aandrijving borg

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gesloten
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

aandrijving borg

Bericht door X5-453 »

waar zit eigenlijk de aandrijving van de borg in bijvoorbeeld de cube?

kan hem niet vinden.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Misschien is er wel niet eens een specifiek aandrijvings gedeelte; Data uit 'Q Who?':
Data schreef:The ship is strangely generalised in design. There is no specific bridge, no command centre. There is no engineering section. I can identify no living quarters.
Ze hebben echter wel een conventionele warpdrive en een transwarpdrive. En er zijn gedeeltes van die transwarpdrive die je kunt jatten als je Janeway bent (ik geloof dat het transwarpcoils waren).
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

je ziet het niet maar het zit er wel, let maar eens op als je een borg cube weg ziet vliegen dan draait ie altijd ff een kwart of een half rondje voordat ie weg vliegt ik denk dat ie dat doet omdat de aandrijving aan 1 kant zit.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Dat slaat sowieso dan al nergens op, want in de ruimte is geen weerstand dus het maak in principe helemaal niet uit wáár de aandrijving zit om een kant uit te gaan. Dat zou alleen maar iets uitmaken als er tegenkrachten zouden zijn, die zijn er niet in de ruimte.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Nouja, als je een aandrijving hebt waarmee je alleen maar vooruit kunt gaan, dan moet je natuurlijk wel eerst de goede richting op draaien voordat je 'm aanzet. Anders ga je de verkeerde kant op...
Gebruikersavatar
22339
Captain
Captain
Berichten: 2867
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door 22339 »

juist ja tom snapt hem :-D
Gebruikersavatar
borgangel
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 429
Lid geworden op: 26 jun 2002, 17:52
Locatie: zaandam

Bericht door borgangel »

dat klopt ja, de borg warpdrive zie je niet maar je ziet wel welke kant hij gaat op warpen.
Ik heb ergens een blauweafdruk van een CUBE hier in mij pc en daar staat aan gegeven waar in de CUBE de warpdrive zit,
zal hem ff zoeken.
Gebruikersavatar
onok
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 129
Lid geworden op: 12 dec 2002, 18:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door onok »

al gevonden? ben wel benieuwd :)
Gebruikersavatar
Hecard
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 aug 2002, 21:27
Locatie: NCC 1305-E USS Yamato
Contacteer:

Bericht door Hecard »

Ik ben ook wel benieuwd. Dat is een harde noot, ik vind het zelf ook niet.
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

damm, heeft iemand anders hem ook (nog)?
Gebruikersavatar
itsme
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 okt 2002, 23:04
Contacteer:

Bericht door itsme »

captain crash schreef:Dat slaat sowieso dan al nergens op, want in de ruimte is geen weerstand dus het maak in principe helemaal niet uit wáár de aandrijving zit om een kant uit te gaan. Dat zou alleen maar iets uitmaken als er tegenkrachten zouden zijn, die zijn er niet in de ruimte.

Geluid in de ruimte kan ook niet, maar ze doen het toch in de serie gebruiken
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

hoe, wie, wat en waar de aandrijving ziet boeit wel wat in de ruimte, die twee leuke nacelles bij de fed. schepen(en ook bij het grootste deel nietfed schepen) zijn er om het warpveld zodanig aan te passen dat je min of meer kunt sturen(zit wel wat logica in) als je er dus gewoon 1 aandrijving in knalt en klaar wordt sturen erg moeilijk, tenminste, met de fed. technologie, borg hebben misschien andere/betere technologie voor warp?
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Punisher schreef:...borg hebben misschien andere/betere technologie voor warp?
Ja, transwarp(-coils) en transwarp conduits (dat spel je ook anders volgensmij).
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

transwarp is een form van warp 10 en transwarp conduits is met poortjes toch?

heeft echt niemand een foto?
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Transwarp (letterlijk sneller dan warp) is het gedeelte tussen warp 9.999 tot warp 10 (theoretische oneindige snelheid).

Transwarpconduits zijn volgens Geordi 'een soort snelstrommende rivieren waar gewone subspace regels niet gelden'.

Afbeelding
Transwarp conduit

Afbeelding
de Ent-D die een transwarp conduit ingaat
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

dus Transwarpconduits is eigenlijk een wormhole?
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Het resultaat komt op hetzelfde neer denk ik ja, maar het werkt wel anders. Deze moeten bijvoorbeeld geopend worden voordat je erin kunt.
POLY 5
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 jan 2003, 13:01

vraagje...

Bericht door POLY 5 »

Uhmmm... in de ruimte heb je wel weerstand.. door ruimtestof en gaswolken..
toegegeven het is heel weinig...

