Wordt de filmfranchise 'Star Trek' de nieuwe 'Star Wars'?

To boldly go where Kirk, Spock and McCoy have gone before

Moderator: Trekscaper

Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Ja
4
12%
Nee
27
79%
Geen idee
3
9%
 
Totaal aantal stemmen: 34

Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Miriam »

Ik ook niet maar ik concludeerde uit jou verhaal dat de star wars franchise overleden was en dat Star Trek dat maar moest overnemen. Star Trek heeft nu een heropleving, het is nog maar te bezien hoe lang ze het blijven vol houden.
Maar goed de Star Wars Vs. Star Trek discussie is er nu eenmaal een die eeuwig blijft bestaan
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Vis »

Mr Hayes schreef:Heel simpel. Het is de enige filmfranchise nog die zich afspeelt in de ruimte en op ruimteschepen. 'Star Wars' is ook een franchise van jewelste. Maar daar worden nu geen films meer van gemaakt.
Dus "leading filmfranchise" definieer jij als "een franchise waarvan op dit moment een film in de maak is". Lijkt me nogal onzinnig, maar als jij dat graag wilt :) . Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat we nog wel meer Star Wars-films zullen gaan zien in de toekomst, dus voor mij blijft het gewoon een lopende filmfranchise. Als we uitgaan van je premisse dat Star Wars tot dit moment de leading filmfranchise is denk ik niet dat één Star Trek-film hier redelijk veel aan verandert. Een groot deel van het succes was ook te danken aan "Lost" waarmee ze ook mensen die niet bekend waren of niks te maken wilden hebben met Star Trek toch naar de bios haalden. Denk niet dat Star Wars zoiets überhaupt nodig zou hebben.
Mr Hayes schreef:De leemte die Star Wars achterliet zo snel mogelijk opvullen en hier van profiteren.
Leemte? Dat was misschien 20 jaar terug zo, tegenwoordig bestaat dat toch veel minder met alle andere sci-fi die jaarlijks uitkomt. En zo snel mogelijk? Episode III was in 2005, Star Trek volgde in 2009. En dan nog waren de opbrengsten van Star Wars bijna 3x zo groot als die van Star Trek.
Mr Hayes schreef:Ja, maar goed, ik heb het over de films nu hè. Ik ben niet zo'n gamer.
Tot een franchise behoren in ieder geval ook games. Star Wars: The Force Unleashed II is notabene net uitgekomen als vervolg op het populaire The Force Unleashed uit 2008 wat zelfs een Writers Guild of America award won voor Best Video Game Writing. En Star Wars: The Old Republic komt later dit jaar. Daarnaast heeft Star Wars tenminste nog een lopende serie, Clone Wars, en een tweede serie staat in de planning. Maar ook de nieuwe film-trilogie lijkt me dus niet heel onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door USS Enterprise »

En Star Wars: The Old Republic komt later dit jaar.
Hoe bedoel?
Het spel is toch al uit?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Vis »

USS Enterprise schreef:
En Star Wars: The Old Republic komt later dit jaar.
Hoe bedoel?
Het spel is toch al uit?
Oh ja?
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door USS Enterprise »

Dat is toch dat spel waarbij je je online moet aanmelden of niet?
Dacht dat hij al uit was
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Vis »

Zo te zien pas begin 2011. Dit is dus wat anders dan het oudere Star Wars: Knights of the Old Republic.
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door USS Enterprise »

Ja dat weet ik, bij dit spel moet je je toch aanmelden en is het een online spel toch?
Vind ik echt jammer want ik verheugde me echt op een KOTOR 3.
Dat zou het toch ook in eerste instantie worden?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Miriam »

Ik denk dat we Mr_Hayes nu (in zijn ogen) hebben weggepest. Afbeelding
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Vis »

Mrs Hayes is naar eigen zeggen "een Star Trek liefhebber in hart en nieren", die laat zich niet zo makkelijk wegpesten ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Miriam »

Ik wil hem ook niet weg hebben... Door hem kan ik tenminste legaal mijn postcount opkrikken Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Mr Hayes »

Miriam schreef:Ik wil hem ook niet weg hebben... Door hem kan ik tenminste legaal mijn postcount opkrikken Afbeelding

De inhoud van Miriam komt weer goed naar voren :lachhuil:
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Paulstartrek »

Sorry Mr. Hayes. Op dit punt moet ik het idd met VIS eens zijn. Een franchise bestaat uit meer dan alleen de films. Ook de merchandise, games, tv series enz moet je meerekenen. Wat dat betreft is Star Wars op dit moment gewoon beter. De nieuwe serie van clone wars is in volle gang en ook vele spellen komen er op dit moment nog van uit. Star Trek heeft op dit moment de online MMORG en verder niets.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Trekscaper »

Paulstartrek schreef: en ook vele spellen komen er op dit moment nog van uit. Star Trek heeft op dit moment de online MMORG en verder niets.
Dat is niet geheel waar. Er zijn 2 Star Trek games momenteel in ontwikkeling. Zie ook http://trekmovie.com/2010/06/14/exclusi ... rek-games/

