wat is er mis met series die zich afspelen op een station ?

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

wat is er mis met series die zich afspelen op een station ?

Bericht door Blind Guardian »

Puberaal Jongentje schreef: DSN is stom, want dsn speelt zich af op een station
Van zulke opmerkingen krijg je dan te horen, of
puberaal jongentje schreef: DSN is te veel Soap
Terwijl over het gemiddeld genomen me niks zal verbazen als een serie als voyager een veel hoger soap gehalte heeft...

Twee van mijn favouriete series spelen zich af op een station 1e babylon 5 en 2e is dsn... Vandaar dat ik er geen problemen in zie om een serie te laten afspelen op en rond een station, uiteindelijk zijn zowel dsn en babylon 5 twee ultra spannende series als jij mij vraagt...

Maar wat is er mis met een serie die zich afspeeld op een station, of wat is er nou juist goed ?
Gebruikersavatar
Diana333
Ensign
Ensign
Berichten: 191
Lid geworden op: 22 apr 2003, 21:54
Contacteer:

Bericht door Diana333 »

Hieruit blijkt dat puberaal jongetje PUBERAAL is. Is niks mis mee. DSN is echt wel leuk als je de hele serie volgt. Niet als je zomaar een aflevering kijkt.
Gebruikersavatar
!¿!Mats!¿!
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3355
Lid geworden op: 28 okt 2004, 13:19
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Bericht door !¿!Mats!¿! »

niks mis met DS9 hoor, het is alleen niet mijn favoriete Star Trek.
Ronald42
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 28 dec 2003, 21:07
Locatie: Where the stars have no name

Bericht door Ronald42 »

Het feit dat het station vrij statisch is geeft de schrijvers de mogenlijkheid zich te concentreren op de personages. Dit is in seiz. 1 & 2 van DS9 niet zo gek veel gedaan maar later zeer zeker wel. Dit brengt natuurlijk wel soapachtige elementen met zich mee zoals liedesrelaties, kinderen, e.d. Het feit dat je de personages zo goed gaat kennen weegt natuurlijk zwaar mee aan de aantrekkingskracht van de serie.
In voy. hadden we bijna iedere week een nieuw ras dat we moesten leren kennen en kwam het verhaal dus op een andere manier tot stand meer actie. Om beide concepten de combineren heb je dus duidelijk meer tijd dan 45 min. nodig. Dit zien we (Hopenlijk zet het door) nu bij Enterprise. Goed seiz. 4 is er wat laat voor maar, beter laat dan nooit. In Seiz. 3 (Xindiarc) werd het al wel geprobeerd maar B&B waren kennelijk niet kundig genoeg omdat dan ook uit te werken.

Het feit dat je de personages zo goed kent maakt bij mij iig ook dat ik de DS9 boeken prefereer boven die uit andere series, zelfs in de reeks "The Captain's table" is het het DS9 boek (The Mist) het boek dat er, tot nu toe, boven uit springt.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Er is niets mee als er een serie op een station afspeelt. Daar kun je als het wilt/moet best af. Elke serie staat of valt met het uitwerken van de personages en een consequente verhaallijn.
Ronald42
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 28 dec 2003, 21:07
Locatie: Where the stars have no name

Bericht door Ronald42 »

GPS schreef:Er is niets mee als er een serie op een station afspeelt. Daar kun je als het wilt/moet best af. Elke serie staat of valt met het uitwerken van de personages en een consequente verhaallijn.
idd maar soms worden er door de schrijvers de "verkeerde" keuzes gemaakt. Voy. had ook veel interesanter geweest met beter uitgewerkte personages i.p.v. 7 jaar lang dezelfde. (The doctor en SO9 uitgezonderd) Ik had bij het kijken naar DS9 het gevoel wel dat ik in de huid van div. personages kon kruipen. MAW ik wist (ongeveer) hoe ze reageren in div. situaties bij Voyager was dat niet, behalve bij de Doctor. (mijn held :-D )
Ronald42
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 28 dec 2003, 21:07
Locatie: Where the stars have no name

Bericht door Ronald42 »

