Moet de EMH beschouwd worden als een mens?

Janeway, Chakotay, Seven of Nine... eenzaam in het delta kwadrant.

Moderator: HorckDude

Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Moet de EMH beschouwd worden als een mens?

Bericht door Tactical_Cube »

naar aanleiding van:
Henry86 schreef: Oh ja, hier begon mijn haat voor Kes. Wat een dom wijf! Als een computerprogramma de "vorm" van een mens heeft, moet het volgens haar meteen als mens behandeld worden :nono:
Tactical_Cube schreef:|:( |:( |:( |:( |:(

OMG

ze geeft dus echt wel een betere reden dan hij lijkt op een mens.

Hij kan denken
Hij kan groeien
Hij kan communiceren
enz enz enz

Dus eigenlijk alles wat een mens kan behalve dan dat hij uit en aangezet kan worden.
Henry86 schreef:Die discussie of het terecht is wil ik best een keer met je aangaan, maar ik denk dat dat in een ander topic moet.
Verder vond ik de verhalen van de EMH die verliefd werd etc meestal niet leuk en daarom sta ik nogal negatief tegenover de beslissing die in deze aflevering gemaakt wordt.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Lastig, maar ik denk dat dat uiteindelijk wel goed zou zijn. Ik denk dat het vergelijkbaar is met het proces dat in 'The Measure of a Man' om Data werd gevoerd.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

niet als mens, want dat is ie simpelweg niet, net als bijv b'ellana en neelix dat niet zijn. wel als intelligente levensvorm
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

das een hele duidelijke stelling. Nee want hij is geen mens. Is het een intelligente levensvorm? Jazeker! net als data, vic fontaine en zelfs odo moet de emh beschouwt worden als een intelligente levensvorm die alle aspecten van een menselijk wezen heeft.
Laatst gewijzigd door Paulstartrek op 30 mei 2005, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Bericht door MajinSource »

Paulstartrek schreef:das een hele duidelijke stelling. Nee want hij is geen mens. Is het een intelligente levensvorm. Jazeker! net als data, vic fontaine en zelfs odo moet de emh beschouwt worden als een intelligente levensvorm die alle aspecten van een menselijk wezen heeft.
agreed
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

kort maar krachtig antwoord :lol: :-)
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

dus hij moet evenveel rechten hebben als wij?

Ik vind van wel
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Het is nou eenmaal een computerprogramma dat veel wegheeft van een mens/intelligent wezen. Maar het is geen organisch wezen.
En sinds wanneer zijn computerprogramma's mensen?
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Ik zal hier maar geen flauwe reply maken over de EMH op ons forum hè? ;)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik ben van vlees en bloed hoor. :*)
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

nee hij is geen mens maar hij denkt en kan wel doen als een mens, dus wat geeft 'ons' dan het recht om hem te discrimineren
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Je gaat er wel erg makkelijk overheen. Je maakt Henry86 belachelijk vanwege zijn kritiek op Kes' gedrag maar wat hij zegt klopt wel.

In de eerste seizoenen was de EMH niets meer dan een computerprogramma. Wat Kes voor gevoelens zag, was niets meer dan zijn programmatuur. Hij was geprogrammeerd om zo te reageren, klaar. Betekent niet dat hij echt voelde. Kes had nog nooit eerder zulke technologie gezien.

Vic Fontaine is al genoemd maar valt Vic Fontaine onder een levensvorm? Hij weet dat hij een hologram is en dat het eigenlijk de 24e eeuw is maar hij kan daar verder niets mee omdat hij helemaal gebonden is aan zijn Las Vegas programma. Hij kan niet verder leren, verder groeien, dan dat.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Tactical_Cube schreef:nee hij is geen mens maar hij denkt en kan wel doen als een mens, dus wat geeft 'ons' dan het recht om hem te discrimineren
Waar slaat dat nou weer op, omdat hij denkt dattie mens is, is hij het?
Is dat net als wanneer je denk dat je de Koning bent, en doet alsof, je het ook meteen bent?
Nee!
Hij is een computerprogramma.
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Tactical_Cube schreef:nee hij is geen mens maar hij denkt en kan wel doen als een mens, dus wat geeft 'ons' dan het recht om hem te discrimineren
Hoezo discrimineren? Er worden toch geen discriminerende dingen geuit over hem?
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

idd.

