DS 9 of Babylon 5?

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Welke serie is "beter" DS 9 of Babylon 5?

DS 9 natuurlijk
13
54%
Babylon 5, geen twijfel mogelijk
11
46%
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

DS 9 of Babylon 5?

Bericht door GPS »

Toen Babylon 5 nog werd uitgezonden heb ik zo'n 60 % gezien. Ik vond het toen een fantastisch en nam me voor ooit de hele serie te zien.
Nu is het dan zover. Maar, ik ben nu twee seizoenen ver en kan niet zeggen dat ik de serie geniaal vind. Oké, hij staat in mijn persoonlijke top 8, maar meer ook niet. Ik weet het. Het vuurwerk moet nog komen. Maar toch.

De dingen die me dwars zitten: de weinig originele setting. Een ruimtestation, vol met verschillende rassen en een oorlogsveteraan als gezagvoerder. Een zeer doortastende en eigengereide tante als nummer 1. Een veiligheidschef met een verleden, een eigenwijze dokter, een bureau 13 en een dame die gedachten leest. Oké dat is wat anders dan een Trill in je buik. Maar verder is het toch allemaal er DS 9.

Ook de karakters spreken me niet echt aan. Bij vrijwel allemaal komt het gemaakt over. Er zit er maar één tussen waarvan ik denk 'Jezus, wat een etter" en dat is Bester.

Toch blijf ik kijken, want de rode draad in het verhaal spreekt me aan en ik weet dat het beter wordt. Maar beter dan DS 9? Denk 't niet.


en anders maak ik wel een nieuwe poll aan

;)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Mijn oordeel tegenover jouw oordeel is nu nog niet eerlijk omdat ik van beiden series alles gezien heb en ook nog eens recent. Ik had juist bij het recent herkijken van grote delen van ds9 heel sterk het gevoel "is dit alles?". Het acteren in ds9 is absoluut beter...of toch niet? Ook in ds9 wordt enorm veel overacting toegepast en daarbij wordt er vaak erg eendimensionaarl geacteerd - we zien maar een ding en dan zien we keer op keer. Jah, ds9 doet dat minder dan andere star trek series maar het is nog steeds zo. Komt nog bij dat ze een aantal verhaallijnen effectief om zeep weten te helpen met de komst van de oorlog en de eenzijdige aandacht daarvoor. Tot slot is er het tot in absurdheid doorgevoerde prophets verhaal wat ermee eindigt dat Sisko een half-prophet zal zijn :lachhuil: Achteraf echt zó ontzettend debiel...

Maar is babylon5 nou beter? Dat durf ik niet te zeggen. Het verhaal spreekt me meer aan en de rassen ook. Ook is de oorlog overtuichender waarbij de aandacht niet eenzijdig is. Toch is ook hier de oplossing absurd. Het acteren is in babylon5 zo nu en dan ver onder de maat.

Geen van beide series zijn meer mijn favoriete SF serie. Maar babylon5 staat om het verhaal alleen al hoger dan ds9.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

captain crash schreef:Maar is babylon5 nou beter? ........Het verhaal spreekt me meer aan en de rassen ook. Ook is de oorlog overtuigender waarbij de aandacht niet eenzijdig is. Toch is ook hier de oplossing absurd. Het acteren is in babylon5 zo nu en dan ver onder de maat.

Geen van beide series zijn meer mijn favoriete SF serie. Maar babylon5 staat om het verhaal alleen al hoger dan ds9.
Ten dele ben ik het met je eens. DS9 heb ik een jaar geleden opnieuw bekeken en toegegeven, dat was af en toe ook tenenkrommend.
Toch vind ik de karakters in DS 9 beter uitgewerkt. Over het acteren zal ik het maar niet hebben. Ik ben achter het toneel opgegroeid en dat schijnt je normale kijk op acteren en het genieten daarvan knap om zeep te helpen.

