Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Archer, T'Pol, Tucker... Neptune and back in six minutes.

Moderator: Trekscaper

Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Nemesis »

Wat betreft enterprise algemeen. alle afleveringen genoemd vanaf goed/meer dan goed staan zeker in de top 10 van alle aflevering van ENT in mijn lijstje.

Seizoen 4 is by far het beste seizoen van Enterprise. Er zat veel a la ds9 in. Veel afleveringen in dit seizoen zijn ook beter dan de gemiddelde star trek aflevering.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Mr Hayes »

Ben ik helemaal met je eens Nemesis. Het laatste seizoen van 'Star Trek: Enterprise' zou een must-have moeten zijn voor de Star Trek fan en vooral de DS9 fans. Weliswaar is seizoen 4 geen complete arc, maar het leverde wel enkele fantastische two- e three parters op.

Mijns inziens is Star Trek: Enterprise de enige serie die eens serieus inging op de Vulcans en de hele Vulcan cultuur. Want laten we eerlijk zijn, alle andere series gingen maar sporadisch in op deze ultra-logische aliens. Tja, je had 'Sarek' en 'Unification' van TNG, maar dan hield het wel op. VOY ging alleen maar de mind melds uitmelken. En DS9? Laten we het daar maar helemaal niet over hebben. Voor een goed inzicht in de Vulcans, is ENT een goede serie.

'Fallen Hero' van seizoen 1 is simpel en prachtig geacteerd. Zoals ik de Vulcans graag wil zien. Maar in seizoen 4 gaat het nog verder met 'Home' en de prachtige three-parter 'The Forge', 'Awakening' en 'Kir'Shara'. Doet niet onder aan de three-parter 'The Homecoming', 'The Circle' en 'The Siege (seizoen 2, DS9). Dus deze Enterprise three-parter is een mustsee. En in principe een goede voorbereiding op de komende Star Trek film.

Eigenlijk moet je de volgende afleveringen achter elkaar kijken voor de gehele Vulcan arc:
--> 'The Andorian Incident' (seizoen 1)
--> 'Shadows of P'Jem' (seizoen 1)
--> 'Fusion' (seizoen 1)
--> 'Fallen Hero' (seizoen 1)
--> 'Stigma' (seizoen 2)
--> 'Cease Fire' (seizoen 2)
--> 'Home' (seizoen 4)
--> 'The Forge' (seizoen 4)
--> 'Awakening' (seizoen 4)
--> 'Kir'Shara' (seizoen 4)

Naast de Vulcans, worden de Andorians uitstekend belicht in de three-parter 'Babel One', 'United' en 'The Aenar'. Kijkt weg als een goede 130 min. durende film. En als laatste de two-parter 'Affliction/Divergence' waarin de lancering van de USS Columbia aan bod komt.

Nee, seizoen 4 van 'Star Trek: Enterprise' moet in rap tempo positiever beoordeeld worden. Enterprise heeft erg veel shitrecensies gekregen. En voor seizoen 1 en 2 is dat ook terecht. De tenenkrommende afleveringen waarin de Borg en de Ferengi aan bod komen, moet je per direct overslaan. Maar seizoen 3 werd al beter. Al werd de Xindi-arc af en toe een tikkeltje ongeloofwaardig. De komst van compleet nieuwe scenarioschrijvers die nooit iets voor Star Trek hadden geschreven, deed het laatste seizoen goed. De serie begon te lopen en had enkele afleveringen die goed konden concurreren met de kwaliteit van DS9.

Ook qua continuïteit, het 'canon zijn' van het Star Trek universum, moet 'Star Trek: ENT' ook eens wat serieuzer genomen worden. Vooral wat betreft seizoen 4. 'These Are The Voyages' uitgezonderd natuurlijk ;).
Laatst gewijzigd door Mr Hayes op 10 feb 2009, 18:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Guess who? »

waarom is These Are The Voyages nou weer slecht? Riker zit erin, Troi en het is een mooie afsluiter van een St serie.


(nee ik ben niet stoned, maar af en toe is het leuk om te stoken :P )
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Mr Hayes »

Als algemene Star Trek-aflevering is ie nog wel grappig. Je ziet tenslotte de oprichting van de United Federation of Planets. Historisch materiaal voor Star Trek. Maar de aflevering an sich was een onwaardig afscheid voor ENT en was in principe gewoon een TNG-aflevering die zich afspeelt tijdens de gebeurtenissen met de USS Pegasus. 'These Are The Voyages' is snel in elkaar gekrabbelt omdat het seizoen ook nog niet even volgemaakt mocht worden met 26 afleveringen. Afraffelwerk dus.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Miriam »

De enigste afleveringen die goed waren zijn op 2 vingers te tellen. Namelijk die 2 in het mirror universum.

