Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

To boldly go where Kirk, Spock and McCoy have gone before

Moderator: Trekscaper

Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Geweldige titel!
3
19%
Goede titel, nothing more, nothing less
7
44%
Aardige titel, maar TE dark voor Star Trek
1
6%
Sleeeeeeeeeeechhhhttt..........
1
6%
Anders, nl...
4
25%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Laten we 't hopen. Nog altijd geen officieel bericht (nee, een site vol ads die zegt dat het officieel is, is niet officieel).
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Mr Hayes »

Vis schreef:Als de titel werkelijk "Star Trek Into Darkness" wordt vind ik het verschrikkelijk, want dat slaat op "Star Trek" in 't algemeen, en niet op de situatie in de laatste film. Met "Star Trek: Into Darkness" heb ik geen problemen. De URL "www.startrekintodarkness.com" zegt verder niks over het precieze formaat, dus dat moeten we maar afwachten. Dat een of andere idioot er "Star Trek Into Darkness" van maakt en iedereen het maar klakkeloos overneemt stoort me enorm.

Maar het kan ook een nieuwe game zijn, een site waarop wat teasers worden gepost, marketingactie, etc. dus het zegt allemaal niet zoveel.

Ik kan me herinneren dat Zephram Cochrane in 'Star Trek: First Contact' zei: "So you guys are on some kind of....Star Trek?" Het was de allereerste keer dat een karakter in het Trek-universum zei dat enkele gasten op een ruimtereis waren....een 'Star Trek', direct refererend aan de door Gene Roddenberry bedachte titel.

Ik zie zo'n beetje hetzelfde met 'Star Trek Into The Darkness'. Mij zou het niet verbazen dat één van de karakters de titel daadwerkelijk zal uitspreken. Persoonlijk vind ik het een uitstekende en logische titel. Er was al veel geroddel en rumoer over het weg laten vallen van de woorden 'Star Trek'. Mijns inziens had ik dat ook goed gevonden, maar 'Star Trek Into The Darkness' komt daar dichtbij in de buurt.

Blijkbaar gaat het minder om het merk 'Star Trek', en dus veel minder om de traditionele fans, maar meer om het nieuwe Abrahms-verse en nieuwe aankomende fans. Perfect.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Star Trek zien als een "star trek" omdat er er een woordspeling werd gebruikt in Star Trek: First Contact zou niet logisch zijn als Abrams juist met die oude generatie wil breken.

En de Abrams' films gaan niet om een algemene "star trek" waar Abrams nu zelf mee begonnen is. Het gaat om precies hetzelfde universum, en nota bene met dezelfde personages (en zelfs één van de oorspronkelijke acteurs). Dus het gaat nog altijd om "Star Trek" de franchise.

Tot er een officieel bericht is blijft dit alles voortgebouwd op één persoon dat de URL omzet naar aparte woorden, en 100 sites die elkaar napraten. Het zou me niets verbazen als er alsnog een dubbelepunt tussen wordt geplaatst, maar anders zal ik er ook niet wakker van liggen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Het is sowieso wat vreemd na dit interview met Chris Pine:

http://www.totalfilm.com/news/chris-pin ... r-trek-2-1
So when we sat down with Chris Pine to discuss Star Trek 2 for our sci-fi issue (on-sale now!), it shouldn't have surprised us to hear the sequel wouldn't be adhering to the usual Part 2 pitch of "like the original, but darker…"

"We're not making Batman. That's not our deal," Pine told us.

"There's comedy, which I think J.J. does a great job of, but, like the first one, there's some serious issues being dealt with. And I'd say the threat is even greater in this one."
"Star Trek Into Darkness, With Lights On..."

En nog goede insight van een user op IMDb:
agent_tau schreef:At least it wasn't called Star Trek Darkness, otherwise people would be abbreviating it to STD.
:rofl:
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Snob »

Vis schreef:Star Trek zien als een "star trek" omdat er er een woordspeling werd gebruikt in Star Trek: First Contact zou niet logisch zijn als Abrams juist met die oude generatie wil breken.
Ik denk dat Abrams die line uit FC nog nooit gehoord heeft, laat staan bewust wil honoreren in zijn titel, o.i.d. Ik denk dat Mr Hayes bedoelt dat het niet voor het eerst is dat ST als 'star trek' is gebruikt; inderdaad in FC, en min of meer ook in All Good Things...: 'It's over with your trek through the stars...'

Ben het met je eens wb. dat Chris Pine interview. Had gelijk zoiets van: volgens mij realiseren ze zich maar al te goed dat ze toch min of meer mee willen liften op het succes van The Dark Knight, en nu ook een titel met Dark erin... Krijg het idee dat er tegen de acteurs is gezegd om in interviews te benadrukken dat het geen TDK wordt, omdat ze weten dat de parallellen erg groot zijn... Vind het zelf overigens totaal niet erg..! Bring The Darkness..!
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Snob »

Ben niet te beroerd om te erkennen dat je gelijk hebt gehad Vis, zie onderstaande tweet van Simon Pegg:

Simon Pegg has become the first cast member to comment on the new movie title by tweeting (@simonpegg) that "Star Trek" is a verb, not a noun. He boldly confirms that the title is "Star Trek Into Darkness".

