Chain of Command

Picard, Data, Riker... "The sky is the limit".

Moderator: Dark*staR

Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Chain of Command

Bericht door Tactical_Cube »

(kheb nog gezocht en kzag em nergens staan :P dus heb ik um maar gemaakt)

Dit is 1 van de beste star trek tng eps die er is vind ik, heel erg goed. Hij leek me nooit zo leuk maar kheb op de picard box paar stukjes gezien (al paar maanden geleden) en kd8 laatst kmoet em tog maar eens zien en ik ben blij dat ik dat heb gedaan.

Wat vinden jullie eigenlijk van deze aflevering? en zit ie bij 1 van je beste star trek (tng) eps?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Yup zeker, hoort wel bij m'n favorieten. Veel Cardassian afleveringen uit dat seizoen waren sterk.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Re: Chain of Command

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:(kheb nog gezocht en kzag em nergens staan :P dus heb ik um maar gemaakt)

Dit is 1 van de beste star trek tng eps die er is vind ik, heel erg goed. Hij leek me nooit zo leuk maar kheb op de picard box paar stukjes gezien (al paar maanden geleden) en kd8 laatst kmoet em tog maar eens zien en ik ben blij dat ik dat heb gedaan.

Wat vinden jullie eigenlijk van deze aflevering? en zit ie bij 1 van je beste star trek (tng) eps?
Nee absoluut niet. Een hele hoop zaken in deze two parter vind ik tof, met name de Cardassians en Capt. Jellico maar het hele gedoe hoe de Ent-D senior staff omgaat met Captain Edward Jellico is simpelweg walgelijk. :r
Stuk voor stuk komen ze over als verwende, vervelende kleuters, Riker voorop. Data en Worf uitgezonderd. Voor mij trekt dit de aflevering behoorlijk naar beneden, aangezien een groot deel afspeelt op de Ent-D.
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 10 sep 2004, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Captain Edward Jellico kwam nou ook niet bepaald sympathiek over. Als ik me verplaats in de schoenen van de crew kan ik prima begrijpen waarom ze zich zo opstelden.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Vis schreef:Captain Edward Jellico kwam nou ook niet bepaald sympathiek over. Als ik me verplaats in de schoenen van de crew kan ik prima begrijpen waarom ze zich zo opstelden.
En waar baseer je dat op? Jellico heeft meer dan genoeg sympathie getoond gezien de situatie.

Het was de TNG crew die geen sympathie had, die niet stil stond bij de situatie en zich totaal niet professioneel gedroeg.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Nou, in mijn ogen was de beste man alles behalve sympathiek tegenover de crew. Tuurlijk had hij de beste bedoelingen, maar hij was bot en arrogant. Er was totaal geen interactie met de crew, alleen wat commando's, zonder enige informatie, geruststelling, oid. Dan kun je wel Starfleet getrained zijn, maar in dat soort situaties zou iedereen zich ongemakkelijk voelen. Troi ging er niet voor niks langs.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Vis schreef:Nou, in mijn ogen was de beste man alles behalve sympathiek tegenover de crew. Tuurlijk had hij de beste bedoelingen, maar hij was bot en arrogant. Er was totaal geen interactie met de crew, alleen wat commando's, zonder enige informatie, geruststelling, oid. Dan kun je wel Starfleet getrained zijn, maar in dat soort situaties zou iedereen zich ongemakkelijk voelen. Troi ging er niet voor niks langs.
Begrijp je wel de situatie waarin de Enterprise-D zich verkeerde? Men stond aan de vooravond van een mogelijke oorlog met Cardassia!

Jellico moest in korte tijd het schip gevechtsklaar maken. En dat heeft hij ook gedaan ondanks de zeer onprofessionele, botte en arrogante houding van de senior staff (muv Data en Worf). Vanaf het allereeste moment werd Captain Jellico al tegengewerkt. Vanaf het allereerste moment deed Riker al moeilijk en wist niet eens het allereeste bevel wat Jellico hem gaf op te volgen.

Riker had gekielhaald moet worden vanwege zijn reinste insubordinatie.

