Een vijftal polls - deel 3 - Star Trek The Next Generation

Picard, Data, Riker... "The sky is the limit".

Moderator: Dark*staR

Wat is jouw algemene waardering voor de serie TNG?

10
6
11%
9
12
23%
8
23
43%
7
8
15%
6
3
6%
5
0
Geen stemmen
4
0
Geen stemmen
3
0
Geen stemmen
2
0
Geen stemmen
1
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 53

Gebruikersavatar
Spriety
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 858
Lid geworden op: 25 mar 2003, 11:27
Locatie: Earth (21st Century)
Contacteer:

Een vijftal polls - deel 3 - Star Trek The Next Generation

Bericht door Spriety »

Jouw waarderingscijfer is gewenst...
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Trap: Algemeen -> TNG
Gebruikersavatar
Spriety
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 858
Lid geworden op: 25 mar 2003, 11:27
Locatie: Earth (21st Century)
Contacteer:

Bericht door Spriety »

HorckDude schreef:Trap: Algemeen -> TNG
Waarom? Dit is 1/5 deel van een poll-quintet...
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Maar het onderwerp is "wat vind je van serie x", dus moet het in het desbetreffende forum. Daarvoor hebben we juist de verdeling aangemaakt. :)
Gebruikersavatar
Spriety
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 858
Lid geworden op: 25 mar 2003, 11:27
Locatie: Earth (21st Century)
Contacteer:

Bericht door Spriety »

HorckDude schreef:Maar het onderwerp is "wat vind je van serie x", dus moet het in het desbetreffende forum. Daarvoor hebben we juist de verdeling aangemaakt. :)
Okay okay... Daar ben ik het ook weer mee eens... Maar dit was meer een 5-delige verzamelpoll waardoor ik ervan uitging dat dit onder "Algemeen" thuishoorde!
Gebruikersavatar
Bart V
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 251
Lid geworden op: 14 dec 2002, 21:08
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Bart V »

Een dikke 10, nostalgie in zijn puurste vorm, TNG is de moeder van het Star Trek princiepe.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

9: omdat 10 niet bestaat. Bij mij is het met TNG allemaal begonnen en net als de opvolger DS9 krijgt ie een 9.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Een 8; tng is gewoon een lekkere serie met zo zijn saaie afleveringen maar meer goede afleveringen, toen de borg nog niet een veel voorrkomende mogenheid was... En toen schepen nog niet bestuurd werden door Incompetente kapiteinen...
Gebruikersavatar
Bart V
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 251
Lid geworden op: 14 dec 2002, 21:08
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Bart V »

Jean-luc ? Incompetent ? Tssss....
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Lees eens goed
Gebruikersavatar
Bart V
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 251
Lid geworden op: 14 dec 2002, 21:08
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Bart V »

Ow.......

Dan heb heb ik niks gezecht
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Bart V schreef:Een dikke 10, nostalgie in zijn puurste vorm, TNG is de moeder van het Star Trek princiepe.
Nee, dat is de serie genaamd Star Trek.



TNG vind ik vaak nogal anti-Star Trek. Vaak dat schijnheilige gedoe, bekrompen denkwerk, de TNG personages die met hun vingertjes staan te wijzen naar alien samenlevingen en samenlevingen die andere normen en waarden op na houden, belachelijk maken. Zelfs als minderwaardig bestempelen zoals de Ferengi. En nooit werden de personages aangesproken op dit walgelijke gedrag. De serie deed alsof dit goed was.

De TNG mensheid ben ik ook niet onder de indruk van. Met name Picard komt telkens aanzetten met zijn "we have evolved past..." bla bla bla. Alsof men in 100 jaar tijd ineens al die kwalijke eigenschappen niet meer bezit dankzij evolutie. Ik gebruik 100 jaar omdat in Star Trek de mensheid die donkdere kanten wel had en dat werd ook erkend door de personages.

Kirk: "We're human beings with the blood of a million savage years on our hands, but we can stop it. We can admit that we're killers, but we won't kill today. That's all it takes -- knowing that we won't kill today."

Is een stuk geloofwaardiger en dramatischer dan Picard's "We've evolved past..." alsof men er daadwerkelijk niet meer tot toe in staat is dankzij evolutie.