Hé!!! een vraagje... als je 1 jaar met de snelheid van het licht reist,
wordt je maar 0.4 jaar ouder, ten opzichte van de buitenwereld
(dus vanuit jouw optiek wordt de buitenwereld 2.5 jaar ouder)

Dus als voyager 6000? lichtjaren in 7 jaar heeft afgelegd, gemiddeld
857!! sneller dan het licht. dan betekent dat ze 2142 jaar later pas thuis
komen in voyagers optiek/realiteit...

(ik ben geen kwantum fysicus ofzo.. maar zoiets dacht ik dan.
kan ook '2.5 tot de macht 857' jaar later zijn of zo...)
kan iemand uitzoeken hoe het echt in elkaar zit?!

Heb dit ergens gelezen...
In de japanse animatie film "Aim for the top! gunbuster" hadden zij
het ook hier over!!!

P.S. je achtervolgers zien terwijl je sneller dan het licht gaat (warp)
klopt ook niet.. het licht van dat schip kan je niet bereiken omdat je
sneller gaat dan het licht!!!
Laatst gewijzigd door POLY 5 op 17 jan 2003, 17:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peti
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7308
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:03
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Bericht door Peti »

Daar hebben ze in het almachtige Voyager-tijdperk vast wel iets voor gevonden :D

Maar ff serieus, zoiets heb ik ook een keer gehoord, ik weet niet hoe dat opgelost wordt.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Re: vraagje...

Bericht door Tom »

POLY 5 schreef:Uhmmm... in de ruimte heb je wel weerstand.. door ruimtestof en gaswolken...
Niet op warpspeed, dan wordt je beschermd door de warpbuble. :)
POLY 5 schreef:...als je 1 jaar met de snelheid van het licht reist, wordt je maar 0.4 jaar ouder, ten opzichte van de buitenwereld (dus vanuit jouw optiek wordt de buitenwereld 2.5 jaar ouder)
Nu is het even heel lastig voor mij want ik heb op dit moment geen boek in huis om het even op te zoeken, maar ik geloof dat het zo was:
Als je steeds sneller gaat wordt je, gezien vanuit het oogpunt van de buitenwereld, steeds zwaarder, ook gaat tijd langzamer voor je lopen.
Als je theoretisch lichtsnelheid zou bereiken zou je een oneindige massa hebben (dat is ook de reden waarom je lichtsnelheid nooit kan berijken). Als ik me goed herinner was het ook zo dat tijd oneindig langzaam voor je zou gaan, met andere woorden stilstaan. Zoals ik al zei, dit weet ik niet helemaal zeker dus het kan zijn dat het niet helemaal stilstaat maar gewoon heel langzaam loopt.

Bij Star Trek wordt er gebruik gemaakt van de warpdrive waarmee het mogelijk is om sneller als het licht te gaan. Daar hebben ze het hele probleem van het sneller of langzamer ouder worden gewoon genegeerd. Nu weet ik alleen niet zeker of dat een fout is of dat dat natuurkundig ook klopt met het principe van de warpdrive, dat is wel jammer...
POLY 5 schreef:ik ben geen kwantum fysicus ofzo...
Hoeft ook niet, het heeft met de speciale relativiteits theorie te maken, niet met kwantum fisica :)
POLY 5 schreef:...je achtervolgers zien terwijl je sneller dan het licht gaat (warp) klopt ook niet.. het licht van dat schip kan je niet bereiken omdat je sneller gaat dan het licht!!!
Als jij en je achtervolger dicht bij elkaar zitten kan je in dezelfde warpbuble zitten, of de beide warpbuble's raken elkaar, daardoor kun je wel je achtervolger zien.

P.S. nog een vraagje, zou je zinnen niet middenin zomaar willen afbreken met een enter, dat leest nogal lastig.
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

Tom schreef:Hoeft ook niet, het heeft met de speciale relativiteits theorie te maken, niet met kwantum fisica
kwantum is de revaliteit van moleculen.
dus kwantum, (mierenneuker, ik weet het :-P )

maar bij warp werd er toch een speciale bel om het schip gebracht? die bel zou de werkelijke wereld verbuigen dus zou je niet in de normale ruimte vliegen. als je geen bel zou hebben en je gaat met lichtsnelheid dan zou alles steeds zwaarder en kleiner moeten woorden. (citeerde einstein). natuurlijk is dat niet bewezen maar de warp van ST is anders.
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

X5-453 schreef:natuurlijk is dat niet bewezen maar de warp van ST is anders.
Pfah! Tijddilatatie en lengte-contractie zijn al lang geleden aangetoond.

