Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Archer, T'Pol, Tucker... Neptune and back in six minutes.

Moderator: Trekscaper

Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Blind Guardian »

X-File schreef:DS9 vond ik ook niet zo heel erg super voor een Star Trek serie. TNG blijft voor mij het hoogtepunt.

Voor een sci-fi serie die wat minder op exploreren gefocussed is en meer gaat over een groot overkoepelend verhaal op een ruimtestation met massa's karakterontwikkeling kijk ik wel naar Babylon 5. ;)
Afbeelding

Ambassador Kosh Approves of this post
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Vis »

X-File schreef:Voor een sci-fi serie die wat minder op exploreren gefocussed is en meer gaat over een groot overkoepelend verhaal op een ruimtestation met massa's karakterontwikkeling kijk ik wel naar Babylon 5. ;)
Nog beter :P
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Blind Guardian »

Vis schreef:
X-File schreef:Voor een sci-fi serie die wat minder op exploreren gefocussed is en meer gaat over een groot overkoepelend verhaal op een ruimtestation met massa's karakterontwikkeling kijk ik wel naar Babylon 5. ;)
Nog beter :P
Afbeelding

Ambassador Kosh approves of this post :Y)
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Star Trek Enterprise seizoen 2 volledig gezien (+ al enkele afleveringen van het donkere, derde seizoen). Dat valt al bij al zeer goed mee. Er zijn heel weinig slechte afleveringen. Onze (mijn ? ) reacties waren wat overtrokken, al die jaren geleden… 8-) :*)

In het begin van Seiz 2 zaten wat mindere afleveringen (de Ship-shows), maar voor de rest was het veel beter dan ik mij herinnerde. Ook het begin van S3 valt me heel goed mee, ook al vind ik nog steeds dat die overall story arc niet past in ENT. Maar los daarvan : goeie afleveringen (met Vulcan Zombies oa... ;) ).
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

En hop : ook seizoen 3 heb ik met veel plezier opnieuw bekeken (de vele fouten heb ik maar door de vingers gezien, want los daarvan waren er veel goeie afleveringen, maar ook enkele vervelende en langdradige afleveringen).

Ook maar meteen de twee eerste afleveringen van seizoen 4 bekeken. Ben ik daar ook vanaf, want die vind ik nog even slecht als 6 jaar geleden... Gedaan met die Temporal Cold Crap.
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

En nu heb ik ook seizoen 4 van Star Trek Enterprise opnieuw gezien, en weer moet ik herhalen, wat was ik streng, al die jaren geleden. Dit is gewoon een goeie reeks, nu ik ze eens in alle rust opnieuw kon bekijken. Punt.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Vis »

Kan het er niet mee eens zijn :)
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Nemesis »

ik ben het er wel mee eens. Zoals ik al vaker gezegd heb, vind ik algemeen gezien Enterprise Seizoen 4 één van de sterkere seizoenen van Star Trek.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Miriam »

Ik kan het er ook niet mee eens zijn
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Blind Guardian »

Volgens mij heb ik eens de moeite genomen om de laatste aflevering van Enterprise te keken, toen bleek alles een fabeltje te zijn ontsproten uit de zieke geest van Riker, daar kon ik wel mee leven. :)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Vis »

Nemesis schreef:ik ben het er wel mee eens. Zoals ik al vaker gezegd heb, vind ik algemeen gezien Enterprise Seizoen 4 één van de sterkere seizoenen van Star Trek.
van Star Trek in 't algemeen nog wel? hahaha
gelukkig weten we hoe serieus we jou moeten nemen ;)
Blind Guardian schreef:Volgens mij heb ik eens de moeite genomen om de laatste aflevering van Enterprise te keken, toen bleek alles een fabeltje te zijn ontsproten uit de zieke geest van Riker, daar kon ik wel mee leven. :)
hehe, precies
it was a faaaaaake!
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door USS Enterprise »

Het mooiste van de laatste aflevering vind ik de ENT-D
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Miriam »

:lachhuil: Ja echt hé en vergeet niet Riker the Hutt
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Nemesis »

Blind Guardian schreef:Volgens mij heb ik eens de moeite genomen om de laatste aflevering van Enterprise te keken, toen bleek alles een fabeltje te zijn ontsproten uit de zieke geest van Riker, daar kon ik wel mee leven. :)
dan heb jij de laatste aflevering niet begrepen. Daarnaast is het ook één van de mindere star trek afleveringen, en totaal niet te vergelijken met de rest van seizoen 4 of het gemiddelde niveau van ST Enterprise.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Paulstartrek »

