<Reviewtopic> Seizoen 1 Voyager

Janeway, Chakotay, Seven of Nine... eenzaam in het delta kwadrant.

Moderator: HorckDude

Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Dr.Q schreef: Sorry, ik weet dat sommige VOY niets vinden... het is gewoon bij het eerste seizoen van DS9 wist men niet goed wat men wou met de serie. Met voy was dit wel en de verhaallijnen waren hieraan duidelijk gelinkt aan het concept. (idd verwarring van mij verhaallijn, concept).
Nee hoor. Bij VOY wist men niet wat het wilde. Men had het concept en ging dat toen NIET uitwerken.

"Parallax", "Time And Again" en "The Cloud", de eerste DRIE afleveringen na "Caretaker" gingen NIET over het concept, het was niets meer dan TNG lite. Het grootste deel van het seizoen bestaat uit dit soort afleveringen. De rest van de serie ook. En zo nu en dan een korte verwijzing naar de reis.

Ga de nieuwe Battlestar Galactica maar kijken dan zie je hoe men een soortgelijk concept uitwerkt.

Als ze bij VOY wel hadden geweten wat de bedoeling was geweest dan had je geen lachende Maquis in Starfleet uniform op de Brug gehad aan het einde van "Caretaker". Dan waren er geen "Parallax", "Time And Again" en "The Cloud" afleveringen geweest direct na "Caretaker".
Dr.Q
Ensign
Ensign
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 mei 2005, 00:16

Bericht door Dr.Q »

Daar heb je een punt... de overgang van de maquis naar een starfleet ship had wel veel beter gekunnen...
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

3rd jij zegt zelf dat de mensen niet bij de Maqies gingen vanwege de regels van starfleet dus dat betekent dat ze daar best mee overweg kunnen maar gezien de situatie vinden dat ze bij de Maqies moeten.

Als ze dan samen ergens voor komen te staan zouden de Maqies volgens jou dus geen problemen moeten hebben met Starfleet regels omdat ze toch eerst met zijn alleen naar huis moeten.

Ik vind dus dat jij jezelf tegenspreekt door te zeggen dat er meer opstand had moeten komen maar later zeggen van

de Maqies gingen niet weg bij Starfleet vanwege de regels
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Mensen gingen niet alleen vanwege de regels van Starfleet bij de Maquis. De Maquis was een organisatie die tegen alles was waar de Federatie na TNG voor stond. Deze mensen hadden over het algemeen ook nog eens een dusdanig strafblad dat ze nooit fantsoenlijk zouden kunnen functioneren op een starship. Het feit dat Voyager hier nooit serieus aandacht aan heeft besteed (netzo als aan het 'uitroeien' van de Maquis in ds9) is een zwakte van de serie. Soms TC moet je die zwaktes ook gewoon zien. Iedere serie heeft zwaktes, VOY heeft er veel maar lang niet zoveel als ENT.
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:
Dr.Q schreef: Sorry, ik weet dat sommige VOY niets vinden... het is gewoon bij het eerste seizoen van DS9 wist men niet goed wat men wou met de serie. Met voy was dit wel en de verhaallijnen waren hieraan duidelijk gelinkt aan het concept. (idd verwarring van mij verhaallijn, concept).
Nee hoor. Bij VOY wist men niet wat het wilde. Men had het concept en ging dat toen NIET uitwerken.
okee nu weten we wel een keer dat je het concept van Voyager ondergebruikt vindt.
Maar kun jij echt zeggen dat DS9 dat wel deed. Het leven op een station. Sure daarom kwam er de Defiant bij. Toetreding van Bajor tot de Federation, dat werkte niet, dus doen we er maar een oorlog in, want dat doet het altijd goed.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Rogueborg schreef:okee nu weten we wel een keer dat je het concept van Voyager ondergebruikt vindt.
Maar kun jij echt zeggen dat DS9 dat wel deed. Het leven op een station. Sure daarom kwam er de Defiant bij. Toetreding van Bajor tot de Federation, dat werkte niet, dus doen we er maar een oorlog in, want dat doet het altijd goed.
Goh om VOY te verdedigen gaan we DS9 aanvallen. En zoals gewoonlijk doen we dat verkeerd :lol:

DS9's concept draaide niet om het leven op een station (wat overigens goed werd uitgewerkt) of de toetreding van Bajor tot de Federatie.

DS8 had geen gefocust en duidelijk concept zoals VOY dat had.

De toevoeging van de Defiant en Dominion oorlog werden allemaal op geloofwaardige en logische wijze uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Waarom zou je het concept per se meteen willen weten? Dat is geen garantie voor een goede serie. Het kan wel voor extra spanning zorgen, in Voy zorgt het "terug naar huis willen" wel voor wat extra. In ds9 was het doel voor mij niet echt duidelijk in de eerste seizoenen, maar dat stoorde me geenszins.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Ace of Spades schreef:Waarom zou je het concept per se meteen willen weten?
Is sowieso afhankelijk van de serie. VOY had een duidelijk doelgericht concept waar meteen mee gewerkt had moeten worden.

