Hoe moet de USS Enterprise er uit gaan zien?

To boldly go where Kirk, Spock and McCoy have gone before

Moderator: Trekscaper

Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Hoe moet de USS Enterprise er uit gaan zien?

Bericht door Mr Hayes »

Ook het fenomeen Star Trek is aan de tand des tijds onderhevig. Zo kan iedereen de uniformen van de originele TOS crew uit de jaren 60 nog herinneren. Maar tijdens de TOS-film 'The Wrath Of Khan' draagt de TOS-crew voor het eerst het bekende rode uniform.

Iedereen kan wel zeggen dat deze rode uniformen mooier zijn dan die mostergele en lichtblauwe fluwelen 'sweaters', maar beide ontwerpen geven ook onmiskenbaar weer in welke tijdgeest de film 'The Wrath of Khan' en de originele TOS-serie zich bevonden. De uniformen uit The Original Series zijn toch echt wel ontworpen met de toenmalige, typisch jaren 60, visies op het gebied van wetenschap.....én science-fiction. De uniformen zien er dus erg jaren 60 uit en zijn absoluut niet tijdloos te noemen.

Hetzelfde geldt voor de meer tijdlozere rode uniformen uit 'The Wrath of Khan'. De rode uniformen zijn duidelijk naar de jaren 80-leest ontworpen. De films moesten sowieso een groter publiek aanspreken en daarom is er een duidelijke link naar de traditionelere, minder sci-fi-uitziende, naval uniforms uit de jaren 80 gemaakt.

En dat is toch eigenlijk absoluut niet 'canon'? Want in de wereld van The Federation en Starfleet zit tussen de episode 'All Our Yesterdays' uit seizoen 3 van TOS en de film 'Star Trek II: The Wrath Of Khan' hooguit 2 tot 3 jaar. De netgenoemde episode speelt zich af op stardate 5943.7 en de film speelt zich 2 tot 2,5 jaar later af op Stardate 8130.4. En dat terwijl er tussen het jaar van de productie van de netgenoemde episode, 1969, en het jaar van productie van de film, 1982, een flinke 'gap' van 13 jaar zit!

Je ziet het ook aan de USS Enterprise zelf. De USS Enterprise uit The Original Series zag er voor 1968 erg sci-fi uit, maar als ik de rode warp nacelles van deze Enterprise zie, dan hebben ze geen rode bussard collectors, maar..........een ronddraaiende propellor :lachhuil:! Hetzelfde voor de deflector. Voor de inzichten van 1968 moest een deflector blijkbaar een domme....kinderachtige.......schotelantenne zijn :{.

De refit van de USS Enterprise uit de 2e Star Trek film heeft compleet andere nacelles.......INEENS zijn de inwendige propellors in de nacelles verdwenen en is de deflector dish geen 'dish' meer maar een voor 1982 begrijpelijkere 'auto-inlaat'.

Oooowh, en dan hebben we het nog helemaal niet gehad over het interieur van de 1968-USS Enterprise en de 1982-USS Enterprise.

Mijn vraag is dan ook: Hoe moet de 2008-USS Enterprise er uitzien? Moet ie 'canon' ontworpen worden naar voorbeeld van de kinderachtig uitziende 1968-USS Enterprise? Moet wij de crew van de USS Enterprise volgend jaar in de bios zien met die kotslelijke fluwelen jaren 60 pullovers? Of moet de 2008-USS Enterprise canon gemaakt worden aan de USS Enterprise van Captain Jonathan Archer? Of moet de 2008-USS Enterprise weer de rechthoekige nacelles van de refitted USS Enterprise uit de 2e Star Trek film krijgen?

Wat denken jullie??? Ik denk dat het 'canon' houden van Star Trek er uiteindelijk steeds moeilijker op wordt. Vooral als Star Trek in 2070 nog steeds 'hot' is en de 35e Star Trek film in de bios draait. Immers.........de Federation, Starfleet en alles wat met Trek te maken heeft is oorspronkelijk gemaakt om het 'canon' te houden aan de huidige Aardse levensloop.