^^ dat heet denial Nem. Ze kunnen het gewoon niet verkroppen dat het in hun ogen zo'n slechte serie toch gewoon canon is.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Vis »

Nemesis schreef:
Blind Guardian schreef:Volgens mij heb ik eens de moeite genomen om de laatste aflevering van Enterprise te keken, toen bleek alles een fabeltje te zijn ontsproten uit de zieke geest van Riker, daar kon ik wel mee leven. :)
dan heb jij de laatste aflevering niet begrepen.
no, u
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Nemesis »

Paulstartrek schreef:^^ dat heet denial Nem. Ze kunnen het gewoon niet verkroppen dat het in hun ogen zo'n slechte serie toch gewoon canon is.

maar dat dan direct hun common sense ook kapot is.., is toch wel slecht he. Lijkt haast wel of ze emotioneel worden :)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Miriam »

Nemesis schreef:
Paulstartrek schreef:^^ dat heet denial Nem. Ze kunnen het gewoon niet verkroppen dat het in hun ogen zo'n slechte serie toch gewoon canon is.

maar dat dan direct hun common sense ook kapot is.., is toch wel slecht he. Lijkt haast wel of ze emotioneel worden :)
:lachhuil:
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Mensen moeten Enterprise maar eens opnieuw bekijken. Dan zullen ze inzien dat de reeks veel beter is dan ze dachten. :*) 8-)

Wie zegt dat de laatste aflevering ENT teniet doet, dat het zogezegd een holodeck fabeltje zou zijn, heeft die aflevering inderdaad niet begrepen. Dat verhaal deed indertijd ook de ronde op het Internet. tsk. ]:(

Eigenlijk is de laatste aflevering van ENT een TNG aflevering, nl : een verlengstuk van de aflevering The Pegasus. Riker probeert in het reine te komen met zichzelf, en praat hiervoor met Diana en speelt een holodeckprogramma af over de laatste missie van Archer, Trip en de NX-01. na deze reflectie (heh) besluit hij dan toch maar om met Picard te gaan praten over The Pegasus en het cloaking device.
Nergens in deze laatste ENT wordt ook maar een hint gegeven alsof ST:ENT een fabeltje zou zijn.

Ik blijf erbij : ST:ENT is ook een goeie reeks. 8-)

the end O-)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Miriam »

el spoque schreef:Mensen moeten Enterprise maar eens opnieuw bekijken. Dan zullen ze inzien dat de reeks veel beter is dan ze dachten. :*) 8-) )
Dat is je eigen mening en geen feit :roll:
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door el spoque »

Djiezus zeg, jullie kunnen er echt wel niet tegen als iemand iets positiefs schrijft over ENT.
Het is bijna belachelijk. >)

ten andere : er stonden smilies bij mijn opmerking.
en ook : het is een feit dat het lang geleden is dat je de reeks zag, denk ik. 8-) ;) :*) euh en :)

en : ST gaat over verdraagzaamheid. verdraag ENT. :*) 8-)
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door X-File »

el spoque schreef:Djiezus zeg, jullie kunnen er echt wel niet tegen als iemand iets positiefs schrijft over ENT.
Het is bijna belachelijk. >)

ten andere : er stonden smilies bij mijn opmerking.
en ook : het is een feit dat het lang geleden is dat je de reeks zag, denk ik. 8-) ;) :*) euh en :)

en : ST gaat over verdraagzaamheid. verdraag ENT. :*) 8-)
ST gaat over vedraagzaamheid zolang het binnen de norm van starfleet/de federatie valt. Zodra new civilisations/strange new worlds ffies iets te gek doen, komen er schendingen van de Prime Directive aan de lopende band voor. Of biedt men ineens asiel aan, aan de alien van de week die de pineut is.
When all else fails: shoot to kill; veelal onder het mom van "zij begonnen, wij verdedigen ons".

Verdraagzaamheid heeft duidelijke grenzen in Trek. Star Trek over het algemeen laat zijn hoe verlicht wij mensen wel niet zijn, zo veel beter op moraal gebied dan al die andere rassen. TNG is de grootste overtreder op dit gebied. Als ik een euro zou krijgen voor elke keer wanneer Picard roept "ja wij mensen vroeger, nou BLABLABLA, wij zijn dat ontgroeid":, dan zou ik nu kunnen rentenieren.

