"Babylon 5" (1994-1998)

Bespreek hier alle SF films en series waar geen eigen forum voor is

Moderator: Vis

Plaats reactie
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Miriam »

Vis schreef:
CmdrCrichton schreef:Wat een samengeraapt zooitje is deze serie zeg... het enige wat redelijk ok is, is het overkoepelende verhaal... Verder heb ik meer met tranen van het lachen zitten kijken dan iets anders... :lachhuil:
Erg jammer :) Als je zou 's éven langs het lage budget heen zou kijken...
Valt wel op dat als andere met zulke argumenten komen je ze totaal de grond in trapt :roll:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Vis »

Miriam schreef:
Vis schreef:
CmdrCrichton schreef:Wat een samengeraapt zooitje is deze serie zeg... het enige wat redelijk ok is, is het overkoepelende verhaal... Verder heb ik meer met tranen van het lachen zitten kijken dan iets anders... :lachhuil:
Erg jammer :) Als je zou 's éven langs het lage budget heen zou kijken...
Valt wel op dat als andere met zulke argumenten komen je ze totaal de grond in trapt :roll:
Voorbeeld? Ik heb niets tegen lage budgetten, als er een goed verhaal achter zit. Mist een serie beide, dan blijft er niks over he?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door GPS »

Bagger wil ik het niet noemen. Maar de geweldig??? Nou nee. :lachhuil: Heb me met moeite er door heen geworsteld.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Frank »

Er zijn echt wel wat mindere punten aan Babylon 5 (ook naast de lage budgetten en de gevolgen daarvan) maar het verhaal blijft wat mij betreft toch een van de betere :) . De personages werden bijvoorbeeld niet allemaal even briljant/subtiel neergezet, hoewel er wel genoeg positieve voorbeelden te noemen zijn.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Punisher »

Een hoger budget betekent vooral betere special effects. Leuk voor het "ohhh" en "aahhh" effect, maar nou niet iets waar je een serie of film nou voor de tweede of derde keer wilt kijken. Uiteindelijk is het erg oppervlakkig en eigenlijk ook nietszeggend ...
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Blind Guardian »

Nou moet ik eerlijk zeggen dat 'low budget scifi effects' me bij babylon 5 nooit gestoord hebben ... sterker nog vanaf seizoen 2 tot seizoen 4 moest ik gewoon blijven kijken en was het voor mij erg moeilijk om te zeggen 'en nou moet je stoppen want je moet morgen nog werken'. het voelde echt aan als een spannend boek ...
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Vis »

Er is zat mis mee inderdaad :) Maar veel is ook maar net hoe je 't bekijkt.

1. Ze hebben niet echt goed nagedacht over hoe zo'n station er over 250 jaar uit zou zien. Het is in veel opzichten gewoon nog de jaren 90, maar dan met wat "geavanceerde" snufjes (zoals een papieren krant met artikelen naar eigen keuze die je uit de muur kan halen). Hier kun je je aan ergeren, maar het heeft ook zo z'n charmes. Ook is het gewoon met opzet gedaan, en is het niet de bedoeling van de serie om een zo perfect mogelijke toekomstvisie weer te geven, maar is veel gewoon symbolisch; het gaat om het idee dat er meer mogelijk is in die tijd.

2. Het probleem dat veel dingen bij de buitenaardse rassen zijn gewoon niet logisch. Qua uiterlijk, fysologie, hoe ze zich gedragen. Dit is ook voor een groot deel door het beperkte budget. Een ras creëren door ze funky haar te geven is een stuk simpeler dan werkelijk iets unieks verzinnen. Maar ook hier gaat het gewoon om het idee dat er andere rassen zijn.

3. Er zit hele flauw humor in af en toe, waarbij je duidelijk merkt dat het voor de cast veel grappiger was dan voor de kijker. Hier hou ik nooit van, bij geen enkele serie.

4. De hand-to-hand gevechten zijn waardeloos en weinig overtuigend. Zelfs Marcus met z'n Minbari Fighting Pike kan er eigenlijk maar weinig van.

5. Lang niet alle karakters worden inderdaad even goed uitgewerkt, waaronder een aantal regulars. Maar voor de meesten geldt in ieder geval dat ze veranderen door de gebeurtenissen in de serie, en dan is het belangrijkste.