En door TNG's houding moest vaak conflict van buitenaf komen, in de vorm van gastpersonages en aliens omdat de hoofdpersonages vaak te braaf waren. Dat is gewoon jammer.

En natuurlijk de vreselijke technobabble. De schade is zo groot dat er vandaag de dag nog steeds veel fans zijn, die denken dat dit een vast ingredient is voor Star Trek ook al had de originele serie hier geen last van.

Wel vind ik dat TNG regelmatig met interessante en degelijke verhalen aankwam zetten. IMO was het lang niet zo slecht als VOY of ENT. Het heeft een aantal leuke dingen geintroduceerd waar latere series op hebben voorgebouwd.
Gebruikersavatar
Bart V
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 251
Lid geworden op: 14 dec 2002, 21:08
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Bart V »

Ik ben het met je eens dat als er een Romulan Warbird voor je neus zweeft je niet ff rustig en rasionel een meeting organiseerd en ff de opties doorspreekt, maar daar gaat het niet om. TNG was de eerste "echte" Star Trek, ik kreeg er een gevoel bij wat ik niet bij TOS kreeg, en Kirk is trouwens ook geen lieverdje want die ging ook met de ene na de andere alien beschaving op de vuist. Zonder TNG was Star Trek nooit Star Trek geworden...

P.S. Ik erger me ook aan de Techno Bable ;)
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

De eerste twee seizoenen waren als je erop terugkijkt meestal niet om aan te zien......de volgende meestal pure klasse. De techno bable vond ik niet storend.....en Captain Picard ( Patrick Stewart ) leverde meer dan eens een pareltje af kwa acteerprestatie die ik tot op heden geen enkele acteur zien doen heb in de verschillende Trek- serie's ......alleen daarvoor al.....een 10. TNG was waarlijk de grondlegger van het moderne Star Trek zoals we het vandaag kennen. :)
Gebruikersavatar
Spriety
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 858
Lid geworden op: 25 mar 2003, 11:27
Locatie: Earth (21st Century)
Contacteer:

Bericht door Spriety »

Mr.Data met zijn "Mr. Tricorder" en "tiny little life forms"... Da's pas humor!
Gebruikersavatar
Bart V
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 251
Lid geworden op: 14 dec 2002, 21:08
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Bart V »

Indeed, of deze:

D: I think this drink has trigerd and emotional response
G: Looks to me like you hate it
D: YES, ... I HATE THIS DRINK
G: Anotherone ?

Die is ook gewoon geniaal, Data is altijd al mijn favoriete character in Star Trek geweest.

P.S. Mr Tricorder ken ik niet :?
Gebruikersavatar
Highwaij
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 352
Lid geworden op: 29 jun 2003, 11:23
Locatie: Deventer

Bericht door Highwaij »

een geweldige serie,

heerlijk vooral met Q en de Borg. vond dat daarna (in Ds9 en Voy) Q helaas niet meer tot z'n recht kwam
looney
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jul 2002, 20:10
Locatie: Nijland
Contacteer:

Bericht door looney »

7, puur uit nostalgie.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

Er geeft blijkbaar iemand een 1?? gegeven zonder dat met z'n visie te staven...........heel klein vind ik dat. :r
Gebruikersavatar
Peti
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7308
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:03
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Bericht door Peti »

een 8.
ik vind de serie leuk om te kijken, zitten geweldige personages in... enzo.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Bart V schreef:TNG was de eerste "echte" Star Trek,
Hoe kan dat nou als er de serie Star Trek er al was 20 jaar voordat TNG verscheen? Hoe kan dan in godsnaam TNG de 'eerste "echte" Star Trek zijn?
Bart V schreef:Kirk is trouwens ook geen lieverdje want die ging ook met de ene na de andere alien beschaving op de vuist.
Achterlijk stereotype.
Bart V schreef:Zonder TNG was Star Trek nooit Star Trek geworden...
Belachelijk. TNG kwam er door het succes van de Star Trek films. En die kwamen door het succes en de populariteit van de serie tijdens de herhalingen in de jaren 70.

sonpas schreef:TNG was waarlijk de grondlegger van het moderne Star Trek zoals we het vandaag kennen.
Technobabble, utopisch gezeik, ipv te streven naar utopie heeft de mensheid het in TNG's sprookjesuniversum het al gehaald lijkt het wel. Schijnheiligheid, reinste racisme, andere beschavingen als minderwaardig bestempelen omdat ze andere normen en waarden hebben dan de mensheid/Federatie. Erg ruimdenkend zeg. Geloof afzeiken. Krijgswezen als slecht bestempelen.