Aaaargh, lastige discussie, maar ik hoop dat jullie mijn probleem begrijpen :{
Laatst gewijzigd door Mr Hayes op 25 mei 2007, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Niet bepaald.
Gebruikersavatar
.:Admiral-Janeway:.
Captain
Captain
Berichten: 2544
Lid geworden op: 08 aug 2005, 22:02
Locatie: Enschede

Bericht door .:Admiral-Janeway:. »

Je maakt op zich wel een goed punt, maar op zich kunnen ze met een heel nieuw model en hele nieuwe uniformen komen. Want zoals je bij die 2 voorbeelden gaf in korte tijd is het veranderd. DUs wie zegt dat het in de tijd van XI ook niet anders was ;) Omdat over die tijd weinig bekend is zijn kleine details als de vorm en het uniform makkelijk te veranderen dus een geheel nieuwe stijl die past bij 2008 is niet onmogelijk.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

3rd RemataKlan schreef:Niet bepaald.
Hoe moet de USS Enterprise er dan uit gaan zien? Gewoon het oude model uit 1968 gebruiken?
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Als het een re-imaging van ST moet worden, laat het bestaande los en maak iets nieuws.
Een knipoog naar de bestaande series en films kan altijd natuurlijk. Maar het ligt eraan wat ze nu precies willen doen.
startrekfan001
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 655
Lid geworden op: 19 okt 2006, 20:40
Locatie: Tsja

Bericht door startrekfan001 »

Ik zou zeggen, maak iets van tussen enterprise en tos in. vrijheid!!
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Mr Hayes schreef:Hoe moet de USS Enterprise er met kerst 2008 uit gaan zien?
Met lichtjes, slingers, ballen en een piek versierd.
Gebruikersavatar
.:Admiral-Janeway:.
Captain
Captain
Berichten: 2544
Lid geworden op: 08 aug 2005, 22:02
Locatie: Enschede

Bericht door .:Admiral-Janeway:. »

HorckDude schreef:
Mr Hayes schreef:Hoe moet de USS Enterprise er met kerst 2008 uit gaan zien?
Met lichtjes, slingers, ballen en een piek versierd.
:lachhuil:
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Afbeelding

:lachhuil:
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

De allereerste Warp-capable USS Enterprise uit Star Trek: Enterprise (In dienst in de 22e eeuw):
http://www.lcarscom.net/3-D/NX01_wallpaper01.jpg
De USS Enterprise NCC-1701 van Kirk is door production designers ontworpen in de jaren 60 van de vorige eeuw, terwijl deze Enterprise NX-01 door CGI-artist Doug Drexler is ontworpen in 2001. De perfect ronde schotel is gebleven en ook de warp nacelles lijken meer op de originele Enterprise NCC-1701 dan op de gerifitte NCC-1701 van na 2271. Beide bussard collectors zijn rood, maar de warp coils zijn hier wel zichtbaar (blauw). Het grote verschil met de nieuwere Enterprise's is, dat de warp drive horizontaal is gemonteerd in het schip.......net zoals Zephram Cochrane's Phoenix. Dat past dus goed in de design lineage.

De USS Enterprise uit The Original Series (In dienst van 2245 -zie de Star Trek Encyclopedia- tot 2270. Met dien verstande dat Star Trek: TOS begon in 2267.):
http://www.lcarscom.net/3-D/CRHQ_portrait1701.jpg
Hier dus met de rode bussard collectors op de nacelles. Alhoewel.......collectors. Ze doen eerder denken aan rood lichtgevende, bedekte propellors. Verder zijn de blauw lichtgevende warp coils in de nacelle nog niet zichtbaar. Wellicht was het idee/principe van warp coils in de periode 1966-1969 nog niet bedacht. Dan is verder nog een echte, 'oenige' oranje schotel op de deflector (vandaar de naam) zichtbaar.

De USS Enterprise 1st Refit uit de eerste drie Star Trek films (In dienst vanaf 2271:
http://www.lcarscom.net/images/1701a-3.jpg
De nieuwe warp nacelles met hun karakteristieke rechthoekige belijning kun je hierboven zien. Scherper en gestroomlijnder en deze keer wel met blauw lichtgevende warp coils, maar de typisch rode bolvormige bussard collectors in de nacelles zijn verdwenen. Verder is de grote oranje schotel gedemonteerd en de nu 'lege' deflector is lichtgevend blauw. Zo zal het ook gaan met alle volgende Starfleet schepen. De USS Voyager, de USS Enterprise-E, de USS Equinox.........ze hebben allemaal een zelfde soort lichtblauwe deflector....die ook nu nog -ietwat onterecht- 'deflector dish' wordt genoemd.