Ik hoop dat 3rd snel reageert
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Nemesis »

Enterprsie vind ik ook een behoorlijk goede serie en Seizoen 4 is ook erg prettig te kijken, op die paar slechte afleveringen na.

Ik weet dat je wilt stoken GW?. Als de aflevering opzich zou staan, zou hij al een stuk minder slecht zijn, het is gewoon geen waardig einde van de serie. In a mirror.. is gewoon complete onzin, daar had echt een link in moeten zitten.. Die had bijv. ook goed in seizoen 3 kunnen zitten.. een pissed Archer komt om wat voor reden dan ook in het mirror universe terecht en is de veroorzaker van het feit dat de mensheid zo vreed wordt.. evt. had je daarop een vervolg kunnen maken in seizoen 4.

Hiermee kon je dan ook direct het aantal time-travel meuk uit seizoen 3 verminderen met 1 aflevering.

ik ben het helemaal met je eens Mr. Hayes, op het feit na dat er in Seizoen 1 & 2 best goede afleveringen zaten, i.i.g. al beter dan TNG 1e seizoenen. Hier zat tenminste vervolg in.. als er wat kapot ging, kon dat de volgende aflevering terugkomen.. bij TNG is alles bij no-time weer opgeruimd.

Miriam.. jij hebt geen smaak ;) maar als jij die ENIGE afleveringen goed vind..

Wat betreft these are the voyages.. het is balen, het is nu canon.. maar dit had meer gepast in seizoen 7 ofzo zeg maar.. Als Enterprise een kans had gehad, dan hadden hier hele goede verhalen uit kunnen komen met i.d.d. het begin van de UFP enzo.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Section31 »

Nemesis schreef:[...] Als Enterprise een kans had gehad, dan hadden hier hele goede verhalen uit kunnen komen met i.d.d. het begin van de UFP enzo. [...]
Enterprise heeft vier seizoenen lang de kans gehad om zich te bewijzen. De meeste series krijgen dat niet eens.
De serie had meteen in seizoen 1 moeten inslaan als een bom en kijkers binden. In plaats daarvan haakten steeds meer kijkers af. En tegen seizoen 4 was het al te laat.

Verloren kijkers zijn vrijwel onmogelijk om terug te halen.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Mr Hayes »

Section31 schreef:
Nemesis schreef:[...] Als Enterprise een kans had gehad, dan hadden hier hele goede verhalen uit kunnen komen met i.d.d. het begin van de UFP enzo. [...]
Enterprise heeft vier seizoenen lang de kans gehad om zich te bewijzen. De meeste series krijgen dat niet eens.
De serie had meteen in seizoen 1 moeten inslaan als een bom en kijkers binden. In plaats daarvan haakten steeds meer kijkers af. En tegen seizoen 4 was het al te laat.

Verloren kijkers zijn vrijwel onmogelijk om terug te halen.

Rest mij de vraag: Wat vond je van de afleveringen van seizoen 4 die ik opgesomd heb? Ik ben daar wel benieuwd naar. Trouwens, ik heb nooit gezegd dat over de gehele linie 'Star Trek: Enterprise' een goede sci-fi serie was. Want dat vind ik niet het geval. Seizoen 1 en 2 blijven matig tot slecht. Seizoen 4 is gewoon goed. Maar dat kan de gehele serie nog niet redden. Neemt niet weg dat je dan de gehele serie ineens moet afschrijven, maar met een iets objectiever oog afleveringen weer opnieuw herkijken kan geen kwaad. Kritisch zijn...heet dat. En dat heb ik van Miriam nog niet gehoord :).
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Miriam »

Mr Hayes schreef:Kritisch zijn...heet dat. En dat heb ik van Miriam nog niet gehoord :).
Ik ben ook heel stil hier op het forum
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Nemesis »

nou TNG was ook erg belabberd de 1e drie seizoenen, maar kreeg een kans..
DS9 heeft het nooit goed gedaan..
VOY heeft het ook de eerste drie seizoenen moeilijk gehad..

ENT heeft de kans gewoon niet gekregen.. dus ik ben het niet met je eens S31
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door captain crash »

DS9 heeft het nooit goed gedaan..

