Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Archer, T'Pol, Tucker... Neptune and back in six minutes.

Moderator: Trekscaper

Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Nemesis »

Enterprise ging dus juist wel over de vroege jaren van de federation.. alleen moet je daar naar toe werken. Dat gebeurde in Seizoen 3 en 4. Helaas kreeg Enterprise niet de kans die TNG / DS9 en VOY wel gehad hebben. Ook series die pas echt in hun 4e seizoen begonnen te draaien.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door GPS »

Nee, Enterprise had over de vroegere jaren van de federatie moeten gaan. Maar omdat de makers het prequel probleem dachten te kunnen oplossen door overal een eigen draai aan te geven hebben ze de boel verprutst. Met als dieptepunt de zieke Klingon ribbeltjes en die afsluitende ep.

Kijk als je een prequel maakt dan weet je dat je een probleem hebt: iedereen weet hoe het gaat aflopen. Het wordt dan ontzettend moeilijk om iets in elkaar te zetten dat toch verrassend is en toch de verhaallijn van de oorspronkelijke film/serie intact laat. Kijk maar naar Star Wars. De delen 1 t/m 3 zijn best leuke niemendalletjes, maar meer ook niet. Want je WEET wat er gaat komen.
Als je dan toch iets verrassends wilt brengen, dan kun je twee dingen doen: het geheel herschrijven, zoals bij de laatste Star Trek film of er gewoon een andere serie van maken, maar wel met dezelfde invalshoek. Zoiets als B5 en DS9.
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Ik ben de eerste om toe te geven dat er veel fouten aan ST:ENT zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom de reeks afschrijf, niet graag zie of er geen fun aan kan beleven. En ENT is zeker wel STAR TREK. 8-)

Meer heb ik daarover niet meer te zeggen.
Ik ben blij dat ik de reeks eens opnieuw gezien heb, en ik ga de dvd's in de toekomst zeker nog boven halen. Missch nIet meer om naar elke aflevering te kijken, maar toch...

ENT had zus of zo moeten zijn, ENT had dit of dat moeten doen... fans weten het achteraf toch altijd beter.
B&B hebben fouten gemaakt, maar ze hebben ook heel wat seizoenen ST gemaakt. Ik niet. 8-)

Aan de rest : get over it ! 8-) >) :*)

The End² :+
Laatst gewijzigd door el spoque op 12 mei 2011, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door X-File »

Een terzijde:
Nu was de grote verassing bij Star Wars Episode I-II-III toch vooral de wijze waarop de Jedi Order uitgewist werd.

Nu was episode II net in de bioscoop geweest, en ik hoorde kindertjes in de lokale winkel zeggen: Wist jij dat die Palpatine de keizer is uit de eerdere films? Een geschokt gezicht was het resultaat bij het andere jochie. Grappig.
Jammer alleen dat als je de sage op volgorde van verhaal gaat kijken, dat de twist in Episove V dan vernaggeld is.