Maar het is het verhaal wat me bij Babylon 5 aantrekt en mijn aandacht vasthoudt. Het is echter geen serie waar ik handenwringend uitkijk naar de volgende aflevering. Maar misschien komt het nog in seizoen 4
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ds9 heeft goede ontwikkelingen als het om de karakters gaat tot en met seizoen 6. In 7 weten ze zo ontzettend veel om zeep te helpen. Het vaak, naar mijn mening tenonrechte, bejubelde final chapter haalt een heleboel dingen neer die in de serie neergezet zijn. Het is toch tragisch dat bijna alle bijkarakters boeiender zijn dat de meeste hoofdkarakters? Dat is in the final chapter ook zo waardoor je het idee hebt dat de serie eigenlijk 7 seizoenen lang over de verkeerde mensen gegaan is.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

In seizoen 7 van DS9 kwamen ze er achter dat je een dergelijke ingewikkelde situatie niet in een paar afleveringen af kunt ronden en geloofwaardig blijven.
Ze hebben dat "opgelost" door dat (vooral) in de laatste aflevering te verknallen. Absoluut waar, maar ja seizoen 5 van Babylon 5 zit er ook maar zo'n beetje tegen aangeplakt omdat ze toch nog door mochten gaan.

Als ik de series vergelijk kan ik zeggen dat je bij beide series het eerste en laatste seizoen er af kunt halen (of ik moet hele verkeerde herinneringen hebben aan seizoen 5 van Babylon 5) Dan blijft het midden gedeelte van beide series over en jas dan wint voor mij DS9 toch.

Dat de bijfiguren eigenlijk belangrijker worden dan de hoofdfiguren vind ik niet zo'n probleem. In tegendeel, ook in het werkelijke leven komen en gaan de mensen.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Er is geen winnaar wat mij betreft. Ze zijn allebei heel goed.

Wat er goed is aan DS9: De special effects zijn natuurlijk beter. De karakters (hoewel even schematisch opgezet) zijn een stuk levendiger, in sommige gevallen door beter acteren, in sommige gevallen door betere 'aankleding' of ST-geschiedenis die er al was voor DS9. Er zijn meer eruit springende goede afleveringen die op zichzelf staan als goede aflevering. Ook meer slechte afleveringen, maar die kun je er makkelijker uit halen en doen alsof ze niet bestaan (a change of heart).

Wat goed is aan Babylon 5: Een heel, heel goede continuiteit. Karakters herinneren zich niet alleen wat er een aflevering geleden, maar ook drie afleveringen geleden of drie jaar geleden is gebeurd - zelfs kleine dingen -op een manier die ik eigenlijk nog bij geen enkele andere serie heb gezien. En er is nergens een moment waarop een karakter iets doet waarbij je denkt: 'O, nee, dat zou [karakter X] toch nooit doen!' (nogmaals: a change of heart) en er zijn heel veel momenten waarop je denkt 'Ja, dat is precies wat [X] nu zou doen'.

Wat er aan allebei goed is: Een gecompliceerd verhaal. Recurring karakters waar aandacht aan is besteed, met een functie en een geloofwaardige motivatie. Aliens worden ook niet alleen maar als evil of comedy neergezet. Zelfs de Centauri, en zelfs de Ferengi. (Inderdaad, een aantal van de kutste afleveringen draait om Ferengi, maar ook een aantal van mijn persoonlijke favorieten.)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Dat de bijfiguren eigenlijk belangrijker worden dan de hoofdfiguren vind ik niet zo'n probleem. In tegendeel, ook in het werkelijke leven komen en gaan de mensen.
Jah maar in het echte leven worden zijn dan de hoofdfiguren en de anderen de bijfiguren. In ds9 is het zo dat ze vervolgens krampachtig aandacht gaan besteden aan karaters die allang niet meer boeiend zijn. In die eps hadden ze ook andere dingen kunnen doen.