Hoe kom je daarbij?
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door EMH »

Ze hebben bij de Enterprise de kans te laat gegrepen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door captain crash »

is maar de vraag of dat daadwerkelijk zo is. Dat ze de kans grepen zou namelijk impliceren dat het beter ging met de serie. Dat blijkt eigenlijk niet uit de kijkcijfers. Voor ons fans is het wel beter geworden, maar wij waren hoe dan ook al niet de doelgroep waar het geld aan verdiend werd. Het idee van B&B om terug te gaan naar een basis waar je naar kon kijken zonder voorkennis was wat dat betreft helemaal niet zo slecht.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door EMH »

Enterprise is dus geslachtofferd vanwege het samengaan van Paramount en CBS en daardoor het opheffen van de zender UPN. Maar stel dat de kijkcijfers vanf het begin hoog genoeg waren geweest, zouden ze het dan aangedurfd hebben om Enterprise een plekje op CBS te geven?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door captain crash »

Dat denk ik niet. Volgens mensen met verstand van die dingen moet daar ook niet primair naar gekeken worden. Voyager had een recht van bestaan niet door de kijkcijfers op UPN maar door het geld dat verdiend werd aan de verkoop in syndication. Bij Ent is te zien dat per seizoen veel minder geld verdiend werd aan de syndication omdat niet alleen op UPN minder mensen keken maar er ook op de stations die de serie aankochten minder mensen keken. Denk bijvoorbeeld aan het grote drama in GB.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Nemesis »

Daarnaast zijn er geen 100 afleveringen van gemaakt (toch). Dat is wel een magisch getal voor syndication!
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door captain crash »

Nemesis schreef:Daarnaast zijn er geen 100 afleveringen van gemaakt (toch). Dat is wel een magisch getal voor syndication!
Er zijn wel 100 eps, dat is de reden waarom er uberhaupt nog een vierde seizoen gekomen is (om de 100 te haen). Er zijn twee vormen van verkoop van een serie. De eerst is tijdens het lopen van de serie en daar wordt direct veel geld aan verdiend. De tweede is na afloop van de serie en dan wordt er vooral veel gedl verdiend aan series waar meer dan 100 afleveringen van zijn omdat deze dan vijf dagen per week kunnen worden uitgezonden. Bij Star Trek is het momenteel echter zo dat eigenlijk alleen TOS en TNG (die samen verkocht worden) daadwerkelijk nog echt goed opbrengen. Ent heeft het tot op heden in alle drie de markten slecht gedaan. Dus op UPN (reclame-inkomsten), verkoop tijdens de serie aan derden.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Nemesis »

volgens startrek.nl zijn er maar 98! en het zijn er ook maar 98! tel maar.. het zijn er eerder minder (als je de two-parters als één neemt zoals bijv. broken bow. maar op st-.nl zijn ze allemaal apart en dan kom je tot 98!
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door captain crash »

Nemesis schreef:volgens startrek.nl zijn er maar 98! en het zijn er ook maar 98! tel maar.. het zijn er eerder minder (als je de two-parters als één neemt zoals bijv. broken bow. maar op st-.nl zijn ze allemaal apart en dan kom je tot 98!
Eerste ep telt voor twee bij verkoop in syndication omdat hij ook in twee delen wordt uitgezonden en zo was er onderweg nog eentje...wat totaal 100 maakt.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door EMH »

hoeven niet precies 100 eppies te zijn voor syndication. Gewoon rond de 100.

op Epguides.com staat Enterprise als 98 afleveringen, Broken Bow staat daar als zijnde 2 eppies Part I en Part II.

Pilots worden meestal alleen voor de premiere als 90 min film uitgezonden en voor de herhalingen in 2 reguliere episodes gemonteerd met elk eigen intro en aftiteling.
Je kan het verschil ook zien in het feit dat de in 2 delen geknipte versie vaak scenes missen tov de filmversie omdat ze aan de lengte moeten voldoen. Ofwel de lengte van de intro + aftiteling wordt aan scenes uit de eppies geknipt.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door captain crash »

najah d'r was ergens onderweg in de telling met entepjes iets dat het er wel exact 100 waren...ben kwijt wat het was (en te lui om het nu uit te zoeken)
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Nemesis »

captain crash schreef:
Nemesis schreef:volgens startrek.nl zijn er maar 98! en het zijn er ook maar 98! tel maar.. het zijn er eerder minder (als je de two-parters als één neemt zoals bijv. broken bow. maar op st-.nl zijn ze allemaal apart en dan kom je tot 98!
Eerste ep telt voor twee bij verkoop in syndication omdat hij ook in twee delen wordt uitgezonden en zo was er onderweg nog eentje...wat totaal 100 maakt.
ik zeg net dat de 1e al in twee was gedeeld, en alle andere dubbelparters en dan nog is het 98.


