"Babylon 5" (1994-1998)

Bespreek hier alle SF films en series waar geen eigen forum voor is

Moderator: Vis

Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Punisher »

Tijd terug tijdens zappen kwam 'ie voorbij in zo'n celebrity drugskliniek programma ... In een rolstoel en huilend, ik weet niet goed wat triester is, Jeff's problemen, of dat mensen hier als entertainment naar kijken ...

Over de doodsoorzaak zegt wikipedia:
After the initial reports, Dr. Drew Pinsky, who had treated Conaway for substance abuse, said the actor was suffering not from a drug overdose but rather from "pneumonia with sepsis", for which he was placed into an induced coma.
[...]
On May 26, 2011, Conaway's family took him off life support after doctors decided there was nothing they could do to revive him. Conaway died the following morning at the age of 60. Pinsky attributed his death to his addiction, stating, "What happens is, like with most opiate addicts, eventually they take a little too much...and they aspirate, so what's in their mouth gets into their lungs...That's what happened with Jeff."
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door X-File »

Blind Guardian schreef:
X-File schreef:Triest nieuws.

Onze eigen security chief Zack Allan (Jeff Conaway) is helaas niet meer.

Dit is nu al de 3e B5 regular die beyond the rim is gegaan.
woohoo , hoe en wat, die is ook niet oud geworden ;-(
Lennier schreef:Woo-hoo?
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Nemesis »

Ben nu met het tweede seizoen begonnen, heb de 1e vier afleveringen gekeken. VInd het jammer dat ze de commander zo makkelijk hebben vervangen..

wat is trouwens de reden dat hij eruit geschreven is? Wilde hij maar één seizoen? De nieuwe captain lijkt me wel leuk en er zit nu al een story arc in.. het gaat maar door en door over de afleveringen.

Het wordt uiteraard nog wel spannend :)
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door USS Enterprise »

Dat vond ik ook jammer dat ze de commander zo snel hebben vervangen.
Dat deden ze ook na de eerste film, in de de eerste aflevering van het seizoen waren de dokter en eerste officier al vervangen.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door X-File »

Nemesis schreef:Ben nu met het tweede seizoen begonnen, heb de 1e vier afleveringen gekeken. VInd het jammer dat ze de commander zo makkelijk hebben vervangen..

wat is trouwens de reden dat hij eruit geschreven is? Wilde hij maar één seizoen? De nieuwe captain lijkt me wel leuk en er zit nu al een story arc in.. het gaat maar door en door over de afleveringen.

Het wordt uiteraard nog wel spannend :)
Nemesis schreef:Ben nu met het tweede seizoen begonnen, heb de 1e vier afleveringen gekeken. VInd het jammer dat ze de commander zo makkelijk hebben vervangen..

wat is trouwens de reden dat hij eruit geschreven is? Wilde hij maar één seizoen? De nieuwe captain lijkt me wel leuk en er zit nu al een story arc in.. het gaat maar door en door over de afleveringen.

Het wordt uiteraard nog wel spannend :)
Spanningen op de set. Het schijnt dat met name Claudia Christian moeite met hem had (of eerder: de coach van O'Hare). Let wel: Dit is een gerucht.

Feit is dat Michael O'Hare een toneelacteur is, die het hoge tempo van tv opname's moeilijk kon bijhouden. Het snelle repeteren en opnemen leidde inderdaad tot spanningen. het schijnt dat deze spanningen vooral ontstonden dankzij vertragingen tijdens het opnemen de boel dankzij de coach van O'Hare.

Als je het eerste seizoen met dit idee terugkijkt zie je ook in dat het leveren van O'Hare's tekst, en zijn hele acteren, wat grootser is dan dat van andere acteurs. Op het toneel acteert men vaak 'groots' omdat men het hele publiek dient te bereiken (ook achterin de zaal). Voor TV is dat niet nodig en acteert men juist kleiner. O' Hare had deze tweedeling juist niet.

O'Hare is verder onder goede omstandigheden uit B5 gestapt. Zijn karakter werd niet om zeep geholpen. Zijn afscheid was in ieder geval goed genoeg om zijn rol weer op te pakken voor een two-parter later in de serie.

Gelukkig heeft JMS vantevoren voor elk karakter een ontsnappingsdeur geschreven, waardoor ze makkelijk vervangen konden worden. Daardoor voelt het vervangen/introduceren over het algemeen niet heel kunstmatig aan.
Met uitzondering van Na'Toth (G'Kar's assistent) is er nooit een rol vervangen voor een andere acteur.
Althans, niet voor zover ik mij voor de geest kan halen. De acteurs waren vaak hun rol.

