Planetair schild?

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Dawn schreef:
Aaargh schreef:
mr_Vulcan schreef: Jij bent degene die zegt dat publiek alles slikt. Ik zeg alleen dat dat niet zo is. Daar gaat het hier om. Enterprise is een voorbeeld van wat er gebeurt als je je publiek onderschat.
*Aaargh geeft mr_Vulcan een leesbrilletje van de Hema*
Ahum:
Aaargh schreef:Zolang je maar zorgt dat je publiek het slikt...en die slikken gelukkig veel! En anders maak je er gewoon een comedie van... :Y)
*geeft het leesbrilletje terug aan Aaargh*
*Aaargh* Ik schrijf dat het publiek veel slikt....niet 'alles'....
Blijkbaar is wordt dit verschil niet opgemerkt.
*Aaargh neemt het leesbrilletje weer terug en geeft het aan Dawn*
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Ace of Spades schreef: Als jij met opmerkingen komt van, "Het is mogelijk, want de schrijvers kunnen dat beslissen", valt er inderdaad niet veel te discussieren. En zoals ik al zei, begin je deze discussie steeds meer te verplaatsen naar iets algemeens terwijl het hier toch echt over treknology gaat ;) .
Ik probeer er echt een einde aan deze discussie te maken. ;-)
"I'm trying Ringo, I'm trying real hard..."

Ace, wanneer er in een nieuwe film of serie van ST behoefte is aan nieuwe technologie dan komt het er. En zo verandert de schrijver de kaders waar jij je aan vast klinkt. Kijk alleen al naar de onzin van tijdreizen en alternatieve dimensies. Ik begrijp jullie wel maar jullie (willen) mij niet begrijpen...
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Aaargh schreef:
Ace of Spades schreef: Als jij met opmerkingen komt van, "Het is mogelijk, want de schrijvers kunnen dat beslissen", valt er inderdaad niet veel te discussieren. En zoals ik al zei, begin je deze discussie steeds meer te verplaatsen naar iets algemeens terwijl het hier toch echt over treknology gaat ;) .
Ik probeer er echt een einde aan deze discussie te maken. ;-)
"I'm trying Ringo, I'm trying real hard..."

Ace, wanneer er in een nieuwe film of serie van ST behoefte is aan nieuwe technologie dan komt het er. En zo verandert de schrijver de kaders waar jij je aan vast klinkt. Kijk alleen al naar de onzin van tijdreizen en alternatieve dimensies. Ik begrijp jullie wel maar jullie (willen) mij niet begrijpen...
Ik ben het gewoon met je oneens.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Ace of Spades schreef:
Aaargh schreef:
Ace of Spades schreef: Als jij met opmerkingen komt van, "Het is mogelijk, want de schrijvers kunnen dat beslissen", valt er inderdaad niet veel te discussieren. En zoals ik al zei, begin je deze discussie steeds meer te verplaatsen naar iets algemeens terwijl het hier toch echt over treknology gaat ;) .
Ik probeer er echt een einde aan deze discussie te maken. ;-)
"I'm trying Ringo, I'm trying real hard..."

Ace, wanneer er in een nieuwe film of serie van ST behoefte is aan nieuwe technologie dan komt het er. En zo verandert de schrijver de kaders waar jij je aan vast klinkt. Kijk alleen al naar de onzin van tijdreizen en alternatieve dimensies. Ik begrijp jullie wel maar jullie (willen) mij niet begrijpen...
Ik ben het gewoon met je oneens.
Dat mag...

Opzich ben ik wel blij met het feit dat men niet 'out-of-the-box' kan denken. Anders had ik geen werk... :Y)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Ok, dat was dus totaal onnodig... :{
Ik hoop niet dat dit komt door het feit dat jij de discussie niet kan winnen.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Aaargh schreef:
Ace of Spades schreef:
Aaargh schreef:
Ace of Spades schreef: Als jij met opmerkingen komt van, "Het is mogelijk, want de schrijvers kunnen dat beslissen", valt er inderdaad niet veel te discussieren. En zoals ik al zei, begin je deze discussie steeds meer te verplaatsen naar iets algemeens terwijl het hier toch echt over treknology gaat ;) .
Ik probeer er echt een einde aan deze discussie te maken. ;-)
"I'm trying Ringo, I'm trying real hard..."

