Enterprise is GEEN Trek serie.

Archer, T'Pol, Tucker... Neptune and back in six minutes.

Moderator: Trekscaper

Gesloten
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Enterprise is GEEN Trek serie.

Bericht door EMH »

Het kriebelde gewoon om dit topic aan te maken. "Na de post in het "These are the Voyages..." topic.



Enterprise is begonnen zonder Star Trek in de titel, met de bedoeling het voor breder publiek toegangelijk te maken.

Uiteindelijke resultaat:
Aan de ene kant toch referenties naar de bestaande Trek series erin stoppen op dus danige wijze dat de Trek-fans er geil van moesten worden (Nou ik kreeg er geen harde van) maar non-trekkies er niets van berijpen Voorbeeld de Ferengies en de Borg.

aan de andere kant en dat gebeurt nu in het vierde seizoen, wordt geprobeert fouten recht te trekken uit de eerdere seizoenen om de fans tevreden te houden maar de "non-trekkies" worden weer afgeschrikt.
En de serie is maar weer toch maar weer "Star Trek" geworden, althans wat betreft de titel.

Wat mij betreft is ENT een vermakelijke sf-serie, maar je moet het niet in het ST universum zien want dan ga je je ergeren aan de continuiteitsfouten. Bovendien qua uitstraling (uniformen ed.) krijg ik niet het idee naar een ST-serie te kijken.


ENT is voor mij GEEN Trek serie. (Wel een ruk serie)
Gebruikersavatar
CPT-spekkie
Ensign
Ensign
Berichten: 234
Lid geworden op: 11 aug 2004, 23:57
Locatie: Gennep

Bericht door CPT-spekkie »

Daarin ben ik het wel met je ees EMH, zelf vind / vond ik Enterprise een best leuke DF serie en ja ik kon me ergeren aan de fouten tegenover de ECHTE startrel series maar toch.

verder moest ik bij die uniformen meer aan garage monteurs denken, maar toch hebben die uniformen funktionaliteid.

Wat ik daarentegen echt te stom voor woorden vind is die nieuwe stoel van Archer. Die komt zoals men weet uit een geknipte scene van nemesis maar daar hoor je Picard zeggen "Its about time" nadat hij de gordels had geactiveerd. Dat vond ik zelf wel leuk omdat Hoshi in het eertse sijzoen van ENT vroeg waarom er geen gordels inzaten.

En dan heeft Archer en die andere van de columbia ineens die stollen met de gordels, en ja ook nog eens met het zelfde grapje van "Dont push that button SIR"

Maar goed dat even ter zeide is het best een leuek serie, maar het wordt nu toch wel weer eens tijd voor een schte Star Trek serie ;)
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

Of je het nou leuk vindt of niet, Star Trek: Enterprise is gewoon een Star Trek serie... Het mocht in de eerste twee seizoenen dan wel geen Star Trek voor de naam hebben, maar het speelde zich wel af in het Star Trek universum. Dom gewauwel dus.

Als ik cola in een lege 7up fles stop dan is het nog steeds cola.. Ik kan het wel anders noemen, maar dan houd ik mijzelf voor de gek... Lijkt me dat sommige mensen dat nu hier doen.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Visitor1982 schreef:...Als ik cola in een lege 7up fles stop dan is het nog steeds cola.. Ik kan het wel anders noemen, maar dan houd ik mijzelf voor de gek...
als je het recept van de cola tenminste niet veranderd hebt :-P
Gebruikersavatar
Mivok
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 956
Lid geworden op: 27 jun 2002, 20:40
Locatie: Venray

Bericht door Mivok »

Visitor1982 schreef:Als ik cola in een lege 7up fles stop dan is het nog steeds cola.. Ik kan het wel anders noemen, maar dan houd ik mijzelf voor de gek... Lijkt me dat sommige mensen dat nu hier doen.
Ik vind die metafoor niet helemaal juist. Jij gaat de inhoud in een andere verpakking doen en dan zeggen dat de inhoud nog steeds hetzelfde is. Dat klopt natuurlijk ook. Maar bij Enterprise is juist die inhoud het discutabele punt, de verpakking is Star Trek. Echte Star Trek is dus cola in een colafles.

