Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Seeking imaginative new worlds and new civilizations

Moderator: Trekscaper

Wat vind je van Star Trek: Discovery na 9 afleveringen?

Fantastisch! (4 sterren)
5
20%
Goed! (3 sterren)
12
48%
Kan beter (2 sterren)
4
16%
Waardeloos! (1 ster)
4
16%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Trekscaper »

We hebben de eerste 9 afleveringen gehad en de resterende 6 afleveringen worden vanaf maandag 8 januari uitgezonden.

Wat vinden jullie nou van Star Trek: Discovery op basis van de eerste 9 afleveringen?

Valt het mee of tegen na 12 jaar wachten?

Het was voor mij even wennen de eerste paar afleveringen. Het oude vertrouwde Star Trek gevoel is er nog niet, maar komt met elke aflevering dichterbij. De karakters beginnen ook wat te groeien op mij. De productie waarden blijven top notch voor een tv-serie en je ziet duidelijk dat er veel aandacht uitgegaan is naar de details. Ten opzichte van de overige series heeft Discovery toch het beste eerste seizoen tot nu toe. De meeste Star Trek series hebben 3 seizoenen nodig om zich te vinden. Discovery heeft dit waarschijnlijk al in het eerste seizoen voor elkaar. Ben erg optimistisch over de toekomst van Discovery als de serie zich zo blijft ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Blind Guardian »

Ik vind het een best wel aardige serie en dan moet ik kijken na 2017 en wat er tegenwoordig ook aan science fiction is bijvoorbeeld The Expanse , het is geen 1994 meer immer :Y) , al vond ik de Klingons nog steeds een taaltje uitslaan waar ik niet aan kan wennen , maar heel erg klinkt zoals Trump praat :lachhuil: , verder een best wel aardige serie.
Gebruikersavatar
Voyager
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:13
Locatie: Mijn Mokums Paradijs: Amsterdam

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Voyager »

Ik vind hem best goed gaan. Mooie diepgang in het verhaal, karakterontwikkeling komt ook steeds meer tot z'n recht en het blijft spannend. Ik denk dat sinds DS9 er geen Star Trek-serie is geweest die zo gelaagd is opgebouwd. Aangenaam verrast daardoor, want ik verwachtte na de recente films meer oppervlakkige actie en special effects. Ik vind dat constante conflict tussen theoretische Starfleet-idealen en de situatie in de praktijk wel goed gekozen, en er zijn ondertussen ook gelukkig een paar afleveringen die redelijk los staan van het grote verhaal. Dan wordt het niet zo'n soap, en wisselt het nog een beetje af ook. Kortom benieuwd naar het vervolg.

Zitten nog wel een paar duidelijke losse eindjes in, die niet lijken te stroken met eerdere verhalen uit het Star Trek universum (meest obvious die sporenmotor en de klingons...). Hopelijk krijgen we daar nog een verklaring voor ergens. Het voelt inderdaad nog steeds anders aan dan eerdere Star Trek series, maar ja we zijn dan ondertussen ook 12 jaar verder sinds de laatste.
Gebruikersavatar
Daenelia
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09:47

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Daenelia »

Goed, want het is nog iets te vroeg o al enthousiast Fantastisch! te roepen. Maar goed is het zeker. Time will tell.

Het is een mooie update, zowel visueel als verhaaltechnisch, terwijl er nog genoeg 'star trekkerig' aan te herkennen is. Elke Trek serie voelt anders, elke serie heeft zijn eigen vibe. En dat zie ik hier ook terug.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Een écht Star Trekgevoel krijg ik er niet van, maar dat is geen must voor mij om van een SF-serie te genieten en dat is wel degelijk hetgene wat ik doe. Ik ben het over het algemeen wel eens met het bovenstaande en zie de rest van de serie met ongeduld tegemoet.
Gebruikersavatar
Martok2
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 dec 2017, 08:45
Locatie: Russian Federation

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Martok2 »

In my opinion this series is not good because:

First: Interior of the ships does not looks like as in original series.

Two: Spore drive, are you kidding me,in old series all ships had warp drive, why here we can see anti-sciencific thing.

