Wat gaat 'Star Trek' (2009) opbrengen?

To boldly go where Kirk, Spock and McCoy have gone before

Moderator: Trekscaper

Plaats reactie

Wereldwijd gaat 'Star Trek' (2009) in Dollars opbrengen........

100 miljoen Dollar of minder...........
8
17%
.....tussen de 100 en 150 miljoen Dollar
1
2%
.....tussen de 150 en 200 miljoen Dollar
8
17%
.....tussen de 200 en 250 miljoen Dollar
7
15%
.....tussen de 250 en 300 miljoen Dollar
2
4%
.....tussen de 300 en 350 miljoen Dollar
6
13%
.....tussen de 350 en 400 miljoen Dollar
3
7%
.....tussen de 400 en 450 miljoen Dollar
2
4%
.....tussen de 450 en 500 miljoen Dollar
1
2%
.....tussen de 500 en 550 miljoen Dollar
1
2%
.....tussen de 550 en 600 miljoen Dollar
1
2%
600 miljoen Dollar of meer..........
6
13%
 
Totaal aantal stemmen: 46

Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Wat gaat 'Star Trek' (2009) opbrengen?

Bericht door Mr Hayes »

Ik heb net even een klein onderzoekje gedaan naar de opbrengsten van de filmfranchise van Star Trek en ik moet zeggen dat ik toch wel lichtelijk ben geschrokken. Wellicht wisten veel mensen het allang dat de Star Trek films nou niet de meest lucratieve investeringen zijn die Paramount(/CBS) sinds 'Star Trek I: The Motion Picture' heeft gedaan. En velen zullen vast ook wel zeggen dat ze niet echt verbaasd zijn dat de films het wereldwijd nooit echt bijster goed deden. Star Trek is immers echt wel wat anders dan bijvoorbeeld Star Wars. Star Trek is serieuzer en vaak ook intellectueler qua thematiek.

Ik heb even een lijstje gemaakt van de filmopbrengsten van de films en schrok vooral van het feit dat de best scorende film nog geeneens de $ 150 miljoen heeft overschreden. De in onzer ogen beste film, 'The Wrath Of Kahn' haalt de top 5 geeneens. Hier een lijst, met zowel de VS-opbrengsten alsmede de overzeese opbrengsten. Daarachter de wereldwijde totalen:

01 ---> 'Star Trek: First Contact': $ 92.0 miljoen + $ 128.0 miljoen = $ 146.0 miljoen
02 ---> 'Star Trek I: The Motion Picture': $ 82.3 miljoen + $ 56.7 miljoen = $ 139.0 miljoen
03 ---> 'Star Trek IV: The Voyage Home': $ 109.7 miljoen + $ 23.3 miljoen = $ 133.0 miljoen
04 ---> 'Star Trek: Generations': $ 75.7 miljoen + $ 44.3 miljoen = $ 120.0 miljoen
05 ---> 'Star Trek: Insurrection': $ 70.1 miljoen + $ 42.4 miljoen = $ 112.5 miljoen
06 ---> 'Star Trek II: The Wrath Of Kahn': $ 78.9 miljoen + $ 18.1 miljoen = $ 97.0 miljoen
07 ---> 'Star Trek VI: The Undiscovered Country': $ 74.9 miljoen + $ 22.0 miljoen = $ 96.9 miljoen
08 ---> 'Star Trek III: The Search For Spock': $ 76.5 miljoen + $ 10.6 miljoen = 87.1 miljoen
09 ---> 'Star Trek V: The Final Frontier': $ 55.2 miljoen + $ 7.8 miljoen = $ 63.0 miljoen
10 ---> 'Star Trek: Nemesis': $ 43.1 miljoen + $ 18.0 miljoen = $ 61.1 miljoen

Opvallend hierbij vind ik het feit dat 'The Voyage Home' commerciëel gezien de meest succesvolle Star Trek film was in Amerika, maar daarbuiten bij lange na niet. Met inflatiecorrectie erbij zou in commerciëel opzicht daarom niet 'First Contact', maar 'The Motion Picture' wellicht nog steeds de meest succesvolle Star Trek film ooit kunnen zijn.......en dat terwijl er nog 9 films volgden en de eerstvolgende serie pas in 1987 te zien was op de buis in Amerika.