On topic:
Leuk Nem, dat men in S3 en S4 van Enterprise wel een volwaardige prequel wilde maken, en toe wilde bouwen naar de geboorte van de Federatie, maar daar waren ze dan al 2 seizoenen te laat mee begonnen. Een dergelijk plot had vanaf het begin op de agenda moeten staan. In plaats daarvan kregen we wazige plotjes met gevolg dat de serie niet eenmaal, maar tweemaal opdracht van hogerhand kreeg om zijn strucuur aan te passen, de zogehete (zogehate?) retool. Gevolg: kijkers die eerdere seizoenen wel zagen zitten haakten af -want: plotline waarvoor ze aan het kijken waren verdween opeens. Nieuwe kijkers snapten de helft niet, als er al nieuwe kijkers werden aangetrokken... en de titel Star Trek werd er ineens wel weer aangeplakt in de openingstune, in mijn ogen voornamelijk om mensen (terug) te lokken. W... T... F?!
el spoque schreef:ENT had zus of zo moeten zijn, ENT moest dit of dat moeten doen... fans weten het achteraf toch altijd beter.
B&B hebben fouten gemaakt, maar ze hebben ook heel wat seizoenen ST gemaakt. Ik niet. 8-)
B&B hebben zelf niet zozeer voor goede Trek gezorgd. In the TNG en DS9 tijdperk beschikten beiden over een sterk schrijversteam. Echter, de goede schrijvers vertrokken uiteindelijk zelf of werden de laan uitgestuurd. Kwalitatief ging het een en ander bergafwaards. Plat vermaak -die gel scene uit ENT bijvoorbeeld... kom op zeg, moest dan? Veel op zichzelf staande afleveringen, overmatig gebruik van de reset knop - met name Voyager van alles series was hier schuldig aan. Weinig tot geen (Harry Kim!) karakterontwikkeling -of consistente karakters - Janeway was een fucking madhouse!
Het valt al op aan het gebruik van muziek in de verschillende episodes onder het bewind van B&B. Waar TNG en DS9 nog een volwaardige score hadden, werd het gebruik van muziek ten tijde van VOY en ENT naar een minimum teruggebracht. "Muziek leidt teveel af.", klonk het excuus. Erg dom, aangezien middels muziek juist en verhaal krachtiger verteld kan worden. En om eerlijk te zijn: dat konden de plotjes later wel gebruiken, wat gedenkwaardigs.

Heel erg jammer.
Nu moet ik wel zeggen, toen Berman alleen verantwoordelijk was, viel dit alles nog wel mee. Echter, het verheffen van Braga tot executive producer heeft mijn inziens meer kwaad dan goed gedaan. Alle minpunten van hierboven kwamen sterker naar voren in "zijn" periode.

Berman & Braga zijn de Brian Herbert & Kevin J. Anderson van televisieland. :lachhuil:

Wist je dat?
- de Episode "These are the Voyages..." geschreven werd door... Rick Berman and Brannon Braga?
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Yep, dat wist ik.
Ik weet ook dat TATV geen goeie aflevering is.
En als slotaflevering stelt het heleMAAL niks voor. 8-)

Maar van seiz 4 heb ik verder ook geen opmerkingen, behalve dus de eerste 2 afleveringen (Temporal Cold Crap) en de laatste aflevering (utter crap).

De multi-parters uit seiz 4 vind ik over het algemeen zeer te doen, maar zoals gezegd, ik lig ook niet wakker van de foutjes die erin zitten. ;)
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

ps : deze kerel omschrijft heel goed en leuk wat mis is aan TATV : http://trekbbs.com/showpost.php?p=3777372&postcount=929

en in deze thread staan nog wel meer redenen : http://trekbbs.com/showthread.php?t=129371

Missch vind je het raar, aangezien ik ENT toch wel graag zie, maar ik kan hiermee akkoord gaan hoor.

Ook met redenen die jullie hier opgeven. Maar ik ben tegelijkertijd ook fan. :*)
raar, ik weet het. missch ben ik met ouder worden wel (um) toegeeflijker geworden.
Want : toen ik de reeks voor het eerst zag had ik net dezelfde opmerkingen, ENT had dit of dat moeten doen, vanaf seiz 1.

Maar dan konden ze niet begonnen zijn met de lancering van het schip. NX-01 had dan al enkele jaren in gebruik moeten zijn, want je komt niet vanaf je eerste dag al die rassen tegen, en je hebt niet vanaf de eerste dag het respect van andere rassen, om eventjes te gaan vertellen hoe deze sector in het heelal zou moeten georganiseerd zijn.
ah, achteraf gezien, en ik blijf erbij, heb ik toch heel veel fun beleefd aan ST:ENT.
En het had langer moeten duren, om de federatie tot stand te zien komen, en de Romulan/Earth oorlog te zien opbouwen, maar tja...