Maar uiteindelijk draait het bij B5 gewoon om het aankaarten van heel wat belangrijke issues over politiek, religie, economie, corruptie, normen en waarden, etc. en dat doen ze erg goed. Dat zijn ook de elementen die een serie tijdloos maken. Veel actie met stoere FX is leuk, misschien ook voor een tweede of derde keer, maar daarna heb je 't echt wel gezien als dat het enige is. En na 5-10-20 jaar dat sowieso lachwekkend. Maar als de serie je steeds weer opnieuw laat nadenken over belangrijke dingen die nog altijd spelen en in iets andere vorm nog steeds relevant zijn...
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door CmdrCrichton »

X-File schreef:Tja, ieder diertje z'n pleziertje. Hoewel ik niet geloof dat je ook daadwerkelijk de serie hebt uitgekeken. Ik zou mij al verbazen als je voorbij S1 gekomen bent.
Ik heb de gehele serie destijds door een aanbieding op dvd gekocht, en ik heb 'm 2 keer gezien... in de hoop dat ik het leuk zou gaan vinden. Dat gebeurde dus helaas niet.
Vis schreef:
CmdrCrichton schreef:Wat een samengeraapt zooitje is deze serie zeg... het enige wat redelijk ok is, is het overkoepelende verhaal... Verder heb ik meer met tranen van het lachen zitten kijken dan iets anders... :lachhuil:
Erg jammer :) Als je zou 's éven langs het lage budget heen zou kijken...
Daar zit voor mij de issue niet zozeer. Zoals ik al zei ik vind het overkoepelende verhaal redelijk en soms zelfs goed. Mijn probleem ligt meer bij de rest, de karakters, de dialogen. Of zoals je zelf al opsomde:
Vis schreef:Er is zat mis mee inderdaad :) Maar veel is ook maar net hoe je 't bekijkt.

1. Ze hebben niet echt goed nagedacht over hoe zo'n station er over 250 jaar uit zou zien. Het is in veel opzichten gewoon nog de jaren 90, maar dan met wat "geavanceerde" snufjes (zoals een papieren krant met artikelen naar eigen keuze die je uit de muur kan halen). Hier kun je je aan ergeren, maar het heeft ook zo z'n charmes. Ook is het gewoon met opzet gedaan, en is het niet de bedoeling van de serie om een zo perfect mogelijke toekomstvisie weer te geven, maar is veel gewoon symbolisch; het gaat om het idee dat er meer mogelijk is in die tijd.

2. Het probleem dat veel dingen bij de buitenaardse rassen zijn gewoon niet logisch. Qua uiterlijk, fysologie, hoe ze zich gedragen. Dit is ook voor een groot deel door het beperkte budget. Een ras creëren door ze funky haar te geven is een stuk simpeler dan werkelijk iets unieks verzinnen. Maar ook hier gaat het gewoon om het idee dat er andere rassen zijn.

3. Er zit hele flauw humor in af en toe, waarbij je duidelijk merkt dat het voor de cast veel grappiger was dan voor de kijker. Hier hou ik nooit van, bij geen enkele serie.

4. De hand-to-hand gevechten zijn waardeloos en weinig overtuigend. Zelfs Marcus met z'n Minbari Fighting Pike kan er eigenlijk maar weinig van.

5. Lang niet alle karakters worden inderdaad even goed uitgewerkt, waaronder een aantal regulars. Maar voor de meesten geldt in ieder geval dat ze veranderen door de gebeurtenissen in de serie, en dan is het belangrijkste.

Maar uiteindelijk draait het bij B5 gewoon om het aankaarten van heel wat belangrijke issues over politiek, religie, economie, corruptie, normen en waarden, etc. en dat doen ze erg goed. Dat zijn ook de elementen die een serie tijdloos maken. Veel actie met stoere FX is leuk, misschien ook voor een tweede of derde keer, maar daarna heb je 't echt wel gezien als dat het enige is. En na 5-10-20 jaar dat sowieso lachwekkend. Maar als de serie je steeds weer opnieuw laat nadenken over belangrijke dingen die nog altijd spelen en in iets andere vorm nog steeds relevant zijn...