Sad that modern people does not like series such as Star Trek. ;(
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Blind Guardian »

Voor een echt star trek gevoel raakt ik The Orville aan , dat is echt 'Star Trek' , stand alone afleveringen , onderwerpen die 'hersenvoedsel' zijn , en een typische Star Trek cast. :Y)
Gebruikersavatar
Daenelia
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09:47

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Daenelia »

Martok2 schreef:In my opinion this series is not good because:

First: Interior of the ships does not looks like as in original series.

Two: Spore drive, are you kidding me,in old series all ships had warp drive, why here we can see anti-sciencific thing.

Sad that modern people does not like series such as Star Trek. ;(
Ahh :) But we don't really know what all the ships looked like, before or during TOS. I'm not too bother by a difference in design. I kinda like that it doesn't look like a cardboard ship interior. Though, don't get me wrong, TOS looked great for its era, but I would have been disappointed if they tried to match that kind of look with what they can do today.
I think if the made TOS with the possibilities we have today, it would have looked similar to Discovery. Anyway, that's what I think.

Why is the spore drive anti-scientific? What makes warp drive so scientific? That also runs on fictional materials.

It's not sad that people do not like series they don't like. I dont find it sad you dont think Discovery isnt good. You are obviously very happy with TOS and that's fine! :)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Blind Guardian »

Even een vraagje als er een Evil Lorca is , dan moet er toch ook een Goede zijn of heb ik iets gemist hier in :Y)
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Ik heb het wat moeilijk met Lorca die blijkt uit dat parallelle universum te komen.
Het is qua originele verhaallijn wat vergezocht.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Blind Guardian schreef:Even een vraagje als er een Evil Lorca is , dan moet er toch ook een Goede zijn of heb ik iets gemist hier in :Y)
De evil Lorca zal de "goede" wel geëlimineerd hebben, zeker ...
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Punisher »

De eerste vijf afleveringen bekeken. Ik vind het maar een rommelige boel.

Alles aan de "spore drive" is gigantisch dom. Ik vind het ongelooflijk dat niemand tijdens de productie eens aan de rem heeft getrokken met "hey kerels, dit klinkt wel leuk en zo, maar ... het is heel erg dom en slaat nergens op!"

Veel van de plotelementen zijn ... jammerlijk. De super-duper hyperintelligentie Michael die ook nog eens 15 Klingons kan bevechten, en daarom zomaar uit de gevangenis gered kan worden ondanks een compleet idiote scene waar ze haar kapitein aanvalt? Ja, amahoela. Zo werken dingen dus niet. Dit is geen karakter meer, dit is een "superhero".
nuxgl
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2018, 18:21

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door nuxgl »

Hi,

Dit is geen Star Trek.

Discovery is zwaarmoedig, donker, humorloos. Het verhaal is slecht, vergezocht, het zit niet logisch in elkaar. Het pleegt karaktermoord op de ideeën en idealen waar Star Trek voor staat en op de verhalen van voorgaande series en films.

De Klingons zijn de Klingons niet meer en dan heb ik het niet over het uiterlijk.
Star Trek is een utopie die een mooie toekomst met humor laat zien en Discovery is bijna een depressie.
De techniek van de Sporenmachine is kinderachtig ...
Het erbij halen van een alternatief universum is absoluut niet nodig, het lijkt me dat ons universum groot genoeg is ...
Het lijkt meer te gaan om actie, schieten e.d.
Ik vond de straf van Michael niet in verhouding met haar acties, laat staan de reacties van anderen daarop.
Het is ongeloofwaardig dat de 'kwaadaardige' Lorca de plaats kon innemen van de echte. En het overgevoelig zijn voor licht van de Terranen komt niet overeen met het alternatieve universum in voorgaande series, of is dit weer een ander universum ?
En de personages zijn niet goed uitgewerkt zodat ik niet met ze kon meeleven, soms waren ze zelfs ongeloofwaardig. Dit laatste zegt eigenlijk alles, zonder goede karakters kom je nergens, dan kan het nog zo goed gemaakt zijn, dan doet het er niet toe hoe goed de 'graphics' zijn (zie Dogville van Lars von Trier).

Kortom: Is er nog hoop voor het heden en de toekomst ? Ja, The Orville.