Voor degene die helemaal vergeten is wat de verschillen zijn tussen de Enterprise van 2245 tot aan 2270 en de gerefitte Enterprise, kijk dan even naar deze animatie:
http://www.ex-astris-scientia.org/artic ... ie-ani.gif

Logica zou dus ingeven, ook wat betreft continuïteit, dat voor de komende, 11e Star Trek film, getiteld: 'Star Trek', het design van de alom bekende USS Enterprise NCC-1701 klakkeloos wordt overgenomen. Gezien de tijd waarin we nu leven, 2007, vind ik dat nogal ongeloofwaardig geworden......ook nu Star Trek: Enterprise is afgelopen.

Ik stel voor om het complete design van de USS Enterprise NCC-1701-A, qua uiterlijk hetzelfde schip als de gerefitte NCC-1701, te gebruiken voor de 11e Star Trek film. Met dien verstande dat er ronde warp nacelles gebruikt worden met rode bussard collectors en lichtgevend blauwe warp coils, zoals de USS Enterprise NX-01 dus.

Voor de mensen die met onbegrip mijn openingspost doorlazen, of die het maar afdeden als 'geneuzel', zouden eens dit artikel moeten doorspitten over Starfleet technologie in de 22e eeuw en de daaropvolgende 23e eeuw. Erg handig:
http://www.ex-astris-scientia.org/incon ... t-tech.htm
Wellicht begrijp je dan dat Star Trek in de toekomst steeds vaker non-canon gaat lopen. Niet alleen vanwege incapabele scriptwriters, die zich niet aan de continuïteit van het Star Trek universum houden, maar ook vanwege het voortschrijden van onze eigen tijd.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

HorckDude schreef:
Mr Hayes schreef:Hoe moet de USS Enterprise er met kerst 2008 uit gaan zien?
Met lichtjes, slingers, ballen en een piek versierd.
:rofl:
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Ik weet dat het moeilijk is voor velen, maar zou er a.u.b. serieus op dit topic gereageerd kunnen worden. Mr. Hayes heeft weldegelijk een punt en ik ben zelf ook benieuwd waar ze mee op de proppen zullen komen. Ik heb tot nu toe maar drie degelijke reacties gezien op zijn dilemma.

Ik denk dat iedereen over het algemeen (Trek kennende) bij het origineel wil blijven. Iedereen was er al sceptisch over dat TOS niet opnieuw gemaakt kon worden. Shatner is Kirk en Nimoy is Spock. Hetzelfde geldt dus ook voor de Enterprise. De vraag is inderdaad, kom je er mee weg door hetzelfde concept als in de jaren '60 te gebruiken. Aan de andere kant kun je hetzelfde zeggen voor een remake. Ik zou het niet te drastisch doen. In ons huidige tijdperk kunnen we zoveel met CGI en ik hoop niet dat ze daarin doorschieten. Ik zou qua vorm trouw blijven aan het ontwerp van Matt Jefferies. Als je kijkt naar de Enterprise in TOS, zie je eigenlijk alleen maar een vorm. Weinig detail. Ik denk dus dat je de originele Enterprise qua vormgeving kunt behouden en er realistischer uit kan laten zien. Hull-plating, niet zo "wit" en inderdaad de schotelantenne vervangen. :) Om maar wat te noemen.
Kortom, een soort van gulden middenweg. Gaan voor een realistischere look, maar wel trouw blijven aan het originele ontwerp.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

startrekfan001 schreef:Ik zou zeggen, maak iets van tussen enterprise en tos in.
Mee eens. Om canon te blijven kan je bijna niet anders. Je kan moeilijk een design zoals bvb. een Sovereign Class (Ent-E) plaatsen in de periode die ze willen weergeven. Eigenlijk bestaan er voldoende canon en niet-canon klasses waar ze uit kunnen kiezen. Tenslotte speelt de film zich slechts een twintigtal jaar vóór TOS af. Als beschikbare klasses kan ik bijvoorbeeld de Quetzalcoatl aanhalen, of de Asia (alhoewel de Asia niet-canon is vrees ik, en hij lijkt veel op de Constitution). Keuze genoeg echter !
startrekfan001
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 655
Lid geworden op: 19 okt 2006, 20:40
Locatie: Tsja