Counsellor Troi is helemaal een softie toen ze met dat gezeik kwam aanzetten. De Enterprise-D is geen cruise schip maar een miltair schip wat zich klaar aan het maken was voor de strijd. En zelfs toen toonde Jellico nog sympathie.

Starfleet training is mlitaire training. En dat houdt in dat je leert omgaan met het snel aanpassen aan nieuwe situaties. Verandering van CO's komt regelmatig voor. Niet alleen in het militaire leven maar ook in het gewone leven.

Noem eens concrete zaken op die Jellico heeft mis gedaan. Waaruit hij bot en arrogant zou blijken.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Och kom, gaan we weer dagen over details vechten zeker, dit keer niet 3rd. En ja, ik snap in welke situatie ze verkeerden :roll:

Hij kwam op mij bot en arrogant over. Ze werkten al jaren zeer close samen met elkaar, en hadden genoeg met elkaar doorgemaakt. Daarom kan ik het me voorstellen dat ze zo reageren, vooral op de manier waarop het gebracht werd door Jellico. Tuurlijk moeten ze orders opvolgen, maar dat is wel erg zwart-wit. Het zijn geen machines als Data.
Zo, mijn mening over twee -voor mij- zeer vermakelijke afleveringen ;)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Vis schreef:Och kom, gaan we weer dagen over details vechten zeker, dit keer niet 3rd. En ja, ik snap in welke situatie ze verkeerden :roll:

Hij kwam op mij bot en arrogant over.
Maar je wilt geen voorbeelden geven waaruit dit zou blijken.
Vis schreef: Ze werkten al jaren zeer close samen met elkaar, en hadden genoeg met elkaar doorgemaakt. Daarom kan ik het me voorstellen dat ze zo reageren
Dus dan kwam het door opzettelijk insubordinatie of onbekwame training.
Vis schreef:vooral op de manier waarop het gebracht werd door Jellico.
En wat voor een manier was dat dan?
Vis schreef:Tuurlijk moeten ze orders opvolgen, maar dat is wel erg zwart-wit. Het zijn geen machines als Data.
Nee, het zijn Starfleet officieren aan boord het zogenaamde 'flagship of the fleet' dus mag je verwachten dat ze zich professioneel gedragen, dat ze zich snel weten aan te passen aan een verandering in bevelvoering, dat ze doodnormale bevelen opvolgen en dat ze zich klaar maken voor een oorlog met Cardassia die onafwendbaar lijkt.

Maar Riker, Crusher, Troi en Geordi (totdat Riker buitenspel was gezet) konden dit helemaal niet. En Jellico krijgt vervolgens de schuld. :nuts2:

De bemanning hoeft de kapitein niet aardig te vinden maar moet hem wel respecteren. De TNG senior staff (muv Data en Worf), Riker voorop, bleef daarbij in gebreke. En ondanks dit wist Captain Jellico het schip gevechtsklaar te maken en een interstellaire oorlog te voorkomen zonder verlies van leven aan beide zijden.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ik vind hem ook bot en arrogant, het botte is idd niet erg zoals 3rd zegt dat kan nodig zijn op het flagship (overigens ook op alle andere schepen) maar het had iets minder gekund dat vind ik wel, maar die arrogantie begon me wel de strot uit te hangen. :r :r :r

En ik weet niet wat ik had gedaan in het geval van Riker, maar ik kan me voorstellen dat de crew zo reageert (ik probeer het niet goed te praten) maar ik kan me voorstellen waarom ze dat doen misschien zou ik wel hetzelfde doen.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:ik vind hem ook bot en arrogant, het botte is idd niet erg zoals 3rd zegt dat kan nodig zijn op het flagship (overigens ook op alle andere schepen) maar het had iets minder gekund dat vind ik wel, maar die arrogantie begon me wel de strot uit te hangen. :r :r :r
Alsjeblieft zeg. Voorbeelden opnoemen. Geef voorbeelden waaruit blijkt dat Jellico bot en arrogant was. Gewoon doen dan ipv het simpelweg te roepen.