Groet,
nuxgl
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door R2D2 »

nuxgl schreef:Dit is geen Star Trek
helemaal met je eens
nuxgl schreef:Ik vond de straf van Michael niet in verhouding met haar acties
helemaal met je oneens
muiternij moet altijd hard worden bestraft;
het "voetvolk" heef tvaak niet alle informatie;
je hebt niet alleen een schip, maar je representeert een hele natie - en in ST zelfs een hele (federatie van) plane(e)t(en)
waar ik wel weer vrolijk van werd was dat ze zoveel rauwe kwaliteit niet weggooien, maar in het "B-circuit" gebruiken
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Trekscaper »

nuxgl schreef:Hi,

Dit is geen Star Trek.

Discovery is zwaarmoedig, donker, humorloos. Het verhaal is slecht, vergezocht, het zit niet logisch in elkaar. Het pleegt karaktermoord op de ideeën en idealen waar Star Trek voor staat en op de verhalen van voorgaande series en films.
Was TNG in het eerste seizoen goed? Of DS9 in het eerste seizoen? Het tweede seizoen van Discovery ziet er in de trailers in ieder geval weer avontuurlijker en luchtiger uit.

Ik snap dat Discovery niet voor iedereen weggelegd is, maar je moet wel open staan voor veranderingen. Idem dat iedereen moord en brand roept over de nieuwe vrouwelijke Doctor Who.

Wat vind je van de Kelvin films?
nuxgl
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2018, 18:21

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door nuxgl »

Hi,

Hoi R2D2, inderdaad moet muiterij bestraft worden, alleen als uiteindelijk haar 'captain' het met haar eens is en ze samen naar het Klingonschip gaan, vind ik levenslang nogal een te harde straf. Maar het begint al weer wat weg te zakken, de afleveringen, misschien moet ik haar nog eens bekijken.

Hoi Trekscaper, bij heel veel series moet de serie nog op gang komen qua karakters en verhalen e.d. Dat zie je ook bij Star Trek. Maar Star Trek heeft iets extra's wat bijvoorbeeld Star Wars niet heeft. En ik kan er niet zo goed m'n vinger op leggen wat dat is. Dat maakt in dit geval Star Wars niet slecht maar het is iets anders. En tot nu toe hadden alle Star Treks dat, al vanaf het begin.
Discovery lijkt meer op Star Wars, het is een epos met een soort 'quest'.

Het blijft fascinerend dat Science Fiction vaak meer zegt over het heden dan over de toekomst, dit er even tussendoor.

En ik sta wel degelijk open voor veranderingen, ik vind de nieuwe Doctor Who bijvoorbeeld hartstikke leuk.

Ik moest opzoeken wat je bedoelde met de Kelvin-films, maar dat zijn dus de laatste drie Star Trek films; ja, leuke films, niks mis mee.

Waar ook niks mis mee was, is de film Arrival, maar dit terzijde.

Maar als ik tijd heb ga ik nog eens Discovery kijken, misschien ga ik er anders tegen aan kijken ...

Groet,
nuxgl
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door EMH »

Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door The Silencer »

Trekscaper schreef: Was TNG in het eerste seizoen goed? Of DS9 in het eerste seizoen? Het tweede seizoen van Discovery ziet er in de trailers in ieder geval weer avontuurlijker en luchtiger uit.

Ik snap dat Discovery niet voor iedereen weggelegd is, maar je moet wel open staan voor veranderingen. Idem dat iedereen moord en brand roept over de nieuwe vrouwelijke Doctor Who.

Wat vind je van de Kelvin films?
Fixed.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door sonpas »

meh.....die pathetische irritante "tranen in de ogen" en vervolgens "kijk eens wat een harde tante ik ben" Michael Burnham daar heb ik het wel mee gehad. |:(
Er zijn al veel betere series gecanceld....
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Guess who? »

Laatste seizoen vond ik de verhaallijnen en de filmische kwaliteit echt super. Inderdaad is het acteerwerk op sommige punten soms iets over the top. Al met al een fijne serie om te kijken.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Nemesis »

2e seizoen was een stuk beter dan de 1e..
Ik kijk uit naar het 3e seizoen, maar sommige zaken vind ik nog niet helemaal geweldig. Verhaal van het 2e seizoen was ook wel erg ver gezocht.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Paulstartrek »