De overige Trek-series hadden dit niet.
Ace of Spades schreef:Het kan wel voor extra spanning zorgen, in Voy zorgt het "terug naar huis willen" wel voor wat extra.
Zoals wat? Die lippendienst die af en toe om de hoek kwam kijken?
Ace of Spades schreef:In ds9 was het doel voor mij niet echt duidelijk in de eerste seizoenen, maar dat stoorde me geenszins.
DS9 had ook geen doelgericht concept wat direct uitgewerkt diende te worden.
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:okee nu weten we wel een keer dat je het concept van Voyager ondergebruikt vindt.
Maar kun jij echt zeggen dat DS9 dat wel deed. Het leven op een station. Sure daarom kwam er de Defiant bij. Toetreding van Bajor tot de Federation, dat werkte niet, dus doen we er maar een oorlog in, want dat doet het altijd goed.
Goh om VOY te verdedigen gaan we DS9 aanvallen. En zoals gewoonlijk doen we dat verkeerd :lol:

DS9's concept draaide niet om het leven op een station (wat overigens goed werd uitgewerkt) of de toetreding van Bajor tot de Federatie.

DS8 had geen gefocust en duidelijk concept zoals VOY dat had.

De toevoeging van de Defiant en Dominion oorlog werden allemaal op geloofwaardige en logische wijze uitgevoerd.
Ik val DS9 aan, omdat ik weet dat jij dat goede serie vindt, en dus dat het concept goed gebruikt wordt.
Het concept van DS9 was duidelijk. Dat was de mission briefing die Picard gaf aan Sisko.
Maar dat wil jij dus niet inzien :lol:

Jij bent ook altijd tegen fanboy crap, maar de Defiant vind je goed ? Het ultieme schip. superkrachtige fasers, extra krachtige schilden, extreem maneuverable blalbabla.....
3rd RemataKlan schreef: DS8 had geen gefocust en duidelijk concept zoals VOY dat had.
Ik heb het ook over DS9 :*)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

3rd RemataKlan schreef:
Ace of Spades schreef:Waarom zou je het concept per se meteen willen weten?
Is sowieso afhankelijk van de serie. VOY had een duidelijk doelgericht concept waar meteen mee gewerkt had moeten worden.
Ben ik het mee eens
3rd RemataKlan schreef:De overige Trek-series hadden dit niet.
Niet echt, behalve het door space vliegen en spannende dingen beleven. Worked for me :)
3rd RemataKlan schreef:
Ace of Spades schreef:Het kan wel voor extra spanning zorgen, in Voy zorgt het "terug naar huis willen" wel voor wat extra.
Zoals wat? Die lippendienst die af en toe om de hoek kwam kijken?
Hier laat ik me niet over uit nu ;)
3rd RemataKlan schreef:
Ace of Spades schreef:In ds9 was het doel voor mij niet echt duidelijk in de eerste seizoenen, maar dat stoorde me geenszins.
DS9 had ook geen doelgericht concept wat direct uitgewerkt diende te worden.
daarom stoorde het me ook niet. Die doelgerichtheid was imo ook nog niet nodig.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Trekkie logica 101

Bericht door 3rd RemataKlan »

Rogueborg schreef:Ik val DS9 aan, omdat ik weet dat jij dat goede serie vindt, en dus dat het concept goed gebruikt wordt.
Wat dan best wel debiel is. Iets anders aanvallen als verdediging. :roll:
Rogueborg schreef:Het concept van DS9 was duidelijk. Dat was de mission briefing die Picard gaf aan Sisko.
Maar dat wil jij dus niet inzien
Dat was een missiedoel (wat in seizoen 5 gerealiseerd werd), is niet hetzelfde als het concept van de serie.
Rogueborg schreef: Jij bent ook altijd tegen fanboy crap, maar de Defiant vind je goed ? Het ultieme schip. superkrachtige fasers, extra krachtige schilden, extreem maneuverable blalbabla.....
De Defiant is het sterkste schip van die grootte!

Het is verre van ultiem, iets wat je zou weten als je zou opletten tijdens het kijken.


Ace of Spades schreef:Niet echt, behalve het door space vliegen en spannende dingen beleven. Worked for me
Voor mij ook in de concepten van die series (TOS, TNG). In VOY's concepte paste het niet en daar stoorde ik me aan. En verder nog het feit dat na de 80 afleveringen van TOS en 178 van TNG er weinig nieuwe dingen te doen waren met zo'n soort concept.
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 08 jun 2005, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Rogueborg schreef:Ik val DS9 aan, omdat ik weet dat jij dat goede serie vindt, en dus dat het concept goed gebruikt wordt.
Dus je verandert van onderwerp. Waarom open je er niet een topic over in het ds9 forum? We praten hier over voy en niet over ds9, ook kan je ze niet zomaar vergelijken.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Als je het 'verloren in het Delta Quadrant' als raamwerk voor Voyager ziet en niet noodzakelijk als concept, dan kun je al veel positiever tegen Voyager aankijken denk ik.

