Planetair schild?

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

de aarde is niet boeiend in de toekomst kom op zeg je hebt 1000 planeten die meer interessant zijn dan de aarde :nothanks: ... ik snap ook niet waarom die shinzon zo zat te geilen op de aarde.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Nou ja, het antwoord is allang gegeven. :)
In de 2e post zelfs + beargumentering. Ten eerste kost het enorm veel energie, ten tweede ligt Aarde relatief veilig binnen de federatie waardoor kansen op een aanval flink gereduceerd worden en ten derde, Aarde is maar een deel van de organisatie die de Federatie heet. Er wordt altijd maar zo belangrijk gedaan over de Aarde, terwijl het eigenlijk geeneens een planetaire overheid heeft en maar een deel van de federatie bevat. Niet dat het niet goed beveiligd wordt, ik neem aan dat in tijden van oorlog er inderdaad maatregelen worden getroffen net als rondom Cardassia. Immers het is natuurlijk wel zo dat Aarde een bepaald strategisch belang heeft denk ik, maar een planetair schild? Een planetair schild is gewoon niet rendabel...
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Zo een schild kan wel goed bescherming brengen maar niet voor de heele aarde denk zoals mr_Vulcan zegt te veel energie verbruik en zal de aarde zeker niet aan kunnen wel zulke hooft gebouwen die belangrijk zijn voor de bevolking dat zou wel eventueel kunnen.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Foei TC, zo'n ouwe koeien uit de gracht halen :lachhuil:
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

mr_Vulcan schreef:Een planetair schild is gewoon niet rendabel...
Picard says, "The economics in the future are different... we don't use money."
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Aaargh schreef:
mr_Vulcan schreef:Een planetair schild is gewoon niet rendabel...
Picard says, "The economics in the future are different... we don't use money."
Dat betekent nog geen unlimited resources :P .
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Ace of Spades schreef:
Aaargh schreef:
mr_Vulcan schreef:Een planetair schild is gewoon niet rendabel...
Picard says, "The economics in the future are different... we don't use money."
Dat betekent nog geen unlimited resources :P .
Oh, hoe noem je dat gele ding waar we met ze allen omheen draaien dan? :Y)

Die uitspraak van Picard lijkt me trouwens een fantasie die nooit gerealiseerd zal worden...
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Klopt ook niet. Integendeel wat Picard zegt draait de Federatie weldegelijk op een economie. :huh:

Even opgezocht, maar heb geen zin om het te vertalen dus:
Wikipedia schreef:The Federation has largely been portrayed as a utopia, a condition enabled by a state of abundance, most likely due to replicator technology which means everyone can generate their own resources and scarcity is virtually nonexistent. On Earth, war and poverty have been eliminated. Individuals strive for self-betterment rather than fiscal remuneration. This condition probably doesn’t extend to the outer reaches of the Federation or other powers with similar levels of technology, where substances such as latinum are used as currency on a somewhat ad hoc basis, and for the purpose of trade with other cultures, although there have been persistent references to a "credit" unit of currency used at least occasionally in the Federation.

In the Star Trek: Voyager episode "Dark Frontier", Tom Paris describes it as the "New World Economy", which began in the late 22nd century and eventually made money obsolete.

However, this appears to be either a retcon, or a change in the Federation that occurred over the course of the 23rd century, as apparently for at least the first century or more of the life of the Federation they had a monetary unit known as the "credit" in fairly common use. At the Federation space station K-7 in the original series episode "The Trouble with Tribbles", set in 2267, Uhura offers to buy a Tribble for 10 credits. In the episode "Errand of Mercy", also set in 2267, Spock estimates that Starfleet has invested over 122,200 credits in his training as a Starfleet officer. In Star Trek III: The Search for Spock, in 2285, while on Earth, McCoy attempts to hire a ship to take him to the Genesis Planet, and is warned it would be expensive and cost many credits, we do not know if McCoy could have afforded this or how much it would cost, since he was taken into custody for breaching the secrecy of the Genesis Project immediately afterwards.