Maar wat dat betreft is Babylon 5 nou niet echt een serie die me steeds laat nadenken, tegen die tijd erger ik me er alweer aan of ik lig ik dubbel van het lachen. :{
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Vis »

CmdrCrichton schreef:Maar wat dat betreft is Babylon 5 nou niet echt een serie die me steeds laat nadenken, tegen die tijd erger ik me er alweer aan of ik lig ik dubbel van het lachen. :{
Sorry hoor, maar dan let je toch echt niet op.
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door CmdrCrichton »

Oh jawel hoor, maar ik vind het gewoon te slecht. :)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door GPS »

Het zijn juist die z.g. politieke verwikkelingen die me in deze serie irriteren. Behalve dat ze redelijk voorspelbaar zijn, hoef ik daar geen sci-fi serie voor te zien. Dan komen andere series die hier en nu spelen beter tot hun recht.
Verder ergert het me mateloos dat ik bijna elk seizoen de indruk kreeg dat de makers verwachtten dat de serie gecanceld zou worden en er dus weer een (open) eind aan probeerde te breien.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Vis »

CmdrCrichton schreef:Oh jawel hoor, maar ik vind het gewoon te slecht. :)
Ok, your loss ;)
GPS schreef:Het zijn juist die z.g. politieke verwikkelingen die me in deze serie irriteren. Behalve dat ze redelijk voorspelbaar zijn, hoef ik daar geen sci-fi serie voor te zien. Dan komen andere series die hier en nu spelen beter tot hun recht.
Dat het zo voorspelbaar is was vaak juist het hele punt. Weet je wat ook voorspelbaar is, The West Wing ;) .

Waarom zouden dit soort dingen alleen in fiction, en niet in science fiction voor mogen komen? Het science fiction-genre is juist geschikt, omdat het veel meer vrijheden biedt en je zaken op unieke manieren kunt aankaarten, zonder beperkt te worden door wat er op dit moment bestaat in onze wereld.

Wat wil je dan wél zien in een science fiction-serie? Enkel wat futuristische actie zonder enig verhaal? Bleeh.
GPS schreef:Verder ergert het me mateloos dat ik bijna elk seizoen de indruk kreeg dat de makers verwachtten dat de serie gecanceld zou worden en er dus weer een (open) eind aan probeerde te breien.
Dat viel wel mee. In elk seizoen stond iets anders centraal, wat bij elke serie die ooit gemaakt is het geval is, wat prima overliep naar het seizoen erna. En iets wat vrij uniek is aan B5 is dat er vanaf het begin al werd nagedacht over het totaalplaatje en alles uiteindelijk netjes in elkaar viel.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Blind Guardian »

GPS schreef:Het zijn juist die z.g. politieke verwikkelingen die me in deze serie irriteren. Behalve dat ze redelijk voorspelbaar zijn, hoef ik daar geen sci-fi serie voor te zien. Dan komen andere series die hier en nu spelen beter tot hun recht.
Verder ergert het me mateloos dat ik bijna elk seizoen de indruk kreeg dat de makers verwachtten dat de serie gecanceld zou worden en er dus weer een (open) eind aan probeerde te breien.
Zet hem even in spoiler ...
Spoiler (weergeven)
Neen dat politieke vind ik niet oninteressant sterker nog ik vind een heel interessante wending die staatsgreep op de planeet Aarde, xenofobisch gedrag - en uiteindelijk een dictator die zijn planeet wil opofferen ... Misschien wat te 'verwacht' aan de ene kant aan de andere kant vind het ook leuk, ook leuk om te zien dat niet eens de 'aardlingen' zijn die aardig en vriendelijk en lief zijn zoals ze vaak in andere series worden neergezet, waar het meestal de aliens zijn die heibel zorgen .... Neem nou al film 'in the beginning' waar door ene misverstand de mensheid bijna uitgegroeid is .... , maar iedereen zijn ding ...
 
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door GPS »

Vis schreef:
GPS schreef:Het zijn juist die z.g. politieke verwikkelingen die me in deze serie irriteren. Behalve dat ze redelijk voorspelbaar zijn, hoef ik daar geen sci-fi serie voor te zien. Dan komen andere series die hier en nu spelen beter tot hun recht.
Dat het zo voorspelbaar is was vaak juist het hele punt. Weet je wat ook voorspelbaar is, The West Wing ;) .

Waarom zouden dit soort dingen alleen in fiction, en niet in science fiction voor mogen komen? Het science fiction-genre is juist geschikt, omdat het veel meer vrijheden biedt en je zaken op unieke manieren kunt aankaarten, zonder beperkt te worden door wat er op dit moment bestaat in onze wereld.