Bij 'Lost' zullen ze uiteindelijk ook van het eiland afkomen, maar de serie is daar niet specifiek op gericht.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

WeyounsLastClone schreef:Als je het 'verloren in het Delta Quadrant' als raamwerk voor Voyager ziet en niet noodzakelijk als concept, dan kun je al veel positiever tegen Voyager aankijken denk ik.
Denk jij dat?

Voyager in het Delta Kwadrant dat betekent
- onbekend gebied
- geen Starfleet middelen (technologie, personeel, voedsel, energie, reparatiefaciliteiten, etc)
- geen bondgenoten
- geen contact met thuis (eenzaamheid)
- een 70 jarige reis in het vooruitzicht

Goh, hetzelfde als het concept, op het Maquis deel na.

Je kunt nu wel doodleuk verschillende benamingen gaan geven maar het komt op hetzelfde neer.
WeyounsLastClone schreef:Bij 'Lost' zullen ze uiteindelijk ook van het eiland afkomen, maar de serie is daar niet specifiek op gericht.
Lost gebruikt haar concept (zie je het verschil?).
Het laat zien hoe de mensen overleven op het eiland. Hoe ze met elkaar omgaan en omgaan met de mysterieuze dingen op het eiland. Een deel van de overlevenden wilt het eiland verlaten en bouwt een boot. Anderen wachten op redding.

Lost 'Voyager stijl' zou betekenen dan men soms iets zegt over het voedsel maar elke dag volop te eten heeft zonder we zien vissen, fruit plukken of jagen. Dat niemand naar huis verlangt. Dat iedereen plots goed met elkaar overweg kan. Dat niemand rekening houdt met bepaalde zaken. Dat iedereen er altijd goed uitziet en schone kleding heeft.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Als jij liever een 'oh wat hebben we het toch constant moeilijk'-serie had willen zien, dan is Voyager inderdaad niks voor jou. Ik vind het 'wat komen we allemaal tegen in het Delta Quadrant?'-voyager best interessant om te kijken eigenlijk.

Af en toe wordt er in Voyager gerefereerd aan reparaties, moeten ze naar een planeet om te onderhandelen/spullen te halen. Maar ik ben wel blij dat ze daar niet elke aflevering over gaan zeuren. Iets consequenter zou inderdaad beter zijn geweest, maar geen reden om Voyager zo af te branden zoals hier op de boards soms gedaan wordt.

In Lost hebben ze idd geen overvloed aan eten, maar echte problemen hebben ze nog niet gehad. Niemand zien flauwvallen van de honger. Terwijl ze toch met 40-50 man daar zitten. Dan hebben ze het in Expeditie Robinson erger, terwijl ze daar zelfs voedsel krijgen/kunnen winnen. Maar zou het er leuker op worden als de aandacht in Lost alleen maar uitging naar hoe moeilijk ze het hebben?
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Weer die vervelende Trekkie logica

Bericht door 3rd RemataKlan »

Ga weg met dat zwart-wit denkwerk en dingen afdoen als zeuren.
WeyounsLastClone schreef:Als jij liever een 'oh wat hebben we het toch constant moeilijk'-serie had willen zien, dan is Voyager inderdaad niks voor jou. Ik vind het 'wat komen we allemaal tegen in het Delta Quadrant?'-voyager best interessant om te kijken eigenlijk.
Dat ze het moeilijk zouden hebben zou
A. ANDERS zijn
B. DRAMATISCH zijn.

Als je de zelfde oude shit wilt hebben zeg het dan meteen want dan is VOY precies voor jou.

En wat kwamen ze in het eerste jaar allemaal in het DQ tegen wat niet in het AQ had gekund?
WeyounsLastClone schreef:Af en toe wordt er in Voyager gerefereerd aan reparaties, moeten ze naar een planeet om te onderhandelen/spullen te halen. Maar ik ben wel blij dat ze daar niet elke aflevering over gaan zeuren. Iets consequenter zou inderdaad beter zijn geweest, maar geen reden om Voyager zo af te branden zoals hier op de boards soms gedaan wordt.
Wel degelijk een reden maar aangezien jij het weer simpelweg afdoet als "zeuren" zul je het of niet begrijpen of heb je liever simpele tv.
WeyounstLastClone schreef:In Lost hebben ze idd geen overvloed aan eten, maar echte problemen hebben ze nog niet gehad.
Geen echte problemen gehad? Even serieus, hoeveel afleveringen heb je gezien?
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Re: Weer die vervelende Trekkie logica

Bericht door WeyounsLastClone »

3rd RemataKlan schreef: Ga weg met dat zwart-wit denkwerk en dingen afdoen als zeuren.
Ik ben hier niet degene die in uitersten denkt, volgens mij. Voyager, Enterprise = zwart; TOS, DS9 = wit?

3rd RemataKlan schreef:
WeyounsLastClone schreef:Als jij liever een 'oh wat hebben we het toch constant moeilijk'-serie had willen zien, dan is Voyager inderdaad niks voor jou. Ik vind het 'wat komen we allemaal tegen in het Delta Quadrant?'-voyager best interessant om te kijken eigenlijk.
Dat ze het moeilijk zouden hebben zou
A. ANDERS zijn
B. DRAMATISCH zijn.