Onderwijl dragen die vreedzame federatieschepen wel genoeg wapens met zich mee om hele planeten mee te onderwerpen. Turkana IV (Tasha Yar's thuis) had ondertussen grote problemen, onder andere georganiseerde verkrachtigingen (Yar: Rape gangs). Paradise/Nimbus III (ST:V) was eerder een hel. De episode A Matter of Time leerde ons dat Federatie kolonie Penthara IV niet eens op tijd doorhad dat een asteroide op de planeet zou botsen. Echter, een sterrenschip kan een scheet drie parsec verderop nog detecteren. Hoe moreel is het om kolonies te hebben die zich niet of nauwelijks kunnen beschermen terwijl de technologie vrij voorradig is?

Laat je niet overweldigen door alles wat blinkt in Star Trek, goed beschouwd is er nog een boel mis in de 22e, 23e en 24e eeuw. En de verdraagzaamheid is vaak ver te zoeken, meerdere kapiteins schenden de soevereiniteit van een planeet/rijk wanneer deze niet strookt met het (waan)beeld van de Federatie/willekeurige bezwaarmakende persoon op het schip.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door GPS »

X-File schreef:........ Als ik een euro zou krijgen voor elke keer wanneer Picard roept "ja wij mensen vroeger, nou BLABLABLA, wij zijn dat ontgroeid":, dan zou ik nu kunnen rentenieren........
Oh. daarom kon je verhuizen. :+ Klopt de straatnaam en het huisnummer dat je me gegeven hebt?

On topic: Enterprise zou best een aardig serie zijn als het geen Star Trek was. Al die krampachtige pogingen om het op de voorgaande series aan te laten sluiten hebben het de das omgedaan.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Blind Guardian »

GPS schreef:
X-File schreef:........ Als ik een euro zou krijgen voor elke keer wanneer Picard roept "ja wij mensen vroeger, nou BLABLABLA, wij zijn dat ontgroeid":, dan zou ik nu kunnen rentenieren........
Oh. daarom kon je verhuizen. :+ Klopt de straatnaam en het huisnummer dat je me gegeven hebt?

On topic: Enterprise zou best een aardig serie zijn als het geen Star Trek was. Al die krampachtige pogingen om het op de voorgaande series aan te laten sluiten hebben het de das omgedaan.
Kan me nog herinneren een soort gelijke discussie over Enterprise begin deze eeuw met een oude vriend dat hij dit ook zij, kon er wel mee leven.

:stupid:
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Nemesis »

Dat krampachtig aansluiten viel reuze mee.

Ik kan mij m.u.v. TOS geen enkele serie bedenken die geen link naar een andere serie heeft gelegd.

TNG begon er in de 2e aflevering al mij met The Naked Now. DS9 en VOY begonnen er in de 1e aflevering al mee, netzoals ENT.

Er zijn zoveel afleveringen te noemen, daar is ENT geen uitzondering op. De borg aflevering was goed gevonden, de Ferengi aflevering was gewoon leuk. In Enterprise zat meer consistentie soms dan in andere series.

Vooral bijv. in seizoen 2 dat ze naar het reparatieplatform gingen omdat ze in de vorige aflevering zwaar beschadigd waren geraakt. Bij DS9 is een pylon aan gort en de volgende aflevering is alles weer koek en ei.

dan vind ik ENT beter daar mee omgaan.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Trekscaper »

Nemesis schreef:Dat krampachtig aansluiten viel reuze mee.

Ik kan mij m.u.v. TOS geen enkele serie bedenken die geen link naar een andere serie heeft gelegd.

TNG begon er in de 2e aflevering al mij met The Naked Now. DS9 en VOY begonnen er in de 1e aflevering al mee, netzoals ENT.

Er zijn zoveel afleveringen te noemen, daar is ENT geen uitzondering op. De borg aflevering was goed gevonden, de Ferengi aflevering was gewoon leuk. In Enterprise zat meer consistentie soms dan in andere series.

Vooral bijv. in seizoen 2 dat ze naar het reparatieplatform gingen omdat ze in de vorige aflevering zwaar beschadigd waren geraakt. Bij DS9 is een pylon aan gort en de volgende aflevering is alles weer koek en ei.

dan vind ik ENT beter daar mee omgaan.
De Ferengi aflevering was niet zo goed, en de Borg aflevering was opzich wel cool, maar hoorde niet thuis in Enterprise. In de eerste twee seizoenen vond ik de Temporal Cold War afleveringen erg sterk en waren er goede losse afleveringen, maar ook wat missers (Breaking the Ice, Two Days And Two Nights, Carbon Creek).

