Data's emotiechip installeren tijdens de serie

Picard, Data, Riker... "The sky is the limit".

Moderator: Dark*staR

Plaats reactie
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Data's emotiechip installeren tijdens de serie

Bericht door 3rd RemataKlan »

Had je het beter of slechter gevonden als Data de emotiechip tijdens het zevende seizoen ipv de film Generations had geinstalleerd?
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

Om eerlijk te zijn vond ik die hele emotie chip onnodig en niet erg interessant...

Al die personages die experimenteren met emoties.... T'Pol, Seven Of Nine, Data... Het doet me weinig en ik vind het ook niet erg origineel.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Data's emotiechip installeren tijdens de serie

Bericht door Nemesis »

3rd RemataKlan schreef:Had je het beter of slechter gevonden als Data de emotiechip tijdens het zevende seizoen ipv de film Generations had geinstalleerd?
Zou denk ik wel beter geweest zijn. Maar het had allemaal misschien wat eerder moeten gebeuren, dus wat eerder in het bezit zijn van die chip... zodat je er toch 3 a 4 afleveringen aan kunt wijden. Dan had het wat makkelijker in de films kunnen intergreren en was de kijker er aan gewend en hadden ze die fouten ook niet hoeven te maken in de film.

Generations... hij zit vast, kan niet verwijderen
first contact.. ik kan hem uitschakelen.. naar wens..
insurrection... goh het is ineens een plugin..

heel jammer.. en in Nemesis, tja, daar vind ik de Emotion chip dan wel goed toegepast!
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Het was wel grappig die emotiechip. Misschien had het net zo goed in de serie gekund. Of het beter was.... Misschien wel. Voor een 45 min aflevering had het als hoofdonderwerp goed genoeg geweest, als vervolg op "Brothers" (dat was toch de eps. waar ze die chip vonden?)


In Generations hing het er als een sub-plotje erbij.
In FC kwamen ze er wel weer op terug. Hier schakelde hij die chip uit. De Borg Queen schakelde hem weer aan toen zij Data gevangen had om hem zo bij het collectief te krijgen.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Visitor1982 schreef:Om eerlijk te zijn vond ik die hele emotie chip onnodig en niet erg interessant...

Al die personages die experimenteren met emoties.... T'Pol, Seven Of Nine, Data... Het doet me weinig en ik vind het ook niet erg origineel.
Data was de eerste.

Nemesis schreef:Zou denk ik wel beter geweest zijn. Maar het had allemaal misschien wat eerder moeten gebeuren, dus wat eerder in het bezit zijn van die chip... zodat je er toch 3 a 4 afleveringen aan kunt wijden
Een heel seizoen is tijd genoeg.

EMH schreef:Het was wel grappig die emotiechip. Misschien had het net zo goed in de serie gekund. Of het beter was.... Misschien wel. Voor een 45 min aflevering had het als hoofdonderwerp goed genoeg geweest, als vervolg op "Brothers" (dat was toch de eps. waar ze die chip vonden?)
Maar toen stal Lore de chip. Data kreeg het terug in Descent pt II, de eerste aflevering van seizoen 7.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

3rd Remataklan schreef:
EMH schreef:Het was wel grappig die emotiechip. Misschien had het net zo goed in de serie gekund. Of het beter was.... Misschien wel. Voor een 45 min aflevering had het als hoofdonderwerp goed genoeg geweest, als vervolg op "Brothers" (dat was toch de eps. waar ze die chip vonden?)
Maar toen stal Lore de chip. Data kreeg het terug in Descent pt II, de eerste aflevering van seizoen 7.

O ja da's waar ook. Lore ging door die chip een beetje doordraaien omdat dat ding eigenlijk niet voor hem was gemaakt.
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

Ik heb er geen problemen mee dat Data die chip pas in Generations kreeg... Hij heeft er 1 keer kennis mee gemaakt in de serie.. dat vind ik opzich wel genoeg.