Ik denk dat Paramount vanuit het oogpunt van marketing té weinig heeft gedaan aan het succes van de Star Trek films. De relatief lage opbrengsten van de Star Trek films zijn niet alleen te wijten aan de serieuzere, intellectuelere thematiek van de films ten opzichte van de 'concurrerende' Star Wars films. Er is misschien soms te veel en te vaak een film gemaakt voor de fans, waardoor het commerciële denken bij de Star Trek films eigenlijk veel minder aanwezig was dan bij andere sci-fi films.

Daarom dus mijn vraag: Hoe denken jullie dat 'Star Trek XI' gaat uitpakken rond Kerstmis volgend jaar? Denken jullie dat Paramount/CBS meer geld gaat pompen in marketing, om van de nieuwe film een wervelend commerciëel megasucces te maken? Gaan we 'doodgegooid' worden met trailers in binnen- en buitenland? KAN 'Star Trek XI' 6 jaar na 'Nemesis' de 'commerciële hoofdrol' van de uitgeputte Star Wars reeks en andere fantasy genres zoals Harry Potter overnemen? Gaat Paramount/CBS meer dan ooit proberen om ook middels marketing een compleet ander publiek geïnteresseerd te krijgen in Star Trek? Kortom: Wordt Star Trek na Kerst 2008 weer een glansrijke vernieuwde franchise? Graag uw mening ;).
Laatst gewijzigd door Mr Hayes op 27 mei 2013, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Nog even iets over de belangrijkste filmprijzen waar de Star Trek films voor genomineerd zijn:

'Star Trek I: The Motion Picture':
Genomineerd voor 3 Oscars, waaronder 'Best Art Direction', 'Best (Visual) Effects' en 'Best Music, Original Score: Jerry Goldsmith'. Genomineerd voor 1 Golden Globe, die van 'Best Original Score - Motion Picture'.
De film krijgt op IMDB een 6,1.

'Star Trek II: The Wrath Of Kahn':
Geen noemenswaardige nominaties.
De film krijgt op IMDB een 7,7.

'Star Trek III: The Search For Spock':
Geen noemenswaardige nominaties.
De film krijgt op IMDB een 6,4.

'Star Trek IV: The Voyage Home':
Genomineerd voor 4 Oscars, waaronder 'Best Cinematography', 'Best Effects - Sound Effects Editing', 'Best Music, Original Score: Leonard Rosenman' en 'Best Sound'.
Genomineerd voor een ASC-award (American Society of Cinematographers), die van 'Outstanding Achievement in Cinematography in Theatrical Releases'.
Op IMDB krijgt de film een 7,3.

'Star Trek V: The Final Frontier':
Geen noemenswaardige nominaties.
Op IMDB krijgt de film een 4,8.

'Star Trek VI: The Undiscovered Country':
Genomineerd voor 2 Oscars, waaronder 'Best Effects - Sound Effects Editing' en 'Best Makeup'
Op IMDB krijgt de film een 7,1.

'Star Trek: Generations':
Geen noemenswaardige nominaties.
Op IMDB krijgt de film een 6,4.

'Star Trek: First Contact':
Genomineerd voor 1 Oscar, die van 'Best Makeup'.
Op IMDB krijgt de film een 7,5.

'Star Trek: Insurrection':
Geen noemenswaardige nominaties.
Op IMDB krijgt de film een 6,3

'Star Trek: Nemesis':
Geen noemenswaardige nominaties.
Op IMDB krijgt de film een 6,4.

Zo, dat jullie even weten hoe vooral non-Trekkies over de Star Trek films denken :). Ook interessant om te weten dat Oscars misschien wel degelijk samenhangen met commerciëel succes. Zou 'Star Trek XI' bijvoorbeeld weer meer kansen krijgen om Oscar nominaties in de wacht te slepen?
Gebruikersavatar
martine
Captain
Captain
Berichten: 2177
Lid geworden op: 21 jul 2002, 14:22
Locatie: Londen UK

Bericht door martine »

In ieder geval niet meer dan 200 miljoen denk ik. Het is geen James Bond of Star Wars en zo groot zal het ook nooit worden in de bios.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Vergeet niet dat veel films pas veel geld gingen opleveren nadat ze de bioscoop uitwaren.
Gebruikersavatar
martine
Captain
Captain
Berichten: 2177
Lid geworden op: 21 jul 2002, 14:22
Locatie: Londen UK

Bericht door martine »