Nu doe ik momenteel wel erg negatief over ds9, ik kijk de serie tot op de dag van vandaag met enorm veel plezier. Maar hier was dat de vraag niet ;)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Wat ik me nu afvraag wat was er nu eerder, het verhaal van B5 of dat van DS9?
Dit vanwege dat de een de ander beschuldigde het idee/concept gejat te hebben van de ander.
Het verhaal van B5 was als ik me niet vergis al grotendeels of helemaal al op papier uitgeschreven.
DS9 begon eigenlijk z'n echte verhaallijn in en na seizoen 3. Dus niet van te voren al uitgeschreven.
De reden waarom B5 wat sterker is met z'n verhaal misschien.

Ik vind overigens B5 en DS9 vanaf seizoen 4 niet erg veel verschillen qua kwaliteit.
Maar B5 steekt er net iets bovenuit.
Gebruikersavatar
starbuck
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 441
Lid geworden op: 05 dec 2004, 01:09
Locatie: Zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door starbuck »

Ik kan niet kiezen tussen die 2 series.

Ze hadden allebei hun voors en tegens, welke trutgras al heel goed heeft verwoord.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

starbuck schreef:Ik kan niet kiezen tussen die 2 series.

Ze hadden allebei hun voors en tegens, welke trutgras en cc al heel goed hebben verwoord.
:stupid:

Daarenboven is het voor mij (en m'n onnavolgbare geheugen) veel te lang geleden dat ik beide series gezien heb en er dus eigenlijk niets nieuws kan aan toevoegen. Persoonlijk vind ik DS9 eigenlijk de minste van de vijf ST-series (en schiet me nu niet af omdat ik ENT beter vind dan DS9 -O- , ik pleit verzachtende omstandigheden: ik heb alleen nog maar eps van Seizoenen 1 en 2 gezien (en zelfs nog niet allemaal) van ENT), dus als ik moét kiezen ga ik voor B5.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Ik heb enkel het eerste halve seizoen van B5 gezien, maar wat mij vooral opviel was het ongelooflijk matige acteerwerk over het algemeen en toch nog een hoop standaard verhalen. (eigenlijk vond ik alleen de pilot echt goed)

Nu is het acteerwerk van DS9 ook niet om over naar huis te schrijven (een kwaal waar star trek wel vaker last heeft. de films doen het om de een of andere reden meestal beter. TNG was van de series veruit de beste wat dat betreft) DS9 had echter voor mij toch karakters die meer aanspraken (van begin af aan al) dan B5 dit had zover ik het gezien heb.

Zover ik B5 gezien heb (en ooit ga ik heel seizoen 1 kijken om daarna heel misschien verder te gaan) vind ik het toch echt minder dan DS9.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Master Vanhu Botie schreef:...... Persoonlijk vind ik DS9 eigenlijk de minste van de vijf ST-series (en schiet me nu niet af omdat ik ENT beter vind dan DS9 -O- , ....... dus als ik moét kiezen ga ik voor B5.
Haal opgelucht adem. Ik was niet van plan te gaan schieten. ;)
Overigens blijkt uit je post wel één ding: DS9 is een buitenbeentje in de Star Trek familie. En dat spreekt je aan of dat spreekt je niet aan. Het is niet ingewikkelder dan dat.

Maar als je Babylon 5 ziet, moet je gelijk denken aan DS 9 (en omgekeerd)
Vandaar mijn vraag.