Even doorvertaald:
Bij Enterprise stoppen ze 7up in een colafles en durven ze ook nog eens te beweren dat het cola is!
Visitor1982
Commander
Commander
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jul 2003, 18:20

Bericht door Visitor1982 »

^
Ben ik het niet mee eens... De inhoud is Star Trek (cola), alleen had het in de eerste twee seizoenen niet die naam... (7up fles)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Visitor1982 schreef:^
Ben ik het niet mee eens... De inhoud is Star Trek (cola), alleen had het in de eerste twee seizoenen niet die naam... (7up fles)
De discussie gaat in dit geval niet alleen om de verandering van naam. Het grote probleem van ENT is dat ze met de serie vanaf het begin niet geweten hebben wat ze nu wilden. Een breed, voornamelijk op actie gericht, mannelijk prublek aanspreken of toch de fanbasis die er al was. Ze hebben beiden geprobeerd en zijn daardoor jammerlijk ten onder gegaan. Fans zeggen wel dat seizoen vier zoveel beter is, dit is niet het geval zoals EMH al zei. Men probeert het meer in een wereld te plaatsen waar het eerst geen deel van uitmaakte en ondertussen stoot men de groep mensen die 'nieuw' hadden moeten zijn extra af.

Ik denk dat het verhaal ven ENT veel meer een falende marketingstrategie is dan dat het daadwerkelijk in basis echt een 'slechte' serie of een 'slecht' concept zou zijn.

Maar, ik dwaal af, de vraag is of ENT Star Trek is...op deze vraag is geen antwoord te geven op deze manier. Dan moet je eens beginnen met een omschrijving te geven van wat Star Trek dan wel is. Feit is dat ENT een groot deel van de zaken die voor de serie zijn gekomen tegenspreekt, negeert of gewoon verandert om er later weer een andere draai aan te geven of binnen de serie te ontkennen dat zaken uberhaupt gebeurd zijn. Maar, dit is nog geen reden om de serie niet als Star Trek te zien.

Dus, de eerste vraag waar ik een antwoord op wil hebben voordat ik kan zeggen of ENT een Star Trek serie is...WAT is een Star Trek serie?
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

Van al dat gepraat over cola en 7up krijg ik dorst :-P

En voor de rest kan het me niet zoveel schelen. Ik vind het persoonlijk wel een Star Trek serie.
Gebruikersavatar
Hezingen
Commander
Commander
Berichten: 1255
Lid geworden op: 12 jun 2002, 12:37
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Hezingen »

Na de laatste aflevering vind ik dat de gehele serie uit de geschidenis boeken dient te blijven.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Rogueborg schreef:Van al dat gepraat over cola en 7up krijg ik dorst :-P

En voor de rest kan het me niet zoveel schelen. Ik vind het persoonlijk wel een Star Trek serie.
Waarom bemoei je je dan met de discusiie? En nee, geef maar geen antwoord...
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

captain crash schreef:
Rogueborg schreef:Van al dat gepraat over cola en 7up krijg ik dorst :-P

En voor de rest kan het me niet zoveel schelen. Ik vind het persoonlijk wel een Star Trek serie.
Waarom bemoei je je dan met de discusiie? En nee, geef maar geen antwoord...
Helaas toch een antwoord.

Ik geef een antwoord op de vraag of Enterprise een Star trek serie is. Die onderbouw ik stevig met argumenten (oeps ik wist dat ik iets vergeten was *D ).
Maar ik geef ook aan dat deze discussie niet interessant is. Dit komt omdat het al veel vaker is gevraagd.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Rogueborg schreef:
captain crash schreef:
Rogueborg schreef:Van al dat gepraat over cola en 7up krijg ik dorst :-P

En voor de rest kan het me niet zoveel schelen. Ik vind het persoonlijk wel een Star Trek serie.
Waarom bemoei je je dan met de discusiie? En nee, geef maar geen antwoord...
Helaas toch een antwoord.

Ik geef een antwoord op de vraag of Enterprise een Star trek serie is. Die onderbouw ik stevig met argumenten (oeps ik wist dat ik iets vergeten was *D ).
Maar ik geef ook aan dat deze discussie niet interessant is. Dit komt omdat het al veel vaker is gevraagd.
als ik iets niet interessant vind dan lees ik het niet en dan bemoei ik mij zeker niet met een discussie. Wat jij doet op dit moment is een poging tot een serieuze discussie heerlijk om zeep helpen. En soms is dat helemaal niet erg maar in dit geval wel omdat het om een vrij fundamenteel vraagstuk gaat. Hoe komt het dat een serie die met de beste bedoelingen gemaakt is zo'n enorme flop geworden is voor zowel de fans als de algeme markt. Hoe komt het da een eens grote naam als Star Trek nu niets meer is. Of was Ent toch geen Star Trek waardoor alleen Ent verloren is gegaan en niet heel Star Trek.