2 times :X excuzee
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Ronald42 schreef:
GPS schreef:Er is niets mee als er een serie op een station afspeelt. Daar kun je als het wilt/moet best af. Elke serie staat of valt met het uitwerken van de personages en een consequente verhaallijn.
idd maar soms worden er door de schrijvers de "verkeerde" keuzes gemaakt. Voy. had ook veel interesanter geweest met beter uitgewerkte personages i.p.v. 7 jaar lang dezelfde. (The doctor en SO9 uitgezonderd) Ik had bij het kijken naar DS9 het gevoel wel dat ik in de huid van div. personages kon kruipen. MAW ik wist (ongeveer) hoe ze reageren in div. situaties bij Voyager was dat niet, behalve bij de Doctor. (mijn held :-D )
Bij Voyager is men niet consequent gebleven. Niet in het uitwerken van karakters en niet in de verhaallijn. Dat komt de serie niet echt ten goede, om het eens eufemistisch te zeggen.
Daarnaast speelt voor elke serie natuurlijk nog mee dat het onderwerp/verhaallijn je moet aanspreken. Hoewel dat een persoonlijke keuze is, zullen bovengenoemde zaken zeker de kwaliteit en dus de animo om een serie te volgen ten goede komen.
Gebruikersavatar
ramonasno
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 dec 2003, 15:51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door ramonasno »

Ik denk idd ook dat het een soort persoonlijke voorkeur iets is.

Mijn favo's zijn VOY en DS9 en dat komt denk ik doordat bij allebei(naar mijn mening) de karakters wordenuitgewerkt, en ik krijg er zo'n fijn psychopatisch gevoel bij dat ikOOK bij hun wil horen, en OOK vriendjes met hun wil zijn etc. Bij bv TNG had ik dat niet.
Maar ik denk dus niet dathet iets te maken heeft met een station of een schip ofzo..

Ik vat trouwens ook niet zo goed wat iedereenmet die andere sci-fi moet. Ik bedoel, ik kijk ook echt alleen star trek (jah en buffy en angel, maar da's toch anders) en ik vind alle andere sci-fi neppe aftreksels van star trek. Ik kan het ook niet volhouden om het al te lang te kijken, voel ik me net een verrader naar star trek toe. (hmm dit klinkt alsof ik geestelijk ietwat in de war ben, maar dat valt over het algemeen best mee :-D
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

ramonasno schreef:en ik vind alle andere sci-fi neppe aftreksels van star trek
Zoals? :)
Gebruikersavatar
ramonasno
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 dec 2003, 15:51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door ramonasno »

babylon 5 om maar wat te noemen

star gate

(en ik ga niet eens beginnen over star wars)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Babylon 5 schijnt op DS9 te lijken - ben nogsteeds in S1, dus weet 't niet.

StarGate vind ik totaal níet op StarTrek lijken. Farscape is compleet anders, Battlestar idem :)
Gebruikersavatar
ramonasno
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 dec 2003, 15:51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door ramonasno »

het heeft wel allemaal ff gekeken naar star trek om te kijken hoe ze zo'n serie moesten maken. Dat zou je op zn minst toe moeten geven
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Alle SciFi series hebben veel overeenkomsten, en TOS was er idd vroeg bij ;) Maar aftreksels van StarTrek, nee, zeker niet ;) En jammer dat je er zo over denkt, je weet niet wat je mist :)
Gebruikersavatar
ramonasno
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 dec 2003, 15:51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door ramonasno »

Ben ik de enigste met het wij als trekkies tegen de rest gevoel...

VERRADERS!! ;)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

mevrouw sno, babylon 5 is ondanks dat op een station afspeeld een totaal andere serie dan dsn
Gebruikersavatar
ramonasno
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 dec 2003, 15:51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door ramonasno »

meneer guardian(flauw, ik weet het)

Het principe van de serie(ruimtevaart, andere rassen, vage shit die nu nog niet mogelijk is..) is hetzelfde

DS9 is ook een hele andere serie als VOY..
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

ramonasno schreef:Het principe van de serie(ruimtevaart, andere rassen, vage shit die nu nog niet mogelijk is..) is hetzelfde
Als je alles zo gaat generaliseren hou je idd weinig anders over. Jouw gemis ;)
Gebruikersavatar
ramonasno
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 dec 2003, 15:51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door ramonasno »