Er lopen genoeg mensen op de Enterprise, als Data zich net zo gedraagd is ie toch weer minder uniek. Normaal gesproken vond ik die chip wat overbodig... Maar ik heb er toch weer om kunnen lachen hoe data zich de 1e keer gedroeg >:)

1 ding dat ik niet begrijp van data... hij wil die chip om dichter bij de menselijkheid te komen. Maar als hij geen gevoelens en emoties heeft... hoe kan het dan dat hij zo graag menselijk wil worden? Dan zou die chip hem niks moeten boeien.. right?
Gebruikersavatar
Vash
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 684
Lid geworden op: 12 apr 2003, 22:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Vash »

Wat mij betreft was het beter in de serie geweest. Had je het wat beter en wat consequenter uit kunnen werken. De chip op zich vind ik wel een waardevolle verdieping van het karaketer.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

ik vind dat de chip juist het concept Data verpest. Het feit dat hij die emoties niet heeft en zijn andere unieke kwaliteiten maken hem juist speciaal en dat wordt een beetje verpest door die chip.
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

Ace of Spades schreef:ik vind dat de chip juist het concept Data verpest. Het feit dat hij die emoties niet heeft en zijn andere unieke kwaliteiten maken hem juist speciaal en dat wordt een beetje verpest door die chip.
Als hij werkelijk een androide zou zijn, zou hij geet reet om dat ding moeten geven...

'Ergens naar streven/iets "graag" willen' hoort toch ook bij gevoelens/emoties??
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

DataLord schreef:
Ace of Spades schreef:ik vind dat de chip juist het concept Data verpest. Het feit dat hij die emoties niet heeft en zijn andere unieke kwaliteiten maken hem juist speciaal en dat wordt een beetje verpest door die chip.
Als hij werkelijk een androide zou zijn, zou hij geet reet om dat ding moeten geven...

'Ergens naar streven/iets "graag" willen' hoort toch ook bij gevoelens/emoties??
je kan het ook zien dat soon dat ingeprogammeerd heeft......maar als je dat bij emoties zou zetten, heft hij geen emotiechip nodig
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

^ precies... daarom klopt het ook niet.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

wrom kijk ik eigenlijk nog naar ST :?
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

Ace of Spades schreef:wrom kijk ik eigenlijk nog naar ST :?
Hehe... is niet zo gek toch? ;)

Als je hopeloos genoeg bent om 2:10 nog op het forum te hangen... waarom dan geen StarTrek. :-P
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

DataLord schreef:
Ace of Spades schreef:wrom kijk ik eigenlijk nog naar ST :?
Hehe... is niet zo gek toch? ;)

Als je hopeloos genoeg bent om 2:10 nog op het forum te hangen... waarom dan geen StarTrek. :-P
:) je pept me weer helemaal op :-P
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Data's emotiechip installeren tijdens de serie

Bericht door 22339 »

3rd RemataKlan schreef:Had je het beter of slechter gevonden als Data de emotiechip tijdens het zevende seizoen ipv de film Generations had geinstalleerd?
het zou wel beter geweest zijn, zo hadden ze meer afleveringen er aan kunnen spannen om zo het Emotion-chip verhaal goed te doen.

want in GEN gaat het ff snel tussen de film door. Al hadden ze het in de serie gedaan hadden ze er nog een aantal keer op kunnen terug komen. want na GEN hoor je alleen nog wat in FC en in INS heeft het maar 1 verwijzing. in NEM is ie al weer niet bespreekbaar.
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Re: Data's emotiechip installeren tijdens de serie

Bericht door DataLord »

22339 schreef:
3rd RemataKlan schreef:Had je het beter of slechter gevonden als Data de emotiechip tijdens het zevende seizoen ipv de film Generations had geinstalleerd?
het zou wel beter geweest zijn, zo hadden ze meer afleveringen er aan kunnen spannen om zo het Emotion-chip verhaal goed te doen.

want in GEN gaat het ff snel tussen de film door. Al hadden ze het in de serie gedaan hadden ze er nog een aantal keer op kunnen terug komen. want na GEN hoor je alleen nog wat in FC en in INS heeft het maar 1 verwijzing. in NEM is ie al weer niet bespreekbaar.
Toch zijn zijn manieren in Nemesis veel menselijker... Hij heeft het ondertussen wel onder controle. Dat Data dood ging was de grootste verspilling in de film ;( ;(

Ze moesten die andere kut robot laten gaan... die is toch zo stom als een baksteen. :)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

