Welk karakter in DS9 is het best ontwikkeld volgens jou?

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Welk karakter van DS9 is het best ontwikkeld?

Benjamin Sisko
4
16%
Kira Nerys
5
20%
Odo
4
16%
Miles O'Brien
0
Geen stemmen
Julian Bashir
4
16%
Quark
0
Geen stemmen
Jadzia Dax
2
8%
Worf
1
4%
Ezri Dax
0
Geen stemmen
Jake Sisko
0
Geen stemmen
Anders, nl:
5
20%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Welk karakter in DS9 is het best ontwikkeld volgens jou?

Bericht door WeyounsLastClone »

Omdat er al vaak gesproken is over de verschillen tussen karakterontwikkelingen tussen series, was ik benieuw hoe je specifiek aankeek tegen karakterontwikkeling binnen een serie? Welk karakter is het meest ontwikkeld, wat had beter gekund? Let op, het gaat dus niet om het ontwikkelingsniveau van een karakter, maar hoe een karakter gedurende de serie zich ontwikkeld heeft.

In deze poll de DS9-crew. Nu weet ik dat je voor DS9 ook de recurring cast zou kunnen noemen, aangezien daar ook veel ontwikkeling plaatsvond. Als er echt veel mensen anders kiezen, dan moet daar miscchien een aparte poll voor komen.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Welk karakter in DS9 is het best ontwikkeld volgens jou?

Bericht door Raynor's Revenge »

WeyounsLastClone schreef:In deze poll de DS9-crew. Nu weet ik dat je voor DS9 ook de recurring cast zou kunnen noemen, aangezien daar ook veel ontwikkeling plaatsvond. Als er echt veel mensen anders kiezen, dan moet daar miscchien een aparte poll voor komen.
waar zijn Dukat en Damar? ;)

serieus ik vind dat Damar een behoorlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt door de seizoenen
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

In dit geval kies ik voor Kira, maar ik vind ook dat Bashir een goede ontwikkeling heeft gehad.
Gebruikersavatar
skelotor
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 877
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:28
Contacteer:

Bericht door skelotor »

worf, van best wilde klingon, naar uiteindelijk een best rustige klingon, en voor klingons is dat een reuze verschil.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

skelotor schreef:worf, van best wilde klingon, naar uiteindelijk een best rustige klingon, en voor klingons is dat een reuze verschil.
Maar had'ie dat in TNG ook al niet een beetje?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Ik heb op Odo gestemd.
Als er iemand verschil vertoont vanaf de pilot tot het einde van S7 (en dan bedoel ik niet de make-up.;)), dan is het Odo wel. Met name op emotioneel niveau. Zijn relatie met de Founders. Zijn relatie met zijn vader, Dr. Mora, en uitleg over Odo's achtergrond. De oorlog. Zijn verleden. Hij heeft zoveel meegemaakt en het hele karakter is daarmee verandered. In S1 was hij een zuurpruim die zich alleen met de wet bezig hield, tegen het einde van DS9 had hij zelfs een relatie met Kira en liet hij zijn tedere kant boven komen. Rene Auberjonois was heerlijk in die rol en verdient daarom ook de titel voor beste karakterontwikkeling.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Erg moeilijk voor DS9, omdat eigenlijk iedereen groeit in de serie. Ik ga voorlopig ook voor Odo. Als ik alle namen van mist naar meest rangschik komt hij tot nu toe bovenaan te staan. Voornamelijk om wat mr_Vulcan al noemt :)
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Niet echt de meest gemakkelijke vraag, dit topic. :)

Na lang denken ga ik toch voor Gul Dukat, eerst veracht je hem, dan heb je er medelijden mee, dan veracht je hem weer, dan heb je opeens weer sympathie voor hem...en uiteindelijk resulteert het in een gevecht tussen hem en Sisko.

Een tof personage gespeeld door een goed acteur.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Ik kan niet kiezen dus ik heb op Anders gestemd, aangezien inderdaad DSN een serie is waar iedereen groeit kan niet een karakter uitkiezen
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Nebulaguy schreef:Niet echt de meest gemakkelijke vraag, dit topic. :)

Na lang denken ga ik toch voor Gul Dukat, eerst veracht je hem, dan heb je er medelijden mee, dan veracht je hem weer, dan heb je opeens weer sympathie voor hem...en uiteindelijk resulteert het in een gevecht tussen hem en Sisko.