Ace, wanneer er in een nieuwe film of serie van ST behoefte is aan nieuwe technologie dan komt het er. En zo verandert de schrijver de kaders waar jij je aan vast klinkt. Kijk alleen al naar de onzin van tijdreizen en alternatieve dimensies. Ik begrijp jullie wel maar jullie (willen) mij niet begrijpen...
Ik ben het gewoon met je oneens.
Dat mag...

Opzich ben ik wel blij met het feit dat men niet 'out-of-the-box' kan denken. Anders had ik geen werk... :Y)
Volgens mij ben jij hier degene die niet kan accepteren dat niet iedereen het met jou eens is. Probeer eerst maar eens uit die 'box' te komen.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

mr_Vulcan schreef:Ok, dat was dus totaal onnodig... :{
Ik hoop niet dat dit komt door het feit dat jij de discussie niet kan winnen.
Ik probeer de discussie niet te winnen. Ik probeer gewoon mijn ideeën uit te leggen. Wanneer dat niet aankomt is dat opzich geen probleem. Ik ben zelf iemand die probeert zaken van alle kanten te bekijken. Daarom begrijp ik jullie insteek wel. En het is mijn onvermogen om blijkbaar jullie mijn insteek te laten begrijpen. Wat voormij best wel onbegrijpelijk is maar ik zie dit vaak genoeg om mij heen. Daarom worden er zaken aan mij gevraagd om te doen dat ik niet begrijp waarom ze het zelf niet kunnen.

Mijn laatste opmerking van mijn vorige post is mijn mening en hoe ik over zaken denk. Ook met die mening hoef je het niet eens te zijn...
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Aaargh schreef:
mr_Vulcan schreef:Ok, dat was dus totaal onnodig... :{
Ik hoop niet dat dit komt door het feit dat jij de discussie niet kan winnen.
Ik probeer de discussie niet te winnen. Ik probeer gewoon mijn ideeën uit te leggen. Wanneer dat niet aankomt is dat opzich geen probleem. Ik ben zelf iemand die probeert zaken van alle kanten te bekijken. Daarom begrijp ik jullie insteek wel. En het is mijn onvermogen om blijkbaar jullie mijn insteek te laten begrijpen. Wat voormij best wel onbegrijpelijk is maar ik zie dit vaak genoeg om mij heen. Daarom worden er zaken aan mij gevraagd om te doen dat ik niet begrijp waarom ze het zelf niet kunnen.

Mijn laatste opmerking van mijn vorige post is mijn mening en hoe ik over zaken denk. Ook met de mening hoef je het niet eens te zijn...
En waarom zou er aan onze/mijn kant onbegrip zijn? Volgens mij impliceer je hier gewoon dat wij te dom zijn om jouw geweldige insteek te begrijpen en als dat wel zo zou zijn, dat we het dan automatisch met jou eens zijn.
Zou het niet gewoon kunnen dat wij/ik jouw standpunt kennen en daar gewoon een andere mening over hebben?
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Ace of Spades schreef: En waarom zou er aan onze/mijn kant onbegrip zijn? Volgens mij impliceer je hier gewoon dat wij te dom zijn om jouw geweldige insteek te begrijpen en als dat wel zo zou zijn, dat we het dan automatisch met jou eens zijn.
Dat zijn woorden, niet de mijne. Ik zou nooit zeggen dat iemand 'dom' is. En zeker niet op dit forum waarin mijn ogen een groep jongen en meisjes rondlopen die straks echt wat in de melk te brokkelen hebben.
Zou het niet gewoon kunnen dat wij/ik jouw standpunt kennen en daar gewoon een andere mening over hebben?
Lijkt me een mooie afsluiting...
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

