IDW's Star Trek ongoing (comics)

To boldly go where Kirk, Spock and McCoy have gone before

Moderator: Trekscaper

el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Star Trek Ongoing vol 1 vond ik geslaagd. Twee ouwe TOS afleveringen, herwerkt, dus anders maar toch herkenbaar, en met het nieuwe schip en de nieuwe crew.
Goed getekend en goed geschreven, de personages zijn herkenbaar zowel in de tekeningen als in hetgeen ze zeggen (of hoe ze het zeggen). Dit boekje bevat de afleveringen Where No Man Has Gone Before en The Galileo Seven. Ze hebben deze verhalen gelukkig niet klakkeloos overgenomen. Er is voldoende aan veranderd. Eén van die veranderingen is het rechtstreeks gevolg van de Spock/Uhura situatie uit de film. Ik weet nog steeds niet wat ik daarvan moet vinden…
Dit boekje is prachtig uitgegeven, maar bevat dus maar vier comics. Een beetje weinig voor een tpb (*), vind ik.
De verhaallijn hierna is ook een TOS herwerking, maar daarna komt er een nieuw verhaal, er is in deze nieuwe Star Trek tijdslijn namelijk één en ander gewijzigd (de vernietiging van Vulcan, bijv). Ik heb deze tpb met veel plezier gelezen. De enige voorkennis die nodig is, is de film uit 2009. Maar als je de afleveringen in kwestie gezien hebt, is het nog zo leuk. 8-)
Misschien hadden ze deze ongoing beter begonnen met een nieuw verhaal ipv een herwerking, maar ah, ik lig er niet van wakker, zoals sommige anderen op het Internet ;) .
En… is dit nou canon, of niet ? De berichten op het net spreken mekaar tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(*) tpb of TP : trade paperback, een bundeling van meerdere comics.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door Miriam »

Het lijkt mij wel canon aangezien de 2009 film zich afspeelt in een nieuwe realiteit. Dus is het logisch dat de zelfde situaties zich opnieuw kunnen voordoen in het universum van star trek.
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door MajinSource »

:stupid: Het is wel heel super getekend. Me Like :*D
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Ja, ok, voor mij zijn al mijn strips canon ;) zelfs die uit de jaren '80 die later tegengesproken werden door de daaropvolgende film, en zelfs de mindere TNG strips uit de jaren '90. :+

Maar ik vroeg me af wat het officieel standpunt van Paramount, CBS en TPTB is ? Die hebben het zich vroeger altijd makkelijk gemaakt : alleen de live action tv reeksen en de films zijn officiele canon, al de rest (TAS, romans, strips) niet.

Lucas bijvoorbeeld (via Lucasfilms) geeft over alles van Star Wars zijn toestemming, zodanig dat niks mekaar tegenspreekt, en dat alles canon is. Dus alle strips en romans van SW zijn canon.

Nu er voor de nieuwe Star Trek tijdslijn maar om de zoveel jaar een film zal zijn (als we geluk hebben), en Orci toeziet op de comics, zodanig dat die de films niet tegenspreken, vroeg ik me af of TPTB deze ongoing (en bijv. ST Countdown) officieel als canon zal aanvaarden. 8-)

Soms stel ik me van die rare vragen...
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door X-File »

Ik vind de strips wel wat levenloos aandoen. De wat lege blikken in de ogen die strak naar voren staren... het voelt wat zwakjes aan. Nu baseer ik dat op de drie geposts shots, wellicht dat het verdere tekenwerk in de boekjes zelf wat minder stijfjes zijn. Met name de twee Spocks' zien er erg uit als copy-paste werk. Ik vraag mij haast af: "ST2k9 of ST:TAS?"
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Hier een preview van Star Trek ongoing 1 : http://www.comicbookresources.com/?page=preview&id=9834

Hier één van nr. 6 (heb ik nog niet gelezen), en andere tekenaar :
http://trekmovie.com/2012/02/28/7-page- ... he-archons

Preview nr. 7, eerste niet TOS-herwerking : http://trekmovie.com/2012/03/20/comic-p ... r-heroes-6

Ja, als je er op let, en zonder op het verhaal en de dialogen te letten, ziet het er misschien wat stijfjes uit, maar tijdens het lezen (de eerste vier comics dus), stoorde het me niet. 8-)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door Miriam »

Aangezien alleen de tv series en de films canon zijn, zijn de stripboeken dat dus logischerwijs niet. Maar goed ook binnen het star trek universum bestaan er verschillende opvattingen over de canon. Zo heb namelijk ook zo iets al Rodenberry-canon en beschouwen sommige, de gehele serie Enterprise als non-canon :lachhuil:
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Preview Star Trek 9 : Return of the Archons (8 blz) : http://www.comicbookresources.com/?page ... w&id=12535

Afbeelding



IDW-boss over Star Trek Ongoing :

Since we're talking about movies a bit, let's move on to "Star Trek." Your ongoing series bridges the movies in the reboot continuity, picking up after the first J.J. Abrams film and keeping the story going until the next one. How has reception to the series been so far?