The first mention of the Federation not using money came in Star Trek IV: The Voyage Home, where Kirk (coming from 2286) seems to be unfamiliar with the concept of using money. However, one of the first actions Kirk takes in the 20th century is to sell a pair of antique glasses to procure spending money (he is not familiar with the value of the dollar, however). Also, while entering the meeting room in Star Trek VI: The Undiscovered Country, Scotty states that he had just purchased a boat. By the time of the Next Generation, money was considered abhorrent to many members of Starfleet, although in "Encounter at Farpoint", set in 2364, Beverly Crusher buys a bolt of fabric and requests that it be charged to her account on the Enterprise, while later that year in "The Neutral Zone", Picard tries to explain to cryogenically preserved people from the late 20th century that 24th century economics are quite different and money as they know it is not used or needed in the Federation, much as he would later in 2373 to Lily Sloane in Star Trek: First Contact. Two years later, in 2366, in "The Price", the Federation is willing to pay millions of credits for access to a stable wormhole. In the Deep Space Nine episode "Explorers", Benjamin Sisko says that when he first entered Starfleet Academy, he rapidly spent an entire months allotment of transporter credits on transporting back and forth to his home in New Orleans.

From this evidence, it is clear that by the late 24th century, money in the modern sense is very seldom used in the Federation, and not needed for the life of a typical Federation citizen, as replicators make the need for almost all material goods filled and a pervasive altruistic philosophy of self improvement and helping others provides for most labor, although a monetary unit called the "Credit" exists for some purposes, such as dealing with foreign governments, allotting government budgets, and access to limited resources. Money began to fade from everyday use in the late 22nd century, although it was still in fairly common use by the mid to late 23rd century.

Some people claim that the creators of Star Trek were inspired by the social design known as Technocracy which is advocated by the Technocracy movement.[citation needed] As Scarcity is a fundamental postulate of modern economics, however, a society of abundance in which scarcity has largely been eliminated for most significant resources, such as the Federation appears to be, would necessarily operate under economic models and assumptions that would be difficult, if not impossible, to compare to contemporary models.

On the other hand, while the resources required for basic existence are abundant in the Federation, many other resources would not be. These would include things like real estate, services which take up a person's time, large ticket items such as starships, ship transportation between worlds and to some extent, energy itself. In Starfleet, reference is made in various episodes to the rationing of transporters, replicators and holodecks. Mining and other resource harvesting practices are also frequently encountered (specifically dilithium), which imply some inherent limit to replication technology. In an episode of DS9, Quark was even forced to sell his wrecked shuttle to book passage from Earth back to Deep Space 9. Unless the Federation chooses to allocate those resources which do happen to be scarce through some sort of command economy or central system of rationing, it would have to rely on some sort of monetary system. This fact may be ignored or downplayed by the writers to preserve their Utopian vision.
Overigens "niet rendabel" hoeft in mijn opmerking niet alleen over geld te gaan. ;)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Aaargh schreef:
Ace of Spades schreef:
mr_Vulcan schreef:Een planetair schild is gewoon niet rendabel...

Dat betekent nog geen unlimited resources :P .
Oh, hoe noem je dat gele ding waar we met ze allen omheen draaien dan? :Y)
...
De zon. Maar om voor een verdediging systeem je energie bron buiten je verdedigigs gordel te hebben lijkt me niet handig. De apparatuur die de energie moet binnenhalen is dan wel kwetsbaar.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

GPS schreef:
Aaargh schreef:
Ace of Spades schreef:
mr_Vulcan schreef:Een planetair schild is gewoon niet rendabel...

