( 5.18 ) Cause and Effect

Picard, Data, Riker... "The sky is the limit".

Moderator: Dark*staR

Gesloten

Vinden jullie Cause and Effect een goede eps?

Ja, want...
8
89%
Nee, want...
0
Geen stemmen
Pff, doet me eigenlijk weinig
1
11%
 
Totaal aantal stemmen: 9

Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

( 5.18 ) Cause and Effect

Bericht door Nebulaguy »

Een van mijn favoriete flashback-eps die een flinterdun verhaaltje bevat:

decompressie van shuttlebays
of
plasma-uitstoot

Maar wat vinden jullie ervan, voor mij was het een van de eps die ik zalig goed vond terug in 1992, en nu vanavond nog eens terug ga bekijken op BBC2.

Meningen?
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Cause and Effect is één van de TNG afleveringen die ik het meest gezien heb.
Het verhaal is niet echt speciaal, maar vooral de botsing tussen de hedendaagse trek en die van de TOS movie era interesseert me.
Enterprise-D vs. de verouderde Bozeman, die later nog een keer bij naam genoemd wordt in First Contact. (had iets te maken met de geboorteplaats van Berman d8 ik...)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Een opmerking. Het einde was nogal KUT zeg. Er zaten misschien iets teveel 'cause-and-effects' in denk ik. Het einde had van mij BEST wel goed belicht worden. IK wil weten of die 'Frasier' captain nog trauma's heeft overgehouden aan het feit dat ie nu definitief de tijdreis heeft gemaakt naar de jaren 70 van de 24e eeuw!!!

In TNG wordt zo'n enorm slecht einde niet afgekraakt. In Voyager daarentegen wordt zo'n einde compleet de grond ingestampt. Neem als voorbeeld de 'vergeten Borg baby'.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

oh, ik wil dit einde ook wel voor je afkraken hoor als je daar erg veel waarde aan hecht. Ik denk dat het 'afkraakprobleem' ontstaat door het feit dat er in TNG veel minder van dit soort zaken voorkomen dan in VOY. Het is idd wel waar, aan de andere kant, de ep ging niet om de captain maar om de crew van de enterprise die hiermee om moest gaan. Nu is het zo dat dit de eerste star trek ep is die ik ooit gezien heb en ik heb zelf een hele tijd in de veronderstelling geleefd dat het deel 1 van een tweedelige ep was (geen internet, geen verstand van star trek, kortom toen ik nog jong en onervaren was op star trek gebied ofwel lang geleden). Dat zegt genoeg over het redelijk 'open einde' van deze ep, wat misschien idd niet het sterkste punt is van TNG.

Er is een andere vraag die ook naar voren gehaald moet worden over deze ep, herinneren de enterprise bemanningsleden zich nou wel of niet hoevaak ze dit meegemaakt hebben. Het zou zo moeten zijn dat ze zich alleen de laatste keer moeten herinneren, ook hier wordt naar mijn mening te weinig aandacht aan besteed.

Echter, ENT is nu op tv en zou hebben moeten leren van al deze foutjes en fouten uit het verleden, wat duidelijk niet het geval is, en ik ga persoonlijk lekker door met afkraken totdat het niet meer nodig is, ofwel, totdat de serie dusdanig beter is geworden dat je kan leven met de foutjes die gemaakt worden. Want, jah ojee dit is heiligschennis, ook DS9 was niet foutvrij hoor, tuurlijk niet, dat kan niet (zelfs west wing is niet foutvrij).
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

captain crash schreef:Dat zegt genoeg over het redelijk 'open einde' van deze ep, wat misschien idd niet het sterkste punt is van TNG.
Het liet wel de ruimte voor een vervolg en die is er dacht ik ook gekomen in de vorm van een boek over de USS Bozeman en z'n bemanning.
Er is een andere vraag die ook naar voren gehaald moet worden over deze ep, herinneren de enterprise bemanningsleden zich nou wel of niet hoevaak ze dit meegemaakt hebben. Het zou zo moeten zijn dat ze zich alleen de laatste keer moeten herinneren, ook hier wordt naar mijn mening te weinig aandacht aan besteed.
Ze leken vrij verrast te zijn toen ze er op het einde achter kwamen dat ze 17 dagen doorgebracht hadden in die loep...
Ik denk niet dat ze exact het aantal keer kunnen herinneren.

Een andere opmerking over de aflevering: Zou Starfleet na 17 dagen niet willen weten wat er met de Enterprise is gebeurt? 17 dagen lang geen contact hebben is wel erg lang.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ja ok, maar hoe kun je een bericht in die timeloop sturen, Starfleet kon niet eens weten dat ze in zo'n soort anomalie verzeild waren geraakt he. Volgens mij is zo'n loop onzichtbaar van de buitenkant en is het dus zeer moeilijk om een bericht naar binnen te versturen.