om effe gewoon op het planetair schild terug te komen
ik bedoel dan ook niet een schild wat altijd aan staat, maar wat eventueel aangezet zou kunnen worden bij een directe aanval. en misschien kan je wel de kracht van de kern van de aarde zelf gebruiken om em te genereren plus bijvoorbeeld paar warpreactoren.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Tactical_Cube schreef:om effe gewoon op het planetair schild terug te komen
ik bedoel dan ook niet een schild wat altijd aan staat, maar wat eventueel aangezet zou kunnen worden bij een directe aanval. en misschien kan je wel de kracht van de kern van de aarde zelf gebruiken om em te genereren plus bijvoorbeeld paar warpreactoren.
Ik kan me twee episodes van VOY herinneren waar zo'n soort oplossing wordt gebruikt...
(1) Een aflevering waarbij er een deel van de planeet een forcefield heeft om de oorspronkelijke primitieve bewoners te beschermen van een technologisch 'more advanced people' dat op de planeet is komen wonen.
(2) Een aflevering waarbij er een shieldgrid in orbit is gebouwd. De VOY-crew probeert een gat te vinden in deze grid.
Aflevering (7.17) Workforce II

Volgens mij zijn er nog meer VOY afleveringen waarbij planeten een forcefield hebben...

Tis niet helemaal hetzelfde maar blijkbaar is hier al eens over nagedacht door de schrijvers...
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ja klopt maar in workforce was een sensor grid tog? maar idd wel wereldwijd :)

dus in principe zou het niet heel moeilijk moeten zijn, en wat ze in principe ook nog zouden kunnen doen is satelieten met warpcore en shieldgrid in een baan rond de aarde brengen in bepaalde banen dat je door een link met de satelieten te leggen een planetair schild krijgt, kijkt mij :P
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Tactical_Cube schreef:ja klopt maar in workforce was een sensor grid tog? maar idd wel wereldwijd :)

dus in principe zou het niet heel moeilijk moeten zijn, en wat ze in principe ook nog zouden kunnen doen is satelieten met warpcore en shieldgrid in een baan rond de aarde brengen in bepaalde banen dat je door een link met de satelieten te leggen een planetair schild krijgt, kijkt mij :P
Als je toch bezig bent, zorg dat elke sateliet zijn eigen forcefield krijgt. Zie SGA First Strike :*)
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

haha ja maar dat hebben ze logischerwijs ook ;)
allemaal een eigen schild die in connectie met de andere satelieten een groot schild vormen
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Herken je deze aflevering:

Code: Selecteer alles

(1) Een aflevering waarbij er een deel van de planeet een forcefield heeft om de oorspronkelijke primitieve bewoners te beschermen van een technologisch 'more advanced people' dat op de planeet is komen wonen. 
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ja das een van de laatsten van seizoen 7 ehmz
Natural law

maar waar werd dat ook al weer door aangedreven?
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Tactical_Cube schreef:ja das een van de laatsten van seizoen 7 ehmz
Natural law

maar waar werd dat ook al weer door aangedreven?
"While travelling in a shuttle to the planet Ledos for a conference on Warp Field Dynamics, Chakotay and Seven of Nine take a detour to admire the natural landscape of one of the planet's subcontinents, and in doing so they scrape a mysterious energy barrier that starts to break the shuttle apart."

