Improbable Cause/The Die Is Cast discussie

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Improbable Cause/The Die Is Cast discussie

Bericht door 3rd RemataKlan »

Trek's beste two-parter, een waar meesterwerk. Vandaag beide aflevering opnieuw bekeken op dvd en ik begin serieus te twijfelen of ik "In The Pale Moonlight" nog wel als beste DS9 (of zelfs Trek) aflevering kan beschouwen.

Improbable Cause
Het acteren en de dialogen zijn simpelweg briljant. Dit is zonder meer de beste dialoogaflevering in Trek ooit! Geen twijfel over mogelijk. En dan vooral op de manier hoe de personages met elkaar praten zowel belangrijke zaken als alledaagse dingetjes. Picard's speeches over wat goed en slecht is, waren ook tof maar dit is totaal iets anders.

Wat er wordt gezegd past perfect bij de personages en ze hebben scherpe reacties op elkaar. Waardoor er geweldige humor in komt, niet dankzij grapjes maar dankzij die scherpe reacties en de manier waarop het wordt gezegd. De acteurs gaan helemaal op in hun rol.

De combinatie van Odo en Garak is fantastisch. Beide zijn buitenstaanders, hebben meer met elkaar gemeen dan ze denken. Beide stellen ze hun privacy zeer op prijs maar proberen ze wel het één en ander van elkaar te weten te komen.

Niet één stukje dialoog is irrelevant. Alles heeft een betekenis, vaak een onderliggende bedoeling. De hele aflevering bestaat uit dialogen, er zit niet één actiescene in.

- Garak die Shakespeare's werk aan flarden scheurt.
- Garak's opmerkingen over menselijke eetgewoontes.
- Garak's reactie op "the boy who cries wolf".
- Odo's ondervraging van de Flaxian huumoordenaar, zat vol met dubbele betekenissen.
- Odo's ontmoeting met de Cardassian informant.
- Odo die Garak confronteert met het feit dat hij zelf zijn eigen winkel heeft opgeblazen.
- De laatste scene met Garak, Tain en Odo. Dit is één lange scene, in één ruimte waarin alleen maar gepraat wordt en het duurt ruim 6 minuten!


Verder is de aflevering een zeer sterk moordmysterie wat zich ontwikkelt tot een grote samenzwering waarbij de kijker telkens wordt verrast. Veel politiek drama en intrigie.

De regie, in handen van Avery Brooks, is goed verzorgd. Vooral de scene tussen Odo en zijn Cardassian informant. Creepy.

En het knappe is dat een deel van het werk vrij vlug moest worden gedaan. Het was nooit bedoeld om een twoparter te worden maar omdat men niet een bevredigend einde wist te maken (Tain zou nooit het GQ zijn ingegaan, Odo had Starfleet al gewaarschuwd en Garak had daadwerkelijk een datastaafje met geheime informatie op het station liggen) werd er een twoparter gemaakt waardoor Echevarria zijn verhaal ineens langer moest maken, de lengte van een volledige aflevering! In de handen van een minder getalenteerd iemand zou het waardeloos zijn geworden.


The Die Is Cast
Het tweede deel, en in tegenstelling tot de overige Trek-series viel bij DS9 de tweede delen niet telkens tegen.

TDiS is minstens net zo goed als IC. Ondanks dat Ron Moore in vrij korte tijd deze aflevering moest maken. Men was nooit van plan om Tain daadwerkelijk het GQ in te laten gaan. Deze briljante twoparter is in feite per toeval ontstaan. :)

TDiS is minder dialoog intensief maar dat mag de pret niet drukken. Er zitten nog steeds geweldige dialogen in en de interactie is van hetzelfde niveau met name tussen Garak en Tain en Garak en Odo. De aflevering is ook totaal anders dan het eerste deel. Toch opmerkelijk.

Deze twoparter bindt een hoop personage- en plotelementen en de geschiedenis van vorige afleveringen bij elkaar en tilt daardoor de serie naar een hoger niveau. En tegelijkertijd wordt een groot en belangrijk deel van de basis voor de rest van de serie gelegd.

De val van Cardassia, de verzwakking van Romulus, de oorlog tussen de Federatie en de Klingons, de infiltratie van de Founders en uiteindelijk de Dominion War zelf.

Het Dominion wordt definitief neergezet als een grote bedreiging. Niet alleen hun militaire kracht maar ook het feit dat ze het AQ telkens één stap voor zijn.

De ondervrager (Odo) wordt nu zelf ondervraagd. En die scene is zo intens. Geweldig geacteerd door Auberjonois ondanks een dikke laag latex op zijn gezicht. Ik vind deze marteling intenser dan die van Picard in "Chain Of Command". Dit is persoonlijker en de marteling wordt gedaan door een bekend personage die eigelijk bij de good guys hoort.