It's been good. The thing about that series, and I think it will be one where, when the movie gets closer, people will look back and want to re-read these or read them for the first time, because we've been coordinating this whole series with Roberto Orci, who is one of the screenwriters on the "Star Trek" movies. So he's been dropping in little things, seeding little things that will come back and factor into the movie. Certainly, as it gets closer, there will be more of that. This isn't just us -- again, I go back to my childhood and "Star Wars," where between the movies there were just these ridiculous story lines, they didn't know what was going on. In this case, everything is well planned out, thought ahead, and does tie in. Read all together, it does make a nice coherent storyline, leading into and out of each movie.

Plus, we have tribbles! We've been retelling some of the old episodes set in the new universe, and the tribbles episode, which was one of my favorites and I think one of everybody's favorites, we're revisiting soon, too.
En dan nog iets over ST:TNG/Dr. Who.
http://www.comicbookresources.com/?page ... e&id=38904

En ook dan maar… voor wie het interesseert, preview ST:TNG/Dr. Who crossover
http://www.comicbookresources.com/?page ... w&id=12536 ;-)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door Miriam »

Afbeelding
"The merging is complete"
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Ook Star Trek Ongoing vol. 2 heb ik graag gelezen.
Dit boekje bevat de bewerking van de aflevering Operation Annihilate, maar met genoeg verschillen om het interessant te houden, alhoewel het soms wat te vlug moet gaan.
Het tweede verhaal in dit boekje is het eerste originele verhaal (in de comics) in de nieuwe Star Trek timeline, en een direct gevolg van de film uit 2009. En de Romulans zijn van de partij !
De tekeningen zijn misschien wat statisch, maar ze zijn doeltreffend.
Ja, ik lees dit graag. :)


Afbeelding

Afbeelding
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

STAR TREK Comics Hints At Movie Sequel with TRIBBLES Reboot

Among all the classic episodes from the original Star Trek TV series, "The Trouble With Tribbles" ranks high among fan favorites.

But now that the Star Trek universe has been rebooted in the J.J. Abrams movie, things happen a little differently.

Star Trek, the IDW comic series that started last year, has been retelling the classic TV episodes within the new movie continuity. Next comes the Tribbles, and this time around they invade Earth.
Written by Mike Johnson with assistance by Roberto Orci (co-writer and producer of the new Star Trek films), the comic is canon in the movie universe. Mixing old storylines with new, original stories, the Star Trek comic bridges the gap between the first Star Trek movie in 2009 and its upcoming sequel, set to release next year.

The Star Trek sequel will continue the "rebooted" universe, taking Kirk, Spock and the original crew into a new timeline of adventures. The title of second Star Trek film remains unnamed, and its villain (played by Benedict Cumberbatch) is unknown, although rumored to be Khan.

Johnson, who also co-writes DC's Supergirl, has been tasked by IDW and Orci to set things up for the Star Trek movie sequel as he writes the new Star Trek comic.

Newsarama talked to the writer to find out more about the Tribbles and what else readers can expect from IDW's Star Trek universe.
hier : http://www.newsarama.com/comics/star-tr ... bbles.html
We’ll get to see the Tribble homeworld, meet the Tribbles’ natural predators, and witness the Tribble invasion of Earth. It’s equal parts fuzzy and epic.
Nrama: Any chance we'll see Khan soon?

Johnson: Who?

Nrama: Right. Well let me rephrase... when you do get around to telling a story about Khan, will his appearance tie into the movie sequel?

Johnson: You’re breaking up.

Nrama: Well, you can't blame me for asking, can you?

Johnson: Nope, I can’t.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door Blind Guardian »

Tribbles :lachhuil:
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

tja... :{

;)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door Mr Hayes »

Ik kan nog herinneren dat ik lyrisch werd over de nieuwe Trek-film (2009), dankzij de verzamelstrip-omnibus van alle vier 'countdown' strips. Een uitstekende brug tussen 'Nemesis' en 'Star Trek XI' ;-). En nu is daar dus ook de Star Trek 'ongoing'-reeks. Ik ga alle vier verzamelomnibussen (in totaal 4 X 104 pagina's) kopen! Kan niet wachten :pray: .
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Voorlopig zijn er nog maar twee volumes uit, maar ik blijf de reeks zeker volgen. :*)
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Voor de mensen die niet op de bundel wachten, het eerste deeltje van de Star Trek Into Darkness prequels staat nu in de previews, en verschijnt dus normaliter in januari. Ik wacht, zoals gewoonlijk, op de bundel.
Star Trek: Countdown to Darkness #1

