(5.23) I, Borg

Picard, Data, Riker... "The sky is the limit".

Moderator: Dark*staR

Wat vinden jullie van I, Borg?

Goed, want....
7
88%
Slecht, want....
0
Geen stemmen
Pff, het doet me weinig
1
13%
 
Totaal aantal stemmen: 8

Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

(5.23) I, Borg

Bericht door Nebulaguy »

Episode 223
Stardate 45 854.2
5/11/1992



Picard sends an Away Team to investigate the wreckage of a small craft, where they find the only survivor is an adolescent Borg. The Captain initially shows no sign of wanting to help, however, Beverly eventually persuades to beam the creature aboard in spite of the fact that his presence on the ship could alert the rest of his race. Back on board the Enterprise, Beverly disconnects the command center that allows the Borg to communicate with the rest of his race. Troi senses anger in Picard, who was kidnapped by the Borg, but he refuses to discuss his feelings. However, those feelings become apparent when Beverly discovers that her new patient's brain implants have been damaged and asks Picard if Geordi can construct new ones. Picard realizes that if Geordi can tamper with the command structure of this Borg's brain, he can destroy the entire race through their interconnected network.

Beverly is shocked that Picard would use the creature she is trying to heal to kill. However, the rest of the crew agrees with the Captain, citing the race's history of warlike activity against the Federation. Later, the Borg wakes up confused and disoriented after being disconnected from the collective whole.

In the science lab, Geordi and a reluctant Beverly attempt to communicate with the Borg so that Geordi can learn more about the command pathways in his brain. As they talk, they find this Borg is harmless and innocent — unlike the other Borg they have met. They name him Hugh, and Geordi begins having second thoughts about programming the creature to destroy his race. When he tells this to Guinan, she reacts with fear and anger. Later, Picard and Riker discover that a Borg rescue vessel is headed their way.

Guinan visits Hugh and angrily tells him how the Borg destroyed her race, but the creature actually shows sympathy toward her plight. Later, Geordi tells Picard he is having second thoughts about using Hugh to destroy the Borg, but Picard will have none of it — until Guinan convinces him to talk with Hugh himself. Hugh immediately recognizes Picard as Locutus, the creature Picard became when the Borg kidnapped and tried to assimilate him. However, Picard is surprised to discover that unlike the rest of the Borg, Hugh is exhibiting human emotions.

Persuaded by his encounter with Hugh, Picard abandons his plan to destroy the Borg. Instead, he offers Hugh the choice of either returning to the crash site to be rescued or remaining on board the Enterprise permanently. Hugh is tempted by the offer to stay with his new friends, but opts to be returned to the crash site to ensure the safety of the Enterprise. He exchanges sad goodbyes with the crew before Geordi returns with him to the crash site. There, he tells Geordi he does not want to forget his experiences through re-assimilation. As Geordi watches the Borg rescue party reclaiming their lost brother, Hugh meets his eyes, offering hope that he will remember their friendship.


Deze eps komt nu vrijdag 3 oktober op BBC 2 om 19h45.

Ps: iemand die plaatjes heeft mag ze altijd posten hoor.

edit: uur van uitzending was verkeerd. Thx Frank!
Laatst gewijzigd door Nebulaguy op 27 sep 2003, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: (5.23) I, Borg

Bericht door Frank »

Nebulaguy schreef:Deze eps komt nu vrijdag 3 oktober op BBC 2 om 18h45.
De aflevering komt om 19:45 ;) .
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Mooie aflevering
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

En zo goed onderbouwd ook. :{
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Dank je Crichton voor je reactie, nog een geluk dat er nog zijn die wel eens wat meer willen lezen dan ja, is goed en nee, is slecht reacties.