Als je de zelfde oude shit wilt hebben zeg het dan meteen want dan is VOY precies voor jou.

En wat kwamen ze in het eerste jaar allemaal in het DQ tegen wat niet in het AQ had gekund?
In het AQ had je veel meer vastgebonden gezeten aan wat er allemaal al in eerdere ST-series te zien was geweest en veel minder vrijheid voor 'nieuwe dingen'. Ze gingen met DS9 al iets meer de grimmige/dramatische kant op voor ST, dus lag het voor Voyager open om iets lichtvoetiger in beeld te komen. 'TNG lite', zoals je zegt, vind ik eigenlijk wel een goede benaming.
3rd RemataKlan schreef:
WeyounsLastClone schreef:Af en toe wordt er in Voyager gerefereerd aan reparaties, moeten ze naar een planeet om te onderhandelen/spullen te halen. Maar ik ben wel blij dat ze daar niet elke aflevering over gaan zeuren. Iets consequenter zou inderdaad beter zijn geweest, maar geen reden om Voyager zo af te branden zoals hier op de boards soms gedaan wordt.
Wel degelijk een reden maar aangezien jij het weer simpelweg afdoet als "zeuren" zul je het of niet begrijpen of heb je liever simpele tv.
Het is niet echt zo dat ik het erg gevonden had als Voyager wat gecompliceerder in elkaar had gezeten, maar ik zie het an sich niet als probleem dat Voyager wat minder dramatisch is. Het is anders, maar niet minder voor mijn gevoel. Na 10.000x gelezen te hebben dat Voyager te weinig problemen had en dat 'Voyager-fans' dat zelf ook eigenlijk diep van binnen vonden omdat ze YoH toch zo'n keigoeie aflevering vonden en dat dat eigenlijk toch wel aangaf dat Voyager altijd zo zou moeten zijn (psychologie gestudeerd?), ben inderdaad geneigd het woordje zeuren in mijn betoog op te nemen.
3rd RemataKlan schreef:
WeyounstLastClone schreef:In Lost hebben ze idd geen overvloed aan eten, maar echte problemen hebben ze nog niet gehad.
Geen echte problemen gehad? Even serieus, hoeveel afleveringen heb je gezien?
Ik bedoelde problemen met voedsel. Het jagen van Locke is meer een gegeven om verhaallijnen aan te hangen, dan dat ze het laten zien dat er voedsel op de plank moet komen. In vergelijking met Expeditie Robinson hebben ze blijkbaar weinig last van honger bij Lost (of onderlinge strubbelingen, maar dat terzijde).
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

WeyounsLastClone schreef:Ik ben hier niet degene die in uitersten denkt, volgens mij. Voyager, Enterprise = zwart; TOS, DS9 = wit?
'oh wat hebben we het toch constant moeilijk'-serie

Af en toe wordt er in Voyager gerefereerd aan reparaties, moeten ze naar een planeet om te onderhandelen/spullen te halen. Maar ik ben wel blij dat ze daar niet elke aflevering over gaan zeuren.


Zwart wit denkwerk".

Net doen alsof VOY critic het CONTINU moeilijk hadden willen hebben. De HELE serie lang dramatisch en grimmig.

Dat is niet zo en dat blijkt uit de onderbouwde kritiek en suggesties die zijn gegeven.
WeyounstLastClone schreef:In het AQ had je veel meer vastgebonden gezeten aan wat er allemaal al in eerdere ST-series te zien was geweest en veel minder vrijheid voor 'nieuwe dingen'.
TO BOLDLY GO WHERE NO MAN HAS GONE BEFORE

Maar je hebt deels gelijk. VOY had meer vrijheid en wat deed het daar mee? NIETS!

Het kwam aanzetten met Romulans, Klingons, Ferengi, Bajorans, Cardassians, Q, Borg, Borg en nog meer Borg. VOY heeft meer afleveringen die draaien om Aardse zaken dan TOS en TNG opgeteld.

Het DQ bestaat blijkbaar alleen maar uit eendimensionale voorkoprassen waarvan 99% geen blijvende indruk heeft achtergelaten.

[quote="WeyounsLastClone"Ze gingen met DS9 al iets meer de grimmige/dramatische kant op voor ST[/quote]Alleen in vergelijking met TNG. Verder had DS9 genoeg komische en lichtvoetige elementen (meer dan TNG).
WeyounsLastClone schreef:dus lag het voor Voyager open om iets lichtvoetiger in beeld te komen. 'TNG lite', zoals je zegt, vind ik eigenlijk wel een goede benaming.
Waarom dan een schip helemaal alleen 70.000 ly van huis sturen?!

VOY bestond grotendeels uit lichtvoetig materiaal, vaak simpelweg debiel materiaal. Vanaf seizoen 4 was het niet veel meer dan een actieserie die van de gimmicks aan elkaar hing.