ST:ENT is ook de enige reeks die in de twee tijdslijnen (de 1967 ST en de JJA ST) Canon kan zijn. ;) (zei hij er terloops bij, goed wetende dat dit ook weer geanimeerde posts zou kunnen opleveren) :*)

The End³ ? (waarsch niet ;) )
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door GPS »

1. Het is niet verboden om iets leuk te vinden. Sterker iemand spoort niet als hij of zij zich laat vertellen wat leuk is.
2. Ent had beslist goede mogelijkheden om een leuke en goede serie te worden, maar die zijn om zeep geholpen omdat men zo nodig de Star Trek canon wilde herschrijven. De pogingen om het zinkende schip onderweg nog te redden door maar weer eens iets anders te proberen hebben er beslist geen goed aangedaan.
3. Ouder worden heeft daar weinig mee te maken. Ik heb er tenminste nog niets van gemerkt.

Even terzijde:
X-file schreef:
Nu was de grote verassing bij Star Wars Episode I-II-III toch vooral de wijze waarop de Jedi Order uitgewist werd.

Nu was episode II net in de bioscoop geweest, en ik hoorde kindertjes in de lokale winkel zeggen: Wist jij dat die Palpatine de keizer is uit de eerdere films? Een geschokt gezicht was het resultaat bij het andere jochie. Grappig.
Jammer alleen dat als je de sage op volgorde van verhaal gaat kijken, dat de twist in Episove V dan vernaggeld is.
Of het uitschakelen van de Jedi-order een grote verrassing was weet ik niet. Niet voor mij. Het was duidelijk dat het gebeurd was.
Het blijven leuke films. Maar verrassend? Nee, dat vind ik toch niet. Ik ben het wel met je eens dat je ze zeker niet in chronologische volgorde moet bekijken.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door X-File »

Het was ook geen verassing, het was duidelijk dat het zou gebeuren voor Episode IV.
Echter... de wijze hoe maakte het interessant.

Dat en hoe Anakin naar de Dark Side over zou gaan. Wat in mijn opinie veel beter uitgewerkt had kunnen worden.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Nemesis »

ObiWan is eigenlijk schuldig aan alles.!

je hebt goede punten X-File. Maar ik snap alleen niet waarom ENT direct zo afgezeken en andere series nite. Voyager had nooit 7 jaar in de DQ moeten blijven.
DS9 had direct met de Dominion moeten beginnen.. TNG had ook direct zijn eigen koers moeten varen en niet pas na 3 seizoenen

Allemaal vergelijkbaar..

Laten we het over Canon verder niet hebben. Ik ben het er mee eens dat ENT niet alles hoefde recht te breien, zoals de klingons, maar als er in Canon het meest mis ging, dan was het wel TOS en TNG.

En over resetten, daar kan je ENT absoluut niet van beschuldigen, want de aflevering waren zelfs in de eerste twee seizoen nog aan elkaar gekoppeld. Zoals ik al eerder zei. De enige keer in TNG dat ik het zag, was na TBOBW de aflevering Family verder was het resetknop en verder. Schip aan stukken, volgende aflevering was het praktisch weer heel. O'brien in een gevangenis, 20 jaar van zijn leven door hem heen gegaan, wil zelfmoord plegen, de volgende aflevering hebben ze het er niet meer over. Zelfde geld voor Nog of dat Worf niet terugdenkt aan Jadzia als hij bij DS9 weggaat. Zo ken ik er nog wel een paar.

