saucer seperation

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

saucer seperation of niet?

Ja
47
69%
Nee
21
31%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

Het zou kunnen maar de Enterprise NX is maar 350 (ongeveer) meter lang en ze heeft 150? crewmembers, dat zie ik dus niet gebeuren want de Enterprise-D is 450 meter lang met 1014 crewmembers en heeft dus het seperaten meer "nodig".
Gebruikersavatar
TrekkieNR6
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jun 2002, 18:12
Locatie: Hoogezand

Bericht door TrekkieNR6 »

dat denk ik ook, en laten we hier nou geen Enterprise topic van maken.
Die kan je er alsnog neerzetten.


by the way:
Hoezo nuttloos? hij kan seperaten om aan te vallen niet om families in veiligheid te brengen. Daarom heet het ook: multi-vector attack seperation.
Ik snap em. De ene hoeft ook geen warpdrive want meeste gevechten gebeuren toch bij sublight. Dan is het een voordeel om van 1 schip er 3 van te maken.
Gebruikersavatar
omega88
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:18
Contacteer:

Bericht door omega88 »

TrekkieNR6 schreef:dat denk ik ook,en laten we hier nou geen Enterprise topic van maken.
Die kan je er alsnog neerzetten.


by the way:
Hoezo nuttloos? hij kan seperaten om aan te vallen niet om families in veiligheid te brengen. Daarom heet het ook: multi-vector attack seperation.
Ik snap em. De ene hoeft ook geen warpdrive want meeste gevechten gebeuren toch bij sublight. Dan is het een voordeel om van 1 schip er 3 van te maken.
Maar ik vind dit ook niet echt een TNG topic meer misschien moet dit naar Star Treknology.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

zat ik ook al aan te denken
Gebruikersavatar
USS Enterprise
Commander
Commander
Berichten: 1204
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:37

Bericht door USS Enterprise »

Het zou kunnen maar de Enterprise NX is maar 350 (ongeveer) meter lang en ze heeft 150? crewmembers, dat zie ik dus niet gebeuren want de Enterprise-D is 450 meter lang met 1014 crewmembers en heeft dus het seperaten meer "nodig".
De NXEnt kan nooit 350 zijn want de eerste ENT(uit TOS) is nog kleiner
En de ENT-D is ongeveer 641 meter
Gebruikersavatar
omega88
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:18
Contacteer:

Bericht door omega88 »

USS Enterprise schreef:
Het zou kunnen maar de Enterprise NX is maar 350 (ongeveer) meter lang en ze heeft 150? crewmembers, dat zie ik dus niet gebeuren want de Enterprise-D is 450 meter lang met 1014 crewmembers en heeft dus het seperaten meer "nodig".
De NXEnt kan nooit 350 zijn want de eerste ENT(uit TOS) is nog kleiner
En de ENT-D is ongeveer 641 meter
klopt want hij is maar 190 meter.
NX class:
Length: 190m
Width: 41m
Height: 38m
Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

omega88 schreef:
USS Enterprise schreef:
Het zou kunnen maar de Enterprise NX is maar 350 (ongeveer) meter lang en ze heeft 150? crewmembers, dat zie ik dus niet gebeuren want de Enterprise-D is 450 meter lang met 1014 crewmembers en heeft dus het seperaten meer "nodig".
De NXEnt kan nooit 350 zijn want de eerste ENT(uit TOS) is nog kleiner
En de ENT-D is ongeveer 641 meter
klopt want hij is maar 190 meter.
NX class:
Length: 190m
Width: 41m
Height: 38m
Sorry,ik zie al dat het niet goed was 8-) relax!
Iceman
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:03

Bericht door Iceman »

TrekkieNR6 schreef:dat denk ik ook, en laten we hier nou geen Enterprise topic van maken.
Die kan je er alsnog neerzetten.


by the way:
Hoezo nuttloos? hij kan seperaten om aan te vallen niet om families in veiligheid te brengen. Daarom heet het ook: multi-vector attack seperation.
Ik snap em. De ene hoeft ook geen warpdrive want meeste gevechten gebeuren toch bij sublight. Dan is het een voordeel om van 1 schip er 3 van te maken.
De Saucer section heeft wel degelijk een warpdrive. Indien 'Multi Vector Assault Mode' separation geactiveerd wordt, komt er een vijfde nacelle te voorschijn uit de saucer. zoals je kunt zien bij screenshots uit "Message in a Bottle":
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier zie je de 'Multi Vector Assault Mode' seperation sequence geactiveerd worden en je ziet de vijfde nacelle uit de Saucer Section te voorschijn komen.
met dank aan http://www.shiporama.org voor de screenshots.