Eigenlijk had ik er nog de optie
"Ik vind DS 9 en Babylon 5 even goed/bagger" bij moeten zetten.
Ik weet niet of één van de mods dat nog kan doen? Zo ja, graag.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

uss defiant schreef:Ik heb enkel het eerste halve seizoen van B5 gezien, maar wat mij vooral opviel was het ongelooflijk matige acteerwerk over het algemeen en toch nog een hoop standaard verhalen. (eigenlijk vond ik alleen de pilot echt goed)
Nu kan ik je wel zeggen dat het eerste seizoen van Babylon 5, ook verweg het slechtste is. Maar goed, daar hebben meer series last van.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

uss defiant schreef:Ik heb enkel het eerste halve seizoen van B5 gezien, maar wat mij vooral opviel was het ongelooflijk matige acteerwerk over het algemeen en toch nog een hoop standaard verhalen. (eigenlijk vond ik alleen de pilot echt goed)
...en toen ik nog maar een half seizoen gezien had, vond ik inderdaad precies hetzelfde. Echt: hoe meer je ziet, des te beter het wordt. Het is niet dat het een acquired taste is, het is... ok, GPS, let op, ik ga B5 vergelijken met Wodehouse en het gaat ergens op slaan. Ik wilde een stukje Wodehouse op het forum plaatsen. Vreemd genoeg kon ik geen enkel stukje vinden dat op zichzelf kon bewijzen dat het grappig is. Terwijl ik tijdens het lezen toch continu in een deuk had gelegen. Iedere derde zin is leuk, maar alleen in de context van de andere twee zinnen en de voorafgaande 10 pagina's. Dit is B5. Je gaat afleveringen in seizoen 3 zien die goed zijn dankzij seizoen 1 en seizoen 1 valt op zijn plaats door het zien van seizoen 3.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

En vanaf wanneer kan ik dan iets verwachten dat me boeit? Want als dat moet wachten tot seizoen 3 en me door 2 hele seizoenen moet worstelen heb ik er geen zin meer in.
(nu heb ik wel gehoord dat er in de 2e helft van seizoen 1 iets betere eps bijzitten. oa signs and portents)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Trutgras schreef:...en toen ik nog maar een half seizoen gezien had, vond ik inderdaad precies hetzelfde. Echt: hoe meer je ziet, des te beter het wordt. Het is niet dat het een acquired taste is, het is... ok, GPS, let op, ik ga B5 vergelijken met Wodehouse en het gaat ergens op slaan. Ik wilde een stukje Wodehouse op het forum plaatsen. Vreemd genoeg kon ik geen enkel stukje vinden dat op zichzelf kon bewijzen dat het grappig is. Terwijl ik tijdens het lezen toch continu in een deuk had gelegen. Iedere derde zin is leuk, maar alleen in de context van de andere twee zinnen en de voorafgaande 10 pagina's. Dit is B5. Je gaat afleveringen in seizoen 3 zien die goed zijn dankzij seizoen 1 en seizoen 1 valt op zijn plaats door het zien van seizoen 3.
:pray: Hier kan ik alleen maar nederig het hoofd buigen.
Zowel wat je zegt over Wodehouse, als over Babylon 5 is gewoon waar.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

captain crash schreef:Ds9 heeft goede ontwikkelingen als het om de karakters gaat tot en met seizoen 6. In 7 weten ze zo ontzettend veel om zeep te helpen. Het vaak, naar mijn mening tenonrechte, bejubelde final chapter haalt een heleboel dingen neer die in de serie neergezet zijn. Het is toch tragisch dat bijna alle bijkarakters boeiender zijn dat de meeste hoofdkarakters? Dat is in the final chapter ook zo waardoor je het idee hebt dat de serie eigenlijk 7 seizoenen lang over de verkeerde mensen gegaan is.