Ent heeft ook zijn fouten, maar ook fouten die andere ST series ook hebben, alleen ENT wordt er op afgerekend en de rest niet. Hoe dan ook vind ik dat er teveel aandacht wordt gelegd op de negatieve kant van alle ST-series.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door X-File »

Nemesis schreef:ObiWan is eigenlijk schuldig aan alles.!

je hebt goede punten X-File. Maar ik snap alleen niet waarom ENT direct zo afgezeken en andere series nite. Voyager had nooit 7 jaar in de DQ moeten blijven.
DS9 had direct met de Dominion moeten beginnen.. TNG had ook direct zijn eigen koers moeten varen en niet pas na 3 seizoenen

Allemaal vergelijkbaar..
In meer of mindere mate ja. En er zijn -mede door mij- meer dan genoeg posts over de slechte kwaliteit van TNG's eerdere seizoenen, en met name zekere acteurs/actrices uit die serie zijn recentelijk nog door de mangel gehaald.
DS9, daar hebben we het ook over gehad. Ja, de serie wordt door een aantal leden hier op handen gedragen, echter er zijn legio argumenten terug te vinden dat ook daar het beter had kunnen gaan. Zo heeft men zich onder meer beklaagd over het feit dat in het laatste seizoen nietszeggende holodeck afleveringen voorbij kwamen, terwijl ZE NOG STEEDS MIDDEN IN EEN OORLOG ZATEN.
Voyager vast in het DQ, tsja... lees het betreffende subforum nog maar eens terug over wat mensen irriteerde aan de premise en de verdere afwerking van de serie.
Nemesis schreef:Laten we het over Canon verder niet hebben. Ik ben het er mee eens dat ENT niet alles hoefde recht te breien, zoals de klingons, maar als er in Canon het meest mis ging, dan was het wel TOS en TNG.
Voorbeelden graag.

Tja... hele Eugenic Wars/WWIII geneuzel is jaren na dato nog steeds onduidelijk. Echter, er was weinig tot geen sprake van krampachtig puzzelstukjes op elkaar willen laten inrammen om het maar te moeten verklaren. Echter, in Enterprise waren alle technologieen die we leerden kennen krampachtig geintroduceerd. Was niet nodig.
Nemesis schreef:En over resetten, daar kan je ENT absoluut niet van beschuldigen, want de aflevering waren zelfs in de eerste twee seizoen nog aan elkaar gekoppeld. Zoals ik al eerder zei. De enige keer in TNG dat ik het zag, was na TBOBW de aflevering Family verder was het resetknop en verder. Schip aan stukken, volgende aflevering was het praktisch weer heel. O'brien in een gevangenis, 20 jaar van zijn leven door hem heen gegaan, wil zelfmoord plegen, de volgende aflevering hebben ze het er niet meer over. Zelfde geld voor Nog of dat Worf niet terugdenkt aan Jadzia als hij bij DS9 weggaat. Zo ken ik er nog wel een paar.
ENT was redelijk consistent, zeker na een serie als VOY was dat een verademing. Echter, twee retools (S3 en S4) hielpen dat ook vakkundig om zeep. Heel jammer, maar dat was nu eenmaal executive meddling van hogerhand.

TBOBW had inderdaad Family als logisch vervolg. Of daar nu de kous mee af was? Zeker niet. I, Borg, First Contact, DS9's the Emissary en vele andere episodes met of zonder Borg refereerden nog naar wat er gebeurde. Het is echt wel aantoonbaar dat Picard getraumatiseerd was wat de Borg betreft. Kijk, dat de Enterprise snel gerepareerd was kan wel kloppen, ze zaten namelijk in het hart van de Federatie, dus er was vast wel een drydock/starbase voorhanden voor reparaties.

Kan je van Voyager niet zeggen, maar die ging haast ongeschonden -lees: zwaar ge-upgrade- naar huis in End Game. En van trauma na assimilatie was geen sprake voor de leden die hun identiteit kwijt raakten tijdens deze serie.

Tja, de O'Brien episode dat hij mentaal 20 jaar vast zat is inderdaad wel jammer. Overigens was er elk seizoen waarin O'Brien zat, zowel in TNG als DS9, wel een episode waarin hij de sjaak was. Blijkt een soort van schrijvers in-joke te zijn onder de noemer "O'Brien must suffer.". Dat de beste man nog redelijk psychologisch intact is na al die jaren mag een wonder heten (zeker met zo'n vrouw en kind erbij).