WeyounsLastClone schreef:Het is niet echt zo dat ik het erg gevonden had als Voyager wat gecompliceerder in elkaar had gezeten, maar ik zie het an sich niet als probleem dat Voyager wat minder dramatisch is. Het is anders, maar niet minder voor mijn gevoel. Na 10.000x gelezen te hebben dat Voyager te weinig problemen had en dat 'Voyager-fans' dat zelf ook eigenlijk diep van binnen vonden omdat ze YoH toch zo'n keigoeie aflevering vonden en dat dat eigenlijk toch wel aangaf dat Voyager altijd zo zou moeten zijn (psychologie gestudeerd?), ben inderdaad geneigd het woordje zeuren in mijn betoog op te nemen.
En al die topics waarin VOY de hemel wordt ingeprezen met simpele posts?

Trouwens jouw "zeuren" sloeg op de personages, niet de critici.

"Af en toe wordt er in Voyager gerefereerd aan reparaties, moeten ze naar een planeet om te onderhandelen/spullen te halen. Maar ik ben wel blij dat ze daar niet elke aflevering over gaan zeuren."

Oeps.

Waarbij ik afvraag hoe het maken van moeilijke keuzes wat tot drama leidt, zeuren is.

Wat we nu zagen was pas zeuren. Janeway die het heeft over een moeizame reis, bla bla bla terwijl er niets moeizaams aan te zien is. Paris die klaagt over het voedsel omdat hij niet een uitgebreide maaltijd met een aparte wijn voor elke gang heeft.

WeyounsLastClone schreef: Ik bedoelde problemen met voedsel. Het jagen van Locke is meer een gegeven om verhaallijnen aan te hangen, dan dat ze het laten zien dat er voedsel op de plank moet komen. In vergelijking met Expeditie Robinson hebben ze blijkbaar weinig last van honger bij Lost (of onderlinge strubbelingen, maar dat terzijde).
Ze hebben voldoende fruit en vis om geen honger te lijden, niet dat dagelijks een feestmaaltijd is maar het is genoeg om te overleven. En we zagen hoe men op lange termijn ging plannen door zelfs voedsel te verbouwen.

En gebrek onderlinge strubbelingen? Sawyer lag zowat met iedereen overhoop en werd gemarteld door Jack en Sayid. Michael dacht dat Jin hem wilde doden en vond Locke een gevaarlijk iemand. Boone en Sayid lagen elkaar dwars. Tussen Kate en Jack botert het ook niet altijd. Locke kreeg bijna een kogel in het hoofd.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

VOY heeft meer afleveringen die draaien om Aardse zaken dan TOS en TNG opgeteld.
ze willen ook niet naar huis nee
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:
VOY heeft meer afleveringen die draaien om Aardse zaken dan TOS en TNG opgeteld.
ze willen ook niet naar huis nee
Wat heeft dat ermee te maken? Ze zijn niet thuis, ze zijn 70.000 ly van huis!

Dus waarom heeft de serie, die weg moest gaan van alle bekende Trek zaken in het AQ meer afleveringen over Aardse dingen dan de eerder verschenen AQ gebaseerde TOS en TNG bij elkaar?
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ik vond het altijd wel leuk om bekende dingen tegen te komen
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Tactical_Cube schreef:ik vond het altijd wel leuk om bekende dingen tegen te komen
Kun je beter The Next Generation gaan kijken ;) .
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:ik vond het altijd wel leuk om bekende dingen tegen te komen
Ja dat verbaast me niets. :roll:
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ik vond het altijd wel leuk om bekende dingen tegen te komen
bekende dingen in een onbekend gebied
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:
ik vond het altijd wel leuk om bekende dingen tegen te komen
bekende dingen in een onbekend gebied
:roll: :roll: :roll:

Net wanneer je dacht dat het niet dommer kon worden.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tactical_Cube schreef:3rd jij zegt zelf dat de mensen niet bij de Maqies gingen vanwege de regels van starfleet dus dat betekent dat ze daar best mee overweg kunnen maar gezien de situatie vinden dat ze bij de Maqies moeten.
Wat?!? Weet je wel wat Starfleet en de Maquis zijn?

Niet iedereen in de Maquis is ex-Starfleet.

Tactical_Cube schreef:Als ze dan samen ergens voor komen te staan zouden de Maqies volgens jou dus geen problemen moeten hebben met Starfleet regels omdat ze toch eerst met zijn alleen naar huis moeten.
Want iedereen kan moeiteloos overstappen naar het militaire leven.
Tactical_Cube schreef:Ik vind dus dat jij jezelf tegenspreekt door te zeggen dat er meer opstand had moeten komen maar later zeggen van de Maqies gingen niet weg bij Starfleet vanwege de regels
Ik spreek mezelf niet tegen, jij weet niet waar je over gaat.

captain crash schreef:Mensen gingen niet alleen vanwege de regels van Starfleet bij de Maquis. De Maquis was een organisatie die tegen alles was waar de Federatie na TNG voor stond.
Uh nee. De Maquis was vooral tegen de Cardassians en met name hun bezetting van voormalige Federatie kolonies. De Maquis had weliswaar geen hoge pet op van de Federatie omdat die de kolonies had weggegeven en vevolgens Starfleet opdracht gaf om op de Maquis te jagen maar de focus lag bij de Cardassians.