Dat betekent nog geen unlimited resources :P .
Oh, hoe noem je dat gele ding waar we met ze allen omheen draaien dan? :Y)
...
De zon. Maar om voor een verdediging systeem je energie bron buiten je verdedigigs gordel te hebben lijkt me niet handig. De apparatuur die de energie moet binnenhalen is dan wel kwetsbaar.
Om het nog maar niet te hebben over een efficiente omzetting. De zon mag dan wel zeer veel energie produceren, een heel klein gedeelte komt richting aarde.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Ook dat. Dat maakt het inderdaad nog lastiger.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

mr_Vulcan schreef: Overigens "niet rendabel" hoeft in mijn opmerking niet alleen over geld te gaan. ;)
Dat is prima maar dan gebruik je het woord wel verkeerd:
ren·da·bel (bijvoeglijk naamwoord; rendabeler, rendabelst; rendabiliteit)
1 winst opleverend, met meer opbrengst dan kosten
trefwoord: rendabel
synoniemen: lonend, rentegevend, voordelig, winstgevend
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Mjah, ik zie 'winst opleverend' ook niet alleen over geld gaan, dus in mijn ogen veranderd er niets. :)
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

GPS schreef: De zon. Maar om voor een verdediging systeem je energie bron buiten je verdedigigs gordel te hebben lijkt me niet handig. De apparatuur die de energie moet binnenhalen is dan wel kwetsbaar.
Om het nog maar niet te hebben over een efficiente omzetting. De zon mag dan wel zeer veel energie produceren, een heel klein gedeelte komt richting aarde.
Het leuke van SF is dat je overal wel een antwoord op kunt verzinnen. Ik kan me voorstellen dat je over 500 jaar zonenergie veel efficienter kunt opvangen en storen...

'Dit kan niet, en dat kan niet bla bla'... hahahaha...en daarom heet het 'Science-Fiction'... :Y)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Ja, en door die regel hebben Berman en Braga Star Trek verkracht. "Het is Sci-Fi dus kunnen we alles wel doen". Wat overigens dus niet het geval is....
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

mr_Vulcan schreef:Mjah, ik zie 'winst opleverend' ook niet alleen over geld gaan, dus in mijn ogen veranderd er niets. :)
Dat is maar een deel van de zin, mr_Vulcan... Nu niet vals gaan spelen... :spank2:
(die emoticon altijd al een keer willen gebruiken.. :Y) )
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

mr_Vulcan schreef:Ja, en door die regel hebben Berman en Braga Star Trek verkracht. "Het is Sci-Fi dus kunnen we alles wel doen". Wat overigens dus niet het geval is....
Zolang je maar zorgt dat je publiek het slikt...en die slikken gelukkig veel! En anders maak je er gewoon een comedie van... :Y)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Aaargh schreef:
GPS schreef: De zon. Maar om voor een verdediging systeem je energie bron buiten je verdedigigs gordel te hebben lijkt me niet handig. De apparatuur die de energie moet binnenhalen is dan wel kwetsbaar.
Om het nog maar niet te hebben over een efficiente omzetting. De zon mag dan wel zeer veel energie produceren, een heel klein gedeelte komt richting aarde.
Het leuke van SF is dat je overal wel een antwoord op kunt verzinnen. Ik kan me voorstellen dat je over 500 jaar zonenergie veel efficienter kunt opvangen en storen...

'Dit kan niet, en dat kan niet bla bla'... hahahaha...en daarom heet het 'Science-Fiction'... :Y)
Dan kunnen we ons net zo goed de vraag stellen waarom er in ST geen Death Star on steroids gebouwd is door de Federatie...ze kunnen immers alles :{ . Sci-Fi betekent imo ook zoiets als dingen proberen geloofwaardig te brengen. Dus bijvoorbeeld roepen dat een planetair schild 1 miljoen terragiga-weet-ik-veel-watts kost en dan zeggen dat dat allemaal met zonnecellen gebeurt is niet geloofwaardig.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Aaargh schreef:
mr_Vulcan schreef:Ja, en door die regel hebben Berman en Braga Star Trek verkracht. "Het is Sci-Fi dus kunnen we alles wel doen". Wat overigens dus niet het geval is....
Zolang je maar zorgt dat je publiek het slikt...en die slikken gelukkig veel! En anders maak je er gewoon een comedie van... :Y)
Zeg, Enterprise is niet voor niets gecancelled. Het publiek slikt dus echt niet alles, dat is onzin. Een van de meest voorkomende fouten is dat studios het publiek onderschatten.

