technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door R2D2 »

net als in Star Wars worden gevechten tussen schepen in Star Trek vaak voorgesteld als zijnde op een tweedimensionaal vlak, tussen vliegdekschepen, dreadnaughts, groepjes frigatten en fighters;

wat vreemd is, is dat er zo weinig wordt gedaan met de science fiction component in taktiek;
naast "de Picard maneuver" wordt er bijvoorbeeld bitter weinig gedaan met het sneller kunnen reizen dan het licht (je kunt dus ineens overal tegelijkertijd zijn, of een torpedo eerder laten aankomen dan ie vertrok);
warptechniek in handwapens heb ik geloof ik alleen gezien bij Ezri en een speciaal sniperrifle;

wat ik ook vreemd vind is dat bij gevechten waar het aantal schepen de beperkende factor is er zo weinig wordt gedaan met (al dan niet warpcapable) shuttles;
als ik met een starship in oorlogsituaties kom, zou ik al mijn shuttles lanceren als torpedolanceer platfom (desnoods radiografisch) en/of gebruiken als kinetisch wapen
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Tactical_Cube »

dat heb ik vooral bij star trek idd altijd wel gemist. Het is meestal scheepje tegen scheepje wat een beetje simpel op elkaar schiet.
Dat vindt ik in Battlestar Galactica dan weer iets beter geregeld, daar jumpen ze soms bovenop een target en beginnen dan te schieten en gebruiken ze al hun Vipers.

Maar volgens mij is de reden dat ze geen Starfleet shuttles gebruiken omdat deze niet op kunnen tegen een starship. Een starship kan een shuttle volgens mij zo uit de 'lucht' schieten. Iets wat je in bijvoorbeeld 'Worst Case Scenario' ziet.

De shuttles van Star Trek zijn echt alleen op reizen en vluchten gebouwd denk ik, niet voor verdediging of aanval. Wat dat betreft zou ik in het Star Trek Universums meer de shuttles zoals de Delta Flyer verwachten, die was voor het gevaar gebouwd, betere romp, betere torpedos enz.

Maar dat is nog maar een klein dingetje van alle dingen die je opnoemt. Gezien het feit dat ze in Star Trek XI net voor een wrakstuk uit warp kunnen komen zouden ze dit idd ook in een gevecht kunnen gebruiken om ineens vlak voor de tegenstander te warpen.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door uss defiant »

Jah, een battleship in Star Trek met allemaal kleine gevechtsscheepjes was best wel vet geweest in DS9 tijdens de Dominion War eigenlijk.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Tactical_Cube »

Ehmz miriam dat ding van jou is aardig groot :P ze kunnen beter compacter :P
Gewoon een set verbeterde Delta Flyers en je zit wel goed :)
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Nemesis »

Tactical_Cube schreef:dat heb ik vooral bij star trek idd altijd wel gemist. Het is meestal scheepje tegen scheepje wat een beetje simpel op elkaar schiet.
Dat vindt ik in Battlestar Galactica dan weer iets beter geregeld, daar jumpen ze soms bovenop een target en beginnen dan te schieten en gebruiken ze al hun Vipers.

Maar dat is nog maar een klein dingetje van alle dingen die je opnoemt. Gezien het feit dat ze in Star Trek XI net voor een wrakstuk uit warp kunnen komen zouden ze dit idd ook in een gevecht kunnen gebruiken om ineens vlak voor de tegenstander te warpen.
dit gebeurde ook in het eind van de film met de enterprise. Wat dat betreft is dat al beter. enigszins 3D vechten komt nog terug in TWOK in the nebula ;)

Opvallend is dat bijv er omheen nooit kan, terwijl er dan naar links en rechts gekeken worden en onder & boven genegeerd worden. Ditzelfde geld met schepen en gevechten, zelfs in ds9 staat alles achter elkaar OF alles van boven naar beneden.. maar nooit volledig..
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Mansfeld »

[quote="Tactical_Cube"]dat heb ik vooral bij star trek idd altijd wel gemist. Het is meestal scheepje tegen scheepje wat een beetje simpel op elkaar schiet.
Dat vindt ik in Battlestar Galactica dan weer iets beter geregeld, daar jumpen ze soms bovenop een target en beginnen dan te schieten en gebruiken ze al hun Vipers.