De grootste fout in Ds9 seizoen 7 is voor mij Ezri Dax.
Daar gingen ze ook nog redelijk wat aandacht schenken aan een karakter wat 1 seizoen mee mocht maken. Het hele karakter boeide me geen ene reet.
Eigenlijk hadden ze niet alleen Jadzia, maar ook die symbiont maar moeten laten sterven.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Ik was blij met de dood van Jadzia iig. Op zich een interessant personage, maar ik vond Tery Farrell zo irritant. Voor Nana Visitor geldt overigens hetzelfde. Die kon me ook erg irriteren.
Ezri had enkele goede dingen (die met die sniper die kogels teleporteert) en enkele slechte dingen. (dat "friends?" bij Worf tijdens de gevangenname door de Breen was echt slecht.)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Vanaf wanneer is babylon5 goed? De eerste keer dat ik het zag ben ik halverwege seizoen 2 ingestapt en vanaf dat punt is het zeker goed. Bij de tweede keer kijken was seizoen 1 goed te pruimen maar werd het goed vanaf de laatste vijf afleveringen. Ofwel: Kijk het gewoon. Is net zoiets als nu nog beginnen aan ds9, wedden dat je over het eerste seizoen hetzelfde zou denken. Of nu nog beginnen aan TNG en dan verplicht de eerste twee seizoenen moeten zien :lachhuil: ;)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik zal zeer binnenkort DS9 opnieuw zien. Na TOS en TNG :*)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Ik vind beide series wel okay, maar ik was gewoon toe aan iets anders na jaren lang vol gegooid te zijn met Trek Propaganda ;) ... Ze hebben allebei hun voor en tegens, al moet ik bekennen dat DSN af en toe wellicht iets landradig is, en B5 twee seasonnen heeft die vrijwel nutteloos, en weinig toevoegen, al vond ik season 5 nog best wel aardig...

Kom hier later wel op terug; nou :Z
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Beide series zullen plus en minpunten hebben. DS9 is de beste Startrek serie , dus dat zegt genoeg 8-)
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Dit klinkt misschien heel plat, maar ik knapte al af op de look van B5.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Section31 schreef:Dit klinkt misschien heel plat, maar ik knapte al af op de look van B5.
Het is in ieder geval duidelijk. :)
Miriam schreef:Beide series zullen plus en minpunten hebben. DS9 is de beste Startrek serie , dus dat zegt genoeg
Allemaal prachtig, maar ik vroeg om een vergelijking tussen Babylon 5 en DS 9. Niet om een vergelijking van DS 9 met de andere ST series.
Gebruikersavatar
james.t kirk
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 jul 2007, 09:09
Locatie: Mechelen

Bericht door james.t kirk »

DS9 IS THE BEST OF ALL STAR TERK SERIE
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

james.t kirk schreef:DS9 IS THE BEST OF ALL STAR TERK SERIE
GPS schreef:Allemaal prachtig, maar ik vroeg om een vergelijking tussen Babylon 5 en DS 9. Niet om een vergelijking van DS 9 met de andere ST series.
:roll:
Gebruikersavatar
martine
Captain
Captain
Berichten: 2177
Lid geworden op: 21 jul 2002, 14:22
Locatie: Londen UK

Bericht door martine »

Ik heb destijds Babylon 5 het eerst gezien, maar ben toch verslaafd geraakt aan DS9. Deze serie spreekt mij gewoon wat meer aan. De look, de sfeer, de acteurs zijn in mijn ogen gewoon beter in DS9.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Master Vanhu Botie schreef:
james.t kirk schreef:DS9 IS THE BEST OF ALL STAR TERK SERIE
GPS schreef:Allemaal prachtig, maar ik vroeg om een vergelijking tussen Babylon 5 en DS 9. Niet om een vergelijking van DS 9 met de andere ST series.
:roll:
Als ik het ook in hoofdletters zou schrijven. Zou dat helpen? |:(
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

pubertje kruk schreef:DS9 IS THE BEST OF ALL STAR TERK SERIE
Heb jij Babylon 5 weleens gezien ? ]:( , ik ga deze poll niet invullen ik vind het beide goede series eigenlijk, en uiteindelijk hebben beiden mins en plussen.

Iets indirects maar wel enigszins belangrijk, Christopher Franke is een van mijn favouriete compenisten tegenwoordig, deze is verantwoordelijk voor Babylon 5

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Ik vind zelf de look en feel van B5 leuker dan van DS9. Dat is dan ook het enige waar ik een oordeel over geef :P .
Plaats reactie