Tis dus een mysterieuze energie barrière... hehehehe
Ik geloof dat in deze post al eens eerder heb gezegd dat de fantasie van de schrijver zo elk stukje technologie uit zijn/haar hoge hoed kan toveren.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ja maar ze hebben het er meer over gehad
want uiteindelijk zorgt de voyager ervoor dat het schild uitgaat
maar uiteindelijk doen ze het weer aan, omdat de rest van de planeet de inboorlingen wil gebruiken enz.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Aaargh schreef:
mr_Vulcan schreef: Overigens "niet rendabel" hoeft in mijn opmerking niet alleen over geld te gaan.
Dat is prima maar dan gebruik je het woord wel verkeerd:
Quote:
ren·da·bel (bijvoeglijk naamwoord; rendabeler, rendabelst; rendabiliteit) 1 winst opleverend, met meer opbrengst dan kosten

Quote:
trefwoord: rendabel synoniemen: lonend, rentegevend, voordelig, winstgevend
Dit is iets waar ik me beroepsmatig groen en geel aan erger (en geloof me da’s geen gezicht)
Het is niet zo dat begrippen winst; rendabel profijt etc. per definitie over geld gaan. Absoluut niet. Eerder is er sprake van het tegendeel. De begrippen duiden aan dat bepaalde handelingen/gebeurtenissen iets opleveren waar een persoon of instantie een meer waarde aan toekent. Dat kan zeer persoonlijk zijn. Het kan dan ook zo zijn dat andere personen de eerder genoemde meerwaarde als negatief ervaren. Dat heeft niets met geld te maken.

Dan nu het geld. Geld is een ruilmiddel wat is ingevoerd om ruilhandel te vereenvoudigen en dus alleen nodig is als men wil ruilen. Als ik bloembollen in mijn tuin zet omdat ik bloemen wil, moet ik moeite doen en afwachten of ze opkomen, als ze dan opkomen is dat mijn winst en voor mij rendabel. die is niet in geld uit te drukken omdat ik die bloemen niet wil verkopen. Als mijn kinderen boeken lezen en daarmee hun algemene ontwikkeling uitbreiden is dat een investering. Een investering die (naar ik hoop) van hen een redelijk denkend mens maakt. Dat is in mijn ogen een behoorlijk rendement. Maar het is pas in geld uit te drukken als zij het gaan gebruiken om een betere positie op de arbeidsmarkt te verkrijgen.

De fout om alles direct in geld te willen uitdrukken komt omdat de meeste economen die neiging hebben. Immers als zij het in geld kunnen uitdrukken hebben ze een algemene maatstaf. Bij hun eerste les economie is ze geleerd dat ze dat nu juist niet zonder meer kunnen doen en zeker niet altijd. Maar de meeste zijn hun eerste les blijkbaar weer vergeten.

Aaargh schreef:
GPS schreef: De zon. Maar om voor een verdediging systeem je energie bron buiten je verdedigigs gordel te hebben lijkt me niet handig. De apparatuur die de energie moet binnenhalen is dan wel kwetsbaar.
Het leuke van SF is dat je overal wel een antwoord op kunt verzinnen. Ik kan me voorstellen dat je over 500 jaar zonenergie veel efficienter kunt opvangen en storen...

'Dit kan niet, en dat kan niet bla bla'... hahahaha...en daarom heet het 'Science-Fiction'...

Voor mij zitten er geen grenzen aan fantasie. En kaders kunnen zo gemakkelijk doorbroken worden. Imho moet je jezelf nooit beperkingen opleggen, wat je ook doet... Ik heb al zo vaak iets gedaan wat tegen de stroming in lijkt te gaan. Ik begrijp die restricties niet...
Zoals je zelf al zei dan wordt het een komedie. Ik mag toch hopen dat je inziet dat een serie een canon nodig heeft om te kunnen bestaan.

Ten eerste help je setting van de serie overhoop, als iets wat de ene keer niet kan, de volgende keer vrolijk wel mogelijk is. Dat heeft niets met tegen de draad ingaan te maken. Dat is de achtergrond waar tegen de serie zich afspeelt slopen. Vooral Enterprise is daar een goed voorbeeld van.
Het gaat er hierbij dus niet om of iets kan. Maar dat het niet de ene keer niet kan en daarna weer wel.