En Worf die niet terugkijkt naar zijn lief? Hij dumpte ook zijn zoon zonder blikken of blozen en om nu te zeggen dat hij veel terugdenkt aan zijn eerste grote liefde K'Ehlyr kan ik ook niet echt zeggen. Zo is het karakter van Worf nu eenmaal altijd geweest: openlijk emoties tonen zit er niet bij. Heel consistent juist.
Nemesis schreef:Ent heeft ook zijn fouten, maar ook fouten die andere ST series ook hebben, alleen ENT wordt er op afgerekend en de rest niet. Hoe dan ook vind ik dat er teveel aandacht wordt gelegd op de negatieve kant van alle ST-series.
Andere meningen leiden tot discussie. Het hele bestaansrecht van dit forum. Alles maar goedvinden zou hier de boel heel snel, heel saai maken.

Dus doe af en toe je roze brilletje af en geef eens een echte mening. "Het is goed want het is Trek/tv-vermaak" is een beetje een dooddoener. Wat maakt het goed? Wat kan er beter?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door GPS »

Nemesis schreef:Laten we het over Canon verder niet hebben. Ik ben het er mee eens dat ENT niet alles hoefde recht te breien, zoals de klingons, maar als er in Canon het meest mis ging, dan was het wel TOS en TNG.
Laten we dat maar wel doen. Natuurlijk er ging, wat dat betreft, meer dan genoeg mis in de andere series.
Maar het verschil met Ent is dat die een prequel voor moest stellen. Daarvan mag je verwachten dat die zich aan de canon (waarom moet dat met een hoofdletter?) houdt. Of eigenlijk die canon verklaart.

Wat dat betreft zijn de makers niet de mist ingegaan, maar hebben ze de plank op volledig mis geslagen.

Nogmaals, de serie had op zich best wat kunnen worden, als de makers niet zo krampachtig hadden geprobeerd er een Star Trek etiket op te plakken. Dan hadden ze ook niet elke keer van verhaallijn hoeven te veranderen. Ik zal het op jouw verzoek geen resetten noemen.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Miriam »

Het feit dat er over enterprise meer wordt gezeken dan over de andere series (tos/tng/ds9) komt door het feit dat die series meer goede afleveringen hebben dan slechte. ent heeft over het algemeen alleen maar bagger afleveringen daarom staan die vrijwel altijd tot punt van discussie. Het is dus niet alleen maar over ent, want je staat vrij om een discussie topic te openen in andere fora natuurlijk. Dus hou op met jammeren en leer er mee te leven dat mensen ook een andere mening kunnen hebben over jou (favoriete) serie en die kan verschillen met het geen dat jij vind :roll:
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Paulstartrek »

Wauw Eensch^^
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Nemesis »

ENT is mijn favoriete serie niet hoor :) Dat is nog Altijd DS9
Ik vind het ook niet erg dat men een andere mening heeft.. maar het is toch ook gewoon discussie?

Maar zoals je al aangeeft, heb je daar geen behoefte aan :)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Vis »