Natuurlijk dachten verschillende leden er anders over. Velen zaten erbij vanwege de principes waaronder ex-Starfleeters maar ook diegenen die simpelweg iets tegen de Cardassians hadden of een uitlaatklep moesten hebben voor hun gewelddadige neigingen, etc.
captain crash schreef: Deze mensen hadden over het algemeen ook nog eens een dusdanig strafblad dat ze nooit fantsoenlijk zouden kunnen functioneren op een starship. Het feit dat Voyager hier nooit serieus aandacht aan heeft besteed (netzo als aan het 'uitroeien' van de Maquis in ds9) is een zwakte van de serie.
Inderdaad. In VOY werden de Maquis neergezet als dappere vrijheidsstrijders, Chakotay die nog wel een truc kende om een schip af te schudden oid. Hun motieven kwamen nooit naar voren, hun gedachten over de Cardassians, de Federatie, Starfleet werden nooit vertoond en hetzelfde geldt voor de opvattingen van de Starfleeters, hoe dachten zij over de hele situatie?

Niets, helemaal niets meegedaan. Om daarachter te komen moet je bij DS9 en één aflevering van TNG zijn ondanks het feit dat de Maquis speciaal zijn bedacht voor VOY! Triest.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

3rd RemataKlan schreef:
WeyounsLastClone schreef:Ik ben hier niet degene die in uitersten denkt, volgens mij. Voyager, Enterprise = zwart; TOS, DS9 = wit?
'oh wat hebben we het toch constant moeilijk'-serie

Af en toe wordt er in Voyager gerefereerd aan reparaties, moeten ze naar een planeet om te onderhandelen/spullen te halen. Maar ik ben wel blij dat ze daar niet elke aflevering over gaan zeuren.


Zwart wit denkwerk".

Net doen alsof VOY critic het CONTINU moeilijk hadden willen hebben. De HELE serie lang dramatisch en grimmig.

Dat is niet zo en dat blijkt uit de onderbouwde kritiek en suggesties die zijn gegeven.
De nadruk die de Voy-critici op die punten leggen, deed mij anders vermoeden. Ik probeer naast de minpunten die Voyager heeft, ook lichtpuntjes te zien. Bij anderen is het constant negatief.
3rd RemataKlan schreef:
WeyounstLastClone schreef:In het AQ had je veel meer vastgebonden gezeten aan wat er allemaal al in eerdere ST-series te zien was geweest en veel minder vrijheid voor 'nieuwe dingen'.
TO BOLDLY GO WHERE NO MAN HAS GONE BEFORE

Maar je hebt deels gelijk. VOY had meer vrijheid en wat deed het daar mee? NIETS!

Het kwam aanzetten met Romulans, Klingons, Ferengi, Bajorans, Cardassians, Q, Borg, Borg en nog meer Borg. VOY heeft meer afleveringen die draaien om Aardse zaken dan TOS en TNG opgeteld.

Het DQ bestaat blijkbaar alleen maar uit eendimensionale voorkoprassen waarvan 99% geen blijvende indruk heeft achtergelaten.
Ik vermoed dat een deel van de reden is dat de makers Voyager in de DQ hebben geplaatst is omdat daar de Borg zitten, zodat ze daar iets nieuws konden doen, maar wel een gewaardeerd en interessant onderdeel van ST mee naar voren konden brengen. De aflevering met Telek R'Mor was goed gedaan, de tweede Romulan-aflevering was idd. misschien vergezocht. De Ferengi hadden van mij thuis mogen blijven, maar was op zich een leuke tie in met die 'wormhole negotiations'-aflevering van TNG. Van Q is het helemaal vreemd dat hij toevallig net de hoofdrolspelers van de verschillende ST-series moest hebben. Wat dat betreft ben ik blij dat Enterprise dat bespaard is. Feit blijft dat als je afleveringen gaat relateren aan het AQ (wat af en toe moet kunnen, en op zich niet zo eens zo vreemd is, aangezien Voyager toch uit het AQ komt), je niet ontkomt aan de bekende rassen uit dat quadrant (als ze in een keer met een nieuw ras uit het AQ aan komen zetten, zou helemaal vreemd zijn). En ben je de Vidiians, de Kazon, de Malon, de Ocampa en de Talaxians vergeten? Iig de Vidiians, de Malon en de Ocampa waren op zich bijzondere rassen.