Bericht door startrekfan001 »

Ik zou liever een opvolger van de NX class zien, een soort mix van de constitution en de NX.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Dus TOS maar helemaal.......vergeten? :)
startrekfan001
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 655
Lid geworden op: 19 okt 2006, 20:40
Locatie: Tsja

Bericht door startrekfan001 »

ja.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Op het moment wordt de Tos serie toch ook bewerkt? Daar ziet de Enterprise er erg mooi uit. Alleen aan vraag aan Vulkaantje: Waarom minder wit? Die gasten die Tos nu bewerkeb doen dat ook, wat is er mis mee?
startrekfan001
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 655
Lid geworden op: 19 okt 2006, 20:40
Locatie: Tsja

Bericht door startrekfan001 »

wit is zooooo 2360...
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Guess who? schreef:Op het moment wordt de Tos serie toch ook bewerkt? Daar ziet de Enterprise er erg mooi uit. Alleen aan vraag aan Vulkaantje: Waarom minder wit? Die gasten die Tos nu bewerkeb doen dat ook, wat is er mis mee?
Kom zeg. De production designers en miniature designers van The Original Series leefden in de jaren 60, om precies te zijn in de periode 1966-1969. Denk je nu werkelijk dat die mensen toen nadachten over de daadwerkelijke 23e eeuw? De USS Enterprise van toen zag er strak en wit uit, omdat het het allereerste Starfleet schip was naar het idee van Gene Roddenberry. Vóór 1966 WAS er nog geeneens Star Trek. Dus het lijkt me logisch dat er toen nog niet op realistische details gelet werd. Daarom zag de toenmalige Enterprise er ultraglad, 'spacy', uit, en niet grijzig/zilver, met hullplating die niet overal even glad was.

Dat was Star Trek anno 1966, 1967, 1968 en 1969. Er werd nog helemaal niet zo diep ingegaan op details en de 'Star Trek Wetenschap' moest nog opgeschreven worden. Laat staan dat de toenmalige producers zich zorgen maakten over het wel of niet 'canon' lopen van de episodes en verregaande 'continuïteit' gedurende de drie seizoenen.

Ik denk dus dat men bij de ontwikkeling/productie van de komende Star Trek film zich niet teveel moeten leiden door de continuïteitsproblematiek. Voor 24e eeuws Star Trek vind ik dat veel en veel belangrijker dan de 22e en 23e eeuwse Star Trek. Wat mij betreft moet het verhaal, het plot en dus de karakters van uitmuntende kwaliteit zijn! Want dat ontbrak er met Star Trek X absoluut aan!

Dus wat mij betreft wordt de 'nieuwe' USS Enterprise van April/Pike/Kirk stukke moderner. Opzouten met die kinderachtige jaren 60 details op dat schip. Houd de warp nacelles nog gewoon rond, maar laat de warpcoils/plasma mooi lichtblauw kleuren en de bussard collectors mogen felrood schijnen. Het satellietschoteltje op de deflector dish moet oprotten en de deflector dish zélf moet ook lichtblauw worden. Verder mag de hullplating wat grijzer en groffer worden. Een beetje zoals de NX-01-class van Captain Archer.

Oooowh, en dan hebben we het nog helemaal niet gehad over het interieur van de '2008-refit' van de USS Enterprise. Moet dat er net zo oenig uitzien als in TOS??? Moet daar nu zo'n fancy sixties design captain chair aanwezig zijn? Ik DACHT het niet.

Maareh.......even dit nog: Denken jullie dat de USS Enterprise ook meteen terugkeert in Star Trek XI ? Zijn er al scriptdetails uitgelekt?? Of zit Kirk, Spock en de rest op een Federation Space Station, een Spacedock of op Starfleet Academy?
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Heb je die remake waar nu aan gewerkt wordt weleens gezien? Daar heeft de Enterprise Hullplating en niet overal gelijk, daar is de Enterprise grijs en alle details zien er veel moderner uit. Hij is erg mooi en geloofwaardig. Moet je echt eens zien, op www.startrek.com bijvoorbeeld.