ja, maar ik heb altijd begrepen dat meer stations een serie willen kopen als ie meer dan 100 eps heeft. is al lang geleden, dus kan ook veranderd zijn.

wat niet anders is, is dat ent gewoon 98 eps heeft.. niet meer en niet minder. al zijn er een paar die je graag wegdenkt ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Miriam »

Ja maar dan zijn het er nog maar 18 :lachhuil:
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Mansfeld »

beste of slechtste afleveringen seizoen 4? Laat het ons eevoudig houden, er deugde niets aan seizoen 4 , siezoen 4 had nooit gemaakt hoeven te worden.

Seizoen 1 vond ik gezellig en spannend omdat het nieuw was. En ook omdat de effecten duidelijk verbeterd waren ook al gaan ze terug in de tijd.
Seizoen 2 was goed omdat je het gevoel krijgt dat de nieuwe crew en settings ook echt op gang beginnen komen of "op dreef beginnen komen".
Seizoen 3 is echt wel van een topklasse-niveau, heel goed uitgewerkte scenario's, goeie "badguys", en vooral het is een saga die over de verschillende episodes uitgesponnen wordt. Een beetje zoals bij BSG. Helemaal goed in de tijdsgeest dus ook van reeksen als BSG,Lost of The Shield.Kortom vooral voor StarTrek nooit eerder vertoond en in die zin een seizoen om in te lijsten.
Maar bij seizoen 4 valt alles stil, en valt alles in duigen. Niets vernieuwends meer maar een stap terug. Stilstand is achteruitgang.

Echt een heel kouwe douche vond ik dat. Zeer teleurgesteld ben ik daarin. Dan had ik liever gehad dat ze op hun toppunt waren gestopt. Seizoen 3 dus.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Blind Guardian »

ik ben afgehaakt met season 3, ik werd er een beetje gestoord van die nebula en die xindi ...
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Mansfeld »

Blind Guardian schreef:ik ben afgehaakt met season 3, ik werd er een beetje gestoord van die nebula en die xindi ...
Ha , bizar wel. Ik vond seizoen 3 juist top! Neen hoor 'k werd er niet gestoord van. 't was een echte roalercoaster, je werd er in meegezogen, en je kon niet meer stoppen van kijken. Ik wou altijd weer weten hoe het verderging.
'k heb het wel voor "doorlopende" verhalen eigenlijk. Nadeel is wel als dat "doorlopende" verhaal je dan niet lekker zit, dan is zo'n gans seizoen ook direct verknoeid.
Bij BSG is dat ook. Als je het concept van de Cylons maar niets vind, dan zul je ook niet gauw geneigd zijn de serie tot je favorieten te rekenen.

Blind Guardian, nu heb ik nog altijd de kans niet gehad om naar Babylon 5 te kijken. 'k heb het nochthans al lang geleden besteld hoor , bij Mediadis. Maar ik heb het tot op heden nog niet mogen ontvangen. Echt rampzalig, 'k had er me zo op verheugd. ;-(
greetings
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Miriam »

Alle seizoenen van Enterprise in het kort samen gevat

S1
Hoop gerecyclede ongeïnspireerde bagger
S2
Hoop nog meer gerecyclede slecht gejatte ongeïnspireerde bagger
S3
Ontiegelijk veel gerecyclede slecht gejatte ongeïnspireerde ongeloofwaardige doorlopende bagger
S4
Ontiegelijk veel gerecyclede slecht gejatte ongeïnspireerde ongeloofwaardige doorlopende gestolen bagger op een hoop
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door EMH »

En hier is miriam nog positief. :*)
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door Mansfeld »

Miriam schreef:Alle seizoenen van Enterprise in het kort samen gevat

S1
Hoop gerecyclede ongeïnspireerde bagger
S2
Hoop nog meer gerecyclede slecht gejatte ongeïnspireerde bagger
S3
Ontiegelijk veel gerecyclede slecht gejatte ongeïnspireerde ongeloofwaardige doorlopende bagger
S4
Ontiegelijk veel gerecyclede slecht gejatte ongeïnspireerde ongeloofwaardige doorlopende gestolen bagger op een hoop
Pfwoeaaha! :lol: :lol: tsja wat kan een mens daar nog aan toevoegen hè :)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Beste + Slechtste afleveringen Seizoen 4

Bericht door EMH »

B&B zijn op tijd gestopt er nog iets aan toe te voegen
Plaats reactie