Waar dit topic eigenlijk over gaat is wanneer iets een levensvorm is.
Naar mijn idee "leeft" de EMH niet, want het is een hologram en hologrammen zijn programma's met een gezicht. (+ rest van het lichaam dan he, maar was bedoeld als uitdrukking.)
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

3rd RemataKlan schreef:Je gaat er wel erg makkelijk overheen. Je maakt Henry86 belachelijk vanwege zijn kritiek op Kes' gedrag maar wat hij zegt klopt wel.

In de eerste seizoenen was de EMH niets meer dan een computerprogramma. Wat Kes voor gevoelens zag, was niets meer dan zijn programmatuur. Hij was geprogrammeerd om zo te reageren, klaar. Betekent niet dat hij echt voelde. Kes had nog nooit eerder zulke technologie gezien.

Vic Fontaine is al genoemd maar valt Vic Fontaine onder een levensvorm? Hij weet dat hij een hologram is en dat het eigenlijk de 24e eeuw is maar hij kan daar verder niets mee omdat hij helemaal gebonden is aan zijn Las Vegas programma. Hij kan niet verder leren, verder groeien, dan dat.
De Emh is gemaakt om te leren en te stijgen boven zijn eigen programateur, dus hij kan beter worden. Dat kan je niet zeggen van Vic Fontaine tenzij ze die aanpassingen aan hem hebben toegebracht.

En wat ik met discrimineren bedoel is ook doen met net of hij er niet is en over hem praten terwijl hij erbij staat en hem behandelen als een hypospray die kan praten
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Tactical_Cube schreef:
De Emh is gemaakt om te leren en te stijgen boven zijn eigen programateur, dus hij kan beter worden....
Das niet helemaal waar. Hij is geprogrammeerd om de dokter te wezen in spoedgevallen. Dat hij toevallig ontwikkeld omdat hij niet in standaard situatie zit is wat anders.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Tactical_Cube schreef:nee hij is geen mens maar hij denkt en kan wel doen als een mens, dus wat geeft 'ons' dan het recht om hem te discrimineren
Waar slaat dat nou weer op, omdat hij denkt dattie mens is, is hij het?
Is dat net als wanneer je denk dat je de Koning bent, en doet alsof, je het ook meteen bent?
Nee!
Hij is een computerprogramma.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Das niet helemaal waar. Hij is geprogrammeerd om de dokter te wezen in spoedgevallen. Dat hij toevallig ontwikkeld omdat hij niet in standaard situatie zit is wat anders.
Dat toevallig anders ontwikkelen zorgt er dan ook juist voor dat hij meer word, daarom zeg ik ook niet dat elk hologram beschouwd moet worden als mens en gelijke rechten zou moeten hebben, maar de emh is zo dicht bij menszijn als kan voor een hologram.

Je kan hem kwetsen
Je kan hem aan het lachen maken
Hij kan jou aan het lachen maken
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

En hij is arrogant op sommige momenten.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Guess Who? schreef:Net als wanneer je denk dat je de Koning bent, en doet alsof, je het ook meteen bent?
Nee!
Hij is een computerprogramma.
...
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

-=porthos=- schreef:En hij is arrogant op sommige momenten.
arrogant zijn is ook een menselijke eigenschap
Net als wanneer je denk dat je de Koning bent, en doet alsof, je het ook meteen bent?
Nee!
Hij is een computerprogramma.
Dat is iets heel anders, hij zag zichzelf in het begin ook niet meer dan een hologram pas tot hem duidelijk gemaakt werd dat hij het was zag hij het ook pas in.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Huh? Toen duidelijk werd gemaakt dat hij het was zag hij het in?