Verder een sterke rol van Sisko die weigert zijn bemanningsleden op te geven, Eddington die de Defiant saboteert en vervolgens O'Brien reactie daarop. Een prachtig gevecht tussen de Romulan/Cardassian en Jem'Hadar vloten terwijl de Defiant er doorheen vliegt en laat zien wat het allemaal kan. En dit was voordat er werd overgegaan naar CGI.

Wederom sterke regie, deze maal in handen van David Livingston. Met name de laatste scene tussen Garak en Odo. Garak staat in zijn verwoeste winkel en Odo is te zien in de spiegel. Prachtig gedaan. En dan te bedenken dat Rick Berman tegen dit shot was? Zegt al weer genoeg. Op de DVD extras van seizoen 3 spreekt Livingston hier ook over.

Toen ik deze aflevering voor het eerst zag, jaren geleden op SBS6, zat ik vol met vragen. Is Tain dood? Wat voor impact heeft dit op het AQ? Wat gaat het Dominion verder doen? Wat gaat er gebeuren met de Federatie en de Klingons?

En in al dit alles blijven de personages op de voorgrond staan. Zij staan niet in dienst van het verhaal maar juist andersom. En zo hoort het ook, dat maakt het zo goed. :)


Naast discussiëren over deze afleveringen, kun je hier ook je favoriete quotes van de afleveringen kwijt.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Zoals sommigen wel weten ben ik al een paar dagen aan mijn huisje gebonden door griep (zucht) en ik heb daarom besloten om weer eens wat ds9 te gaan kijken, om precies te zijn seizoen drie. Wat mij eigenlijk opgevallen is aan deze twee eps nu ik ze weer keek was voornamelijk de opbouw naar de eps toe. Er wordt zo her en der in de serie al wel gehint naar de mogelijkheid van dit gebeuren. De eps zelf tonen aan dat binnen het 'standaardconcept' van een star trek aflevering zonder actie met alleen dialoog toch onverwachte wendingen mogelijk zijn. Nu was dit natuurlijk bij deze keer kijken niet meer zo maar de eerste keer dat ik deze eps zag weet ik nog dat ik echt heel erg onder de indruk was van de wendingen die het verhaal nam. Iedereen weet dat ik flink kritiek uit op het feit dat vooral in Enterprise, ondanks het feit dat de eps beter worden, en Voyager de afleveringen zo voorspelbaar zijn. Ds9 had dit vaak ook, maar ds9 had dus ook uitzonderingen op die regel en daar zijn deze twee eps een mooi voorbeeld van.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Garak blijft gewoon meesterlijk in zijn uitspraken. En hij wordt trouwens erg goed neergezet door Andrew Robinson.
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Ik heb deze afleveringen ook onlangs nog gezien, en het is gewoon een prachtige aflevering. Vooral dat er hints worden gegeven naar verdere afleveringen. Het lijkt of de schrijvers hier ook al wisten dat Tain Garak's vader was, maar dat wordt pas in seizoen 5 onthuld. En de dialogen zijn natuurlijk top!
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

captain crash schreef:Zoals sommigen wel weten ben ik al een paar dagen aan mijn huisje gebonden door griep (zucht) en ik heb daarom besloten om weer eens wat ds9 te gaan kijken, om precies te zijn seizoen drie. Wat mij eigenlijk opgevallen is aan deze twee eps nu ik ze weer keek was voornamelijk de opbouw naar de eps toe. Er wordt zo her en der in de serie al wel gehint naar de mogelijkheid van dit gebeuren. De eps zelf tonen aan dat binnen het 'standaardconcept' van een star trek aflevering zonder actie met alleen dialoog toch onverwachte wendingen mogelijk zijn. Nu was dit natuurlijk bij deze keer kijken niet meer zo maar de eerste keer dat ik deze eps zag weet ik nog dat ik echt heel erg onder de indruk was van de wendingen die het verhaal nam.
Ik vind het ook mooi gedaan dat oude plotpunten en personagestukjes bij elkaar worden gebracht.

De Obsidian Order vloot uit "Defiant"
Romulan informatie over het Dominion afkomstig van de Federatie uit "The Search"
De Romulan angst voor het Dominion uit "Visionary"
Tain's geschiedenis en invloed zoals te zien in "The Wire". Garak's geschiedenis met hem natuurlijk.

Vervolgens wordt de basis gelegd voor de rest van de serie.

En dan te bedenken dat deze twee afleveringen of in ieder geval "The Die Is Cast" per toeval zijn gemaakt is toch opmerkelijk. In DS9 werd niet alles van tevoren gepland. ENT heeft nu dan van die mini-arcs of drieluiken dan maar ondanks dat daar WEL zaken van tevoren zijn uitgewerkt halen ze absoluut niet het niveau van wat hier in DS9 gebeurde.

