende dvd boxen.

"Oh, yeah...and next year you can expect two new DVD sets that a) include all of the TV movies in one package (with commentaries from me on "The Gathering" and "In the Beginning") and b) package all 13 of the Crusade episodes into one box."

Ik denk dat dit over de R1 gaat, maar R2 versies zullen er dan ook wel aan komen denk ik!
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

^^^Cool "Crusade" op DVD. Deze serie is hier volgens mij niet op TV geweest, toch?
Frank schreef: "Severed Dreams'' en "War Without End" al gezien?

Gister War Without End gezien. Te gekke afleveringen. Vooral hoe deze inhaakt op de afl Babylon Squared. Een paar scenes uit die afl. zie je vanuit een andere hoek in deze episode. En een paar verassende antwoorden.
En leuk om Sinclair weer te zien.
Komt ie eigenlijk nog terug verderop in de serie?
Plaats reactie