You've won my friend, congrats..!
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Schnob schreef:Ben niet te beroerd om te erkennen dat je gelijk hebt gehad Vis, zie onderstaande tweet van Simon Pegg:

Simon Pegg has become the first cast member to comment on the new movie title by tweeting (@simonpegg) that "Star Trek" is a verb, not a noun. He boldly confirms that the title is "Star Trek Into Darkness".

You've won my friend, congrats..!
Het is geen wedstrijd...

Ze quoten de tweet trouwens niet geheel correct: http://twitter.com/simonpegg/status/245620101682978816
How do you get past the curse of the ":"? You get rid of it altogether. Trek ain't a noun, it's a verb. STAR TREK INTO DARKNESS MAY 2013
En dit zegt verder weinig, anders dan dat het één van de mogelijke interpretaties is als er geen dubbelepunt tussen staat. Maar zoals ik aangaf vind ik dit ook maar stom.
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Snob »

You have a point.

1 ding lijkt wel zeker: dat de titel echt is 'Star Trek Into Darkness'.

Persoonlijk ben ik er heel, heel blij mee. Maar begrijp dat dit zal leiden tot polarisatie binnen de fanbase, net zoals Star Trek (2009) dat ook deed.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Welke fanbase? :')
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door GPS »

The Snob schreef:You have a point.

1 ding lijkt wel zeker: dat de titel echt is 'Star Trek Into Darkness'.

Persoonlijk ben ik er heel, heel blij mee. Maar begrijp dat dit zal leiden tot polarisatie binnen de fanbase, net zoals Star Trek (2009) dat ook deed.
Dat doet vrijwel elke titel. Totdat men de film heeft gezien, dan zakt de titel weer enigszins naar de achtergrond (Tenzij het een faliekante miskleun is natuurlijk)
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Snob »

Aardig artikeltje rondom inhoudelijke (niet zozeer taalkundige) interpretaties van de titel:

http://theweek.com/article/index/233137 ... -new-title
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

...
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Nemesis »

misschien wel een stiekeme homo relatie tussen chekov en sulu ...

vandaar... star trek into darkness ... :lachhuil:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Nemesis schreef:misschien wel een stiekeme homo relatie tussen chekov en sulu ...

vandaar... star trek into darkness ... :lachhuil:
Dat zal het zijn.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Silencer »

Where Chekov has not gone before.

Zou het dan niet eerder "Into the Deep" of iets dergelijks moeten zijn?
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Snob »

Please stay on topic before someone closes it.............. :{
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Trekscaper »

The Snob schreef:Please stay on topic before someone closes it.............. :{
;)
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door WeyounsLastClone »

Van mij hadden de puntjes er ook wel ingemogen. Zonder puntjes komt het gewoon gek over.

Stel het zou een NL versie zijn, ga je toch ook niet aankomen met 'Star Trek in iets lekkers'?

En IMDB of IMDb maakt geen zak uit. Dan hadden ze de B maar niet in de afkorting moeten gooien.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

WeyounsLastClone schreef:En IMDB of IMDb maakt geen zak uit. Dan hadden ze de B maar niet in de afkorting moeten gooien.
Het is ook geen "MR" maar "Mr" voor "Mister", geen "HZ" maar "Hz" voor "Hertz", etc. "DB" suggereert een acronym voor het vroegere "Data Base", maar tegenwoordig is het "Database" en dus "Db".
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door WeyounsLastClone »

Vis schreef:
WeyounsLastClone schreef:En IMDB of IMDb maakt geen zak uit. Dan hadden ze de B maar niet in de afkorting moeten gooien.
Het is ook geen "MR" maar "Mr" voor "Mister", geen "HZ" maar "Hz" voor "Hertz", etc. "DB" suggereert een acronym voor het vroegere "Data Base", maar tegenwoordig is het "Database" en dus "Db".
En als ik op IMDB (okay, dat is flauw...) kijk, zie ik als een van de eerste dingen: IMDbTV. Waarom doen ze TV dan volledig met hoofdletters? Het is ook geen Tele Vision. Ik heb mensen ook nog nooit MTV zien verbeteren naar MTv. Als DB een acronym is voor Data Base dan is het IMDB, en als het Database is, hadden ze de b weg moeten laten. De vergelijking met afkortingen van 1 woord kun je het niet echt mee vergelijken m.i.
Het is gewoon een stom stukje branding, net als de iPhone, waar je de i eigenlijk ook niet met een hoofdletter mag doen.