Nogmaals, winst, opbrengst en kosten gaan niet alleen over geld.

Punt blijft gewoon dat een planetair schild gewoon niet haalbaar in voor de Federatie en enkele waarom ik denk dat dat zou zijn staat in een eerdere post.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Ace of Spades schreef: Dan kunnen we ons net zo goed de vraag stellen waarom er in ST geen Death Star on steroids gebouwd is door de Federatie...ze kunnen immers alles :{ .
Simpel te beantwoorden: omdat de schrijver(s) om welke reden dan ook het niet in het verhaal hebben opgenomen. Het is aan de schrijver wat er gebeurd in een verhaal. Niet aan de fan...

Did I break a bubble? :+
Sci-Fi betekent imo ook zoiets als dingen proberen geloofwaardig te brengen. Dus bijvoorbeeld roepen dat een planetair schild 1 miljoen terragiga-weet-ik-veel-watts kost en dan zeggen dat dat allemaal met zonnecellen gebeurt is niet geloofwaardig.
Ik denk ook niet dat men in een film of boek zitten te wachten op alle specs van een gefanaseerd stuk technologie...
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Ik heb het altijd de kracht gevonden van Star Trek omdat al hun technologie erg gedetailleerd was. Je hebt daar idd voor en tegenstanders van, maar ik hou wel van al die technobabble. :)

Dus wat Ace zegt klopt gewoon, juist omdat Star Trek zo gedetailleerd is in hun beschrijving met hun technologie zou de bouw van een death star of wat voor belachelijks dan ook totaal uit de toon vallen en dus ongeloofwaardig worden binnen het Star Trek universum dat in de loop der jaren een eigen identiteit heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

mr_Vulcan schreef: Zeg, Enterprise is niet voor niets gecancelled. Het publiek slikt dus echt niet alles, dat is onzin. Een van de meest voorkomende fouten is dat studios het publiek onderschatten.
Sorry hoor, maar dat heb ik ook niet geschreven... :{
mr_Vulcan schreef: Nogmaals, winst, opbrengst en kosten gaan niet alleen over geld.
:troost2:
Punt blijft gewoon dat een planetair schild gewoon niet haalbaar in voor de Federatie en enkele waarom ik denk dat dat zou zijn staat in een eerdere post.
Hahahaha...Tuurlijk is wel haalbaar! Maar volgens jou is het niet haalbaar op basis van de huidige informatie die jij kunt vinden m.b.t. de ST-universum...
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Aaargh schreef:
Ace of Spades schreef: Dan kunnen we ons net zo goed de vraag stellen waarom er in ST geen Death Star on steroids gebouwd is door de Federatie...ze kunnen immers alles :{ .
Simpel te beantwoorden: omdat de schrijver(s) om welke reden dan ook het niet in het verhaal hebben opgenomen. Het is aan de schrijver wat er gebeurd in een verhaal. Niet aan de fan...

Did I break a bubble? :+
Nee, je gooit eerder de discussie dood. Op deze manier valt er ook niet te discussieren over enige ST tech, alleen maar mooie plaatjes kijken van wat voor 'mooi' bedenksel de schrijvers nu weer hebben bedacht :S .
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Aaargh schreef:
mr_Vulcan schreef: Zeg, Enterprise is niet voor niets gecancelled. Het publiek slikt dus echt niet alles, dat is onzin. Een van de meest voorkomende fouten is dat studios het publiek onderschatten.
Sorry hoor, maar dat heb ik ook niet geschreven... :{
Jij bent degene die zegt dat publiek alles slikt. Ik zeg alleen dat dat niet zo is. Daar gaat het hier om. Enterprise is een voorbeeld van wat er gebeurt als je je publiek onderschat.
Aaargh schreef:
mr_Vulcan schreef:Punt blijft gewoon dat een planetair schild gewoon niet haalbaar in voor de Federatie en enkele waarom ik denk dat dat zou zijn staat in een eerdere post.
Hahahaha...Tuurlijk is wel haalbaar! Maar volgens jou is het niet haalbaar op basis van de huidige informatie die jij kunt vinden m.b.t. de ST-universum...
En ik zeg je dat het niet haalbaar is vanwege de richtlijnen die zijn ontstaan na 5 televisieseries en 10 films. Dan ontstaat er een soort trend waar je niet zo makkelijk van af kunt wijken.
Als ze in een Star Trek game een planetair schild gebruiken, vind ik dat raar ja. Daarom zijn Star Trek games ook non-canon. Er is een reden waarom dat woord gebruikt wordt. Canon is een referentiekader waarin in dit geval Star Trek zich begeeft. Een planetair schild valt buiten dat referentiekader.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