"Improbable Cause" en "The Die Is Cast" zijn voor DS9 wat "The Coming Of The Shadows" voor Babylon 5 was.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Erg goede afleveringen. Eerste deel wel een stuk beter dan het tweede deel (alhoewel de ondervraging in deel 2 veel redt).

De interactie tussen Garak en Odo is om te smullen en de dialogen zijn goed en scherp geschreven.

Er zijn ook nog wel wat minpuntjes. Persoonlijk vind ik Enabran Tain niet goed overkomen. Hij straalt niks uit, al zeker niet dat hij ooit hoofd van de obsidian order had kunnen zijn. Ik zag hem meer als sullige goedzak in de aflevering. 't Leek ook soms alsof de acteur z'n (glim)lach niet in kon houden.

Sisko vond ik ook niet briljant in deze afleveringen. Hoe vaker ik Avery Brooks zie, hoe meer ik er achter kom dat zijn acteren steeds meer van hetzelfde is. Afstandelijk, arrogant en ongeinteresseerd. Daarbij komt Sisko's besluit om de directe orders van een admiraal te negeren, terwijl zijn aanwezigheid op DS9 toch ook wel handig was geweest. De tweede keer probeerde hij het zelfs op ruis in de communicatie te geven om zijn negatie van de orders te maskeren! Als je zo'n keuze maakt, kom er dan voor op! En Eddington die alleen maar orders volgt er dan nog van langs geven? Kom op zeg, je zit zelf iets te doen wat niet mag! Dan ook nog gezellig de volledige main crew meenemen. Op het eind wordt het afgedaan met 1 zinnetje van de admiral dat hij niks zal doen. Lekker makkelijk.

Ook vond ik het enigszins jammer dat de Tal Shiar en Obsidian Order zo makkelijk zo'n grote slag werd toegebracht, maar zoals het hier gebeurde in het verhaal stak het wel goed in elkaar iig.

De laatste puntjes klinken misschien erg negatief, maar de positieve punten overwegen toch duidelijk en ik heb erg van deze afleveringen genoten. Om alvast een voorschot te nemen op de reviewtopic hier mijn cijfers (op een schaal van 1/10).
Improbable Cause: 9
The Die is Cast: 7
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

WeyounsLastClone schreef:Hij straalt niks uit, al zeker niet dat hij ooit hoofd van de obsidian order had kunnen zijn.
Ik denk dat het ook de bedoeling was. Cardassians met name OO-agent en helemaal het hoofd, proberen altijd een masker op te houden voor de buitenwereld. Door zijn onopvallende houding werd Tain onderschat.
WeyounsLastClone schreef: Daarbij komt Sisko's besluit om de directe orders van een admiraal te negeren, terwijl zijn aanwezigheid op DS9 toch ook wel handig was geweest. De tweede keer probeerde hij het zelfs op ruis in de communicatie te geven om zijn negatie van de orders te maskeren! Als je zo'n keuze maakt, kom er dan voor op!
Sisko's redenen werden duidelijk vermeld in de aflevering. Starfleet stuurde versterkingen naar DS9. Of de Defiant nu daar was of in het GQ maakte niets uit. In het GQ kon het zelfs meer uitrichten. De grootte en aankomsttijd van de Jem'Hadar vloot doorgeven en ze proberen zoveel te vertragen. En natuurlijk Odo, één van Sisko's bemanningsleden, proberen te redden.

En dat tweede punt is heel erg slim van Sisko. Door te doen alsof er ruis was, beschermde hij zijn bemanning. Bij communicatie had die Admiral één van de officieren, bv Dax of Eddington, het bevel kunnen geven om Sisko uit zijn functie te halen. En als Dax of Eddington of wie dan ook dat bevel niet zou opvolgen zou die persoon ook aansprakelijk worden gehouden.
WeyounstLastClone schreef:En Eddington die alleen maar orders volgt er dan nog van langs geven? Kom op zeg, je zit zelf iets te doen wat niet mag! Dan ook nog gezellig de volledige main crew meenemen.
De aanwezigheid was op vrijwillge basis. Eddington was aanwezig dus had hij ervoor gekozen. Maar toch saboteert hij de Defiant. Hij stond onder direct bevel van Toddman maar Sisko is wel zijn directe bevelhebber en die kan het daarom niet negeren. Dat hij Eddington een standje geeft is heel begrijpelijk en zelfs noodzakelijk. En verder maakte Sisko er geen woorden meer aan vuil. Eddington moest dat doen, Sisko begreep dat, maar hij kon het niet over zich heen laten gaan.
Als je een captain wilt hebben die over zich heen laat lopen moet je bij Archer wezen. Voor afstandelijk en arrogant bij Janeway. :)
WeyounstLastClone schreef:Op het eind wordt het afgedaan met 1 zinnetje van de admiral dat hij niks zal doen. Lekker makkelijk.
Ja goh, was niet de eerste keer in Trek...
Verder kwam bij mij Toddman als een sympathiek iemand over. Ondanks dat hij admiraal was, bleef hij een goud uniform dragen waardoor hij dichter bij het security personeel stond. Dat Sisko weigerde een bemanningslid in de steek te laten, zal hem wel hebben aangesproken.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Wat ik wel grappig vond is dat Toddman op het eind iets zei als 'wanneer je het nog een keer flikt, kun je of 'court martial' tegemoet zien, of promotie tot admiral'. Deed me gelijk aan Janeway denken. ;)