el spoque schreef:Wie zegt dat de laatste aflevering ENT teniet doet, dat het zogezegd een holodeck fabeltje zou zijn, heeft die aflevering inderdaad niet begrepen. Dat verhaal deed indertijd ook de ronde op het Internet. tsk. ]:(
Iets met sarcasme ;)
Nemesis schreef:Dat krampachtig aansluiten viel reuze mee.
In S3/4 was er weinig meer over van het Enterprise-verhaal, en was het enige wat we nog zagen allemaal korte story arcs waarbij ze net wilden doen alsof er heel goed over na werd gedacht en alles precies in het grote plaatje past. En niet alleen was dit zielig en krampachtig, ze vergaten vanalles waardoor er niks meer van klopte. En dit was allemaal niet nodig, als ze eens even wat moeite hadden gedaan zelf wat nieuws te verzinnen, in plaats van maar steeds weer oude onzin op te rakelen. Bij de andere series waren er inderdaad ook referenties, maar dit was in veel mindere mate.
Nemesis schreef:In Enterprise zat meer consistentie soms dan in andere series.
You so funny :')
Nemesis schreef:Vooral bijv. in seizoen 2 dat ze naar het reparatieplatform gingen omdat ze in de vorige aflevering zwaar beschadigd waren geraakt. Bij DS9 is een pylon aan gort en de volgende aflevering is alles weer koek en ei.
En speelde die aflevering een dag later af?
GPS schreef:Nu zocht de makers zich krampachtig een weg tussen iets nieuws en iets wat vertrouwde Star Trek moest zijn. Dat werkte niet.
Precies.
Nemesis schreef:Enterprise ging dus juist wel over de vroege jaren van de federation.. alleen moet je daar naar toe werken.
De Federation ontstond in de laatste aflevering van de serie. U confus? Het meeste in heel Enterprise had er uiteindelijk maar weinig mee te maken. In een paar afleveringen ineens doen alsof Archer heel het universum bij elkaar bracht is wel wat makkelijk ;)
Nemesis schreef:Helaas kreeg Enterprise niet de kans die TNG / DS9 en VOY wel gehad hebben. Ook series die pas echt in hun 4e seizoen begonnen te draaien.
Heb je een klap op je hoofd gehad? En series die na 4 seizoenen nogsteeds moeten beginnen verdienen geen 5e seizoen :{ .
Nemesis schreef:Maar ik snap alleen niet waarom ENT direct zo afgezeken en andere series nite.
Er wordt genoeg afgezeken op dit forum. Maar blijven herhalen dat iedereen niet zo negatief moet doen over ENT omdat ze, volgens jou omdat je gewoon een slecht geheugen hebt, minder negatief zijn over andere series, begint bijzonder vervelend te worden.
Nemesis schreef:Voyager had nooit 7 jaar in de DQ moeten blijven.
Klopt, eerder 70.
Nemesis schreef:DS9 had direct met de Dominion moeten beginnen..
Ja, gelijk maar space battles, want wie wil nou karakterontwikkelingen en echte inhoudelijke verhalen over politiek, cultuur en religie? Pff.
Nemesis schreef:TNG had ook direct zijn eigen koers moeten varen en niet pas na 3 seizoenen
Ja, TNG leek zoveel op TOS, VOY, DS9 en ENT.. oh wacht.
Nemesis schreef:Laten we het over Canon verder niet hebben. Ik ben het er mee eens dat ENT niet alles hoefde recht te breien, zoals de klingons, maar als er in Canon het meest mis ging, dan was het wel TOS en TNG.
Ja, zo vervelend dat TOS zich niet aan het bestaande Star Trek-universum van alle vervolgseries houdt :( .
Nemesis schreef:Ent heeft ook zijn fouten, maar ook fouten die andere ST series ook hebben, alleen ENT wordt er op afgerekend en de rest niet. Hoe dan ook vind ik dat er teveel aandacht wordt gelegd op de negatieve kant van alle ST-series.
Ik vind dat de schrijvers teveel negatieve kanten in alle ST-series hebben geschreven.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Miriam »

Nemesis schreef:Vooral bijv. in seizoen 2 dat ze naar het reparatieplatform gingen omdat ze in de vorige aflevering zwaar beschadigd waren geraakt. Bij DS9 is een pylon aan gort en de volgende aflevering is alles weer koek en ei.
DS9 is een ruimte station nabij een middelgrote planeet. Het zou juist onrealistisch zijn als ze nog steeds kapot waren in de aflevering erna :lol:
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Nemesis »

denk je?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Vis »