DataLord schreef:Ik heb er geen problemen mee dat Data die chip pas in Generations kreeg... Hij heeft er 1 keer kennis mee gemaakt in de serie.. dat vind ik opzich wel genoeg.
Kennis mee gemaakt als in even naar gekeken.
DataLord schreef:Er lopen genoeg mensen op de Enterprise, als Data zich net zo gedraagd is ie toch weer minder uniek. Normaal gesproken vond ik die chip wat overbodig...
Nou nee aangezien de mensen op de Enterprise geboren zijn met hun emoties, hun leven lang er mee omgaan. Voor Data zou het allemaal nieuw zijn.
DataLord schreef:Maar ik heb er toch weer om kunnen lachen hoe data zich de 1e keer gedroeg
Als de installatie tijdens de serie had plaatsgevonden was de kans een stuk groter dat het meer dan alleen voor simpele humor zou worden gebruikt.
DataLord schreef:1 ding dat ik niet begrijp van data... hij wil die chip om dichter bij de menselijkheid te komen. Maar als hij geen gevoelens en emoties heeft... hoe kan het dan dat hij zo graag menselijk wil worden? Dan zou die chip hem niks moeten boeien.. right?
Die chip zou hem emoties geven, daarom boeit die chip. Data is geprogrammeerd om te groeien, om meer te worden dan hij is.

Als Data nergens interesse in zou hebben, geen doel zou hebben dan zou hij simpelweg voor altijd stil blijven staan, zitten of liggen.

DataLord schreef:Toch zijn zijn manieren in Nemesis veel menselijker... Hij heeft het ondertussen wel onder controle.
In NEM lijkt het ding nooit te hebben bestaan. Data zegt dat hij geen emoties heeft en doet zelfs alsof hij ze ook nooit heeft gehad.


Vash schreef:Wat mij betreft was het beter in de serie geweest. Had je het wat beter en wat consequenter uit kunnen werken. De chip op zich vind ik wel een waardevolle verdieping van het karaketer.
Vind ik ook.

22339 schreef:het zou wel beter geweest zijn, zo hadden ze meer afleveringen er aan kunnen spannen om zo het Emotion-chip verhaal goed te doen.

want in GEN gaat het ff snel tussen de film door. Al hadden ze het in de serie gedaan hadden ze er nog een aantal keer op kunnen terug komen. want na GEN hoor je alleen nog wat in FC en in INS heeft het maar 1 verwijzing. in NEM is ie al weer niet bespreekbaar.
Inderdaad. In de serie had veel meer aandacht kunnen worden besteed aan de emoties, had men er veel dieper op in kunnen gaan.

De vriendschap met Geordi zou ook anders worden. Zonder chip voelt Data niets voor die vriendschap. Vriendschap zonder chip is voor Data als volgt:

"As I experience certain sensory input patterns my mental pathways become accustomed to them. The inputs eventually are anticipated and even 'missed' when absent."

Maar met die chip zou hij gevoelens voor Geordi hebben en ook voor de rest van zijn vrienden en kennissen. Hoe zou zoiets gaan? Dat had goed materiaal kunnen opleveren voor het imo nogal matige zevende seizoen. Nu werd in GEN heel kort stil gestaan bij het moment dat Data zich schuldig voelde dat hij Geordi niet had gered maar meer niet, het meerendeel werd verspild aan flauwe humor.
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

3rd Remata'Klan schreef:Kennis mee gemaakt als in even naar gekeken.
Als slaaf van Lore... zegt dat je iets?? Daarna wou hij het vernietigen. Geordi hield hem tegen.
3rd Remata'Klan schreef:Voor Data zou het allemaal nieuw zijn.
Voor Data maar niet voor mij. :{
3rd Remata'Klan schreef:In NEM lijkt het ding nooit te hebben bestaan. Data zegt dat hij geen emoties heeft en doet zelfs alsof hij ze ook nooit heeft gehad.
Hij deed wel degelijk menselijker... Hij beschouwde Geordi als een vriend... normaal gesproken ook wel maar in Nem was het lang niet zo koudbloedig als in de serie. En vergeet niet dat hij hem ook uit kan schakelen. (zoals ie nog weleens wil doen in moeilijke situaties)
3rd Remata'Klan schreef:Die chip zou hem emoties geven, daarom boeit die chip. Data is geprogrammeerd om te groeien, om meer te worden dan hij is.
Ik vind het niet echt 'meer'... eerder een zwakte. Emoties kunnen je vatbaar maken in een hoop situaties... voor mensen kan het ook kracht geven, voor hem persoonlijk zou ik het beter vinden. Maar das mijn eigen mening.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

DataLord schreef:Als slaaf van Lore... zegt dat je iets?? Daarna wou hij het vernietigen. Geordi hield hem tegen.
Weet ik maar Data had toen niet de beschikking over de chip en ook geen toegang tot alle emoties. Lore maakte van de chip gebruik om alleen maar woede en haat naar Data te sturen nadat hij Data's ethische programma had uit weten te schakelen.
DataLord schreef:Voor Data maar niet voor mij.
LOL
Dus zeven seizoenen lang heeft Data geen emoties maar als hij ze dan ineens krijgt er mee om moet leren gaan dan is dat volgens jou niet nieuw. Wat is jouw definitie van 'nieuw'? Dat wil ik dan weleens weten.
DataLord schreef:Hij deed wel degelijk menselijker... Hij beschouwde Geordi als een vriend... normaal gesproken ook wel maar in Nem was het lang niet zo koudbloedig als in de serie.
Tijdens de serie beschouwde hij Geordi al als vriend (en deze ook meer dingen samen dan met technobabble robots in elkaar zetten) dus wat wil je nu precies zeggen? Verder is heel NEM een kille, koude (en gewelddadige) film en de personages komen er niet veel beter van af.