Om het toch niet geheel te laten ontsporen, ondanks dat ik (nog) geen fan ben van de huidige titel voor deze film, kijk ik er nog steeds wel erg naar uit!
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

WeyounsLastClone schreef:En als ik op IMDB (okay, dat is flauw...) kijk, zie ik als een van de eerste dingen: IMDbTV. Waarom doen ze TV dan volledig met hoofdletters? Het is ook geen Tele Vision. Ik heb mensen ook nog nooit MTV zien verbeteren naar MTv. Als DB een acronym is voor Data Base dan is het IMDB, en als het Database is, hadden ze de b weg moeten laten. De vergelijking met afkortingen van 1 woord kun je het niet echt mee vergelijken m.i.
Ja, goed punt. Ik denk dat het bij "TV" ooit zo is opgeschreven, en inmiddels de standaard is geworden. Kan ook nergens echt regels hierover vinden; enkel dat ze overal weer verschillende style guides hebben voor dit soort afkortingen, maar nergens zijn echt regels voor.
WeyounsLastClone schreef:Het is gewoon een stom stukje branding, net als de iPhone, waar je de i eigenlijk ook niet met een hoofdletter mag doen.
Uiteindelijk komt het neer op de naam wel of niet schrijven zoals de maker die heeft bedacht. Ik ben er zelf voor om het te zien als een eigennaam en daarom gewoon altijd de merknaam over te nemen zoals die is, en dus "IMDb" en "iPhone", etc. Al wordt dat wat achterlijk bij Motorola met hun Motorola DROID RAZR MAXX HD :')
WeyounsLastClone schreef:Om het toch niet geheel te laten ontsporen, ondanks dat ik (nog) geen fan ben van de huidige titel voor deze film, kijk ik er nog steeds wel erg naar uit!
Idem! :)
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Master Vanhu Botie »

De groep heet ook dEUS en niet Deus.
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door MajinSource »

net zoals bij t.A.T.u.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Majoor Tom »

Het enige juiste antwoord is: Aardige titel, maar TE dark voor Star Trek.
He gek, ik ben de enige die dat heeft ingevuld.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Majoor Tom »

Mr Hayes schreef:
Vis schreef:Als de titel werkelijk "Star Trek Into Darkness" wordt vind ik het verschrikkelijk, want dat slaat op "Star Trek" in 't algemeen, en niet op de situatie in de laatste film. Met "Star Trek: Into Darkness" heb ik geen problemen. De URL "www.startrekintodarkness.com" zegt verder niks over het precieze formaat, dus dat moeten we maar afwachten. Dat een of andere idioot er "Star Trek Into Darkness" van maakt en iedereen het maar klakkeloos overneemt stoort me enorm.

Maar het kan ook een nieuwe game zijn, een site waarop wat teasers worden gepost, marketingactie, etc. dus het zegt allemaal niet zoveel.

Ik kan me herinneren dat Zephram Cochrane in 'Star Trek: First Contact' zei: "So you guys are on some kind of....Star Trek?" Het was de allereerste keer dat een karakter in het Trek-universum zei dat enkele gasten op een ruimtereis waren....een 'Star Trek', direct refererend aan de door Gene Roddenberry bedachte titel.

Ik zie zo'n beetje hetzelfde met 'Star Trek Into The Darkness'. Mij zou het niet verbazen dat één van de karakters de titel daadwerkelijk zal uitspreken. Persoonlijk vind ik het een uitstekende en logische titel. Er was al veel geroddel en rumoer over het weg laten vallen van de woorden 'Star Trek'. Mijns inziens had ik dat ook goed gevonden, maar 'Star Trek Into The Darkness' komt daar dichtbij in de buurt.

Blijkbaar gaat het minder om het merk 'Star Trek', en dus veel minder om de traditionele fans, maar meer om het nieuwe Abrahms-verse en nieuwe aankomende fans. Perfect.
Goede analyse. Mijn complimenten.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Vis »

Der gebissene Hund schreef:Het enige juiste antwoord is: Aardige titel, maar TE dark voor Star Trek.
He gek, ik ben de enige die dat heeft ingevuld.
Darkness en Star Trek gaan niet samen voor jou?
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Majoor Tom »

Nee, Star Trek is het licht onder de SF.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door WeyounsLastClone »

Majoor Tom schreef:Nee, Star Trek is het licht onder de SF.
Dat het 'Into Darkness' heet, betekent niet gelijk dat het een grimmige film wordt.
Vind je 'Wrath of Khan' ook geen goede titel dan? Dat is wat mij betreft ook redelijk 'donker'.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door Miriam »

Ik vind het echt een lompe titel. "In to Darkness" Wat verwacht je dan in space :roll:

Beetje het zelfde als er ooit een Seaquest DSV film zou komen met de titel; "In To Deep" ]:(
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Star Trek Into Darkness: wat vind je van de titel..?

Bericht door The Snob »

Miriam schreef:Ik vind het echt een lompe titel. "In to Darkness" Wat verwacht je dan in space :roll:

Beetje het zelfde als er ooit een Seaquest DSV film zou komen met de titel; "In To Deep" ]:(
Dan is Star Trek ook een lompe titel. Wat verwacht je dan in space, een mountain trek..?? :*)
Plaats reactie