Maar goed, ik blijf het een gewaagde keuze vinden van Sisko om zo'n belangrijk schip met volledige main crew als enige Federation schip het GQ in te sturen. Natuurlijk is Odo belangrijk en is het nuttig om info te hebben over de positie en sterkte van de Jem'Hadar schepen, maar Starfleet moet dat toch zelf kunnen regelen en als je orders krijgt zou je die op moeten volgen. Dat alles nu goed uitpakt, tja, dat is geluk hebben.

Wat ik op zich wel goed vond aan het Sisko/Eddington-gebeuren is dat de enigszins de toon zet voor wat later komt.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

WeyounsLastClone schreef:Wat ik wel grappig vond is dat Toddman op het eind iets zei als 'wanneer je het nog een keer flikt, kun je of 'court martial' tegemoet zien, of promotie tot admiral'. Deed me gelijk aan Janeway denken. ;)
Be-la-che-lijk.
WeyounsLastClone schreef:Maar goed, ik blijf het een gewaagde keuze vinden van Sisko om zo'n belangrijk schip met volledige main crew als enige Federation schip het GQ in te sturen. Natuurlijk is Odo belangrijk en is het nuttig om info te hebben over de positie en sterkte van de Jem'Hadar schepen
Het was gewaagd, Sisko besefte dat ook. Maar ja als de Jem'Hadar in grote aantallen de wormhole zouden uitkomen en schieten op alles wat niet Dominion is, zou het ook niet veilig voor de Defiant zijn.
WeyounsLastClone schreef:maar Starfleet moet dat toch zelf kunnen regelen en als je orders krijgt zou je die op moeten volgen. Dat alles nu goed uitpakt, tja, dat is geluk hebben.
Sisko had zijn bevelen en had die moeten gehoorzamen dat wordt niet ontkend, ook niet door de serie.
Sisko wist dat er een goede kans was om weer heelhuids terug te komen. De Defiant had een cloaking device. Dus er kwam meer bij kijken dan geluk hebben. En tja dat hij er met een waarschuwing van af komt, is omdat alles goed afliep. Sisko nam dat risico, weigerde om een bemanningslid in de steek te laten. Als hij Odo niet had gevonden dan had Toddman weleens anders kunnen reageren.

WeyounsLastClone schreef:Wat ik op zich wel goed vond aan het Sisko/Eddington-gebeuren is dat de enigszins de toon zet voor wat later komt.
Inderdaad, en wat ik ook mooi vond is dat je als kijker telkens bleef afvragen of Eddington wel te vertrouwen was. Ondanks dat hij zijn werk goed deed en bevelen opvolgde.
Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

The Die is the Cast is mijn nummer 1 favorietste startrek aflevering.

Geweldig acteerwerk van Odo,Garak,Tain en Lovok,die geacteerd werd door Leland Orser en voor de eerste keer geen nerveuze of psychotise karakter speelt als in bijna all zijn rollen.

De spacebattle werd uitstekend gefilmd, en zonder dat CGI gedoe.


en de opmerkingen dat de Tal Shiar/Obsidian Order vloot te gemakkelijk werd verslagen, Er waren 150 tegen 20 en zelfs al hadden de Jem'hadar niet de door-shield-Polaron beams dan hadden ze nog steeds de overmacht in nummers.

En de Cardassianen gaven een harder gevecht dan de Romulanen want de Warbirds waren al heel snel weg en toen de Defiant wegging waren er nog een paar Keldons aan het vechten.(vind ik eigenlijk raar waarom ze dan niet de Defiant volgen) En natuurlijk in de Dominion POW kamp zag je ook een paar Cardassianen.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Grisnakh schreef: The Die is the Cast is mijn nummer 1 favorietste startrek aflevering.