Wat bedoel je hier mee?
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:Dat toevallig anders ontwikkelen zorgt er dan ook juist voor dat hij meer word, daarom zeg ik ook niet dat elk hologram beschouwd moet worden als mens en gelijke rechten zou moeten hebben, maar de emh is zo dicht bij menszijn als kan voor een hologram.

Je kan hem kwetsen
Je kan hem aan het lachen maken
Hij kan jou aan het lachen maken
-=porthos=- heeft gelijk.

En wat jij nu zegt, geldt ook voor Vic Fontaine.
Tactical_Cube schreef:arrogant zijn is ook een menselijke eigenschap
En wat geprogrammeerd kan worden.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Ik geloof dat deze stelling ook al zo vaak is besproken in Star Trek en is er nooit een echt antwoord op gegeven. Wanneer leeft iets? als het denkt? als het ademt? Wie zal het zeggen......?

Ik vind dat de dokter makkelijk beschouwd kan worden als een mens....als levend wezen. De dokter praat, denkt, lacht, huilt, maakt grapjes enzovoorts en als je met hem praat, lijkt het me niet dat je denkt van "goh...dit is eigenlijk een computer die praat". Maarja, ik ben daar eigenlijk erg makkelijk in :*) .
Gebruikersavatar
-=porthos=-
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 359
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:49

Bericht door -=porthos=- »

Jason B schreef:....als levend wezen....
Zoek de beschrijving van "Levend wezen" eens op. Heeft EMH een hart? Nee. Vertoont hij andere vitale functies zoals een mens, dier, plant? Nee. En al die andere zaken die voldoen aan de omschrijving "levend wezen"
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

k vind dat de dokter makkelijk beschouwd kan worden als een mens....als levend wezen. De dokter praat, denkt, lacht, huilt, maakt grapjes enzovoorts en als je met hem praat, lijkt het me niet dat je denkt van "goh...dit is eigenlijk een computer die praat"
dat vind ik ook

maar het is idd erg moeilijk om te zeggen wat hij nou is, hij is zowiezo niet gewoon maar een programma
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Tactical_Cube schreef:
k vind dat de dokter makkelijk beschouwd kan worden als een mens....als levend wezen. De dokter praat, denkt, lacht, huilt, maakt grapjes enzovoorts en als je met hem praat, lijkt het me niet dat je denkt van "goh...dit is eigenlijk een computer die praat"
dat vind ik ook

maar het is idd erg moeilijk om te zeggen wat hij nou is, hij is zowiezo niet gewoon maar een programma
Hij is gewoon maar een programma. Je hebt nog steeds niet verteld waarom dat SowieSo is. Alleen maar programmeerbare "emoties" heb je opgenoemd. Alles wat een computerprogramma kan en een mens beter en echter kan, omdat het leeft, organisch is, etc.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

-=porthos=- schreef:
Jason B schreef:....als levend wezen....
Zoek de beschrijving van "Levend wezen" eens op. Heeft EMH een hart? Nee. Vertoont hij andere vitale functies zoals een mens, dier, plant? Nee. En al die andere zaken die voldoen aan de omschrijving "levend wezen"
Daarom zeg ik...Ik ben nogal gemakkelijk in dat soort dingen. Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik best vind dat hij een levend wezen is...zonder dat het me iets kan schelen wat het woordenboek zegt.

Dat hij geen maag heeft, niet naar de wc kan, niet ademt enzovoorts, is volgens het woordenboek geen levend wezen....maar toch kan je interactief met hem bezig zijn....wat geldt er dan?
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Je kan met een computerprogramma interactief bezig zijn. Iets levends is organisch. Niet fotonisch.
Plaats reactie