mr_Vulcan schreef:Ik heb het altijd de kracht gevonden van Star Trek omdat al hun technologie erg gedetailleerd was. Je hebt daar idd voor en tegenstanders van, maar ik hou wel van al die technobabble. :)
Dat is je goed recht. En je bent er ook heel goed. Op elke vraag heb je wel een antwoord. :pray2:
Dus wat Ace zegt klopt gewoon, juist omdat Star Trek zo gedetailleerd is in hun beschrijving met hun technologie zou de bouw van een death star of wat voor belachelijks dan ook totaal uit de toon vallen en dus ongeloofwaardig worden binnen het Star Trek universum dat in de loop der jaren een eigen identiteit heeft gekregen.
Dat is ook zo. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in mijn vorige post de commentaar van Ace verkeerd geinterpreteerd heb. ST neemt de tijd om veel zaken uit te lichten ook omdat veel technologie uit het ST-universum gestoeld is op wetenschappelijke vindeningen/theorïeën. Het goede is dat ze de kijker niet te veel lastig vallen met te veel techno-babbel maar voor diegene die wel meer wil weten er andere kanalen zijn.

Maar we hebben het hier over SciFi. En is SciFi is alles mogelijk. En als de schrijver komt met een planetair schild komt, dan kun je hoog of laag springen, maar dan komt het schild er... :Y)
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

mr_Vulcan schreef: Jij bent degene die zegt dat publiek alles slikt. Ik zeg alleen dat dat niet zo is. Daar gaat het hier om. Enterprise is een voorbeeld van wat er gebeurt als je je publiek onderschat.
*Aaargh geeft mr_Vulcan een leesbrilletje van de Hema*
mr_Vulcan schreef: En ik zeg je dat het niet haalbaar is vanwege de richtlijnen die zijn ontstaan na 5 televisieseries en 10 films. Dan ontstaat er een soort trend waar je niet zo makkelijk van af kunt wijken.
Als ze in een Star Trek game een planetair schild gebruiken, vind ik dat raar ja. Daarom zijn Star Trek games ook non-canon. Er is een reden waarom dat woord gebruikt wordt. Canon is een referentiekader waarin in dit geval Star Trek zich begeeft. Een planetair schild valt buiten dat referentiekader.
Ja, ik heb het allang begrepen: Je zit vast tussen kaders die het StarTrek Universum heeft bepaald. Ik niet... :naughty:
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Aaargh schreef:
Dus wat Ace zegt klopt gewoon, juist omdat Star Trek zo gedetailleerd is in hun beschrijving met hun technologie zou de bouw van een death star of wat voor belachelijks dan ook totaal uit de toon vallen en dus ongeloofwaardig worden binnen het Star Trek universum dat in de loop der jaren een eigen identiteit heeft gekregen.
Dat is ook zo. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in mijn vorige post de commentaar van Ace verkeerd geinterpreteerd heb. ST neemt de tijd om veel zaken uit te lichten ook omdat veel technologie uit het ST-universum gestoeld is op wetenschappelijke vindeningen/theorïeën. Het goede is dat ze de kijker niet te veel lastig vallen met te veel techno-babbel maar voor diegene die wel meer wil weten er andere kanalen zijn.