Mike Johnson (w) • David Messina, photo (a & c)

The countdown to the motion picture event of 2013 begins here, in this blockbuster 4-issue prequel mini-series that sets the stage for the upcoming STAR TREK film! Like the best-selling STAR TREK: COUNTDOWN in 2009, this all-new series leads directly into the next movie, with a story by STAR TREK writer/producer Roberto Orci and Mike Johnson (STAR TREK ongoing series), and drawn by the original STAR TREK: COUNTDOWN artist, David Messina! STAR TREK: COUNTDOWN TO DARKNESS is the can't-miss lead-in to the new adventures of the Enterprise crew!
FC • 32 pages • $3.99

*Variant cover:
Unique variant cover, graded by the CGC!

Bullet points:
• Ask your retailer about the totally unique CGC-Graded variant cover! Limited to 100 copies only, each issue of the prequel will have one! The only copies of this unique variant will be graded!

Offered Again!
Star Trek: Countdown HC • FC • $21.99 • ISBN: 978-1-60010-639-2
Star Trek: Countdown TPB • FC • $17.99 • ISBN: 978-1-60010-420-6
Star Trek: Nero TPB • FC • $17.99 • ISBN: 978-1-60010-603-3
één van de covers (er zullen er waarschijnlijk wel verschillende zijn) :
Afbeelding
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

When Worlds Collide: Spock Confronts the Ultimate Challenge
door Paul Pope, gepubliceerd door Wired, is een korte prequel op de vorige film, en hier te lezen : http://www.wired.com/special_multimedia ... ldsCollide
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Star Trek Ongoing vol. 3
Bevat, zoals de vorige volumes, twee verhalen.

1) Een bewerking van The Return of the Archons. Ik heb deze aflevering eerst eens moeten googlen, want ik vroeg me af of ik die wel had gezien. Yep, ik heb ze gezien. En het is niet één van mijn favoriete afleveringen. De stripbewering is dus ook niet één van mijn favoriete (euh) stripbewerkingen. Het las goed weg, daar niet van, en het was veel meer SF dan de tv episode, maar toch vind ik dit maar een povere verhaallijn om op te nemen in de officiële, nieuwe canon van de JJA films.

2) Een volledig nieuw verhaal, The Truth about Tribles, een eerder komische aflevering, waarin de Enterprise, en Star Fleet Academy, met een Tribles plaag te maken krijgen. Leuk om lezen, maar ook deze verhaallijn voegt niks belangrijks toe aan de JJA-verse van Star Trek (behalve misschien dat de crew voor het eerst Klingon technologie onder ogen krijgt).

Minst geslaagde deel tot nu toe, maar toch nog steeds leuk om lezen. Tja, ik ben fan. ;-)

Preview Archons 1 : http://www.comicbookresources.com/?page ... w&id=12535

Afbeelding
Laatst gewijzigd door el spoque op 06 dec 2012, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Preview Star Trek Ongoing 15 : de Mirror Universe aflevering (met een klingon,potdorie).

http://www.comicbookresources.com/?page ... w&id=14312


Afbeelding
Laatst gewijzigd door el spoque op 06 dec 2012, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door Miriam »

Afbeelding doet het niet hier.
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Dat is raar. Bij mij staan de afbeeldingen er gewoon.

Maar ik zal ze in mijn Dropbox (euhm) droppen.
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Star Trek Countdown to Darkness, vijf blz. preview : http://www.newsarama.com/php/multimedia ... p?gid=4796
De bundel met de vier comics staat in de Diamond previews bestellijst van februari (voor wie de strip wil lezen alvorens de film te zien).

Afbeelding
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Deze week uit : Star Trek Ongoing vol. 4

Preview : http://www.comicbookresources.com/?page ... w&id=15640

Afbeelding
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Star Trek Ongoing vol. 4 (zie hierboven) heb ik zéér graag gelezen. Van deze keer staat er geen enkele bewerking in van een ouwe aflevering. Allemaal nieuwe verhalen, ook al is er dan één gebaseerd op Mirror Mirror. Maar dat verhaaltje heeft meer met de vorige film te maken, dan met die ouwe episode. Ja, een heel geslaagd deel, van deze keer.
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Star Trek Countdown to Darkness 3 preview : http://www.comicbookresources.com/?page ... w&id=15739

Afbeelding

Afbeelding
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Johnson Discusses "Star Trek: Countdown To Darkness" Finale : http://www.comicbookresources.com/?page ... e&id=44811

zonder spoilers

Afbeelding
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door USS Enterprise »

Dus Mudd is omgebouwd tot een vrouw?
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: IDW's Star Trek ongoing (comics)

Bericht door el spoque »

Niet zomaar een vrouw. A young female Bajoran ! Die hebben temperament. ;)
Plaats reactie