Seizoen 3 hoorde misschien niet thuis in de verhaalvertelling van StarTrek, maar was wel een van de beste seizoenen van alle StarTrek series op een enkele misser na (Extinction, Exile). Tweede helft van het 3e seizoen was zeer sterk en uitermate spannend.

In seizoen 4 had men geluisterd naar de fans en waren er leuke arcs. Je begon wel te merken dat het budget minder was geworden. Het waren geen hoogstaande arcs, maar voegde wel wat toe aan de StarTrek universum. De laatste aflevering was gewoon niks.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door GPS »

Nemesis schreef:Dat krampachtig aansluiten viel reuze mee.
Nou, ga de serie dan nog maar een keer bekijken.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door X-File »

Eens met GPS.

Alle tech die we al kenden vanuit TOS leek welhaast uitgevonden vlak voor, tijdens of vlak na de lancering van de Enterprise. Het schip had net zo goed de NX-Testship kunnen heten.

Wat ik verder jammer vond aan Enterprise is dat het uiteindelijk helemaal niet ging over de vroege jaren van Starfleet, of de geboort van de Federatie. Wat we wel zagen waren rassen die we later zouden leren kennen (Ferengi en Borg) die ontbraken tijdens TOS. Er werden rassen geintroduceerd die we later nooit meer zouden zien. En dan waren er nog rassen die als grondleggers van de Federatie gezien zouden kunnen worden, maar daar horen we nooit meer iets van op een paar afleveringen na. Bolians, Andorians, welhaast de Vulcans... Vooral die eerste twee zou wat interessanter zijn.
En wat te denken van die talloze andere rassen die we af en toe in series zagen later, of tijdens de TOS films? Genoeg om te verkennen!
De Federatie/Starfleet - Romulan War van voor TOS, ook nooit wat over gehoord.

Genoeg achtergrond materiaal wat ooit tussen neus en lippen door vermeld werd, maar waar we vrijwel niets over weten. Een gemiste kans in mijn opinie. In plaats daarvan kregen we een Taliban-analogie (Sulliban, hoe doorzichtig!), een Temporal Cold War - wat van dag een al duidelijk een reset-knop situatie zou worden, en wat gel scenes.

Geen lijn, geen plot, geen idee. Een prima einde van het B&B tijdperk, een jammer slot voor Trek als geheel.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door GPS »

Verder het gedoe met Borg, Vulcans die zich anders gedragen. Klingons die al dan niet geribbeld zijn, etc.
Allemaal goed en wel. Maar als je dat wilt laten zien, maak er dan een heel andere serie van en geen prequel van Star Trek. Als ze dat hadden gedaan, had het best een goede serie kunnen worden. Nu zocht de makers zich krampachtig een weg tussen iets nieuws en iets wat vertrouwde Star Trek moest zijn. Dat werkte niet.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Enterprise nu eindelijk helemaal gezien

Bericht door Blind Guardian »

Ik heb seizoen een en twee gezien en hoe raar het mag klinken ik ben gestopt na seizoen 3 waarom omdat ik niet kon uitstaan dat we ineens te maken kregen met de 'xindi', een planeet in een of andere vage obscure nevel waar schijnbaar zes intelligente wezens op leefde , dat ging me echt echt iets te ver ...

Seizoen 1 en 2 heb ik met argusogen aangekeken, er zaten dingen aan waar ik als 'lore liefhebber' helemaal niet van genoot ... Ferengi, Borg ... WTF (?) :Y) ... Doch kon ik er nog enig zins mee leven ... Er zaten immer nog wat Vulcans en Andorians her en der verspreid ...

Ik zat waarschijnlijk ook uit te te kijken naar de opbouw van de Romulan - Feds oorlog ...

Ga ik Enterprise een kans geven, ... Wellicht wel als ik er tijd en zin in heb, ga ik het als 'Star Trek' benoemen, neen zeker niet voor mij is Enterprise geen Star Trek ....

Mocht Abrahms aan Star Trek een interessante draai hebben gegeven waar ik me wel in thuis kan voelen , Berman en Brago zijn gewoon not done bij mij ...
Plaats reactie