Geweldig acteerwerk van Odo,Garak,Tain en Lovok,die geacteerd werd door Leland Orser en voor de eerste keer geen nerveuze of psychotise karakter speelt als in bijna all zijn rollen.
Odo, Garak en Lovok kan ik alleen maar mee instemmen. Briljant gewoon. Tain viel me vies tegen. Kan ik me totaal geen voorstelling bij maken dat hij ooit hoofd van zo'n indrukwekkende organisatie was.
Grisnakh schreef:
De spacebattle werd uitstekend gefilmd, en zonder dat CGI gedoe.
idd
Grisnakh schreef:
en de opmerkingen dat de Tal Shiar/Obsidian Order vloot te gemakkelijk werd verslagen, Er waren 150 tegen 20 en zelfs al hadden de Jem'hadar niet de door-shield-Polaron beams dan hadden ze nog steeds de overmacht in nummers.
Oh, toen dat gevecht eenmaal kwam vond ik het ook wel geloofwaardig dat de TS/OO gemakkelijk werd verslagen. Ik bedoelde het feit dat TS/OO in die val trapten en in 1 aflevering met 1 slag zo'n klap zijn toegebracht.
Grisnakh schreef:
En de Cardassianen gaven een harder gevecht dan de Romulanen want de Warbirds waren al heel snel weg en toen de Defiant wegging waren er nog een paar Keldons aan het vechten.(vind ik eigenlijk raar waarom ze dan niet de Defiant volgen) En natuurlijk in de Dominion POW kamp zag je ook een paar Cardassianen.
De Defiant kwam idd vrij gemakkelijk weg. Volgens mij heeft de Defiant zelf nog wel wat Jem'Hadar schepen geschoten, maar daar werd verder niet op ingespeeld door de Dominion.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

WeyounsLastClone schreef:Odo, Garak en Lovok kan ik alleen maar mee instemmen. Briljant gewoon. Tain viel me vies tegen. Kan ik me totaal geen voorstelling bij maken dat hij ooit hoofd van zo'n indrukwekkende organisatie was.
Dit was met OPZET gedaan. Zodat anderen Tain zouden onderschatten, zoals jij nu doet! :lol:

Uit het script van "The Wire"
INT. TAIN'S HOME (OPTICAL)

Bashir beams into a small, cluttered library filled with
computer equipment, strange trinkets, and even a stack of
genuine scrolls made out of the skin of some long extinct
Cardassian animal. The room looks like it should belong to
the Cardassian equivalent of a retired college professor.

The only inhabitant of the room seems perfectly matched to
the contents. He's an old Cardassian man, dressed in
comfortable-looking civilian clothing. This is ENABRAN TAIN.

Tain's clothing, combined with his overall demeanor, give
him the look of a harmless, befuddled grandfather.

He smiles amiably.
The tone in Tain's voice makes Bashir realize that behind
the benevolent professor act, Tain is a dangerous man.

Je verwacht ook niet dat achter de kleermaker Garak een voormalige elite OO-agent schuil gaat die geen moeite heeft om anderen te martelen en te doden.
WeyounsLastClone schreef:De Defiant kwam idd vrij gemakkelijk weg. Volgens mij heeft de Defiant zelf nog wel wat Jem'Hadar schepen geschoten, maar daar werd verder niet op ingespeeld door de Dominion.
Makkelijk weg? Riiight. Sisko moest een zeer gewaagde manoeuvre uitvoeren om weg te komen. De Defiant werd nog achtervolgd door één Jem'Hadar schip maar een photon torpedo stak daar een stokje voor. Verder hadden de Jem'Hadar het druk genoeg met het verslaan grotere Romulan en Cardassian schepen wat ook het primaire doel was.
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 14 mar 2005, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:
WeyounsLastClone schreef:De Defiant kwam idd vrij gemakkelijk weg. Volgens mij heeft de Defiant zelf nog wel wat Jem'Hadar schepen geschoten, maar daar werd verder niet op ingespeeld door de Dominion.
Makkelijk weg? Riiight. Sisko moest een zeer gewaagde manoeuvre uitvoeren om weg te komen. De Defiant werd nog achtervolgd door één Jem'Hadar schip maar een photon torpedo steekte daar een stokje voor. Verder hadden de Jem'Hadar het druk genoeg met het verslaan grotere Romulan en Cardassian schepen wat ook het primaire doel was.
Wat me wel opviel aan dit stuk, is dat de defiant constant wordt beschoten. Maar op het moment dat ze moeten beamen (en dus hun schilden moeten laten zakken) is het "gelukkig" net even stil.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

En wat was er precies aan de hand met Federatie shields en Dominion wapens in die tijd? Oh ja...

Misschien hadden ze net als de Voyager moeten doen, dwars door shields, dikke laag gesteente en zware dosis straling transporteren. :lol:
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:En wat was er precies aan de hand met Federatie shields en Dominion wapens in die tijd? Oh ja...