Data zegt zelf dat hij niets voelt.


GEORDI
He'd have all your memories
too. You feel comfortable with
that?

DATA
I feel nothing, Geordi.


DataLord schreef: En vergeet niet dat hij hem ook uit kan schakelen. (zoals ie nog weleens wil doen in moeilijke situaties)
Sinds wanneer is een simpel gesprek in Engineering een moeilijke situatie? En wat voor zin heeft om om te leren gaan met emoties als ze telkens uitgeschakeld worden wanneer er stront aan de knikker is?
DataLord schreef:Ik vind het niet echt 'meer'... eerder een zwakte.
Data wilt zelf meer menselijk worden, goh emoties horen daar bij. Data is ook ontworpen om zo menselijk mogelijk te zijn en door eigen groei steeds dichterbij dat doel te komen. Dus emoties zuuden Data meer, sterker maken. Niet zwakker. Dit had natuurlijk belicht kunnen worden als Data de chip tijdens de serie had gekregen.
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

3rd RemataKlan schreef:Weet ik maar Data had toen niet de beschikking over de chip en ook geen toegang tot alle emoties. Lore maakte van de chip gebruik om alleen maar woede en haat naar Data te sturen nadat hij Data's ethische programma had uit weten te schakelen.
Dat zeg ik ook niet... mijn punt was dat hij er kennis mee gemaakt heeft :) verders trok die chip mij niet echt.
3rd RemataKlan schreef:Dus zeven seizoenen lang heeft Data geen emoties maar als hij ze dan ineens krijgt er mee om moet leren gaan dan is dat volgens jou niet nieuw. Wat is jouw definitie van 'nieuw'? Dat wil ik dan weleens weten.
Voor Data is het nieuw... niet voor ons. Weer zo'n emotionele gast... goeie middag.
3rd RemataKlan schreef:Tijdens de serie beschouwde hij Geordi al als vriend (en deze ook meer dingen samen dan met technobabble robots in elkaar zetten)
Zei ik toch ook? Maar toch doet Data gevoeliger in Nemesis... "zoals het afscheid nemen van z'n maat". In de serie was ie lang niet zo. En tijdens het transferen kon hij ook zijn chip tijdelijk uitgeschakeld hebben. Dan voelt ie idd niets. Misschien was dat nodig omdat hij al zijn geheugen overstuurde... B4 zou niets van die emoties begrijpen.
3rd RemataKlan schreef:Dus emoties zuuden Data meer, sterker maken. Niet zwakker.
Sterker? Ik herinner me nog hoe bang Data was voor Soran's vuurwerkje... ok, in de loop der tijd leert hij het onder controle houden... maar dan nog... dit had niet nodig geweest zonder emoties.
3rd RemataKlan schreef:Dit had natuurlijk belicht kunnen worden als Data de chip tijdens de serie had gekregen.
Hij had hem toch ook in de serie gehad? Vind jij dat hij hem gelijk had moeten accepteren na wat er met hem gebeurt was? Ik kan begrijpen dat hij er mee wilden wachten.
Gebruikersavatar
intron
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jun 2005, 19:39

Bericht door intron »

Je moet er mee rekening houden dat de schrijvers hun acteurs graag willen laten zoals ze zijn in een serie. Er is geleidelijk verandering, maar nooit iets bruusk. In de films willen ze dan weer dat er juist zo veel mogelijk gebeurd voor de komende 2u. En dat ze kunnen werken met personages die menselijker zijn, opdat beter acteerwerk min of meer gegarandeerd is. Op die manier kreeg Geordi ook zijn implantaten...

Maar voor mijn part kwam de chip net op tijd. Het definieerde Data als een hoofdpersonage, wat we doorheen de films terug zien. jeuj! :winkpuh:
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Wow dit topic heb ik in geen tijden meer gezien.
Het stof komt om me oren.
Plaats reactie