En vandaag is overigens een teaser trailer uitgekomen voor 1 van die games: Star Trek: Infinite Space, zie ook http://trekmovie.com/2010/10/26/first-t ... wser-game/

Alleen weegt dat natuurlijk niks op tegen de games van Star Wars die momenteel op alle consoles te vinden zijn. De hoogtijdagen van StarTrek was de jaren '90 en toen was StarTrek absoluut de "leading filmfranchise" met de series TNG, DS9 en VOY en de films Generations, First Contact en Insurrection. Hedendaags is de "leading filmfranchise" helaas voor ons Star Trek fans Star Wars.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Paulstartrek »

ow oke dan? Dat wist ik idd niet. Ben benieuwd dan naar die games
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Mr Hayes »

Mr Hayes schreef:Ik denk dat we zo langzamerhand voorzichtig mogen concluderen dat 'Star Trek' de rol van 'Star Wars' gaat overnemen als leading filmfranchise in het sci-fi genre.
Check! Jammer hoe discussies zo makkelijk ontsporen doordat iemand anders één woordje lichtjes te wijzigen of in te korten. Door b.v. het voorvoegsel 'film' weg te laten. Jammer. Of niet Paulstartrek?
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Wordt de filmfranchise 'Star Trek' de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Paulstartrek »

FILMfranchise. Ah. dan waarschijnlijk wel, maar het is niet helemaal eerlijk denk ik persoonlijk
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wordt de filmfranchise 'Star Trek' de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Vis »

Zoals ik hier al postte heb ik 't idee dat Star Trek volledig opnieuw moet beginnen. De hele Star Trek-geschiedenis is niet meer dan een blok aan het been wat mensen afschrikt en een hoge drempel vormt voor het aantrekken van nieuwe fans. Star Wars daarentegen is veel toegankelijker, voor iedereen, ook mensen die heel het Star Wars-universum nog niet kennen. Daarbij zijn de bestaande films dus veel belangrijker, en maken allen ook daadwerkelijk onderdeel uit van de franchise. De filmfranchise 'Star Trek' is wat mij betreft gewoon gereboot, bestaat tot nu toe uit één film en zal zich toch echt eerst eens moeten gaan bewijzen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Vis »

Mr Hayes schreef:Check! Jammer hoe discussies zo makkelijk ontsporen doordat iemand anders één woordje lichtjes te wijzigen of in te korten. Door b.v. het voorvoegsel 'film' weg te laten. Jammer. Of niet Paulstartrek?
Je weet zelf ook dat de filmfranchise voor een groot deel gevoed werd/wordt door de rest van de gehele franchise en andersom. Het hoort nou eenmaal bij elkaar. Zo vreemd is het niet dat het dan ook voorbij komt in een discussie erover.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Mansfeld »

Mr Hayes schreef:
Trekscaper schreef:.

Met alle respect...maar je klinkt verwend. Star Wars fans hebben/hadden het geduld voor een nieuwe film. Ik vind dat de oude Trekkies van dagen maar eens wat meer geduld moeten opbrengen. Ik zelf kan een knop omzetten. En daarom denk ik dat het niet meteen verstandig is om een nieuwe serie op poten te zetten. Ik ga liever uitkijken naar een knaller van een Trek-bioscoopfilm. Ik kan daar het geduld voor opbrengen. A) Omdat ik in de eerste plaats een filmliefhebber ben en B) Omdat ik gezien mijn studie al barweinig tijd heb om als nerd een nieuwe Trek-serie te volgen en C) Omdat ik vind dat de filmfranchise eigenlijk altijd al het zorgenkindje is geweest van de Trek-franchise. Spin-offs genoeg. Tijd voor mega-Star Trek-blockbusters.

]
Niet mee eens. StarWars dat "zijn" films. StarTrek niet. Dat is in eerste plaats een serie. Ik wil zeggen het is als serie begonnen, en naast de series zijn er ook films gekomen. Wat dat geduld betreft, daar ben ik het wel mee eens. Ik heb ook wel geduld om te wachten op een vervolg zowel van StarWars als van StarTrek, en hopen dat ze met iets goeds op de proppen komen. Maar een nieuwe StarTrek serie afwijzen omdat je 'met een studie' bezig bent, dat kan ik bezwaarlijk een doorslaggevend argument noemen. Ik zit eigenlijk net niet te wachten op alweer een Blockbuster StarTrek. In mijn opinie is StarTek beter in tv-serie format. Ook al kun je wel een goeie StarTrek film hebben, toch vind ik dat de core business van StarTrek Tv-series blijft. Ook al loopt er momenteel geen serie meer.
Ik ben niet zo iemand die elke week zit te wachten op weer een nieuwe aflevering van StarTrek of van welke serie ook. Ik wacht altijd tot een seizoen van zo'n reeks op dvd verschijnt, dan kan je er in één trek aan doorkijken. Startrekken dus... :-) Dat is trouwens een gegeven van de laatste jaren (sinds begin jaren 2000) het verschijnen van dvdboxen, waardoor je dus tv-series in één keer kunt bekijken. En persoonlijk vind ik dat een film niet echt op kan tegen de ervaring van het bekijken van zo'n serie. Dat is in feite een superlange film hè. Zo vond ik de laatste StarTrek film wel goed. Maar het is gewoon niet te vergelijken met de ervaring hoe je je aan het kijken zet als je aan een serie DS9 of TNG begint. Dan ben je vertrokken voor een heel lange trip. En daar kan echt geen film tegenop hoor. Dat merk ik ook bij StarWars. Dat is echt heel goeie sci fi, maar het is zo rap gedaan hè... nee geef mij maar opnieuw een serie hoor :)
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Wordt de filmfranchise 'Star Trek' de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Mansfeld »

Vis schreef:Zoals ik hier al postte heb ik 't idee dat Star Trek volledig opnieuw moet beginnen. De hele Star Trek-geschiedenis is niet meer dan een blok aan het been wat mensen afschrikt en een hoge drempel vormt voor het aantrekken van nieuwe fans. Star Wars daarentegen is veel toegankelijker, voor iedereen, ook mensen die heel het Star Wars-universum nog niet kennen. Daarbij zijn de bestaande films dus veel belangrijker, en maken allen ook daadwerkelijk onderdeel uit van de franchise. De filmfranchise 'Star Trek' is wat mij betreft gewoon gereboot, bestaat tot nu toe uit één film en zal zich toch echt eerst eens moeten gaan bewijzen.
Een interessant gegeven, wat je daar aanhaalt, dat StarWars meer toegankelijk is. Maar dat "is" juist omdat het maar om een paar films gaat. Bij StarTrek is het minder toegankelijk omdat het lijkt alsof je de ganse reeksen moet doorworstelen om het echt te begrijpen. Wat niet echt zo is trouwens. In de jaren negentig toen ik absoluut geen StarTrek fan was en er ook nog niets van gezien had, ben ik naar 'First Contact' gaan kijken, en ik heb die film perfect kunnen volgen, hoewel ik nog nooit van de Borg had gehoord en eigenlijk ook niet zo vertrouwd was met het 'beamen' :) Alles was duidelijk, en ik heb erg genoten van die film en vond het toen direct al één van de beste sci fi films die ik gezien had. Dus zo zie je maar, wat toegankelijkheid betreft.
Dat wil niet zeggen dat ik niet akkoord zou gaan met je stelling dat de zaak eens met een schone lei zou mogen beginnen. Dat zou niet slecht zijn. Maar of het daardoor iets als StarWars gaat worden? Dat betwijfel ik.
StarWars is in de eerste plaats Blockbuster stuff, dat is zo geboren. StarTrek niet.
Een reeks wordt een film, of een film wordt een reeks, beiden zijn bepalend voor in beide gevallen , het succes, en de perceptie , van hoe het ontvangen zal worden bij het publiek. Dat zijn meer de wetten van de fysica dan die van de creativiteit of de formats geloof ik.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Wordt de filmfranchise 'Star Trek' de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Mr Hayes »

En daarom was daar 'Star Trek'....de film uit 2009 :) .
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Wordt de filmfranchise 'Star Trek' de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door EMH »

Was op FACTS afgelopen zondag, en ik zag meer spul van Star Wars dan van Star Trek.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Wordt de filmfranchise 'Star Trek' de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Mansfeld »

EMH schreef:Was op FACTS afgelopen zondag, en ik zag meer spul van Star Wars dan van Star Trek.
Naast 'de spullen' ook nog een 'beroemdheid' tegen het lijf gelopen? :)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Wordt de filmfranchise 'Star Trek' de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door EMH »

Mansfeld schreef:
EMH schreef:Was op FACTS afgelopen zondag, en ik zag meer spul van Star Wars dan van Star Trek.
Naast 'de spullen' ook nog een 'beroemdheid' tegen het lijf gelopen? :)

Dirk Benedict en Dwight Schultz weer gezien bij de Q&A. Verder Sue Hodge uit Allo Allo en Doug Beadley (Pinhead) ook bij Q&A.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Wordt de filmfranchise 'Star Trek' de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Mansfeld »

EMH schreef:
Mansfeld schreef:
EMH schreef:Was op FACTS afgelopen zondag, en ik zag meer spul van Star Wars dan van Star Trek.
Naast 'de spullen' ook nog een 'beroemdheid' tegen het lijf gelopen? :)

Dirk Benedict en Dwight Schultz weer gezien bij de Q&A. Verder Sue Hodge uit Allo Allo en Doug Beadley (Pinhead) ook bij Q&A.
Wauw, cool!! Dat heb ik weer gemist. tsja, ik zie wat op tegen de drukte, vandaar dus.
Plaats reactie