Misschien hadden ze net als de Voyager moeten doen, dwars door shields, dikke laag gesteente en zware dosis straling transporteren. :lol:
oeh sorry heb ik je op je DS9 teentjes getrapt :X
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

3rd RemataKlan schreef:
WeyounsLastClone schreef:Odo, Garak en Lovok kan ik alleen maar mee instemmen. Briljant gewoon. Tain viel me vies tegen. Kan ik me totaal geen voorstelling bij maken dat hij ooit hoofd van zo'n indrukwekkende organisatie was.
Dit was met OPZET gedaan. Zodat anderen Tain zouden onderschatten, zoals jij nu doet! :lol:
Dus een voormalig leider van zo'n organisatie heeft helemaal geen uitstraling whatsoever? Is een dikke joviale opa? In Improbable Cause lachtte Tain (vrij onnatuurlijk) juist terwijl er niemand keek. Dat deed hij dus niet om amiabel over te komen op de anderen.
3rd RemataKlan schreef: Uit het script van "The Wire"
INT. TAIN'S HOME (OPTICAL)

Bashir beams into a small, cluttered library filled with
computer equipment, strange trinkets, and even a stack of
genuine scrolls made out of the skin of some long extinct
Cardassian animal. The room looks like it should belong to
the Cardassian equivalent of a retired college professor.

The only inhabitant of the room seems perfectly matched to
the contents. He's an old Cardassian man, dressed in
comfortable-looking civilian clothing. This is ENABRAN TAIN.

Tain's clothing, combined with his overall demeanor, give
him the look of a harmless, befuddled grandfather.

He smiles amiably.
The tone in Tain's voice makes Bashir realize that behind
the benevolent professor act, Tain is a dangerous man.

Je verwacht ook niet dat achter de kleermaker Garak een voormalige elite OO-agent schuil gaat die geen moeite heeft om anderen te martelen en te doden.
Maar Garak die straalt iets uit, die heeft charme en overtuigingskracht. Hierdoor kun je je voorstellen dat dat in zo'n organisatie nuttig is.

Daarbij, iedereen waar Tain mee praat in die afleveringen weet al van Tain's functie.

Je zou toch eigenlijk ook zeggen dat hij wat getrainder eruit zou moeten zien. Of zit hij alleen maar op z'n reet plannetjes uit te dokteren?

En waarom heeft het voormalige hoofd zoveel macht?

Omdat het blijkbaar in het script staat zal ik zeggen dat de acteur beter is dan ik in eerste instantie vermoedde, maar dan blijven er bij mij vragen over het script.
3rd RemataKlan schreef:
WeyounsLastClone schreef:De Defiant kwam idd vrij gemakkelijk weg. Volgens mij heeft de Defiant zelf nog wel wat Jem'Hadar schepen geschoten, maar daar werd verder niet op ingespeeld door de Dominion.
Makkelijk weg? Riiight. Sisko moest een zeer gewaagde manoeuvre uitvoeren om weg te komen. De Defiant werd nog achtervolgd door één Jem'Hadar schip maar een photon torpedo steekte daar een stokje voor. Verder hadden de Jem'Hadar het druk genoeg met het verslaan grotere Romulan en Cardassian schepen wat ook het primaire doel was.
Als de Dominion de Defiant niet vernietigde omdat ze wisten dat er een changeling aan boord zat, snap ik niet waarom Sisko zulke gewaagde manoevres moest uitvoeren.

Als ze geen rekening hielden met Odo aan boord vind ik het vrij ongeloofwaardig dat de Defiant zo is weggekomen. Mij lijkt dat als de Dominion toch zo slim is dat ze de Tal Shiar/OO in de pan kunnen hakken, dat ze dan ook moeten inzien dat het tactisch zou zijn de Defiant te vernietigen, zodat die niet weer terug kan naar het AQ en dus geen info meer kan doorspelen over wat er precies gebeurt is.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

WeyounsLastClone schreef:Dus een voormalig leider van zo'n organisatie heeft helemaal geen uitstraling whatsoever? Is een dikke joviale opa?
Ik vond Tain anders aardig wat uitstraling hebben hoor.
WeyounsLastClone schreef:In Improbable Cause lachtte Tain (vrij onnatuurlijk) juist terwijl er niemand keek. Dat deed hij dus niet om amiabel over te komen op de anderen.
Misschien had hij een binnenpretje. Ik heb geen idee welke scene je precies bedoelt.
WeyounsLastClone schreef:Maar Garak die straalt iets uit, die heeft charme en overtuigingskracht. Hierdoor kun je je voorstellen dat dat in zo'n organisatie nuttig is.

Daarbij, iedereen waar Tain mee praat in die afleveringen weet al van Tain's functie.
Garak en Tain hadden totaal andere functies binnen de Order organisatie.

Verder wisten na verloop van de tijd de meeste van Garak's kennissen dat hij een voormalig OO-agent was en toch bleef hij zich voordoen als plain simple Garak. Aardig en onschuldig overkomen terwijl een meedogenloze moordenaar was.
WeyounsLastClone schreef:Je zou toch eigenlijk ook zeggen dat hij wat getrainder eruit zou moeten zien. Of zit hij alleen maar op z'n reet plannetjes uit te dokteren?
Tain was hoofd van de Order, geen field ops! En daarna gepensioneerd. Garak plaatst nog een opmerking over Tain's figuur.
WeyounsLastClone schreef:En waarom heeft het voormalige hoofd zoveel macht?
Uhm, omdat Tain twintig jaar lang het hoofd van de Order was en het enige hoofd dat met pensioen ging. Kennis is macht met name in de inlichtingenwereld en Tain had erg veel kennis, over allerlei personen en zaakjes.
WeyounsLastClone schreef:Als de Dominion de Defiant niet vernietigde omdat ze wisten dat er een changeling aan boord zat, snap ik niet waarom Sisko zulke gewaagde manoevres moest uitvoeren.

