Nieuwe totaal box.

Picard, Data, Riker... "The sky is the limit".

Moderator: Dark*staR

Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door GPS »

Greetje schreef:Ik ken TOS nog niet, maar is het zo dat TNG dan werkelijk letterlijk verhaaltjes uit TOS heeft gecopieëerd, of is het meer zo dat de stijl van TNG het zelfde is als TOS?
Ik vind een verwante stijl of echt kopiëren namelijk nogal een heel groot verschil.
Nee, de verhaaltjes zijn niet gekopieerd. Oké, een enkele keer hebben ze teruggegrepen op een eerdere plot. Maar daar blijft het bij. Zou ook moeilijk kunnen. TOS is drie seizoenen lang en TNG zeven. Wel is de stijl overgenomen. Maar ja het is dan ook een spin-off
Gebruikersavatar
Greetje
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 mei 2003, 00:59
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Greetje »

Ow dus voor mij de moeite waard om beide series te hebben.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door GPS »

Greetje schreef:Ow dus voor mij de moeite waard om beide series te hebben.
Dat weet ik niet. Ik ben ouder dan de rest hier en opgegroeid met TOS. Alleen al door de herinneringen aan die tijd kan die serie, wat mij betreft, niet stuk. Niet iedereen hier is dat met me eens. Het is iets wat je zelf zult moeten bepalen.
Wat TNG betreft. Als fervent liefhebber van TOS vond ik dat, in het begin, maar niets. En het heeft zeker een aantal zwakke afleveringen. Maar je kunt niet die series tegen elkaar uitwisselen.
Of je ze alle twee wilt hebben zul je zelf moeten bepalen.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Master Vanhu Botie »

Ik ben ook opgegroeid met TOS en toentertijd was dat top-SF. Als je het nu terug kijkt is het onvermijdelijk dat je je een beetje ergert aan de kartonnen decors en de wat lame aliens, maar in die tijd waren er nog bijna geen special effects. Dat op- en neerstralen van mensen vond ik toen spectaculair en je moet alles op dat gebied in z'n eigen tijdsframe plaatsen.
Toen TNG op de buis kwam was ik meteen weg ervan. Moderne SF, leukere decors, flashier ruimteschepen, enz. en dat volgens het format van mijn op dat moment all time favoriete serie (nu nog is TNG mijn favoriete ST-serie, btw). Mijn geluk kon niet op.
Nu is het niet dat TOS geen zwakke afleveringen kent, die zijn er ook, maar zoals GPS zei: van TOS zijn maar drie seizoenen gemaakt en van TNG zeven. Originaliteit wordt moeilijker met de tijd.

Dit alleen maar om te illustreren dat er voor elke mening wel een tegengestelde mening bestaat. In een ding heeft GPS echter 100% gelijk: je mag en kan deze beide series niet met elkaar vergelijken wegens het grote tijdsverschil ertussen, maar welke je liever hebt/ziet moet je zelf uitmaken. Of je ze beiden in huis wil halen zul je idd zelf moeten bepalen.

Deze website kan je helpen met je keuze :Y)
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Nemesis »

Je ziet wel dat de eerste seizoen gebaseert zijn op TOS. Zelfde soort verhalen, zelfde schrijfwijze etc. Alleen andere karakters, en dan werkte toch niet zo goed.

Er zijn teenkrommende momenten. Maar zie het ook zo, Beide zijn wel Star Trek. Hoe veel ze ook niet op elkaar lijken. Ze hebben ieders hun eigen sfeer, hun plus en minpunten maar zijn allemaal gebaseerd op star trek. Zelfs DS9, VOY en ENT. Dat is de connectie.

Ze hebben allemaal warp drive, klingons, romulans, vulcans, the federation, phasers etc.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door GPS »

Tja, je moet er bij mij natuurlijk wel rekening mee houden dat ik altijd anders naar films en toneelvoorstellingen kijk dan de meeste mensen. Mijn vader was decorbouwer/toneelmeester met als gevolg dat ik altijd kijk hoe iets is opgebouwd. Zowel qua decor als bepaalde zaken die moeilijk in beeld te brengen zijn. Bijvoorbeeld hoe gaat men op het toneel het probleem oplossen als er iemand uit een vliegtuig valt, of - zowel op toneel, als in de film - als iemand uren zit na te denken enz. Als ik dat gezien heb, accepteer ik hoe het eruit ziet. Ik ben dan tevreden of ontevreden met de oplossing en dat veranderd dan niet meer.

Zo kijk ik tegen TOS aan als een low budget productie uit een tijd dat special effects nog in de kinderschoenen stonden. Zo beoordeel ik ook hun decors.

Je moet me dan ook nooit vragen wat voor soort decors er in een bepaalde scene werden gebruikt en hoe ik de acteurs in die scene vond. Ik kan je dan alleen antwoord geven op één van de twee vragen. Niet in combinatie met elkaar.
Gebruikersavatar
Greetje
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 mei 2003, 00:59
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Greetje »

Ik ben van 1977, dus ook niet meer de jongste :*)

TOS ken ik nog niet, maar wat ik er zo van zie op de link en van de paar lange films die ik ken, spreekt het me wel aan.
TNG is bij mij favoriet. Die torent ver boven de andere series uit. Of TOS die 1e plaats van TNG bij mij inneemt kan ik nog niet voorspellen. Maar ik denk wel dat het minstens gelijk aan TNG of op de 2e plaats kan komen.