Bot en arrogant, met name dat laatste, is Riker. Riker werkte Jellico tegen, paste zich niet aan, volgde bevelen niet op en behandelde hem als een tijdelijk iemand, 'jij zit er toch maar even dus ik ga niet meewerken'.
Riker straalt pure arrogantie uit tijdens de hutscene in deel 2. Het moment dat Jellico nog de moeite neemt om naar Riker's hut te gaan om aan Riker te vragen (en Jellico is dan niet sympathiek?!?) of hij de shuttlemissie wilt uitvoeren. Riker's brede, misselijke grijs is het toppunt van arrogantie.

Of denk je dat Jellico bot en arrogant was omdat de onprofessionele TNG senior staff dat vond. 'Oh nee, mijn TNG helden kunnen niet overweg met Jellico, wat een klootzak is hij!' . Want het hele idee dat de TNG crew onprofessioneel, bot, arrogant, verwend, en kinderachtig overkomt, is absurd, onmogelijk.
Tactical_Cube schreef:En ik weet niet wat ik had gedaan in het geval van Riker, maar ik kan me voorstellen dat de crew zo reageert (ik probeer het niet goed te praten) maar ik kan me voorstellen waarom ze dat doen misschien zou ik wel hetzelfde doen.
Het zijn Starfleet OFFICIEREN! Verandering in bevelvoering komt regelmatig voor. Militair personeel moet daar snel mee om kunnen gaan.

Dus jij kunt met zoiets niet goed omgaan? Nou dat zal dan leuk worden voor je. In het bedrijfsleven vindt er ook regelmatig verandering in het management plaats. En niet alleen in de top maar ook op lager niveau.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Alsjeblieft zeg. Voorbeelden opnoemen. Geef voorbeelden waaruit blijkt dat Jellico bot en arrogant was. Gewoon doen dan ipv het simpelweg te roepen.
zie hoe hij met de cardesians omgaat, springt zomaar woedend op denkt dat hij alles is, en noem zo maar op. En tegen Picard : De Enteprise is nu van mij!

en behandelde hem als een tijdelijk iemand
zou die ook zijn :P

'Oh nee, mijn TNG helden kunnen niet overweg met Jellico, wat een klootzak is hij!'
Die hele tng crew kan me nix schelen ik vind alleen beverly,picard wel leuk de rest hoeft er van mij niet bij, maar dat is nou eenmaal zo en dat maakt het verhaal niet minder leuk maar het kan me nix schelen wat hun vinden, maar ik snap wel waarom ze zo doen


Het zijn Starfleet OFFICIEREN! Verandering in bevelvoering komt regelmatig voor. Militair personeel moet daar snel mee om kunnen gaan.
Kunnen ze ook vast wel met mate, waar sloeg dat hele gedoe met 4 shifts eigenlijk op Nergens!, en die Jellico gastje kan wel een beetje aardiger doen daardoor gaat alles echt niet langzamer.


Dus jij kunt met zoiets niet goed omgaan? Nou dat zal dan leuk worden voor je.
Ik heb helemaal niet gezegd dat ik er niet mee kan omgaan ik zeg alleen dat ik het in DAT geval misschien ook had gedaan.

Riker straalt pure arrogantie uit tijdens de hutscene in deel 2. Het moment dat Jellico nog de moeite neemt om naar Riker's hut te gaan om aan Riker te vragen (en Jellico is dan niet sympathiek?!?)
Wat dat betreft ben ik hetzelfde als Riker dat had ik ook gedaan en khad er nog meer om gelaggen, das tog leuk zo iemand die je niet aardig vind op de stang jagen :-D
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:zie hoe hij met de cardesians omgaat, springt zomaar woedend op denkt dat hij alles is
Dat was Jellico's tactiek. Dat heeft hij nog uitgelegd!
Tactical_Cube schreef:en noem zo maar op.
Doe het dan.
Tactical_Cube schreef:En tegen Picard : De Enteprise is nu van mij!
Ja en? Heb je de scene waarin de beveloverdracht te zien is gemist?
Tactical_Cube schreef:zou die ook zijn :p
Nee hoor. De kans dat Picard levend zou terugkeren was klein. En ook al zou hij tijdelijk zijn, dat verdient hij nog met respect te worden behandeld, hij is de kapitein. Jellico deed het andersom ook.
Tactical_Cube schreef:Die hele tng crew kan me nix schelen ik vind alleen beverly,picard wel leuk de rest hoeft er van mij niet bij
Beverly was ook een eersteklas bitch.