Ten tweede, als je alles mogelijk wilt maken, dan kun je stoppen met elke serie of verhaal. Elk probleem is op te lossen met een pennentrek. Dus waar is je verhaal, je spanning, de moeilijkheden? Of je moet dit soort oplossingen natuurlijk inconsequent toe gaan passen.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

GPS schreef:Ten tweede, als je alles mogelijk wilt maken, dan kun je stoppen met elke serie of verhaal. Elk probleem is op te lossen met een pennentrek. Dus waar is je verhaal, je spanning, de moeilijkheden? Of je moet dit soort oplossingen natuurlijk inconsequent toe gaan passen.
Dat is nu juist de kunst. Om fantasie/fictie toe te passen zodat het geloofwaardig is... Maar dat houdt niet in dat een schrijver zich zal beperken. Daarom is het fictie. Er zullen zeker nog vele technologische hoogstandjes worden 'uitgevonden' in SF die nu nog nooit zijn genoemd.
Wanneer een schrijver niet meer met nieuwe fictie mag/kan komen, lijkt me dat een serie doodbloed...

Als we het over-the-top hebben kwa fantasie/fictie zou ik 'Q' willen aandragen. Niet dat ik 'Q' niet leuk vind, maar ik vind hem niet passen in StarTrek. Toch was er een schrijver die zich niet gebonden voelde aan wat voor kaders/regels dan ook en verzon hem toch...

On-topic: we hebben het hier over 'planetaire schilden'. Mijn stelling is dat dit absoluut mogelijk is. Ook al is dit misschien nog nooit gedaan in het StarTrek-Universum lijkt het me een koud kunstje voor een schrijver om zo'n oplossing te bedenken, te onderbouwen en dus in de serie te schrijven.
Nadat ik er wat langer over na heb gedacht denk ik dat ze in StarTrek Yoyager al 2x een soort van planetair schild hebben geintroduceerd.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Je reactie is precies wat ik verwacht had. Je bent een meester in het uitpikken van die zinnen waarmee je wat kunt terwijl je de rest negeert. Tenminste je denkt dat je er een meester in bent.

De waarheid is dat je, je in allerlei bochten wringt om toch maar niet toe te moeten geven dat je er naast zit.

Je wilde een eind aan deze discussie? Lijkt me een uitstekend idee. Je wilt niet discussiëren, je wilt gelijk krijgen.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

GPS schreef:Je reactie is precies wat ik verwacht had. Je bent een meester in het uitpikken van die zinnen waarmee je wat kunt terwijl je de rest negeert. Tenminste je denkt dat je er een meester in bent.

De waarheid is dat je, je in allerlei bochten wringt om toch maar niet toe te moeten geven dat je er naast zit.

Je wilde een eind aan deze discussie? Lijkt me een uitstekend idee. Je wilt niet discussiëren, je wilt gelijk krijgen.
Dit is nu totaal niet de reactie die ik van jou had verwacht. Ik sta werkelijk perplex. Het spijt me als jij vindt dat ik een discussie uit de weg ga. Ik probeer wel weer terug te gaan naar de kern omdat ik van mening ben dat die uit het oog wordt verloren.

Ik snap ook niet waar jouw felle reactie vandaan komt. Maar inderdaad heb ik geen zin om met je discussieren wanneer je deze toon begint aan te slaan. Ik ben fatsoenlijk tegen jou en ik verwacht hetzelfde terug. Maar ik krijg bij jou het gevoel dat jij vind dat er nog een schepje boven op de discussie moet die gisteren is gevoerd en al is afgesloten.

Ik zou willen vragen of je alsjeblieft normaal wilt reageren of anders niet.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Blijkbaar was de rancune hoog want ik kreeg zero reactie van GPS. Dus zelf maar contact met hem/haar :? gezocht... Echt ergens op ingaan was imho niet mogelijk. Dus we laten het er maar bij... Ik vind het allemaal wel een zwakte bod...
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

Ik kom hier ook nog effe één keer op een planetair schild terug :) iets waar ik net aan dacht.