Decours, tja ik heb m'n eigen fantasie en ben niet zo snel afgeleid als iets kartonnig oogt. Het kan me wel storen zoals sommige computeranimaties mislukken in hun 3d effecten, of wanneer de bewegingen te kunstmatig en te stijfjes ogen uit een computeranimatie, maar dat staat los van TNG.

Ik vind het overtuigende rollenspel van de acteurs belangrijker dan het decor.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door GPS »

Greetje schreef:Ik ben van 1977, dus ook niet meer de jongste :*) .
Hmm, mijn zoons zijn ouder.
Greetje schreef:TOS ken ik nog niet, maar wat ik er zo van zie op de link en van de paar lange films die ik ken, spreekt het me wel aan.
TNG is bij mij favoriet. Die torent ver boven de andere series uit. Of TOS die 1e plaats van TNG bij mij inneemt kan ik nog niet voorspellen. Maar ik denk wel dat het minstens gelijk aan TNG of op de 2e plaats kan komen.
Bedenk wel dat die films jaren na de serie zijn gemaakt. Dat is echt te zien. Zowel in de techniek, als in de verhalen.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Master Vanhu Botie »

Greetje schreef:Ik ben van 1977, dus ook niet meer de jongste :*)
Snotneus :*)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door GPS »

Master Vanhu Botie schreef:
Greetje schreef:Ik ben van 1977, dus ook niet meer de jongste :*)
Snotneus :*)
Dat zegt hij. :lol: Broekie.
Gebruikersavatar
Greetje
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 mei 2003, 00:59
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Greetje »

GPS schreef: Bedenk wel dat die films jaren na de serie zijn gemaakt. Dat is echt te zien. Zowel in de techniek, als in de verhalen.
Dat begrijp ik. Bedankt voor deze hint.
Maar ik weet vrijwel zeker dat de oudere series zowel van TOS en TNG bij mij het hoogst aangescreven is.

Ik kan niet goed zeggen waarom ik zo van het oude hou.
Voyager had ook wel veel leuke afleveringen en toch hebben die oudere series iets wat de nieuwere niet meer hebben qoa sfeer of zo.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Punisher »

GPS schreef:
Master Vanhu Botie schreef:
Greetje schreef:Ik ben van 1977, dus ook niet meer de jongste :*)
Snotneus :*)
Dat zegt hij. :lol: Broekie.
Afbeelding


:p
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Master Vanhu Botie »

:')
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door GPS »

Punisher schreef:
GPS schreef:
Master Vanhu Botie schreef:
Greetje schreef:Ik ben van 1977, dus ook niet meer de jongste :*)
Snotneus :*)
Dat zegt hij. :lol: Broekie.
Afbeelding


:p
Hé!! Een beetje respect voor mijn grijze haren! :lachhuil: Zolang ik ze nog heb.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Miriam »

GPS schreef:
Punisher schreef:
GPS schreef:
Master Vanhu Botie schreef:
Greetje schreef:Ik ben van 1977, dus ook niet meer de jongste :*)
Snotneus :*)
Dat zegt hij. :lol: Broekie.
Afbeelding


:p
Hé!! Een beetje respect voor mijn grijze haren! :lachhuil: Zolang ik ze nog heb.
Jij bent dan ook de linker
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Dark*staR »

Allemaal te jong om ontopic te kunnen blijven :lachhuil:
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door GPS »

Het was ook een poging om de mod in jou wakker te maken. Zodat je ons weer zou verblijden met je aanwezigheid. O-)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Blind Guardian »

GPS schreef:Het was ook een poging om de mod in jou wakker te maken. Zodat je ons weer zou verblijden met je aanwezigheid. O-)
Nou volgens mij heb ik hem gisteren nog in het echt gezien ... Doch de mods en admins een beetje nalatig zijn de laatste tijd ...


Pretenderen ze een leven te hebben (?)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Miriam »

Nee ze zijn gewoon te lui of kijken allemaal naar TNG Erg slechte poging om ontopic te blijven maar toch te spammen :lachhuil:
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Dark*staR »

GPS schreef:Het was ook een poging om de mod in jou wakker te maken. Zodat je ons weer zou verblijden met je aanwezigheid. O-)
Dat doe ik graag :)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Miriam »

Dark*staR schreef:
GPS schreef:Het was ook een poging om de mod in jou wakker te maken. Zodat je ons weer zou verblijden met je aanwezigheid. O-)
Dat doe ik graag :)
Het is goed om je er weer bij te hebben. Dit forum begon al bijna saai te worden.
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door el spoque »

Met al die posts op de TOS of ander threads, en gezien mijn nick, zouden jullie het misschien niet denken, maar ik wil hier toch nog even meegeven dat TNG mijn favoriete reeks is. En dan bedoel ik niet alleen van ST, maar gewoon : mijn aller favorietste (euh) reeks. :*)

ziezo
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Miriam »

Zo dat lucht op of niet dan?
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door el spoque »

yep.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door X-File »

Zo zo, dat je hier zo uit de kast komt om je liefde voor TNG te proclameren, dapper hoor!
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door el spoque »

zo bennek.

Brave, and emo-nerd. :+
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Dark*staR »

Gefeliciteerd met beide :*)

Afgelopen tijd wel weer een paar afleveringen van TNG gezien, maar ik kan niet zeggen dat mijn behoefte om de afleveringen in een al dan niet nieuwe box is toegenomen.
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door el spoque »

Dark*staR schreef:Gefeliciteerd met beide :*)

Thanx ! :nanana:
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door Miriam »

el spoque schreef:zo bennek.

Brave, and emo-nerd. :+
Afbeelding
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Nieuwe totaal box.

Bericht door X-File »

Down the highway, not across the street.
Plaats reactie