Moet je haar eens zien tijdens de briefing over de aankomende Cardassian aanval. Jellico is bezig zijn plan uit te voeren. De Cardassian invasievloot ligt in de nevel maar zal binnen een bepaalde tijd de nevel moet verlaten en dan zal de Federatie worden aangevallen. Jellico is van plan om de Cardassians te verrassen door mijnen langs hun schepen te leggen. Om op die manier bloedvergieten te voorkomen! Maar aangezien het niet zeker is of dit zal lukken, zegt hij dat ze de ziekenboeg klaar moet hebben.

Beverly reageert ontzettend bitter met 'for the casualties you're about to send me.'

Hallo dom mens! Wie houdt er een invasievloot verborgen in een nevel? Wie is van plan de Federatie aan te vallen?
Tactical_Cube schreef:maar dat is nou eenmaal zo en dat maakt het verhaal niet minder leuk
Uh jawel hoor. Het is niet leuk als de hoofdrolspelers als verwende rotjong worden neergezet alleen maar omdat de schrijvers het finaal hebben verprutst.
Tactical_Cube schreef:maar het kan me nix schelen wat hun vinden, maar ik snap wel waarom ze zo doen
Waarom dan? Want ik denk niet dat je het snapt.
Tactical_Cube schreef:Kunnen ze ook vast wel met mate
Nu weet ik het zeker.
Tactical_Cube schreef:waar sloeg dat hele gedoe met 4 shifts eigenlijk op Nergens!
Betere distributie van personeel zodat het beter inzetbaar is, en mogelijk meer vrije tijd. Ipv 3 diensten van 8 uur heb je er 4 van 6 uur. Een oorlog stond op uitbreken, het schip moest gevechtsklaar worden gemaakt, men moest scherp zijn, niet vermoeid van een 8 uur dienst.
Tactical_Cube schreef:en die Jellico gastje kan wel een beetje aardiger doen daardoor gaat alles echt niet langzamer.
Jellico deed aardig. Hij begroette Riker vriendelijk, ging meteen de departementen langs, liet Troi nog haar zegje doen, liet iedereen zijn zegje doen.

Het was de senior staff die hem van alle kanten tegenwerkte. Opmerkelijk is dat toen de rotte appel (riker) verwijderd was, Geordi ineens goed meedeed en Jellico behandelde hem toen ook op vriendelijke wijze. (zie shuttlegesprek over Titan's run)

Over dat langzame, Jellico had niet de tijd om iedereen zijn handje vast te houden. De Cardassians stonden op het punt een invasie te lanceren. De hele aflevering ging daarover.
Tactical_Cube schreef:Ik heb helemaal niet gezegd dat ik er niet mee kan omgaan ik zeg alleen dat ik het in DAT geval misschien ook had gedaan.
als je ermee om zou kunnen gaan zou je niet misschien zo zijn als de TNG senior staff was.
Tactical_Cube schreef:Wat dat betreft ben ik hetzelfde als Riker dat had ik ook gedaan en khad er nog meer om gelaggen, das tog leuk zo iemand die je niet aardig vind op de stang jagen
En in de krijgsmacht was je dan voor de krijgsraad gesleept voor insubordinatie, mogelijk muiterij. In het bedrijfsleven had je op straat gestaan. :lol:
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

En in de krijgsmacht was je dan voor de krijgsraad gesleept voor insubordinatie, mogelijk muiterij. In het bedrijfsleven had je op straat gestaan.
nee hoor :P want de ranken telden op dat moment niet :-D

maar wat je zegt klopt ook wel ongeveer, maar ze waren lang gewend aan picard en dan krijg je in eens 1 of andere 'sukkel' die alles anders doet en dit en dat wil en hier en daar allemaal orders geeft, je kan ook wel effe een praatje met een paar van de crew maken, en wat dat met Riker betreft Jellico ging alleen maar naar hem toen omdat hij de beste piloot was en die wou hij, dat deed hij echt niet om even aardig te doen.
Gebruikersavatar
capt. Fabio L.
Ensign
Ensign
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 sep 2002, 20:21
Locatie: Aarde

Bericht door capt. Fabio L. »

Jellico was gewoon direct en duidelijk.
Als iemand op een starship orders krijgt moet ie die gewoon uitvoeren (Riker :X )
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

^ Precies!