Als ze geen rekening hielden met Odo aan boord vind ik het vrij ongeloofwaardig dat de Defiant zo is weggekomen. Mij lijkt dat als de Dominion toch zo slim is dat ze de Tal Shiar/OO in de pan kunnen hakken, dat ze dan ook moeten inzien dat het tactisch zou zijn de Defiant te vernietigen, zodat die niet weer terug kan naar het AQ en dus geen info meer kan doorspelen over wat er precies gebeurt is.
In tegenstelling tot de Cardassian Galor klasse schepen en Romulan Warbirds is de Defiant een snel, wendbaar oorlogsschip wat plots opdook in het gevecht en toen een radicale manoeuvre uitvoerde om zo te ontsnappen. Het Dominion had betere dingen te doen dan één klein Starfleet schip achter na te gaan. Het doel was om de Order/Tal Shiar vloot in te sluiten en te vernietigen.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Ik heb gister ook beiden eps voor het eerst gezien en ze zijn inderdaad prachtig. Eigenlijk heb ik niks op deze twee afleveringen op aan te merken. Veel mooie plotwendingen en enkele van de personages (Odo en Garak) worden mooi uitgediept.
Samengevat in 2 woorden: geweldige afleveringen.

Ow, en in de discussie tussen 3rd en WLC moet ik het volledig met 3rd eens zijn.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

3rd RemataKlan schreef:En iets als main crew zegt me weinig. Er zijn meerdere officieren aan boord DS9. Ja het is een lastig idee voor sommige fans om te denken dat de hoofdrolspelers NIET 24 uur of in DS9's geval 26 uur per dag weken maar toch is het zo. Ze moeten ook relaxen, eten en slapen.
Toen ik die opmerking voor het eerst las in een andere topic, had ik zo een beetje een dubbel gevoel.....
Natuurlijk zijn er meerdere officieren aan boord van DS9........maar waarom zie je ze nooit?
Echter als je goed oplet ( wat ik precies gedaan heb ik dit geval ) dan zie je echt soms wel officieren die je (ik toch niet) nog nooit voorheen zag.
Dat is zo o.a. in "Through the Looking Glass".....waar Sisko het commando overdraagt aan een luitenant, die me voorheen nog nooit opgevallen was of die simpelweg nog nooit vertoont was. :)
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

Ik heb net de two-partner nog eens bekeken (het was al een heel tijdje geleden)
Het blijven idd allebei steengoeie ep's.
Het enige waar ik het een beetje moeilijk mee had was (hoe kan het ook anders.... :-P ) de beslissingen van Sisko en de eindscene met Toddman.

1. hij negeert een rechtstreeks bevel van een admiraal en als de Defiant vertrekt negeert hij nogmaals een bevel (alhoewel Kira de boodschap duidelijk overbracht)

2. Zijn reddingstocht is dan wel bewonderingswaardig......maar sleurt hij door op het slagveld op te duiken en te schieten op de Jem 'Hadar, dan de federatie niet mee (in de ogen van de Dominion) in de alliantie tussen Order/Tal Shiar ?

3. Is het leven van Odo en Garak dan zoveel meer waard dan de aanwezige officieren aan boord (vrijwillig of niet)?.......wat was het nut, om een goed schip te verliezen om 2 mannen te redden waar men niet eens van wist (op dat moment) of ze nog in leven waren?

4. Het toppunt vond ik toch wel dat hij Eddington kamerarrest wou geven terwijl deze handelde onder de directe orders van Toddman ........eigenlijk kon Eddington hem uit zijn functie ontzetten voor het negeren van bevelen.

5.Sisko komt op het einde er wel heel gemakkelijk vanaf.........mooi voorbeeld! (promotie......ronduit belachelijk).......als hij eens goed op zijn plaats zou gezet zijn, was veel geloofwaardiger geweest en had alle punten hierboven teniet gedaan. :)

De Oscar in deze ep. is ongetwijfeld voor Garak......een geweldig acteur.
mijn favoriete quote komt dan ook van hem "Never tell the same lie twice" ........en dan dat gezicht van Jullian. :lol:
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Je punten zijn al behandeld maar ja...
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

Ja.......dat wel maar daarom hoef ik ze niet zomaar klakkeloos te aanvaarden..... ;)

btw. die ruis......om zogezegd de bemanning te beschermen...dat kon toch wel onmiddelijk tegengesproken worden door Eddington......voor een krijgsraad.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Dus geef je onderuit gehaalde punten zonder iets nieuws toe te voegen.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

Onderuit gehaald?.......ik weet niet.