[Edit]
En natuurlijk Draal. Helaas... de eerste vond ik geschikt voor de rol. De tweede was over-the-top in zijn acteren. Totaal niet op z'n plaats.
USS Enterprise schreef:Dat vond ik ook jammer dat ze de commander zo snel hebben vervangen.
Dat deden ze ook na de eerste film, in de de eerste aflevering van het seizoen waren de dokter en eerste officier al vervangen.
Heeft te maken met beschikbaarheid van de karakters. En Lt. Cmdr. Takashima vond ik nu niet heel denderend acteren in de pilot (ik erger mij groen en geel als ik het moet terugzien). Dit komt voornamelijk omdat de executives Takashima te sterk voelden overkomen, en Tamlyn Tomita moest haar tekst dubben om wat terughoudender te klinken.
Uiteindelijk besloot Tomita zelf om niet verder te gaan, en ze ging zich focussen op andere aspecten van haar carriere.

Geen idee waarom Johnny Sekka (Dr. Benjamin Kyle) de show verliet, maar zijn karakter wordt nog een aantal keer genoemd (en dr. Franklin neemt uiteindelijk zijn positie over op aarde aan het einde van S5 als hoofd van het Xenobiologisch instituut).
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door USS Enterprise »

Geen idee waarom Johnny Sekka (Dr. Benjamin Kyle) de show verliet, maar zijn karakter wordt nog een aantal keer genoemd (en dr. Franklin neemt uiteindelijk zijn positie over op aarde aan het einde van S5 als hoofd van het Xenobiologisch instituut).
Dus hij haalt het einde ook, misschien moet ik toch eerst de serie helemaal bekijken voor ik hier weer kom lezen.

Net aflevering 2x15 gezien, echt geweldig!
Nu de Narn en de Centauri het bij B5 gaan uitvechten en de dilemma's waar Sinclair voor komt te staan.
Jammer dat ik van het weekend geen tijd heb om te kijken want het wordt echt verslavend.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door X-File »

Dat het karakter het haalt staat buiten kijf. Maar dokter Franklin heeft meer in zijn mars dan pleisters en pillen.
Franklin weet je nog genoeg te verassen. ;)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Blind Guardian »

X-File schreef:Dat het karakter het haalt staat buiten kijf. Maar dokter Franklin heeft meer in zijn mars dan pleisters en pillen.
Franklin weet je nog genoeg te verassen. ;)
Ouch de dialogen tussen Marcus en Stephan op hun missie naar Mars toe zijn geniaal :pray: :pray: :pray:

Daar heb ik ook mijn msn quoot van een paar jaar terug uitgehaald

'Wanne play with my Minbari Stick' :lachhuil:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Vis »

X-File schreef:Dat het karakter het haalt staat buiten kijf. Maar dokter Franklin heeft meer in zijn mars dan pleisters en pillen.
Franklin weet je nog genoeg te verrassen. ;)
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Punisher »

De gehele Babylon 5 serie gaat over 5-6 jaar.

Als in je op de hedendaagse arbeidsplaats kijkt zou je ook een bepaald verloop verwachten -- Hoeveel ligt een beetje aan het soort werk, maar dat er een paar mensen vertrekken in een periode van 5-6 jaar lijkt mij heel normaal.

Waarom zou dat over een kleine 200 jaar anders zijn?

Ik vind het vaak jammer dat er vaak bepaalde vaste set onsterfelijke karakters zijn en zo weinig verloop ...
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Galenfuinion »

Ik vond het plotselinge vertrek van Sinclair wel een soort van mysterie oproepen. HIj moet naar Minbari en er wordt wel een beetje naar gehint in 'Chrysalis' (Delenn moet hem zien vóór de verpopping begint).

En natuurlijk komt Sinclair al snel terug (2X09 dacht ik) en blijkt dat Sheridan ook een geheime agenda heeft. Dus voelt niet ongemakkelijk.
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door USS Enterprise »

Aah de Narn zijn verslagen, vond hun schepen trouwens wel mooi.
En wat is Londo een eikel
Nog 1 aflevering en dan alweer met seizoen 3 beginnen
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Frank »

Het leukste seizoen imo :) .
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Vis »

Het mooie van Londo is dat je 'm op 't ene moment geweldig vindt, het andere medelijden met 'm hebt, en 'm soms dood wenst :P
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Blind Guardian »

Vis schreef:Het mooie van Londo is dat je 'm op 't ene moment geweldig vindt, het andere medelijden met 'm hebt, en 'm soms dood wenst :P
:stupid:
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door USS Enterprise »

Medeleven met Londo heb ik niet meer, na wat hij de Narn heeft aangedaan aangezien hij er groten deels verantwoordelijk voor is.