Vandaar dat volgens mij de E-D nog niets van Starfleet gekregen heeft, en dan moet je er ook niet over ongerust zijn, of wel?
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Niet dat alleen, maar de Enterprise's missie blijft het onbekende verkennen. Dus Starfleet heeft in principe geen reden om contact op te nemen, omdat zij denken dat ze toch 'gewoon' aan het verkennen zijn.


Zomaar een idee hoor :)
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ik denk hetzelfde, dat we het niet TE ver mogen zoeken. Ik weet zelfs niet om de hoeveel tijd ze contact opnemen met Starfleet, het is en blijft hun vlaggeschip, nietwaar.
Gebruikersavatar
MelliW
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:05
Contacteer:

Bericht door MelliW »

captain crash schreef:oh, ik wil dit einde ook wel voor je afkraken hoor als je daar erg veel waarde aan hecht. Ik denk dat het 'afkraakprobleem' ontstaat door het feit dat er in TNG veel minder van dit soort zaken voorkomen dan in VOY. Het is idd wel waar, aan de andere kant, de ep ging niet om de captain maar om de crew van de enterprise die hiermee om moest gaan. Nu is het zo dat dit de eerste star trek ep is die ik ooit gezien heb en ik heb zelf een hele tijd in de veronderstelling geleefd dat het deel 1 van een tweedelige ep was (geen internet, geen verstand van star trek, kortom toen ik nog jong en onervaren was op star trek gebied ofwel lang geleden). Dat zegt genoeg over het redelijk 'open einde' van deze ep, wat misschien idd niet het sterkste punt is van TNG.
Had gekund, maar in principe is de crew van de Enterprise nog steeds het belangrijkste van de serie hè? Enige toelichting was leuk geweest, maar niet persé noodzakelijk.
Er is een andere vraag die ook naar voren gehaald moet worden over deze ep, herinneren de enterprise bemanningsleden zich nou wel of niet hoevaak ze dit meegemaakt hebben. Het zou zo moeten zijn dat ze zich alleen de laatste keer moeten herinneren, ook hier wordt naar mijn mening te weinig aandacht aan besteed.
Waarom zouden ze zich alleen de laatste keer moeten herinneren? Het werd toch redelijk duidelijk dat ze dit "meerdere keren" al hadden meegemaakt. Het enige wat ik vreemd vond is dat de mensen van de bozeman er zo lang hadden ingezeten, ter vergelijking met de Enterprise. Al kan hier deels natuurlijk Data de oorzaak voor geweest zijn.

Prima aflevering over het algemeen, origineel, spannend, en redelijk diepgaand, wat wil je nog meer?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

een goeie ds9ep
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

een goeie ds9ep
Dat vind ik echt flauw, een goede TNG eps is dus ondergeschikt aan een goede DS9, pff, aan zo'n discussie wil ik zelfs niet meedoen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

er wordt alleen gevraagd wat ik liever heb en daar geef ik antwoord op, dat dat toevallig een beetje stokend is richting een ander topic kan ik niet helpen.

eigenlijk is er iets dat ik nog liever heb: heel veel goede west wing eps :)
Gebruikersavatar
MelliW
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:05
Contacteer:

Bericht door MelliW »

captain crash schreef:een goeie ds9ep
Keep on dreaming =)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Oh, zal ik zeker doen, ben blij dat ik dat nog kan
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Nebulaguy schreef:Ik denk hetzelfde, dat we het niet TE ver mogen zoeken. Ik weet zelfs niet om de hoeveel tijd ze contact opnemen met Starfleet, het is en blijft hun vlaggeschip, nietwaar.
Een schip dat het onbekende ontdekt dat tevens het vlaggeschip is van de Federation.
Natuurlijk houdt Starfleet nauwgezet in de gaten waar alle schepen zich precies bevinden. Anders zou het een waardeloze organisatie zijn.
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

de eerste keer dat ik die ep zag had ik zoiets alsvan "HE! hij begint steeds overnieuw dat klopt niet, KUT TV!" tot op de 3e keer als de crew last van deja'vou krijgt toen vond ik het erug interessant worden.

Het is BTW op het moment wel 1 van mijn favo eps.
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

22339 schreef:de eerste keer dat ik die ep zag had ik zoiets alsvan "HE! hij begint steeds overnieuw dat klopt niet, KUT TV!" tot op de 3e keer als de crew last van deja'vou krijgt toen vond ik het erug interessant worden.

Het is BTW op het moment wel 1 van mijn favo eps.
zoiets had ik dus ook :-P
ep was verder wel goed, leuk dat ze elke keer een andere cammera positie hadden 8-)
Gesloten