Maar ondertussen staat er hier wel nog geen enkele serieuze reactie, dacht toch niet dat dat zo moeilijk was?
Gebruikersavatar
Peti
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7308
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:03
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Re: (5.23) I, Borg

Bericht door Peti »

Nebulaguy schreef:Ps: iemand die plaatjes heeft mag ze altijd posten hoor.
Afbeelding
Third of Five, or "Hugh"

Afbeelding
Guinan visits Hugh in brig

Afbeelding
Crusher, Riker and Worf beam down to Borg crash site

Afbeelding
Picard and Crusher bid Hugh and Geordi goodbye

tadaaa

(http://www.startrek.com :huh:)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

oh ik haat deze ep...sentimenteel gedoe...blegh
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

In deze aflevering zie je ook eens een andere kant van de borg. Niet de alles vernietegende borg, maar ook eens dat ze een ander kant hebben. En dat vind ik mooi aan deze aflevering.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik niet want de Borg waren juist zo goed omdat ze geen andere kant hadden en daardoor een ander soort vijand waren.
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Elke borg heeft nog zijn eigen kant. Als ze niet meer verbonden zijn met the collective dan worden ze bang, en komt hun "eigen" ik weer boven borrelen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

BrainZer schreef:Elke borg heeft nog zijn eigen kant. Als ze niet meer verbonden zijn met the collective dan worden ze bang, en komt hun "eigen" ik weer boven borrelen.
dat was NA deze ep zo, VOOR deze ep waren de Borg heel anders het idee van de Borg was ook heel anders. Met iedere ep die de Borg probeert uit te diepen zowel in tng als voy verliezen ze een deel van hun charme en kracht als vijand.
Gebruikersavatar
Neo
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 nov 2002, 21:58

Bericht door Neo »

captain crash schreef:VOOR deze ep waren de Borg heel anders het idee van de Borg was ook heel anders. Met iedere ep die de Borg probeert uit te diepen zowel in tng als voy verliezen ze een deel van hun charme en kracht als vijand.
Ben ik niet met je eens; als een vijand goed wordt uitgediept (zoals de Dominion in DS9) dan wordt deze juist interessanter om naar te kijken. Er is iets mis met de manier waarop de Borg in TNG ('Descent', en later in VOY) zijn uitgediept, niet met het feit dat ze zijn uitgediept.

Overigens vind ik 'I, Borg' nog een sterke Borg-aflevering; een typisch Trek-gegeven (individu krijgt eigen wil wanneer het uit de massa wordt gehaald) met op de achtergrond de dreiging van de Borg.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Nou, niet iedere vijand hoeft van mij te worden uitgediept, hoe heerlijk zou het zijn om een vijand te hebben waarvan je alleen maar weet dat ie dingen doet omdat ie ze nu eenmaal doet (zoals het met de borg was) en verder helemaal geen achtergrond info te hebben...hoe vaak gaat dat in het 'echte' leven niet ook zo (vraag maar eens aan opa struik)?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Daar ben ik volledig mee akkoord, de Borg begon tenminst nog bedreigend en wel om volgende redenen:

1) Je kon er niet meer onderhandelen/praten
2) De technologie stond ver voor iedere andere vijand
3) Het design was eenvoudig maar overweldigend
4) The Borg was gefixeerd op een ding: perfection
5) Als je te min was, lieten ze je liggen

Maar door drones die emoties beginnen tonen, een Queen die begint te babbelen met iedereen, een Intrepid die Tactical Cubes aan kan, liep dat allemaal verkeerd. Tegenwoordig zijn de Borg een vijand die even miezerig is geworden dan sommige Klingon eps, waar ook een ander topic over bestaat.
Gebruikersavatar
Neo
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 nov 2002, 21:58

Bericht door Neo »

Nebulaguy schreef:Daar ben ik volledig mee akkoord, de Borg begon tenminst nog bedreigend en wel om volgende redenen:

1) Je kon er niet meer onderhandelen/praten
2) De technologie stond ver voor iedere andere vijand
3) Het design was eenvoudig maar overweldigend
4) The Borg was gefixeerd op een ding: perfection
5) Als je te min was, lieten ze je liggen
Absoluut, maar deze 5 punten diepen de Borg al behoorlijk uit; als het alleen een vijand zou zijn die zonder aanleiding alles en iedereen aanvalt, d.w.z. zonder motivatie, zou het gegeven na een paar afleveringen al snel vervelend worden. Maar: de motivatie van de Borg is perfectie. Ze 'voelen' zichzelf superieur. Hun technologie ligt ver voor op andere. Zo is de Borg in eerste instantie neergezet; hun verdere ontwikkeling had beter kunnen worden aangepakt, maar de manier waarop ze in 'Q Who' en 'Best of Both Worlds' werden geintroduceerd was fantastisch.
Nebulaguy schreef:Maar door drones die emoties beginnen tonen, een Queen die begint te babbelen met iedereen, een Intrepid die Tactical Cubes aan kan, liep dat allemaal verkeerd. Tegenwoordig zijn de Borg een vijand die even miezerig is geworden dan sommige Klingon eps, waar ook een ander topic over bestaat.
Ben het met je eens dat de Borg verkeerd zijn ontwikkeld, eerst in 'Descent' van TNG en daarna in Voyager; ze zijn gedegradeerd van een onoverwinnelijk, superieur collectief naar de standaard Trek-villains. Dit levert af en toe nog best leuke verhalen op, maar de dreiging die in eerste instantie van de Borg uitging, is (helaas) nooit meer teruggekeerd.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ja, met als toppunt de cliffhanger Scorpion.

Een 8472 opent vuur op een cube -> hij ontploft
Een 8472 opent collectief vuur op een planeet -> hij ontploft
Een 8472 opent vuur op een Intrepid -> hij zou zeker moeten ontploffen, niet dus...

Dat bewijst al dat de Borg veel minder gevaarlijk zijn geworden, als een Cube een schot niet kan overleven, dan zou een Intrepid dat toch ook niet mogen. 8472 was oppermachtig, je weet er bijna niets van, en ze komen waarschijnlijk niet direct terug. Dat is wel eens wat anders dan de Borg van Voyager.

PS: Zijn er eigenlijk DS9-Borg eps, of hebben ze die fout daar nooit gemaakt?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Alleen in de eerste ep zie je de borg omdat Sisko zijn vrouw om het leven is gekomen bij de aanval op wolf359. Daarna hoor je nog wel eens wat over de Borg, maar dan meer mbt de aanvallen die geweest zijn en de gevolgend die die gehad hebben (o.a. het ontwikkelen van de Defiantclass schepen). Maar je ziet ze verder niet, ds9 had z'n eigen vijanden gemaakt.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Neo schreef:Ben het met je eens dat de Borg verkeerd zijn ontwikkeld, eerst in 'Descent' van TNG en daarna in Voyager; ze zijn gedegradeerd van een onoverwinnelijk, superieur collectief naar de standaard Trek-villains. Dit levert af en toe nog best leuke verhalen op, maar de dreiging die in eerste instantie van de Borg uitging, is (helaas) nooit meer teruggekeerd.
Captain Crash schreef:Nou, niet iedere vijand hoeft van mij te worden uitgediept, hoe heerlijk zou het zijn om een vijand te hebben waarvan je alleen maar weet dat ie dingen doet omdat ie ze nu eenmaal doet (zoals het met de borg was) en verder helemaal geen achtergrond info te hebben...hoe vaak gaat dat in het 'echte' leven niet ook zo (vraag maar eens aan opa struik)?
Nou ja, ik denk dat voor de echte fans de Borg helemaal niet hoefde uitgediept te worden, maar Trek kennende willen ze altijd newbies aantrekken, en moest dus ook de Borg uitgelegd worden aan hen. Dat dit de hele mysterieusiteit van de Borg onderuithaalde was helemaal niet zo belangrijk voor hen. Althans dat is mijn mening.

PS: pittig detail, de Borg werd eerst ontworpen als een insectoid-species maar dat werd geschrapt wegens te hoge kosten, zeker voor 1988 met de episode Q, Who?
Gebruikersavatar
Podex
Ensign
Ensign
Berichten: 238
Lid geworden op: 01 jul 2002, 13:01
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Podex »