Maar we hebben het hier over SciFi. En is SciFi is alles mogelijk. En als de schrijver komt met een planetair schild komt, dan kun je hoog of laag springen, maar dan komt het schild er... :Y)
Zelf vind ik ST niet bepaald wetenschappelijk verantwoord, maar het leuke is dat er voor bepaalde problemen met de natuurwetten in ieder geval een oplossing wordt gepresenteerd (bijv. intertia dempers, waarvan de werking onbekend is, maar gewoon hun werk doen.).

Je laatste opmerking is zeker waar, maar zoals vulcan al zei heb je in bestaande series al referentiekaders waar niet makkelijk vanaf geweken kan worden.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Ace of Spades schreef: Je laatste opmerking is zeker waar, maar zoals vulcan al zei heb je in bestaande series al referentiekaders waar niet makkelijk vanaf geweken kan worden.
Voor mij zitten er geen grenzen aan fantasie. En kaders kunnen zo gemakkelijk doorbroken worden. Imho moet je jezelf nooit beperkingen opleggen, wat je ook doet... Ik heb al zo vaak iets gedaan wat tegen de stroming in lijkt te gaan. Ik begrijp die restricties niet...

Je gaf aan dat ik de discussie aan het 'doodgooien' ben en dat is het laatste wat ik wil doen, hoor. Dus ik denk dat ik er hier dan ook maar een punt achterzet.
Gebruikersavatar
Dawn
Commander
Commander
Berichten: 1573
Lid geworden op: 15 aug 2004, 01:14
Locatie: Hier!
Contacteer:

Bericht door Dawn »

Aaargh schreef:
mr_Vulcan schreef: Jij bent degene die zegt dat publiek alles slikt. Ik zeg alleen dat dat niet zo is. Daar gaat het hier om. Enterprise is een voorbeeld van wat er gebeurt als je je publiek onderschat.
*Aaargh geeft mr_Vulcan een leesbrilletje van de Hema*
Ahum:
Aaargh schreef:Zolang je maar zorgt dat je publiek het slikt...en die slikken gelukkig veel! En anders maak je er gewoon een comedie van... :Y)
*geeft het leesbrilletje terug aan Aaargh*
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Aaargh schreef:
Ace of Spades schreef: Je laatste opmerking is zeker waar, maar zoals vulcan al zei heb je in bestaande series al referentiekaders waar niet makkelijk vanaf geweken kan worden.
Voor mij zitten er geen grenzen aan fantasie. En kaders kunnen zo gemakkelijk doorbroken worden. Imho moet je jezelf nooit beperkingen opleggen, wat je ook doet... Ik heb al zo vaak iets gedaan wat tegen de stroming in lijkt te gaan. Ik begrijp die restricties niet...
Ik heb nooit gezegd dat er grenzen aan fantasie zitten. Ja, kaders vallen te doorbreken, maar de vraag is of dat wel altijd wenselijk is. Je gooit deze discussie over een heel andere boeg dan het was volgens mij. We hebben het hier immers over ST technologie. Ik kan mij niet voorstellen dat jij het wenselijk vindt dat een serie die al vele jaren meegaat het plotseling over een heel andere boeg gooit wat betreft technologische mogelijkheden. En dan gaat het niet over een reboot, maar gewoon in hetzelfde universum. Bijvoorbeeld dat de nieuwe BSG opeens phasers heeft.

En jezelf nooit beperkingen opleggen lijkt me onverstandig. Als iedereen dat gaat doen wordt het een chaos. Maar dat is een andere discussie.
Aaargh schreef:Je gaf aan dat ik de discussie aan het 'doodgooien' ben en dat is het laatste wat ik wil doen, hoor. Dus ik denk dat ik er hier dan ook maar een punt achterzet.
Als jij met opmerkingen komt van, "Het is mogelijk, want de schrijvers kunnen dat beslissen", valt er inderdaad niet veel te discussieren. En zoals ik al zei, begin je deze discussie steeds meer te verplaatsen naar iets algemeens terwijl het hier toch echt over treknology gaat ;) .
Plaats reactie