Maar volgens mij is de reden dat ze geen Starfleet shuttles gebruiken omdat deze niet op kunnen tegen een starship. Een starship kan een shuttle volgens mij zo uit de 'lucht' schieten. Iets wat je in bijvoorbeeld 'Worst Case Scenario' ziet.

quote]

ja, interessant dat je er hier over begint, de gevechtsscènes in Battlestar kennen qua souplesse hun gelijke niet. Owkay in DS9 zitten wel spectaculaire gevechtsscènes en zeker voor de tijd, en 'k vind ze nog altijd de moeit eerlijk gezegd.Maar met die computeranimatie tegenwoordig kunnen ze zo'n schip alles laten doen hè.Ik wil maar zeggen je moet zo'n Viper eens door de ruimte zien flitsen in vergelijking met de Vipers uit de originele Battlestar. Dat maakt het ook "weird-spectaculair" vind ik, 't gaat soms zo snel dat je het bijna niet meer kan volgen, maar het werkt in elk geval. Ik wil maar zeggen die snelheid in combats , dat zit in StarTrek nog niet in.
Maar die shuttles in StarTrek zijn volgens mij ook weer geënt op de Originele reeks. Die hoekige vorm enzo, dat gaat duidelijk terug tot de originele. Trouwens die 'runabout' is eigenlijk ook een shuttle hè, en in Voyager heb je nog altijd die shuttles. Zoiets als een Viper neen dat zie je niet in StarTrek, maar zoals Tactical Cube zegt, het Sterrenschip zelf is het gevechtsschip hè. heb je eigenlijk geen jagers meer nodig voor bescherming.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door R2D2 »

Mansfeld schreef:het Sterrenschip zelf is het gevechtsschip hè. heb je eigenlijk geen jagers meer nodig voor bescherming.
vandaar dus mobiel torpedo lanceer platform en/of kinetisch projectiel!
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Guess who? »

Bij dat computerspel Starfleet commander 3 (voglens mij) mocht je ook altijd een scheepje besturen in een vijandelijke situatie. MEestal ging je idd met een vloot.

Tactieken: Hard wegwarpen of recht voor iemands neus warpen.
Alles schieten wat je hebt en weer wegwarpen, of zo dicht erop zitten dat je achter m kan blijven en alleen je voorste schilden hoeft te versterken met de kracht van de rest van de schilden.
En ook áltijd alle shuttles eruit en bevelen dat ze moeten aanvallen. Dat werkt gewoon het beste.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Mansfeld »

Guess who? schreef:Bij dat computerspel Starfleet commander 3 (voglens mij) mocht je ook altijd een scheepje besturen in een vijandelijke situatie. MEestal ging je idd met een vloot.

Tactieken: Hard wegwarpen of recht voor iemands neus warpen.
Alles schieten wat je hebt en weer wegwarpen, of zo dicht erop zitten dat je achter m kan blijven en alleen je voorste schilden hoeft te versterken met de kracht van de rest van de schilden.
En ook áltijd alle shuttles eruit en bevelen dat ze moeten aanvallen. Dat werkt gewoon het beste.
Ja inderdaad , voor iemands neus warpen, kun je misschien wel wat vergelijken met in BattleStar ineens te voorschijn jumpen.
Maar ik geloof dat ze bij Battlestar niet direct kunnen getraceerd worden wanneer ze wegjumpen. Hoewel, na een tijdje schijnen de Cylons hen toch te vinden, en dan moeten ze weer nieuwe coördinaten instellen.