Een tof personage gespeeld door een goed acteur.
Maar heeft Dukat dan echt een ontwikkeling doorgemaakt?
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Ace of Spades schreef:
Nebulaguy schreef:Niet echt de meest gemakkelijke vraag, dit topic. :)

Na lang denken ga ik toch voor Gul Dukat, eerst veracht je hem, dan heb je er medelijden mee, dan veracht je hem weer, dan heb je opeens weer sympathie voor hem...en uiteindelijk resulteert het in een gevecht tussen hem en Sisko.

Een tof personage gespeeld door een goed acteur.
Maar heeft Dukat dan echt een ontwikkeling doorgemaakt?
serieus, dukat heeft volgens mij een best wel een ontwikkeling meegemaakt een enorm gecompliceerde eigenlijk als je zo bekijkt... ik zo niet graag in zijn schoenen staan
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Goed punt... :X maybe I should rephrase that

Voor de kijker heeft ie zeker een ontwikkeling doorgemaakt doorheen de seizoenen, voor mij toch. Ook kom je gaandeweg meer te weten waarom hij zo is (ok dat dat waar is voor zowat ieder 9 personage, maar toch)

Op zich vind ik bvb Kira Nerys bijna niet gegroeid gedurende de jaren, akkoord ze is een stuk rustiger geworden, maar op zich blijft ze een rasechte Bajoraanse, die het belang van haar volk hoger inschat dan de rest.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Ik denk dat ik voor mezelf deze driedeling zou maken:

Vrijwel niet veranderd:
- Quark
Het is een geweldig karakter, maar hij is niks veranderd. Een relatie met Odo is over de jaren heen ontstaan, maar naast dat kan ik zo weinig bedenken.
- Jadzia
Eigenlijk hetzelfde. Het is een heel interessant karakter, maar echte veranderingen heeft ze niet doorgemaakt. Misschien wat zekerder geworden over zichzelf. O.a. door dat ritueel waarbij ze haar vorige hosts kon ontmoeten.
- Ezri
Heeft maar één seizoen meegespeeld, een seizoen waarin haar verhaal eigenlijk wat ondergeschikt was. Ook hier weinig ontwikkeling, meer gewenning, zowel voor haar karakter als voor de kijker.
- Kira Nerys

Middenin:
- Benjamin Sisko
Verhard door de oorlog. Het hele Emmissary gebeuren begon pas in de laatste seizoenen echt een grote rol te spelen in z'n leven. Dit heeft opzich wel veel voor hem veranderd. Meer zekerheid over z'n leven en zijn plaats in het geheel.
- Miles O'Brien
Denk dat dit karakter zich zeker wel verder heeft ontwikkeld. Denk alleen al aan al die fictieve jaren die hij heeft doorgebracht in zo'n fictieve gevangenis. Dit heeft een behoorlijke impact op hem gehad. Verder het hele gewenningsproces op DS9, z'n vrouw en kinderen. En natuurlijk de voor hem irritante Bashir die door alles wat ze meemaken z'n beste vriend is geworden.
- Julian Bashir
De vrolijke dokter die z'n droombaan kreeg op DS9 verandert al snel heel duidelijk. Ook hierin speelt de oorlog weer een grote rol, maar ook het uitkomen van z'n genetische manipulatie heeft veel impact gehad.

Meeste ontwikkelingen:
- Jake Sisko
Je ziet 'm letterlijk helemaal opgroeien, dat is al een ontwikkeling an sich. Maar het karakter zelf gaat van een verlegen jongetje op de Promenade over naar een echte man. Hoewel Jakes screentime wat minder was in de laatste seizoenen zet ik hem toch zeker in dit rijtje.
- Worf
Met Worf twijfel ik eigenlijk nog of ik 'm hier neer zet of middenin. Veel ontwikkeling heeft hij doorgemaakt in TNG, maar in DS9 is daar zeker nog veel bijgekomen. Familie problemen, veel Klingon cultuur, Jadzia.
- Dukat
Wat Nebulaguy al zei, erg goed neergezet. Karakter dat zich maar blijft ontwikkelen, steeds in andere situaties komt. Ook zien we veel van Dukat in de flashback afleveringen.
- Odo
Zie mr_Vulcans post :)
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

DS9..tja...
Nu merk ik pas echt het verschil met TNG en DS9. :-D

Ben, Kira, Odo, worf... allemaal personen die erg goed ontwikkelen.