Jellico heeft zich schuldig gemaakt aan de volgende zaken:
- Kledingvoorschriften en tekenen van respect handhaven
- Het schip gevechtsklaar maken aan de vooravond van een oorlog met Cardassia
- Een interstellaire oorlog voorkomen zonder verlies van leven aan beide zijden.

Niemand van de senior staff bedankte hem voor dat laatste. :(

Ik snap niet waar de afkeer tegen Jellico vandaan komt. Het enige wat ik zo kan bedenken is dat militair onwetende series militair onwetende fans voortbrengt maar verder...
Tactical_Cube schreef:nee hoor want de ranken telden op dat moment
niet
En alles wat eraan vooraf ging? De redenen waarom Riker uit zijn functie werd ontheven. Want daar hebben we het ook over.
Tactical_Cube schreef:maar wat je zegt klopt ook wel ongeveer
Het klopt niet ongeveer, het klopt precies.

Ik heb duidelijke voorbeelden uit de aflevering zelf geleverd.
Tactical_Cube schreef: maar ze waren lang gewend aan picard
Doet er niet toe, had ik al eerder gezegd overigens. Het zijn OFFICIEREN dus die horen zeker snel om te gaan met verandering in bevelvoering.

Wat nu blijkt, is dat onder Picard de senior staff/bemanning tot watjes zijn gemaakt.
Tactical_Cube schreef:en dan krijg je in eens 1 of andere 'sukkel'
Betere, veel betere leider dan Picard.
Tactical_Cube schreef:die alles anders doet en dit en dat wil en hier en daar allemaal orders geeft,
OMG de kapitein geeft bevelen! :eek: :roll:

Jellico heeft een andere stijl dan Picard. Jellico is meer militair opgesteld. Verder moet je rekening houden met het feit dat Jellico het schip gevechtsklaar moest maken waardoor hij niet uitgebreid de tijd kon nemen om iedereen op zijn gemak te stellen. Niet dat het nodig zou zijn aangezien het een professionele bemanning hoort te zijn. Een duidelijk beeld van zijn bevelvoering onder rustige omstandigheden is er niet.
Tactical_Cube schreef:je kan ook wel effe een praatje met een paar van de crew maken
De Enterprise-D stond aan de vooravond van een oorlog met Cardassia! De hele aflevering ging daarover! Er was geen tijd om te kletsen.
Tactical_Cube schreef:en wat dat met Riker betreft Jellico ging alleen maar naar hem toen omdat hij de beste piloot was en die wou hij, dat deed hij echt niet om even aardig te doen.
Commander Riker, report to shuttlebay two
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 10 sep 2004, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

hij was reliefed
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

3rd RemataKlan schreef:
Vis schreef:Hij kwam op mij bot en arrogant over.
Maar je wilt geen voorbeelden geven waaruit dit zou blijken.
Ik ben geen wandelende database. Heb jij nooit 'gewoon' een indruk van iemand? En ik zei al dat ik niet eindeloos om feitjes ga vechten wat duidelijk uit de hand loopt.


...Bladiebla...


Toen hij zag dat de crew (in jouw woorden) watjes zijn en 'm niet met de respect behandelde die hij verdiende, kun je best de arrogante en boze toon weglaten, en gewoon de senior staff apart nemen en duidelijk stellen wat ie van plan is. Desnoods dat ze zich er maar aan moeten wennen dat hij anders werkt dan Picard, en dat ze door omstandigheden strakke orders zonder uitleg kunnen verwachten. Dit schept al een compleet andere sfeer dan rond lopen blaffen.
En natuurlijk moeten ze orders opvolgen. Maar het leven is niet zo zwart-wit 3rd, en dat is hier juist mooi uitgewerkt. Als je in een bedrijf een opdracht van iemand boven je krijgt moet je die ook uitvoeren. Maar die opdracht kan gegeven worden met een snauw, zonder enige toelichting. Of wat meer uitleg, en op een gewone manier. Het blijven mensen.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Vis schreef:Ik ben geen wandelende database. Heb jij nooit 'gewoon' een indruk van iemand?
En wat is dan jouw indruk van Riker, Troi, LaForge en Crusher in deze aflevering? Want als jij Jellico al bot en arrogant vindt, ben ik reuze benieuwd naar je mening over hun gedrag in de aflevering.