De Shuttles in StarTrek voeren nochthans ook gevechten. Maar niet alsdusdanig om het sterrenschip te beschermen. Bij Battlestar heb je wel nog dat gevoel dat de Vipers uitvliegen om het schip van Cylon-aanvallen te vrijwaren. 't zijn bij Battlestar zo'n beetje de pionnen op een schaakbord.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Guess who? »

Nou bij BSG heb ik veel meer het idee dat de Vipers echt gevechtsvliegtuigen zijn. Bedoelt om te knokken. En het gros van de shuttles in ST zijn vervoersdingetjes met misschien 1 miniscule phaser erop.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Ace of Spades »

In Star Trek zijn er dan ook aparte fighters, de scheepjes die de Maquis gebruiken bijvoorbeeld. En je ziet ze in DS9.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Mansfeld »

Ace of Spades schreef:In Star Trek zijn er dan ook aparte fighters, de scheepjes die de Maquis gebruiken bijvoorbeeld. En je ziet ze in DS9.
Ik beschouw die Vipers ook als gevechtsvliegtuigen. Ik denk ook dat het idee van die Vipers of jagers zo U het wilt noemen teruggaat tot StarWars.
In StarTrek de originele series heb je dat niet. Jagers . Om planeten te verkennen wordt er overgestraald en in een uitzonderlijk geval wordt er dus gebruik gemaakt van een shuttle. Deze fungeert een beetje als een busje. Lanceerplatform, lijkt een beetje op een hangar, of een garage. Aan de achterzijde van het sterrenschip.
Bij StarWars wordt voor het eerst dat idee van Jagers geïntroduceerd. En dus ook meer spectaculaire ruimtegevechten of duels tussen protagonisten en vijanden.

De Originele Battlestar pikt dat concept van ruimte-duels op met de introductie van de Viper. Maar voor transport geloof ik dat ze in Battlestar dus nog een ruimteschip appart hebben of ja noem het misschien ook maar een shuttle.

In Buck Rogers heb je dat dus ook die ruimtegevechten. Maar toen ze met StarTrek eind jaren tachtig terug herbegonnen met Next Generation werd duidelijk geopteerd om de draad op te pikken waar ze hem in de jaren zestig gelaten hadden. Een update van de blueprint van zowel Sterrenschip als shuttle dus.

De nieuwe Battlestar-series pikken echter ook op waar ze het gelaten hadden. Ik geloof zelfs dat de Battlestar nauwelijks verschilt van die in de originele series. Ook de Viper is voor zover ik weet zo goed als getrouw overgenomen. Daar waar het lanceren van een shuttle bij StarTrek vaak niet veel omhanden heeft. Is het bij Battlestar onderwerp voor vrij spectaculaire ruimte-actie. Bij Battlestar bepalen de lanceerbanen dan ook prominent het beeld van het schip. Links en rechts zou je ze kunnen misvatten als twee gigantische stuwraketten, maar dat zijn het niet natuurlijk. Ik zou de Battlestar dan ook wel een beetje durven vergelijken met een vliegdekschip,waar het totaalbeeld van het schip toch ook gevormd wordt door het platform waar de jagers landen en opstijgen. Met de huidige computertechnieken kunnen ze het aanvliegen en lanceren van de Vipers erg goed in beeld brengen. Een “kinda action” dat StarTrek toch wel moet ontberen.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Miriam »

Ik denk dat het idee van dogfights met kleine vliegtuigen toch voornamelijk is gebaseerd op de 1ste en 2de wereld oorlog. Lucas heeft dat verplaatst naar de ruimte in Star Wars en zo meteen de trend gezet hoe ruimte gevechten er uit horen te zien.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Mansfeld »