Heb seizoen 2 nu helemaal gezien en vond de laatste aflevering echt spannend.
De aarde begint volgens mij langzaam op de Stasi te lijken.
Vond de tactiek van de Shadows beetje op die van de Dominion te lijken(weet het, eigenlijk is het andersom) het ene ras tegen het andere op te zetten.
De andere rassen verzwakken en dan aanvallen, tenminste dat denk ik.
Maar nu zit Aarde wel aan de winnende kant ;)
Toch hoop ik dat Babylon 5 een betere verdediging gaat krijgen, ze hadden het aardig lastig tegen 1 schip.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door X-File »

USS Enterprise schreef:Medeleven met Londo heb ik niet meer, na wat hij de Narn heeft aangedaan aangezien hij er groten deels verantwoordelijk voor is.
Prepare to be amazed.
USS Enterprise schreef:Heb seizoen 2 nu helemaal gezien en vond de laatste aflevering echt spannend.
De aarde begint volgens mij langzaam op de Stasi te lijken.
Vond de tactiek van de Shadows beetje op die van de Dominion te lijken(weet het, eigenlijk is het andersom) het ene ras tegen het andere op te zetten.
De andere rassen verzwakken en dan aanvallen, tenminste dat denk ik.
Met als verschil dat de Shadows niet hoeven te infiltreren. Ze pikken de invloedrijkste leden van een ras er uit, helpen deze mondjesmaat en laat de chaos z'n gang gaan.
USS Enterprise schreef:Maar nu zit Aarde wel aan de winnende kant ;)
Toch hoop ik dat Babylon 5 een betere verdediging gaat krijgen, ze hadden het aardig lastig tegen 1 schip.
Prepare to be amazed.
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Galenfuinion »

Seizoen 2 - The Coming of Shadows

Tijd voor het 2e seizoen. Het plot begint echt te lopen, de introductie van Sheridan, de transformatie van Delenn, de Narn-Centauri war, kortom...heb er zin in!

2X01 - Point of Departure

De aflevering kickt er direct hard in: Sinclair is overgeplaatst en keert niet meer terug naar Babylon 5. Ik ken alle achtergrondverhalen over de werkelijke reden, maar toch schept dit gelijk een nieuw mysterie met zich mee.
De kennismaking met Sheridan is erg aangenaam. Leuke enthousiaste kerel en zijn toespraak alleen in de Dome is leuk.
De overige verhalen van Chrysalis sluimeren nog een beetje op de achtergrond. We krijgen wél een antwoord op de vraag: waarom hebben de Minbari de oorlog zo plots beeindigd. Het antwoord laat ineens afleveringen als Soul Hunter en Believers een totaal andere betekenis krijgen. Leuke opening!

2X02 - Revelations

Deze aflevering gaat eigenlijk verder op de seizoen 1 cliffhanger. We zien Delenn uit de cocon komen, Garibaldi wordt wakker, de spion wordt opgepakt, G'Kar keert terug met berichten over de Shadows...kortom, het wordt hier eigenlijjk al erg snel heel spannend!
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Ace of Spades »

Londo blijft ook gewoon het meest geniale karakter van de serie :) .

Afbeelding
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door USS Enterprise »

Ben nu bij aflevering 3x12.
Aarde is beland in een burger oorlog, de Centauri vallen steeds meer werelden aan en roeien de Narns bijna uit.(mis hun mooie schepen wel)
Vond het gevecht echt spannend tussen Babylon 5 en de Aardse schepen echt spannend! Had niet verwacht dat ze echt zouden gaan vechten.

Volgens mij kunnen de Shadows straks alles moeiteloos overnemen (had volgens mij al ergens gelezen dat Babylon 5 wordt overgenomen)
Met maar 4 grootmachten nu de Narns zijn verslagen, waarvan ik niet zeker ben of de Centauri zich nog bij de mensen en de Minbari gaan aansluiten.
Wat ook een minpunt van de oorlog is zijn de nieuwe uniformen die ik minder mooi vind.
En arme Vir, vrouwen zijn blijkbaar toch een universeel probleem. ;)
Vond seizoen 1 op zich wel aardig maar moeilijk door te komen.
Seizoen 2 vind ik erg goed en ben nu verslaafd aan seizoen 3.
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door USS Enterprise »