Overigens denk ik net zoals Aaargh dat een planetair schild zeker mogelijk is en dan vooral in star trek :) dat de mensen op aarde het nog niet hebben/kunnen op het moment van de serie betekent zeker niet dat een meer geavanceerd ras of zelfs de mensheid in de toekomst het niet zou hebben.

En dan effe mijn punt
een borg tactical cube heeft een mass van:
15,000,000 metric tons

de totale mass van de aarde is
Mass: 6,600,000,000,000,000,000,000 (6.6 sextillion) short tons
=omgerekend
7275254652100960163,9 metric tons

de mass van de aarde is dan wel
485016976806,7
groter en dus zou het inderdaad erg moeilijk zijn om een totaal planetair schild te maken als je uitgaat van 1 of een aantal generatoren zoals het op een schip gaat.

Maar dat betekent dus niet dat het onmogelijk is als je een groot genoege energie bron kan krijgen, bijvoorbeeld een aantal stabiele omgega particles. en daarbuiten om misschien een aantal zwarte gaten zoals de Hirogen gebruikten om dat grote satelieten netwerk te gebruiken.

Wat star trek met de canon tot nu toe alleen heeft duidelijk gemaakt is dat de mensheid op dat moment geen planetair schild kan maken omdat ze niet de technologie ervoor hebben, maar dit betekent dus niet dat het niet mogelijk zou zijn door of een combinatie van autonomo schildgeneratoren in een baan rond de aarde plus bijvoorbeeld een viertal stations op aarde een planetair schild te realiseren. Of door gewoon 1 krachtig genoege krachtbron te creeeren.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Het moet toch ooit mogelijk zijn om meer gebruik te maken van onze zon dan we nu doen:
ONZE ZON: 1 VAN DE 250 MILJARD
Volgens de laatste schattingen is het universum 13,7 miljard jaar oud. Onze eigen ster, de zon, is zo'n 4,5 miljard jaar oud. Ze staat op gemiddeld 149 600 000 km van de aarde, heeft een straal van 696 000 km en een inhoud van 1,412 triljoen kubieke km.

In feite is onze zon niets meer dan één grote kernfusiereactor. Iedere seconde zet de gasbol 4 miljoen ton waterstof om in helium. Daarbij loopt de temperatuur in de kern op tot wel 16 miljoen graden Celsius. Aan de oppervlakte van de ster is het nog altijd zo'n 5 500 graden Celsius.

In één seconde stoot de zon méér energie uit dan de hele mensheid tijdens de afgelopen 300 000 jaar heeft verbruikt. Van al die energie vangt de aarde trouwens maar tweemiljardste deel op.

Erg bijzonder is onze zon niet: de melkweg, het sterrenstelsel waar ook wij deel van uit maken, telt ongeveer 250 miljard sterren. Het heelal bevat naar schatting 30 miljard van dat soort sterrenstelsels. Daarmee overtreft het aantal sterren in het universum ruimschoots het aantal zandkorrels op de stranden van de aarde.


NOG 500 MILJOEN JAAR
Sinds haar ontstaan is onze zon ongeveer 25 procent warmer geworden. Dat is heel gewoon: naarmate sterren ouder worden gaan ze harder branden. En daarmee komt ook het einde van de aarde in zicht. Er zijn wetenschappers die denken dat het over 500 miljoen jaar al is afgelopen met het leven op aarde. Want als de temperatuur stijgt zal de aarde, net als Venus, droogkoken.

Onze zon is trouwens pas op de helft van haar leven: ze zal zeker nog zo'n 4 tot 5 miljard jaar branden. Maar daarna is het toch echt definitief afgelopen: dan zwelt ze op en vreet ze respectievelijk Mercurius, Venus en (wellicht) de aarde op. Vervolgens zal ze imploderen tot een fractie van haar originele grootte. Uiteindelijk blijft er dan een koud, donker en levenloos 'zonnestelsel' achter.

bron: cijfers.net
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

NOG 500 MILJOEN JAAR ........brrr.....dat lijkt zo akelig dichtbij..... :lachhuil:
Plaats reactie