Het klink alsof ik alleen flauw doe, maar het is 50/50

Om ff seriues te zeggen wat ik bedoel, ik vind het gwoon jammer dat er zoveel andere series en dingen meeliften, hebben gelift, op het suc6 van ST. De dingen die in ST gebeuren, in de verschillende series, hebben toch een soort euh, hoe zeg je dat, coherentie(neej dat was het niet, dant moest ik invullen op een tentmen vrijdag maar toen wist ik het niet)...SAMENHANG juist dat bedoelde ik, met elkaar. In principe staat de tijdslijn vast, dingen die volgens janeway in 2165 zijn gebeurd, zijn dat ook volgens bv Picard etc.
Dat is nou het mooie van Star Trek.
En ik moet ook eerlijk zeggen, dat ik me echt geen "goede fan"zou voelen als ik spontaan naar Star Gate ofzo ga kijken(heb Star gate wel ooit ff gevolgd, onder druk van mijn broer. Maar jah, hij maakte me ST verslaafd, dus ik dacht hij heeft er verstand van)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Dan moet je een behoorlijk saai leven hebben. Geen muziek meer luisteren, omdat vrijwel alles tot op zekere hoogte lijkt op oudere muziek. Geen films kijken, want films met echt originele verhalen zijn er maar weinig, etc. :roll:
Gebruikersavatar
ramonasno
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 dec 2003, 15:51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door ramonasno »

je hebt idd een argument zeg...

maar met muziek vindik het juist cool als bepaalde loops uit oude nr's nu weer gebruikt worden(somsis het je reinste aanranding, maar dat terzake)

Hmm ik ga hierover nadenken en kijken of ik mijn mening moet aanpassen, of beter moet gaan argumenteren
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

ramonasno schreef:je hebt idd een argument zeg...

maar met muziek vindik het juist cool als bepaalde loops uit oude nr's nu weer gebruikt worden(somsis het je reinste aanranding, maar dat terzake)

Hmm ik ga hierover nadenken en kijken of ik mijn mening moet aanpassen, of beter moet gaan argumenteren
Zou m'n mening maar aanpassen :-D Er is niets mis mee, om naar andere Sci-Fi series te kijken. En als ze al mee liften op het succes van Star Trek, dan is dat toch alleen maar een compliment?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik hoor de redenatie 'Omdat dsn zich afspeelt, een statische plaats, hebben de schrijvers meer aandacht voor de karakters.'

Mensen...een ruimteschip is een veel statischer geheel dan een station. Op een ruimteschip komen in principe NOOIT nieuwe karakters binnen zonder dat daar een goede reden voor is. Een ruimteschip moet altijd ergens heen om tot actie te komen.

Wat is nu statisch...?

Volgens mij is dit weer een grote 'blabla' van niet nadenkenkde mensen die elkaar en vooral anderen op internet nablaten.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

captain crash schreef:Ik hoor de redenatie 'Omdat dsn zich afspeelt, een statische plaats, hebben de schrijvers meer aandacht voor de karakters.'.......
Ik lees dat er toch niet in. Wat ik wel lees, is dat er misschien te veel aandacht (richting soap) aan de personages wordt besteed omdat ze op een vaste plaats zitten. En dat klopt natuurlijk niet. Maar dat heb ik hier boven ook al een paar keer gezegd.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Ik zie het meer dat bij space travel (TNG, Voyager, Farscape) de crew naar 'nieuwe verwikkelingen' toegaat en dat bij een space station (DS9, B5) de 'nieuwe verwikkelingen' naar de crew toekomt. (Ruw gezegd).

Wat je het leukst vind is naar mijn mening vrij persoonlijk. In beide situaties is er ruimte voor karakterontwikkelingen en verhaalontwikkelingen (waarbij ik dat laatste persoonlijk belangrijker vind dan de eerste, als ik ergens een geschikt topic zie zal ik daarin zeggen waarom). Ook is er bij beide ruimte voor actie en spanning.

Ik ben wel van mening dat verhaalontwikkeling beter werkt in een vaste omgeving (space station) en spanning en actie het beste in een 'moving' omgeving (space ship). Dit blijkt ook uit DS9 en Voyager. (En om even als een 'verrader' uit de hoek te komen vind ik dat Farscape ze het beste combineert, en er ook nog erg geslaagde humor bijvoegt).
Gebruikersavatar
spacetiger of spaceteam
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 15 jan 2005, 01:24

Bericht door spacetiger of spaceteam »

ik heb er geen probleem mee dat het op een station afspeel en trouwens er zijn zat afleveringen in ds9 dat ze op de defiant zitten en zat met dikke oorlogen dus ik vindt ds9 een vette serie
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

'dikke oorlogen'... :S
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Over dik en vet had Marlies pas geleden nog een leuk stukje in haar weblog geschreven. :)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Inderdaad :lol:
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

jah, maar daarover heb ik geen recht van spreken, want ik betrap mezelf er ook nog weleens op te roepen dat iets 'vet' is ofzo :X (tis gelukkig wat zeldzaam, dat wel)
Plaats reactie