captain crash schreef:
BrainZer schreef:Elke borg heeft nog zijn eigen kant. Als ze niet meer verbonden zijn met the collective dan worden ze bang, en komt hun "eigen" ik weer boven borrelen.
dat was NA deze ep zo, VOOR deze ep waren de Borg heel anders het idee van de Borg was ook heel anders. Met iedere ep die de Borg probeert uit te diepen zowel in tng als voy verliezen ze een deel van hun charme en kracht als vijand.
Dus alleen in Q Who en BOBW vond je de Borg nog interessant? Natuurlijk ben ik van mening dat ze in Voy de Borg echt hebben verkracht maar volgens mij vond ik alle Borg afleveringen van TNG nog wel interessant toen ik ze voor het eerst zag.
captain crash schreef:Alleen in de eerste ep zie je de borg omdat Sisko zijn vrouw om het leven is gekomen bij de aanval op wolf359. Daarna hoor je nog wel eens wat over de Borg, maar dan meer mbt de aanvallen die geweest zijn en de gevolgend die die gehad hebben (o.a. het ontwikkelen van de Defiantclass schepen). Maar je ziet ze verder niet, ds9 had z'n eigen vijanden gemaakt.
En daar was/ben ik ook ontzettend blij mee. DS9 is mede daarom ook een van de beste series omdat daar, als er werd verwezen naar TNG, ze tenminste niet het hele concept van die betreffende TNG aflevering verkrachtten.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik vond I, Borg een verschikkelijke ep, vooral door het sentimentele gedoe en de gemiste kans (ze kregen de kans de Borg hard en goed terug te pakken en dat doen ze niet, zwak) en Descent was ook ronduit zwak, zaten boeiende ideeen in die ep maar wat ze met de Borg deden sloeg nergens op. Ze hadden Lore ook een manier kunnen geven om de Federation aan te vallen.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ik vond ook dat ze Borg moesten aanvallen, maar dan later ff vermelden dat het niet volledig gelukt was, door een of andere tric die de Borg zelf bedacht hadden. Dus dan was er wel grote schade gedaan, en was bvb. 40% van de Borg vernietigd.

Dan kreeg je First Contact als wraakactie of zo, dat vind ik wel een interessanter vervolg dan Descent.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik denk dat je bedoelt op I, Borg, want Descent was een direct gevolg van deze ep en had niets te maken met het collective.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

idd gewoon slecht geformuleerd. Sorry.
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

goede ep, eerst willen ze hem als levende bom terug sturen, maar vervolgens krijgen ze medelijden met hun grootste vijand van het moment,vonf ik ene goede ontwikkeling in de ep. 8-)
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

als je puur en alleen de ep beoordeeld kom je er achter dat het gewoon een goeie ep is, met een aardig verhaal en character-development.

Alleen ja character-development wilden we nu juist net niet zien bij de BORG, het liefst hadden ze gewoon mindless-assimulators moeten blijven die je aan de hand van je technologie wel of niet pakken.
Gebruikersavatar
Vash
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 684
Lid geworden op: 12 apr 2003, 22:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Vash »

Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom ze het programmatje niet los hebben gelaten op de Borg. De Borg is gewoon de grootste bedreiging voor de Federation en dan kunnen ze best een 'individu' daarvoor opofferen. Dit was gewoon een buitenkansje.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Vash schreef:Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom ze het programmatje niet los hebben gelaten op de Borg. De Borg is gewoon de grootste bedreiging voor de Federation en dan kunnen ze best een 'individu' daarvoor opofferen. Dit was gewoon een buitenkansje.
Dat zou een interessant staaltje van slechte Federatie-ethiek hebben gegeven: schending van het Prime Directive door het beinvloeden van een vreemd volk, de Borg in dit geval.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Sisko deed het in DS9 wel, ongeveer, in 'for the uniform'
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

captain crash schreef:Sisko deed het in DS9 wel, ongeveer, in 'for the uniform'
Idd, dat maakt For the Uniform ook zo'n schitterende ep, bewijzen dat de Federatie ook fouten kan maken, én zich laat beinvloeden door persoonlijke redenen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Picard had het in I, Borg ook moeten doen en eigenlijk is het heel flauw dat ze later zijn komen aanzetten met dat het niet doen ook nog gevolgen had, die ook erg waren, waardoor hij het eigenlijk niet zo goed wel had kunnen doen.
Gesloten