Ofwel, de vraag of Ent een Star Trek serie is en daarmee de vraag WAT een Star Trek serie is, is een zeer zinvolle vraag. En nu ga je daadwerkelijk niet meer reageren op deze post want zoals je zelf al zei heb je geen aanvullingen binnen deze discussie en dan is het feitenlijk posten om het posten...en ook al is dat iets wat wel vaker gebeurd...het blijft spam.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

Ik vind het grappig dat dit weer wordt opgebracht. Waarom zou je willen ontkennen dat Enterprise een trek-serie is? Ik kan toch ook moeilijk ontkennen dat Volkert vd G. een Nederlander is? OK, hij heeft dingen gedaan die een Nederlander (of wie dan ook) niet hoort te doen, maar dat maakt hem nog niet geen Nederlander. Dus ook al ben je het niet eens met de inhoud/continuiteit van Enterprise (waarover volgens mij ook te veel door de ST-'fans' geklaagd wordt, maar da's weer een ander verhaal), het blijft een ST-serie.

Star Trek als een idiologie of vastomlijnde bundel ideeen zien, gaat mij te ver, en ik houd me dus voor wat allemaal bij ST hoort vast aan wat er door de beheerders van de franchise zodanig aangemerkt wordt.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

De discussie is er 'weer' omdat de mensen achter Ent zelf niet wisten wat ze wilden (zoals al eerder aangehaald). Eerst zelf de naam niet toevoegen om zo een breder publiek aan te spreken (waarbij ze zelf dus al aangeven dat dit met die naam schijnbaar om de een of andere reden niet lukt). Vervolgens bewust of onbewust allerlei zaken doen die mensen die de series al langer volgen niet fijn vinden en daarna de boel met een druk op de reset knop in seizoen drie terug zetten en het wél Star Trek noemen.

Ook jij gaat trouwens weer voorbij aan de eerder gestelde vraag: WAT is een Star Trek serie? Heel veel mensen vinden ds9 bijvoorbeeld ook geen 'echte' Star Trek serie en daar hebben ze ook nog eens goede argumenten voor over het algemeen.
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

Op de vraag, wat is een star trek serie?, bestaat geen uniform antwoord. De een vind het de series die zich houden aan de visie van Gene Rodenberry, anderen vinden het alleen de eerste serie en nog anderen vinden alle 5 series star trek-series.

Hier geldt dus, The truth is in the eyes of the beholder. Hier kom je niet uit door discussie (zie eerdere discussies over dit onderwerp).

Mijn antwoord op de vraag is Ent een star trek serie is ja. De redenatie erachter is gelijk aan die van Weyounslastclone.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

:shoot:
Gebruikersavatar
!¿!Mats!¿!
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3355
Lid geworden op: 28 okt 2004, 13:19
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Bericht door !¿!Mats!¿! »

Enterprise is wel een Trek Serie. :)

(zie mijn goede argumenten 8))

want er komen dezelfde rassen in voor als TOS en de andere series.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

!¿!Mats!¿! schreef:Enterprise is wel een Trek Serie. :)

(zie mijn goede argumenten 8))

want er komen dezelfde rassen in voor als TOS en de andere series.
Mats...DIT GELDT OOK VOOR JOU!!!!!!!!!!!!!!!!

(EMH, zal ik dit topic verhuizen naar een plek waar we er wel serieus over kunnen praten?)
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Bericht door WeyounsLastClone »

EMH is zeker wel serieus hier? Dan moet hij niet in zijn beginpost al komen met 'een stijve', 'geil worden' en Enterprise een rukserie noemen.

Om dan toch even op het onderwerp in te gaan wat CC aansnijdt. Het blijkt dat de definitie van ST-serie voor iedereen anders is. Ik vind Enterprise een ST-serie omdat het zich in het ST-universum afspeelt. Wat hier aangekaart wordt is voor mij meer: 'geeft/heeft Enterprise het Star Trek-gevoel?' en 'wat is het Star Trek-gevoel?'. Enterprise heeft dat voor mij niet echt op de manier waarop ik bij Voyager elke week weer uitkeek naar de volgende aflevering van 'Star Trek'. Of de belevenis van TNG-afleveringen voor de eerste keer zien. Maar Enterprise heeft wel terrein bij mij gewonnen, ondanks dat ik negatief was (en nog steeds ben) over het feit dat het een prequel is en ondertussen vind ik het toch een respectabel onderdeel van Star Trek.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Goed, als een ieder hier vindt dat deze discussie niet serieus gevoerd kan worden, dan zullen we 'm inderdaad maar (weer) hier niet voeren.

*kloenk*
Gesloten