Ben nu bij aflevering 3x14.
Bester is weer terug en het lijkt erop dat hij komt helpen maar toch vertrouw ik hem niet.
Shadows vallen nu openlijk aan, nu maar hopen dat de burger oorlog op Aarde snel over gaat.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Nemesis »

die aflevering heb ik ook zojuist gekeken..

moet trouwens zeggen dat ineens de titelsong mij heel erg bekend voor komt..
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door USS Enterprise »

Jij kende de serie ook niet he Nemesis?
Hoe vind jij de serie tot nu toe?
Ben nu bij aflevering "War Without End: Part 1"
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Galenfuinion »

War Without End!! :pray: :pray: :pray: :pray:
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Nemesis »

Ik had weleens een losse aflevering gezien, maar ik vond het niet echt veel aan, omdat ik de helft niet begreep..

De serie had ik dus eigenlijk nog niet gezien... en of ik het leuk vind.. nou ja, de laatste weken slaap ik niet meer voor 0:00 ik zit nu al bij seizoen 4, aflevering 5.

Heel spannend, en zit zo goed in elkaar. Ik vind het echt een geweldige serie en ik durf wel te zeggen dat tot op heden geen enkele star trek serie qua verhaal dit kan overtreffen. DS9 komt nog het dichtst in de buurt.

Ik heb ook begrepen dat er nog een aantal films waren, maar die zijn slecht te verkrijgen.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Paulstartrek »

Sebas, ik heb alle films wel ooit eens 'verkregen', ik kan ze wel eens aan je geven. Het is niet de allerhoogste kwaliteit, maar goed genoeg (vind ik)
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door X-File »

De volgende zijn er:

The Gathering - Pilot episode van de serie. Als het kan, probeer de Director's Cut te krijgen, die sluit beter op de uiteindelijke serie aan.
In the Beginning - Film die verklaard wat er vooraf ging aan B5: de Earth-Minbari War. Heul veul spoilerts in deze film, het beste kan je wachten tot je de aflevering "Atonement" hebt gezien. Of parkeer deze film voor de laatste B5 aflevering voor het gemak, als je het hele pakket op chronologische volgorde gaat kijken.
Thirdspace - Speelt officieel af na het einde van de Shadow Oorlog en voor de Earth Alliance arc. Uiteindelijk een ode aan HP Lovecraft's C'Thulu mythos.
The River of Souls - Speelt zich na de serie af. Bar slechte telefilm. Grijpt terug op de Soulhunters uit S1. Een zekere aardse president speelt een hoofdrol als Soulhunter.
A Call to Arms - brug tussen B5 en de serie Crusade. Crusade begint direct na deze film.
Legend of the Rangers - gefaalde pilot voor een Ranger serie. Vrij matig.
The Lost Tales - Aardige set anthology afleveringen. Speelt zich 10 jaar na de serie af, maar nog voor "Sleeping in Light". Met name de Sheridan 2-parter episode is nice.

Crusade - Aparte serie, volgend op A Call to Arms. 13 Eps, best aardig om te kijken. Kwaliteit wel beduidend minder. Toch een aantal sterke episodes.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Blind Guardian »

Ik heb alle telefilms buiten het gefaalde legend of the rangers, en een glansrol voor Martin Sheen als soul hunter, river of souls ... Hoe hij zich daar voor had kunnen strikken zal dronken zijn geweest. :lachhuil:
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door X-File »

Een voorwaarde van Sheen was dat ie niet te zwaar onder de make-up kwam te zitten, zodat ie nog herkenbaar zou zijn. Waarschijnlijk was hij gewoon een fan van de serie dat ie mee wilde gaan spelen.

Andere Soulhunters waren W. Morgan Sheppard (welke ook G'Kar's oom speelde en een hele flinke rij aan bijrollen op z'n cv heeft staan) en Wayne Alexander (speelde onder andere ook nog Sebastian, Narn G'Dan een Drakh in S5 en geloof het of niet: een ziel in River of Souls).
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Punisher »

Na "Sleeping in Light" ben ik maar opgehouden. Vond dat een mooie afsluiting en de rest van de films en crusade zijn eigenlijk best slecht. In the beginning heb ik nog aan het einde van S4 gekeken, dat is ook de enige film die echt de moeite waard is.

IOn spoiler tags voor de mensen die S5 nog niet gezien hebben.
Spoiler (weergeven)
Vond het trouwens een beetje jammer dat Sheridan toch nog gered werd door Lorien, had eigenlijk liever gehad dat 'ie gewoon dood was gegaan. Komt nu een beetje over als een comic book waar niemand ooit *echt* dood gaat ... :-/
 
Plaats reactie