Maar waarom moet die hullplating grijs? Natuurlijk, daarna zijn ze altijd grijs geworden, behalve de Oberth, die is nog mooi wit :P
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Je kunt het heel goed zien in de aflevering 'Message in a Bottle' van seizoen 4 van Star Trek: Voyager. Voor de USS Voyager werd gewoon het meters grote model gebruikt. En dat model is erg clinisch wit en zeer glad. Maar de USS Prometheus is een CGI model. En dat schip is veel grijzer en ook qua oppervlak groffer en ongelijkmatiger.

De USS Prometheus:
Afbeelding

De USS Voyager:
Afbeelding
TARAraboemdijee
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 okt 2003, 01:49
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Hoe moet de USS Enterprise er uit gaan zien?

Bericht door TARAraboemdijee »

Mr Hayes schreef:En dat is toch eigenlijk absoluut niet 'canon'? Want in de wereld van The Federation en Starfleet zit tussen de episode 'All Our Yesterdays' uit seizoen 3 van TOS en de film 'Star Trek II: The Wrath Of Khan' hooguit 2 tot 3 jaar. De netgenoemde episode speelt zich af op stardate 5943.7 en de film speelt zich 2 tot 2,5 jaar later af op Stardate 8130.4. En dat terwijl er tussen het jaar van de productie van de netgenoemde episode, 1969, en het jaar van productie van de film, 1982, een flinke 'gap' van 13 jaar zit!
Eh....
All Our Yesterdays was 2267
The Motion Picture was 2272
The Wrath Of Khan was 2286
In 19 jaar tijd kunnen ze wel andere uniformen ontwikkelen. Ook wel in 5. Wat dat betreft zijn de uniformen van TMP een mooie overgang.
Zelfde geldt voor de Enterprise. Na de 5 year mission is het volgens mij redelijk canon dat de Enterprise een grote refit heeft gehad, vanwaar het veranderde uiterlijk.

Om canon te blijven kom je dan dus uit bij een Enterprise zoals in TOS, maar dan gelikter qua sfx
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Ik heb het over stardates lieve TARA. Jij hebt het over jaartallen.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Die jaartallen komen overeen met die stardates
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Ik heb liever de orginele enterprise, wellicht een beetje aangepast aan de 21 eeuw, maar ik verwacht een of ander futuristisch gedrocht zoals in star trek: enterprise
TARAraboemdijee
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 okt 2003, 01:49
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door TARAraboemdijee »

EMH schreef:Die jaartallen komen overeen met die stardates
Dat dus, jij hebt het over de jaren tussen stardates, dus ik geef je de jaartallen. en ik kom op iets heel anders uit
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

EMH schreef:Die jaartallen komen overeen met die stardates
Ook weer zoiets. In de 24e eeuw lopen de stardates gelijk aan gewone 'Aardse' jaartallen. Stardate 48000.00 voor het eerste jaar dat we de USS Voyager in actie zagen. Stardate 49000.00 voor het tweede jaar dat de Voyager bezig was met hun reis in het Delta Quadrant. Stardate 50000.00 voor het derde jaar, 51000.00 voor het 4e jaar, etc., etc.

Blijkbaar is dat nog niet het geval met The Original Series en de eerste films. Verwarrend.
startrekfan001
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 655
Lid geworden op: 19 okt 2006, 20:40
Locatie: Tsja

Bericht door startrekfan001 »

in TOS hebben ze geen moeite gedaan om stardates goed te laten lopen. Daar moet je dus niet van uitgaan. Gewoon de normale jaartallen gebruiken.
Janus2007
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:52
Locatie: Langedijk Noord Scharwoude

Bericht door Janus2007 »

Is er eigenlijk wel een idee om de Enterprise erin voor te laten komen??

het ging tog om de jonge jaren van Kirk en Spock, dus denk ik aan dat ze 20 waren ofzo, en toen was er nog geen eens sprake van een Uss Enterprise als ik me goed herinner
startrekfan001
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 655
Lid geworden op: 19 okt 2006, 20:40
Locatie: Tsja

Bericht door startrekfan001 »

Het gaat om Kirk en Spocks eerste missie en daarna hun eerste aanstelling op de enterprise. Ja, de enterprise komt erin voor.

edit: ik vind dat ze deze enterprise moeten gebruiken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie