Wordt de filmfranchise 'Star Trek' de nieuwe 'Star Wars'?

To boldly go where Kirk, Spock and McCoy have gone before

Moderator: Trekscaper

Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Ja
4
12%
Nee
27
79%
Geen idee
3
9%
 
Totaal aantal stemmen: 34

EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door EMH »

Vergelijkbaar met de grootsheid van Star Wars, nee. Alhoewel misschien de vervolgfilms afwachten kijken wat die gaan brengen.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Nemesis »

Star Trek vind ik vele malen groter dan Star Wars..

StarWars is een soort van fantasy in de ruimte.. terwijl Star Trek echt Science-fiction is..
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Blind Guardian »

:lol: :lol: :lol:
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door EMH »

Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door SpaceWally »

Nemesis schreef:Star Trek vind ik vele malen groter dan Star Wars..

StarWars is een soort van fantasy in de ruimte.. terwijl Star Trek echt Science-fiction is..
I agree completely. De vergelijking gaat volledig mank. Als misschien wordt bedoeld dat Star Trek als fenomeen groter wordt dan Star Wars, is de vraagstelling verkeerd. Want ook zo bezien was en is Star Trek vele maken groter dan Star Wars.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door R2D2 »

startrek-is-echter-dan-starwars-discussie :lachhuil:
R2D2 schreef:
wumpus schreef:Helemaal mee eens; Star Wars is naar mijn mening niet eens SF. Althans naar het science aspect hoef je niet te zoeken
gelukkig is het science aspect in Star Trek een stuk beter;

met een uit de dood terugkerende Spock, de Heisenberg-compensatoren, een universum waar 90% van alle levensvormen humanoide zijn, Wesley het wonderkind en zijn technobabble oplossingen, het gebrek aan zekeringen op elke commandebrug, het compleet negeren van de derde dimensie tijdens navigatie, de eindeloze voorraad anti-materie in de warp cores, de eindeloze hoeveelheid shuttles in Voyager, alle oplossingen met het woord "phase", Q, Betazoids en andere telepatische wezens, transwarp, Janeway diplomacy, etc. etc.

...ik word echt zo moe van het argument dat Star Trek meer "science" heeft dan Star Wars. Beide is SF. Beide is ontspanning.
Wil je science? Ga dan experimentele natuurkunde of zoiets studeren.
http://www.startrek.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=8697
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Blind Guardian »

agree with the droid :)
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door SpaceWally »

Het is een feit dat Star Trek meer wetenschap heeft dan Star Wars. Dat is de reden dat zoveel wetenschappers Star Trek leuk vonden. Bijvoorbeeld Stephen Hawking - mocht zelfs een keer meedoen in een aflevering van TNG waarin ook Newton en Einstein voorkwamen. Er is zelfs een boekje verschenen over de wetenschap in Star Trek. Ik heb het in mijn boekenkast. Meer over weten?
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Blind Guardian »

Neen als het boekje is waar ik over denk dat jij het hebt nou de Nederlandsche Vertaling ligt in Pocketformaat voor heel weinig bij de Slegte iets meer dan een Euro of zo dus neen ik hoef niet meer te weten. :Y)
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door R2D2 »

SpaceWally schreef:Het is een feit dat Star Trek meer wetenschap heeft dan Star Wars. Dat is de reden dat zoveel wetenschappers Star Trek leuk vonden. Bijvoorbeeld Stephen Hawking - mocht zelfs een keer meedoen in een aflevering van TNG waarin ook Newton en Einstein voorkwamen. Er is zelfs een boekje verschenen over de wetenschap in Star Trek. Ik heb het in mijn boekenkast. Meer over weten?
science fiction <> science fact
argument therefore does not compute
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Blind Guardian »

niet science fart :? :Y)
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door R2D2 »

SpaceWally schreef:Dat is de reden dat zoveel wetenschappers Star Trek leuk vonden. Bijvoorbeeld Stephen Hawking - mocht zelfs een keer meedoen in een aflevering van TNG waarin ook Newton en Einstein voorkwamen.
staar je niet blind op mijn username;
ik ben ook startrekfan;
iedere startrekfan kent TNG en het meerendeel van hen ook deze aflevering :greg:
SpaceWally schreef:Er is zelfs een boekje verschenen over de wetenschap in Star Trek. Ik heb het in mijn boekenkast. Meer over weten?
ik heb ook dat boekske en zelfs " the physics of startrek", daarin wordt qua science-component in scifi eea grondig afgebrand;
verder wederom autoriteitsdrogreden; daarom ook argument "ik-heb-boekje-dus-ik-snap-het-wel" non-valide
sonix666
Ensign
Ensign
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 jun 2002, 20:16

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door sonix666 »

R2D2 schreef:
SpaceWally schreef:Het is een feit dat Star Trek meer wetenschap heeft dan Star Wars. Dat is de reden dat zoveel wetenschappers Star Trek leuk vonden. Bijvoorbeeld Stephen Hawking - mocht zelfs een keer meedoen in een aflevering van TNG waarin ook Newton en Einstein voorkwamen. Er is zelfs een boekje verschenen over de wetenschap in Star Trek. Ik heb het in mijn boekenkast. Meer over weten?
science fiction <> science fact
argument therefore does not compute
Er staat nergens in de reply van Wally dat hij het over science fiction heeft. Hij heeft het over de hoeveelheid wetenschap in Star Trek en Star Wars. En dat is geen zwart-wit vraag zoals of iets science fiction is. Zijn beiden science fiction? Wat mij betreft ja. Een vrouw kan bijvoorbeeld ook niet half zwanger zijn. ;) Is Star Trel meer wetenschappelijk ingesteld dan de ander? Ja, dat zeker wat mij betreft.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door SpaceWally »

Neem het mij maar niet kwalijk hoor. Ik loop nog niet zo lang op dit forum rond en als het zo doorgaat, dat nieuwkomers als ik zo bruut de les worden gelezen, zal ik hier ook niet lang meer blijven. ;-(
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door R2D2 »

sonix666 schreef:Hij heeft het over de hoeveelheid wetenschap in Star Trek en Star Wars. En dat is geen zwart-wit vraag zoals of iets science fiction is. Zijn beiden science fiction? Wat mij betreft ja. Een vrouw kan bijvoorbeeld ook niet half zwanger zijn. ;) Is Star Trel meer wetenschappelijk ingesteld dan de ander? Ja, dat zeker wat mij betreft.
Dus een grotere hoeveelheid "wetenschap" die in orden van grootte onjuister is,
Is een meer "wetenschappelijke instelling"?
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door R2D2 »

SpaceWally schreef:Neem het mij maar niet kwalijk hoor. Ik loop nog niet zo lang op dit forum rond en als het zo doorgaat, dat nieuwkomers als ik zo bruut de les worden gelezen, zal ik hier ook niet lang meer blijven. ;-(
drogreden,
in detail: ad misericordiam,
ergo: non-valide

hoge bomen vangen veel wind;
wie de bal kaatst mag hem terug verwachten;
wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet;
de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet;
etc.
etc.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door SpaceWally »

R2: "Dus een grotere hoeveelheid "wetenschap" die in orden van grootte onjuister is,
Is een meer "wetenschappelijke instelling?"

Daar komt het inderdaad wel op neer ja. ;)
In Star Trek wordt vaak wetenschappelijke speculatie bedreven met What If-vragen etc. Dat is leuk voor wetenschappers.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door WeyounsLastClone »

Of het nu theoretisch klopt of niet, in Star Trek is techniek en wetenschap een groter thema dan in Star Wars. En dat is denk ik wat SpaceWally bedoelt. Technobabble is niet voor niks een term voor Star Trek, en niet voor Star Wars.

Maar goed, het is natuurlijk veel leuker om een beetje afzeikerig te zijn dan te proberen te begrijpen wat een ander bedoelt... ;)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Blind Guardian »

ik interesseer me niet in technobabble alleen in een goed en sterk verhaal die technologie doen ze maar in de boeken :)
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door R2D2 »

SpaceWally schreef:In Star Trek wordt vaak wetenschappelijke speculatie bedreven met What If-vragen etc. Dat is leuk voor wetenschappers.
nou ja,
je hebt misschien wel een beetje gelijk over de science :bloos:
het is niet perse beter, maar wel aantoonbaar meer
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Blind Guardian »

SpaceWally schreef:Neem het mij maar niet kwalijk hoor. Ik loop nog niet zo lang op dit forum rond en als het zo doorgaat, dat nieuwkomers als ik zo bruut de les worden gelezen, zal ik hier ook niet lang meer blijven. ;-(
Echt sorry nou werk je alweer in de slachtoffer-positie wat jij in mijn ogen al de hele tijd doet op dit forum, jij wil dit forum aanklagen en denkt dat wij vriendelijk kunnen zijn tegenover jouw.

Sorry ik kan nou vanalles zeggen wat in mij omgaat maar ik weet een ding er komen hier heel veel mensen op dit forum en iedereen ja iedere mening word gerespecteerd hier maar als je gaat beginnen met het forum-aanklagen ga je echt heel ver in mijn ogen.

Trouwens als je eens open staat voor meningen van anderen wat jij niet doet dat zo ook kunnen werken ook in je dagelijks leven, haal je zelf uit je slachtoffer positie en neem op dit forum niet ALLES te letterlijk op en niet elke USER te letterlijk op.

Wat tips als je hier verder wilt posten wat je er verder mee doet mag je echt zelf weten, alleen ik weet een ding zeker dit is een van de meest tolerante forums die ik ken op internet dus zit niet zo te vitten en ga uit die SLACHTOFFER - positie ...

Het laatste wat ik hierover te zeggen heb,

Groetjes Blind Guardian
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Rustig, BG, even diep ademhalen en tot 10 tellen. Wie weet gaat 't wat over .....
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Blind Guardian »

ah jah beetje over-reacting maar ik laat het hierbij ik heb mijn neer-gezet voel vrij weer ontopic te gaan en stoor je zeker niet aan mij
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Blind Guardian schreef:ah jah beetje over-reacting maar ik laat het hierbij ik heb mijn neer-gezet voel vrij weer ontopic te gaan en stoor je zeker niet aan mij
Nou, jij stoort me geenszins :love:
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Mr Hayes »

Ik denk dat we zo langzamerhand voorzichtig mogen concluderen dat 'Star Trek' de rol van 'Star Wars' gaat overnemen als leading filmfranchise in het sci-fi genre.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Miriam »

Mr Hayes schreef:Ik denk dat we zo langzamerhand voorzichtig mogen concluderen dat 'Star Trek' de rol van 'Star Wars' gaat overnemen als leading filmfranchise in het sci-fi genre.
:lachhuil:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Vis »

Mr Hayes schreef:Ik denk dat we zo langzamerhand voorzichtig mogen concluderen dat 'Star Trek' de rol van 'Star Wars' gaat overnemen als leading filmfranchise in het sci-fi genre.
Ik zou graag horen wat je argumenten hiervoor zijn.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Mr Hayes »

Heel simpel. Het is de enige filmfranchise nog die zich afspeelt in de ruimte en op ruimteschepen. 'Star Wars' is ook een franchise van jewelste. Maar daar worden nu geen films meer van gemaakt.

Sowieso is het ook de marketingstrategie geweest van zowel de producers als van Paramount. De leemte die Star Wars achterliet zo snel mogelijk opvullen en hier van profiteren. Ik herinner me de t-shirtjes van o.a. Abrahms nog met daarop het lettertype van Star Wars en de tekst 'Star Trek'. Het is maar om het even.....
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Miriam »

Ik zag laatst nog een reclame voor een Star Wars spel op de PS3, geen idee hoe het heet maar mijn man had het er over dat hij het wel ging kopen. Dus Star Wars is nog wel populair onder de gamers. Dit in tegenstelling tot Star Trek, waarvan volgens mij überhaupt nog nooit een degelijke game is uitgekomen :lachhuil:
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Wordt Star Trek de nieuwe 'Star Wars'?

Bericht door Mr Hayes »

Ja, maar goed, ik heb het over de films nu hè. Ik ben niet zo'n gamer.
Plaats reactie