Zit het einde jou dan wel lekker?.....ergens kan dat ik moeilijk geloven.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: Improbable Cause/The Die Is Cast discussie

Bericht door uss defiant »

3rd RemataKlan schreef: - Garak die Shakespeare's werk aan flarden scheurt.
even een vraagje, maar ik heb de eps nu 2 keer recentelijk gezien en de 2e keer lette ik hierop omdat ik het niet had gezien, maar waar gebeurt dit dan? zelfs na de 2e keer kijken heb ik het nog niet ontdekt.

maar to the point: ik vind dat sonpas wel een punt heeft wat betreft de ruis. Natuurlijk was Toddman blij dat alles goed afliep, maar hoe dan ook zouden er eigenlijk concequenties moeten zijn geweest, want het was een zeer groot risico om het GQ in te gaan.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Re: Improbable Cause/The Die Is Cast discussie

Bericht door Frank »

uss defiant schreef:
3rd RemataKlan schreef: - Garak die Shakespeare's werk aan flarden scheurt.
even een vraagje, maar ik heb de eps nu 2 keer recentelijk gezien en de 2e keer lette ik hierop omdat ik het niet had gezien, maar waar gebeurt dit dan? zelfs na de 2e keer kijken heb ik het nog niet ontdekt.
Aan het begin van Improbable Cause :) .
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

hmm, had het idee dat hij het er alleen over had, over ceasar en al, maar verscheuren niet, zal morgen ofzo dan even het begin kijken weer.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Ik vind Improbable Cause / The Die is Cast zelf prachtepisodes. En dan voornamelijk vanwege het verhaal. Ik hou echt van episodes waarvan je het einde niet kunt voorspellen, maar ook episodes waarbij je over de toekomst van de serie gaat speculeren enzo. Dat is waarschijnlijk de rede dat ik zo vaak en graag Babylon 5 kijk. In afleveringen zoals deze - een aflevering met veel dialogen (!) - zit ook lekker veel vaart; geen enkel moment van de aflevering is echt verspild; alles heeft een betekenis.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

sonpas schreef:Ik heb net de two-partner nog eens bekeken (het was al een heel tijdje geleden)
Het blijven idd allebei steengoeie ep's.
Het enige waar ik het een beetje moeilijk mee had was (hoe kan het ook anders.... :-P ) de beslissingen van Sisko en de eindscene met Toddman.

1. hij negeert een rechtstreeks bevel van een admiraal en als de Defiant vertrekt negeert hij nogmaals een bevel (alhoewel Kira de boodschap duidelijk overbracht)
Het lijkt me wel duidelijk waarom hij het bevel negeert. En de tweede keer kan hij toch moeilijk opeens wel met Toddman eens zijn.
2. Zijn reddingstocht is dan wel bewonderingswaardig......maar sleurt hij door op het slagveld op te duiken en te schieten op de Jem 'Hadar, dan de federatie niet mee (in de ogen van de Dominion) in de alliantie tussen Order/Tal Shiar ?
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Founders zo dom zijn. Het lijkt me wel duidelijk wie aan welke kant staat. Ook de Founders weten wel hoe de verhoudingen in het AQ liggen tussen de Empires en de Federation.
3. Is het leven van Odo en Garak dan zoveel meer waard dan de aanwezige officieren aan boord (vrijwillig of niet)?.......wat was het nut, om een goed schip te verliezen om 2 mannen te redden waar men niet eens van wist (op dat moment) of ze nog in leven waren?
Ten eerste zou Odo veel waard zijn in een mogelijke oorlog met het Dominion. Ten tweede was het een vrijwillige missie. Ten derde was Odo een goede vriend van velen op DS9. Emoties hebben natuurlijk een grote rol gespeeld.
4. Het toppunt vond ik toch wel dat hij Eddington kamerarrest wou geven terwijl deze handelde onder de directe orders van Toddman ........eigenlijk kon Eddington hem uit zijn functie ontzetten voor het negeren van bevelen.
Sisko wilde hem niet opsluiten om te straffen, maar om de missie te kunnen uitvoeren. Eddington zei zelf dat hij het niet leuk vond om het cloacking device te saboteren.


3rd RemataKlan schreef:- Odo's ondervraging van de Flaxian huumoordenaar, zat vol met dubbele betekenissen
Wat dan precies? Ik heb drie keer achterelkaar gekeken om te kijken wat je bedoelt, maar ik snap het nog niet :(
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

dat had met die potjes te maken die die pakten steeds ofzo iets ik moet m maar weer eens gaan kijken want het is toch wel een aflevering die in de top 3 staat (allebij getelt als 1 aflevering)
Garak laat goed zien dat hij een top agent was van de orde
en de rest heefd 3rd al duidelijk om schreven
Plaats reactie