Talaxians 35.000 ly van Talaxia

Janeway, Chakotay, Seven of Nine... eenzaam in het delta kwadrant.

Moderator: HorckDude

Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Wat ik bedoel is dat ik denk dat 3rd het niet zo erg bedoelde. Hij noemt niet iemand een leugenaar, hij zegt dat diegene een leugen verteld. Oke, dat is misschien hetzelfde. Maar omdat hij zegt dat hij dat niet zo bedoelt, is het toch logisch dat hij hier niet probeert iemand af te kraken. De reacties richting hem over dit zijn juist alsof 3rd probeerde iemand af te kraken.

Ik wil niet zeggen dat ik alleen anderen alleen maar onredelijk vind, ik vind 3rd ook vaak onredelijk.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Iedereen heeft ooit weleens een leugen verteld, dat ontkennen is al liegen.
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door Dark*staR »

Als alles een leugen is dan is het gehele leven niets dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Dat is een leugen.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Guess who? schreef:Wat ik bedoel is dat ik denk dat 3rd het niet zo erg bedoelde. Hij noemt niet iemand een leugenaar, hij zegt dat diegene een leugen verteld. Oke, dat is misschien hetzelfde. Maar omdat hij zegt dat hij dat niet zo bedoelt, is het toch logisch dat hij hier niet probeert iemand af te kraken. De reacties richting hem over dit zijn juist alsof 3rd probeerde iemand af te kraken.
Als 3rd het niet zo bedoelde, kan hij z'n excuses er toch voor aanbieden? Hoe moeilijk kan dat zijn?
3rdRemataklan schreef:Iedereen heeft ooit weleens een leugen verteld, dat ontkennen is al liegen.
Tuurlijk, ik zal niet zeggen dat ik nooit gelogen heb, maar dan is het nog niet aan jou om mij van leugens te beschuldigen. Een goede discussie voer je op basis van argumenten, en niet door andere mensen die hun mening geven van leugens te betichten.

Om weer even terug te komen op het topic, de Talaxians die 35000 lichtjaar van Talax zijn (ja, het is Talax, en niet Talaxia zoals in de topic titel, maar goed 3rd mag ook wel eens een vergissinkje maken).

3rd komt met een heel mooie theorie waarom er twee soorten Trill kunnen zijn. Dit kan inderdaad zo zijn. Maar dit is naar mijn weten nooit aangegeven, nooit aangestipt in TNG of DS9. Zo kun je ook met heel mooie theorieen komen waarom de Talaxians zo ver van Talax zijn. Dit is niet gedaan in de aflevering. Is dat erg? Niet voor mij, want daar gaat heel de aflevering niet over! Het gaat over als Neelix zo'n kolonie tegenkomt, wat dan z'n beslissing is. Het was mooier geweest als er was uitgelegd waarom die Talaxians daar waren, maar daar hadden de schrijvers blijkbaar geen tijd voor of geen zin in. Net zo als de 'twee soorten Trill' niet is uitgelegd (als dit wel is uitgelegd in DS9, dan word ik hier graag op gewezen). Terwijl je zou zeggen dat hier in zeven seizoenen DS9 iets meer tijd voor was dan voor de Talaxians zover van Talax in 1 aflevering van Voyager.

Even nog over Neelix' beslissing te blijven op de planeet. Hier had zeker meer naar opgebouwd kunnen worden, aangezien het wel redelijk plotsklaps kwam. Maar dit hebben ze in de aflevering redelijk opgelost. Neelix wou graag ambassadeur worden, en door de functie die Janeway hem aanbiedt kan Neelix toch z'n droom een beetje verwezenlijken. Hoe moeilijk is het om als erefunctie te zien? Neelix is er zelf blij mee in ieder geval. Neelix verlaat het schip met een glimlach, z'n nieuwe toekomst tegemoet met zijn soortgenoten, waar hij veel beter op zijn plaats zal zijn dan als vreemde eend in de bijt op aarde.

Tuurlijk, er zijn redelijk wat kort-door-de-bocht dingen in de aflevering, maar dat hoeft je niet te verhinderen om de aflevering te waarderen als een mooie afscheids-aflevering, met goede karaktermomenten.
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door Dark*staR »

Ace of Spades schreef:Dat is een leugen.
Dat is de waarheid.

Een serieuze opmerking: het is in discussies inderdaad niet de bedoeling elkaar voor leugenaar uit te maken als iemand zijn of haar mening geeft.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

WeyounsLastClone schreef:Tuurlijk, ik zal niet zeggen dat ik nooit gelogen heb, maar dan is het nog niet aan jou om mij van leugens te beschuldigen. Een goede discussie voer je op basis van argumenten, en niet door andere mensen die hun mening geven van leugens te betichten.
Dus je vergiste je toen je zei dat je afhaakte wanneer er teveel fouten en/of onwaarschijnlijkheden waren terwijl je nog steeds Homestead aan het verdedigen was. Of nu met Endgame waarin je ronduit toegeeft dat het een "lekker onhandig tijdreisverhaal met de nodige fouten" is? Nodige fouten, zijn fouten dan nodig, noodzakelijk???
WeyounsLastClone schreef:Om weer even terug te komen op het topic, de Talaxians die 35000 lichtjaar van Talax zijn (ja, het is Talax, en niet Talaxia zoals in de topic titel, maar goed 3rd mag ook wel eens een vergissinkje maken).
Alleen ik maak nu geen vergissinkje, Talaxia is ook gebruikt als naam, door Neelix.
WeyounsLastClone schreef:3rd komt met een heel mooie theorie waarom er twee soorten Trill kunnen zijn. Dit kan inderdaad zo zijn. Maar dit is naar mijn weten nooit aangegeven, nooit aangestipt in TNG of DS9.
Klopt, maar het heel goed mogelijk. Het had zo nu op Aarde kunnen zijn als de Neanderthaler niet was uitgestorven.
WeyounsLastClone schreef:Zo kun je ook met heel mooie theorieen komen waarom de Talaxians zo ver van Talax zijn. Dit is niet gedaan in de aflevering. Is dat erg? Niet voor mij, want daar gaat heel de aflevering niet over! Het gaat over als Neelix zo'n kolonie tegenkomt, wat dan z'n beslissing is. Het was mooier geweest als er was uitgelegd waarom die Talaxians daar waren, maar daar hadden de schrijvers blijkbaar geen tijd voor of geen zin in. Net zo als de 'twee soorten Trill' niet is uitgelegd (als dit wel is uitgelegd in DS9, dan word ik hier graag op gewezen). Terwijl je zou zeggen dat hier in zeven seizoenen DS9 iets meer tijd voor was dan voor de Talaxians zover van Talax in 1 aflevering van Voyager.
En je negeert het belangrijke, dramatische punt dat een personage wat we ZEVEN JAAR kennen uit de serie gaat omdat hij plots bij zijn soort wilt zijn, een soort waarvan hij terecht kon uitgaan nooit meer te zien. Dus die uitleg is wel degelijk belangrijk. De schrijvers hebben het onderdeel van het verhaal gemaakt maar ze leggen niets uit. Ze forceren de kijker maar te accepteren dat ze daar zijn en dat daarom Neelix achterblijft. Voor mij is dit simpelweg niet goed genoeg. Er moet wel een verdomd goede reden zijn om de Talaxians daar te hebben en zelfs met die reden is het wel heel erg toevallig dat de Voyager ze daar tegenkomt.
WeyounsLastClone schreef:Even nog over Neelix' beslissing te blijven op de planeet. Hier had zeker meer naar opgebouwd kunnen worden, aangezien het wel redelijk plotsklaps kwam. Maar dit hebben ze in de aflevering redelijk opgelost. Neelix wou graag ambassadeur worden, en door de functie die Janeway hem aanbiedt kan Neelix toch z'n droom een beetje verwezenlijken. Hoe moeilijk is het om als erefunctie te zien? Neelix is er zelf blij mee in ieder geval.
Oh nu is het een erefunctie. je hebt al gezegd dat de functie totaal geen nut had en puur werd gegeven om Neelix keus makkelijker te maken. Neelix wilt graag ambassadeur worden maar wordt het nu totaal niet maar krijgt wel de titel. Waarvan hij NOOIT gebruik van zal kunnen maken want de Federatie heeft totaal geen invloed of belangen in het DQ. Neelix zit zelfs achter een shield, op een rots midden in een storingsgevoelig asteroidegordel. Effectief afgesneden van de rest van de melkweg.

Hij heeft de titel, maar niet het aanzien ervan. Met een eretitel heb je tenminste nog iets, je hebt dan nog enig aanzien.
Neelix heeft niets want de Federatie is onbekend. Hij kan zich ook Federatie president noemen.

Ik weet niet hoor maar ik zou het ronduit beledigend vinden als mij zoiets zou worden aangeboden.

Voor deze kijker was het niets meer dan lachwekkend.
WeyounsLastClone schreef:Neelix verlaat het schip met een glimlach, z'n nieuwe toekomst tegemoet met zijn soortgenoten, waar hij veel beter op zijn plaats zal zijn dan als vreemde eend in de bijt op aarde.
Leek hij totaal geen moeite mee te hebben op de Voyager. Was hij ook de enige. En op Aarde zijn nog veel meer aliens en de Federatie telt tal van werelden waar hij zich zou kunnen vestigen. Hij zou desnoods nog naar het Klingon Rijk kunnen emigreren. De vrouwen kent hij al.
WeyounsLastClone schreef:Tuurlijk, er zijn redelijk wat kort-door-de-bocht dingen in de aflevering, maar dat hoeft je niet te verhinderen om de aflevering te waarderen als een mooie afscheids-aflevering, met goede karaktermomenten.
Voor mij is het genoeg hinder. Ik vind het geen mooie afscheidsaflevering omdat een personage simpelweg op een respectloze manier aan de kant wordt geschoven. En waar jij goede karaktermomenten ziet, zie ik pogingen van de schrijvers om een personage finaal de grond in te boren.
Kijk Neelix is nutteloos want hij heeft geen station op de Brug! (net als het meerendeel van de bemanning)
Kijk Neelix is nutteloos want Naomi heeft hem niet meer nodig bij het voorlezen. No shit, die griet kan zelf al goed lezen, dat betekent niet dat ze Neelix niet meer nodig heeft!

In "Caretaker" en een paar seizoen 1 afleveringen was Neelix een personage met potentie. Maar zoals met heel VOY is dit finaal door de WC gespoeld en uiteindelijk is dit het einde van Neelix. Gedumpt worden op een kale rots bij een groep die daar niet hoort te zijn omdat hij overbodig is en als dank krijgt hij een titel van drie keer niets.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Of nu met Endgame waarin je ronduit toegeeft dat het een "lekker onhandig tijdreisverhaal met de nodige fouten" is? Nodige fouten, zijn fouten dan nodig, noodzakelijk???
Fouten zijn zeker niet noodzakelijk, 'de nodige fouten' was misschien wat ongelukkig geformuleerd, maar ik dacht dat het wel een gebruikelijke uitdrukking was. Als in 'de nodige aanwensingen vlogen over de tafel', terwijl aanwensingen helemaal niet nodig zijn.
Alleen ik maak nu geen vergissinkje, Talaxia is ook gebruikt als naam, door Neelix.
Dat Neelix dat gezegd heeft is een zeer domme fout van de schrijvers, maar dat betekent nog niet dat de planeet ook echt Talaxia heet.

Verder lijkt me dit een goed punt voor 'agree to disagree'. Ik zie de titel ambassadeur als een soort eer en waardering die Neelix meekrijgt en een reden om Neelix niet schuldig te laten voelen , jij ziet het meer als oprot-titel. Dat kan. Mij stoort het niet uitleggen van verschillende Trill meer, en jou stoort het niet uitleggen in deze aflevering meer.

Neelix was voor mij een van de minder leuke karakters uit Voyager, maar ik was blij verrast door deze aflevering, ik mocht hem hier, en vond het mooi dat hij met een blij gevoel Voyager verliet.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Talax
Episode: VOY 154 - Macrocosm


The formal name of Neelix's Delta Quadrant homeworld.
The planet was conquered in 2366 by the Haakonian Order the day after their moon Rinax was irradiated by the Metreon Cascade. Despite its surrender a day later, Talax is still represented by independent freighter convoys at some distance and colonies, such as miners, with their own ships and independence (Paxim carries the rank of "commander"), so the conquest may have been short-lived or liberalized. It was also the site of the Paxau Resort.


Staat óók in de ency. Dus, misschien domme fout van de schrijvers (zoals zoveel, waaronder soortgenoten weet ik het hoever van huis) maar wel zo in de officiele bronnen van de serie opgenomen ;)
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

3rd RemataKlan schreef:
WeyounsLastClone schreef:3rd komt met een heel mooie theorie waarom er twee soorten Trill kunnen zijn. Dit kan inderdaad zo zijn. Maar dit is naar mijn weten nooit aangegeven, nooit aangestipt in TNG of DS9.
Klopt, maar het heel goed mogelijk. Het had zo nu op Aarde kunnen zijn als de Neanderthaler niet was uitgestorven.
WeyounsLastClone schreef:Zo kun je ook met heel mooie theorieen komen waarom de Talaxians zo ver van Talax zijn. Dit is niet gedaan in de aflevering. Is dat erg? Niet voor mij, want daar gaat heel de aflevering niet over! Het gaat over als Neelix zo'n kolonie tegenkomt, wat dan z'n beslissing is. Het was mooier geweest als er was uitgelegd waarom die Talaxians daar waren, maar daar hadden de schrijvers blijkbaar geen tijd voor of geen zin in. Net zo als de 'twee soorten Trill' niet is uitgelegd (als dit wel is uitgelegd in DS9, dan word ik hier graag op gewezen). Terwijl je zou zeggen dat hier in zeven seizoenen DS9 iets meer tijd voor was dan voor de Talaxians zover van Talax in 1 aflevering van Voyager.
En je negeert het belangrijke, dramatische punt dat een personage wat we ZEVEN JAAR kennen uit de serie gaat omdat hij plots bij zijn soort wilt zijn, een soort waarvan hij terecht kon uitgaan nooit meer te zien. Dus die uitleg is wel degelijk belangrijk. De schrijvers hebben het onderdeel van het verhaal gemaakt maar ze leggen niets uit. Ze forceren de kijker maar te accepteren dat ze daar zijn en dat daarom Neelix achterblijft. Voor mij is dit simpelweg niet goed genoeg. Er moet wel een verdomd goede reden zijn om de Talaxians daar te hebben en zelfs met die reden is het wel heel erg toevallig dat de Voyager ze daar tegenkomt.
ik begrijp je.....net zoals jij je aan Neelix's afscheid stoort, had ik datzelfde met de DS9 versie van de Trills.
Toen ik de eerste keer Jadzia zag had ik ook iets van WTF ??
Dus heb ik ook 7 seizoenen zitten te wachten op de degelijke verklaring waarom Jadzia en Ezri niet hun persoonlijkheid was ontnomen bij het ontvangen van de symbiont.
Uiteindelijk moet je dan maar zelf verzinnen dat er blijkbaar 2 soorten Trills zijn.
Is dat nu een fout van DS9?........voor mij persoonlijk wel want met meer dan 100 ep's heb je normaal ruim de tijd om dat in 1 aflevering ff te verklaren, want dit gegeven was voor mij ook belangrijk. :{
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Het Trill verhaal is eigenlijk een andere discussie, maar in mijn eerste post o phet oude forum (mijn eerste post ooit hier) heb ik precies uitgelegd dat dit ook een probleem van mij is. Toen Ezri kwam hadden ze de kans daar eindelijk wat aan te doen, ze hebben van alles (teveel) gedaan met dat karakter maar niet dat. Ofwel, jah dat is een fout van de serie.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

WeyounsLastClone schreef:Dat Neelix dat gezegd heeft is een zeer domme fout van de schrijvers, maar dat betekent nog niet dat de planeet ook echt Talaxia heet.
's-Gravenhage <-> Den Haag
's-Hertogenbosch <-> Den Bosch
Nederland <-> Holland
Earth <-> Terra <-> Gaia <-> Sol III
Vulcanis <-> Vulcan

De Encyclopedia maakt verschillende fouten of gaat blind af wat er in de afleveringen wordt gezegd.

Talax kan best de volksmond benaming zijn van de planeet en Talaxia de officiële naam. De naam Talax wordt vaker gebruikt dus dat ondersteunt deze theorie.

sonpas schreef:ik begrijp je.....net zoals jij je aan Neelix's afscheid stoort, had ik datzelfde met de DS9 versie van de Trills.
Toen ik de eerste keer Jadzia zag had ik ook iets van WTF ??
Dus heb ik ook 7 seizoenen zitten te wachten op de degelijke verklaring waarom Jadzia en Ezri niet hun persoonlijkheid was ontnomen bij het ontvangen van de symbiont.
Uiteindelijk moet je dan maar zelf verzinnen dat er blijkbaar 2 soorten Trills zijn.
Is dat nu een fout van DS9?........voor mij persoonlijk wel want met meer dan 100 ep's heb je normaal ruim de tijd om dat in 1 aflevering ff te verklaren, want dit gegeven was voor mij ook belangrijk.
Ik stoor me meer dan aan Neelix zijn afscheid.
Het grote verschil, wat ik nu al meerdere malen heb proberen uit te leggen, is dat het gedoe met de Trill geen invloed heeft op een verhaal. Talaxians die tienduizenden lichtjaren op duiken wel. WLC beweert dat het niet tot het verhaal behoort maar het is simpelweg het verhaal.

Kort samengevat is het concept van Homestead als volgt: Een kolonie Talaxians wordt ontdekt en Neelix besluit de Voyager te verlaten om bij zijn soortgenoten te wonen.

De aanwezigheid van de Talaxians is cruciaal. Als het een standaard VOY voorhoofd alien ras geweest, was de hele aflevering er niet geweest. De Voyager wijzigde koers omdat Talaxian levensvormen werden waargenomen. Zelfs als ze wel waren gestopt voor een willekeurig ras, dan had Neelix niet besloten om achter te blijven.

Dus Talaxians die er niet horen te zijn, Neelix die zich plots zwaar nutteloos voelt en dan maar weggaat. De hele opzet is voor mij totaal niet geloofwaardig.

Met de Trill is dit helemaal niet het geval. Appels en peren. Bovendien is de keus om Terry Farrell geen bult te geven een keuze geweest van de studio en niet de schrijvers of producers. In tegenstelling tot de Neelix aflevering.

Overigens heb ik net The Host vluchtig doorgekeken en het wordt nergens vermeld of duidelijk gemaakt dat de symbiont de dominante levensvorm is. Bij Riker is dit zo maar die is een mens. Maar zelfs dan wordt nog een keer opgemerkt dat het lijkt alsof Riker doorschemert.

De nieuwe vrouwelijke host van Odan, Kareel, was dusdanig kort in beeld dat er niet gezegd kan worden hoe de nieuwe persoonlijkheid zou zijn. Ja Kareel Odan had nog steeds gevoelens voor Beverly.
Net zoals Jadzia Dax en Lenara Kahn nog gevoelens voor elkaar hadden. Net zoals Jadzia en Ezri de vriendschap voor Ben Sisko voelde. Verad had diezelfde vriendschap nog net nadat hij gejoined was. Invloed van de Dax symbiont.

Als je even beseft dat bij een overname van de symbiont er geen sprake meer is van symbiose. Het is dan assimilatie. Waarom zou iemand hiervoor kiezen? Je eigen persoonlijkheid laten onderdrukken voor altijd. Met de Borg is dit slecht maar met de Trill goed. Is dat de boodschap die TNG maakt? DS9's gebruik met de Trill is dan veel verstandiger en geloofwaardiger. Maar goed, TNG beweert niet dat de host volledig overgenomen wordt.

Het enige echte verschil tussen de Trills zit in het uiterlijk en dat kan makkelijk verklaard worden door de theorie dat er twee soorten intelligente mensachtigen zijn op Trill. Waarvan één in de minderheid.

Wat ik dan jammer vind is dat DS9 nooit een bult-Trill op de achtergrond heeft laten zien in bv "Equilibirum". Maar uiteindelijk heeft het geen enkele invloed op het verhaal.
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door The Snob »

De hele Talax/Talaxia verklaring vind ik goed, al moet je wel kunnen erkennen dat de schrijvers soms terminologie gaandeweg veranderen. 'Klingonese' als aanduiding voor de taal van de Klingons is bijvoorbeeld wel gebruikt, maar iedereen weet dat gewoonweg 'Klingon' de huidige benaming ervan is.

Ik ben het nog steeds niet met je eens dat het verhaal van 'Homestead' draait om HOE de Talaxians daar gekomen zijn, of dat een verklaring ervoor genoodzaakt is om het verloop van het verhaal te kunnen aanvaarden. Je theorie over twee verschillende Trill-rassen is vrij aannemelijk (ook wel gunstig), maar niet meer of minder aannemelijk dan dat die Talaxians ergens een (unstable?) wormhole of wat ook tegenkwamen.
Het feit dat Neelix ervoor kiest om bij zijn eigen volk te zijn, vind ik persoonlijk niet zo 'out of the blue' als nu wordt gesuggereerd. Na 7 jaar op Voyager kan het contact met een vrouw en kind ook werken als een soort 'wake-up call', een besef dat er veel meer vervulling te behalen is uit het samenzijn met een partner en een vaderfiguur te zijn, dan uit koken of als 'quasi' ambassadeur te fungeren. Ik denk dat Neelix dat besefte, en daarom besloot weg te gaan.
Hoewel van een totaal ander niveau, zie ik wel paralellen met Franklin's storyline uit Babylon 5. Na zijn verslaving ging hij op 'walkabout' om zichzelf tegen te komen. Later erkende hij dat de walkabout een slechte keuze was, dat hij enkel van zichzelf wegrende. Ik denk dat Neelix met Voyager mee is gegaan om van zichzelf weg te rennen, en dat het plotse contact met zijn soort genoten een 'eye opener' was. (De psychologie van Neelix uitdiepen... nooit gedacht dat ik dát ooit zou doen... :{ )

Dus blijf ik erbij dat de manier waarop de Talaxians er zijn verhalend irrelevant is, maar DAT ze er zijn wél natuurlijk... En ik blijf het een mooi verhaal vinden. Maar dat is persoonlijk.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

The Snob schreef:Ik ben het nog steeds niet met je eens dat het verhaal van 'Homestead' draait om HOE de Talaxians daar gekomen zijn, of dat een verklaring ervoor genoodzaakt is om het verloop van het verhaal te kunnen aanvaarden.
De aflevering hoeft ook niet te draaien om het HOE maar een geloofwaardige verklaring was wel prettig geweest. Nu is die verklaring er niet en de VOY bemanning vraagt er niets eens naar.

Talaxians duiken 35.000 ly op en zijn daar in korte tijd gekomen gezien de afstand. Maar de bemanning schenkt hier totaal geen aandacht aan, zelfs Neelix niet. Een wormhole is een optie maa dat wormhole had dan in het gebied moeten liggen waar de Voyager de eerste twee jaren was. Want daarna kwam Swarm ruimte, Nekrit Expanse en de Borg ruimte. Swarm ruimte kon nog omheen gereisd worden, weliswaar anderhalf jaar op Voyager's topsnelheid. Nekrit Expanse en Borg ruimte is gewoon het einde van de rit voor de Talaxians. Toch jammer voor de Voyager dat ze dat wormhole niet tegengekomen zijn. En niemand anders ook. Geen geruchten, niets, helemaal niets.
The Snob schreef:Het feit dat Neelix ervoor kiest om bij zijn eigen volk te zijn, vind ik persoonlijk niet zo 'out of the blue' als nu wordt gesuggereerd. Na 7 jaar op Voyager kan het contact met een vrouw en kind ook werken als een soort 'wake-up call', een besef dat er veel meer vervulling te behalen is uit het samenzijn met een partner en een vaderfiguur te zijn, dan uit koken of als 'quasi' ambassadeur te fungeren. Ik denk dat Neelix dat besefte, en daarom besloot weg te gaan.
Neelix had meer op de Voyager. Hij was ook een soort pleegvader voor Naomi, heeft hij een hechtere band mee dan met dat Talaxian jongentje. We hebben nooit gezien of hij een partner nastreefde aan boord het schip toen Kes wegging. Zelfs in de aflevering komt wat jij nu zegt niet bepaald over. Het komt meer over alsof hij bij zijn eigen volk wil zijn.
De aflevering legt met name de nadruk op het idee dat Neelix veel nuttiger kan zijn op de kolonie dan aan boord de Voyager. En hoe gaat dat in zijn werk? Door hem compleet nutteloos over te laten komen aan boord het schip. Dat het eigenlijk een logische en makkelijke keus is. Is gewoon triest om te zien. Maar ja, de VOY schrijvers hadden ook geen respect voor hun personages en stel je voor dat ze verhalen hadden geschreven waarbij personages echt lastige keuzes moesten maken, verhalen die daarop inspeelde. Goh, dan was er een goede serie geweest. Helaas.
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door The Snob »

3rd RemataKlan schreef:
The Snob schreef:Ik ben het nog steeds niet met je eens dat het verhaal van 'Homestead' draait om HOE de Talaxians daar gekomen zijn, of dat een verklaring ervoor genoodzaakt is om het verloop van het verhaal te kunnen aanvaarden.
De aflevering hoeft ook niet te draaien om het HOE maar een geloofwaardige verklaring was wel prettig geweest. Nu is die verklaring er niet en de VOY bemanning vraagt er niets eens naar.
In theorie zou dit ook off screen plaats hebben kunnen vinden. Is een gunstige verklaring, maar wel een verklaring. Misschien was er ooit een referentie in het script.
3rd RemataKlan schreef:
The Snob schreef:Het feit dat Neelix ervoor kiest om bij zijn eigen volk te zijn, vind ik persoonlijk niet zo 'out of the blue' als nu wordt gesuggereerd. Na 7 jaar op Voyager kan het contact met een vrouw en kind ook werken als een soort 'wake-up call', een besef dat er veel meer vervulling te behalen is uit het samenzijn met een partner en een vaderfiguur te zijn, dan uit koken of als 'quasi' ambassadeur te fungeren. Ik denk dat Neelix dat besefte, en daarom besloot weg te gaan.
Neelix had meer op de Voyager. Hij was ook een soort pleegvader voor Naomi, heeft hij een hechtere band mee dan met dat Talaxian jongentje. We hebben nooit gezien of hij een partner nastreefde aan boord het schip toen Kes wegging. Zelfs in de aflevering komt wat jij nu zegt niet bepaald over. Het komt meer over alsof hij bij zijn eigen volk wil zijn.
De aflevering legt met name de nadruk op het idee dat Neelix veel nuttiger kan zijn op de kolonie dan aan boord de Voyager. En hoe gaat dat in zijn werk? Door hem compleet nutteloos over te laten komen aan boord het schip. Dat het eigenlijk een logische en makkelijke keus is. Is gewoon triest om te zien. Maar ja, de VOY schrijvers hadden ook geen respect voor hun personages en stel je voor dat ze verhalen hadden geschreven waarbij personages echt lastige keuzes moesten maken, verhalen die daarop inspeelde. Goh, dan was er een goede serie geweest. Helaas.
Ik denk dat Neelix vooral een gangmaker en vriend was voor de crew. Dat was zijn nut. Maar eerlijk is eerlijk, Neelix was al seizoenen lang een enigszins nutteloze crewmember, en dat werd al aangetipt in 'Fair Trade'. Dat hij als karakter nooit ontwikkeld werd houdt daarmee natuurlijk verband. Noami bood voor Neelix nog een gevoel van vervulling, maar zij werd ouder en minder afhankelijk van zijn steun. Als hij dan na jaren zijn eigen soort tegenkomt, komt hij voor crossroads te staan. Ik vind persoonlijk dat de romantische tensie tussen hem en die Talaxian vrouw (ben even de naam kwijt, vast iets met een X ;) ) wel goed overkomt in de aflevering. Ik vind sowieso niet dat de schrijvers respectloos omgaan met het karakter Neelix of welk karakter dan ook. Ik vind zelfs dat Neelix in deze aflevering een waardig afscheid krijgt. En Voyager is nu eenmaal niet de serie die getypeerd wordt door 'lastige keuzes', maar dat geldt voor vrijwel heel Trek (met uitzondering van DS9). Voyager is een behoudende, populistische serie; geen scherpe randjes, maar toegankelijk materiaal met in de eerste plaats commerciële (geen artistieke) doeleinden. Als je dat kunt accepteren, is de serie ook in dat perspectief te beoordelen.
Laatst gewijzigd door The Snob op 13 mei 2007, 10:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Talaxians duiken 35.000 ly op en zijn daar in korte tijd gekomen gezien de afstand. Maar de bemanning schenkt hier totaal geen aandacht aan, zelfs Neelix niet. Een wormhole is een optie maa dat wormhole had dan in het gebied moeten liggen waar de Voyager de eerste twee jaren was. Want daarna kwam Swarm ruimte, Nekrit Expanse en de Borg ruimte. Swarm ruimte kon nog omheen gereisd worden, weliswaar anderhalf jaar op Voyager's topsnelheid. Nekrit Expanse en Borg ruimte is gewoon het einde van de rit voor de Talaxians. Toch jammer voor de Voyager dat ze dat wormhole niet tegengekomen zijn. En niemand anders ook. Geen geruchten, niets, helemaal niets.
zoals jij zelf zegt in een andere discussie is een kwadrant erg groot, misschien is de talaxian kolonie in het begin wel richting het gamma kwadrant gegaan (dus een heel andere route dan voyager nam) en is ze daar een wormhole tegengekomen die naar die kant van het Delta Quadrant ging, dus voyager zou die wormhole nooit tegen zijn gekomen en het was te ver om voor de scanners geregistreerd te worden.
Gebruikersavatar
!¿!Mats!¿!
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3355
Lid geworden op: 28 okt 2004, 13:19
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Bericht door !¿!Mats!¿! »

ik lees hier steeds dat ik alleen maar ENT kende, maar ook VOY en TNH hoor ;)
The Snob
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:59
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door The Snob »

!¿!Mats!¿! schreef:ik lees hier steeds dat ik alleen maar ENT kende, maar ook VOY en TNH hoor ;)
Ik heb dan weer nooit van 'The Next Heneration' gehoord.... ;)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

hoi mats :wave: :*)
Namoh
Ensign
Ensign
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 aug 2005, 11:26

Bericht door Namoh »

Mats is druk. -O-
Plaats reactie