Wat wil je dan wél zien in een science fiction-serie? Enkel wat futuristische actie zonder enig verhaal? Bleeh.
Hmm, maar in The West Wing wisten ze er wat van te maken.
Natuurlijk mag het SF voorkomen, maar dan moet je er ook wat mee doen en je "vrijheden"niet beperken tot wat make up en special effects.
Een film zonder verhaal, in welk genre dan ook, moet nog uitgevonden worden, dus ik zou niet weten hoe dat is. Maar het zou in sommige gevallen (niet alleen SF) best eens een vooruitgang kunnen zijn.
Vis schreef:
GPS schreef:Verder ergert het me mateloos dat ik bijna elk seizoen de indruk kreeg dat de makers verwachtten dat de serie gecanceld zou worden en er dus weer een (open) eind aan probeerde te breien.
Dat viel wel mee. In elk seizoen stond iets anders centraal, wat bij elke serie die ooit gemaakt is het geval is, wat prima overliep naar het seizoen erna. En iets wat vrij uniek is aan B5 is dat er vanaf het begin al werd nagedacht over het totaalplaatje en alles uiteindelijk netjes in elkaar viel.
Meen je dat werkelijk??? :?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Vis »

GPS schreef:Natuurlijk mag het SF voorkomen, maar dan moet je er ook wat mee doen en je "vrijheden"niet beperken tot wat make up en special effects.
Ik snap 't niet meer. Er wordt toch zat gedaan met o.a. politiek in B5? Hele seizoenen draaien erover. Het speelt zich alleen niet af in de West Wing, of in ons bestaande universum, maar in een fictief universum met andere rassen, elk met hun eigen politieke systemen, etc. Heeft verder niks met make-up en FX te maken.
GPS schreef:Een film zonder verhaal, in welk genre dan ook, moet nog uitgevonden worden, dus ik zou niet weten hoe dat is. Maar het zou in sommige gevallen (niet alleen SF) best eens een vooruitgang kunnen zijn.
Met "zonder verhaal" bedoel ik een slecht, nietszeggend of weinig diepgaand verhaal. Neem iets als Painkiller Jane of Bionic Woman. Gebeurt weinig, komen weinig belangrijke issues in terug, het gaat alleen om wat cool tech showen en dat is 't wel. In B5 zit toch echt wel een goed verhaal met veel diepgang.
GPS schreef:
Vis schreef:
GPS schreef:Verder ergert het me mateloos dat ik bijna elk seizoen de indruk kreeg dat de makers verwachtten dat de serie gecanceld zou worden en er dus weer een (open) eind aan probeerde te breien.
Dat viel wel mee. In elk seizoen stond iets anders centraal, wat bij elke serie die ooit gemaakt is het geval is, wat prima overliep naar het seizoen erna. En iets wat vrij uniek is aan B5 is dat er vanaf het begin al werd nagedacht over het totaalplaatje en alles uiteindelijk netjes in elkaar viel.
Meen je dat werkelijk??? :?
Ja. Is het je nooit opgevallen dat er veel dingen in S1 al worden opgezet die in alle volgende seizoen steeds weer terugkomen en verder worden uitgewerkt? En dan bedoel ik niet een simpele verwijzing waardoor ze net doen alsof het altijd al zo bedoeld was (uche, Enterprise, uche).
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door GPS »

1.B5 is niet onaardig. Maar geen hoogvlieger. De ideeën komen niet echt uit de verf. Ik heb, in tegenstelling tot jij blijkbaar, het gevoel dat ik kijk naar een serie die wel potentie heeft maar gebukt gaat onder het feit dat ze elk moment gecanceld kan worden. Dan blijft er alleen wat make-up en effecten over. Begrijp me goed, ik val niet over low budget zaken. In tegendeel, als zoon van een toneelmeester kan ik genieten van oplossingen die zijn bedacht bij gebrek aan geld of techniek.

2. Het feit dat de sommige karakters door ander acteurs werden vervangen helpt ook niet.

3. de absolute misser: dat gedachtelezen gedoe.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door X-File »

S5 was jammer. Pas in S4 ging men zich zorgen maken over cancellation, S5 zou oorspronkelijk geheel gaan over het terug winnen van de Earth Alliance. Nu werd de Shadow War afgeraffeld halverwege S4 en de rest van het seizoen ging over de Earth Alliance Civil War.