Nemesis schreef:denk je?
In tegenstelling tot bijvoorbeeld VOY hadden ze in DS9 genoeg mensen en middelen beschikbaar om reparaties snel uit te voeren. Dus tenzij het gaat om een enorme schade die de dag erna ineens weer gefixt is, is het niet zo verwonderlijk.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door GPS »

Kijk! Ik ga Nemesis gelijk geven. Ik weet niet uit m'n hoofd of het station toen al dichter bij het wormhole rondhing, of bij de planeet. Maar behalve de afstand speelde ook mee da Bajor helemaal leeggeroofd was en zelf steun nodig had. Het is dus helemaal niet zo vanzelfsprekend dat de schade snel hersteld zou zijn. eerder het tegendeel.

Wat buiten beschouwing blijft in het de serie, is de tijd die verstreken is tussen de aanval en het voltooien van het herstel.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Vis »

We weten niet waar Nemesis het precies over heeft, maar Bajor zelf zal inderdaad weinig kunnen helpen wat betreft middelen. Maar er lopen ook vast genoeg Bajorans rond op DS9 als crew members. Maar afhankelijk van de periode waarin dit speelde had DS9 voor zover ik me kan herinneren gewoon weinig van dit soort problemen. Ze hadden de mensen en middelen, klaar. Behalve in de oorlog kwamen er dagelijks vele schepen, en is er geen reden te veronderstellen dat de Federatie DS9 niet kon voorzien in alles wat ze nodig hadden, of dat ze zelf niet voldoende materiaal aan boord hadden om het station te repareren.

ENT speelde in een hele andere tijd. Zoals Trip of Malcolm al zeiden zouden ze er "thuis" maanden over doen om die reparaties die het repair station deed uit te voeren. Dus in zo'n geval is het gewoon logisch om grote schade aan het schip niet zomaar gefixt te laten zijn, maar hier in ieder geval een verklaring voor te geven, of te laten zien dat het in stappen gemaakt wordt. Bij VOY hetzelfde waar de middelen zeer beperkt (zouden moeten) zijn.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door GPS »

In grote lijnen ben ik het wel met je eens. Wat ik echter bedoel is dat het halve station was weggeschoten, Terwijl de federatie juist naar Bajor was gekomen om de planeet weer een beetje op de been te helpen. Afgaande op een opmerking van Bashir dat hij in een uithoek terecht was gekomen, betwijfel ik of men het materiaal, de gereedschappen en het vervoer in het magazijn klaar had liggen om zo'n klus aantepakken. Maar de schrijvers hebben dat probleem opgelost door in het midden te laten hoelang de reparaties en de verbetering van de bewapening heeft geduurd.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Vis »

Ik weet nog steeds niet waar 't nu over gaat :)
Nemesis schreef:Bij DS9 is een pylon aan gort en de volgende aflevering is alles weer koek en ei.
Dus ik hou 't maar algemeen.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door GPS »

Vis schreef:Ik weet nog steeds niet waar 't nu over gaat :)
Nemesis schreef:Bij DS9 is een pylon aan gort en de volgende aflevering is alles weer koek en ei.
Dus ik hou 't maar algemeen.
Er waren een heleboel pylons aan gort en ook binnen was er wat meer schade dan een kras in de verf. :lachhuil:
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Nemesis »

Aflevering To the Death van Seizoen 4
http://www.startrek.nl/index.php?i=1351&e=ds9095

DS9 ligt al bij de Wormhole. Ondanks dat het om een periode gaat met vriendschap met de Cardassians kan ik mij niet voorstellen dat zo'n schade gewoon binnen een korte periode is gerealiseerd.

Afbeelding

Gemiddeld duurt een seizoen 1 jaar op het station. Aangezien een seizoen uit 26 afleveringen bestaat, kan je zeggen dat er twee weken tussen zit gemiddeld. Met een uitloop naar 1 maand of enkele dagen.