Riker, die vanaf het eerste moment Jellico tegenwerkt, bevelen niet of niet juist opvolgt, de bemanning niet zegt dat ze gewoon moeten doorwerken ipv te lopen janken als een stel eerstejaars cadets, zelfs nog presteert om naar Picard te gaan ook al is Jellico de bevelhebber en had Picard niets meer te zeggen.

Troi, die Jellico's privacy schendt door tegen Riker te vertellen dat Jellico zo zijn twijfels heeft over de hele situatie. Zoiets deed ze nooit bij Picard.

Crusher, die Jellico de schuld geeft voor mogelijke slachtoffers ook al zijn de Cardassians de duidelijke agressor.

LaForge, die moeilijk loopt te doen met het schip gevechtsklaar maken, die de tijd neemt om bij Riker te gaan klagen dat hij niet genoeg tijd heeft.

Vis schreef:Toen hij zag dat de crew (in jouw woorden) watjes zijn en 'm niet met de respect behandelde die hij verdiende, kun je best de arrogante en boze toon weglaten, en gewoon de senior staff apart nemen en duidelijk stellen wat ie van plan is. Desnoods dat ze zich er maar aan moeten wennen dat hij anders werkt dan Picard, en dat ze door omstandigheden strakke orders zonder uitleg kunnen verwachten. Dit schept al een compleet andere sfeer dan rond lopen blaffen. En natuurlijk moeten ze orders opvolgen. Maar het leven is niet zo zwart-wit 3rd, en dat is hier juist mooi uitgewerkt. Als je in een bedrijf een opdracht van iemand boven je krijgt moet je die ook uitvoeren. Maar die opdracht kan gegeven worden met een snauw, zonder enige toelichting. Of wat meer uitleg, en op een gewone manier. Het blijven mensen.
:lol:

Jellico blafte geen bevelen.
Hij begon strenger te worden nadat hij merkte dat zijn bevelen niet opgevolgd werden en hij werd tegengewerkt. Toen sloot hij een aantal cruciale bevelen af met 'get it done'. (niet veel anders dan 'make it so') Aangezien hij anders het risico liep dat de bemanning van de Enterprise-D het niet zou doen.

Het is absurd dat hij de tijd zou moeten nemen terwijl een oorlop op uitbreken staat om de senior staff, OFFICIEREN aan boord een militair schip wat in zeer hoog aanzien staat, moet toespreken om ze gerust te stellen. Het zijn verdomme geen kleuters.

De bemanning had zich moeten schikken aan hem, niet andersom. Jellico handelde normaal.

De senior staff wist wat er op het spel stond, wist wat er in de zeer korte tijd gedaan moest worden en Jellico handelde als een normale militaire CO zou doen, sterker nog, hij ging zelfs nog verder door speciaal naar Riker's hut te gaan om hem te vragen de shuttlemissie uit te voeren terwijl hij hem gewoon het bevel had kunnen geven wat doodnormaal zou zijn geweest.

Overigens toen Counsellor Troi hem vertelde dat de bemanning moest wennen en meer van dat softe, onprofessionele gedoe, gaf hij Troi de opdracht om de bemanning gerust te stellen. Zij was immers de counsellor, zij had een beter gevoel over het moreel en had ook de tijd. Jellico niet.

Vreemd dat toen Picard bevelhebber van de Enterprise-D werd en ineens aparte bevelen gaf niemand hem in de weg zat. Hmm.


Het is helemaal niet mooi uitgewerkt. Een belangrijk aspect van militaire training is het aanpassen aan nieuwe situaties. Verandering in bevelvoering komt regelmatig voor.

Goh, de Enterprise-D is Riker's vierde schip. Pegasus, Potemkin, Hood. Hoe zou Riker het vinden wanneer nieuwe bemanningsleden moeilijk tegen hem gaan doen omdat hun vorige XO anders was? Of als hij zo behandeld werd als Jellico toen hij van de Hood naar de Enterprise-D ging?