Wordt nog eens extra duidelijk dat de S4 afsluiter een last-minute episode was, men kreeg net te horen dat ze nog een seizoenetje door mochten gaan, dus de geplande serie afsluiter "Sleeping in Light" werd verschoven naar het einde van S5, en "Deconstruction of Falling Stars" werd er tussen geplakt.

Over het algemeen is er (zeer) goed nagedacht over elke episode. Vooral in S1 is het interessant om naar de B-plotjes te kijken, want 99% van de tijd is het belangrijk voor een latere aflevering. Neem de episode TKO: een knok/boks aflevering? WTF? Echter...

* Ivanova's b-plot was relevant voor karakter ontwikkeling.
* Men leerde iets over hoe aliens de mensheid zien.
- Dit laatste vooral is belangrijk voor wanneer de Earth Alliance Civil War goed losbarst.

Well... in the end... ik zal mij er bij moeten neerleggen dat niet iedereen B5 waardeert. Prima, ik ga geen 3rd-esque discussie uitlokken, dat heeft toch geen zin. ;)
Laatst gewijzigd door X-File op 26 apr 2011, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Blind Guardian »

Jammer ;(
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door GPS »

Tja, het zal wel aan mij liggen. Ten eerste kijk ik anders dan de gemiddelde kijker naar toneel, tv en films. Dat is niet neerbuigend bedoeld, maar dat komt omdat ik zowat ben opgegroeid achter het toneel. Als je de trucjes waarmee bepaalde suggesties worden opgewekt of het publiek in een bepaalde richting wordt gestuurd met de paplepel krijgt ingegoten, dan raak je dat niet meer kwijt. Je blijft elke voorstelling, film, tv in de eerste plaats technisch bekijken. Dat technisch moet je heel ruim nemen. Voor welk publiek is het bestemd, wat zijn de technische middelen, moet er een boodschap worden uitgedragen of is het alleen bedoeld als inkomstenbron etc.

Dat is ook wel eens jammer. Het lukt me namelijk zelden of nooit om eens echt van een voorstelling of iets dergelijks te genieten. Ik zit het altijd te analyseren. Technisch dan, niet "kunst kritisch" of zo.

Een tweede punt wat deze discussie moeilijk maakt is, dat wat mij tegenstaat, door andere, Vis bijvoorbeeld, gewaardeerd wordt.
Het is zo'n discussie waarbij de ene partij zegt:"groen is een mooie kleur, want het is groen" en de andere partij zegt "groen is lelijk, want het is groen". Waarbij beide partijen best valide argumenten kunnen hebben en het daarmee, wat is lleuk en wat is niet leuk discussie ontstijgt zonder er uit te komen.

Overigens, vind ik B5 beslist niet slecht, maar geen topper.

Enne Vis: nou niet zeggen dat je groen wel mooi vindt. :*)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Vis »

Ik hou meer van blauw :P
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door GPS »

Kijk!! Zie je nou wel! :*)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Vis »

Maar afgezien van het wel of niet goed vinden van de manier waarop men acteerde/zaken presenteerde, voor mij was 't in ieder geval elke episode en elk seizoen toch wel overduidelijk wat de boodschap was, en ging er heel wat werk in het opzetten en uitdragen daarvan. Daar is verder weinig subjectiefs aan.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door GPS »

Tja, ik bedoelde eigenlijk wat anders. Maar eerlijk gezegd staat mijn hoofd nu niet naar een discussie.
Eigenlijk jammer, want die probeerde ik wel uit te lokken. Echter als wij tweeën de enige zijn en het mij niet lukt, blijft er weinig over.
Wel zonde, ik had graag seizoen en desnoods deel voor deel bediscussieerd en de verschillen in de manier waarop wij er tegenaan kijken blootgelegd. Zal moet wachten tot een andere keer.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Vis »

Is goed :)

Gisteren trouwens War Without End gezien, de time travel ark waarbij alle verhalen van de eerste drie seizoenen zo'n beetje bij elkaar komen, en het grondwerk wordt gelegd voor de rest van de serie: AWESOME!
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Frank »

War Without End is echt een van de prachtafleveringen van Babylon 5 en zeker één van de beste tijdreisafleveringen in sf. Echt de hele serie komt hier samen. Het verdwijnen van Babylon 4 en het verschijnen hiervan in seizoen 1. Het eindigen van de Shadowoorlog duizend jaar eerder; de ware reden van het eind van de Minbari-oorlog tien jaar voor het begin van de serie. Begin seizoen 2 wordt die reden ook al gegeven maar nu valt echt alles op z'n plaats :) . Noem maar op en het heeft er wel mee te maken.