Als een schip in een warpbel vliegt, zal hij relatief tot de ruimte binnenin de bel niet-relativistisch bewegen, maar de bel relatief tot de rest van het heelal wel. Zo bedoelen ze de relativistische problemen dus te omzeilen. Ook door normaliter impuls-snelheid te beperken tot een kwart van de lichtsnelheid.

Voor de goede orde is quantummechanica de fysica van het kleine, (sub)atomaire niveau, en relativiteitstheorie de fysica van het grote en snelle. Omdat de meeste gebeurtenissen om quantumniveau aardig snel gaan zul je heel vaak wel relativistische vergelijkingen moeten introduceren in je berekeningen... relativistische quantummechanica.
Pakled
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 feb 2003, 17:54
Locatie: Alpha Quadrant

Bericht door Pakled »

Over blauwdrukken van een Borg schip:
In het boek "New Worlds, New Frontiers" van Michael Jan Friedman staat een tekeningetje van een opengewerkte Borg Cube met wet details die je in "naslagwerken" zoals de Fact Files niet kan vinden. NB: Het zijn niet echt blueprints, en je raad het al: over de motoren zwijgt men uiteraard in alle talen. Ik zeg "uiteraard" omdat het denk ik altijd vaag zal blijven, hoe de technologie van de Borg en andere aliens nou werkt. De makers van Star Trek streven ernaar om meestal vaag te blijven; is makkelijker voor de script-flexibiliteit...

Als je secundaire bronnen accepteert, (ik durf het maar geen "non-canon" bronnen te noemen), zijn er ook wel wat roleplaying boekies die wat info over Borg tech hebben verzameld...lees: uit hun duim hebben gezogen. Niet dat ik iets mis vind met dingen verzinnen, als het nou maar cool zou zijn. Maar in rpg materiaal zie ik (bijna) nooit toffe blauwdrukken, tekeningen, of interessante data. Enkel rijen tabellen over hoeveel "power points" en andere wargame termen dat een Borg schip kan voortbrengen.

Wat ik wel interessant vindt: in het prille begin van de Borg (in de TNG serie dus) hadden ze heel geen transwarp! Ze vlogen gewoon heel hard, en ze achtervolgden de Enterprise-D urenlang. Niks conduits, niks super-snelheid...
Het was wel al in TNG dat transwarp erbij werd bedacht, in de "Descent" two-parter als ik het goed heb. (Voor de niet-feiten spuiers: "Descent" is de episode waarin Data wordt "verleid tot de Dark Side," zegmaar, ;) door Lore. Die ene met de renegade Borg...)
In de Voyager serie is dit transwarp gebeuren nog eens dik uitgebreid, en kregen we dingen als "Vinculums", tactical Cubes, Borg diamonds, Unicomplexes en noem het maar op.
Gebruikersavatar
Shark-of-Borg
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 feb 2003, 13:04

Bericht door Shark-of-Borg »

Ik denk, dat de aandrijving van een borg cube midden in zit.
De Borg zou wel heel makkelijk uitgeroeit worde als alle schepen makkelijk te vernietigen waren,als bv 20 federatie schepen de cube zouden aan vallen en allemaal de warpcore vernietigen.Dat zou een beetje de spanning van het gevecht eraf halen. ?

reactie: photon torpedo > hull > phaser > warpcore > alle systemen van de cube en boem,doei cube :)
da zou nie erg slim zijn van de Borg denk ik heh ;)
Dus mijn theorie is: de warp core van de cube zit midden in

maar daz mijn theorie......
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

de borg heeft aardig wat schilden voor je foton torpedoes dus dat gaat neit zo makkelijk. met twintig schepen leg je 1 kubus snel plat hoor. 5 steamrunner, 10 galaxy en 5 interpid of akira klassen en hij is zo weg.

ik denk dat de warpcores in het midden zitten ja. of heeft de borg geen warpcores nodig? ze zijn het ras met de technologie natuurlijk.
Gebruikersavatar
Shark-of-Borg
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 feb 2003, 13:04

Bericht door Shark-of-Borg »

X5-453 schreef:de borg heeft aardig wat schilden voor je foton torpedoes dus dat gaat neit zo makkelijk. met twintig schepen leg je 1 kubus snel plat hoor. 5 steamrunner, 10 galaxy en 5 interpid of akira klassen en hij is zo weg.

ik denk dat de warpcores in het midden zitten ja. of heeft de borg geen warpcores nodig? ze zijn het ras met de technologie natuurlijk.
lijkt me sterk, hoe zouden ze anders hun schepen draaiende houden ?
(domme vraag,want het kan ook met energie bronnen verspreid over het schip)
ik denk dat ze een soort en met van warpcores hebben.
Gesloten