Ik krijg met dit 3e seizoen een hoog Andromeda gevoel :S
Niet origineel kwa verhaallijn dus maar op zich vind ik het nog wel goede afleveringen tot dus ver
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door sonpas »

ik ben ook een paar afleveringen ver in seizoen 3..... en ik heb alvast een dweil onder mijn tv toestel gelegd. :greg:
Hoe melig kan je iets maken? Die huil en emotionele scenes kennen echt geen einde. :r
Dit is met voorsprong de slechtste trek ooit ]:(
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Nemesis »

nou ja, ze zijn natuurlijk afgestapt van een regel die Gene ingesteld had, namelijk dat de crew onderling geen ruzie mag hebben.

Het karakter van Michael is echt belabberd, ze is ook een slechte starfleet officier.. maar dat even terzijde. Zo zijn er wel meer met dubieuze kwaliteiten. Dat is soms vervelend.

Het ziet er verder wel leuk uit en de verhalen zijn niet slecht ofzo, dus het is niet zo erg dat ik mij er aan erger.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door The Silencer »

sonpas schreef:ik ben ook een paar afleveringen ver in seizoen 3..... en ik heb alvast een dweil onder mijn tv toestel gelegd. :greg:
Hoe melig kan je iets maken? Die huil en emotionele scenes kennen echt geen einde. :r
Dit is met voorsprong de slechtste trek ooit ]:(
Je hebt Entersuck en Deep Space Slow overgeslagen?
Ocampa
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:59

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Ocampa »

Ik zal er hier waarschijnlijk geen vrienden mee maken maar ik kan niet zo goed meer tegen de overload aan wokeness in het huidige seizoen van Discovery. Diversiteit en inclusiviteit vind ik ook belangrijk en ST is altijd al enorm vooruitstrevend geweest maar het wordt er nu wel heel erg met de haren bijgesleept elke keer. Uiteindelijk wil ik gewoon graag een geweldige SF serie kijken en niet naar een feel good show van woke Amerika.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Blind Guardian »

Ik weet niet wat het is kom niet echt door Discovery heen op een of andere manier ...
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door sonpas »

The Silencer schreef:
sonpas schreef:ik ben ook een paar afleveringen ver in seizoen 3..... en ik heb alvast een dweil onder mijn tv toestel gelegd. :greg:
Hoe melig kan je iets maken? Die huil en emotionele scenes kennen echt geen einde. :r
Dit is met voorsprong de slechtste trek ooit ]:(
Je hebt Entersuck en Deep Space Slow overgeslagen?
Er zit nu een zilver randje rond die twee dankzij het huidig gedrocht... :duh2:
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Nemesis »

Ocampa schreef:Ik zal er hier waarschijnlijk geen vrienden mee maken maar ik kan niet zo goed meer tegen de overload aan wokeness in het huidige seizoen van Discovery. Diversiteit en inclusiviteit vind ik ook belangrijk en ST is altijd al enorm vooruitstrevend geweest maar het wordt er nu wel heel erg met de haren bijgesleept elke keer. Uiteindelijk wil ik gewoon graag een geweldige SF serie kijken en niet naar een feel good show van woke Amerika.
Nou je bent echt niet de enige.. ik vind Stamets en Culber prima in elkaar zitten en wel grappig duo. Dat vind ik beter en sluit ook prima aan bij Star Trek. Het laatste seizoen is echter wel wat doorgedraait in.. maar ja, het is amerika, daar kan niks normaal ;)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van Star Trek: Discovery tot nu toe?

Bericht door Guess who? »

Ik moet zeggen dat ik wel aardig door die wokeness heen kan kijken. Uiteindelijk was Starfleet en Star Trek altijd een combinatie van extreem bijzondere figureren waar iedereen normaal mee omging. Ofwel met open vizier, dan wel met gezonde scepsis.

Het laatste seizoen heb ik enorm genoten, gaaf verhaal, veel fantasie, Star Trek in optima forma.

En binnenkort komt de nieuwe serie van Captain Pike, mogelijk in het meer "oude" format en wel met een kick-ass captain.
Plaats reactie