Het zijn wel deze afleveringen waarom ik van Babylon 5 hou. En de seizoenen 3 en 4 zitten er vol mee; hele afleveringen waarin het plot weer behoorlijke sprongen maakt. Misschien dat de Centauri keizer begin seizoen 4 wat subtieler neergezet had kunnen worden, maar och, daar kijk ik bij deze serie dan weer net wat makkelijker overheen. De series durft behoorlijke risico's te nemen en meestal pakt het goed uit.
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Galenfuinion »

Wat een discussie. Ik wilde enkel een gezamenlijke rewatch starten haha.

Maar aan de comment van GPS te zien is er wel animo voor. Een nieuw subforum, ipv de te sluiten Heroes en 4400?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door GPS »

Galenfuinion schreef:Wat een discussie. Ik wilde enkel een gezamenlijke rewatch starten haha.

Maar aan de comment van GPS te zien is er wel animo voor. Een nieuw subforum, ipv de te sluiten Heroes en 4400?
Dit is tenslotte een forum. Discussie over zaken die ons allemaal interesseren is één van de hoofdpunten van een forum.
Voorwaarde is dan wel, dat het niet allemaal met elkaar eens zijn en daar voor uit durven komen. Ik heb weleens het idee, dat men dat niet altijd durft. Komt misschien omdat je op veel internetforums wordt verketterd, afgebrand en bedreigt als je een afwijkende mening hebt, of om vriendschappen niet in de waagschaal te stellen? Zou jammer zij als die "angst" hier ook zou binnen sluipen.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Punisher »

Weet wat me nou al een tijd dwars zit?

Die mokken in Babylon 5. Deze:
Afbeelding

De onderkant is een stuk breder, en bij normaal drinken blijft er dan vloeistof achter, die er dan in 1 keer uit komt plotsen bij een bepaalde hoek, niet erg handig. Dit is ook waarom zo goed als alle mokken aan de onderkant iets dunner zijn.

Het kan ook zo zijn dat er een tweede rechte mok "verborgen" zit in de mok. In dat geval heb je dit probleem niet, maar wel wat verspild martiaal

Ik vraag me af of de acteurs steeds met deze onhandige mokken aan het worstelen waren, of dat er simpelweg geen vloetstof in zat om .. ongelukken ... te voorkomen, of dat er stiekem toch een mok in verborgen zat.

Er is trouwens wel een voordeel aan deze vorm, dit lijkt me een stuk stabieler! De meeste mokken zijn aan de onderkant zelfs dunner dan aan de bovenkant, dat drinkt makkelijk, maar is natuurlijk niet de stabielste vorm.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Ace of Spades »

Punisher schreef:Weet wat me nou al een tijd dwars zit?

Die mokken in Babylon 5. Deze:
Afbeelding

De onderkant is een stuk breder, en bij normaal drinken blijft er dan vloeistof achter, die er dan in 1 keer uit komt plotsen bij een bepaalde hoek, niet erg handig. Dit is ook waarom zo goed als alle mokken aan de onderkant iets dunner zijn.

Het kan ook zo zijn dat er een tweede rechte mok "verborgen" zit in de mok. In dat geval heb je dit probleem niet, maar wel wat verspild martiaal

Ik vraag me af of de acteurs steeds met deze onhandige mokken aan het worstelen waren, of dat er simpelweg geen vloetstof in zat om .. ongelukken ... te voorkomen, of dat er stiekem toch een mok in verborgen zat.

Er is trouwens wel een voordeel aan deze vorm, dit lijkt me een stuk stabieler! De meeste mokken zijn aan de onderkant zelfs dunner dan aan de bovenkant, dat drinkt makkelijk, maar is natuurlijk niet de stabielste vorm.
Dat eruit klotsen valt wel mee hoor. Dit soort mokken worden vaak op schepen gebruikt, omdat ze zo stabiel staan zeker in combinatie met een antisliplaag op de bodem.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: "Babylon 5" (1994-1998)

Bericht door Punisher »

^ Oh, dat is wel interessant Als je de mok schuin houd krijg je een soort driehoek, je zou verwachten dat je dat dan *erg* voorzichtig moet drinken ...
Plaats reactie