Ik heb het zelf over bioscoopinkomsten. Dat is ookhet eerste waar de studio altijd naar kijkt, al loopt de dvd nog zo goed Qua verkoop. Want dan kunnen ze immers een heel wat goedkoper straight to dvd werkje afleveren waarop meer winst te behalen valt. Om 1 zo'n film zelf te produceren wat in 1 zaal draait is al behoorlijk prijzig. Als je dan tig kopieen hebt waar geen hond naar toe gaat....
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik denk inderdaad dat je eerst naar bioscoopopbrengsten moet kijken. Komt nog bij dat alleen films die het goed doen in de bios daarna ook veel geld opbrengen. En zelfs in die gevallen is het nog zo dat het altijd minder is dan wat er in de bios aan verdiend wordt.

Ik heb geen idee, ik ga er zelf pas wat over zeggen als duidelijk is hoe de film uitgebracht wordt (overal tegelijk of toch weer op verschillende data) en wat de film uiteindelijk gekost heeft.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Het is bijna onmogelijk om in dit stadium al iets te kunnen zeggen over de opbrengsten van Star Trek: XI.
Feit is wel dat het een stuk beter zal moeten. In de laatste TNG films is een sterk dalende trend te zien met als als dieptepunt Star Trek: Nemesis met de door jou genoemde 61,1 miljoen dollar boxoffice.

Star Trek: XI begint naar verluid op een budget van 150+ miljoen dollar, tegenover de 60milj budget van Nemesis.
200+ miljoen dollar boxoffice voor Star Trek: XI lijkt me toch minimaal het doel van Paramount? Break even + wat extra
Hoe denken jullie dat 'Star Trek XI' gaat uitpakken rond Kerstmis volgend jaar? Denken jullie dat Paramount/CBS meer geld gaat pompen in marketing, om van de nieuwe film een wervelend commerciëel megasucces te maken?
Met een budget van 150+ milj dollar mag je denk ik wel een vette marketing campagne verwachten. (Kirk in je Happy Meal dus ;) )
Dit is voor Paramount dé film voor de Kerst 2008.
Met het wegvallen van Angels & Demons is er trouwens 1 grote concurrent voor de feestdagen minder.
Paramount/CBS meer dan ooit proberen om ook middels marketing een compleet ander publiek geïnteresseerd te krijgen in Star Trek? Kortom: Wordt Star Trek na Kerst 2008 weer een glansrijke vernieuwde franchise?
Als deze film succesvol aan de boxoffice is: Ja.
Anders zal er (net als elke geflopte film) niet snel een vervolg op komen.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Een budget van $ 150 miljoen zeg je??? Gossiemeine, dat wist ik nog niet :{ . Dat is toch wel errug veel hoor voor een Star Trek film. Gezien het wegvallen van belangrijke sci-fi concurrenten moet de $ 300 miljoen + wereldwijd wel te halen zijn.

Star Trek in je Happy Meal? Daar noem je iets grappigs ;). En toch denk ik dat Paramount met dit soort marketingacties op de proppen moet komen om een regelrechte hit te maken van Star Trek XI
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

...dat van het budget had je ook hier op meerdere plekken kunnen nalezen. Zeker is ook dat er flink aan reclame gedaan gaat worden. Paramount is serieus als het om dit project gaat. Moet ook wel anders was JJA er niet aan begonnen.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

In ieder geval komt Zachary Quinto op de cover van FHM. (volgens trekmovie.com) Das al de eerste reclamecampagne. (naast die van Shatner dan)
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Een man op de cover van FHM? :? Is dat geen bikini blad?
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik hoop niet dat ze het in hun hoofd halen Shatner op de cover te zetten. :lachhuil:
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Section31 schreef:Een man op de cover van FHM? :? Is dat geen bikini blad?
Wordt blijkbaar een exlusieve versie. (die ook niet gewoon in de winkel ligt.)

Zie hier het artikel: http://trekmovie.com/2007/11/21/quinto- ... er-of-fhm/
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Bij 4 bigmacs een kirk poppetje
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

en dan je niet vergissen in de big mac en het kirk poppetje bij het eten gezien de afmetingen van de big mac en die van Shatner.

Dat is slechte reclame voor de film.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Onee want Shatner krijgt geen rol in startrek 11 :*)
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

beetje ontopic blijven graag. :)
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Hoezo is Wrath of Khan 'in onzer ogen' de beste film?