Je vergelijking met het bedrijfsleven klopt niet aangezien daar niet volgens een militair systeem gewerkt wordt. De enige reden waarom ik het bedrijfsleven erbij heb gehaald is omdat ook daar regelmatig verandering in het management plaatsvindt. En dan zul je als werknemer daar mee om moeten gaan of ander werk zoeken.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Heb ik ergens het gedrag van de rest goedgepraat dan? Voor zover ik weet niet. Maar kom 's van dat zwart-wit denken af joh.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Beweer ik dat dan? Nee, ik ben gewoon benieuwd naar je mening over hen aangezien je Jellico bot en arrogant vindt.

Ik denk helemaal niet zwart-wit. Gezond verstand en misschien een beetje militaire kennis is nodig om te zien wat er werkelijk aan de hand was.

Jellico was de nieuwe bevelhebber die de Enterprise-D gevechtsklaar maakte voor een oorlog met Cardassia. De Ent-D senior staff liet het behoorlijk afweten, niet Jellico.

Al dat gedoe van wennen, bevelen blaffen, tijd nemen, aardig zijn slaat nergens op, is lachwekkend, zoiets hoort niet te zijn in een militaire bevelvoering, zeker niet als een oorlog op uitbreken staat.

De bedoeling was om Jellico als een klootzak neer te zetten maar het tegenovergestelde gebeurde. Jellico komt als een geloofwaardige CO over terwijl de TNG senior staff als onbewkaam en/of ongehoorzaam overkwam door onnodig overhoop met hem te liggen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Dan verschillen we daar dus van mening.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Ik snap het al wel.

Captain Jellico is een no-nonsense officier in een rooskleurig sprookjesuniversum. Daarom is hij niet geliefd bij veel TNG fans. Hetzelfde is ook het geval met Admiral Nechayev.

Beide zijn uitstekende officieren die deze karaktermoord niet verdienen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Zijn het de schrijvers zelf niet die juist willen dat er zo'n reactie van de kijkers komt?
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

:-P lijkt me ook maar admiraal nachevy lijkt me nog wel goed, ik heb niet veel van haar gezien :( maar speelt zij ook in die aflevering van ds9? eh kweet zo niet hoe die heet the search volgens mij dan zijn sisko enz. in een nepwereld.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Vis schreef:Zijn het de schrijvers zelf niet die juist willen dat er zo'n reactie van de kijkers komt?
Maar dat zegt niet veel goeds over de schrijvers en de kijkers die zo reageren.

De manier van handelen van Jellico en Necheyev is normaal. De reactie van de TNG personages op hen juist niet. Alleen al Riker's gezicht wanneer Admiral Necheyev hem laat inrukken.

Maar ja, op militair gebied liet TNG nogal wat te wensen over.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Het gewenste effect werd in ieder geval behaald (bij bíjna iedereen :))
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Vis schreef:Het gewenste effect werd in ieder geval behaald (bij bíjna iedereen :))
Als dat gewenst was. Hoe dan ook, het is en blijft een groot nadeel voor de aflevering. En zet TNG fans niet in een positief daglicht.

Ook heeft deze idiote handelswijze latere series, Voyager en Enterprise, geinfecteerd aangezien die op miltair gebied ronduit zwakzinnig zijn. :(
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Er blijft ook niks goeds meer over van heel StarTrek he ;-(
Gebruikersavatar
Locutus66
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 290
Lid geworden op: 05 jul 2002, 14:00
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door Locutus66 »

3rd RemataKlan schreef:
Vis schreef:Het gewenste effect werd in ieder geval behaald (bij bíjna iedereen :))
Als dat gewenst was. Hoe dan ook, het is en blijft een groot nadeel voor de aflevering. En zet TNG fans niet in een positief daglicht.

Ook heeft deze idiote handelswijze latere series, Voyager en Enterprise, geinfecteerd aangezien die op miltair gebied ronduit zwakzinnig zijn. :(
Zwakzinnig? Geen idee. Maar wel leuk!!
Gesloten