Blijkbaar alleen maar omdat Roddenberry er niet goed tegenkon dat de Star Trek films het goed deden zonder zijn betrokkenheid. De films hadden een wat meer militaire toon, dus Roddenberry ging uit zijn weg om het krijgswezen als slecht te bestempelen en te zeggen dat Starfleet niet een militaire organisatie was. :lol:

Trouwens Berman probeerde wel telkens met zijn series meer conflict te krijgen tussen de personages omdat TNG dit niet had (want volgens de oude Roddenberry kon iedereen goed met elkaar overweg in de 24e sprookjeseeuw). Alleen probleem was dat dit nooit goed werd doorgezet bij de series waar Berman nauw bij betrokken was.

Verder was TNG ontzettend pacifistisch. De TNG films en vervolgseries zijn dat minder. VOY en ENT lijken geweld wel te verheerlijken door vrij vaak gevechten erin te gooien alleen maaar om gevechten te hebben.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

3rd RemataKlan schreef: VOY en ENT lijken geweld wel te verheerlijken door vrij vaak gevechten erin te gooien alleen maaar om gevechten te hebben.
Tiens....en ik die dacht dat er in DS9 ook menig robbertje word uitgevochten........."To The Death" vergeten? De enige Trek ep. die gecensureerd is wegens extreem vertoon van geweld. ;)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Lees nou eens goed wat er staat.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

heb ik gedaan.......geweld verheerlijken.....ik vond persoonlijk dat er in DS9 ook genoeg geweld voorkwam om het verhaal vooruit te stuwen.....Wanneer zegt bijna iedereen dat DS9 beter werd?
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Daar heb je het dan weer mooi mis. Ik heb het niet over de intensiteit van het geweld maar de toepassing ervan. Bij DS9 werd geweld niet gebruikt om het verhaal vooruit te stuwen. DS9 was personage gedreven.

In VOY had je talloze keren dat er tegen het einde van de aflevering nog vlug een nutteloos gevecht erin moest komen. De standaard Action Insert. VOY heeft dit tot een cliche gemaakt. Phasers en torpedoes die werden afgevuurd. Vonken en exploderende consoles op de Brug, op en neer schuddende personages. En het gevecht zelf was geforceerd. Het aardige ras werd ineens buitengewoon vijandig. Of Janeway moest zonodig weer dom doen om het gevecht uit te lokken. Want er MOEST een gevecht komen van de schrijvers. Hoe dat gebeurde maakte niet uit zolang het maar gebeurde.

ENT zet deze trend voort.
Gebruikersavatar
Spriety
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 858
Lid geworden op: 25 mar 2003, 11:27
Locatie: Earth (21st Century)
Contacteer:

Bericht door Spriety »

Bart V schreef:Mr Tricorder ken ik niet :?
Mijn fout... Mr.Tricorder is gewoon een tricorder, maar op het moment dat in de film "Generations" de emotiechip bij Mr.Data doorslaat speelt hij met zijn Tricorder alsof het een poppenkast à la Kermit uit de Muppetshow is.
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

Een 9 , geen 10 omdat ze er mee op zijn gehouden.


De aanhouder wint toch .... ?! :)
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

Drone01 schreef:Een 9 , geen 10 omdat ze er mee op zijn gehouden.


De aanhouder wint toch .... ?! :)
is 7 seizoenen niet lang genoeg dan??


van mij krijgt TNG een dikke 10! 8-)
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

Jimbo schreef: is 7 seizoenen niet lang genoeg dan??
Das simpel......NEE!!
voor mijn part mochten er nog 7 volgen.... :-P
Ronald42
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 28 dec 2003, 21:07
Locatie: Where the stars have no name

Bericht door Ronald42 »

Een 7 als de serie met hedendaagse technieken zou zijn opgeneomen waarschijnlijk een 8. Decors zien er nu toch wel heel gedateerd uit en dat maakt voor mij het kijken naar TNG niet meer echt aantrekkelijk.
Ik doe het overgens nog wel steeds. *D

Ronald
Gesloten