Onderschat de grootte van de Pylon niet, kan ik mij niet voorstellen dat dit binnen een maand heel is. Het had heel goed het B-verhaal kunnen zijn in de volgende episode met Rom en O'brien die de boel aan het fixen zijn. Dat er bijvoorbeeld dan weer het één en ander klaar is, is dan beter te accepteren.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door X-File »

To the Death
Stardate 49904.2.
Normale datum: (Wed Nov 8 16:40:55 UTC+0100 2372)

The Quickening
Geen stardate.
Opgenomen een week voor To the Death

Body Parts
Stardate 49930.3
Normale datum: Sun Nov 19 01:50:36 UTC+0100 2372

Goed, gerekend dat The Quickening zich afspeelde tijdens/vlak na To the Death, er geen establishing shot van DS9 te zien is in The Quickening, dan nog is een reparatie van 11 dagen wel erg krap ja.

Ook heb ik geen bruikbare kennis van DS9, was er wel een establishing shot van het station in The Quickening en Body Parts?

Daarentegen: geautomatiseerde systemen, replicators, genoeg resources... alles is mogelijk. Wanneer werd Upper Pylon 3 weer in gebruik genomen? De Superstructure kan eerst gemaakt zijn, daarna pas het interieur - wat over het algemeen veel langer duurt.

Verder: wel slordig ja. Echter, had dit gevolgen voor het verhaal? Ontstond er een gigantische plot-hole? Ter vergelijking: Bij de transitie van S2 naar S3 in Babylon 5 zag je als kijker wel in de openingsepisode dat men het station repareerde na de aanval van de Centauri Cruiser.
Fall of Knight eindigde op 24 December 2259, A Matter of Honor opende op 27 December 2259. 3 dagen na de Centauri aanval was men al bezig met de reparatie.
Nu werd de situatie wel geholpen dat de docking arm doormidden gekliefd was, een groot deel kon nog hergebruikt worden en dreef rond Epsilon III in de buurt van het station.
De schade aan DS9 lijkt mij groter gezien de grote hoeveelheid brokstukken.
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door USS Enterprise »

Er waren een heleboel pylons aan gort en ook binnen was er wat meer schade dan een kras in de verf.
Volgens mij was er maar 1 pylon kapot geschoten.
Ze hadden idd een opmerking kunnen maken over reparaties aan die pylon of iets dergelijks.
En kan me vergissen maar was de Defiant ook niet in perfecte staat in de eerste episode na de film First contact waarin ze bijna kapot geschoten was?
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door X-File »

Tough little ship.
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door USS Enterprise »

Little? ;)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door GPS »

USS Enterprise schreef:
Er waren een heleboel pylons aan gort en ook binnen was er wat meer schade dan een kras in de verf.
Volgens mij was er maar 1 pylon kapot geschoten.
Ze hadden idd een opmerking kunnen maken over reparaties aan die pylon of iets dergelijks.
En kan me vergissen maar was de Defiant ook niet in perfecte staat in de eerste episode na de film First contact waarin ze bijna kapot geschoten was?
Lijkt er op dat er maar één stuk was. Ik herinner me dat dus verkeerd. Maar ik weet wel dat ze binnen ook schade hadden. Ze hadden er idd beter aan gedaan om iets over die schade te zeggen, want de opmerking van Nemesis dat er tussen twee ep's ongeveer twee weken liggen hoeft natuurlijk niet. De schrijvers hebben die tussenpozen naar eigen goeddunken in gekrompen of opgerekt.

Wel blijft staan, dat je een dergelijke schade, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant, niet op een zaterdagmorgen even repareert.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Nemesis »

twee weken is gemiddeld, maar soms is het ook uren, dagen of maanden.

Wat ik hier alleen maar mee wilt zeggen is dat juist dit soort zaken in Enterprise goed/beter werden aangepakt.
Plaats reactie