Grappig dat je 'aardse' zaken noemt. Misschien dat de crew-leden diep van binnen toch meer met 'hun' aarde bezig zijn omdat ze terug willen, dan TOS en TNG, waar ze 'hun' aarde juist achterlaten voor buitenaardse zaken.
3rd RemataKlan schreef:
WeyounsLastClone schreef:Ze gingen met DS9 al iets meer de grimmige/dramatische kant op voor ST
Alleen in vergelijking met TNG. Verder had DS9 genoeg komische en lichtvoetige elementen (meer dan TNG).
DS9 was over het algemeen een serie met goed uitgewerkt drama, en dan af en toe wat komische en lichtvoetige elementen. Voyager kon daardoor de rol van lichtvoetige serie op zich nemen, met af en toe wat drama-elementen.
3rd RemataKlan schreef:
WeyounsLastClone schreef:dus lag het voor Voyager open om iets lichtvoetiger in beeld te komen. 'TNG lite', zoals je zegt, vind ik eigenlijk wel een goede benaming.
Waarom dan een schip helemaal alleen 70.000 ly van huis sturen?!
Zoals gezegd, dan komen ze niet in de problemen met continuiteits-problemen als ze te veel in het AQ gaan klooien.

3rd RemataKlan schreef:
WeyounsLastClone schreef:Het is niet echt zo dat ik het erg gevonden had als Voyager wat gecompliceerder in elkaar had gezeten, maar ik zie het an sich niet als probleem dat Voyager wat minder dramatisch is. Het is anders, maar niet minder voor mijn gevoel. Na 10.000x gelezen te hebben dat Voyager te weinig problemen had en dat 'Voyager-fans' dat zelf ook eigenlijk diep van binnen vonden omdat ze YoH toch zo'n keigoeie aflevering vonden en dat dat eigenlijk toch wel aangaf dat Voyager altijd zo zou moeten zijn (psychologie gestudeerd?), ben inderdaad geneigd het woordje zeuren in mijn betoog op te nemen.
En al die topics waarin VOY de hemel wordt ingeprezen met simpele posts?
Daar ben ik ook geen voorstander van.
3rd RemataKlan schreef: Trouwens jouw "zeuren" sloeg op de personages, niet de critici.

"Af en toe wordt er in Voyager gerefereerd aan reparaties, moeten ze naar een planeet om te onderhandelen/spullen te halen. Maar ik ben wel blij dat ze daar niet elke aflevering over gaan zeuren."

Oeps.

Waarbij ik afvraag hoe het maken van moeilijke keuzes wat tot drama leidt, zeuren is.
Kort door de bocht. Maar misschien was mijn opmerking dan ook wat overdreven. :)
3rd RemataKlan schreef: Wat we nu zagen was pas zeuren. Janeway die het heeft over een moeizame reis, bla bla bla terwijl er niets moeizaams aan te zien is. Paris die klaagt over het voedsel omdat hij niet een uitgebreide maaltijd met een aparte wijn voor elke gang heeft.
Als iemand zegt 'poeh, het is warm buiten', maar hij zweet niet, geloof je hem dan niet en is hij dan aan het zeuren?
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

WeyounsLastClone schreef:Ik vermoed dat een deel van de reden is dat de makers Voyager in de DQ hebben geplaatst is omdat daar de Borg zitten, zodat ze daar iets nieuws konden doen, maar wel een gewaardeerd en interessant onderdeel van ST mee naar voren konden brengen.
Nee, toen was er nog helemaal geen sprake van de Borg. Men koos voor het DQ omdat dat het enige nog onbekende kwadrant was. AQ was natuurlijk al vrij bekend. BQ te dichtbij blijkbaar. GQ hield DS9 zich mee bezig dus bleef het DQ over.

Volgens het First Contact audiocommentaar was er volgens Braga niet eens sprake van de Borg in VOY toen er begonnen werd met het FC script.
WeyounsLastClone schreef: De aflevering met Telek R'Mor was goed gedaan, de tweede Romulan-aflevering was idd. misschien vergezocht. De Ferengi hadden van mij thuis mogen blijven, maar was op zich een leuke tie in met die 'wormhole negotiations'-aflevering van TNG. Van Q is het helemaal vreemd dat hij toevallig net de hoofdrolspelers van de verschillende ST-series moest hebben. Wat dat betreft ben ik blij dat Enterprise dat bespaard is. Feit blijft dat als je afleveringen gaat relateren aan het AQ (wat af en toe moet kunnen, en op zich niet zo eens zo vreemd is, aangezien Voyager toch uit het AQ komt), je niet ontkomt aan de bekende rassen uit dat quadrant (als ze in een keer met een nieuw ras uit het AQ aan komen zetten, zou helemaal vreemd zijn).
Tuurlijk mogen ze af en toe iets bekends tegenkomen, hoewel het eigenlijk wel absurd is dan men 70.000 ly van huis Klingons, Cardassians, Romulans, etc tegenkomt. De eerste Ferengi verschijning was een goede tie-in maar de Klingons en die Cardassian superraket ging echt te ver. Maar het ergste is dat de serie veel te weinig met het concept deed waardoor dat gebruik van bekende rassen des te meer opviel en storend was.

[quote="WeyounsLastClone"En ben je de Vidiians, de Kazon, de Malon, de Ocampa en de Talaxians vergeten? Iig de Vidiians, de Malon en de Ocampa waren op zich bijzondere rassen. [/quote]Uit dat lijstje vind ik alleen de Viddiians aardig maar na een handjevol afleveringen tijdens de eerste twee seizoenen waren ze alweer verdwenen.