Ook bij sub-light gevechten kan warp speed een groot tactisch voordeel opleveren, denk aan de "Picard-manoever". En ik denk ook dat er heel wat gevechten bij warp-speed gehouden worden.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Klein detail: bij de Picard-manoever wordt er juist naar warp-speed gesprongen (is het dus geen sub-lichtspeed).
Maar volgensmij worden (bijna) alle battles op sub-lightspeed gevoerd, omdat je op warp-speed niet kunt manouvreren (hoogstens versnellen of vertragen) en om dat je op warp-speed geen phasers kunt afvuren.
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

Tom schreef:Klein detail: bij de Picard-manoever wordt er juist naar warp-speed gesprongen (is het dus geen sub-lichtspeed).
Maar volgensmij worden (bijna) alle battles op sub-lightspeed gevoerd, omdat je op warp-speed niet kunt manouvreren (hoogstens versnellen of vertragen) en om dat je op warp-speed geen phasers kunt afvuren.
daar heb je gelijk in.
Iceman
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:03

Bericht door Iceman »

Tom schreef:Klein detail: bij de Picard-manoever wordt er juist naar warp-speed gesprongen (is het dus geen sub-lichtspeed).
Maar volgensmij worden (bijna) alle battles op sub-lightspeed gevoerd, omdat je op warp-speed niet kunt manouvreren (hoogstens versnellen of vertragen) en om dat je op warp-speed geen phasers kunt afvuren.
Volgens mij zei ik dat ook: "Ook bij sub-light gevechten kan warp speed een groot tactisch voordeel opleveren, denk aan de "Picard-manoever" Gebruik maken van warp speed tijdens een sub-light gevecht.

Ik ben het ook met je eens dat de manoeverabiliteit tijdens een warp gevecht klein is, maar wel mogenlijk. Er zijn ook al verschillende achtervolgingen getoond, waarbij de verschillende schepen op elkaar schieten. Volgens mij moet dit dan toch als een gevecht gekwalificeerd worden.
Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

Het kan denk ik niet. Hoe snel is een phaser? ik denk niet dat die op warp 9 kan..
Iceman
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:03

Bericht door Iceman »

Torpedo's?
Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

Die gaan volgens mij nog langzamer als phasers.. Misschien werd bedoeld bij een light-speed gevecht warp 1. Dat zou denk ik wel haalbaar zijn voor een phaser..
Gebruikersavatar
Q-continuum
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:49
Locatie: Jabeek

Bericht door Q-continuum »

Maar voor torpedo's niet. En hoe zit het dan met de warpvelden van de twee schepen? Die zullen toch ook invloed hebben op de Faserbeams?

Ach, de gevechten moeten toch mooi blijven. :-P
Arend-Jan
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2002, 14:06
Locatie: Katwijk

Bericht door Arend-Jan »

Torpedoes zijn juist speciaal ontworpen voor gevechten bij warp snelheden sinds phasers niet sneller dan het licht kunnen.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Arend-Jan schreef:Torpedoes zijn juist speciaal ontworpen voor gevechten bij warp snelheden sinds phasers niet sneller dan het licht kunnen.
en torpedoes dan wel?!?!

ik bedoel: probleem met lichtsnelheid is geloof ik het bezitten van massa;
en volgens mij heeft een torpedo meer last van "massabezit" dan licht/energie
Iceman
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:03

Bericht door Iceman »

Torpedo's hebben inderdaad een eigen Warp engine en kunnen dus met Warpshelheid (=sneller dan het licht). Om een voorbeeld te kunnen geven van de snelheid: in "The Emissary" werd afgevaardigde K'Ehleyr in een aangepaste torpedo naar de Enterprise gestuurd omdat een schip niet snel genoeg was.
R2D2 schreef:ik bedoel: probleem met lichtsnelheid is geloof ik het bezitten van massa;
en volgens mij heeft een torpedo meer last van "massabezit" dan licht/energie
Een Starship heeft nog meer massa dan een torpedo. Je geeft hier in feite dus al aan dat een phaser minder geschikt is in een warpgevecht. Stel dat phaser vuur met de snelheid van het licht reist dan komt het bij Warp 1 (= 1x de snelheid van het licht) al niet voorbij het vurende schip en zou het alleen effect hebben indien het naar achteren gevuurd zou worden, naar een achtervolgend schip.

Ik ben wel bang dat we ondertussen behoorlijk off-topic zitten. Dit heeft niet echt meer te maken met saucer-seperation.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Iceman schreef:Torpedo's hebben inderdaad een eigen Warp engine en kunnen dus met Warpshelheid (=sneller dan het licht)
idd, dom van mij :-)
ik ging ervan uit dat het enkel een projectiel was,
maar een torpedo is idd een projectiel met EIGEN aandrijvind (warpdinges)
Iceman schreef:Een Starship heeft nog meer massa dan een torpedo. Je geeft hier in feite dus al aan dat een phaser minder geschikt is in een warpgevecht. Stel dat phaser vuur met de snelheid van het licht reist dan komt het bij Warp 1 (= 1x de snelheid van het licht) al niet voorbij het vurende schip en zou het alleen effect hebben indien het naar achteren gevuurd zou worden, naar een achtervolgend schip.
gevechten tussen schepen die sneller als het licht kunnen, leveren zo-ie-zo vreemde mogelijkheden op;

Iceman schreef:Ik ben wel bang dat we ondertussen behoorlijk off-topic zitten. Dit heeft niet echt meer te maken met saucer-seperation.
idd :-D
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

ok mensen kan iemand mij dan mischien uitleggen waarom iedereen het hier steeds over de MASSA van een starship heeft en dat die eerst lichter gemaakt moet worden in een warp-field voordat ie kan warpen.

en een torpedo lichter is dan een starship us een heeeeeel klein warp enginetje heeft.