Miriam schreef:Ik denk dat het idee van dogfights met kleine vliegtuigen toch voornamelijk is gebaseerd op de 1ste en 2de wereld oorlog. Lucas heeft dat verplaatst naar de ruimte in Star Wars en zo meteen de trend gezet hoe ruimte gevechten er uit horen te zien.
ah, ja ja, zeker, als je het historisch bekijkt. Ongetwijfeld heeft Lucas inderdaad dergelijke gevechtssituaties geadapteerd om er ruimtegevechten van te maken. 'k vind het verschil toch wel interessant Battlestar en StarTrek. Zo'n sterrenschip komt in de eerste plaats ook niet over als een gevechtsschip of een oorlogsschip, het doet eerder denken aan de ontdekkingsreizigers. "exploren" niet militair dus. Zeker als je STNG bekijkt, maar blijkt dan toch ineens dat zo'n schip een serieuze "slag" kan voeren als het nodig is. Ik wil maar zeggen, dat is een beetje contradictorisch bij StarTrek.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Tactical_Cube »

Ja en Nee
kijk tuurlijk gaat het bij Star Trek in de eerste instantie om verkennen en onderzoeken, daar is de hele serie op gebouwd en ook Starfleet vindt dat er belangrijk.

Maar het is natuurlijk hypocriet om geen sterke wapens op je schepen te zetten met vijanden als de Borg, De Domnion destijds de Klingons en de Romulans. Verkennen kan dan wel de top prioriteit zijn, maar dat betekent niet dat Starfleet in tijden van oorlog maar gelijk verloren moet hebben. Het is niet meer dan logisch dat Starfleet schepen sterke wapens hebben vanwege de bekende gevaren en de gevaren die misschien nog op de loer liggen.

Als Starfleet alleen maar verkenningsschepen had met weinig wapens hadden ze Dominion oorlog gelijk al verloren.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Mansfeld »

Tactical_Cube schreef:Ja en Nee
kijk tuurlijk gaat het bij Star Trek in de eerste instantie om verkennen en onderzoeken, daar is de hele serie op gebouwd en ook Starfleet vindt dat er belangrijk.

Maar het is natuurlijk hypocriet om geen sterke wapens op je schepen te zetten met vijanden als de Borg, De Domnion destijds de Klingons en de Romulans. Verkennen kan dan wel de top prioriteit zijn, maar dat betekent niet dat Starfleet in tijden van oorlog maar gelijk verloren moet hebben. Het is niet meer dan logisch dat Starfleet schepen sterke wapens hebben vanwege de bekende gevaren en de gevaren die misschien nog op de loer liggen.

Als Starfleet alleen maar verkenningsschepen had met weinig wapens hadden ze Dominion oorlog gelijk al verloren.
Ja, helemaal mee eens uiteraard dat de StarTrek sterrenschepen wel moeten bewapend zijn. Anders zouden ze inderdaad bij een eerste vijandig contact onmiddellijk van de kaart geveegd worden. Maar 'k vind gewoon dat zo'n Enterprise er niet "combatitief" uitziet.
Al helemaal niet in STNG, dat lijkt meer op een cruisseschip. Als je daar met een catapult opschiet breek je direct ruiten. Ware het niet natuurlijk dat zo'n schip over schilden beschikt.
Ik wil dus maar zeggen dat ik de looks van de sterrenschepen niet consequent vind in verhouding tot hun strijdvaardige aspecten. de Battlestar ziet er op dat vlak wat meer militair uit. 'k geloof dat je daar zelfs ook wat schiettuig op het dek enzo hebt. Maar 'k moet opletten wat ik zeg, 't is al lang geleden dat ik nog een aflevering gezien heb van Battlestar.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door R2D2 »

Mansfeld schreef:Maar 'k vind gewoon dat zo'n Enterprise er niet "combatitief"
één van de belangrijkste wapens in oorlogsvoering is deceptie
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: technologie, techniek en tactiek in startrek oorlogsituaties

Bericht door Mansfeld »

R2D2 schreef:
Mansfeld schreef:Maar 'k vind gewoon dat zo'n Enterprise er niet "combatitief"
één van de belangrijkste wapens in oorlogsvoering is deceptie
:) ik zeg niets meer :) helemaal gelijk :) pwoeaha
Plaats reactie