[quote="WeyounstLastClone"Grappig dat je 'aardse' zaken noemt. Misschien dat de crew-leden diep van binnen toch meer met 'hun' aarde bezig zijn omdat ze terug willen, dan TOS en TNG, waar ze 'hun' aarde juist achterlaten voor buitenaardse zaken. [/quote]Nee hoor. Het gaat om de afleveringen waarin de bemanning Aardse voorwerpen tegenkomt, 70.000 ly van de Aarde of afleveringen die zich op Aarde afspelen. Terwijl men een heel KWADRANT had om mee te spelen.
WeyounsLastClone schreef:DS9 was over het algemeen een serie met goed uitgewerkt drama, en dan af en toe wat komische en lichtvoetige elementen. Voyager kon daardoor de rol van lichtvoetige serie op zich nemen, met af en toe wat drama-elementen.
Waarom? Trek is altijd een dramatische serie geweest. En als men dat had willen doen dan hadden ze niet dat concept moeten gebruiken. VOY is niet begonnen als een simpele actieserie he.

En persoonlijk vind ik de DS9 de meeste humor bevatten van de (moderne) Trek series. Ondanks dat er een oorlog in voorkwam.
WeyounsLastClone schreef:Zoals gezegd, dan komen ze niet in de problemen met continuiteits-problemen als ze te veel in het AQ gaan klooien.
:lol:
En laat VOY net de serie zijn met de meeste continuiteitsproblemen. Niet alleen interne maar ook externe continuiteit.
WeyounsLastClone schreef:Als iemand zegt 'poeh, het is warm buiten', maar hij zweet niet, geloof je hem dan niet en is hij dan aan het zeuren?
Als ze dat continu roepen wel ja.

VOY liet nooit die moeizame reis zien, de eenzaamheid, de opofferingen. Die waren er simpelweg niet. Toch zeggen de personages dat ze er wel zijn. Woorden maar geen daden. Ze hadden het moeten laten zien. Show don't tell.

Het is niet geloofwaardig, laat staan dramatisch, dat er energie bespaard moet worden, dat men het zwaar heeft en vervolgens het holodeck continu laten draaien. Dat iedereen altijd zuivere kleding aan heeft, goed slaapt en warm stromend water heeft. En vervolgens nog lopen klagen ook.
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Re: Trekkie logica 101

Bericht door Rogueborg »

3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Ik val DS9 aan, omdat ik weet dat jij dat goede serie vindt, en dus dat het concept goed gebruikt wordt.
Wat dan best wel debiel is. Iets anders aanvallen als verdediging. :roll:
De pot verwijt de ketel.............
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef:Het concept van DS9 was duidelijk. Dat was de mission briefing die Picard gaf aan Sisko.
Maar dat wil jij dus niet inzien
Dat was een missiedoel (wat in seizoen 5 gerealiseerd werd), is niet hetzelfde als het concept van de serie.
Oke, het missiedoel van Voyager was om thuis te komen.
Maar nu zeg je dat het missiedoel niet hetzelfde is als het concept.......
Waarom zit je dan te zeuren dat ze zich niet met het concept bezighouden?
3rd RemataKlan schreef:
Rogueborg schreef: Jij bent ook altijd tegen fanboy crap, maar de Defiant vind je goed ? Het ultieme schip. superkrachtige fasers, extra krachtige schilden, extreem maneuverable blalbabla.....
De Defiant is het sterkste schip van die grootte!

Het is verre van ultiem, iets wat je zou weten als je zou opletten tijdens het kijken.
Oh ja die uber powerfull power-dampening weapens :lol:
Goede poging om er onderuit te komen.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Rogueborg schreef:De pot verwijt de ketel.............
Wanneer ben ik andere series gaan aanvallen om zo DS9 te verdedigen ipv de DS9 kritiek zelf aan te pakken? Enige keren wanneer ik andere series ging noemen was nadat de discussieststarter zelf vergelijkingen had gemaakt met de andere series.
Rogueborg schreef:Oke, het missiedoel van Voyager was om thuis te komen.
Maar nu zeg je dat het missiedoel niet hetzelfde is als het concept.......
Waarom zit je dan te zeuren dat ze zich niet met het concept bezighouden?
Ik zeur niet. Jij snapt het niet.

Het concept van VOY was een Federatie starship 70.000 ly van huis in een onbekend kwadrant met een gemixte Starfleet/Maquis bemanning. Hoe gaat de bemanning met die situatie om?

Het lange-termijn missiedoel wat Captain Janeway gaf, was om een weg terug naar huis te vinden. (waar vervolgens men zich amper mee bezig hield)

Dat missiedoel had tijdens het verloop van de serie kunnen veranderen, er had van alles kunnen gebeuren. Het concept had dat toegestaan.
Rogueborg schreef:Oh ja die uber powerfull power-dampening weapens
Goede poging om er onderuit te komen.
Het is een feit. Dat jij niet oplet tijdens het kijken of het niet begrijpt is jouw probleem.
Plaats reactie