MENSEN IK HEB ALTIJD OP SCHOOL GELEERD DAT ER IN DE RUIMTE GEEN WEERSTAND IS EN ALLES GEWICHTLOOS IS DUS KAN IEMAND MIJN NU FF VERTELLEN HOE HET ZIT.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Volgens de speciale relativiteits-theorie van Einstein is niet mogelijk dat enige vorm van massa sneller als het licht gaat.
Bij Star Trek hebben ze dit omzeild dmv de warp-drive, die zorgt ervoor dat dit toch kan.

Bovendien is niet alles gewichtloos in de ruimte, alles heeft een tragge massa.
OK de planeten vallen niet naar beneden (want wat is tenslotte 'beneden'), maar als jij aan kom zweven met je ruimte pakje kun je niet zomaar even de maan wegduwen omdat die toch niets zou wegen.
Je kunt wel bijvoorbeeld een pen wegduwen want die heeft minder tragge massa als jij.

[Tom-edit]
Trouwens, dit is inderdaad off-topic, maar als iemand een vraag steld wil ik die wel graag beantwoorden :)
[/Tom-edit]
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

massatraagheid idd;

belangrijkste verband denk ik: F=m*a

enkele "gevolgen":
- bij een grotere massa heb je voor eenzelfde vertraging/versnelling (snelheidsverandering dus) dus ook meer kracht nodig;
- als jij met heel kleine massa (80 kg) drukt tegen heel grote massa (80.000 kg), zul jij 1000 keer zo snel versnellen als de zware massa (het lijkt dus alsof de grote massa niet beweegt)
Laatst gewijzigd door R2D2 op 19 jul 2002, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
4of8
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 578
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:17
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door 4of8 »

daarvoor hebben ze de inertial dampers uitgevonden denk ik.

volgens mij compenseren die dingen dit soort effecten.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Q: "and just how do these inertial dampeners work?"
A: "just fine, thank you"
Gebruikersavatar
4of8
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 578
Lid geworden op: 11 jun 2002, 20:17
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door 4of8 »

Hier is iets te vinden, maar das bijster weinig...
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

hoezo er staat toch precies wat ze doen:

Mechanisms aboard starships to compensate for acceleration forces caused by speed changes.

NL:
mechanisme aanboord van een starship dat het acceleratie effect dat ontstaat door snelheids veranderingen compenseerd.

:-P
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Vindt dat zo'n onzin. Doe het zoals de Intrepid Class! Warp Core Ejection! Das stukke voordeliger! Denk dat de Nova class en Sovereign class precies hetzelfde hebben.

In Generations had de Galaxy class ook warp core ejection moeten hebben. Dat was veel makkelijker geweest. En zo'n heel schip evacueren hoeft dan niet! Gewoon snel op impuls drive wegwezen!
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

volgens mijn volg jij het niet helemaal knul.
de ent-d kan hem wel ejecteren alleen hoor je Geordi duidelijk tegen riker zeggen voordat alles gevacueerd word:

Riker: Can you eject the core?
geordi: no sir everithing is on an overload.
Riker: Can you do anything about it?
Geori: we need to evecuate... sorry sir there is nothing i can do.
Riker: prepare for seperation!!
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

ok ze kunnen splitsen. maar wat doen ze dan als ze splitsen en ze blazen 1 van die delen op? bevoorbeeld de warpdrive? zit je dan lekker mee.
|:(
Gebruikersavatar
Trekkie1701
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 jul 2002, 22:34
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Trekkie1701 »

Nemesis schreef:volgens mij kunnen alleen de schepen van de galaxy class seperaten.. en die ene.. die in drie delen kon...
De Enterprise, NCC-1701, had al de mogelijkheid van saucer separation door middel van explosieve bouten op het punt tussen saucer en die lange "arm" op de stardrive section. Nadat dit was gebruikt kon de saucer echter niet meer terugkeren naar de stardrive. Zoek dit maar op op een "bouwtekening" in bijvoorbeeld een Star Trek encyclopedie. Alle schepen die Enterprise zijn geweest, met uitzondering van de NX-01 en misschien de NCC-1701-E, hebben deze mogelijkheid. De Galaxy was daarbij de eerste waarbij het werd gebruikt, omdat dat de eerste was die de mogelijkheid had tot terugkeer.
Gesloten