Maar goed, ik denk haast niet dat je deze film kunt vergelijken met Nemesis. De hele aanpak is anders, het is een reimagining, en ze maken er een 'high profile' titel van, terwijl Nemesis zo ongeveer een week in de bios was en daarna stilletjes verdween. Nemesis kreeg compleet geen aandacht waar dan ook. Een nieuw leven voor Star Trek, met deze keer weer Kirk en Spock zal veel meer aandacht trekken, waarschijnlijk ook omdat Paramount er nu meer geld voor uittrekt.
Gebruikersavatar
martine
Captain
Captain
Berichten: 2177
Lid geworden op: 21 jul 2002, 14:22
Locatie: Londen UK

Bericht door martine »

Dat er meer reclame voor wordt gemaakt dan Nemesis is ook niet zo moeilijk. Het was zowiezo al een achterlijk idee om de film in die tijd uit te brengen met een hele bekende franchise.

De opbrengsten zullen wel hoger liggen dan de gemiddelde TNG film al was het alleen maar al omdat veel mensen nieuwsgierig zijn. Misschien gaat het een grote hiot worden en zal de film 300 miljoen opbrengen dankzij de sterke en gevarieerde cast, de naam van JJ Abrams en de reboot, maar ik heb er een hard hoofd in. Hopelijk ga je gelijk krijgen.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Bericht door Trekscaper »

Ik heb tussen de 200 en de 250 miljoen dollar gestemd. De StarTrek fans gaan het zeker zien. Het normale publiek zal wel nieuwsgierig zijn. Vooral voor de mensen die alleen maar Spock en Kirk van Star Trek kennen. Ik verwacht een grote marketing campagne van Paramount uit, waardoor het meer mensen prikkelt. Er zijn natuurlijk ook mensen die StarTrek helemaal niet moeten en niet gaan kijken. Daarom verwacht ik dat het een stille hit zal zijn, maar de opbrengt zeker genoeg zal zijn om de toekomst van StarTrek veilig te stellen.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Misschien dat Alias en Lost fans er ook op afkomen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik ken inderdaad een aantal JJA fans die zeker gaan (zelfde lui die ook naar MI III geweest zijn om die reden ;) )
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

Misschien krijg ik idd ook wel een paar scifi fans mee. Tenslotte is Heroes een redelijk goed bekeken serie in mijn omgeving. :)
sonix666
Ensign
Ensign
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 jun 2002, 20:16

Bericht door sonix666 »

De opbrengsten van de films zijn nooit echt belangrijk geweest voor de studios als je het mij vraagt, maar de hele franchise in zijn geheel. En de films zijn daar een ondersteunend deel van. Anders zou men echt niet begonnen zijn aan de 11e film ondertussen.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Als inkomsten van films (en series) er niet toe deden waren we inmiddels aanbeland bij Star Trek: XIII met de TNG Cast en zou Enterprise dit jaar begonnen zijn aan het zevende seizoen.
Een franchise met een mooie naam is leuk, maar het moet natuurlijk wel een goede melkkoe blijven voor de studio. 't is geen liefdadigheidsprojectje.

Met deze elfde film wordt juist geprobeerd de franchise nieuw leven in te blazen.
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

Maar als het alleen maar om de inkomsten zou gaan was er niet aan dit elfde project begonnen denk ik. :)
Gebruikersavatar
martine
Captain
Captain
Berichten: 2177
Lid geworden op: 21 jul 2002, 14:22
Locatie: Londen UK

Bericht door martine »

Dennis schreef:Maar als het alleen maar om de inkomsten zou gaan was er niet aan dit elfde project begonnen denk ik. :)
:?

Het gaat bij studios alleen maar om inkomsten/ opbrengsten. Wat Section 31 al zei, tis geen liefdadigheid.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

Ze hopen juist door dit project uiteindelijk meer geld binnen te krijgen :)
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

Dat zie ik toch anders. Als je kijkt naar de dalende winst van Star Trek films, met als flop Nemesis en de verslechterende Amerikaanse economie had het mij niet verbaasd dat ze de gok niet meer aandurfden. Als het puur om het geld ging had elke onderneming deze "investering" van tafel geveegd. :)
Gebruikersavatar
koent
Commander
Commander
Berichten: 1197
Lid geworden op: 02 mar 2007, 17:01
Locatie: Nijmegen

Bericht door koent »

bah, optimisme over de film :nothanks:


koent voorziet een enorme flop
Plaats reactie