Ik ben toch voor Odo gegaan.
De verhouding die hij met Kira krijgt etc etc etc.
Lijkt me toch wel een logische keuze.
Maar ook Sisko is een goeie keuze... Hoe een warmhartig persoon hij wordt als Emisary en zich zo verder ontwikkelt. Het ene moment bevalt het Emisary idee hem niet al te sterk. In de latere seizoenen juist weer wel.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Ik kan alleen maar herhalen wat hier al is gezegd. De meesten hebben wel een ontwikkeling doorgemaakt. Ik denk toch dat ik Odo kies. zijn karakter is behoorlijk veranderd, maar dat heeft mr_Vulcan al uitgelegd.
Anderzijds zit er in deze serie een karakter dat miss niet echt veranderd is, maar wel mijn nieuwsgierigheid enorm heeft geprikkeld: Garak. Jammer dat ze die niet verder hebben uitgewerkt.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Alhoewel bij DS9 de verhaalontwikkeling wel erg goed was, en daardoor ook de karakters enigszins ontwikkeld worden, vind ik er toch niet echt iemand uitspringen als je erover na komt te denken. Van de main crew dan wel te verstaan. Juist degene die ik heb gekozen wordt in dit topic nog niet echt belicht: Kira Nerys. Ik denk dat ze heel subtiel een verandering doormaakt van aggressief resistance lid tot een geinspireerd en gedegen leider (de cardassians helpen zoals in s7 had in seizoen 1 nooit kunnen doen).

Van de recurring cast, daarentegen zijn er een paar pareltjes bij. Dukat is al genoemd. Damar ook al. Dan heb je nog Rom, die ontwikkelt zich nmm ook enorm. Nog maakt volgens mij nog meer groei door op zijn weg naar volwassenheid dan Jake.

En dan nog natuurlijk Morn :-P :-D
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

WeyounsLastClone schreef:En dan nog natuurlijk Morn :-P :-D
Het is nog waar ook. Van decor tot een semi vaste speler
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

Van ouwe zuiplap tot steenrijke zuiplap bedoel je ;)
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Ik stemde op Sisko. Hij arriveert als een alleenstaande ouder die er helemaal niet wil zijn, tot een man die de dood van zijn vrouw eindelijk verwerkt, zijn zoon opvoed, een nieuwe relatie aangaat, een belangrijke man in de oorlog wordt en uiteindelijk zelfs op Bajor wil gaan wonen, maar opgenomen wordt bij de Prophets.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

GPS schreef:
WeyounsLastClone schreef:En dan nog natuurlijk Morn :-P :-D
Het is nog waar ook. Van decor tot een semi vaste speler
Z'n naam zit zelfs in een van de episode-titels. Dat kunnen er ook niet veel zeggen.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

WeyounsLastClone schreef:
GPS schreef:
WeyounsLastClone schreef:En dan nog natuurlijk Morn :-P :-D
Het is nog waar ook. Van decor tot een semi vaste speler
Z'n naam zit zelfs in een van de episode-titels. Dat kunnen er ook niet veel zeggen.
Eigenlijk is hij erg ondergewaardeerd
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

:pray2: Morn :love:
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Mwah...ik vond hem soms wat ongeloofwaardig acteren.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Wat viel er te acteren dan? :)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Vis schreef:Wat viel er te acteren dan? :)
Pas op hoor! Of ik richt een Morn fanclub op ;)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Veel plezier :-D
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

GPS schreef:
Vis schreef:Wat viel er te acteren dan? :)
Pas op hoor! Of ik richt een Morn fanclub op ;)
ledental: 2 *D
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

geweldig en die acteur heeft veel op zijn naam staan
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Morn-fanclub lijkt me een goed idee. Iedereen een Morn-avatar :-D
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

hoeveel verschillende zitten er in de gallery? :P
Plaats reactie