The Wounded

Picard, Data, Riker... "The sky is the limit".

Moderator: Dark*staR

Gesloten
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

The Wounded

Bericht door 3rd RemataKlan »

Ik wilde het eigenlijk gaan hebben over "The Wounded", de eerste aflevering met de Cardassians en waarin terugkerend personage Chief Miles O'Brien een belangrijke rol heeft.

Een samenvatting voor de mensen die dat nodig hebben.

Ik vind dit een erg sterke aflevering. Het was al duidelijk dat de Cardassians terug zouden komen gezien de aandacht die eraan besteed werd. Aparte make up, compleet nieuw scheepsontwerp, uitgebreide achtergrondinformatie en een opzet voor later.

Maar los daarvan, het verhaal zelf is erg goed. Het is wel een praataflevering, zeer weinig actie. In het begin wordt de Enterprise kort beschoten waarbij ik me wel even afvroeg hoe lang het zou duren voordat Picard zichzelf zou gaan verdedigen. En later vindt er een gevecht plaats wat alleen te zien is op een tactisch display wat best spannend was.

Picard die het op moet nemen tegen een collega starship captain, een kameraad, om de vrede met de Cardassians te bewaren terwijl hij de Cardassians wantrouwt en afvraagt of die zich wel aan de vrede willen houden.

O'Brien krijgt weer te maken met de Cardassians en vraagt zich af of hij wel een hekel aan Cardassians mag hebben aangezien het nu vrede is. Is dat niet racistisch vraag hij zich af. En dan de scene in Ten Foward waarin hij vertelt dat tijdens de oorlog voor het eerst iemand doodde wat een impact op hem heeft gehad.

En dan is er nog Maxwell zelf. Hij kwam heel redelijk over, niets mis mee. Maar op het einde wanneer hij alleen met O'Brien is en dat hij de situatie niet meer in de hand heeft wordt het duidelijk dat hij niet helemaal in orde is. En gelukkig is het niet over the top, het is subtiel en je hebt misschien medelijden met hem.

Ook is er nog Gul Macet gespeeld door de uitstekende Marc Alaimo die later Gul Dukat zou spelen.
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

Dit is inderdaad een gave episode. Spanning zonder al te veel actie te gebruiken. Moeilijke keuze voor Picard, maar goed opgelost. De laatste scene tussen Picard en Macet is erg goed gedaan.

Voor degenen die willen weten hoe het verder gaat met Macet, lees de relaunch serie.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Iets wat ik ook erg goed vind, is dat je blijft gissen of Maxwell wel 100 procent is of dat de Cardassians daadwerkelijk iets van plan zijn. En uiteindelijk blijkt het beide te zijn. :)
Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

deze episode heb ik nooit gezien....Jammer want het is de introductie van mijn favo ras ;-(
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Rogueborg schreef:Voor degenen die willen weten hoe het verder gaat met Macet, lees de relaunch serie.
Van DS9 wel te verstaan.
Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

ik heb geen tijd om de Relaunch boeken te lezen dus vertel mij maar wat er met Macet gebeurt
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

DS9-R Spoilers over Gul Macet schreef: Gul Macet duikt op tijdens de DS9-R en steunt de nieuwe democratisch gekozen Cardassian regering en helpt zo nu en dan de DS9 bemanning. Hij is een good guy, totaal anders dan zijn neef Dukat.
Ik zou het graag over The Wounded willen houden (ook al lijkt daar weinig interesse in te zijn...) en niet diep ingaan op Gul Macet's rol in de DS9-R. :)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Het hele gebeuren met de Cardassians(vooral later in DS9), doet me een beetje aan WOII denken.
Het bekende fenomeen dat er Nerlanders zijn die nog steeds een hekel hebben aan de Duitsers vanwege de oorlog. Terwijl de Duitsers van nu daar niks mee te maken hadden.
Miles O'Brien heeft dit zelfde probleem. Het afgeven op Cardassians voor iets wat lang geleden gebeurt is en daarom een hekel heeft aan alle Cardassians terwijl er een hoop zijn die er niks mee te maken hadden.

Ik vond het ondanks dat het een echte praatepisode is wel een sterke. Ik kan me het stuk dat Maxwell en O'Brien samen een of ander strijdlied, dacht ik dat het was, zaten te zingen nog herinneren.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

EMH schreef:Het hele gebeuren met de Cardassians(vooral later in DS9), doet me een beetje aan WOII denken.
Het bekende fenomeen dat er Nerlanders zijn die nog steeds een hekel hebben aan de Duitsers vanwege de oorlog. Terwijl de Duitsers van nu daar niks mee te maken hadden.
Miles O'Brien heeft dit zelfde probleem. Het afgeven op Cardassians voor iets wat lang geleden gebeurt is en daarom een hekel heeft aan alle Cardassians terwijl er een hoop zijn die er niks mee te maken hadden.
De oorlog was niet lang geleden. 10-15 jaar met waarschijnlijk het uiteindelijke vredesverdrag vrij recent ondertekent. Waardoor de Cardassian militairen in deze aflevering ook betrokken konden zijn in die oorlog. Maar los daarvan heeft O'Brien inderdaad een hekel aan Cardassians maar hij probeert dit wel te overkomen. Dit merk je ook wanneer hij met Keiko erover praat. En later in Ten Forward met een Cardassian.

In DS9 komt dit ook terug. O'Brien die 'Cardies' zegt en de aflevering "Cardassians", met die Cardassian jongen opgevoed door Bajorans.
EMH schreef:Ik vond het ondanks dat het een echte praatepisode is wel een sterke. Ik kan me het stuk dat Maxwell en O'Brien samen een of ander strijdlied, dacht ik dat het was, zaten te zingen nog herinneren.
Ik vind dat een erg mooie scene. Tussen de twee acteurs klikt het in ieder geval op het scherm. En ik vond O'Brien's opmerking over propaganda ook een goede.
Gesloten